Grafikkort kan bli ännu dyrare – priset på GDDR6-minne ökar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grimmoire:

Börjar fan bli orolig för PC-gamingens framtid (och därmed ett antal genrers död). Känns svårt att övertyga nån att behöva punga upp 25k+ om konsolerna kostar typ en fjärdedel...

Tjao .. jag var ju med när pc-gamingen slog ut demoscenen. Man tänkte att allt kommer gå åt pipan nu när folk bara spelar på sina datorer och inte lär sig nått vettigt. Men det blev ju rätt bra ändå. Tror detta är rätt lugnt med. Datorspelsindustrin är så stor att de lär ju inte lägga sig utan en fight. De får väl subventionera nått som konsolltillverkarna gör för att sen tjäna igen det på spelen eller andra tjänster. Som nån annan skrev så är väl risken att vi streamar mer framöver än kör hårdvaran hemma iofs, känns ju lite vettigare än att alla ska ha superhårdvara hemma.

Permalänk
Medlem

Alltså det börjar bli lite väl skrattretande nu. Ibland så undrar man om företagen håller på att testa var smärtgränsen går, eller vänja konsumenterna, så att de kan sätta så högt pris som möjligt på kretsar när produktionen flyttar tillbaka till väst.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jasså inte nog med bristen nu ska vi bli rammade när vi försöker spela battlefield 6? Ta mig fan finns ingen ände på eländet...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Köpte ett 1650 för att ha så länge i november men fick mitt evga 3080 i januari för saftiga 9400 men verkar som jag gjorde ett kap med dagens marknad... Att vänta mer än 6mån för en massproduktion lyxvara måste verkligen svida

Japp, jag fick mitt Asus 3080 white OC för nån dag sedan. 12500kr. Tog mig flera dagar att börja packa upp för jag var inte säker på om jag ville behålla det för det priset i slutändan. Drog ut på det som fan.

När jag beställde det så kändes det som jag behövde det, men när det väl kom hem så är det väl bara Cyberpunk som har nytta av det av mina spel... Och där räcker det inte till för vad jag egentligen vill ha heller.

Gräset är grönare på andra sidan. 9400 är ett jääääävla klipp alltså!

Edit: Fast jag har ju gjort ett klipp också om man tittar på cdon där det kostar 48568,24kr. Troligt att någon betalar det :).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv

Det kommande 3090 känns på nåt sätt när jag betalade strax över 3200kr för ett Creative Geforce2GTS. Sen dog intresset lite, men nu är det tillbaka

Permalänk

Finns det inga grafikkort så ser jag fram emot en utveckling av spel riktade mot iGPU och äldre GF 1xxx-generationens grafikort.
Kan vara rätt skönt att spelföretagen gör bäst i att låta äldre klenare hårdvara lira spelen okej.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Dags att skaffa ny hobby... vad tror ni om fågelskådning eller att börja samla på pinnar?

Jag tror pinnar kommer bli nästa stora trend och har redan plockat på mig fler än jag behöver utifall att det skulle bli brist. Det gäller att vara steget före konkurrenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Jag tror pinnar kommer bli nästa stora trend och har redan plockat på mig fler än jag behöver utifall att det skulle bli brist. Det gäller att vara steget före konkurrenterna.

Trä har väl ökat 50% i Sverige på tre månader och 250% i USA så vi ser redan effekterna av vad du gjort!

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Finns det inga grafikkort så ser jag fram emot en utveckling av spel riktade mot iGPU och äldre GF 1xxx-generationens grafikort.
Kan vara rätt skönt att spelföretagen gör bäst i att låta äldre klenare hårdvara lira spelen okej.

Du kan nog få åtminstone delvis rätt.
Spelleverantörerna behöver sälja sina produkter. Inom den närmaste framtiden innebär det att spelen åtminstone måste kunna köra på XBOX One och PS4. Sedan får vi se vad som händer med den bäst säljande konsolen - Nintendo Switch. Om den uppdateras med en modell som ligger tillräckligt nära XBOX One skulle jag som spelpublicist vara mycket benägen att låta den nya Switchen bilda baslinje prestandamässigt. Vilket på köpet skulle innebära att APU:er som förses med DDR5 borde kunna köra dem finfint på PC. Inget behov av dedicerat grafikkort alls.

Marknaden nu är extremt polariserad pris och prestandamässigt men volymen spelare med topputrustning är relativt sett mycket, mycket liten. De är lukrativa rent finansiellt för de som säljer hårdvara, men de betalar inte mer än massorna för själva spelen. Så det kan mycket väl bli så att prestandakraven framåt inte stiger nämnvärt.

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Du kan nog få åtminstone delvis rätt.
Spelleverantörerna behöver sälja sina produkter. Inom den närmaste framtiden innebär det att spelen åtminstone måste kunna köra på XBOX One och PS4. Sedan får vi se vad som händer med den bäst säljande konsolen - Nintendo Switch. Om den uppdateras med en modell som ligger tillräckligt nära XBOX One skulle jag som spelpublicist vara mycket benägen att låta den nya Switchen bilda baslinje prestandamässigt. Vilket på köpet skulle innebära att APU:er som förses med DDR5 borde kunna köra dem finfint på PC. Inget behov av dedicerat grafikkort alls.

Marknaden nu är extremt polariserad pris och prestandamässigt men volymen spelare med topputrustning är relativt sett mycket, mycket liten. De är lukrativa rent finansiellt för de som säljer hårdvara, men de betalar inte mer än massorna för själva spelen. Så det kan mycket väl bli så att prestandakraven framåt inte stiger nämnvärt.

Hmm skulle väl vara om man började göra raytrace only spel då. Annars tänker jag mig att man bara har lite options som kan stängas av och spelen kommer fungera utan problem på 5 år gamla midrange burkar eller vad som är en lämplig målgrupp att satsa på. Såna spel kommer nog först om just 5-10 år. Egentligen inget nytt man har väl aldrig varit lukerativt att göra spel för de minoritet som har superbra datorer.

Jag kan tänka mig dock att man rent teknisk kanske vill göra ett spel där man skippar att bygga massa textur fusk grejer för rasterisering och bara satsar helt på RT istället med ett lite nytt grafikmotor paradigm.

Permalänk
Skrivet av Ureet:

Jag tror pinnar kommer bli nästa stora trend och har redan plockat på mig fler än jag behöver utifall att det skulle bli brist. Det gäller att vara steget före konkurrenterna.

Oj oj, är du också inne på det spåret? Köpte precis lite Titaniumtältpinnar jag inte behöver egentligen, vi kan ju köra lite benchmarks på dem i skogen sen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marcusOCZ:

Du säger nått där....har inte Sony och Microsoft redan "fastsatta" priser? Allting är ju relativt och kan ändras beroende på vad som händer med istid, drivis, hemlängtan och sånt, men utan att ha sett historien på konsoller, har tillverkarna höjt officiella priset på grund av liknande förr?

Jag tror, inte säker, att de har fasta priser i batcher. Alltså att de får ett visst pris avtalat, men att det kan finnas lite "wiggleroom" för båda parter beroende på situation och tid som gått. Kan förstås ha fel .Upphandlingar ska vara lite som kontrakt dock.

Permalänk
Medlem

Såg en annons i Swerigs Gaming nyligen där någon sålde tio nya grafikkort ur 30-serien. Alla tio låg uppradade på en säng och hade rejäla prispåslag.

Varför skulle tillverkarna göra annorlunda när folk sliter allt de kan tillverka ur händerna på dem?

Permalänk
Medlem

Ingen inom elektronik branschen hade förväntat just SÅ stor försäljning av hemelektronik.

Men ingen visste att Covid-19 kom, och fick en stor del av världens befolkning att arbeta hemifrån. Med detta kom större behov för underhållning och teknik till livet där hemma.

När efterfrågan är så stor att man inte KAN producera åt alla (och tro mig, ingen företag i världen VILL tillbakahålla produkter när vi står och skriker - TAG MINA PENGAR - NU!). Det är bare ren otur at vi har det så vi har det nu.

Det kommer en dag vart marknaden blir mättat och då kommer ni att få bada i elektronik, men så har I ju också återvänt till arbetet på jobbet / arbetsplatsen och behovet för hemelektronik återvänder till det normala, jo - det kan ta ett år eller två till, men vi kan lära lite av detta och själv utnyttja situationen lite:

Alltså, jag ska inte komma här och bestämma vad du ska köpa eller inte, men denna krisen får os till att tänka efter lite, och lär att återvända.

- Behöver jag verkligen 120 FPS i 4K?

- Finns gott om laptops med 1650-1660 Nvidia processorer, dom är jättegoda och klara fint av 1080p oftast i 120Hz även.

- Behöver jag RTX? Linus tech tips gjorde en test med sina kollegor och bad dom kolla om dom kunde se nån skillnad på spel MED eller UTAN RTX, spelutvecklarna är så duktiga mh.t. texturer att dom skugglägger mkt. bra redan för normala kort och kollegorna (utom dom mest erfarna grafik nördarna) kunde INTE se skillnaden.

- Pengarna räcker längre, vi får stå ut med vår elektronik lite längre och lära os att optimera våra datorer lite bättre (det är ju en rolig grej det med).

Permalänk
Medlem

Det är ju allra värst för generationen med gtx 970 som kastade sig på 1440p vågen ungefär när RTX 3xxxx släpptes.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Det är ju allra värst för generationen med gtx 970 som kastade sig på 1440p vågen ungefär när RTX 3xxxx släpptes.

Har verkligen noll sympati för alla som suttit kvar med gamla skitkort mot bättre vetande. Eftersom de uppenbarligen inte bryr sig om att ha aktuella grejer så kan de lika gärna vänta med att uppgradera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Har verkligen noll sympati för alla som suttit kvar med gamla skitkort mot bättre vetande. Eftersom de uppenbarligen inte bryr sig om att ha aktuella grejer så kan de lika gärna vänta med att uppgradera.

Och jag har noll sympati för såna som dig som har ingen empati gentemot vanligt folk.

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Har verkligen noll sympati för alla som suttit kvar med gamla skitkort mot bättre vetande. Eftersom de uppenbarligen inte bryr sig om att ha aktuella grejer så kan de lika gärna vänta med att uppgradera.

Grejen är att de som inte köper nytt så ofta gör just det - låter bli. Deras intresse för nya prylar var inte så stort, så när marknaden skenar iväg såhär så blir de helt enkelt frånsprungna. Kvar blir helt enkelt färre konsumenter på marknaden, vilket naturligtvis är ett problem i längden.
Än värre är det att försöka få in yngre på marknaden. Om de hade problem att pressa ur 2500:- för ett grafikkort av farsan för tre år sedan, försök med 10000:- idag! 15-åringen får en iPad istället, så att han kan sköta hemuppgifterna från skolan. Och sedan är både kunden och pengarna borta från marknaden.

Alla väntar inte. En del försvinner bara någon annanstans. Och ju längre tid det tar för marknaden att normaliseras (om den gör det), desto fler hamnar ofrånkomligen i den senare kategorin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Du säger nått där....har inte Sony och Microsoft redan "fastsatta" priser? Allting är ju relativt och kan ändras beroende på vad som händer med istid, drivis, hemlängtan och sånt, men utan att ha sett historien på konsoller, har tillverkarna höjt officiella priset på grund av liknande förr?

MS och Sony har garanterat kontrakt på att AMD ska leverera x antal miljoner kretsar om året för ett fast pris.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd

Sen när det har gått ännu längre tid. Så marknaden börja svinga på riktig. Då folk slutar bygga och köpa datorer. Så kommer nästa ökning med priser. Spelbolagen. Försäljningen går ner kraftigt av spel. De ökar priserna på spel. Rena bara onda cirkeln som är på fel väg.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

MS och Sony har garanterat kontrakt på att AMD ska leverera x antal miljoner kretsar om året för ett fast pris.

/hulle.

Jag är dock övertygad om att dessa fasta priser är justerbara om så behövs vid händelser likt idag, likt alla andra kontrakt på fasta priser. Ökar tillverkningskostnaderna exceptionnellt så kommer AMD även öka deras pris mot Sony/Microsoft. Inget seriöst företag ingår i kontrakt utan friskrivelser och undantag.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Dags att skaffa ny hobby... vad tror ni om fågelskådning eller att börja samla på pinnar?

Ornitologi är dyrt. Tänk på alla chip som behövs.
Delar i kikare mm. Du får nog sitta i en trädgård och minnas fåglarna. Utan tillbehör. =(
Kanske en termos eller solen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Jag är dock övertygad om att dessa fasta priser är justerbara om så behövs vid händelser likt idag, likt alla andra kontrakt på fasta priser. Ökar tillverkningskostnaderna exceptionnellt så kommer AMD även öka deras pris mot Sony/Microsoft. Inget seriöst företag ingår i kontrakt utan friskrivelser och undantag.

Sant men det är ju det som IBM är sura på.

Sen om du läser artikeln så... AMD Nvidia Sony Microssoft mm.
https://www.sweclockers.com/nyhet/32138-grafikkort-kan-bli-an...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Dags att skaffa ny hobby... vad tror ni om fågelskådning eller att börja samla på pinnar?

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4681871

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Och jag som fick mardrömmar när Nvidia annonserade 3070 för 5000 kr och jag köpt ett 2080ti för 13 000 kr. Har jag inte längre.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Egentligen så länge det ser ut på detta viset, så ska man låta bli å köpa om man inte måste. Man hoppas på att Intel kommer till skott någon gång med sitt kort, så det händer något. Ärligt talat så finner jag det mindre och mindre intressant med nya superfeta kort när man vet att det är till kraftiga överpriser om de ens går att köpa..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Sen när det har gått ännu längre tid. Så marknaden börja svinga på riktig. Då folk slutar bygga och köpa datorer. Så kommer nästa ökning med priser. Spelbolagen. Försäljningen går ner kraftigt av spel. De ökar priserna på spel. Rena bara onda cirkeln som är på fel väg.

Dagens brist och ockerpriser på grafikkort kommer såklart att påverka hela spelmarknaden i framtiden. Kanske bromsas utvecklingen av spel eftersom väldigt få har möjlighet att spela på högre upplösningar. Kanske kommer folk skippa att spela med dator och istället spela med konsoll, då växer konsollmarknaden istället och pc-spelsmarknaden tappar och fokus läggs på att släppa spel till konsoller i stället. Om priserna och bristen kvarstår kanske en hel generation inte ens ser datorn som något att använda till spel. Kanske tar mobiltelefonerna över detta också. Men troligtvis blir konsekvensen något vi inte kan se nu utan det kommer visa sig senare. Allvarliga konsekvenser får det i alla fall på något sätt, det är säkert.

Permalänk
Medlem

Hmm, det kanske går att köra på en: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3580868 och sen kompensera för kromatiska avvikelsen med digitalt filter?

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Skillnaden är att dyra MTB's finns att få tag på men inte billiga.

Jag har en mtb som bara är använd 1 säsong, tänkte sälja den för en hyffsat billig peng. Så billiga mtbs finns ju iaf begagnat

Permalänk
Medlem

tillgänglighet & priser - Två hemskaste jag vet om idag.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil