IBM spår kretsbrist i flera år framöver

Permalänk
Melding Plague

IBM spår kretsbrist i flera år framöver

IBM-chefen Jim Whitehurst tror att flera år av skral tillgång återstår och vill fokusera mer på att återanvända och förlänga livstiden på existerande teknik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oavsett om kretsbristen kommer fortsätta eller inte så länge så håller jag med honom. Plannned Obsolescence är extremt dåligt för alla, och utvecklingstakten för ny teknologi går allt långsammare. Det är bra både för vår plånbok och miljön om vi kan återanvända och använda samma saker längre.

Permalänk
Medlem

Det här kan drabba t ex speltillverkare på så vis att de helt sonika inte kan utveckla spel ämnade för burkar med mer och mer krut i, utan får hålla sig inom ramarna för äldre teknik.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Meteorologfasoner.

Den ena än den andra spår sannolikheten är väl 1 X 2 - och summerar man alla spådomar så låter allt som en helgardering - så nu behöver man inte lyssna längre när spekulationerna är så breda.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Planerat åldrande finns helt klart. Men jag tycker det ofta det missbrukas och anklagas hej vilt utan belägg.
De mest tydliga exempel är såklart när stater går in och förbjuder saker som gamla bilar i städer, men det är då staterna och inte tillverkarna som styr det hela med att göra att fungerande prylar ej längre fungerar.

Ser man på datorkomponenter, mobiltelefoner och övrig elektronik så tycker vi går emot att de får bättre kvalite.
Visst teknikskiftet från gamla dumphones till smartphones gjorde att de fick sämre hållbarhet, men för vare år som gått därefter så har bara kvaliten på allt ökas. Och produkterna håller och går att använda längre, det är bara det att batteriet har blivit svårare att byta.

Och just övergången till batterier är ett problem. Hur många här har inte trådlösa inears-hörlurar, har ni funderat på hur i kommer göra batteribyte på dessa?

Annars på laptopsidan så har det blivit vanligare att ej göra dem uppgraderingsbara. Den mängd ssd och ram man köper med dem för man ha hela livstiden. Detta ser de flesta tekniska användare som riktigt skit och gör produkterna dåliga. Men det finns bra argument för att produkten ej är uppgraderingsbar, det är om man vill ha en sådan extrem kompakt dator så att det inte hade funnit plats för uthyrningsbar hårdvara.

Att folk byter ut sin utrustning så ofta har också lett till att utvecklingen har gått snabbare. Säg att folk ej skulle byta datorer, mobiltelefoner, tv-apparater etc före de absolut måste. Folk hade varit extremt sparsamma och kört med grejerna in i det sista.
Ja då kanske vi idag hade suttit vid en dator motsvarande en intel 386, ha en 24" crt tv, inte ens haft mobil utan minicall. Allt beror på hur extrem sparsam folk ska vara, där en extrem konsumtion av ny teknik har lett till en extrem utveckling av ny teknik.

Permalänk
Medlem

Det är ändå lite kul att detta kommer från IBM. Har det ens gått en vecka sedan artikeln om hur just IBM går i bräschen för utvecklingen av 2nm?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Reduce
Reuse
Recycle

I den ordningen

Elektronikbranschen finns knappt på den listan alls, endast ädelmetallerna återanvänds oftast, även från fungerande elskrot...

Måste komma till ett stadie där företag och producenter behöver ta ett ansvar för sitt avfall, även det som konsumenterna köper

Permalänk
Avstängd

Forumet heter ju sweclockers så kanske är det dax att se över klockfrekvenserna i burken och kanske höja upp lite för att få datorn att överleva något år extra.
Om man inte orkar får man bita i gräset och betala överpris för något nytt.

Just nu är det inga spel på marknaden eller på gång som känns är av stort intresse så kanske kan man klara sig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Det här kan drabba t ex speltillverkare på så vis att de helt sonika inte kan utveckla spel ämnade för burkar med mer och mer krut i, utan får hålla sig inom ramarna för äldre teknik.

Fast det är väl rätt sällsynt att annat än AAA spel är så krävande,
Spelutvecklare måste se till att kunna sälja till så många som möjligt och lägsta krav brukar vara rätt beskedliga.

Sedan är ju de med senaste hårdvaran troligtvis också köpstarka och driver de stora studiorna,
men antalet spel med raytracing eller till nextgen konsoller är fortfarande rätt kasst.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Reduce
Reuse
Recycle

I den ordningen

Elektronikbranschen finns knappt på den listan alls, endast ädelmetallerna återanvänds oftast, även från fungerande elskrot...

Måste komma till ett stadie där företag och producenter behöver ta ett ansvar för sitt avfall, även det som konsumenterna köper

Reduce är endast på konsumentsidan. Där trenden går att folk köper en magisk liten elektronikpryl som ersätter så otroligt mycket. Innan köpte folk ficklampor, stillbild och videokameror, miniräknare, fjärrkontroller, bärbara spelkonsoler, bärbara musikspelare, anteckningsblock/handdatorer, armbandsklockor, busskort, telefonkort, bankdosor och mobiltelefoner. Idag har allt dessa och mycket annat för många ersätts av bara en enda mobiltelefon. Och ju bättre mobiltelefonerna blir ju fler saker klarar de av att ersätta.
Jag själv tycker att dagens mobiltelefoners kameror riktigt suger, de duger knappt till att dokumentera hur saker såg ut. Men allt eftersom de blir bättre så ersätter de den vanliga kameran för många.
Så dagens mobiltelefoner är ett föredöme när det gäller få en pryl att ersätta så många andra, visst har vi haft en tråkig period 2007-2015, men idag håller de längre.

Reuse så har internet-handeln underlättat en hel del. Dock har bedragare blivit mer vanliga och sedan handlar det om att lämna spår. Vågar man sälja vidare en telefon som innehållet känslig information? Och med känslig så menar jag inte enbart om en själv utan information som kan göra stor skada emot något större. Dessa nollställningsprogram, går de lita på?

Recycle: Dessa återvinningsstationer är ju stängda på kvällen. Jag hade några små lysrör som jag skulle slänga, ja det kunde jag endast göra på arbetstid 7-18 . Skulle jag ta ledigt från jobbet för att kunna besöka återvinningsstationen?

*edit*
Undra egentligen vad mer för prylar som smartphones kommer ersätta? Vissa har optisk zoom och snart kanske de även gör att vanligt folk inte köper så mycket enklare kikare och förstoringsglas. Körkort, bankkort och alla andra kort som folk byter stup och ständigt kommer också enbart mobilen ersätta. När de vikbara mobiltelefonerna blir bättre ersätter de surfplattor och i sin tur kan ersätta böcker och utskrift papper.
Så frågan är om inte mobiltelefonen kan bli en riktig miljöhjälte, då det är den som ersätter så otroligt mycket prylar som folk annars hade köpt. Och då om folk byter mobil oftare så är det ändå bara en enda pryl de byter, inte hur många som helst andra prylar som ska bytas ut.

Permalänk
Medlem

Kloka ord och det kanske är dags att vi börjar betala för bra utvecklade saker som gör att våra saker lever lite längre.
Hade inte haft något emot att betala några kronor för att håller äldre saker vid liv.

Ta te.x. drivrutiner eller BIOS eller vad som helst som tillverkare slutar att utveckla efter en viss tid. Kanske läge att erbjuda detta mot en billig slant så att sakerna lever lite längre.
Samma gäller ju OS och spel.
Då t.ex. Sony har problem att få ut sina konsoler så kanske speltillverkare ser en mening att utveckla spel för PS4 och jobbar lite på att få spelen att fungera på den plattformen istället för att vänta på att alla sitter med ett PS5,

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Reduce är endast på konsumentsidan. Där trenden går att folk köper en magisk liten elektronikpryl som ersätter så otroligt mycket. Innan köpte folk ficklampor, stillbild och videokameror, miniräknare, fjärrkontroller, bärbara spelkonsoler, bärbara musikspelare, anteckningsblock/handdatorer, armbandsklockor, busskort, telefonkort, bankdosor och mobiltelefoner. Idag har allt dessa och mycket annat för många ersätts av bara en enda mobiltelefon. Och ju bättre mobiltelefonerna blir ju fler saker klarar de av att ersätta.
Jag själv tycker att dagens mobiltelefoners kameror riktigt suger, de duger knappt till att dokumentera hur saker såg ut. Men allt eftersom de blir bättre så ersätter de den vanliga kameran för många.
Så dagens mobiltelefoner är ett föredöme när det gäller få en pryl att ersätta så många andra, visst har vi haft en tråkig period 2007-2015, men idag håller de längre.

Reuse så har internet-handeln underlättat en hel del. Dock har bedragare blivit mer vanliga och sedan handlar det om att lämna spår. Vågar man sälja vidare en telefon som innehållet känslig information? Och med känslig så menar jag inte enbart om en själv utan information som kan göra stor skada emot något större. Dessa nollställningsprogram, går de lita på?

Recycle: Dessa återvinningsstationer är ju stängda på kvällen. Jag hade några små lysrör som jag skulle slänga, ja det kunde jag endast göra på arbetstid 7-18 . Skulle jag ta ledigt från jobbet för att kunna besöka återvinningsstationen?

*edit*
Undra egentligen vad mer för prylar som smartphones kommer ersätta? Vissa har optisk zoom och snart kanske de även gör att vanligt folk inte köper så mycket enklare kikare och förstoringsglas. Körkort, bankkort och alla andra kort som folk byter stup och ständigt kommer också enbart mobilen ersätta. När de vikbara mobiltelefonerna blir bättre ersätter de surfplattor och i sin tur kan ersätta böcker och utskrift papper.
Så frågan är om inte mobiltelefonen kan bli en riktig miljöhjälte, då det är den som ersätter så otroligt mycket prylar som folk annars hade köpt. Och då om folk byter mobil oftare så är det ändå bara en enda pryl de byter, inte hur många som helst andra prylar som ska bytas ut.

Jo såklart kan en mobiltelefon ersätta många saker, och den i sig använder inte extremt mycket material och resurser, men hade de varit enklare att laga och att inte alla köper senaste modellen varje år. Kanske man inte behöver en dator och en mobil och en smart klocka och en surfplatta och massa andra saker per person, utan kan istället dela enheter och ha tillgång när man behöver.

Hur många veckor per år ligger saker oanvända och samlar damm? Måste finnas mer effektiva sätt att förhålla sig till våra resurser, men idag fokuserar hela världen på omsättning och expansiv tillväxt till vilket pris som helst.

Finns många sätt att bli ännu bättre. Långt från alla skippar en vanlig kamera bara för mobilen har en sådan, eller en spelkonsol för den delen.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att många telefoner idag har kort livslängd och det är inte för att dom går sönder utan för att tillverkaren slutar supportera enheten.
Ett sätt att komma runt det är ju att se till att tillverkaren tjänar pengar på att hålla saker vid liv, en variant är kanske ett supportavtal där användaren betalar en någon eller några hundringar per år för att få uppdateringar löpande.

Tror många hade valt att ha kvar sina enheter och kanske reparera eller byta batteri på dom, men om du inte får några uppdateringar så väljer man att köpa en ny vilket jag absolut kan förstå.

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Problemet är ju att många telefoner idag har kort livslängd och det är inte för att dom går sönder utan för att tillverkaren slutar supportera enheten.
Ett sätt att komma runt det är ju att se till att tillverkaren tjänar pengar på att hålla saker vid liv, en variant är kanske ett supportavtal där användaren betalar en någon eller några hundringar per år för att få uppdateringar löpande.

Tror många hade valt att ha kvar sina enheter och kanske reparera eller byta batteri på dom, men om du inte får några uppdateringar så väljer man att köpa en ny vilket jag absolut kan förstå.

Det måste vara en balansgång. För det är inte heller bra att tillverkare lägger ner en massa resurser på att underhålla gamla saker. Där nu Google har arbetat för att göra det mer standardiserat så att arbetsbördan att uppdatera enheterna blir mindre. -Alltså arbetskraft att testa gamla mobiler, uppdatera kod etc är också en miljöbov.

Angående support så är det inte ovanligt att mjukvara förlorar detta, det innebär dock inte att mjukvaran ej går att använda. Däremot är slutat stöd får något dåligt, som de som klagar att deras mobil från runt år 2013 ej längre stöder mobilt bankid etc.

Mobiltelefoner idag kasseras idag ofta innan de är helt trasiga. Detta beror på flera saker, en sak är en otroligt snabb teknikutveckling som har lett till att det finns nya bättre att köpa för inte mycket pengar. Sedan att de faktisk har en skaplig bra kvalite som har gjort att de ofta håller så länge som folk tycker de är värt att ha. Höga priser på att byta batterier påverkar.

*edit*
Jag själv köpte för tag sedan en kompakt dammsugare. Den är bra på alla sätt och vis.
Men hur fungerar det med batteriet? Jo, dammsugaren kan ej köras med laddkabeln i. Troligtvis klarar nätdelen ej ge tillräckligt mycket ström ändå. Batteriet sitter dolt och inte lätt att få ut. Men om man lyckas med detta så var hittar man en ersättningsbatteri? Ja, det blir nog att köpa en ny dammsugare. Och denna trend ökas på hushållsprodukter. Så det finns mycket att se över hur det hanteras.
Men allmänt tycker jag att datorprylar går emot en bra utveckling, där sakerna håller allt längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Det här kan drabba t ex speltillverkare på så vis att de helt sonika inte kan utveckla spel ämnade för burkar med mer och mer krut i, utan får hålla sig inom ramarna för äldre teknik.

.

Du menar som att anpassa spelen för konsoler och vi får räkna med dåliga portar till PC, det har vi levt med i minst 20 år så inget nytt där.

T.ex. nästa Battlefield kommer släppas till PS4/Xbox One, men DICE är väl kända för att ha ny teknik och kunna skala upp/ner detaljer för att få fram rätt prestanda.

Det är andra utvecklare som t.ex. Ubisoft som inte klarar av att porta sina spel ordentligt och slutar med dålig prestanda på alla plattformar istället.

Permalänk

Man känner för att gratulera sej själv, som satte ihop burken på sommaren 2020 och tog ett rabatterat grafikkort i höstas.
Det hjälper förstås ingen annan än mej själv, däremot.
Tycker att 4-5 år är en ganska bra siffra att använda sitt bygge i själv?
Lär väl vara på längre sidan på detta forum, förmodar jag.

Men att ja, kanske vi långsamt ser en återgång till tidigare högre kvalitetsprodukter iochmed detta?
Alla har väl hört om de gamla prylarna som höll bättre.
Samma kylskåp i 30-40 år och så vidare.
Kanske finns nya sätt att tjäna pengar på redan lanserade produkter idag, med diverse extrafunktioner och programvara.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk

Jag tror denna brist kommer fortsätta till minst 2035 om inte längre. Det är kört! Datormarknaden kommer läggas ned inom fem år och datorentusiastsidor kommer gå i graven. Jag har helt tappat datorintresset och följer inte ens Sweclockers särskilt mycket längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det måste vara en balansgång. För det är inte heller bra att tillverkare lägger ner en massa resurser på att underhålla gamla saker. Där nu Google har arbetat för att göra det mer standardiserat så att arbetsbördan att uppdatera enheterna blir mindre. -Alltså arbetskraft att testa gamla mobiler, uppdatera kod etc är också en miljöbov.

Angående support så är det inte ovanligt att mjukvara förlorar detta, det innebär dock inte att mjukvaran ej går att använda. Däremot är slutat stöd får något dåligt, som de som klagar att deras mobil från runt år 2013 ej längre stöder mobilt bankid etc.

Mobiltelefoner idag kasseras idag ofta innan de är helt trasiga. Detta beror på flera saker, en sak är en otroligt snabb teknikutveckling som har lett till att det finns nya bättre att köpa för inte mycket pengar. Sedan att de faktisk har en skaplig bra kvalite som har gjort att de ofta håller så länge som folk tycker de är värt att ha. Höga priser på att byta batterier påverkar.

*edit*
Jag själv köpte för tag sedan en kompakt dammsugare. Den är bra på alla sätt och vis.
Men hur fungerar det med batteriet? Jo, dammsugaren kan ej köras med laddkabeln i. Troligtvis klarar nätdelen ej ge tillräckligt mycket ström ändå. Batteriet sitter dolt och inte lätt att få ut. Men om man lyckas med detta så var hittar man en ersättningsbatteri? Ja, det blir nog att köpa en ny dammsugare. Och denna trend ökas på hushållsprodukter. Så det finns mycket att se över hur det hanteras.
Men allmänt tycker jag att datorprylar går emot en bra utveckling, där sakerna håller allt längre.

Som det är nu så är balansen otroligt fel, men av förklarliga skäl. Tillverkare tjänar bara pengar på att sälja nya saker inte underhålla produkten och det gäller smarta telefoner och uppkopplade dammsugare på batteri.
Samtidigt så är det vi konsumenter som skapat detta beteende då vi ofta är ovilliga att betala för mjukvara eller support.
Jag ser inte att patcha OS, leverera uppdaterade drivrutiner eller liknande som en miljöbov jämfört med att folk behöver köpa nya saker för att dom köpt något billigt junk som tillverkare inte är intresserade av att supportera.

När det gäller att fungerade telefoner kasseras och att mjukvara fortfarande fungerar så ska man väga det mot hur säkra dessa enheter är, både för användaren men även för övriga användare.
Hade vi satt ett krav på att tillverkare måste supportera en enhet som t.ex. kan drabbas av säkerhetsproblem eller är uppkopplad i minst 10 år så hade vi nog sett andra priser på våra uppkopplade prylar.

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Hade vi satt ett krav på att tillverkare måste supportera en enhet som t.ex. kan drabbas av säkerhetsproblem eller är uppkopplad i minst 10 år så hade vi nog sett andra priser på våra uppkopplade prylar.

Och utvecklingen hade gått riktigt dålig. Ta övergången till elcycklar som staten gick in och låt folk köpa dem skattefritt. Men vad köpte folk? Jo främst cyklar där man inte vet hur det är med reservdelar som batteri, motorn, styrenhet och annat.
Men det är lite så att ni teknik ofta får kort livslängd i början och det är något vi får överväga. Vill vi att t.ex elcyklar ska vara populära idag eller om 30år?

Den stora boven idag tycker jag är att hitta ersättningsbatterier. Det är lite förståligt att galaxy buds och airpods inte lätt kan bytas batteri på. Men större saker som en dammsugare, så borde det vara lagkrav på att tillverkaren kan förse med ersättningsbatteri för rimlig kostnad. Där begreppet rimlig kostnad gör det luddigt. Men t.ex ersättningsbatteri till en damsugare för 1500kr när damsugare kostar strax över 2000kr. Såvisst kan tillverkaren säga batteri finns, men i praktiken från kundens synvinkel så finns det ej.

Permalänk
Medlem

Lite lustigt...

Vad många verkar missa är att Jim Whitehurst är expert på att kränga sitt företag. Och dynga. Var det inte vansinniga RHEL-subscriptions han krängde, så var det själva Red Hat till IBM -- där de sedan bajsade på halva världen genom att karniffla CentOS så de kunde "dra in mer deg". Som någon skrev ovan, först basunerar de ut att de blir "först i världen med 2nm" för ett par veckor sedan, nu detta. Är ju inte så att de är ute och fiskar efter de där härliga regerings-miljarderna som Biden skall investera i inhemskt kretstillverkling? *himlar med ögonen*

Nåja..

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Mitt 1080 klarar jag mig säkert med i åtminstone 1-2 år till, men det jag oroar mig mest över är att kortet ska slänga in handduken i förtid. Kan bli en onödigt dyr historia.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av KroesusSork:

Lite lustigt...

Vad många verkar missa är att Jim Whitehurst är expert på att kränga sitt företag. Och dynga. Var det inte vansinniga RHEL-subscriptions han krängde, så var det själva Red Hat till IBM -- där de sedan bajsade på halva världen genom att karniffla CentOS så de kunde "dra in mer deg". Som någon skrev ovan, först basunerar de ut att de blir "först i världen med 2nm" för ett par veckor sedan, nu detta. Är ju inte så att de är ute och fiskar efter de där härliga regerings-miljarderna som Biden skall investera i inhemskt kretstillverkling? *himlar med ögonen*

Nåja..

Konspirationsteori. Men det kan finnas sanning i det.
Mycket man tror inom miljö har inte alltid stämma och populistiska åtgärder kan vara negativa. Som vad är bäst för miljön ekologisk eller inte. Frågan är komplicerad och det beror på. Samma är det med ny teknik. Är det bra att bilar och utrustning byts ut emot effektivare?
T.ex dessa smartphones som för vissa har ersatt så mycket, alla har t.ex ej en 10kg stationär datorhemma idag med klumpig crt skärm utan kanske en mobil istället. Är detta en bra eller dålig utveckling ur miljösynpunkt? Enligt många tolkar jag det är skit, de klagade redan på mobilutvecklingen på 90 talet och sa att det räckte nu, de behöver ej bli bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och utvecklingen hade gått riktigt dålig. Ta övergången till elcycklar som staten gick in och låt folk köpa dem skattefritt. Men vad köpte folk? Jo främst cyklar där man inte vet hur det är med reservdelar som batteri, motorn, styrenhet och annat.
Men det är lite så att ni teknik ofta får kort livslängd i början och det är något vi får överväga. Vill vi att t.ex elcyklar ska vara populära idag eller om 30år?

Den stora boven idag tycker jag är att hitta ersättningsbatterier. Det är lite förståligt att galaxy buds och airpods inte lätt kan bytas batteri på. Men större saker som en dammsugare, så borde det vara lagkrav på att tillverkaren kan förse med ersättningsbatteri för rimlig kostnad. Där begreppet rimlig kostnad gör det luddigt. Men t.ex ersättningsbatteri till en damsugare för 1500kr när damsugare kostar strax över 2000kr. Såvisst kan tillverkaren säga batteri finns, men i praktiken från kundens synvinkel så finns det ej.

Varför går utveckling dåligt för att man tvingar utvecklare att supportera produkter? Hade man applicerat samma regler på elcyklar där man måste hålla med reservdelar under vi längre tid och till rimliga priser så hade problemet varit mindre.
Eller ett annat alternativ, cykeln köps som tjänst istället, då måste tillverkaren se till att den fungerar.

De flesta seriösa tillverkare (dom där man får betala lite mer) har någon form av serviceled och erbjuder batteribyte för en rimlig peng. Dom måste ta sitt ansvar för att dom har ett rykte att leva upp till.
Ta Apple, att byta batterier på en Apple-lur är faktiskt helt överkomligt och jag förstår inte folk som väljer att göra det hos något icke auktoriserat ställe eller på egen hand (om man inte tycker det är kul) då Apples priser är bra.

Permalänk
Medlem

Enklaste lösning är att förbjuda krypto valutor.
Detta kommer omedelbart att frigöra en hel del kapacitet på kretskorts sidan.
Blir också julafton för alla när marknaden översvämmas av begagnande grafikkort.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Enklaste lösning är att förbjuda krypto valutor.
Detta kommer omedelbart att frigöra en hel del kapacitet på kretskorts sidan.
Blir också julafton för alla när marknaden översvämmas av begagnande grafikkort.

Förbjuda valuta för vissa ska få uppleva assassins creed maxad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

*edit*
Jag själv köpte för tag sedan en kompakt dammsugare. Den är bra på alla sätt och vis.
Men hur fungerar det med batteriet? Jo, dammsugaren kan ej köras med laddkabeln i. Troligtvis klarar nätdelen ej ge tillräckligt mycket ström ändå. Batteriet sitter dolt och inte lätt att få ut. Men om man lyckas med detta så var hittar man en ersättningsbatteri? Ja, det blir nog att köpa en ny dammsugare. Och denna trend ökas på hushållsprodukter. Så det finns mycket att se över hur det hanteras.
Men allmänt tycker jag att datorprylar går emot en bra utveckling, där sakerna håller allt längre.

Borde vara krav att allt med batteri ska kunna fungera utan batteriet så som laptops gör.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Prelatur:

Enklaste lösning är att förbjuda krypto valutor.
Detta kommer omedelbart att frigöra en hel del kapacitet på kretskorts sidan.
Blir också julafton för alla när marknaden översvämmas av begagnande grafikkort.

Det finns inga enkla lösningar. Det är antalet människor på jorden som lämnar det största avtrycket. Så genom att välja att inte skaffa barn. Så sparar du på miljön.

Permalänk
Medlem

Skönt, då dröjer det i alla fall ett tag till innan skynet, cyberdone systems och domedagen inträffar.

Eller, skynet finns iof redan.

8) Skynet lanserades ungefär samtidigt som Google. Enligt Terminator-filmerna går Skynet online den 29:e augusti 1997. I vår värld registrerades domänen Google den 15:e september 1997. Tack vare Terminator vet vi alltså vad som väntar. Googla ifall ni inte tror mig.

https://www.moviezine.se/nyheter/30-galna-saker-du-inte-visst...

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Mitt 1080 klarar jag mig säkert med i åtminstone 1-2 år till, men det jag oroar mig mest över är att kortet ska slänga in handduken i förtid. Kan bli en onödigt dyr historia.

1080 slutade duga för flera månader sedan, möjligtvis kan man lira lite på TI.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Det finns inga enkla lösningar. Det är antalet människor på jorden som lämnar det största avtrycket. Så genom att välja att inte skaffa barn. Så sparar du på miljön.

Fast det är i fattiga delar av världen som det föds för mycket barn. I Europa är det tvärtom. Såvida man inte hoppas på att invandringen ska lösa alltihop så är det ingen bra rekommendation. Särskilt med tanke på den människosyn de många gånger har med sig.