Permalänk
Medlem

Jag hade också för mig att man alltid pratade före skatt - men det lät ju väldigt lågt så jag blev fundersam. Trodde mer på en lön mellan 35-40000. Kanske blir upp i de siffrorna efter några år i branschen? Vad "landar" man oftast på, med några år på nacken? Är det stor skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrte1:

Då pratar vi ändå efter skatt, korrekt?

Alltid före skatt, aldrig efter skatt.

Du nämnde ”nyexaminerad”, i början är det inga monsterlöner att prata.

Ge det sedan några år och sedan kan lönen ligga allting mellan 40-100k. Otroligt svårt att sia om, bäst att kolla på diverse statisk från olika fackförbund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrte1:

Jag hade också för mig att man alltid pratade före skatt - men det lät ju väldigt lågt så jag blev fundersam. Trodde mer på en lön mellan 35-40000. Kanske blir upp i de siffrorna efter några år i branschen? Vad "landar" man oftast på, med några år på nacken? Är det stor skillnad?

30k är som sagt ungefärlig ingångslön, men sedan är det ganska brant löneutveckling (inom utvecklingsbranchen generellt) ifall man hoppar lite mellan bolag och är duktig. Har gått från 30k till 40k på två år.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

30k är som sagt ungefärlig ingångslön, men sedan är det ganska brant löneutveckling (inom utvecklingsbranchen generellt) ifall man hoppar lite mellan bolag och är duktig. Har gått från 30k till 40k på två år.

Förstår! Vad jobbar du med, vad är din titel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Yrke: Bergarbetare i Boliden, bergförstärkning under jord
Lön: ca 45.000kr/mån (42-47 en vanlig månad beroende på antal nätter /helger)
Utbildning: Vuxenutbildning internt i företaget på ca 9 månader. Är nu inne på mitt femte år i branschen
Förmåner: Aktivitetsersättning, gratis gym/bad i närliggande städer, årlig bonus samt årliga andelar i företaget, gratis tandvård och lite annat smått o gott.

Vad innebär "närliggande städer" till Gällivare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrte1:

Förstår! Vad jobbar du med, vad är din titel?

fr.o.m 1 september så är min roll på pappret "Systemutvecklare" men har för det mesta jobbat med webbapplikationer. Arbetar mest med .NET/C#.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilda:

Däremot, i och med flygbolagens situation under Corona kom vi inte riktigt överens om lönen. Kompromissen blev en junior tjänst med något lägre lön, så att den kan omvandlas till senior inom snar framtid med ny löneförhandling.

Inget personligt mot just dig men om en nyexad och nyanställd inom en snar framtid kallas för senior kan vi nog konstatera att begreppet helt förlorat sin innebörd

Skrivet av Trackmaster:

Men nej företaget kan inte se vad du gör på en arbetstelefon.

Ett så kategoriskt uttalande kan nog inte klassas som annat än felaktigt. Däremot kan det så klart finnas tillfällen där det stämmer.

Skrivet av asrte1:

Vad tjänar en nyexad apputvecklare, har vi några här inne?

Det beror nog helt på vilka appar du jobbar med och gör och vad du kan och tillför till det hela. Det är inte liksom ett jobb typ på McDonalds eller så där alla med samma tjänst gör samma sak

Permalänk
Medlem

Phew, då har jag avrundat mitt första finansår i Australien. Iom flytt hit från Japan i Maj 2020 gick jag över från anställning till konsult via eget företag, annars är det samma jobb men nu på full remote som gäller. Såhär blev resultatet:

$ hledger -f business.journal is -p '2020/07-2021/07' --depth=2 Income Statement 2020-07-01..2021-06-30, valued at period ends || 2020-07-01..2021-06-30 =========================++======================== Revenues || -------------------------++------------------------ revenues:consulting || 237,911.89 AUD -------------------------++------------------------ || 237,911.89 AUD =========================++======================== Expenses || -------------------------++------------------------ expenses:payroll || 219,000.00 AUD expenses:equipment || 6,078.54 AUD expenses:administration || 1,712.08 AUD expenses:utilities || 1,353.60 AUD expenses:miscellaneous || 68.79 AUD -------------------------++------------------------ || 228,213.01 AUD =========================++======================== Net: || 9,698.88 AUD

Income Statement

Lön: ~112k (SEK enligt dagskurs, snitt per månad, 75k netto)
Jobb: Programmerare
Plats: Remote
Erfarenhet: 9 år
Ålder: 30ish
Utbilding: M.Sc. CS / civ.ing. datateknik
Förmåner:
* 1% av företagets aktier, håller tummarna för IPO någon gång
* Endast 10% (lagstiftad) pension
* Chill vad gäller när, hur och var jag jobbar eller tar semester osv
* Effektiv 50% "REA" på prylar och tjänster som kan förknippas med arbetet iom. egenföretagande

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Inget personligt mot just dig men om en nyexad och nyanställd inom en snar framtid kallas för senior kan vi nog konstatera att begreppet helt förlorat sin innebörd

Jag förstår absolut vad du menar, men i och med att jag jobbat där i 4 år vid sidan av studierna 16-24 timmar i veckan plus sommarjobb och gjort mitt exjobb där har jag mer erfarenhet än många andra. Kombinera det med att jag är den enda analytikern på hela avdelningen (40 anställda totalt) och förväntas leda projektet med att implementera och digitalisera ett faktabaserat arbetssätt känner jag att även om titeln är junior är inget i mina arbetsuppgifter junior. En annan bidragande orsak är att det inte finns någon (min chef inkluderat) som riktigt vet vad jag gör eller som jag kan vända mig till för stöd. I och med Corona slutade de två tidigare analytikerna som jobbade där under mina studier och de blev bara ersatta med en (min) tjänst. För att beskriva läget på avdelningen använder de flesta använder termen robot för både AI, machine learning, bottar och regler i mejlkorgen, 😂 medans andra gör tabeller i power point istället för Excel.

Ett av alternativen vi pratade om är att inom ett år kolla på möjligheten att göra om tjänsten till senior med ny löneförhandling, annars lutar jag nog mer åt att hitta något jobb där jag kan vara junior/intern på "riktigt" och ha kollegor att lära mig av. Jag vill påpeka att jag trivs, även om det är utmanande, och är alltså inte specifikt ute efter rollen senor, bara ett jobb där jag kan vara junior eller där den nuvarande arbetssituationen (som är identisk med vad två seniors tidigare gjorde) matchar min lön.

Visa signatur

Main Intel Core i9-9900k @ 5.0 GHz || Asus Rog Strix Z390-E || G.Skill TridentZ RGB 64GB @ 3200 MHz || Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC || Asus Rog Ryujin 360mm || M.2 Samsung 970 EVO 1TB || Corsair RM750x v2 || Fractal Design Define R6 TG Gunmetal || Ekwb Vardar RGB 120 mm x 6 st

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ett så kategoriskt uttalande kan nog inte klassas som annat än felaktigt. Däremot kan det så klart finnas tillfällen där det stämmer.

En hel ren/ej managerad mobil kan inte företaget logga vad anställde gör. För att kräva ut surfhistorik på en telefon/abonnemang misstänker jag är näst intill omöjligt. Då det krävs nog så fall att det blir ett polisiärt ärende. Och om det skulle gå är det nog ganska kostsamt och sedan har vi lagar där man enbart får titta på arbetsrelaterade saker när man går igenom listan? För arbetsgivare får inte ens gå igenom personliga emails på en dator, varför skulle då arbetsgivaren få gå igenom personliga saker på en telefon?

Visst kan man logga en telefon via manageringssystem. Dock har jag bara haft med företagsportalen/Intune att göra med och där kunde vi enbart logga delarna för O365 som var i "bubblan".

Men sedan tycker jag rent allmänt att folk ska sluta använda arbetsgivarens verktyg/enheter för privata saker av säkerhetssynpunkt. För många har noll säkerhetstänk privat och det kan skada arbetsgivaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

En hel ren/ej managerad mobil kan inte företaget logga vad anställde gör.

Just av denna anledning som jag ansåg att ditt tvärsäkra uttalande inte stämde då många företagsmobiler är just managerade/hanterade mer eller mindre. I övrigt kanske denna diskussion med fördel tas på annat håll än i denna tråd

Det är för övrigt felaktigt att en arbetsgivare inte får gå igenom privata mail på företaget datorer, telefoner etc. Däremot kan dom inte göra det hur som helst och bara för att dom råkar känna för det (även om många fortfarande verkar tro att dom får det). Men även det är väl en diskussion som hör hemma bäst på annat håll

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Just av denna anledning som jag ansåg att ditt tvärsäkra uttalande inte stämde då många företagsmobiler är just managerade/hanterade mer eller mindre. I övrigt kanske denna diskussion med fördel tas på annat håll än i denna tråd

Det är för övrigt felaktigt att en arbetsgivare inte får gå igenom privata mail på företaget datorer, telefoner etc. Däremot kan dom inte göra det hur som helst och bara för att dom råkar känna för det (även om många fortfarande verkar tro att dom får det). Men även det är väl en diskussion som hör hemma bäst på annat håll

Det är en av anledningarna till att jag kör 2 telefoner, jag vill inte använda mina privata saker på en telefon som är managerad av arbetsgivaren. Det blir ju till arbetsgivarens nackdel då jag inte tar med jobbtelefonen någonstans ens under arbetsdagen, den ligger på mitt skrivbord hemma/på kontoret. Under semester med mera är det stört omöjligt att få tag på mig med kortare varsel än en vecka ens om kontoret brinner, brukar komma på att telefonen laddat ur ungefär en gång i veckan och då ladda den och kolla mailen.

Blir ju samma sak med jobbdatorn, jag får inte köra remote desktop via privat enhet till den kraftiga stationära på kontoret. Så det innebär att på resor med mera tar jag inte med mig jobbdatorn och kan alltså inte hjälpa till med något alls. Vilket skapat problem för andra ibland, men då får de helt enkelt vänta.

Så jag ser inte telefon och dator som någon större förmån som påverkar vad jag vill ha i lön.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Nu kör vi mobilsnacket i egen tråd framöver!*
/Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

Räkna med runt 30k +/- 5k beroende på vars i landet, utbildningsnivå, arbetsgivare samt en rad andra faktorer.

Tror nog din uppskattning är lite låg. Skulle snarare vilja säga 35 +/- 5k beroende på var i landet. Går du in på under, eller i närheten av, 30k som utvecklare i Sverige idag så bör du tacka vänligt men bestämt nej då du garanterat kommer att kunna få högre löner på andra ställen

Typo
Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Skrivet av improwise:

Vad innebär "närliggande städer" till Gällivare?

Haha nej
Eftersom det ligger i Garpenberg så är det just Hedemora, Avesta, Garpenberg och Säter, där de flesta arbetare bor som det är gratis med gym/sim.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Lön: strax under 28K brutto.
Jobb: Processtekniker/processoperatör på betongfabrik (stor koncern).
Plats: Stockholm.
Erfarenhet: nästan 4 år.
Utbildning: universitet (inte inom det här yrket) samt branschspecifika utbildningar.
Arbetet: finns ingen tid när man slutar, endast när man börjar. Man är på jobbet tills det är klart för dagen vilket innebär 20-40 timmar övertid varje månad.

Tycker att det är riktigt dåligt betalt med tanke på vad jag måste kunna och vad jag gör om dagarna. Svaret från chefen/cheferna när man frågar om högre lön är: "du har bra lön" och indirekt "byt jobb om du inte trivs med lönen".

Gillar verkligen kollegorna och själva företaget men när man hör att konkurrenterna har 6-12 tusen mer i grundlön börjar man bli väldigt sugen på att byta arbetsgivare.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Vad innebär "närliggande städer" till Gällivare?

🤣

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Signovinces:

Lön: strax under 28K brutto.
Jobb: Processtekniker/processoperatör på betongfabrik (stor koncern).
Plats: Stockholm.
Erfarenhet: nästan 4 år.
Utbildning: universitet (inte inom det här yrket) samt branschspecifika utbildningar.
Arbetet: finns ingen tid när man slutar, endast när man börjar. Man är på jobbet tills det är klart för dagen vilket innebär 20-40 timmar övertid varje månad.

Tycker att det är riktigt dåligt betalt med tanke på vad jag måste kunna och vad jag gör om dagarna. Svaret från chefen/cheferna när man frågar om högre lön är: "du har bra lön" och indirekt "byt jobb om du inte trivs med lönen".

Gillar verkligen kollegorna och själva företaget men när man hör att konkurrenterna har 6-12 tusen mer i grundlön börjar man bli väldigt sugen på att byta arbetsgivare.

Om du kan, byt. Låter som att det inte kommer bli bättre. Plus är det inte ganska lågt för att jobba i stockholm också? Hoppas du får övertids betalt utöver dina 28K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Signovinces:

Lön: strax under 28K brutto.
Jobb: Processtekniker/processoperatör på betongfabrik (stor koncern).
Plats: Stockholm.
Erfarenhet: nästan 4 år.
Utbildning: universitet (inte inom det här yrket) samt branschspecifika utbildningar.
Arbetet: finns ingen tid när man slutar, endast när man börjar. Man är på jobbet tills det är klart för dagen vilket innebär 20-40 timmar övertid varje månad.

Tycker att det är riktigt dåligt betalt med tanke på vad jag måste kunna och vad jag gör om dagarna. Svaret från chefen/cheferna när man frågar om högre lön är: "du har bra lön" och indirekt "byt jobb om du inte trivs med lönen".

Gillar verkligen kollegorna och själva företaget men när man hör att konkurrenterna har 6-12 tusen mer i grundlön börjar man bli väldigt sugen på att byta arbetsgivare.

Jag gick för några månader sedan från maskinoperatör till processoperatör (skitsamma vad titlarna kallas egentligen, men). Jag gör ett enklare jobb och tjänar ca 4-5000 mer. Har alltid tyckt söka nya jobb är en obehaglig situation med intervjuer, skriva CV etc men efteråt är det alltid värt det. Jag torskade pengar varje dag på förra jobbet.

Permalänk
Medlem

Fick en liten löneökning trots pandemin...Kommer eventuellt en till senare i år vilket vore välkommet.

Yrke: IT-driftansvarig (Windows Server, Linux, Nätverk, SAN, Cloud)
Lön: 28 000 kr
Erfarenhet: 10 år i branschen
Utbildning: YH 2 år
Ålder: 37 år
Plats: Uppsala
Förmåner: Laptop, mobil, 10 minuter till jobbet (?)

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Yrke: Frontend-utvecklare
Lön: 35 000 kr
Erfarenhet: Ingen
Utbildning: YH 2 år (systemutvecklare.net), nyexaminerad.
Ålder: 38 år
Plats: Borås
Förmåner: Kan jobba vart jag vill i stor grad och även arbeta när jag vill till viss del. 6v semester. 2000 friskvårdsbidrag.

Sökte tjänst som Frontend-utvecklare trots att utbildningen främst var inriktad på backend. Men arbetsgivaren vet hur utbildningen ser ut och ville trots det anställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Fick en liten löneökning trots pandemin...Kommer eventuellt en till senare i år vilket vore välkommet.

Yrke: IT-driftansvarig (Windows Server, Linux, Nätverk, SAN, Cloud)
Lön: 28 000 kr
Erfarenhet: 10 år i branschen
Utbildning: YH 2 år
Ålder: 37 år
Plats: Uppsala
Förmåner: Laptop, mobil, 10 minuter till jobbet (?)

Det där låter rätt lågt utan att veta mer om dina arbetsuppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrte1:

Jag gick för några månader sedan från maskinoperatör till processoperatör (skitsamma vad titlarna kallas egentligen, men). Jag gör ett enklare jobb och tjänar ca 4-5000 mer. Har alltid tyckt söka nya jobb är en obehaglig situation med intervjuer, skriva CV etc men efteråt är det alltid värt det. Jag torskade pengar varje dag på förra jobbet.

Det där med att söka jobb, intervjuer, CV etc. känner jag verkligen igen. Var tvungen att kasta mig in i det för första gången på 10+ år efter att jag närmade mig slutet på min utbildning nu i sommar och tog ett jävla tag att komma in i det hela, men slutade riktigt trevligt

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Yrke: Nätverktekniker
Lön: 38 000 kr
Erfarenhet: Drygt fyra år i branschen
Utbildning: Nätverksteknik 120 HP, NSE4 certifierad + en del akademiska certifikat
Ålder: 28 år
Plats: Västra Götaland
Förmåner: Frihet under ansvar, mobil/laptop

Tanken var att byta arbetsgivare under våren, dock blev det inte så utan jag blev kvar på nuvarande jobb och hoppade upp 9k i lön istället med lite nya arbetsuppgifter.

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Fick en liten löneökning trots pandemin...Kommer eventuellt en till senare i år vilket vore välkommet.

Yrke: IT-driftansvarig (Windows Server, Linux, Nätverk, SAN, Cloud)
Lön: 28 000 kr
Erfarenhet: 10 år i branschen
Utbildning: YH 2 år
Ålder: 37 år
Plats: Uppsala
Förmåner: Laptop, mobil, 10 minuter till jobbet (?)

Du borde förhandla om den där lönen. Alternativt leta reda på ett annat jobb där du kan få upp lönen.

Som jämförelse så jag jobbar på en kommunal skola som IT-samordnare där jag jobbar väldigt lite hands-on med AD:t och nätverk och absolut inget med Linux eller SAN-lösningar, och jag tjänar 27k.

Jag har dessutom de vanliga förmånerna telefon och laptop. Jag har dessutom bara mindre än 2 års arbetslivserfarenhet utan någon form av datateknisk utbildning.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Housepainter:

Yrke: Frontend-utvecklare
Lön: 35 000 kr
Erfarenhet: Ingen
Utbildning: YH 2 år (systemutvecklare.net), nyexaminerad.
Ålder: 38 år
Plats: Borås
Förmåner: Kan jobba vart jag vill i stor grad och även arbeta när jag vill till viss del. 6v semester. 2000 friskvårdsbidrag.

Sökte tjänst som Frontend-utvecklare trots att utbildningen främst var inriktad på backend. Men arbetsgivaren vet hur utbildningen ser ut och ville trots det anställa.

Vilken skola/utbildning gick du? Nöjd/missnöjd? Något du blev överraskad av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrte1:

Vilken skola/utbildning gick du? Nöjd/missnöjd? Något du blev överraskad av?

Borås Yrkeshögskola, Systemutvecklare.net
Nöjd i stort, jag tycker att det var lite lågt tempo och att vi hade kunnat lära oss mer. Men jag vet att man under andra året gjort vissa förbättringar och justerat innehåll och upplägg efter feedback ifrån oss som gick första året.
I stort mycket nöjd med utbildningen. Tyvärr mycket på distans iom läget i världen, men tycker ändå att skolan levererat i stort.

Jag hade under andra praktiken erbjudande om anställning efter ca 3 månader, men valde att söka annat. Stor del av klassen, mer än hälften hade jobb när vi gick ut, de flesta på praktikplatserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Housepainter:

Borås Yrkeshögskola, Systemutvecklare.net
Nöjd i stort, jag tycker att det var lite lågt tempo och att vi hade kunnat lära oss mer. Men jag vet att man under andra året gjort vissa förbättringar och justerat innehåll och upplägg efter feedback ifrån oss som gick första året.
I stort mycket nöjd med utbildningen. Tyvärr mycket på distans iom läget i världen, men tycker ändå att skolan levererat i stort.

Jag hade under andra praktiken erbjudande om anställning efter ca 3 månader, men valde att söka annat. Stor del av klassen, mer än hälften hade jobb när vi gick ut, de flesta på praktikplatserna.

Ok! Hade du någon erfarenhet öht av ämnet innan du började studierna?

Permalänk
Inaktiv

Är 67 och efter ett helt yrkesliv inom olika sysselsättningar som sjöman, bilmek, fabriksarbetare, lagerarbetare etc etc så blir man lite provocerad av att se vad vissa får i lön för jobb som man knappt förstår vad dom gör för nytta. Nu jobbar jag som personlig assistent hemma för min fru som haft MS i över 30 år och är pensionär samtidigt och finns tillgänglig dygnet runt 365 dagar om året för 500 000 nånting om året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Är 67 och efter ett helt yrkesliv inom olika sysselsättningar som sjöman, bilmek, fabriksarbetare, lagerarbetare etc etc så blir man lite provocerad av att se vad vissa får i lön för jobb som man knappt förstår vad dom gör för nytta. Nu jobbar jag som personlig assistent hemma för min fru som haft MS i över 30 år och är pensionär samtidigt och finns tillgänglig dygnet runt 365 dagar om året för 500 000 nånting om året.

Nyttan kan nog vara abstrakt för många.
Men om jag tar mig själv som exempel så har jag jobbat med bla vaccinationsstöd som gör det enklare och bekvämare att vaccinera dig. Försäkringsverktyg som gör det enklare och billigare för dig som slutkund när du har en olycka. En rad backofficeverktyg som hjälper företag att minska administrationskostnaden och därmed inte behöva öka priset på sina produkter. Osv osv så visst finns det nytta, även om den är försvinnande lite och obefintlig ibland.
Och visst, ibland är den negativ 😉

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.