Battlefield 2042 i gameplay-trailer på E3 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det enda jag egentligen önskar mig är högst skräddarsybara dedikerade servrar som ger valfrihet att göra servrarna mer "BF2-4"-aktiga medan andra kan få ha sina mer till synes Quake/COD-aktiga hetsservrar.

Jag är HELT obrydd om MTX och/eller "representation" i spelen så länge det går att konfigurera sina dedikerade servrar efter eget tycke.

Exempelvis bör man kunna konfigurera följande på en dedikerad server (kmr aldrig hända för EA tvingar DICE att skapa ett spel som är roligare för den enskilda individen och INTE en hel Squad eller ett helt lag för den delen):

- Stänga av eller på HP-regenerering. När du får HP tillbaka automatiskt så tar det bort halva rollen med en Medic i Squad eftersom och de blir också mindre viktiga. I gamla BF2 var Medic den viktigaste personen i varje Squad eftersom när denne dog så kunde du varken få HP eller återupplivning. Alla skyddade Medic för den var viktigast.

- Stänga av eller på oändlig ammo i fordon. När du har oändlig ammo i ditt fordon utan att behöva åka med någon Supportklass så leder det till att du bara spammar skott överallt. Kombineras detta sedan med att fordon respawnas lika fort som spelaren själv så leder det till Deathmatchmode där du ser fordon överallt spammandes med skott för de kommer tillbaka lika fort som det dör. Detta skapar en oerhört icke-dynamisk och tråkig spelupplevelse rätt fort i varje match. Det blir mer Battlefield: World of Tanks Edition än det riktiga BF2-4 som många av oss tyckte om bäst.

Alternativ extra funktion kan vara att slå på eller av att flygfordon måste åka tillbaka till sina Spawnplatser (helikoptrar+flygplan) för att ladda på ammo igen (eller ha en Support i helikoptern) så att de inte heller kan spamma skott överallt för då blir det bara Battlefield: War Thunder Edition.

När du inte kan spamma skott överallt så får Supportklassen en viktig roll återigen och blir den näst viktigaste att skydda efter Medic och vips så börjar en Squad spela roll och alla börjar spela sina viktiga roller igen.

- Stänga av eller på Commander Mode. Denna person skall kunna göra som i BF2 och scanna och ge vision åt en, sätta ut flaggor att ta över. När Squads gör detta så kan Commandern belöna med exempelvis tankar eller ammolådor eller kanske "klasslådor" i stil med Warzone loadouts? Kräv alltså att Squads slutför objektiv åt commandern för att kunna få tillgång till viktiga saker som ammo, loadouts, (exklusiva?) fordon, istället för att allt serveras på silverfat på varje spawnpunkt (usch vad tråkigt på lång sikt).

- Stänga av eller på om du kan spawna direkt i fordon istället för vid flaggan nära dem. Simpelt för att olika dedikerade servrar vill uppmuntra till mindre fordon-Deathmatchs och istället mer försiktig användning av en faktiska fordon för att slippa behöva gå så långa avstånd. Detta blir en balansgång om du exempelvis misslyckas ta över en första flagga för att då behöva gå en lång bit från ens Spawn Base.

Alternativ extra funktion är att bestämma hur lång tid mellan att fordonen respawnas efter att de förstörts vare sig via suicide eller av fiende.

- Stänga av eller på att tvinga standard-skins. Denna funktion kmr nog ALDRIG implementeras i dedikerade servrar för då kommer majoriteten av spelarbasen gråta ut om sin individualism. Men om det gick så innebär det att på den dedikerade server som har det påslaget så kmr du alltid spela med dina standard-skins istället för Halloween-skins som många MP-spel numera använder vilket får det att kännas som en Fortnite-klon istället för något spel som faktiskt försöker ta sig själv seriöst. Så när du då joinar en sådan dedikerad server så kmr du bara spela med standard-skins på just den server trots att du kanske konfigurerat din cosplay-klass.

OBS: Notera hur jag INTE pratat om att det "ska bli som Arma 3!" Jag vill bara återgå mer åt saker och ting som gjorde BF2 magiskt: där LAGET GICK FÖRE JAGET genom att du inte kunde spamma skott, inte kunde återfå HP varje gång du gömde dig bakom ett hörn, inte kunde respawna superfort i fordon hela tiden, utan du blev tvungen att spela strategiskt och försiktigt och välja dina strider på grund av begränsade resurser! Lägg gärna till något som jag missat från BF2 som bör finnas att "Slå av eller på i dedikerad server".

Om någon här känner direkt eller indirekt eller känner någon som de tror känner någon som i sin tur känner Patrick Söderlund så får Du gärna vidarebefordra detta. Att få skräddarsy sin dedikerade server med följande ovannämnda inställningar + dela bannlistor är allt jag önskar mig. Jag lär knappast vara ensam om dessa ovannämnda önskemål.

P.S. Det jag känner är att för många MP-spel av detta slag är som om MMORPGs där du är AD, Healer & Tank i samma klass och varför finns då ens dessa olika klasser om du kan vara allt samtidigt? Olika roller spelar ingen roll längre. Vi ska tillbaka till den tid då AD, Healer & Tank faktiskt spelade roll fast i BF2-termer!

AMEN TILL ALLT

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arditi:

https://youtube.com/watch?v=ZNTYL8ZHcHc

Ingrediensmåtten verkar onekligen vara mer CoD och mindre BF. Än mindre fokus på olika roller än förväntat, och som man tyvärr misstänkt verkar utnötningssystemet slopat. Blir gärna motbevisad, men ser i nuläget ut att hamna i testa-om-det-kommer-till-GamePass-kategorin.

Den där JackFrags verkar vara bakom flötet när det gäller hur mycket spelet faktiskt kommer att tilltala gamla avdankade BF2-spelare med tanke på att du inte längre behöver bry dig om HP:n eller ammo:n (om jag tolkat videon korrekt) eller att spela som ett lag eftersom alla får det automatiskt. QoL eller n00bifierat?

"Specialists" skulle kunna vara det nya ordet för "klasser" eftersom de har olika unika gadgets. Men om Du måste pröjsa extra bara för att få låsa upp dem så är det ju helt sinnessjukt. Tänk Dig att pröjsa extra i gamla goda BF2 bara för att få låsa upp Medic-, Support- och Sniperklasserna annars är du fast med Assaultklassen.

Det verkar kunna bli ett "epic fail" för oss som vill ha det som idag kallas "hardcore" (seriöst?) i BF-världen medan på BF2-tiden så var det bara BF2 helt enkelt.

MEN! Om det finns dedikerade servrar där Vi gamla inbitna BF2-spelare kan få justera så det blir mer likt BF2 så är jag är jag på. Självfallet är det en dröm och därför "tippar" jag på att spelet kommer bli som vilket Cod-spel som helst fast med större kartor och BF-skinz.

Potentiellt Suck! T_T

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hoppas du inser att det är en mekanism som är implementerad för att balansera helikoptern mot andra enheter, samt för att en person inte ska ta den och wasta lagets resurser med halvdassiga attacker?

För balansering har varit prio någonsin i battlefield.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen banorna inte känns för stora, vette fan hur de ska balansera vapen på de avstånden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Den där JackFrags verkar vara bakom flötet när det gäller hur mycket spelet faktiskt kommer att tilltala gamla avdankade BF2-spelare med tanke på att du inte längre behöver bry dig om HP:n eller ammo:n (om jag tolkat videon korrekt) eller att spela som ett lag eftersom alla får det automatiskt. QoL eller n00bifierat?

"Specialists" skulle kunna vara det nya ordet för "klasser" eftersom de har olika unika gadgets. Men om Du måste pröjsa extra bara för att få låsa upp dem så är det ju helt sinnessjukt. Tänk Dig att pröjsa extra i gamla goda BF2 bara för att få låsa upp Medic-, Support- och Sniperklasserna annars är du fast med Assaultklassen.

Det verkar kunna bli ett "epic fail" för oss som vill ha det som idag kallas "hardcore" (seriöst?) i BF-världen medan på BF2-tiden så var det bara BF2 helt enkelt.

MEN! Om det finns dedikerade servrar där Vi gamla inbitna BF2-spelare kan få justera så det blir mer likt BF2 så är jag är jag på. Självfallet är det en dröm och därför "tippar" jag på att spelet kommer bli som vilket Cod-spel som helst fast med större kartor och BF-skinz.

Potentiellt Suck! T_T

Låter som att du vill spela Battlefield 2. Det spelet har ju släppts redan, bara gejma på

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

För balansering har varit prio någonsin i battlefield.

Inte så mycket i Boomerfield 2 nej, men i efterföljande titlar.

Permalänk
Medlem

Grafik

Nu är det ju alpha så kan ju förhoppningsvis och förmodligen ändras men är det bara jag som tycker spelet ser förvånandsvärt fult ut?
Röjigt snabbt och intetsägande trailer, så får väl se vart det landar kommer följa med intresse men än så länge inger sug efter det i huvudtaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av HifiMan:

Nu är det ju alpha så kan ju förhoppningsvis och förmodligen ändras men är det bara jag som tycker spelet ser förvånandsvärt fult ut?
Röjigt snabbt och intetsägande trailer, så får väl se vart det landar kommer följa med intresse men än så länge inger sug efter det i huvudtaget

Same. BF1 såg oerhört mycket snyggare ut. Både revealtrailern och gameplaytrailern.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Vad olika man kan tycka. För mig är det multiplayer som är värt pengarna. En singleplayerkampanj är max värd 200kr.

Jo, så kan det ju vara ibland, men tänk om vi kunde få en singelplayerkampanj som var värd 400kr? Det hade varit mumma det!

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arditi:

@AplAy här ovan har en hel del poänger, men det som oroar mig mest av allt (mestadels för att alla vettiga förslag aldrig kommer att genomföras) är det här med att vapnen inte är specifika för en klass. Inte nog med att det förstör spelarrollerna: Nu kommer varenda barn och deras farmödrar spela som en krypskytt med precisionsgevär och betonghäck - som om ingenjörer med en Carl Gustaf och skarpskyttegevär inte var ett problem i BF3 och 4...

Största livskvalitén DICE skulle kunna implementera är en begränsning på antalet prickskyttar och/eller precisionsgevär på en server. Få folk att fylla de funktioner som behövs.

Det är nog riktigt länge sedan du spelade BF3 och 4 för i båda titlarna är snipers riktigt dåliga jämfört med 1 och 5. Visst finns det rena rama excaliburs (M82A3) att plocka upp i BF4 men det var ju en begränsad grej. Enda titeln jag faktiskt upplevt att det varit ett problem är BF1 med den omtalade "sweet spot"-mekaniken som innebär att om man är inom rätt avstånd med rätt sniper kommer man kunna döda med en kula från full hp i bröstet, tyckte ändå att det kunde kännas lite för bra och sänka skill ceiling för sniping. I själva verket handlar det väl snarare om att göra kartor där det krävs lite mer tänkande än att bara lägga sig ned på rätt ställe, något jag tycker DICE hanterat helt okej i de senaste titlarna.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det är nog riktigt länge sedan du spelade BF3 och 4 för i båda titlarna är snipers riktigt dåliga jämfört med 1 och 5. Visst finns det rena rama excaliburs (M82A3) att plocka upp i BF4 men det var ju en begränsad grej. Enda titeln jag faktiskt upplevt att det varit ett problem är BF1 med den omtalade "sweet spot"-mekaniken som innebär att om man är inom rätt avstånd med rätt sniper kommer man kunna döda med en kula från full hp i bröstet, tyckte ändå att det kunde kännas lite för bra och sänka skill ceiling för sniping. I själva verket handlar det väl snarare om att göra kartor där det krävs lite mer tänkande än att bara lägga sig ned på rätt ställe, något jag tycker DICE hanterat helt okej i de senaste titlarna.

Det är svårt med balansen. Själv upplevde jag att snipingen i BF3 & BF4 var väldigt rolig just för att det krävdes mycket för att lära sig behärska det och bli effektiv, vilket sorterade bort en massa noobs. Blev man oneshottad så visste man att det inte var någon nybörjare och kunde gå in i riktigt roliga sniperdueller. Nu har jag inte spelat BFV eftersom någon på EA tyckte att kritiker av spelinnehållet bara inte skulle köpa det, men jag hoppas verkligen att 2042 inte är likt BF1 på den punkten.

Permalänk
Medlem

Kan man ha communityservers med admins som kan kicka fuskare/idioter, custom maps och content, som i bf1942/Forgotten hope blir det ett köp. Men annars blir det gäsp, bara ett i mängden av otaliga shooterspel med kort livslängd man inte orkar bry sig om..satsar nog hellre på hell let loose i vinter om bf fortsätter the"ea" way.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är svårt med balansen. Själv upplevde jag att snipingen i BF3 & BF4 var väldigt rolig just för att det krävdes mycket för att lära sig behärska det och bli effektiv, vilket sorterade bort en massa noobs. Blev man oneshottad så visste man att det inte var någon nybörjare och kunde gå in i riktigt roliga sniperdueller. Nu har jag inte spelat BFV eftersom någon på EA tyckte att kritiker av spelinnehållet bara inte skulle köpa det, men jag hoppas verkligen att 2042 inte är likt BF1 på den punkten.

Problemet är ju att det praktiskt taget inte går att använda över en viss distans mot spelare som har för vana att inte springa i en rak linje samt att dueller mest blir att trycka a d fram och tillbaka, inte i min smak men det passar säkert somliga där problemet snarare blir att en DMR eller LMG i nästan samtliga fall är ett överlägset val. Sen ska vi inte ens tala om AEK och mortars, mycket bra i nostalgin men väldigt många saker som vart extremt trist.

Visst misslyckades genierna på EA/DICE med VÄLDIGT många grejer vad gäller BFV, särskilt lanseringen och all idioti man höll på med som endast distanserade titeln från potentiellt intresserade. Däremot är infanteribalansen och gunplay överlägset bäst och spelet känns riktigt bra, tyvärr glömde något ljushuvud bort att göra rimlig balansering av fordon vilket därmed är ganska hjärndött. Jag hoppas att man har lärt sig något på vägen och gör någonting som fungerar väl men samtidigt kan man aldrig lita på EA.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Problemet är ju att det praktiskt taget inte går att använda över en viss distans mot spelare som har för vana att inte springa i en rak linje samt att dueller mest blir att trycka a d fram och tillbaka, inte i min smak men det passar säkert somliga där problemet snarare blir att en DMR eller LMG i nästan samtliga fall är ett överlägset val. Sen ska vi inte ens tala om AEK och mortars, mycket bra i nostalgin men väldigt många saker som vart extremt trist.

I gengäld är inte halva laget snipers som bara ligger och campar sig igenom matchen. Det viktiga är att det finns vapenslag som kan bekämpa andra vapenslag och enheter effektivt (t.ex. granatkastare mot campande prickskyttar), så att det t.ex. inte blir som i BF2 där flyg var sjukt overpowered eftersom det i praktiken inte fanns något effektivt luftvärn. Alla plan låste automatiskt på markbaserade luftvärnssystem och kunde lätt skjuta sönder dem från långt utanför deras effektiva räckvidd, bombernas sprängradie var enorm och sen blåste de över sin landningsbana i överljudshastighet och fick full loadout så att de kunde komma tillbaka och bomba alla till stenåldern igen. Det var bara att försöka byta server när det hände...

Skrivet av firstofmay:

Däremot är infanteribalansen och gunplay överlägset bäst och spelet känns riktigt bra,

Ja, jag har hört det innan, just att det skett en stor förbättring mot BF1. Det känns ju lovande att de lärt sig någonting där åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det är nog riktigt länge sedan du spelade BF3 och 4 för i båda titlarna är snipers riktigt dåliga jämfört med 1 och 5.

Du missförstår mig: Jag har inte sagt att prickskyttar är varken bra eller dåliga - eller ens att det spelar roll - utan att alltför många vill spela som det. Det är en fruktansvärt bekväm spelstil för folk - att det sedan innebär att det lag som förlorar i nio av tio fall (i de senaste BF-spelen) är det lag som har flest prickskyttar, eftersom de sällan bidrar med någonting, är irrelevant för dem.

Allting som för spelare bort ifrån sammarbete är per definition dålig design i ett lagspel. Varför skall en sjukvårdare kunna välja att spela utan första hjälpen eller möjligheten att återuppliva? Varför skall en ingenjör kunna spela utan möjlighet att reparera eller använda PV-vapen? Tydlig klassindelning med väldefinierade roller var något som gjorde BF stort och underhållande en gång i tiden, men det har man bevisligen övergivit nu till fördel för ett mer CoD:aktigt enmansarmé-spel.

Det jag tyckt varit tråkigaste utvecklingen i BF är att man stadigt skalat bort klasserna och dess betydelse; att bara ha fyra istället för fem eller sex sådana var ett svårt misstag från Dice sida, och nu överger man dem helt? Rimmar illa med allt tal om "fokus på lagarbete" i min bok.

Men man kanske bara är gammal, vad vet jag?

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Inaktiv

Ljussättningen gör att det ser rätt fult ut faktiskt (iaf på denna banan). Kände samma grej med exempelvis Shadow of War som borde varit snyggare än föregångaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arditi:

Du missförstår mig: Jag har inte sagt att prickskyttar är varken bra eller dåliga - eller ens att det spelar roll - utan att alltför många vill spela som det. Det är en fruktansvärt bekväm spelstil för folk - att det sedan innebär att det lag som förlorar i nio av tio fall (i de senaste BF-spelen) är det lag som har flest prickskyttar, eftersom de sällan bidrar med någonting, är irrelevant för dem.

Allting som för spelare bort ifrån sammarbete är per definition dålig design i ett lagspel. Varför skall en sjukvårdare kunna välja att spela utan första hjälpen eller möjligheten att återuppliva? Varför skall en ingenjör kunna spela utan möjlighet att reparera eller använda PV-vapen? Tydlig klassindelning med väldefinierade roller var något som gjorde BF stort och underhållande en gång i tiden, men det har man bevisligen övergivit nu till fördel för ett mer CoD:aktigt enmansarmé-spel.

Det jag tyckt varit tråkigaste utvecklingen i BF är att man stadigt skalat bort klasserna och dess betydelse; att bara ha fyra istället för fem eller sex sådana var ett svårt misstag från Dice sida, och nu överger man dem helt? Rimmar illa med allt tal om "fokus på lagarbete" i min bok.

Men man kanske bara är gammal, vad vet jag?

Håller verkligen med om detta. Att luckra upp klasserna hejvilt så man kan bygga sin egen ninja kommer inte bli grunden för något lagspelande, och därmed riskerar det bli ännu mer "solo-spelande i grupp" utan någon större mening eller mål. Det som förstörde BF1 mest för mig var EZ-mode-mekaniken med deras jäkla sweetspot för snipers så att det gick att få lätta one-hit-kills på folk inom ett visst avståndsintervall. Det ledde till att halva laget ofta var snipers som campade sig igenom matchen och aldrig tog några objectives.

Om man nu ska kunna plocka på sig helt fritt av gear så får man hoppas att det finns någon vikt/storleksgräns för vilka grejer man kan kombinera. Annars kan man lika gärna låta det vara som i CoD:MW2 där man kunde snickra ihop en UMP Thermal Silenced FMJ och få ett av spelets bästa automatvapen att funka som ett prickskyttegevär med slowmotion och hela kittet.

Jag installerade precis BF3 igen för övrigt.