Intel: "Kan ta flera år innan kretsbristen är över"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "Kan ta flera år innan kretsbristen är över"

Under Computex 2021 berättar Pat Gelsinger att det kan ta år för kretstillverkare att hinna ikapp kapacitetsmässigt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och där kom nästa siare.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

tur att jag inte ska köpa något på 4 år

Permalänk
Medlem

Glad att jag fått tag på min PS5. Datorn får vara som den är.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk

Hehe, det blir tufft med planerade uppgraderingar framöver alltså... Planerade att bygga en till NAS till hösten, men väntar fortfarande på delar till förra bygget som betalades för flera månader sedan. Det hinner ju komma en ny generation av grafikkort innan det är ens nära att få hem förra generationen för många.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Och där kom nästa siare.

Han bör ha rätt stor koll.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

När kretsbristen är över

Industrin: Ska vi börja sänka priserna till det normala?
chefen: Är du dum i hela huvudet?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

När kretsbristen är över

Industrin: Ska vi börja sänka priserna till det normala?
chefen: Är du dum i hela huvudet?!

Det fina är ju att det blir mer konkurrens!

Permalänk
Medlem

Hoppas man kan få tag på en pgu till hösten/vintern till vettigt pris iallafall, har gett upp för tillfället har annat planerat under sommaren ☀️

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Musikälskare

Ja 3-4 år minst skulle jag tro om inte längre.

Priserna (det nya golvet) kommer dock att hålla i sig och inte sänkas oavsett om tillgången tilltar spår jag, det kommer att krävas en ekonomisk krash för en återställning men även då kommer vi aldrig vara tillbaka till där vi var tidigare.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Ja 3-4 år minst skulle jag tro om inte längre.

Priserna (det nya golvet) kommer dock att hålla i sig och inte sänkas oavsett om tillgången tilltar spår jag, det kommer att krävas en ekonomisk krash för en återställning men även då kommer vi aldrig vara tillbaka till där vi var tidigare.

Baluba har talat!
Jag tror dock du har rätt

Permalänk
Medlem

Min stationära tuggar på med smått uråldriga i5 750. Tänkte äntligen pensionera den i och med RTX 3000, men den kanske får kämpa vidare ett tag till. Den orkar trots allt ännu med de flesta spelen jag vill spela och till arbetet har jag en separat laptop.

Permalänk
Medlem

Det må vara kretsbrist, men vi har iallafall varandra.

Permalänk
Medlem

Sådär indirekt läser jag detta som "Invest in Intel fabs EU". Säkert bygger de gärna flera fabs för att möta efterfrågan bara EU öppnar börsen, har väl inte varit tillräckligt ambitiösa satsningar såhär långt, USA och Taiwan har det nog betydligt bättre ställt och EU riskerar att hamna långt på efterkälken i deras satsningar i kretstillverkning. Känns som man vill från Intel sida gärna satsa i europa men de vill ha tillräckligt stora kapitaler att det ska bli av så man bättre bemöta TSMC som har varit totalt ointresserade utav EU (inte så konstigt). Åtminstone så tolkar jag indirekt med Pats uttal att man kör lite skrämseltaktik och så för att få även politikerna att vakna upp att det skulle krävas ganska stor satsning, finns nog en hel del artiklar om Intels planer på chip plants inom EU där Intel tycks vilja sätta ner sin fot mer än de andra konkurrenterna just nu.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Ja 3-4 år minst skulle jag tro om inte längre.

Priserna (det nya golvet) kommer dock att hålla i sig och inte sänkas oavsett om tillgången tilltar spår jag, det kommer att krävas en ekonomisk krash för en återställning men även då kommer vi aldrig vara tillbaka till där vi var tidigare.

Hade jag vart en börs-vd hade jag kastat all bränsle som möjligt på branden för att höja aktiekursen så lär inte finnas någon som pratar om att en balans snart kommer uppnås.
Även försäljare (exempelvis Inet) går ut att det är bäst att köpa en dator och vänta ett år eller så på leverans för en dator (förra Nyteknik). Bristen kommer även skapa nya vanor (tja, därför denna brist på det ena och det andra) men undrar om pendeln inte kommer slå tillbaka ordentligt i höst när världen öppnar upp. "Hoppas" på brist på hotell och flygbiljetter framöver

Angående priser så är en stor del av världen betydligt mindre kapitalstark än exempelvis Sverige, och man kommer lyckas "utrota" PC som en spelkonsol rätt så effektivt. Kan inte se att man kan få varenda konsol till samma pris som en mid-tier grafikkort i framtiden.

Permalänk
Medlem

Märkligt dock att Sony och Microsoft respekterar MSRP trots bristen men Nvidia, Intel och AMD försöker hitta ursäkter till att inte behöva göra de.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Ryssfemma:

Märkligt dock att Sony och Microsoft respekterar MSRP trots bristen men Nvidia, Intel och AMD försöker hitta ursäkter till att inte behöva göra de.

Antar att du tänker på spelkonsoler. Sony och Microsoft har en helt annan affärsmodell och tjänar pengar på spelförsäljningen medan hårdvaran/spelkonsolerna finns där för att sälja mer spel.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

När kretsbristen är över

Industrin: Ska vi börja sänka priserna till det normala?
chefen: Är du dum i hela huvudet?!

"Oops!"
"Den här branden/översvämningen/jordbävningen/strömavbrottet var vi inte beredda på"

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det fina är ju att det blir mer konkurrens!

Inte om de nya tillverkarna kommer likt, är det global foundries?, fokuserar på äldre noder. Som förvisso behövs och/eller av kostnadsskäl är lämpliga att använda, men inte säkert att de här nya företagen kommer ta upp striden med intel/TSMC för att tillverka the bleeding edge kretsar. Förvisso öppnar det då upp för de företagen att sluta tillverka kretsar på de äldre noderna för lönsamheten minskar och kan fokusera lite mer på det senaste, men ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

"Oops!"
"Den här branden/översvämningen/jordbävningen/strömavbrottet var vi inte beredda på"

De behöver nog inte slösa tid och energi på svepskäl när de höga priserna är det nya normala bland alla producenter.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Han bör ha rätt stor koll.

Ett tips är att lyssna på avsnitt 60 av Dumma människor. "Dåliga prognoser" där historiskt sett förklaras att experter har mer fel än rätt när det kommer till prognoser, så lika stor chans att singla slant.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Antar att du tänker på spelkonsoler. Sony och Microsoft har en helt annan affärsmodell och tjänar pengar på spelförsäljningen medan hårdvaran/spelkonsolerna finns där för att sälja mer spel.

Nvidia tjänar pengar på andra håll med så som gsync moduler till skärmar och massa annat. Flesta företag tjänar pengar på andra håll.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av SueCia:

Baluba har talat!
Jag tror dock du har rätt

Haha! Ja vi får vänta ett tag på att uppdatera SueCia

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Har byggt datorn precis innan krets bristen. Ryzen 5600x+3070. Det kommer hålla ett tag.

Permalänk
Medlem

Undra om detta var ett av målen med Covid-19?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"