Anmäl dig till Roborock Challenge!

Webhallen vill inte hedra/stå upp för överenskommelse/sitt misstag

Permalänk
Medlem

Har precis läst genom hela tråden nu, blev spännande underhållning såhär under windowsuppdateringen. Det är skrämmande hur mycket ogrundade och okunniga åsikter det finns i denna tråden men man blir glad av de små fröna av vett som dyker upp lite här och där. Hade det inte varit för att jag är otroligt nyfiken på utkomsten av detta hade jag föreslagit att mod låser tråden.

@Levan stå på dig och gör som @Davidthedoom säger, tryck på täckningsköp. Ditt avtal med Webhallen gäller oavsett vad vissa andra tror. Jag är lyckligt lottad att ha växt upp med 2 jurister som föräldrar och blir därför glad att se att det finns kunniga på detta forumet som kan hjälpa andra som inte har den turen. Att be om hjälp/åsikter är inte samma sak som att gråta ut i sociala medier!

Just nu verkar det vara i princip allas åsikter mot @anon330584, kan jag föreslå att vi bara lägger ned den diskussionen istället för att upprepa samma sak om och om igen? Det har inte tillkommit så mycket vettigt/nytt de senaste sidorna av kommentarer och jag, tillsammans med andra, väntar nog hellre med spänning på vad som händer härnäst

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Fyndvaror, reavaror, demovaror, prisnedsatta varor...KKöpL gör ingen skillnad på dem utifrån vad säljaren har valt att kalla dem.

Aha har Arn sagt det eller? För tror de va i några förarbeten så fanns det viss skillnad på dem. Men det var bedömningsfråga. Kan säkert leta upp dem exakta. Men du kanske hade något arn ärende där de sa de?

Permalänk
Medlem

Primärt kan ju hänvisas till KKöpL, där dessa termer inte tas upp. Det är ju helt enkelt namn/klassningar/begrepp som står varje förtag fritt att hitta på, så det är ganska självklart att lagen inte kan använda sig av sådana (kan ju finnas hur många som helst).

I ARN 1999-4494 står följande:

"När det gäller en vara som har köpts på realisation eller under liknande former till ett starkt reducerat pris skall..."

De klumpar alltså ihop det till "starkt reducerat pris".

Jag har, i ngt sammanhang (eventuellt i ett ARN-fall, men kan inte svära på det, eller ens kolla upp det då jag inte har tillgång till ARNs databas), läst att man skiljer på nedsättningar p.g.a. väl specificerade fel och nedsättningar p.g.a. vagt (eller inte alls) beskrivna fel. Vid väl specificerade fel kan möjligheten till ersättning för konsumenten begränsas (sannolikt för att det då är möjligt att göra en rimlig värdebedömning). Se #19176656 för det jag tidigare skrivit om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Primärt kan ju hänvisas till KKöpL, där dessa termer inte tas upp. Det är ju helt enkelt namn/klassningar/begrepp som står varje förtag fritt att hitta på, så det är ganska självklart att lagen inte kan använda sig av sådana (kan ju finnas hur många som helst).

I ARN 1999-4494 står följande:

"När det gäller en vara som har köpts på realisation eller under liknande former till ett starkt reducerat pris skall..."

De klumpar alltså ihop det till "starkt reducerat pris".

Frågan där är väl om det spelar roll att det är ett enskilt exemplar som säljs till starkt reducerat pris pga dess skick?
Inte en normal rea där en viss produkt säljs till starkt reducerat pris tillfälligt.

Det är väl kärnan i frågeställningen du svarar på...?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Frågan där är väl om det spelar roll att det är ett enskilt exemplar som säljs till starkt reducerat pris pga dess skick?
Inte en normal rea där en viss produkt säljs till starkt reducerat pris tillfälligt.

Det är väl kärnan i frågeställningen du svarar på...?

Reor, kampanjer, lagerutförsäljningar, sommarrabatter eller vad nu säljaren väljer att kalla det hanteras i viss mån av marknadsföringslagstiftning, men KKöpL (som handlar om de konsumenträttsliga aspekterna) hanterar just enskilda köp utan hänsyn till om säljaren har gjort (eller avser att göra) motsvarande affär med 0 eller 10,000 andra konsumenter.

Just frågan prisnedsättningen beror på skicket, se vad jag skrev i #19176656

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Reor, kampanjer, lagerutförsäljningar, sommarrabatter eller vad nu säljaren väljer att kalla det hanteras i viss mån av marknadsföringslagstiftning, men KKöpL (som handlar om de konsumenträttsliga aspekterna) hanterar just enskilda köp utan hänsyn till om säljaren har gjort (eller avser att göra) motsvarande affär med 0 eller 10,000 andra konsumenter.

Det är en uppriktig fråga som du helt måste missförstått poängen med...

Glöm antalet, fokusera på varans skick. Spelar det någon roll att priset var reducerat pga skicket (som i detta fall), sett till att kunna göra täckningsköp för en sprillans ny motsvarande vara som naturligt lär kosta mer än den som var "andrasortering"?

Edit:

Skrivet av PeCe:

Just frågan prisnedsättningen beror på skicket, se vad jag skrev i #19176656

Okej, det var detta jag var ute efter... och då låter det som att situationen är komplicerad snarare än solklar.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är en uppriktig fråga som du helt måste missförstått poängen med...

Glöm antalet, fokusera på varans skick.

Föll bort lite av det jag skrev i samband med copy n' paste. Poängen var primärt att även en "normal rea" kan bero på nedsatt skick på varorna, och sekundärt att antalet är oväsentligt då konsumenträtten handlar om enskilda köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Föll bort lite av det jag skrev i samband med copy n' paste. Poängen var primärt att även en "normal rea" kan bero på nedsatt skick på varorna, och sekundärt att antalet är oväsentligt då konsumenträtten handlar om enskilda köp.

Okej, men vi vet ju att så som termen "fyndvara" används av de här butikerna så innebär det något i stil med "andrasortering".
Dvs, enskilda exemplar som pga deras skick inte går att sälja som nya säljs istället till nedsatt pris som "fyndvaror".

För utfallet spelar inte antalet någon roll, håller helt med. Men för att övergripande karaktärisera vad det är som köpts så tycker jag det har en viss poäng att det var ett enskilt exemplar som inte ansågs gå att sälja till fullpris pga dess skick.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Okej, men vi vet ju att så som termen "fyndvara" används av de här butikerna så innebär det något i stil med "andrasortering".
Dvs, enskilda exemplar som pga deras skick inte går att sälja som nya säljs istället till nedsatt pris som "fyndvaror".

För utfallet spelar inte antalet någon roll, håller helt med. Men för att övergripande karaktärisera vad det är som köpts så tycker jag det har en viss poäng att det var ett enskilt exemplar som inte ansågs gå att sälja till fullpris pga dess skick.

Absolut, och hade anledningen till prissänkningen varit väl specificerad, t.ex. "krosskada på bakstycke", "saknar skärmfot" eller liknande, så hade TS sannolikt inte kunnat kräva skadestånd upp till ordinariepris.

Webhallen skriver om fyndvara klass 1 följande:
"Produkten bär inte spår av användning, men skyddsplast/plombering av yttre emballage har brutits. Är i övrigt i nyskick. Komplett med alla tillbehör."

Även om det skulle anses tillräckligt specifikt (fast det beskriver en klass av varor och inte den specifika varan), så lär TS kunna kräva mer än pengarna åter, då det brutna emballaget sannolikt inte betingar ett värde av flera tusen kronor. Att Webhallen valt att sänka priset med flera tusen kronor bara för att slippa krångla med ny förpackning etc. betyder ju inte att det är en rimlig värdering. De kan ju alltid ge TS en ny TV av samma modell men behålla emballaget isf...

Permalänk
Medlem

@webhallen ifall ingen taggat tidigare.... (inte läst hela tråden men hittade inte på sökning).

Visa signatur

i7-13700k / Asus Rog Strix Z790-F Gaming Wifi / 32Gb DDR5 5600 / Sapphire RX 5700 XT Nitro+ / Samsung G7 Odyssey 28" 4k

Apple Macbook Air M1 512Gb / Apple Cinema Display LED 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Absolut, och hade anledningen till prissänkningen varit väl specificerad, t.ex. "krosskada på bakstycke", "saknar skärmfot" eller liknande, så hade TS sannolikt inte kunnat kräva skadestånd upp till ordinariepris.

"Produkten bär inte spår av användning, men skyddsplast/plombering av yttre emballage har brutits. Är i övrigt i nyskick. Komplett med alla tillbehör."

Även om det skulle anses tillräckligt specifikt (fast det beskriver en klass av varor och inte den specifika varan), så lär TS kunna kräva mer än pengarna åter, då det brutna emballaget sannolikt inte betingar ett värde av flera tusen kronor. Att Webhallen valt att sänka priset med flera tusen kronor bara för att slippa krångla med ny förpackning etc. betyder ju inte att det är en rimlig värdering. De kan ju alltid ge TS en ny TV av samma modell men behålla emballaget isf...

Ja, det blir ju en fråga om hur mycket av prissänkningen som kan hävdas bero på varan i sig och hur mycket som bara handlar om att de vill bli av med åbäket som står och tar plats på lagret.

För min del har det väl väckt viss skepsis med allehanda påståenden jag sett tidigare i tråden (från alla håll) om att det är ett så solklart fall, för jag känner att det på de avgörande punkterna inte alls ter sig sådär klockrent åt endera hållet, utan snarare att det är lite gränsfall men som förmodligen bör tolkas till TS fördel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Ja det kan säkert stämma. Ville bara lägga till att det kan vara så att prissänkningen kan vara lite extra stor på grund av att TS kanske har en hög medlemsnivå på sitt konto. Vet inte hur sådant hanteras. Det ändrar inte sakfrågan, men vore intressant att veta hur sådant tolkas enligt lag när värdet ska bedömmas i ett sammanhang som detta. Är dock ett sidospår, så det kanske hör hemma i en separat tråd.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0bad:

@webhallen ifall ingen taggat tidigare.... (inte läst hela tråden men hittade inte på sökning).

Har för mig att någon gjorde det rätt tidigt, men de håller väl sig utanför en sådan här pajkastning.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Som jag ser det är grunden är att TS och Webhallen slöt ett avtal om att TS skulle köpa en TV till ett överenskommet pris. TS uppfyllde sin del av avtalet genom att erlägga den överenskomna summan. Webhallen bröt sin del av avtalet då de inte levererade den beställda TVn. Webhallen skall alltså uppfylla avtalet alternativt stå för de merkostnader TS får för att på annat sätt fixa en sådan TV (täckningsköp).

Förmildrande omständigheter för Webhallen tycker jag till stor del saknas. TVn var inte nedsatt i pris p.g.a. en tydligt beskriven defekt, tvärtom uppgavs den vara i nyskick och endast emballaget i nedsatt skick. Att ge TS en ny TV av samma modell alternativt skadestånd för ett täckningsköp är knappast betungande utifrån Webhallens ekonomiska situation. Det är inte omöjligt att få tag i en TV av aktuell modell, tvärtom har Webhallen redan sådana i lager. Att TS inte fick den beställda varan vid första tillfället berodde på transportören, men Webhallen har ansvaret tills den överlämnats till TS. Att TS inte fick den beställda varan vid det andra tillfället är väl den enda del där hela ansvaret eventuellt inte kan läggas på Webhallen, utan det kan bero på ett ömsesidigt missförstånd.

På det hela taget tycker jag det är mycket dåligt skött av Webhallen, och jag hoppas verkligen att TS tar det till ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja det kan säkert stämma. Ville bara lägga till att det kan vara så att prissänkningen kan vara lite extra stor på grund av att TS kanske har en hög medlemsnivå på sitt konto. Vet inte hur sådant hanteras. Det ändrar inte sakfrågan, men vore intressant att veta hur sådant tolkas enligt lag när värdet ska bedömmas i ett sammanhang som detta. Är dock ett sidospår, så det kanske hör hemma i en separat tråd.

Det enda som rimligtvis bör beaktas är det avtalade priset, inte vad det beror på (såvida inte tvisten rör ett fall av uppenbart felaktig prissättning).

Permalänk
Medlem

https://lawline.se/answers/fel-pa-kopt-demovara-ratt-till-tac...

jag läste lite på den där och jag är absolut inte fullutblidad jurist och man ska inte lita på alla hemsidor. Men tänkte om man kunde kanske applicera något därifrån att ändå fyndvaror kan va undantagna från vissa lagar?

Permalänk
Inaktiv

Om detta inte inneburit några extra kostnader för er, så gå vidare. Det kommer fler erbjudanden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av t0bad:

De är taggade i första inlägget. Av uppenbara skäl brukar inte butikerna gå in i trådar för enskilda ärenden och kommentera.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blunden:

Nedsättningen på fyndvaror speglas också av aktuell medlemsnivå/level ja, ökar 0.5% i rabatt med varje level ens avatar går upp enligt deras info.

Så vid en hög level kan det ge en rätt bra rabatt utöver redan nedsatt pris för icke medlemmar/höglevlade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

De är taggade i första inlägget. Av uppenbara skäl brukar inte butikerna gå in i trådar för enskilda ärenden och kommentera.

Nja Webhallen brukar vara inne i dom flesta trådar och kommentera så länge det handlar om dom.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

[Mailhistorik]

Efter att ha läst mailkonversationen är jag helt och hållet övertygad om att du har ditt på det torra - så till den grad att jag är beredd att betala mellanskillnaden mellan ditt ursprungliga pris och likvärdig TV om du skulle driva ärendet till ARN och de skulle besluta till din nackdel. Det är bara att skicka ett PM med länk till beslutet och TV:n du köpt om det mot alla odds skulle ske.

Permalänk
Medlem

I dina skor TS hade jag tagit de vidare hos ARN, Ja de är lång handlingstid. Och bara en rekomenmdation, Men vid possitivt utfall är de ett ess att få med sig till tingsrätten.
De är mycket gift i denna tråden generellt, utan att nämna någons kommentar. Vilket jag tycker är trist
För mig är all info om företag nyttigt, och hur olika saker blir behandlat av dess kundservice.
De är inte att gnälla. De är att ge info om sin personliga åsikt om hur man känner sig behandlad.
Personligen tar jag till mig allt om vad kunder nämner om ett företag jag själv möjligen vill lägga en order hos.
Tack för att du dela med dig och lycka till vidare hur du än gör

Visa signatur

Amd 5900x phantom 4090 Corsair ddr4 3600. Kingston FURY Renegade 2GB .Lg c2 OLED 42

Permalänk
Medlem

För att tråden ska vara komplett så lägger jag till texten från prop 1989/90:89, s 138 som är relevant i fråga om Konsumentköplagen 33§, dvs storleken på skadestånd för prisskillnad vid täckningsköp.

Citat:

Osäkerhet kan uppkomma om hur beräkningen av prisskillnad skall göras när det gäller en vara som har köpts på realisation eller under liknande former till ett starkt reducerat pris. Om prisnedsättningen är avsedd att utgöra en kompensation för att varan säljs som sekunda, t. ex. på grund av någon defekt, kan köparen naturligtvis inte göra gällande ett anspråk på prisskillnad som tar sikte på en vara av fullgod kvalitet till ordinarie pris. Annorlunda ställer sig saken emellertid när det gäller den gängse typen av realisationsutförsäljning, där säljaren vill minska ett för stort lager av exempelvis säsongsbundna men i och för sig fullgoda varor. Köparen har i det fallet rätt att beräkna ersättningen på grundval av mellanskillnaden mellan det gängse ordinarie priset för motsvarande vara och det avtalade realisationspriset. Givetvis måste han dock, om möjligheten finns att skaffa även ersättningsvaran till ett nedsatt pris, välja det alternativet.

Jag har skrivit av orginaltexten som finns här. Detta verkar vara källan till det ena ARN-fallet som hittades av @PeCe (och länkas igen nedan).

Observera att texten från proppen alltså gäller 33§ och inte 34§ (skadestånd på grund av dröjsmål eller fel på varan). Det påverkar ju inte heller möjligheterna att kräva omleverans.

ARN 1999-4494 (tröjan) gällde visserligen 33§, men så vitt jag ser en normal rea, så det beslutet är inte användbart här. 1996-6571 (de läckande gummistövlarna) är ju ett roligt fall, men beräkningen av prisskillnad vid täckningsköp är ju extremt summarisk, så det fallet tycker jag inte ger så mycket ledning här.

Min tolkning av det hela är att situationen kring beräkning av skadeståndsbelopp vid täckningsköp som ersättning för en sekunda vara är väldigt otydlig.

Slutligen tänker jag roa mig med att peka på Handelsbalken (SFS 1736:0123 2) 1 kap, 5§. Det är ju inte så ofta utanför diskussioner om borgen som den här extremt gamla lagen kommer i spel.

Citat:

5 § Säljer man tvem ett; gälde skadan åter, (och böte tio daler,) och den behålle godset, som först köpte.

Nu är det ju inte supertydligt att Webhallen sålde samma vara till två personer, men om det var så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Observera att texten från proppen alltså gäller 33§ och inte 34§ (skadestånd på grund av dröjsmål eller fel på varan).

Det är 32§ som rör skadestånd p.g.a. dröjsmål eller fel på varan. 33§ är en ledning för hur skadeståndet skall beräknas. 34§ är om jämkning om skadeståndet blir oskäligt betungande för säljaren, och är intressant avseende vad som kan vara ett skäligt respektive oskäligt skadestånd (om du fortsätter läsa i lagens förarbeten så finns det mycket intressant om hur höga kraven på oskälighet skall vara för jämkning / nedsättning av skadeståndet...men man får ta i beaktande att det är förarbeten, inte lagen som den slutligen blev.)

Skrivet av KAD:

ARN 1999-4494 (tröjan) gällde visserligen 33§, men så vitt jag ser en normal rea, så det beslutet är inte användbart här.

Eftersom de inte tydligt specificerat något fel som direkt orsak till prisnedsättningen så lär det inte vara något som skiljer den från en "normal rea" rent juridiskt.

Det man eventuellt, med ledning i ARN-beslut och lagens förarbeten, kan skilja på är väl specificerade defekter som orsak till prisnedsättningar respektive mer generella prisnedsättningar (typ "normal rea").

Permalänk
Medlem
Skrivet av xibit:

I dina skor TS hade jag tagit de vidare hos ARN, Ja de är lång handlingstid. Och bara en rekomenmdation, Men vid possitivt utfall är de ett ess att få med sig till tingsrätten.
De är mycket gift i denna tråden generellt, utan att nämna någons kommentar. Vilket jag tycker är trist
För mig är all info om företag nyttigt, och hur olika saker blir behandlat av dess kundservice.
De är inte att gnälla. De är att ge info om sin personliga åsikt om hur man känner sig behandlad.
Personligen tar jag till mig allt om vad kunder nämner om ett företag jag själv möjligen vill lägga en order hos.
Tack för att du dela med dig och lycka till vidare hur du än gör

Om syftet endast är att dela med sig av sin upplevelse och varna andra. Vad är då syftet med att tagga företaget? Känns som om man taggar företaget efter sin story vill man nog få ut något av att berätta sin upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xibit:

Då Webhallen skriver i sina villkor "Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR)." så tror jag knappast de lär gå emot en ARN-rekommendation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Om syftet endast är att dela med sig av sin upplevelse och varna andra. Vad är då syftet med att tagga företaget? Känns som om man taggar företaget efter sin story vill man nog få ut något av att berätta sin upplevelse.

Det är väl ett bra sätt att lufta sina tankar och få ta del av andras , man är ofta väldigt liten mot företag. Och ja om man nu vill tagga företaget så ger man dem samma möjlighet att både läsa och kommentera om de nu önskar de?. Generellt kommenterar företag sig inte i öppna forum utan de riktar konversationen direkt mot kunden. Jag anser fortfarande att de är fint att belysa problem man upplever hos kända företag, så får du tycka vad du vill.

Skrivet av PeCe:

Då Webhallen skriver i sina villkor "Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR)." så tror jag knappast de lär gå emot en ARN-rekommendation.

ARN är oavsett vad ett företag skriver i sina egna vilkor fortfarande bara en rekomendation och har ingen laga kraft i sig.
Men det är ett starkt kort om en tvist hamnar i tingsrätten. Vilket fullt kan vara möjligt.
Med det sagt så är de generellt få företag som går emot en rekomendation av ARN.

Visa signatur

Amd 5900x phantom 4090 Corsair ddr4 3600. Kingston FURY Renegade 2GB .Lg c2 OLED 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Nja Webhallen brukar vara inne i dom flesta trådar och kommentera så länge det handlar om dom.

De som sköter kontot här verkar ha semester eftersom de inte skrivit något på nästan en månad. Tystnaden är därmed inte förvånande och man bör vara försiktig med att tolka in något i avsaknaden av svar här.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av xibit:

ARN är oavsett vad ett företag skriver i sina egna vilkor fortfarande bara en rekomendation och har ingen laga kraft i sig.
Men det är ett starkt kort om en tvist hamnar i tingsrätten. Vilket fullt kan vara möjligt.
Med det sagt så är de generellt få företag som går emot en rekomendation av ARN.

Oavsett om det de skriver om att låta ARN lösa tvister är juridiskt bindande eller ej så känner jag mig ganska övertygad om att de kommer hedra det. Den åsikten grundar jag i att de, trots att det aktuella fallet inte visar det, i grund och botten är ett seriöst företag. Jag tror knappast Webhallen hade haft en såpass stor plats på marknaden om deras affärsidé var att minimera kostnader genom att bråka med kunder i onödan. Det aktuella fallet (och andra dåligt skötta fall) är självklart bara en liten del av de ärenden de hanterar, och de flesta fall hanteras säkerligen helt ok...men det är inte så många som skriver om de fallen på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Slutligen tänker jag roa mig med att peka på Handelsbalken (SFS 1736:0123 2) 1 kap, 5§. Det är ju inte så ofta utanför diskussioner om borgen som den här extremt gamla lagen kommer i spel.

Nu är det ju inte supertydligt att Webhallen sålde samma vara till två personer, men om det var så...

Jag tänkte på samma sak, men höll mig till den mindre grumliga avtalsfrågan. Det som jag finner mest upprörande med detta fall är egentligen att Webhallen i praktiken inte bara har brutit mot avtalet, utan att de specifikt har sålt Levans TV till någon annan - och man kan som bekant bara sälja saker som man själv äger om man inte agerar ombud, vilket de inte har gjort i detta fall. Här har ju dock leveransen inte fullgjorts, vilket innebär att det åtminstone för mig är oklart om man rent juridiskt kan säga att just den specifika TV:n, visserligen specialdestinerad till Levan, är den som han har rätt till enligt avtal, eller om han bara har rätt till en 55PUS9435 i största allmänhet.

Skrivet av PeCe:

Det är 32§ som rör skadestånd p.g.a. dröjsmål eller fel på varan. 33§ är en ledning för hur skadeståndet skall beräknas. 34§ är om jämkning om skadeståndet blir oskäligt betungande för säljaren, och är intressant avseende vad som kan vara ett skäligt respektive oskäligt skadestånd (om du fortsätter läsa i lagens förarbeten så finns det mycket intressant om hur höga kraven på oskälighet skall vara för jämkning / nedsättning av skadeståndet...men man får ta i beaktande att det är förarbeten, inte lagen som den slutligen blev.)
Eftersom de inte tydligt specificerat något fel som direkt orsak till prisnedsättningen så lär det inte vara något som skiljer den från en "normal rea" rent juridiskt.

Det man eventuellt, med ledning i ARN-beslut och lagens förarbeten, kan skilja på är väl specificerade defekter som orsak till prisnedsättningar respektive mer generella prisnedsättningar (typ "normal rea").

Vad gäller nedsättningen finns det ju specificerat i mailkonversationen att det är emballaget som är skadat och att det är detta som är orsaken till nedsättningen, men att själva varan fungerar felfritt. Jag ser därmed inte hur man kan hävda att man ur likvärdighetsperspektivet skulle göra något större avdrag från skadeståndet med anledning av fyndvaruförhållandet. Det hade varit annorlunda om det förelegat ett pixelfel eller dylikt - något som påverkar den faktiska varans skick.

Skrivet av PeCe:

Oavsett om det de skriver om att låta ARN lösa tvister är juridiskt bindande eller ej så känner jag mig ganska övertygad om att de kommer hedra det. Den åsikten grundar jag i att de, trots att det aktuella fallet inte visar det, i grund och botten är ett seriöst företag. Jag tror knappast Webhallen hade haft en såpass stor plats på marknaden om deras affärsidé var att minimera kostnader genom att bråka med kunder i onödan. Det aktuella fallet (och andra dåligt skötta fall) är självklart bara en liten del av de ärenden de hanterar, och de flesta fall hanteras säkerligen helt ok...men det är inte så många som skriver om de fallen på nätet.

Jag instämmer, och har själv många goda erfarenheter av Webhallen. Det som är oroväckande i det här fallet är ju att mailkonversationen specificerar att flera handläggare har varit inblandade, och att de har talat med sina chefer (plural). Trots att kunden har rätten så solklart på sin sida verkar det därmed nästan vara konsensus inom företaget om att man skall ställa sig på tvären. Det börjar närma sig policy.