Svenska banker med/utan stöd för krypto

Permalänk

Kan uppdatera och säga att Sparbanken Nord sa att det var okej att göra SEPA insättningar från krypto sålänge man har underlag vars dom kommer ifrån.

Öppnade även ett konto hos SEB i väntan på svar från Sparbanken då jag hört dom ska vara väldigt krypto vänliga iaf jämfört med dom flesta andra banker. Då man öppnar konto får man fylla i lite information om hur mycket och vad man kommer sätta in pengar från så skrev att jag skulle sätta in X mycket och att det kom från krypto.

Har sen dess satt in över 100 000 från Kraken utan problem eller frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yottabyte:

Uppföljning på mitt tidigare inlägg.

Pengarna studsade som väntat hos ICA Banken och är på väg tillbaka till Kraken, men utan referens så enligt Kraken kan det dröja ett par veckor till innan jag kan försöka ta ut dem igen.

Handelsbanken skickade en lång lista frågor om vad man har för planer, varför man handlar med krypto, var pengarna kommer från, vilka valutor, allokering i fiat/krypto, wallet adresser, osv. Blev ett ganska omfattande jobb att samla ihop all info men efter att jag skickade det till dem så var det grönt ljus. Har nu lyckats göra SEPA överföringar från Kraken till banken utan problem. Kan rekommendera Handelsbanken, trots en miljard kundkännedom-frågor. Det är trots allt deras plikt att ha koll på kunderna.

Det är väl så här banker skall arbeta tycker jag. Lägger man alla korten på bordet och är ärlig med sitt kryptohandlande och redovisar allt, gör man ju inget olagligt.
Så som LF och ICA banken beter sig skulle jag snarare säga är på gränsen till olagligt. Stoppa helt godtyckligt någons transaktion med privata pengar utan någon som helst misstanke eller stöd för olagligheter.
Det kan ju drabba en kund väldigt hårt.

Det är verkligen konstig bevisbörda när det gäller krypto och kontanter.
Här skall man själv bevisa att man har rent mjöl i påsen innan de ens tar i pengarna. Mej veterligen är väl det så annars att om man misstänks för brott är det upp till den som misstänker att bevisa att det är något fuffens?
Oskyldig till motsatsen bevisats typ?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Off topic men jag har hittat en sida där man kan betala för varor i BTC 😳😀 https://www.professionalgrow.se/sv/clonfix-50ml
Skojigt!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det är väl så här banker skall arbeta tycker jag. Lägger man alla korten på bordet och är ärlig med sitt kryptohandlande och redovisar allt, gör man ju inget olagligt.
Så som LF och ICA banken beter sig skulle jag snarare säga är på gränsen till olagligt. Stoppa helt godtyckligt någons transaktion med privata pengar utan någon som helst misstanke eller stöd för olagligheter.
Det kan ju drabba en kund väldigt hårt.

Det är verkligen konstig bevisbörda när det gäller krypto och kontanter.
Här skall man själv bevisa att man har rent mjöl i påsen innan de ens tar i pengarna. Mej veterligen är väl det så annars att om man misstänks för brott är det upp till den som misstänker att bevisa att det är något fuffens?
Oskyldig till motsatsen bevisats typ?

Bankerna kommer att göra precis som dom vill fram tills att det prövas i högre instans. Högsta domstolen har uttalat sig i vissa länder och lär behövas i Sverige/EU innan bankerna kommer att sluta beta sig "vidrigt" tyvärr. Med tiden så kommer kommersiella bolag att dra sig till där dom kan tjäna pengar, just nu har svenska bankerna inte något sätt att tjäna pengar på krypto.

stavfel
Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Klipper den mest intressanta biten, "emphasis mine."

Citat:

Länsförsäkringar Bank har skyldighet att motverka risk för ekonomisk brottslighet och med beaktande av säkerhetsrisker förknippade med denna typ av transaktioner för handel med oreglerad valuta så har Länsförsäkringar Bank beslutat att neka handel med kryptovaluta.

Än så länge saknas det konsumentskydd och tillsyn gällande kryptovalutor vilket gör att handel med kryptovalutor är olämpligt för merparten av konsumenterna.

Finansinspektionen påtalar även riskerna för handel med kryptovaluta i ett meddelande på sin hemsida den 22 februari: Finansinspektionen (FI) har tidigare varnat för riskerna med att handla i kryptotillgångar, som till exempel bitcoin. Nu har FI gjort en kartläggning av marknaden för finansiella instrument som har kryptotillgångar som underliggande tillgång. FI har konstaterat att produkter som utgår från kryptotillgångar är olämpliga för de flesta konsumenter, om inte alla.

Tack så mycket för omtanken, men jag kan hantera mig själv som en vuxen individ. Blir så trött på den här inställningen. Sverige förtjänar knappt personer som Damir.

Låt mig klicka igenom ett formulär med 3-4 frågor som ser ifall jag har koll om det är så känsligt, som när man öppnar aktiedepå och dylikt.

Det här med att motverka risk är dynga det med. Vi vill skicka pengar till/från en reglerad exchange, risken med krypto är deras att bära, inte bankens.

Edit: Jag cashade nyligen ut en saftig summa till min bank här i Australien, och jag fick som mest ett trevligt samtal från min exchange som ville bekräfta att jag givit rätt bankuppgifter. Efter det tog det minuter och banken har inte sagt ett pip. Blir ändå arg när jag läser hur läget är där hemma.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Jag har hört att man skall kunna göra SEPA överföring direkt från hamdelsplatform till skattekontot. Är det någon som testat och fått det att funka?
Det verkar som att de flesta plattformarna endast vill göra en SEPA överföring till konto där man själv står som ägare. Så är inte fallet med skattekontot om jag förstått det rätt. Då är skatteverket ägare men man skriver in sitt personnummer som referens för att pengarna ska komma till rätt konto.

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk

Liv

Bump.Försöker få liv i tråden igen. Har läst från början till slut och nu skapade man en användare.

Några fler tips på överföringar till bitcoin exchanges, direkt till wallet (går det?), överföring till app och vidare till exchange osv osv? Har det dykt upp någon mer kryptovänlig bank? SEB och Nordea verkar vara dom man hör mest.

Sedan vägen tillbaka också! Från exchange/wallet till konto. Det blir ju några mellanlandningar tyvärr för man får ju inte vara fri längre!

//punk

Permalänk
Skrivet av pUnksNOtDeAd:

Bump.Försöker få liv i tråden igen. Har läst från början till slut och nu skapade man en användare.

Några fler tips på överföringar till bitcoin exchanges, direkt till wallet (går det?), överföring till app och vidare till exchange osv osv? Har det dykt upp någon mer kryptovänlig bank? SEB och Nordea verkar vara dom man hör mest.

Sedan vägen tillbaka också! Från exchange/wallet till konto. Det blir ju några mellanlandningar tyvärr för man får ju inte vara fri längre!

//punk

Vill du inte byta till en bank som tillåter handel med krypto så är en väg att gå genom t.e.x Revolut som en slags mellanhand både för insättning och uttag från exchanges, verkar ha funkat för en del vad jag läst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Figgeduni:

Vill du inte byta till en bank som tillåter handel med krypto så är en väg att gå genom t.e.x Revolut som en slags mellanhand både för insättning och uttag från exchanges, verkar ha funkat för en del vad jag läst.

Revolut fungerar med Binance, Gemini och Coinbase. Till Binance och Coinbase så fungerar Instant SEPA vilket gör att insättningen går på 0-10min oftast, sedan har du fördelen med väldigt mycket bättre valutakonverteringar på Revolut vilket gör att du kan få in EUR på de handelsplatserna utan några avgifter alls. För du över från din Svenska bank till en handelsplats så kommer du åka på en forexavgift och dessutom så kommer det ta betydligt längre tid än från Revolut(om inte några svenska banker stödjer instant SEPA).

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av Figgeduni:

Vill du inte byta till en bank som tillåter handel med krypto så är en väg att gå genom t.e.x Revolut som en slags mellanhand både för insättning och uttag från exchanges, verkar ha funkat för en del vad jag läst.

Tack för svar!! Jag lär väl byta bank förr eller senare, lär bara hitta rätt. Har ju Länsförsäkringar just nu men dom har strypt åt rejält på vad man får och inte får göra med sina pengar. (Hela den härvan är ju en hel tråd för sig)

Skrivet av Teval:

Revolut fungerar med Binance, Gemini och Coinbase. Till Binance och Coinbase så fungerar Instant SEPA vilket gör att insättningen går på 0-10min oftast, sedan har du fördelen med väldigt mycket bättre valutakonverteringar på Revolut vilket gör att du kan få in EUR på de handelsplatserna utan några avgifter alls. För du över från din Svenska bank till en handelsplats så kommer du åka på en forexavgift och dessutom så kommer det ta betydligt längre tid än från Revolut(om inte några svenska banker stödjer instant SEPA).

Revolut ska jag kika på mer! Det är många som har nämnt det nu så det bör ju ligga någonting i det.

Har funderat på Avanza, går det att använda dom som en mellanlandning och vad finns det för för-och nackdelar med det?

Permalänk

Lunar, har ni några erfarenheter från den appen? Man ska tydligen få ett VISA-kort. Är det lite samma sak som Revolut?

Permalänk
Skrivet av pUnksNOtDeAd:

Lunar, har ni några erfarenheter från den appen? Man ska tydligen få ett VISA-kort. Är det lite samma sak som Revolut?

Är inte så insatt i alla dessa "online" banker men som jag fattat det är Lunar ungefär samma som Revolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pUnksNOtDeAd:

Revolut ska jag kika på mer! Det är många som har nämnt det nu så det bör ju ligga någonting i det.

Har funderat på Avanza, går det att använda dom som en mellanlandning och vad finns det för för-och nackdelar med det?

Menar du att köpa kryptocertifikat på Avanza? Eller menar du att göra utlandsöverföringar från Avanza till kryptobörser? Har ingen erfarenhet av det och när jag kikat på att göra utlandsbetalningar från Avanza så verkar man ha behövt gå genom kundtjänst först för att få tillgång till det.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av pUnksNOtDeAd:

Lunar, har ni några erfarenheter från den appen? Man ska tydligen få ett VISA-kort. Är det lite samma sak som Revolut?

Jag har Lunar och även några polare till mig. Funkar bra men man får inte riktigt göra vad man vill med sina pengar alla gånger har vi erfarat.

T.ex klagar de om man har för mycket speltransaktioner och de vägrar t.ex att acceptera betalningar från Crypto Exchange såsom kraken etc så är tanken att handla med krypto så kan du glömma det kortet helt och hållet.

Permalänk
Skrivet av Teval:

Menar du att köpa kryptocertifikat på Avanza? Eller menar du att göra utlandsöverföringar från Avanza till kryptobörser? Har ingen erfarenhet av det och när jag kikat på att göra utlandsbetalningar från Avanza så verkar man ha behövt gå genom kundtjänst först för att få tillgång till det.

Det senare!

Jag har pysslat lite med det typ 2013-2014 men nu är det så längesedan. men man kunde skicka kryptovinster från exchange (mtgox på den tiden) till avanza och vidare till sitt bankkonto (länsförsäkringar)

Permalänk
Skrivet av Calma:

Jag har Lunar och även några polare till mig. Funkar bra men man får inte riktigt göra vad man vill med sina pengar alla gånger har vi erfarat.

T.ex klagar de om man har för mycket speltransaktioner och de vägrar t.ex att acceptera betalningar från Crypto Exchange såsom kraken etc så är tanken att handla med krypto så kan du glömma det kortet helt och hållet.

Tack för svaret hörru! Jaså men då verkar det ju som (så låter det iallafall enligt dig) att Lunar är lite för "modernt tänkande" (alltså helt orimligt och verklighetsfrånvänt) för att kunna genomföra några kryptoaffärer.

Man vill ju bara kunna göra som det är tänkt. Men man får ju inte det tydligen, för världen är på väg åt helvetet.

Permalänk
Medlem

Revolut

Lånar tråden lite.

Hur funkar det med revolut, kan man lätt föra över från och till banken? Funkar det medföljande kortet överallt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrclean3:

Lånar tråden lite.

Hur funkar det med revolut, kan man lätt föra över från och till banken? Funkar det medföljande kortet överallt?

Du fyller på ditt revolutkonto med SEK från din bank med Apple Pay/Debit/Kreditkort, vet ingen bank i dagsläget som blockerar revolut. Revoluts kort fungerar på de flesta ställen, men inte alla(det gör inga kort). Vissa gambling, krypto och andra ställen fungerar inte.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Du fyller på ditt revolutkonto med SEK från din bank med Apple Pay/Debit/Kreditkort, vet ingen bank i dagsläget som blockerar revolut. Revoluts kort fungerar på de flesta ställen, men inte alla(det gör inga kort). Vissa gambling, krypto och andra ställen fungerar inte.

Okej, så då är det med andra ord enkelt att sälja på coinbase -> skicka till revolut och sedan skicka till sin bank?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrclean3:

Okej, så då är det med andra ord enkelt att sälja på coinbase -> skicka till revolut och sedan skicka till sin bank?

Det ska inte vara några problem sålänge det inte blir större summor, men det är inte specifikt för Revolut utan snarare hur hela finansiella systemet fungerar. Är summan så stor så din svenska bank reagerar och frågar om “source of funds” så kan dom neka överföringen baserat på att den kommer från försäljning av kryptovaluta.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk

Kanske är onödigt att ta hem pengarna till Sverige. Nån som vet någon bra utländsk bank kopplad till visa?

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennis_svensson:

Kanske är onödigt att ta hem pengarna till Sverige. Nån som vet någon bra utländsk bank kopplad till visa?

Binance har väl något bankkort?
Crypto.com också.

Jag vill dock ha en väg in till skatteverket för att betala skatt på vinsten.
Men man kanske kan skaffa någon utländsk bank som är ok med krypto och sen göra överföring därifrån till sitt skattekonto.

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk

Som många har jag haft svårt att investera i krypto via min bank. Använder Swedbank. Jag lyckades flytta först 1000 kr via mitt kort till binance bara för att testa att det kom in pengar där. Men när jag försökte med 20k blev det stopp. Jag ringde till Swedbank och dom sa att deras system stoppat transaktionen på grund av att motagaren sysslar med krypto. Samt troligtvis på grund av ett för högt belopp, men dom verkade inte riktigt veta utan mer kom med en estimerad gissning.

Jag testade någon dag senare och 8000 kr gick bra att flytta. Tror jag någon dag gjorde två överföringar och det gick också bra. I mitt samtal med Swebank fick jag också rådet att dokumentera allt jag gör och "så jag vet" kommer det vara svårt att flytta hem pengarna igen. Så jag förstod mellan raderna att Swedbank inte tillåter att jag tar hem crypto via dom. Men jag har inte testat. Men som andra föreslagit kan man få kort via tex crypto.com som jag har läst ska funka bra.

Swedbank avråds med andra ord från den lilla erfarenheten jag haft.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att sätta in pengar på Revolut med ICA Banken. ICA Banken verkar blockera transaktioner efter 25k uttag. Jag ringde dem och frågade, vilket de gjorde en felanmälan. I min mening tycker jag att det inte ska spela någon roll vart jag skickar mina pengar så länge det inte är penningtvätt eller finansiering av terrorism... Hört att banker blockerar transaktioner till Coinbase osv.

Men om de inte har underlag för att blockera transaktionerna så har de inte rätt till det? Ska jag inte kunna använda mina pengar till vad jag nu vill? Kanske dags att börja använda kontanter och fylla bäddmadrassen... (omöjligt i detta kontantfria land...)

Är det något man kan ta till domstol? Jag tänkte i alla fall lämna ett klagomål till ICA Banken angående deras blockering av transaktioner till Revolut.

Permalänk

Är det någon som vet någon bank som funkar i nuläget? Jag blev uppringd av Länsförsäkringar efter att jag köpt med swish på BTCX och trustly på Trijo och medelandet var "en gång till och vi blockar allt". Otroligt frustrerande. Jag vågar inte heller testa riktigt eftersom att jag har ALLT hos LF, inklusive pensionssparande, företagskonto plus i princip hela familjen och släkten. Det får väl bli ISK och certifikat istället även om det inte känns lika bra.. Finns det någon annan väg man kan gå? Via Pay Pal eller Forex?

=(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazerhawk:

Är det någon som vet någon bank som funkar i nuläget? Jag blev uppringd av Länsförsäkringar efter att jag köpt med swish på BTCX och trustly på Trijo och medelandet var "en gång till och vi blockar allt". Otroligt frustrerande. Jag vågar inte heller testa riktigt eftersom att jag har ALLT hos LF, inklusive pensionssparande, företagskonto plus i princip hela familjen och släkten. Det får väl bli ISK och certifikat istället även om det inte känns lika bra.. Finns det någon annan väg man kan gå? Via Pay Pal eller Forex?

=(

Öppna konto hos en annan bank och undvik att förlita dig mer på LK.

Vi har haft bra erfarenhet med Nordea och Danske Bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazerhawk:

Är det någon som vet någon bank som funkar i nuläget? Jag blev uppringd av Länsförsäkringar efter att jag köpt med swish på BTCX och trustly på Trijo och medelandet var "en gång till och vi blockar allt". Otroligt frustrerande. Jag vågar inte heller testa riktigt eftersom att jag har ALLT hos LF, inklusive pensionssparande, företagskonto plus i princip hela familjen och släkten. Det får väl bli ISK och certifikat istället även om det inte känns lika bra.. Finns det någon annan väg man kan gå? Via Pay Pal eller Forex?

=(

Kan svara för mig själv. Jag laddar mitt Revolut-konto med mitt Komplett Bank eller Norwegian kreditkort. Valutaväxlar och för över till Coinbase från Revolut. Min ”vanliga svenska bank” ser inget mer än att jag betalar min kreditkortsräkningar och dessutom är den vägen den billigaste ut avgiftssynpunkt också.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av Soir:

Öppna konto hos en annan bank och undvik att förlita dig mer på LK.

Vi har haft bra erfarenhet med Nordea och Danske Bank.

Jag kontaktade skandiabanken som omnämnts som kryptovänlig men det var tvärstopp där med. Det verkar som att bankerna verkar gå åt det hållet allihopa, och jag pallar inte flytta allt bara för att sedan få samma samtal från den nya banken efter 3 månader.

Jag kollade på kompletts kreditkort och det verkade ju bra, gjorde faktiskt en spontanansökan. Kommer nog i princip bara använda det till kryptoköp. Tack för tippset!

Permalänk

Kan också rekommendera Revolut annars. Inget svammel från dem angående vad jag gör med MINA pengar.

Har den senaste månaden fört över drygt 150K från Sparbanken Nord till dem och sedan in till Binance.

Hos Binance har jag sedan deras Visa kort som jag använder till de köp jag behöver göra. Har dessutom 3% Cashback med det kortet på alla köp.

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro 13.3" 2020 M1
Casual: Mac Mini 2020 M1
Workstation: HP Z6 G4