Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Sveriges mest sålda bil under Juni månad är Tesla Model 3. Inte Sveriges mest sålda elbil, utan mest sålda bil.
Det kan säkert finnas dom som tycker att det är konstigt, om man tittar på alla månader och det är fyra månader av sex som Tesla knappt levererar nå bilar i huvud taget. Så länge det måste fraktas bilar på båtar till Europa, så blir det många leveranser i kvartalets sista månad. Så kommer det vara tills fabriken utanför Berlin kommer igång. Jag gissar att efterfrågan kommer inte minska, utan snarare öka när fler får se och prova Model 3 och kanske främst Model Y.

Andelen elbilar av sålda bilar ligger nu på 22% och ökar. Så det borde vara uppenbart vid det här laget att omställningen är igång och det kommer gå fort. Ska bli spännande att se rapportering över kvartalet siffror och även halvårssiffror.

MG ZS Ev är den mest sålda Elbilen i Juni modell 3 är på andra plats.
https://alltomelbil.se/nytt-svenskt-rekord-nar-24-procent-val...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Då MG registrerade 600 bilar i går, så är det inte den mest sålda bilen, skillnad på registrera och sålda skulle jag hävda.
Samma med Volvo, ca: 1000 bilar registrerades igår mellan V60, XC60 och XC40.

Har inte Tesla gjort samma sak då? Nej - det är inte troligt alls.

Men det är väldigt imponerande ändå av MG att kunna leverera så många bilar. Hoppas bara dom har tillräckligt med batterier så att dom kan fortsätta leverera lika många och fler framöver.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hur är vägljudet? Vet att några tog upp att isoleringen inte var så bra. Inte för att det är något att hurra för i min Model S heller men Volvo har ju ändå rätt mkt mer erfarenhet av att bygga bilar. Möjligt att det redan besvarats tidigare men vilka alternativ kollade du på och vad gjorde att du valde P2an?

Jag har sen innan en V70 II MY10, de senaste tre åren har jag kört en Passat Alltrack GTS -18 (240hk/500Nm diesel) med 19"-fälgar och nästan maxad utrustning.

Jag upplever Polestar 2'an med 20" fälgar som tystast av dem alla. Nu är ju visserligen däcken helt nya, men vägljudet är långt över förväntan lågt. Samma sak gäller komforten. Jag upplever bilen mer "smooth" än Passaten. Den är väl ungefär jämförbar i komfort med Passaten i Comfort mode (Har Comfort/Normal/Sport som ställer dämparna i Passaten). Skillnaden är att P2'an ändå ligger mer som ett strykjärn på vägen vid den komforten medans Passaten kränger _ordentligt_ mycket mer. Värt att notera är att jag inte har Performance-paketet, jag hörde att det skulle vara alldeles för stötigt.

Jag kikade på Teslas Model 3 och ska erkänna att jag fortfarande inte provsuttit en (jag hade inte heller provsuttit Polestar innan beställning ). Jag har alltid gillat Volvo, speciellt de senare årsmodellerna och för mig är Teslan (M3) utseendemässigt både ut- och invändigt lite som vilken Toyota/Kia/Hyundai som helst. Tilltalar mig inte alls.

Jag valde 20"-fälgar och ventilerat nappaläder (tack vare frun ska tilläggas) och herrejävlar det ångrar jag inte. Jag kan återkomma lite senare i sommar när jag provåkt (ev. provkört) kollegans Model 3, se hur den står sig i jämförelse. Jag har kikat en hel del Youtube innan och en engelsman som inte minns namnet på jämförde P2 och M3 när det kommer till vägljud; P2 vann med hästlängder.

När det gäller räckvidd, ja jag vet inte, för mig spelar det ingen roll om man kommer 40 mil eller 50mil på en laddning. Vi var ute på en liten roadtrip, 20 mil T/R och det tog 50% av batteriet (19.9kWh/100km i snitt, ca 25 grader utetemp, AC och sätefläkt igång hela tiden). Det är good enough för mig.

Stereon är helt klart godkänd. Jag hade Dynaudio i Passaten och de är väl hyfsat jämförbara, lite fördel Polestar tycker jag nog. Känns tightare på något sätt. Har aldrig varit riktigt jättenöjd med ljudet i Passaten, jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men jag trodde nog att det skulle låta bättre bara.

Långt inlägg, men fråga på bara om det är mer du undrar

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jag har sen innan en V70 II MY10, de senaste tre åren har jag kört en Passat Alltrack GTS -18 (240hk/500Nm diesel) med 19"-fälgar och nästan maxad utrustning.

Jag upplever Polestar 2'an med 20" fälgar som tystast av dem alla. Nu är ju visserligen däcken helt nya, men vägljudet är långt över förväntan lågt. Samma sak gäller komforten. Jag upplever bilen mer "smooth" än Passaten. Den är väl ungefär jämförbar i komfort med Passaten i Comfort mode (Har Comfort/Normal/Sport som ställer dämparna i Passaten). Skillnaden är att P2'an ändå ligger mer som ett strykjärn på vägen vid den komforten medans Passaten kränger _ordentligt_ mycket mer. Värt att notera är att jag inte har Performance-paketet, jag hörde att det skulle vara alldeles för stötigt.

Jag kikade på Teslas Model 3 och ska erkänna att jag fortfarande inte provsuttit en (jag hade inte heller provsuttit Polestar innan beställning ). Jag har alltid gillat Volvo, speciellt de senare årsmodellerna och för mig är Teslan (M3) utseendemässigt både ut- och invändigt lite som vilken Toyota/Kia/Hyundai som helst. Tilltalar mig inte alls.

Jag valde 20"-fälgar och ventilerat nappaläder (tack vare frun ska tilläggas) och herrejävlar det ångrar jag inte. Jag kan återkomma lite senare i sommar när jag provåkt (ev. provkört) kollegans Model 3, se hur den står sig i jämförelse. Jag har kikat en hel del Youtube innan och en engelsman som inte minns namnet på jämförde P2 och M3 när det kommer till vägljud; P2 vann med hästlängder.

När det gäller räckvidd, ja jag vet inte, för mig spelar det ingen roll om man kommer 40 mil eller 50mil på en laddning. Vi var ute på en liten roadtrip, 20 mil T/R och det tog 50% av batteriet (19.9kWh/100km i snitt, ca 25 grader utetemp, AC och sätefläkt igång hela tiden). Det är good enough för mig.

Stereon är helt klart godkänd. Jag hade Dynaudio i Passaten och de är väl hyfsat jämförbara, lite fördel Polestar tycker jag nog. Känns tightare på något sätt. Har aldrig varit riktigt jättenöjd med ljudet i Passaten, jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men jag trodde nog att det skulle låta bättre bara.

Långt inlägg, men fråga på bara om det är mer du undrar

Tack för feedback och kul att du gillar er nya bil! Är inte heller så förtjust i M3, i synnerhet inte jämfört med Model S då. Vilket väl i och för sig inte är så konstigt och det räcker med att kolla på prislappen för att förstå varför. Då blir det nog snarare till att byta märke för egen del eller att det kommer en rejäl facelift på Model S.

Hur mkt känns P2 som en Volvo förresten? Får väl provköra en tids nog men just nu finns inget logiskt skäl för mig att byta Alltid gillat Volvo framför de tyska alternativen, speciellt nu när dom blivit klart mer premium men utan att fjanta till det med en massa antilopläder osv (iaf inte när jag senast kollade på Volvo för några år sedan).

Permalänk
Medlem

Något som återkommer i TeslaBjörns videor är ju problem med laddningen. Saker som en normal person inte ska behöva fundera över. Dels som för varmt och för kallt batteri, men tänker just nu mer på laddarna. Att de inte är riktigt kompatibla med bilen, att det finns en tillfällig bugg, att de är trasiga, eller delvis trasiga. Kör jag till en ionity, eller en 150kw, tritium eller vad nu tittar efter. Det vill säga utlovad effekt och vilken operatör, det sistnämnda ska man inte behöva fundera över.

Om man tittade på hans video om kempowers laddare så såg man att de kunde grotta ner sig och felsöka rätt mycket i deras molntjänst. För att upptäcka fel i laddaren, kompabilitet med bilar osv. De kunde jobba för att kunden ska få så bra och konsekvent upplevelse. Men frågan är hur intelligenta de andra märkena är som ABB, efasec, tritium, garo osv.

Man vill ju att upplevelsen när man kommer till en laddstation ska vara konsekvent. Du har en uppfattning från början om hur långt tid det tar, men sedan tar det mer än tredubbla tiden för att det är något fel på laddaren. Du kanske inte har något val, för ditt batteri räcker inte för att köra någon annan stans, din planering spricker, redan kö osv. Eller så vet gemene man och kvinna inte skillnad på ström och spänning, och vad som man kan förvänta sig. De laddar kvar och blir irriterade när det inte är "full tank" efter en halv-timme. Såklart lär man sig när elbilar blir mer naturligt. Men det ska bara fungera, och för att det ska göra det så krävs det att operatörerna och hårdvarutillverkarna gör sitt yttersta.

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha.
Reanult har gått ut med att de ska lägga ner Zoe.

Otippat med tanke på hur bra den sålt ;).
Men det verkar finnas bra anledning till det hela. Mer kostnadseffektiva plattformar.

https://www.vibilagare.se/nyheter/renault-zoe-laggs-ner

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tack för feedback och kul att du gillar er nya bil! Är inte heller så förtjust i M3, i synnerhet inte jämfört med Model S då. Vilket väl i och för sig inte är så konstigt och det räcker med att kolla på prislappen för att förstå varför. Då blir det nog snarare till att byta märke för egen del eller att det kommer en rejäl facelift på Model S.

Hur mkt känns P2 som en Volvo förresten? Får väl provköra en tids nog men just nu finns inget logiskt skäl för mig att byta Alltid gillat Volvo framför de tyska alternativen, speciellt nu när dom blivit klart mer premium men utan att fjanta till det med en massa antilopläder osv (iaf inte när jag senast kollade på Volvo för några år sedan).

Model S är ju i en annan klass än Polestar 2 och Model 3, men det syns ju också på priset precis som du säger

Jag tror att det gäller att ha rätt förväntningar från början när det kommer till Polestar 2. Det är en "hatchback", ingen SUV eller stor kombi men fullt tillräcklig för det allra mesta Dvs den är inte rymlig som en XC90 utan om man har i åtanke att XC40 och Polestar 2 bygger på samma plattform så tror jag man kan hålla förväntningarna på en mer rimlig nivå.

Kan tilläggas att jag faktiskt har provsuttit i en XC40 och den imponerade mig inte alls. Jag tycker inte Polestar 2 känns som en Volvo, inte alls faktiskt. Jag upplever att man får fördelarna från en Volvo (bra komfort och vältestade komponenter) men att Polestar har plockat bort "gubbigheten" och gjort en snygg, pigg och rolig bil av det.

Nu jobbar jag med inbyggda system och liknande, så får att dra en dålig jämförelse så ser jag Volvo som storföretaget med massa regler, processer och tunga policies (man får det som förväntas, men inget spännande) medans Polestar känns som ett hungrigt startup-bolag som parkerade baskern på hyllan

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Jaha.

Otippat med tanke på hur bra den sålt ;).
Men det verkar finnas bra anledning till det hela. Mer kostnadseffektiva plattformar.

https://www.vibilagare.se/nyheter/renault-zoe-laggs-ner

Jo, det hör ju till branschen liksom, man släpper nya modeller som passar marknaden bättre. Renault kommer sannolikt att släppa ett par bilar som ersättning, en lite mindre och sportigare och en mer praktisk, sen säkert suv-varianter och så vidare. Det räcker inte med en elbil längre helt enkelt.

Den kommande Renault 5 ser ganska trevlig ut exempelvis.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av snajk:

Jo, det hör ju till branschen liksom, man släpper nya modeller som passar marknaden bättre. Renault kommer sannolikt att släppa ett par bilar som ersättning, en lite mindre och sportigare och en mer praktisk, sen säkert suv-varianter och så vidare. Det räcker inte med en elbil längre helt enkelt.

Den kommande Renault 5 ser ganska trevlig ut exempelvis.

JA! En sådan som andrabil hade varit väldigt coolt - den eller en Honda E.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Model S är ju i en annan klass än Polestar 2 och Model 3, men det syns ju också på priset precis som du säger

Jag tror att det gäller att ha rätt förväntningar från början när det kommer till Polestar 2. Det är en "hatchback", ingen SUV eller stor kombi men fullt tillräcklig för det allra mesta Dvs den är inte rymlig som en XC90 utan om man har i åtanke att XC40 och Polestar 2 bygger på samma plattform så tror jag man kan hålla förväntningarna på en mer rimlig nivå.

Kan tilläggas att jag faktiskt har provsuttit i en XC40 och den imponerade mig inte alls. Jag tycker inte Polestar 2 känns som en Volvo, inte alls faktiskt. Jag upplever att man får fördelarna från en Volvo (bra komfort och vältestade komponenter) men att Polestar har plockat bort "gubbigheten" och gjort en snygg, pigg och rolig bil av det.

Nu jobbar jag med inbyggda system och liknande, så får att dra en dålig jämförelse så ser jag Volvo som storföretaget med massa regler, processer och tunga policies (man får det som förväntas, men inget spännande) medans Polestar känns som ett hungrigt startup-bolag som parkerade baskern på hyllan

Inte riktigt hängt med på elbilsbarkanden sista åren annat än att se till så den jag har funkar, men hur mogna har Polestar elbilarna hunnit bli numera, dvs typ hur många har sålts, hur många har rullat i trafik mer än ett år osv? Nu har väl iof Volvo som bekant rätt lång erfarenhet av bilbyggande men t.ex. Tesla hade som bekant en hel del barnsjukdomar i början och det var ett skäl att jag avvaktade några år med att skaffa en, men nu verkar man kommit till rätta med många av dessa, iaf i Model S, som väl börjar bli lite mer baskerkänsla på, inte direkt så man känner sig som nån rebell med en Model S i Stockholm numera

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Inte riktigt hängt med på elbilsbarkanden sista åren annat än att se till så den jag har funkar, men hur mogna har Polestar elbilarna hunnit bli numera, dvs typ hur många har sålts, hur många har rullat i trafik mer än ett år osv? Nu har väl iof Volvo som bekant rätt lång erfarenhet av bilbyggande men t.ex. Tesla hade som bekant en hel del barnsjukdomar i början och det var ett skäl att jag avvaktade några år med att skaffa en, men nu verkar man kommit till rätta med många av dessa, iaf i Model S, som väl börjar bli lite mer baskerkänsla på, inte direkt så man känner sig som nån rebell med en Model S i Stockholm numera

Svårt att svara på mer än att de flesta barnsjukdomar verkar ha lösts. Det klagades på det ena och det andra i tidigare videos om just P2, men när jag hämtade min kom den levererad med den mjukvara som nu släpps OTA. Änsålänge har jag haft 0 problem.

Bilen har ju funnits ute i lite mer än ett år nu. Jag upplever att man nu fokuserar på att finjustera saker snarare än lösa större ”grundproblem”.

En enda sak jag reflekterat över är att vissa får problem ibland vid laddning. Man får då dra ur laddlabeln och plugga i igen. Jag fick det en eller ett par gånger innan jag upptäckte att det berodde på ”gummisnodden” som täcklocket för DC-laddning är upphängd i; den kom i kläm i kanten på laddhandsken så att handsken inte kom hela vägen in. Har inte upplevt problemet sen jag lade märke till detta och ser till att den inte kläms.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jocke92:

Men det ska bara fungera, och för att det ska göra det så krävs det att operatörerna och hårdvarutillverkarna gör sitt yttersta.

Industristandarder stöter ofta på patrull mellan olika tillverkare, det har vi ju märkt av när det kommer till HDMI e/ARC osv också. Elbilarna är ju som bara i sin linda ännu, så tyvärr är det lite mer knöligt än man borde kunna begära. Men inom några år kommer det att fixa till sig i och med att tekniken breder ut sig spår jag.

Skrivet av Söderbäck:

Åhå! Lite otippat att det kom så kort efter senaste uppdateringen! Men inte helt oväntat kanske, bilmodellen som sådan är ju rätt gammal nu och bättre tekniker för att bygga elbilar har säkert utvecklats sedan den kom ut...

Ska bli spännande att se vad de kommer med härnäst, R5an som tidigare omnämnts ser ju intressant ut, snygg som fan är den då iallafall, på ett mycket lyckat ny-retrovis skulle då jag säga. Renault måste ju ha fattat till slut att elbilar är något värt att faktiskt satsa på, med tanke på hur mycket Zoe faktiskt sålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Polestar verkar vara rätt bra nu, hade ju lite mjukvaruproblem i början men de löste de ju. Byggkvalitén verkar de inte haft några problem med vad jag vet. Hade nog köpt en sådan om det inte var för att långresorna blir lite för sega då pga längre och fler laddstopp, vi har ju bara en bil så den skall ju funka till fjäll- och Europaresor utan att vara jobbigare än att köra bensinbil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

JA! En sådan som andrabil hade varit väldigt coolt - den eller en Honda E.

Jo, de två gillar jag verkligen. Ioniq 5 har lite liknande känsla med, men den är så stor i verkligheten så det är inte riktigt samma sak.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av snajk:

Jo, de två gillar jag verkligen. Ioniq 5 har lite liknande känsla med, men den är så stor i verkligheten så det är inte riktigt samma sak.

Ja, Ioniq 5 verkar häftig den med. Men precis som du verkar vara inne på, så ser jag den mer som en konkurrent/ersättare till vår primära bil (i dag en Tesla Model 3). Den är liksom för stor och dyr för att vara en "city run-around"/andrabil.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Ja, Ioniq 5 verkar häftig den med. Men precis som du verkar vara inne på, så ser jag den mer som en konkurrent/ersättare till vår primära bil (i dag en Tesla Model 3). Den är liksom för stor och dyr för att vara en "city run-around"/andrabil.

Jo precis.

Jag gillar verkligen dagens retrodesign. Den förra retro-vågen i bildesign föll mig inte riktigt i smaken, med PT Cruiser, Mini, nya Beetle och så, för mycket kurvor och plastkrom liksom. Men nu med exempelvis de redan nämnda, eller Peugeots elbilskoncept, är designen riktigt nice.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

Som jag skrev så slutar det vara säkringsabonnemang när du går över 63A (i alla fall med Vattenfall), så jag betalar bara för effekten jag använder utöver en hyfsat låg fast kostnad. Nu använder jag ju dock över 100A återkommande, så det är inte riktigt ett alternativ att minska anslutningseffekten heller.

Tror du att det skulle vara lösningen för alla som skaffar sig en elbil ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Om man fyller upp 16-25A på alla 3 faserna 24/7 när det är kallt så har man problem med sin uppvärmning som man bör fixa, alternativt en underdimensionerad huvudsäkring. Normalt laddas bilen under natten när inget annat går så om din värme maxar din huvudsäkring då hade du inte kunnat köra tvätten på dagen heller.

I verkligheten är det helt enkelt inga problem för de som inte försöker komma undan med en underdimensionerad huvudsäkring redan nu.

Det fungerar men det finns gränser som är lönsamma att inte överskrida.
Men vill man så kan man som Samsung skaffa ett abbonemang på 125A och kalla det för billigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Fasen vad jobbigt du måste ha som maxar din 16A säkring dygnet runt, elräkningar på över 100.000kWh om året 😅
Min uppvärmning drar ca 3A i snitt över året och då är det inte ens speciellt energieffektivt hus. Finns mycket utrymme över till att ladda bilen som du kan se. Har dessutom 20A huvudsäkringar.

Sluta larva dig.

3A räcker ungefär till en husvagn som är välisolerad. Det måste vara trångt hemma hos dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bunz:

Du måste ha världens tålamod. Jag snittar kring 20 kWh/100km på långresor med min e-Niro xD

Som alla andra nämnt bör du nog kolla över värmen i huset. Jag har själv 16A säkring i mitt katastrofalt isolerade 2,5våningshus från 60talet och fixar utan problem att ladda elbilen samtidigt som den snart 30år gamla bervärmepumpen går nattetid i vinterns värsta kyla.
Förvisso har vi strypt laddaren till att bara dra 11A på alla tre faserna, men det räcker gott och väl till att ladda mer än dagsbehovet av räckvidd i både vår Zoe och vår e-Niro (vi laddar alltså bara en åt gången eftersom vi bara har installerat en laddare).

Bergvärme i sig drar mindre el även när det är kallt.
Hemma har jag luftvärme, den är billig att installera (har säkert sparat ca 100k kr) men då det blir kallt så räcker inte pumpen och det blir ren eldrift som tar stor del av kapaciteten. Sen blir det inget över till att ladda en elbil om man inte höjer maxsäkringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Men vill man så kan man som Samsung skaffa ett abbonemang på 125A och kalla det för billigt.

Allt är relativt och vad som är lönsamt och billigt beror på situationen...

Själv betalar jag 8000kr/mån för min Tesla Model S, vilket är det dyraste jag betalat för någon bil jag haft. Men ändå är den 5000kr/mån billigare att äga totalt, än den Volvo jag hade tidigare. Mest på grund av att jag kör långa sträckor..

Var och en får sätta sig in i sin egen situation och utgå därifrån, vad som är lämpligt och lönsamt. För vad som passar den ene, kanske inte är rätt för den andre eller dig? Gäller även elabbonemang..

Edit: Glömde skriva att i min situation, skulle jag alltså kunna lägga 5000kr/mån extra på ett elabbonemang och gå jämt ut med min gamla fossilbil. Nu gör jag ju inte det, men finns ju spelrum för att öka...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av abki:

3A räcker ungefär till en husvagn som är välisolerad. Det måste vara trångt hemma hos dig.

Måhända att jag räknat fel, men jag tror snarare det är du som är rejält ute och cyklar. Årsförbrukningen för vårt hus ligger kring 13000kWh, fick det till ett snitt på drygt 3A. 13.000.000Wh/400V/365/24 = 3,71A. Och då är det inte ens bergvärme, utan frånluftsvärmepump samt inkl all hushållsel, därför skrev uppskattade jag uppvärmningen till drygt 3A. Edit: kollade mer exakt nu och min frånluftsvärmepump har förbrukat 10300kWh/år (under nästan två års förbrukning) dvs lägre än min uträkning.

Poängen kvarstår, att uppvärmning drar inte i närheten för att maxxa 20A eller ens 16A säkring, uppenbarligen, isf skulle man inte kunna köra värmepump, ugn, spis, micro och ladda bilen samtidigt... Men visst, kör man direktverkande el som du verkar göra så blir ju siffran betydligt högre.

Skrivet av abki:

Du verkar ju inte ens förstå att om man väljer säkring på 125A så betalar man för faktisk belastning (dvs hur många A man drar från nätet) istället för en fast avgift.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Allt är relativt och vad som är lönsamt och billigt beror på situationen...

Själv betalar jag 8000kr/mån för min Tesla Model S, vilket är det dyraste jag betalat för någon bil jag haft. Men ändå är den 5000kr/mån billigare att äga totalt, än den Volvo jag hade tidigare. Mest på grund av att jag kör långa sträckor..

Var och en får sätta sig in i sin egen situation och utgå därifrån, vad som är lämpligt och lönsamt. För vad som passar den ene, kanske inte är rätt för den andre eller dig? Gäller även elabbonemang..

Edit: Glömde skriva att i min situation, skulle jag alltså kunna lägga 5000kr/mån extra på ett elabbonemang och gå jämt ut med min gamla fossilbil. Nu gör jag ju inte det, men finns ju spelrum för att öka...

Räknar du med milkostnader och amortering/värdeminskning i den summan? Annars förstår jag inte hur den kan bli så hög? 🤔
Min Model S kostar mig runt 2500kr/mån exkl värdeminskningen. Plus elkostnad såklart ca 3kr/mil.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Ja men om man fyller upp 16-25A på 3 faser 24/7 så kör man ju någon industri hemma så då kan man garanterat motivera det. Vanliga hushåll använder inte 100 MWh per år som du föreslår, så för dem som inte har en industri hemma så finns det gott om utrymme utan att säkra upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Bergvärme i sig drar mindre el även när det är kallt.
Hemma har jag luftvärme, den är billig att installera (har säkert sparat ca 100k kr) men då det blir kallt så räcker inte pumpen och det blir ren eldrift som tar stor del av kapaciteten. Sen blir det inget över till att ladda en elbil om man inte höjer maxsäkringen.

Jo jag är fullt medveten om det, men om du inte förstod vad jag menade så var poängen att vi genererar tonvis med spillvärme för att inte frysa ihjäl. Ändå räcker det utan problem till att ladda bilen samtidigt. Om ditt scenario är att du använder mer än 11A på tre faser hela natten varje natt vintern ut, så tror jag nog inte att du direkt "sparat" några pengar på att köra luftvärme...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk

Någon som vet om det finns någon lösning för enfas 32a laddning hemma utan att säkra upp till himmelen?

En fråga till: Går det att dela lasten mellan alla tre faser hemma om man kör enfas ladd via laddbox?

Permalänk
Skrivet av Cypress_86:

Någon som vet om det finns någon lösning för enfas 32a laddning hemma utan att säkra upp till himmelen?

En fråga till: Går det att dela lasten mellan alla tre faser hemma om man kör enfas ladd via laddbox?

Det enda sättet utan att säkra upp till 32A är att fixa nån batterilagring som grejar 32A enfas. Vet att jag sett portabla laddare som kan omvandla 3-fas till enfas också men minns inte om de kunde leverera så högt som 32A. Har inte sett någon laddbox för fast installation som grejat det.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd

Räknar du med milkostnader och amortering/värdeminskning i den summan? Annars förstår jag inte hur den kan bli så hög? 🤔
Min Model S kostar mig runt 2500kr/mån exkl värdeminskningen. Plus elkostnad såklart ca 3kr/mil.

Hur räknar man för att kunna komma ned till en så pass låg månadsavgift för en Tesla?

Får själv betala ungefär 4500 kr totalt per månad för en diesel. Det är med 1200 mil körda per år.

Permalänk
Skrivet av Galvanizer:

Hur räknar man för att kunna komma ned till en så pass låg månadsavgift för en Tesla?

Får själv betala ungefär 4500 kr totalt per månad för en diesel. Det är med 1200 mil körda per år.

Då räknar du med värdeminskning eller leasing där värdeminskning en är inräknat?

Jag räknar:
Försäkring strax under 1000kr/mån, ränta ca 500kr/mån. Så mycket mer är det inte för Tesla, förutom värdeminskning en men den kommer man ju inte från med någon bil och är svår att räkna på förrän man säljer bilen men står säkert för merparten av totlakostnaden, säkert uppemot 4000kr/mån bara där. Däck tillkommer såklart. Kanske glömmer jag något uppenbart när jag räknar mitt i natten/"tidigt" på morgonen 😊

Men kolla själv t.ex på https://www.teslakalkylen.com/view?id=60e2bfa44dd9ea0007a6bcf...

Tesla har t.ex haft 0,25% ränta för Model 3 så nyligen som mars. Klart värdeminskning en blir den stora delen av kostnaden då.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Då räknar du med värdeminskning eller leasing där värdeminskning en är inräknat?

Jag räknar:
Försäkring strax under 1000kr/mån, ränta ca 500kr/mån. Så mycket mer är det inte för Tesla, förutom värdeminskning en men den kommer man ju inte från med någon bil och är svår att räkna på förrän man säljer bilen men står säkert för merparten av totlakostnaden, säkert uppemot 4000kr/mån bara där. Däck tillkommer såklart. Kanske glömmer jag något uppenbart när jag räknar mitt i natten/"tidigt" på morgonen 😊

Men kolla själv t.ex på https://www.teslakalkylen.com/view?id=60e2bfa44dd9ea0007a6bcf...

Tesla har t.ex haft 0,25% ränta för Model 3 så nyligen som mars. Klart värdeminskning en blir den stora delen av kostnaden då.

Att inte ta med värdeminskningen är ju dock grovt missvisande och ganska ointressant. Visst är det så att man inte vet den exakta värdeminskningen innan bilen är såld, men man borde rimligen i vart fall ha ett hum, annars kan en bil bli betydligt dyrare än man räknat med.

För fossilbilar är det exempelvis inte ovanligt med uppåt 50% värdeminskning på 3 år/6000 mil, sen varierar det såklart från modell till modell och saker som motor och utrustning. Värdeminskningen på elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet har ju varit lägre än så, men pratar vi Model S så är det ju en dyr bil, så även om värdeminskningen i % inte är så farligt hög, så är det ändå mycket pengar i absoluta tal.

Som någon slags referens kan man använda leasingbolagens månadskostnad (operationell leasing) som ett riktmärke. De gör ganska avancerade uppskattningar på andrahandsvärdet och vill såklart ha en marginal till det verkliga andrahandsvärdet.

Hos Leaseplan kostar en Tesla Model 3 LR 8480:-/månad att privatleasa på 36 månader med 2000 mil/år. Det låter på inget sätt som en superdeal, men ger ändå ett hum om vad kostnaden för den bilen är. En Model S hade då rimligen varit ännu dyrare.