Dota 2-mästerskap i Stockholm hänger löst efter avslag från Riksidrottsförbundet

Permalänk
Medlem

Jag skäms över att vara svensk just nu... Skämskudde på dem som förnekar och sätter sig emot att Esport är en riktig sport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Vilket jävla trams... Det är ju såhär med allting nu för tiden. Sverige VILL verkligen inte vara på på kartan eller ligga i framkant inom något.

Känns typiskt Sverige. Man ska inte sticka ut och tro att man är något. Bättre att lägga sig någonstans i mitten så man kränker så få som möjligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Om 2 månader när nära nog hela den vuxna befolkningen i Sverige är vaccinerade är det ju precis det vi vill ha. ...

Så gott som alla har nog fått sin första spruta om två månader, men sedan tar det ytterligare ett par månader innan skyddet är aktiverat.
Nya varianter av viruset är också en faktor.

Skrivet av Ghost93:

Esport ingår tyvärr inte kategorin "idrott" och inte bör göra det. Vad bra att Idrottsförbundet tog fast detta beslut.

Skrivet av Trihxeem:

Jag ser inte esport som någon form av idrott. Idrott är en fysisk ansträngning. Enligt kammarrätten:
Kammarrätten slår fast: schack är ingen idrott
Esport är ju i princip schack med lite bättre grafik

Läser man RFs stadgar definieras "idrott" så här 1 Kap. 1§:

Citat:

Med idrott avses organiserad fysisk aktivitet där träning och möjlighet till tävling bidrar till välmående. Den fysiska prestationen har mer än försumbar betydelse. Idrottsrörelsen lägger särskild vikt på följande fyra områden.

Fysisk aktivitet: Det fysiska momentet är av mer än försumbar betydelse för själva aktiviteten, prestationen och resultatet.
...

Esport (typ DOTA och CSGO) kräver en hel del fysisk aktivitet i form av frekvent knapptryckande och musförflyttande. Det är en större fysisk ansträngning än exempelvis sportskytte, som ingår i RF.

Vad som i större utsträckning talar emot esport är att de olika grenarna är proprietära, med en ägare (ett företag) som enväldigt bestämmer vilka regler och (ur vissa aspekter) ekonomiska förutsättningar som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Du har helt missat diskussionen, ser jag.

Du håller med, ser jag

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Hade ordnat med semester, hotell och allt för att vara med och se spektaklet! Jävligt trist..

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Ni behöver inte vara ledsna, vi ska ju få Hockey-VM igen, och denna gång kommer det inte gå back 20 miljoner.

Men detta följer ju vanliga normen från regeringarna, spel och esport är inte kultur eller sport. Snobberi på hög nivå. Om man gjort ett spel för "maskar och fåglar i naturen" så hade man på direkten fått "konst-status", men görs spelen för "vanliga" människor så är det inte ett piss värt.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Ni behöver inte vara ledsna, vi ska ju få Hockey-VM igen, och denna gång kommer det inte gå back 20 miljoner.

Men detta följer ju vanliga normen från regeringarna, spel och esport är inte kultur eller sport. Snobberi på hög nivå. Om man gjort ett spel för "maskar och fåglar i naturen" så hade man på direkten fått "konst-status", men görs spelen för "vanliga" människor så är det inte ett piss värt.

20miljoner lät inte farligt. GBG (skattebetalarna förstås) plöjde in 60-80 miljoner i GBG horse show nått år

Permalänk

Herregud vad de ska trasslas och ställas till spektakel numera. Som man sagt till så många begåvade galningar genom åren, Lös problemet för fan!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Spontant tänker jag, vad har inrikesministern med det att göra, borde.de inte prata med idrott/kulturministern?

Permalänk
Medlem

Jag personligen tycker att valve verkar skylla ifrån sig väldigt mycket här när dem skyller på att det skulle vara för att esport inte blev invalt i riksidrottsförbundet. När anledningen snarare är att man vill ha undantag för de visum reglerna som finns i samtliga EU länder till följd av pandemin. Det är inga problem att komma in i Sverige för varken arrangör eller spelare om man bara följer dessa regler. Gissningsvis så är man inte villiga att ta kostnaden som krävs för att få dessa visum. Exempelvis så krävs det 2-4 veckors karantän för samtliga personer och under denna karantänstid skall det tas 2 corona test om dagen.

Jämför vi med exempelvis fotbolls em så har samtliga deltagande länder samt deras supportrar på läktarna följt dessa visum regler. Samma gäller även os där just nu tusentals personer sitter i karantän för att kunna få tävla om ca 1 månad.

Dessa regler är inte heller unika för Sverige utan de gäller inom hela EU så de kommer troligen inte hitta något annat ställe att spela på. Kollar vi utanför EU så har exempelvis USA i praktiken helt stängt möjligheten för andra än medborgare att resa in

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mrSvamp:

Spontant tänker jag, vad har inrikesministern med det att göra, borde.de inte prata med idrott/kulturministern?

Man har försökt tala med kulturministern för att klassa det som kulturevenemang och lösa det den vägen istället, men de är lika ointresserade, vilket är extremt konstigt då det hade fiskat stora mängder röster och inbringat mängder med pengar i kassan...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jag ser inte esport som någon form av idrott. Idrott är en fysisk ansträngning. Enligt kammarrätten:
Kammarrätten slår fast: schack är ingen idrott
Esport är ju i princip schack med lite bättre grafik

Enligt kulturministern är Esport inte kultur och kan därmed inte ta del av några bidrag eller stöd. Enligt RF och Inrikesministern är Esport inte eliteidrott och kan därmed inte få tillgång till bidrag eller några undantag. Så vad är då Esport? Det är digitalt så kanske Digitaliseringsminister Anders Ygeman kan ta den?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hölmiz:

Fastcoronapassen ska ju vara igång 1 juli och TI10 var schelagt till mitten av augusti. Sedan är coronapassen en EU grej och TI är inte direkt bara tävlande från EU så det hjälper/löser/betyder kanske inte så mycket att ha dem på plats...

Coronapassen innebär egentligen bara ett system som visar miniminivån på coronaskydd och motsvarande uppgifter går att få tag på på andra sätt men ett gemensamt system för alla oss inom EU gör det enklare men andra länder/värlsdsdelar ska också ha motsvarande system.

Skrivet av Olle P:

Det känns som att detta kan delas in i två huvudfrågor:
1. Är det vettigt att alls arrangera ett stort mästerskap med massor av deltagare och besökare denna sommar?
Svar: Mycket tveksamt, även om vi redan nu har pågående fotbolls-EM och OS startar om en månad.

2. Förtjänar E-sport att bli accepterat som en idrottsgren inom RF?
Svar: Jag har svårt att se varför det inte skulle kunna bli accepterat när SESF fyllt tre år. Kravet på fysisk aktivitet vid utövningen (en "inte oviktig" faktor, enligt RFs stadgar) är större för e--sport än vid exempelvis skytte.

Och Svenska Fotbollförbundet har hur stort inflytande på reglerna vid pågående EM?
Jag köper att SESF inte funnits tillräckligt länge och därför ännu inte uppfyller kraven i RFs stadgar för medlemskap.

Frågan är väl varför man alls ska ha ett paraplyförbund som de olika rikstäckande förbunden ska in under.
För olika spel har vi sedan länge Sverok.

Jag tycker att alla icke lokala resor skulle vara helt förbjudna tills pandemiläget är under kontroll så att folk inte skadas och dör, alla folksamlingar och resor är väldigt illa oavsett syftet så länge ovaccinerade tillåts göra dem och det har varit enormt slappa regler i Sverige och det har kostat många liv.

Skrivet av Shudnawz:

Två fel blir inte ett rätt. Jag tycker man borde begränsa resandet mer, tills vi är fullvaccinerade. Men svenne banan verkar tro att skidresa i Österrike är nån slags mänsklig rättighet.

Det borde verkligen ha funnits ett riktigt reseförbud och hårda straff för de som inte följt det.

Skrivet av Durkadur:

Om 2 månader när nära nog hela den vuxna befolmningen i Sverige är vaccinerade är det ju precis det vi vill ha. Vi vill återgå till att ha "en massa folk rännande från världens alla hörn". Det är ju precis det som är turism.

Nej 2 månader är för snabbt, om det flyter på med vaccineringar så kan nog en stor del av tonåringarna och äldre däremot vara skyddade i november.
Tonåringarna (från 16 år) beräknas ju kunna börja vaccineras i augusti och sedan ska det gå en tid till dos 2 (är väl 7-12 veckor som rekommenderas) och några veckor efter vaccination 2 har man fullt skydd. Från första sprutan till fullt skydd bör man räkna med 3 månader till och då är vi i november.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är fel, då samma problematik med visum kvarstår även utan pandemin.

Då låter det märkligt att arrangörerna skulle vara så slarviga att de lägger turneringen i ett land som tävlande inte kan komma in i. Man kan ju tycka att det är en del av den grundläggande kontrollen man gör. Det har ju dessutom redan varit internationella e-sporttävlingar i Sverige, vilket också gör mig tveksam till att det skulle stämma att e-sportare aldrig kommer in i landet.

Permalänk
Medlem

Vi ligger ju ofta i framkant på det mesta som ofta anses kontroversiellt.
Lite synd då att vi verkar vara fast i det förra århundradets tankebanor kring vad som är sport.

Lite fördomsfullt gissar jag att styrelsen i Riksidrottsförbundet består av en samling gubbar som gillar fotboll och hockey.
Kanske bästa vägen till modernisering är att tvinga dem att göra som alla andra och kvotera in yngre förmågor, tjejer etc

EDIT:
Fel av mig: https://www.rf.se/omriksidrottsforbundet/Riksidrottsstyrelsen...
Dock verkar genomsnittsåldern vara lite hög?

Uppdatering
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mycket bra att stoppa det, det är helt galet att tillåta något liknande innan coronapassystemet är i gång.

Hur funkar ett pass för influensavirus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Esport (typ DOTA och CSGO) kräver en hel del fysisk aktivitet i form av frekvent knapptryckande och musförflyttande. Det är en större fysisk ansträngning än exempelvis sportskytte, som ingår i RF.

Sitta framför en dator och flytta musen och trycka knappen mer krävande än skytte?

Du har inte tävlat i så mycket skytte eller... 🤔

Senast jag kollade så hade en trådlös mus inte så mycket rekyluppslag.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Man har försökt tala med kulturministern för att klassa det som kulturevenemang och lösa det den vägen istället, men de är lika ointresserade, vilket är extremt konstigt då det hade fiskat stora mängder röster och inbringat mängder med pengar i kassan...

Helt galet. Den ministern har inte gjort något för idrottsrörelsen, se bara vad som hänt under hennes ansvarsområde med delaktigheten/deltagandet i aktiviteter såsom fotboll/basket/innebandy osv. Hos vissa grupper har antalet idrottstillfällen minskat till hälften under pandemin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Hur funkar ett pass för influensavirus?

Jag jobbar i vården.
Jag jobbar med covid-19 patienter.
Om du likställer covid-19 med en vanlig influensa bör du tänka om.

§1 /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Sitta framför en dator och flytta musen och trycka knappen mer krävande än skytte?

Du har inte tävlat i så mycket skytte eller... 🤔

Senast jag kollade så hade en trådlös mus inte så mycket rekyluppslag.

Jag har kommit 3:a i VM i skytte. Jag kan inte placera mig top 3 i quake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Jag har kommit 3:a i VM i skytte. Jag kan inte placera mig top 3 i quake.

Vilket förbund / gren?

Själv håller jag mig till det nationella, fält.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Jag jobbar i vården.
Jag jobbar med covid-19 patienter.
Om du likställer covid-19 med en vanlig influensa bör du tänka om!

Kan du förklara om det går att eliminera influensa virus ur samhället?
Kan du stoppa stoppa mutationen eller ska vi fortsätta med semantiken?

Ska man uppdatera passet med varje iteration eller blir den kognitiva dissonansen jämfört med andra typer av säsongs-influsensor för stor?

De bra att du jobbar i vården men jag kan se skillnad mellan sköterskor och virologi, lämna praktiskt tänkande till dom som klarar av det.

Delar borttagna /mod
Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Evil Peter:

Då låter det märkligt att arrangörerna skulle vara så slarviga att de lägger turneringen i ett land som tävlande inte kan komma in i. Man kan ju tycka att det är en del av den grundläggande kontrollen man gör. Det har ju dessutom redan varit internationella e-sporttävlingar i Sverige, vilket också gör mig tveksam till att det skulle stämma att e-sportare aldrig kommer in i landet.

Planeringen började under 2019, då fanns det inga problem med att lägga turneringen i Sverige.
Under 2020 gick det inte, och hade inte gått någonstans, av uppenbara skäl.
Under 2021 har de väl hoppats och försökt få det att fungera, men det verkar ha slarvats och gjorts väldigt nybörjaraktiga misstag av alla inblandade. Valve har varit i kontakt med fel folk, helt enkelt.

Vad du menar med att "esportare aldrig kommer in i landet" förstår jag inte. Det har hållits turneringar i Sverige tidigare. Problemet har dock fortfarande varit visumhanteringen som skapar mycket krångel, när andra sportare får visum lätt som en plätt för sina tävlingar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Då låter det märkligt att arrangörerna skulle vara så slarviga att de lägger turneringen i ett land som tävlande inte kan komma in i. Man kan ju tycka att det är en del av den grundläggande kontrollen man gör. Det har ju dessutom redan varit internationella e-sporttävlingar i Sverige, vilket också gör mig tveksam till att det skulle stämma att e-sportare aldrig kommer in i landet.

Man har haft TI tidigare i USA, men just det har också varit problem med visum under några år, därför har man senaste åren kört utanför USA, t.ex. i Canada som har mer schyssta visum-regler mot t.ex. Kina och Ryssland.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Keeper of Traditions
Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det är väl också folk som ränner runt? Det har ju gått runt corona i en jäkla massa lag av alla typer det senaste året, utövare är inte undantagna smitta bara för att de får nåt slags specialvisum.

Allt går att lösa. Det finns massa olika alternativ som karantän vid ankomst (som MASSA länder redan har), att de har någon som ser till att de enbart är vid hotel/arena osv. Det är inte ett svårlöst problem

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Kan du förklara om det går att eliminera influensa virus ur samhället?
Kan du stoppa stoppa mutationen eller ska vi fortsätta med semantiken?

Ska man uppdatera passet med varje iteration eller blir den kognitiva dissonansen jämfört med andra typer av säsongs-influsensor för stor?

De bra att du jobbar i vården men jag kan se skillnad mellan sköterskor och virologi, lämna praktiskt tänkande till dom som klarar av det.

Pratar du om SARS-covid-19 eller influensa? Influensa-patienter har jag inget med att göra. Du kallade dig själv idiot, då vet jag att du inte vet skillnaden mellan dem.

Men så klart random person på internet (som inte kan skilja mellan två olika virus) kan förstås mer än världens samlade experter på området. Du borde söka jobb på folkhälsomyndigheten, de behöver folk som vet vad de pratar om det är liksom deras jobb.

Jag är för övrigt inte en sköterska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Vilket förbund / gren?

Själv håller jag mig till det nationella, fält.

Värmlandsmästerskap, salongsgevär, barn 😎

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Sitta framför en dator och flytta musen och trycka knappen mer krävande än skytte?

Du har inte tävlat i så mycket skytte eller... 🤔

Senast jag kollade så hade en trådlös mus inte så mycket rekyluppslag.

Spvitt jag vet så har definitivt en trådlös mus latens, vilket i sig inte lämpar sig för tävlingspel. Vet att skidskytte körs ganska länge, men ett Dota set bäst av 5 kan hålla på ibland i mer än 5h (med korta pauser mellan matcherna), bara att hålla tekniken och koncentrationen igång såpas länge är fysiskt tufft. Jämför med fotboll där sista kvarten får säkert flest mål då folk dels är tröttare, men också mindre koncentrerade. Där handlar misstag om sekunder, i E-sport handlar det ofta om millisekunder, vilket sätter mer press på spelaren att hela tiden prestera ur den aspekten. Lite som skyttet handlar om tiden precis före varje skott, fast gånger 100 (sen är ju olika fighter olika viktiga såklart).

Permalänk
Medlem

Om datorspel år 2021 inte klassas som kultur då vet jag inte vad. i princip varenda ungdom och för den delen många vuxna ägnar sig åt detta dagligen. för att inte nämna filmer, tv-serier etc som baseras på spel. de är inte heller kultur då eller?

katastrof. Amanda Lind är näst efter Annika Hirvonen det sämsta som hänt Sverige.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR