Svenska banker med/utan stöd för krypto

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera och säga att Sparbanken Nord sa att det var okej att göra SEPA insättningar från krypto sålänge man har underlag vars dom kommer ifrån.

Öppnade även ett konto hos SEB i väntan på svar från Sparbanken då jag hört dom ska vara väldigt krypto vänliga iaf jämfört med dom flesta andra banker. Då man öppnar konto får man fylla i lite information om hur mycket och vad man kommer sätta in pengar från så skrev att jag skulle sätta in X mycket och att det kom från krypto.

Har sen dess satt in över 100 000 från Kraken utan problem eller frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yottabyte:

Uppföljning på mitt tidigare inlägg.

Pengarna studsade som väntat hos ICA Banken och är på väg tillbaka till Kraken, men utan referens så enligt Kraken kan det dröja ett par veckor till innan jag kan försöka ta ut dem igen.

Handelsbanken skickade en lång lista frågor om vad man har för planer, varför man handlar med krypto, var pengarna kommer från, vilka valutor, allokering i fiat/krypto, wallet adresser, osv. Blev ett ganska omfattande jobb att samla ihop all info men efter att jag skickade det till dem så var det grönt ljus. Har nu lyckats göra SEPA överföringar från Kraken till banken utan problem. Kan rekommendera Handelsbanken, trots en miljard kundkännedom-frågor. Det är trots allt deras plikt att ha koll på kunderna.

Det är väl så här banker skall arbeta tycker jag. Lägger man alla korten på bordet och är ärlig med sitt kryptohandlande och redovisar allt, gör man ju inget olagligt.
Så som LF och ICA banken beter sig skulle jag snarare säga är på gränsen till olagligt. Stoppa helt godtyckligt någons transaktion med privata pengar utan någon som helst misstanke eller stöd för olagligheter.
Det kan ju drabba en kund väldigt hårt.

Det är verkligen konstig bevisbörda när det gäller krypto och kontanter.
Här skall man själv bevisa att man har rent mjöl i påsen innan de ens tar i pengarna. Mej veterligen är väl det så annars att om man misstänks för brott är det upp till den som misstänker att bevisa att det är något fuffens?
Oskyldig till motsatsen bevisats typ?

Permalänk
Medlem

Off topic men jag har hittat en sida där man kan betala för varor i BTC 😳😀 https://www.professionalgrow.se/sv/clonfix-50ml
Skojigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det är väl så här banker skall arbeta tycker jag. Lägger man alla korten på bordet och är ärlig med sitt kryptohandlande och redovisar allt, gör man ju inget olagligt.
Så som LF och ICA banken beter sig skulle jag snarare säga är på gränsen till olagligt. Stoppa helt godtyckligt någons transaktion med privata pengar utan någon som helst misstanke eller stöd för olagligheter.
Det kan ju drabba en kund väldigt hårt.

Det är verkligen konstig bevisbörda när det gäller krypto och kontanter.
Här skall man själv bevisa att man har rent mjöl i påsen innan de ens tar i pengarna. Mej veterligen är väl det så annars att om man misstänks för brott är det upp till den som misstänker att bevisa att det är något fuffens?
Oskyldig till motsatsen bevisats typ?

Bankerna kommer att göra precis som dom vill fram tills att det prövas i högre instans. Högsta domstolen har uttalat sig i vissa länder och lär behövas i Sverige/EU innan bankerna kommer att sluta beta sig "vidrigt" tyvärr. Med tiden så kommer kommersiella bolag att dra sig till där dom kan tjäna pengar, just nu har svenska bankerna inte något sätt att tjäna pengar på krypto.

stavfel
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Klipper den mest intressanta biten, "emphasis mine."

Citat:

Länsförsäkringar Bank har skyldighet att motverka risk för ekonomisk brottslighet och med beaktande av säkerhetsrisker förknippade med denna typ av transaktioner för handel med oreglerad valuta så har Länsförsäkringar Bank beslutat att neka handel med kryptovaluta.

Än så länge saknas det konsumentskydd och tillsyn gällande kryptovalutor vilket gör att handel med kryptovalutor är olämpligt för merparten av konsumenterna.

Finansinspektionen påtalar även riskerna för handel med kryptovaluta i ett meddelande på sin hemsida den 22 februari: Finansinspektionen (FI) har tidigare varnat för riskerna med att handla i kryptotillgångar, som till exempel bitcoin. Nu har FI gjort en kartläggning av marknaden för finansiella instrument som har kryptotillgångar som underliggande tillgång. FI har konstaterat att produkter som utgår från kryptotillgångar är olämpliga för de flesta konsumenter, om inte alla.

Tack så mycket för omtanken, men jag kan hantera mig själv som en vuxen individ. Blir så trött på den här inställningen. Sverige förtjänar knappt personer som Damir.

Låt mig klicka igenom ett formulär med 3-4 frågor som ser ifall jag har koll om det är så känsligt, som när man öppnar aktiedepå och dylikt.

Det här med att motverka risk är dynga det med. Vi vill skicka pengar till/från en reglerad exchange, risken med krypto är deras att bära, inte bankens.

Edit: Jag cashade nyligen ut en saftig summa till min bank här i Australien, och jag fick som mest ett trevligt samtal från min exchange som ville bekräfta att jag givit rätt bankuppgifter. Efter det tog det minuter och banken har inte sagt ett pip. Blir ändå arg när jag läser hur läget är där hemma.

Permalänk
Medlem

Jag har hört att man skall kunna göra SEPA överföring direkt från hamdelsplatform till skattekontot. Är det någon som testat och fått det att funka?
Det verkar som att de flesta plattformarna endast vill göra en SEPA överföring till konto där man själv står som ägare. Så är inte fallet med skattekontot om jag förstått det rätt. Då är skatteverket ägare men man skriver in sitt personnummer som referens för att pengarna ska komma till rätt konto.