Samsung tillverkar 120 Hz-skärmar till Iphone 13 Pro

Permalänk
Melding Plague

Samsung tillverkar 120 Hz-skärmar till Iphone 13 Pro

Nya uppgifter talar för att höstens Iphone 13 Pro och Iphone 13 Pro Max får skärmar kapabla till 120 Hz, som nu går in i produktion hos Samsung.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förra året var de me rykten om 120hz skärmar till Iphone, blev samma skit som innan
Jag hoppas ju de kommer, då de ligger flera år bakom alla andra.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Nivity:

Förra året var de me rykten om 120hz skärmar till Iphone, blev samma skit som innan
Jag hoppas ju de kommer, då de ligger flera år bakom alla andra.

Det är fullt rimligt att inte vilja ha 120Hz utan dynamisk uppdateringsfrekvens som LTPO möjliggör. Hellre en vettig implementering än en batterislukare som ger liten nytta.

På ämnet skulle jag inte kalla Jon Prosser för välrenommerad, han får skit för att ha fel minst lika ofta som han har rätt.

Permalänk
Medlem

Får årets Iphones nu bara vapor chambers blir det ett köp annars blir det att vänta ytterligare ett år!

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk

iPhone 13 blir den första iPhonen som jag skulle vilja ha sedan iPhone 1. Det föresätter självklart att de även lägger till Bluetooth 5.2 Le Audio och USB C eller grymt trådlös laddning. -Våga vägra lightning kontakten.
Dock kommer jag ej köpa en sådan då en iPhone med de krav jag vill ha säkerligen går på över 13 000kr plus att min nuvarande mobil bara är ett år gammal.

-Varför vägra lightning kontakten, så det får vara slut på att bära med sig en drös kablar till allt. Har inte en datorpryl usb c så ska det mycket till för att jag köper den. Jag kollar själv på lite kameror och det tar riktigt emot att köpa en utan usb c.
Så är jag ute med min kamera och mobil så ska en och samma kontakt och batteribackup passa de båda. Adaptrar tar inte stor plats, men ju fler såna ju sämre blir det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det är fullt rimligt att inte vilja ha 120Hz utan dynamisk uppdateringsfrekvens som LTPO möjliggör. Hellre en vettig implementering än en batterislukare som ger liten nytta.

På ämnet skulle jag inte kalla Jon Prosser för välrenommerad, han får skit för att ha fel minst lika ofta som han har rätt.

Batterislukare vettefan.
Jag har en MI 10T Pro. Har runt 48h batteritid med 10h screen on time och den har en 144 Hz-skärm.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Kört android 120hz sen skaffade jag iPhone 12 PRO Max och visst är de skillnad. Men såhär efter ett halvår är de inget jag tänker på längre. Men prova man en 120hz telefon så är de uppenbart bättre. Blir ju köp i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Batterislukare vettefan.
Jag har en MI 10T Pro. Har runt 48h batteritid med 10h screen on time och den har en 144 Hz-skärm.

Det säger ju ingenting om hur mycket batteri det slukar. Klart man kan slänga i ett jättestort batteri och få bra batteritid. Lär dock dra avsevärt mycket mer än 60Hz.

90Hz på min OnePlus Nord är helt bortkastat. Använder det aldrig då batteritiden blir såpass lidande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det säger ju ingenting om hur mycket batteri det slukar. Klart man kan slänga i ett jättestort batteri och få bra batteritid. Lär dock dra avsevärt mycket mer än 60Hz.

90Hz på min OnePlus Nord är helt bortkastat. Använder det aldrig då batteritiden blir såpass lidande.

På min Razer phone 2 märkte i alla fall inte jag att batteritiden var mycket sämre när jag körde 120hz eller 90hz. Sämre var den säkert men inte så mycket att jag övervägde att inte ha bra bild på telefonens skärm.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Skiljer förvånansvärt lite mellan skärmlägena, men då är 10T pro väldigt bra på övriga "batterisparande" åtgärder. Bästa batteritiden jag haft i en "smartphone" hittills.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av B.Linder:

Skiljer förvånansvärt lite mellan skärmlägena, men då är 10T pro väldigt bra på övriga "batterisparande" åtgärder. Bästa batteritiden jag haft i en "smartphone" hittills.

Har samma mobil och det bör påpekas att den ska ändra hz av sig själv i vissa saker, så det är nog inte exakt alltid 144hz

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Master of Overkill

Apple har la väntant med 120Hz för dom tycker inte dom lyckats göra det så bra dom vill att det ska vara, eller så väntar dom också för att ha något nytt i nya telefonen och behålla hög försäljning på "features"

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av tvelander:

Apple har la väntant med 120Hz för dom tycker inte dom lyckats göra det så bra dom vill att det ska vara, eller så väntar dom också för att ha något nytt i nya telefonen och behålla hög försäljning på "features"

Apple är perfektionister. Bara se på deras iPad som inte har en miniräknare som standard, detta för att Apple inte har lyckas utvecklat en miniräknare ännu till iPad som de anser duger.
https://www.youtube.com/watch?v=WK_AtW66XI0
Min gissning år 2035, då får de till miniräknaren som är så bra att den duger för dem på deras iPad.

Nå detta är inget unikt, Apple har varit sådan hela tiden med att vänta med att implementera saker tills de anser det är tillräckligt bra. Det är därför man bara kunde köra en app i taget och copy & paste infördes så sent i iPhone etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

Kört android 120hz sen skaffade jag iPhone 12 PRO Max och visst är de skillnad. Men såhär efter ett halvår är de inget jag tänker på längre. Men prova man en 120hz telefon så är de uppenbart bättre. Blir ju köp i alla fall

Sitter på en 12 Pro och det ska nog till lite mer än 120 hz för att jag ska uppgradera till en 13. T.ex. fingeravtrycksläsare i skärmen. Tycker högre bilduppdatering är väldigt trevligt, och det är något som jag märker av i början, men efter en stund spelar det ingen roll för mig om jag sitter på 60 eller 120 om jag inte hoppar mellan de två regelbundet.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Avstängd

Tycker denna har vart klockren i många år, person sig säga att dom hatar Samsung men sitter med en Iphone och inte inser hur mycket Samsung det är i dom håller i.

Och andra sidan så kan man vara nöjd med att veta att det inte är någon Apple skit i min lur.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Har samma mobil och det bör påpekas att den ska ändra hz av sig själv i vissa saker, så det är nog inte exakt alltid 144hz

Jaha, då har den ju någon form av variabel uppdateringsfrekvens så går inte att jämföra med OLED;s som saknar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tycker denna har vart klockren i många år, person sig säga att dom hatar Samsung men sitter med en Iphone och inte inser hur mycket Samsung det är i dom håller i.

Och andra sidan så kan man vara nöjd med att veta att det inte är någon Apple skit i min lur.

Onyanserad analys av båda sidor tycker jag.
Samsung gör bra grejor och mindre bra grejor. Apple gör bra grejor och mindre bra grejor. Så. Är vi klara?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk

Har 120Hz på min ipad och visst är det skillnad men inget jag skulle betala extra för. Hellre mer batteritid.

Skrivet av superegg:

Uppenbratligen är ju hatet från Android mot Apple större än från Apple mot Android. Jag kör iphone sen många år och skulle aldrig byta tillbaka. Jag skiter fullständigt i vad som sitter i.

Det jag vet är att Apple ställer höga krav på hårdvaran och det är oftast därför som de inte är först med det senaste. På två år hinner barnsjukdommar försvinna helt enkelt. Sen råder det inget tvivel om att de fördelar ut teknik för att få lite nytt i varje ny lur. Smart egentligen! Tar vi dessutom 120Hz skärmar som exempel så har Apple nu fått gratis PR från andra tillverkare så allmänheten har fått en uppfattning om vad det är innan lansering. Om du istället proppar senaste luren med teknik så vet inte folk vad det handlar om.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av superegg:

AFAIK är displayen designad av Apple men tillverkad av Samsung. När iPhone X släpptes, som första iPhone med OLED, så hade den tätare subpixelstruktur än Galaxyskärmarna: https://www.oled-info.com/iphone-x-has-different-diamond-pixe...

Permalänk
Skrivet av Halldin:

AFAIK är displayen designad av Apple men tillverkad av Samsung. När iPhone X släpptes, som första iPhone med OLED, så hade den tätare subpixelstruktur än Galaxyskärmarna: https://www.oled-info.com/iphone-x-has-different-diamond-pixe...

Jag har ingen dyr mobil men en Samsung A71 som ändå är hyfsat ny.
Och den fullkomligt suger i solljus, något så otroligt dålig när solen lyser på så det inte är klokt.
Jag kör mycket drönare och har en DJI smart controller, denna kan jag ha rakt i solljus och se jättebra ändå.

Hoppas Apple får till en bra display för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har ingen dyr mobil men en Samsung A71 som ändå är hyfsat ny.
Och den fullkomligt suger i solljus, något så otroligt dålig när solen lyser på så det inte är klokt.
Jag kör mycket drönare och har en DJI smart controller, denna kan jag ha rakt i solljus och se jättebra ändå.

Hoppas Apple får till en bra display för detta.

Ljusstyrkan på skärmen är en av sakerna som sparas in på när de gör billigare telefoner. Kan tänka mig att skärmen som sitter i samsungs galaxy s21 ultra är märkbart bättre i solsken. Apples skärm i 13 pro lär vara bra med tanke på vilket pris de kommer ta för telefonen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig absolut om uppdateringsfrekvens på min spelskärm eller om jag kör VR, men för att slösurfa och skicka meddelanden? Visst, jag ser absolut skillnaden men lider inte särskilt mycket av att vara utan. Ni som tycker den är väldigt viktig, när är den det? Spelar ni mycket på mobilen?

Med min mobil känner jag ungefär samma som med skärm på jobbet. Om det stod mellan att få 60Hz eller 120Hz, så skulle jag så klart föredragit 120, men jag hade inte brytt mig nämnvärt om jag fick 60.

När jag väljer mobil finns det mycket jag skulle prioritera före. T ex förbättrad mottagning, batteritid, högre ljusstyrka, flimmerfri bakgrundsbelysning, kameror som inte står ut, touch som hanterar fukt bättre.

Med det sagt är det ju 120Hz inget negativt. Inte alls. Men det hade varit kul att höra varför ni som tycker det är viktigt prioriterar det så högt.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Musikälskare

Kommer bli ett givet köp! Ganska taggad

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Med det sagt är det ju 120Hz inget negativt. Inte alls. Men det hade varit kul att höra varför ni som tycker det är viktigt prioriterar det så högt.

Borde hjälpa med motion blur.

Nuvarande iPhone modeller har katastrofal mängd motion blur: Öppna upp 'Settings' med mörkt tema och scrolla lite upp och ned i lugn takt. Märk hur bakgrunden till de olika alternativen inte alls följer med, och den generellt suddiga texten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Nuvarande iPhone modeller har katastrofal mängd motion blur: Öppna upp 'Settings' med mörkt tema och scrolla lite upp och ned i lugn takt. Märk hur bakgrunden till de olika alternativen inte alls följer med, och den generellt suddiga texten?

Trodde jag var tydlig nog i mitt föregående inlägg. Jag ser absolut skillnad på 60Hz och mer, men jag förstår inte varför man prioriterar det högt på en telefon. Skulle gärna få den biten motiverad.

När jag spelar spel på en stationär burk så gör högre refresh rate att jag ser mer när det går fort, men flytet påverkar också hur det känns att spela. Jag är övertygad om att jag presterar bättre, om än väldigt marginellt.

Sitter jag istället på jobbet, så skulle jag absolut uppskatta 120Hz, men det skulle stå väldigt långt ner på listan när jag väljer skärm. Större delen av tiden står innehållet på skärmen still. Jag läser, jag tittar på en illustration, jag kollar en video som är 60fps eller lägre. Det är helt enkelt viktigare med bra kontrast, ljusstyrka, betraktningsvinkel, skärmfot, lättnavigerade inställningar, innan 120Hz överhuvudtaget blir relevant för mig.

I mångt och mycket känner jag precis samma sak med min mobil. Jag skulle absolut se skillnad på 120Hz och det skulle vara en positiv förändring, men den skulle stå väldigt långt ner på min priolista. Med det sagt så spelar jag inte spel, jag läser mest text, kollar foton och enstaka videoklipp. Inget av det gör sig bättre i 120Hz än 60, även om all navigation runt omkring så klart blir bättre. För mig är det helt enkelt så mycket som måste vara rätt och riktigt bra innan just 120Hz skulle påverka mitt val.

Så hur resonerar ni som ställer det högt upp på listan? Vad gör ni med era telefoner?

Med allt detta sagt tycker inte jag det är särskilt mycket motion blur när jag testar ditt exempel på min telefon (vilket troligen beror på PWM-pulsad OLED), däremot skulle jag absolut märka skillnad när man skrollar, både i hur det ser ut och känns.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

-Varför vägra lightning kontakten, så det får vara slut på att bära med sig en drös kablar till allt. Har inte en datorpryl usb c så ska det mycket till för att jag köper den. Jag kollar själv på lite kameror och det tar riktigt emot att köpa en utan usb c.
Så är jag ute med min kamera och mobil så ska en och samma kontakt och batteribackup passa de båda. Adaptrar tar inte stor plats, men ju fler såna ju sämre blir det.

Usch, själv vågar jag vägra USB-C då jag har hyfsat fina Audeze hörlurar med lightningkontakt. Blir föga imponerad om de först dumpar 3.5 mm för att sen överge oss utan vad de lämnade oss med. Jag ser inte BT som någon ersättare oavsett variant och vill inte behöva en USB-C adapter.

Summa summarum, böjer de sig för en grupp alienerar de en annan.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Har inte hat blivit ett hyfsat urvattnat begrepp om man ska nyttja det i dylika sammanhang. Säger folk att de hatar [valfritt företag] kan du nog ta resten som kommer från deras håll med både en och två nypor salt.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Testade med bägge mina Iphones 11 och 11 pro max och det laggar inte ens lite.

förstår inte vad du pratar om eller om du bara hittar på.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem

Kan iPhone 13 vara döden för alla hål? Altså ingen data/laddkabel och helt slim och bättre vattentätning?
Bluetooth är ju ändå så pass bra idag och med laddlåda/powerbank med wirelesss charging så kan man inte skylla på långa flygrutter egentligen...

Visa signatur

Baaahh