Googles AI bättre än människor på att skapa AI-kretsar

Permalänk
Melding Plague

Googles AI bättre än människor på att skapa AI-kretsar

Beräkningskraft som skapar mer beräkningskraft kan låta som framtiden, men nu visar Google att artificiell intelligens slår människan på fingrarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

The start of Skynet.

Permalänk
Medlem

Snart blir även ingenjörerna arbetslösa. Bara hantverkarna/reparatörerna/finmekanikerna kvar att göra arbetslösa med hjälp av maskiner.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Det börja med att Ai slog oss i Schack, sedan Starcraft 2 och Go och nu skapa kretsar. Om något år lär vi även emot Ai bots bli utklassade på Tinder.

Nå något snart väldigt många kommer använda Ai till är frontkameran på våra telefoner. Det är en tidsfråga hur länge folk accepterar en megastor prick i skärmen. Och ska man ha en kamera under skärmen, så krävs det väldigt bra Ai algotimer om bilderna inte ska se vanskapta ut genom att kört ett mediumfilter x antal gånger för att fylla ut de pixlar som saknas.

Permalänk
Medlem

One small step for AI and 1 Big step back for humanity?
Är tanken att alla människor ska ha semester 365dagar om året och endast robotar jobbar?😅

Permalänk
Skrivet av Quiki:

One small step for AI and 1 Big step back for humanity?
Är tanken att alla människor ska ha semester 365dagar om året och endast robotar jobbar?😅

Vi pratar så otroligt långt fram i tiden säg 500år.
Men fram till dess kommer AI skapa så otroligt mycket nytt arbete då folk kommer kräva intelligenta system mer och mer. Det som dock kan se är en förflyttning som leder till att mer kompetens krävs.

*edit*
Det är egentligen sjukt vad mycket "bulk" arbetsgifter det finns idag och dessa får bort. Alltså typ alla har någon gång uppgifter som inte på något sätt är utmanade utan ska bara ska göras, det är konstigt att mycket inte har effektiviseras bort än med det tar tid.
Och Ai är något som kan göra detta.

Ta bulkjobb vid datorn, man gör ett script. Det fungerar skitbra, sedan kommer ny data som inte exakt följer mallen, det blir att anpassa scriptet lite och så håller det på. Och ibland blir uppgiften inte ens snabbare än att göra manuellt.
Nej det måste till någon Ai som gör att man kan göra mer intelligenta script.

Permalänk
Medlem

"Machines, building machines, how perverse" /C-3PO.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Inaktiv

Skynet är på riktigt. 😨

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi pratar så otroligt långt fram i tiden säg 500år.
Men fram till dess kommer AI skapa så otroligt mycket nytt arbete då folk kommer kräva intelligenta system mer och mer. Det som dock kan se är en förflyttning som leder till att mer kompetens krävs.

*edit*
Det är egentligen sjukt vad mycket "bulk" arbetsgifter det finns idag och dessa får bort. Alltså typ alla har någon gång uppgifter som inte på något sätt är utmanade utan ska bara ska göras, det är konstigt att mycket inte har effektiviseras bort än med det tar tid.
Och Ai är något som kan göra detta.

Ta bulkjobb vid datorn, man gör ett script. Det fungerar skitbra, sedan kommer ny data som inte exakt följer mallen, det blir att anpassa scriptet lite och så håller det på. Och ibland blir uppgiften inte ens snabbare än att göra manuellt.
Nej det måste till någon Ai som gör att man kan göra mer intelligenta script.

Det är just den framtiden som är ett problem. Alla kan inte införskaffa sig den kompetens som framtiden kommer att kräva, men det kommer inte att bli färre människor för det. Det finns inget som är så farligt som en hungrig människa.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Skynet är på riktigt. 😨

Om man bara läser rubriken så är det lätt att tänka i de banorna.

Trodde först själv att den hade designat hela kretsen från topp till tå, men det var bara utplacering av färdiga delar om jag tolkar det rätt. Ring mig när de designar hela kretsar så kan vi prata Skynet!

Men det är bra att de kan göra det bättre och på kortare tid.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Det tycks ändå råda en sorts forskarkonsensus att en mänskligheten har frambringat en fullvärdig AI en s.k. AGI om ca. 40 - 60 år. Koppla upp den på det som kommer vara internet om 40 - 60 år så har du inget mindre än en Gud jämfört med oss. Och detta kommer ske, fortsätter vi som vi gör nu kommer detta att ske.

Det är så enkelt.

Jag kan inte ens föreställa mig vad som händer då. Jag såg på en TED talk, där talaren sade en sådan AI skulle kunna göra lika många vetenskapliga genombrott på 2 veckor som mänskligheten gjort på 2000 år. Det kommer inte gå att säga eller förutspå idag vad det ens innebär.
Förutom en sak: Varför skulle Gud tjäna människan?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Mycket märkligt sidospår raderat i förebyggande syfte.
(Observera att ev. synpunkter gällande moderingen tas via pm).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det var bättre förr.

Permalänk
Medlem

AI är kanske bättre på att skapa AI, men människor är bättre på att skapa människor. Än så länge.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Veni:

Snart blir även ingenjörerna arbetslösa. Bara hantverkarna/reparatörerna/finmekanikerna kvar att göra arbetslösa med hjälp av maskiner.

Frågade min professor i analytisk kemi vart vi kemister kommer hamna i framtiden som yrkesgrupp. Svaret jag fick från honom i stil med att AI kommer i framtiden ta över och kommer kunna designa bättre molekyler och dylik än vad vi människor kan göra. Jag undrar inom vilka områden som AI inte kommer kunna prestera bättre än oss människor.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

AI i all ära, men varför har majoriteten av arbetsuppgifter inte automatiserats med robotar? Svaret är så löjligt enkelt: människor är billigare

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

So it begins ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Så dom har gjort en "AI" autorouter med andra ord.. 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

AI i all ära, men varför har majoriteten av arbetsuppgifter inte automatiserats med robotar? Svaret är så löjligt enkelt: människor är billigare

Precis, kollade om man skulle kunna robotisera en del av arbetet på det lilla företag jag jobbar på. Det skulle man, men det kostar 10ggr mer och går inte speciellt mycket snabbare. Dessutom får man räkna med en del produktions avbrott som en människa skulle lösa på ett par sekunder......

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

En dag kommer A.I. att skapa kod (det gör den nog redan, men jag syftar på bättre kod).

En stor skillnad på A.I och människor är att A.I. inte arbetar med känslor men enbart det den är instruerat att göra.
Människors val är ofta baserat på känsla medan A.I. inte arbetar på det sättet. Därför tror jag A.I. kan komma till nyttja när det gäller att sortera ut fakta och döma utifrån det och sätta regler istället för känslor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Snart blir även ingenjörerna arbetslösa. Bara hantverkarna/reparatörerna/finmekanikerna kvar att göra arbetslösa med hjälp av maskiner.

Grov generalisering, visst är en stor del av ingenjörsarbeten lösningsbara på liknande sätt som denna floorplanning, dvs ett optimeringsproblem (reinforcement learning) som har tydliga regler för vad som kan göras och ett sätt att evaluera hur "duktig" det neurala nätet är, och kan därför förbättras.

Men du måste förstå att många (de viktigaste) ingenjörerna skapar helt nya, banbrytande lösningar på problem som i dagsläget inte ens går att representera på enkla sätt som ovan, och därför inte går att lösa med maskininlärning.
Det kommer ta LÅNG tid innan vi har AI som designar hela mikroarkitekturer bättre än människor.

Jag anser dessutom att titeln och ingressen till artikeln är missvisande. Floorplanning är en mycket snäv del av processen att "skapa kretsar" och antagligen den mest "hjärndöda". AIn är bättre än människan på att planera layouten, inget annat.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Då kanske vi får lite mer än bara högre upplösning och bättre texturer i morgondagens spel. Kanske lite AI och fysik.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Tumme upp för att ni länkar direkt till den vetenskapliga artikeln!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkmeister-F:

Det tycks ändå råda en sorts forskarkonsensus att en mänskligheten har frambringat en fullvärdig AI en s.k. AGI om ca. 40 - 60 år. Koppla upp den på det som kommer vara internet om 40 - 60 år så har du inget mindre än en Gud jämfört med oss. Och detta kommer ske, fortsätter vi som vi gör nu kommer detta att ske.

Det är så enkelt.

Jag kan inte ens föreställa mig vad som händer då. Jag såg på en TED talk, där talaren sade en sådan AI skulle kunna göra lika många vetenskapliga genombrott på 2 veckor som mänskligheten gjort på 2000 år. Det kommer inte gå att säga eller förutspå idag vad det ens innebär.
Förutom en sak: Varför skulle Gud tjäna människan?

Att "äkta" AI ligger 30-50 år framåt har man trott sedan den första datorn byggdes för sisådär 70 år sedan. Vi är fortfarande precis lika okunniga som då om hur man bygger en äkta AI. Vi har inte kommit ett enda litet steg närmare.
Jag slår vad om att om 50 år så kommer äkta AI fortfarande att vara 30-50 år framåt i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi pratar så otroligt långt fram i tiden säg 500år.
Men fram till dess kommer AI skapa så otroligt mycket nytt arbete då folk kommer kräva intelligenta system mer och mer. Det som dock kan se är en förflyttning som leder till att mer kompetens krävs.

*edit*
Det är egentligen sjukt vad mycket "bulk" arbetsgifter det finns idag och dessa får bort. Alltså typ alla har någon gång uppgifter som inte på något sätt är utmanade utan ska bara ska göras, det är konstigt att mycket inte har effektiviseras bort än med det tar tid.
Och Ai är något som kan göra detta.

Ta bulkjobb vid datorn, man gör ett script. Det fungerar skitbra, sedan kommer ny data som inte exakt följer mallen, det blir att anpassa scriptet lite och så håller det på. Och ibland blir uppgiften inte ens snabbare än att göra manuellt.
Nej det måste till någon Ai som gör att man kan göra mer intelligenta script.

Bara excel (o kalkylbladsprogram generellt) har lätt sparat in sexsiffrigt antal heltidstjänster. De flesta har kunnat flyttas till andra arbetsuppgifter men det är konstanta sma steg och ett fåtal jobb här och där som bara inte ersätts. Bokföringsprogram, hr-system, alla bankers it-system osv minskar hela tiden det jobb som ska utföras utan att behöva att andra uppgifter utförs.

Det svara med mer generell AI är att inte låta enskilda företag använda dem för vinstens skull om det innebär stora negativa effekter på samhället där det ska betalas för vård, pensioner osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Är tanken att alla människor ska ha semester 365dagar om året och endast robotar jobbar?😅

Ja tack. Det är absolut det världen jobbar mot.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

One small step for AI and 1 Big step back for humanity?
Är tanken att alla människor ska ha semester 365dagar om året och endast robotar jobbar?😅

Japp det är hela meningen med robotar och AI. Att vi inte ska behöva jobba alls. Önskar man levde i den världen nu

Permalänk
Medlem

Blev lite rädd ett tag, men det är bara 3D nano-tetris som menas här.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Vi underskattar utvecklingens hastighet vilket gör att vi kan bli överkörda utan att förstå var det kom ifrån.
Att ständigt säga 30-50 år innebär bara att man skjuter problemet framför sig.
Nästa årtionde ser jag framför mig att det blir stora steg framåt för AI'n. (om vi inte har ett 3:dje världskrig som gör en stor reset på 500 år)

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Lite överhajpat kanske med den där rubriken.

Lite öppet mål över det hela, just när det är att maskinerna är bättre på att lösa optimeringsproblem som människor väl inte var sådär fantastiskt effektiva på att lösa i första läget.

Sen är det ju en liten del av en större trend...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304