Jakten på bästa gaming lurarna

Permalänk
Medlem

Jakten på bästa gaming lurarna

Tjaba Tjena Hallå!

Efter ha läst/lyssnat på omkring 30 recensioner så står jag här nu lika vilsen som jag var från början. När jag varit nära ett beslut så har jag hittat en anledning till att ångra mig. Förstår att smaken är som baken, men när en person hyllar något samtidigt som en annan person total sågar samma pryl så blir man ju rätt osäker på vad man ska ha.

Tänkte helt enkelt fråga om hjälp här.

Först var jag helt inställd på att äntligen gå till trådlöst. Trådlösa musen jag har är jag verkligen nöjd med och kommer aldrig gå tillbaka till trådat. ALDRIG! Men när det kommer till headset/headphones så är jag inte fullt övertygad om att trådlöst är bättre eller tillräckligt bra.

Mina personliga MÅSTE krav:
Fotsteg/positionering. Jag vill vinna och därför behöver jag höra var mina fiender är innan de hör mig i FPS spel.
Musik ska inte låta skit. Helst ska det låta bra (Lyssnar mest på Dance/Rock/Pop/RnB )
De ska sitta skönt även efter 6h spelande. Gärna 10h+.. (nörd jag vet!)
Bra mic (öppen för standalone lösningar). Inte nödvändigtvis “broadcast quality”, men så nära som möjligt!

Sedan finns det såklart en lista på saker jag gärna vill ha men kanske blir svårt tillsammans med kraven ovanför.
Exempelvis Bra för film, trådlöst osv..

Saker jag absolut inte behöver:
Bluetooth
Active noise cancelling
En faktura på 4k+ (Min budget är således runt 4k, gärna under 3k).

Hårdvara jag har:
ROG STRIX Z390-H GAMING (SupremeFX S1220A)
Steelseries GameDAC

Headphones/sets jag tittat på:

Mobius
Kommentar: Dyr, kass mjukvara (kan inte ändra EQ profilerna) och kontroller (sitter på headset, måste bläddra mellan varje). kort sladd. Massa funktioner jag antagligen inte behöver som head tracking och BT. Har dock Planar Magnetic som jag inte riktigt vet om det är bättre eller sämre än andra när det kommer till fotsteg och positionering.

Penrose
Kommentar: Typ samma som Mobius + värdelös mikrofon.

Orbit S
Kommentar: Samma som Mobius + värdelös mikrofon.

MMX 300 V2
Kommentar: Hört bra saker, förutom sladden och kontrolldosan på sladden. Osäker på om jag behöver en ny DAC/AMP. Jag har en Steelseries GamingDAC som kanske duger? Någon som har någon hjälpsam info på detta området? Z reviews säger mycket bra saker om detta.

560 S
Kommentar: Hört typ bra saker precis som med MMX 300 v2. Ingen Mikrofon dock. De är även "öppna" vilket jag tror försvårar att höra fotsteg, speciellt när man har en katt som springer runt och har sig i lägenheten).

PC38X
Kommentar: Hyllas i ena recensionen och total sågas i andra recensioner. Även dessa är öppna.

VIRTUOSO WIRELESS XT
Kommentar: Dessa är inte släppta i Sverige än men har hört väldigt bra recensioner. Förutom en som total sågar föregångaren - SE versionen). Även läst kommentarer om dåligt ljud från flera håll i kommentarsfälten. Så vitt jag förstår är det samma ljud i SE och XT. Väldigt bra mic dock. Z Reviews skriver typ "A Beauty to Hold.. Terror to Hear"...

Cloud Flight S
Kommentar: Fått bra betyg, trådlöst.. Kass mic. Känns meh.. Tveksam att den leverera fotstegs-ljud i kalibern jag vill ha.

JBL quantum 800
Kommentar: Går typ inte använda medan de laddar... (Vilket geni trodde detta var en bra lösning?)

I det stora hela så känns det som att allt har någon eller några nackdelar och det känns som jag måste välja det "minst onda". Det lutar åt MMX 300 V2.

Hjälp! Hur svårt kan det vara att tillverka en vettig pryl liksom.. xD
Finns det ett guldkorn där ute som jag helt missat kanske?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

HyperX Cloud II.
När jag köpte dem för 499:- för ett gäng år sedan så köpte polarn likadana någon vecka senare för 599:- vi båda är lika nöjda och kommer aldrig byta sålänge de inte går sönder.
Nu har de stuckit i pris men jag tycker de är värda varenda krona.
Om de är bäst i tester har jag ingen aning om. De funkar galant till FPS spel så som CSGO m.m och många proffs verkar gilla dem.
Nu senast såg jag att dev1ce körde med dem.

Jag är iofs ett litet "fan" av HyperX. Men tycker att deras support är riktigt grym och deras prylar är kvalite.
Då har jag det mesta i HyperX väg så som mus,matta,headset,tangentbord, ram.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Jag kör Dt770 med modmic och en dac, kan rekommendera men allt är ju en smaksak tror de landar på runt 3200-3500kr i total pris

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

HyperX Cloud II.
När jag köpte dem för 499:- för ett gäng år sedan så köpte polarn likadana någon vecka senare för 599:- vi båda är lika nöjda och kommer aldrig byta sålänge de inte går sönder.
Nu har de stuckit i pris men jag tycker de är värda varenda krona.
Om de är bäst i tester har jag ingen aning om. De funkar galant till FPS spel så som CSGO m.m och många proffs verkar gilla dem.
Nu senast såg jag att dev1ce körde med dem.

Jag är iofs ett litet "fan" av HyperX. Men tycker att deras support är riktigt grym och deras prylar är kvalite.
Då har jag det mesta i HyperX väg så som mus,matta,headset,tangentbord, ram.

Jag gick till hyperX cloud II efter Logitech G35 nu för ett par månader sedan, och jag tycker personligen att surroundet inte är i närheten av g35an. Kvalitetsmässigt känns de riktigt bra dock, maffiga lurar med mycket metall

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Om du är intresserad så har jag ett paket att sälja med exakt det som Adnerhill rekommenderar. Ett par DT770 och löstagbar modmic, allt är i gott skick. Kartongerna finns kvar. Skicka PM om det är intressant så kommer vi överens om ett bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Cloud Flight S
Kommentar: Fått bra betyg, trådlöst.. Kass mic. Känns meh.. Tveksam att den leverera fotstegs-ljud i kalibern jag vill ha.

Micen är verkligen inte kass om du inte ska spela in studioljud.

Cloud flight är bästa kompromissen jag hittat, ljudet är bra, micen är bra, batteritiden är bra, priset är rimligt och framför allt, komforten är bästa av de jag testat. Med brasklapp för att komfort är individuellt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Som referens har jag tidigare kört med Philips Fidelio X2 + ODAC/O2 + ModMic

Jag kan starkt rekommendera Razer BlackShark V2 Pro (trådlös).
Av alla trådlösa gaming headset jag provat tyckte jag dessa var overall bäst.
Ljudet för att vara trådlöst gaming tycker jag är riktigt bra. De kan spela det mesta utan att låta dåligt.
Ganska sköna. Passar mig betydligt mycket bättre än Corsair Virtuoso (som gjorde väldigt ont på toppen av huvudet) samt Logitech G Pro X.
Rätt så stilrena, helt svarta med "pilot" look.
Micen funkar, varken bra eller dålig.

Batteriet är dock inte det bästa. Jag laddar varannan dag och då använder jag dom kanske 6h per dag totalt. Så 12h batteritid?
Men det är OTROLIGT skönt med trådlöst.

Sen det här med ModMic har jag aldrig kommit överens om. Otroligt drygt med två kablar. Men det går säkert lösa med tex kabelstrumpa.

Sedan finns ju ASUS ROG Theta som verkar intressant för att vara "All-In-One" gaming headset.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Jag kör Dt770 med modmic och en dac, kan rekommendera men allt är ju en smaksak tror de landar på runt 3200-3500kr i total pris

Ah det där var ju ett av alternativen också. Men det blev MMX 300 V2. Jag tror den är baserad på just Dt770 fast med en mic på. Betalade 2576 kr. Orkar inte riktigt krångla med en modmic. Läste att de ibland har en tendens att lossna och så.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Micen är verkligen inte kass om du inte ska spela in studioljud.

Cloud flight är bästa kompromissen jag hittat, ljudet är bra, micen är bra, batteritiden är bra, priset är rimligt och framför allt, komforten är bästa av de jag testat. Med brasklapp för att komfort är individuellt

Min kompis har Flight S och hans mic låter för jävligt, typ som en Lidl mic för 50 kr. Har dock hört andra recensioner där dem inte låtit fullt lika illa, men fortfarande bara typ "average".

Exempel:
https://www.soundguys.com/hyperx-cloud-flight-s-review-29257/
https://youtu.be/Z3cNXpBZIIo?t=290
https://youtu.be/iY9rh4LEa_s?t=876

Men han har också som tur väl en Blue yeti eller något liknande.

Har dessutom haft ett HyperX tangentbord som pajade efter ett par månader bara. Deras mjukvara är också under all kritik (iaf då). Visserligen har väl MMX 300 v2 ingen mjukvara alls (vilket jag också tycker är tråk men får köra typ PEACE EQ om det behövs).

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Jag har både Audeze Penrose och Mobius. Penrose har riktigt bra mikrofon efter senaste firmwareuppdateringen.

Jag har dock satt den mikrofonen på Mobius eftersom den är kopplad till datorn och på konsolerna spelar jag bara SP. Har Penrose X som fungerar både till mitt PS5 och Series X.

Mobius mikrofon är dock riktigt bra tycker jag men Penrose mikrofon är strået vassare.

Ljudet är fantastiskt på båda headseten. Haft Sennheiser HD650, Audioquest Nighthawk, Denon AH-D7100, Denon D2000, B&W P7 Wireless, Philips X1 mfl.

Permalänk
Medlem

När jag hade Sennheiser GSX 1000 till mina lurar tyckte jag att jag hörde allt och alla. Var ändå i Top 1000 i PUBG ett tag där, och det var ändå när det fortfarande var enormt.

GSX1000 är förstås inga lurar utan en förstärkare/dac, men jag tror du kan kombinera mycket med den. Jag körde Sennheiser HD 700 och GSP 600 då, så både öppna och stängda funkade för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Jag har både Audeze Penrose och Mobius. Penrose har riktigt bra mikrofon efter senaste firmwareuppdateringen.

Jag har dock satt den mikrofonen på Mobius eftersom den är kopplad till datorn och på konsolerna spelar jag bara SP. Har Penrose X som fungerar både till mitt PS5 och Series X.

Mobius mikrofon är dock riktigt bra tycker jag men Penrose mikrofon är strået vassare.

Ljudet är fantastiskt på båda headseten. Haft Sennheiser HD650, Audioquest Nighthawk, Denon AH-D7100, Denon D2000, B&W P7 Wireless, Philips X1 mfl.

Mobius såg väldigt intressanta ut, jag var ju inställd på dessa ett bra tag men det var ett par nackdelar som jag tror hade stört mig rätt hårt. Främst då kontrollen för EQ profilerna och sedan kontrollen för 3D ljud. Att man ska behöva växla manuellt mellan varje så fort man ska spela, lyssna på musik eller se på film... Läste också något om att de inte har auto sleep funktion heller.

Sedan läste jag något om att de också hade problem med sladdarna, eftersom de bara är 1.5m eller något så köpte folk förlängningssladdar som då skapade något connection problem. En recensent hade något klickljud på två av sina headsets (som kom inifrån headseten). Och flera sa även att de va rätt osköna att ha på sig.

Allt detta plus det faktum att tekniken är rätt oprövad inom FPS spel (få recensioner man litar på inom det området), så vågade jag inte lägga 4k på dem.. xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Min kompis har Flight S och hans mic låter för jävligt, typ som en Lidl mic för 50 kr. Har dock hört andra recensioner där dem inte låtit fullt lika illa, men fortfarande bara typ "average".

Exempel:
https://www.soundguys.com/hyperx-cloud-flight-s-review-29257/
https://youtu.be/Z3cNXpBZIIo?t=290
https://youtu.be/iY9rh4LEa_s?t=876

Men han har också som tur väl en Blue yeti eller något liknande.

Har dessutom haft ett HyperX tangentbord som pajade efter ett par månader bara. Deras mjukvara är också under all kritik (iaf då). Visserligen har väl MMX 300 v2 ingen mjukvara alls (vilket jag också tycker är tråk men får köra typ PEACE EQ om det behövs).

Din kompis måste göra något fel.
Har flera polare som också har det, vi hör varandra klart och tydligt.
Jämför man med yeti eller liknande är det klart att det är sämre, men för röstsamtal när man spelar har iaf jag inget att klaga på.

Allt beror på var man lägger ribban, därför jag skrev att det var bästa kompromissen jag hittat i ett headset, inte att det är bäst

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

När jag hade Sennheiser GSX 1000 till mina lurar tyckte jag att jag hörde allt och alla. Var ändå i Top 1000 i PUBG ett tag där, och det var ändå när det fortfarande var enormt.

GSX1000 är förstås inga lurar utan en förstärkare/dac, men jag tror du kan kombinera mycket med den. Jag körde Sennheiser HD 700 och GSP 600 då, så både öppna och stängda funkade för mig.

Är tyvärr inte gjord av pengar, så att lägga 2500 kr på en DAC är något jag helst slipper. Speciellt när jag har en Steelseries GameDAC (kostar 1600 på deras sida) som jag hoppas klarar driva MMX 300 (32ohm). Egentligen tycker jag moderkortet borde kunna driva dessa, men osäker.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Mobius såg väldigt intressanta ut, jag var ju inställd på dessa ett bra tag men det var ett par nackdelar som jag tror hade stört mig rätt hårt. Främst då kontrollen för EQ profilerna och sedan kontrollen för 3D ljud. Att man ska behöva växla manuellt mellan varje så fort man ska spela, lyssna på musik eller se på film... Läste också något om att de inte har auto sleep funktion heller.

Sedan läste jag något om att de också hade problem med sladdarna, eftersom de bara är 1.5m eller något så köpte folk förlängningssladdar som då skapade något connection problem. En recensent hade något klickljud på två av sina headsets (som kom inifrån headseten). Och flera sa även att de va rätt osköna att ha på sig.

Allt detta plus det faktum att tekniken är rätt oprövad inom FPS spel (få recensioner man litar på inom det området), så vågade jag inte lägga 4k på dem.. xD

Alltså vilken USB->USB C-kabel som helst fungerar ju så du behöver inte ha förlängningssladd, köp en längre av bra kvalité bara.

Växla EQ kan man göra via Audeze HQ som du kan ladda ned så kan du klicka i programmet i Windows istället för på hörlurarna. Brukar ha mina Mobius i 7.1 alltid när de är kopplade till datorn för enkelhetens skull. Spelar du upp musik spelas det i stereo om du bara växlar om 3D till OFF. Jag brukar dock inte orka ändra och lyssnar med 3D ON och tycker det ger en bra upplevelse oftast av musiken även om HIRES låter bäst för musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Alltså vilken USB->USB C-kabel som helst fungerar ju så du behöver inte ha förlängningssladd, köp en längre av bra kvalité bara.

Växla EQ kan man göra via Audeze HQ som du kan ladda ned så kan du klicka i programmet i Windows istället för på hörlurarna. Brukar ha mina Mobius i 7.1 alltid när de är kopplade till datorn för enkelhetens skull. Spelar du upp musik spelas det i stereo om du bara växlar om 3D till OFF. Jag brukar dock inte orka ändra och lyssnar med 3D ON och tycker det ger en bra upplevelse oftast av musiken även om HIRES låter bäst för musik.

Just att du säger att du inte orkar ändra bevisar ju min poäng lite.. xD
Jag orkar ju inte heller växla och dona i mjukvaran varje gång man gör något nytt. Sånt ska ju ske automatiskt och de flesta har ju sådant inbyggt (Corsair, steelseries, Razer osv).

Det är ju inte så att de inte haft tid heller att fixa.. De är bara lata? Sedan går de ju inte ens skapa egna EQ profiler eller ändra i dem som finns pga av "begränsat minne".

Tycker de failar på lite för många punkter för att jag ska ge dem pengar. Svårt å skicka med en vettig kabel från början liksom? xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Som flera andra föreslagit Beyerdynamic med modmic. Jag kör DT880 som är en öppen modell. Ger lite bättre ljudbild men läcker en del ljud så kanske DT770 är bättre om du har någon i närheten som kan störa sig på det.

Kommer aldrig gå tillbaka till "gaming headset" igen.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Ser ut som att ingen nämnt Astro Gaming A50, hade första generationen och de satt riktigt skönt (trådlöst) med vad jag tycker var bra ljud.
Nu har jag Beyerdynamics MMX 300 v2 som jag är väldigt nöjd med efter att ha bytt kuddarna, stretchat ut huvudbandet och ställt in lite mer av en V-kurva i EQ:n. Har ingen förstärkare till de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

HyperX Cloud II.
När jag köpte dem för 499:- för ett gäng år sedan så köpte polarn likadana någon vecka senare för 599:- vi båda är lika nöjda och kommer aldrig byta sålänge de inte går sönder.
Nu har de stuckit i pris men jag tycker de är värda varenda krona.
Om de är bäst i tester har jag ingen aning om. De funkar galant till FPS spel så som CSGO m.m och många proffs verkar gilla dem.
Nu senast såg jag att dev1ce körde med dem.

Jag är iofs ett litet "fan" av HyperX. Men tycker att deras support är riktigt grym och deras prylar är kvalite.
Då har jag det mesta i HyperX väg så som mus,matta,headset,tangentbord, ram.

Kör de fast trådlösa! Min enda nackdel är att hörlurarna inte är vridbara i sidleds mot huvudet lixom, de sitter bara "rakt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Jag gick till hyperX cloud II efter Logitech G35 nu för ett par månader sedan, och jag tycker personligen att surroundet inte är i närheten av g35an. Kvalitetsmässigt känns de riktigt bra dock, maffiga lurar med mycket metall

Hehe , nu köper man väl inte HyperX Cloud II lurarna just för surroundet skulle väl jag påstå?
Ingen normal FPS lirare kör med 7.1 ljudet igång då saker och ting låter helt och hållet skevt då.
Jag ger inte heller mycket för 7.1 ljudet de få gånger jag RÅKAT prova det.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Hehe , nu köper man väl inte HyperX Cloud II lurarna just för surroundet skulle väl jag påstå?
Ingen normal FPS lirare kör med 7.1 ljudet igång då saker och ting låter helt och hållet skevt då.
Jag ger inte heller mycket för 7.1 ljudet de få gånger jag RÅKAT prova det.

Haha nah, skrev det väll lite dumt, 7.1 surround-skrafset slog jag av nästan direkt, och har inte rört sedan dess. Syftade på att höra varifrån spelare kom ifrån/fotsteg Sen hade jag iofs haft g35orna i nästan 10 år innan jag bytte ut dem, så kan ju också vara en vanesak.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malve:

Ser ut som att ingen nämnt Astro Gaming A50, hade första generationen och de satt riktigt skönt (trådlöst) med vad jag tycker var bra ljud.
Nu har jag Beyerdynamics MMX 300 v2 som jag är väldigt nöjd med efter att ha bytt kuddarna, stretchat ut huvudbandet och ställt in lite mer av en V-kurva i EQ:n. Har ingen förstärkare till de.

Kuddarna, antar att det är dom där Dekoni choice leather pads du kör? Vad exakt gör dem för ljudet? Hört att dem ska vara sköna som fan men påverka ljudet negativt för just FPS spelandet? Typ ge lite bättre bas fast samtidigt också tar bort lite av detaljerna (vilket är varför jag köper dem).

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Skrivet av Anaii:

Som flera andra föreslagit Beyerdynamic med modmic. Jag kör DT880 som är en öppen modell. Ger lite bättre ljudbild men läcker en del ljud så kanske DT770 är bättre om du har någon i närheten som kan störa sig på det.

Kommer aldrig gå tillbaka till "gaming headset" igen.

Jag är ingen audiofil så fattar inte sånt här. Hörlurar är väl lite som gaming stolar, det finns "vanliga" som är bättre? Eller finns det någon finess med gaming hörlurar annat än RGB och designmässigt?

Finns ju produkter där gaming prylar tvärtom faktiskt är bättre, tänker framförallt på möss.

Permalänk
Medlem

@Loddgrimner: Möss är nog lite i särställning. Finns inte så många andra användningsområden för högprestanda möss.

Beyerdynamics gör extremt komfortabla hörlurar med bra ljud till ett rimligt pris. Modmic gör en väldigt bra mic som går att fästa på valfria hörlurar. Enligt mig en svårslagen kombo.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malve:

Ser ut som att ingen nämnt Astro Gaming A50, hade första generationen och de satt riktigt skönt (trådlöst) med vad jag tycker var bra ljud.

Överlag är de lurarna kända för dåligt ljud så är ju bra att ingen nämnt dem

Främst brukar de prestera dåligt när man spelar fps.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Kuddarna, antar att det är dom där Dekoni choice leather pads du kör? Vad exakt gör dem för ljudet? Hört att dem ska vara sköna som fan men påverka ljudet negativt för just FPS spelandet? Typ ge lite bättre bas fast samtidigt också tar bort lite av detaljerna (vilket är varför jag köper dem).

Japp, Dekoni Choice leather. Inte märkt någon skillnad för spelande men jag är nog inte så kräsen där, viktigare för mig att de sitter skönt. Tycker bara de låter lite "fylligare" för musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Din kompis måste göra något fel.
Har flera polare som också har det, vi hör varandra klart och tydligt.
Jämför man med yeti eller liknande är det klart att det är sämre, men för röstsamtal när man spelar har iaf jag inget att klaga på.

Allt beror på var man lägger ribban, därför jag skrev att det var bästa kompromissen jag hittat i ett headset, inte att det är bäst

Jag är "kompisen" som nämns, och något "fel" gör jag inte (har recenserat och testat många headset/hörlurar de senaste 12-13 åren). Mikrofonen är i jämförelse med många andra "gaming-headsets" väl "ok" eller strax där under. Men i prisklassen för Flight S (~1800 SEK) är den ganska dålig imo. Det går ju att kommunicera utan problem, folk hör en osv - men mörkt, tråkigt, "instängt" ljud med väldigt låg dynamiskt omfång imo.

Sedan är det ganska givet att min Blue Yeti låter ljusårbättre. Sedan är jag övertygad om att när man är van att höra mig prata i den så blir den subjektiva uppfattningen av ljudet att det låter sämre än det egentligen är. Skulle jag använda den inbyggda mikrofonen under en lite längre tid skulle den nog uppfattas bättre av TS.

Skrivet av Anaii:

Som flera andra föreslagit Beyerdynamic med modmic. Jag kör DT880 som är en öppen modell. Ger lite bättre ljudbild men läcker en del ljud så kanske DT770 är bättre om du har någon i närheten som kan störa sig på det.

Kommer aldrig gå tillbaka till "gaming headset" igen.

MMX 300 v2 är i princip ett par hörlurar tillverkade av Beyerdynamic med motsvarande ljud mot Beyerdynamics andra lurar runt samma pris, som de bara satt en bra mikrofon på. Möjligtvis har de gjort mindre tweaks på ljudet för att ge en liten prioritet för spel, men de ska spela musik bra. Dem äntrade denna del av marknaden iom att de tillverkade QPAD 1339. Efter samarbetet märkte de nog att det inte kostar dem mycket extra för att även erbjuda alternativ för gamers.

Skrivet av Loddgrimner:

Jag är ingen audiofil så fattar inte sånt här. Hörlurar är väl lite som gaming stolar, det finns "vanliga" som är bättre? Eller finns det någon finess med gaming hörlurar annat än RGB och designmässigt?

Finns ju produkter där gaming prylar tvärtom faktiskt är bättre, tänker framförallt på möss.

"Gaming-hörlurar" är i lägre segmentet lite som du säger, de designar dem som rymdskepp, slänger på RGB, en kass mikrofon osv. Eftersom den större massan inte köper hörlurar för en (eller flera) tusenlappar får de då offra ljudkvalitet.

Headset i medel+/höga segmentet är i en del fall bra hörlurar där de lagt till en mikrofon samt har tweakat ljudet lite för att dra ner så att basen inte överröstar övrigt ljud, och att höga toner förstärks en aning så att fotsteg osv ska höras/urskiljas bättre. Iaf de riktade mot FPS-spel. Men det finns såklart en hel del lurar även här där de lägger till RGB och onödiga saker som leder till antingen högre pris eller kompromisser gällande ljudkvaliteten. Tyvärr.

Just termerna "gaming-stolar" och "gaming-headset" är bara marknadsföring egentligen vad jag vet förutom små saker som jag beskrev ovan. En stol är en stol, och en stol kan vara antingen bra eller dålig, men just namnet eller vad du kallar den påverkar ju inte själva produkten egentligen. Själv har jag aldrig förstått mig på vad som definierar en gamingstol...? Är det att det ska se ut som den hör hemma i en snabb sportigbil? Nej, det är nog mest PR så att de kan slänga på en tusenlapp extra på priset.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag är "kompisen" som nämns, och något "fel" gör jag inte (har recenserat och testat många headset/hörlurar de senaste 12-13 åren). Mikrofonen är i jämförelse med många andra "gaming-headsets" väl "ok" eller strax där under. Men i prisklassen för Flight S (~1800 SEK) är den ganska dålig imo. Det går ju att kommunicera utan problem, folk hör en osv - men mörkt, tråkigt, "instängt" ljud med väldigt låg dynamiskt omfång imo.

Lite skillnad på det du skriver och "låter för jävligt"

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

MMX 300 v2 är i princip ett par hörlurar tillverkade av Beyerdynamic med motsvarande ljud mot Beyerdynamics andra lurar runt samma pris, som de bara satt en bra mikrofon på. Möjligtvis har de gjort mindre tweaks på ljudet för att ge en liten prioritet för spel, men de ska spela musik bra. Dem äntrade denna del av marknaden iom att de tillverkade QPAD 1339. Efter samarbetet märkte de nog att det inte kostar dem mycket extra för att även erbjuda alternativ för gamers.

Googlade för jag hade inte koll på dem. När du skrev "i princip ett par hörlurar tillverkade av Beyerdynamics" så trodde jag du menade att det var ett annat märke på dem.

Förutsatt att mikrofonen är likvärdig modmic i kvalitet så låter det som ett riktigt bra headset. Nackdelarna som jag kan se är closed back och endast en 32 ohm modell till skillnad mot Beyerdynamics andra modeller som brukar finnas i 80, 250 och 600 ohm.

Kombon DT770 80ohm + modmic verkar bli ca 400 billigare.
DT880 250ohm + modmic hamnar på ungefär samma pris.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore