Får inte plats med ett fjärde RAM-minne

Permalänk
Medlem

Får inte plats med ett fjärde RAM-minne

Hej.
Beställde två nya RAM-minnen för att komma upp i 32 GB. Det jag märkte var att jag inte får in det fjärde minnet då extra fläkten sitter mitt framöver. Det är inte jag som monterat datorn.
Kan jag justera denna fläkt på något sätt?

/MVH Jonas

Permalänk
Medlem

Fläkten kan du ta bort med byglarna som är fästa i kylflänsen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Ja du kan ta loss fläkten från kylflänsen och antingen sätta den i samma läge om det går eller sätt den nån mm högre upp.

Permalänk
Medlem

Okej. Det var ju smidigt men jag tror inte fläkten får plats på samma ställe efter att minnet är på plats. Men ska testa.
Tack.

Permalänk
Medlem

Går det att flytta till vänster sida av kylflänsen?

Permalänk
Medlem

Jag tackar för detta fina forum och snabba hjälp. Nu sitter det 32 gb i datorn. Fläkten sticker ut något till vänster om kylflänsen, men det är okej eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slizy:

Jag tackar för detta fina forum och snabba hjälp. Nu sitter det 32 gb i datorn. Fläkten sticker ut något till vänster om kylflänsen, men det är okej eller?

Tänk på att inte vända fläkten bara! Bakersta fläkten sitter som den skall (den blåser ut luft ur chassit), då bör denna blåsa luft i samma riktning och det gör den så länge som du inte vänder på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av slizy:

Fläkten sticker ut något till vänster om kylflänsen, men det är okej eller?

Menar du till vänster i bilden? Dvs "ovanför" kylflänsen, sett från moderkortet?

Det ska inte vara några problem så länge du får på sidopanelen utan våld

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kanon. Då ska det sitta som det ska. Tack återigen.