Apple rapporterar 21,7 miljarder USD i nettovinst under årets andra kvartal

Permalänk
Melding Plague

Apple rapporterar 21,7 miljarder USD i nettovinst under årets andra kvartal

"Services"-kategorin fortsätter visa rekordsiffror och bolagets totala omsättning landar på 81,4 miljarder dollar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Klirr i kassan

Permalänk
Medlem

vart slutar detta var min första tanke

Permalänk
Medlem

Bara apples airpods försäljning är större än Nvidia, och dubbelt så stor som AMD's hela inkomst.
Rätt sjukt faktiskt!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Det är alltså drygt 7.2 miljarder USD i ren vinst per månad, eller dryga 241 miljoner USD (2 miljarder SEK) i ren vinst om dagen.
Helt sjukt faktiskt.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Hehe det år så löjligt mycket pengar att man blir helt vimmelkantig.

Om man började spara en miljoner kronor i månaden idag skulle man ha lika mycket pengar om femtiosju tusen år som Apple omsätter på tre månader.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hehe det år så löjligt mycket pengar att man blir helt vimmelkantig.

Om man började spara en miljoner kronor i månaden idag skulle man ha lika mycket pengar om femtiosju tusen år som Apple omsätter på tre månader.

Är helt groteska siffror när man försöker ta in det 😁
🍏 :💲💲💲💲💲

Du får föreställa dig att ett bett i äpplet

Dold text
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Välförtjänt.

Permalänk
Medlem

Förvånad att inte mac har ökat mer. Jag trodde det var många som var sugna på nya m1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Det är alltså drygt 7.2 miljarder USD i ren vinst per månad, eller dryga 241 miljoner USD (2 miljarder SEK) i ren vinst om dagen.
Helt sjukt faktiskt.

Skrivet av UndaC:

Hehe det år så löjligt mycket pengar att man blir helt vimmelkantig.

Om man började spara en miljoner kronor i månaden idag skulle man ha lika mycket pengar om femtiosju tusen år som Apple omsätter på tre månader.

Galet mycket pengar, 187 miljarder SEK i vinst på ett kvartal. Jämför man svenska statens budget så skulle det bekosta svenska försvaret i 3 år eller Utbildning och universitetsforskning i 2 år. Apples helårsvinst (vinst, inte omsättning) är som halva svenska statsbudgeten.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av PlogarN97:

Förvånad att inte mac har ökat mer. Jag trodde det var många som var sugna på nya m1.

M1 i sig lockar en alldeles för liten del av marknaden för att det i sig ska göra så stor skillnad på det sättet. Däremot lär det göra skillnad i Apples kassa

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Förvånad att inte mac har ökat mer. Jag trodde det var många som var sugna på nya m1.

Hade det inte varit för priset och att jag gillar mest att spela så hade jag haft en Mac.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Förvånad att inte mac har ökat mer. Jag trodde det var många som var sugna på nya m1.

Mac har ju presterat ganska dåligt de senaste åren då de varit ett av Apple ganska eftersatt segment. Och nog för att M1 är bra, men den kan vara lite klen för någon som vill ha datorn till jobb och vissa grejer klarar den knappt av, typ Google street view.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av PlogarN97:

Förvånad att inte mac har ökat mer. Jag trodde det var många som var sugna på nya m1.

Det ökade lite mer förra kvartalet, då låg det på typ nio miljarder. Det är dock rätt hyfsade ökningar om man jämför med tidigare år tydligen, där det legat mer "fast" på 4-6 som jag förstått det

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Bara apples airpods försäljning är större än Nvidia, och dubbelt så stor som AMD's hela inkomst.
Rätt sjukt faktiskt!
https://www.hardwaretimes.com/wp-content/uploads/2021/05/E0V4bbMVEAMXvMp-1024x679.jpg

De exkluderar många företag för att kunna göra den poängen. Detta borde väl innehålla bland annat Intel och Sony.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag fick först inte ihop matematiken
enligt Swec "Wearables, Home and Accessories Q3 2021* $8,77 miljarder Q3 2020* $6,45 miljarder" vs bilden på ca 12 miljarder och sedan denna bild
https://www.hardwaretimes.com/wp-content/uploads/2021/05/E0V4bbMVEAMXvMp-1024x679.jpg

men jag tittade igen och det var Q3 och den andra troligen på 1 år

Jösses över 8 miljarder dollar för tamponger i öronen

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hehe det år så löjligt mycket pengar att man blir helt vimmelkantig.

Om man började spara en miljoner kronor i månaden idag skulle man ha lika mycket pengar om femtiosju tusen år som Apple omsätter på tre månader.

Hahaha ja eller "bara" 90 år om du investerar samma miljon i månaden till 10% avkastning

Eller 42 år med 25% avkastning, ränta på ränta is the shit )

vs 57000 år utan avkstning hahaha

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket skatt det blev och i vilka länder den hamande?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av AndersL:

Undrar hur mycket skatt det blev och i vilka länder den hamande?

De redovisar för 2,6 miljarder skatt där. Men jag är för oinsatt i hur det fungerar i amerikanska och än mer multinationella bolag för att riktigt sätta det i kontext.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Företag borde inte få växa sig "oändligt" stora.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

För en gångs skull tycker jag att det är ganska välförtjänt, med tanke på hur Apple i många fall har lett utvecklingen, inte minst inom design. Har inte en enda Apple-pryl själv, får jag väl tillägga, så ingen tror jag är en fan-boy

Titta, som motvikt, på svenska bankers vinster. Naturligtvis inga sådana belopp, men där tycker jag verkligen inte att det är välförtjänt - då de i de flesta fall inte har lett någon utveckling alls utan bara skott sig på samhället.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Fire_Ice:

Företag borde inte få växa sig "oändligt" stora.

De har ändå en liten bit kvar
Walmart omsätter 550 miljarder

Fast iofs Apple gör mer vinst än något annat bolag i hela världen trots sin "blygsamma" omsättning

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

De redovisar för 2,6 miljarder skatt där. Men jag är för oinsatt i hur det fungerar i amerikanska och än mer multinationella bolag för att riktigt sätta det i kontext.

De skattar i Irland för allting utanför USA. Har för mig att de står för över 10% av Irlands BNP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

För en gångs skull tycker jag att det är ganska välförtjänt, med tanke på hur Apple i många fall har lett utvecklingen, inte minst inom design. Har inte en enda Apple-pryl själv, får jag väl tillägga, så ingen tror jag är en fan-boy

Titta, som motvikt, på svenska bankers vinster. Naturligtvis inga sådana belopp, men där tycker jag verkligen inte att det är välförtjänt - då de i de flesta fall inte har lett någon utveckling alls utan bara skott sig på samhället.

.

Ja bara se på de de legendariska rundade hörnen som dom uppfann, det är ju värt några miljarder i sig.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Johan.ka:

De skattar i Irland för allting utanför USA. Har för mig att de står för över 10% av Irlands BNP.

Snarare är väl problemet att de inte betalar skatt på irland i princip?
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_16_2...

"Apple only paid an effective corporate tax rate that declined from 1% in 2003 to 0.005% in 2014 on the profits of Apple Sales International."

Därmed ville EU upptaxera dem ca 15 miljarder i efterskott.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av johanandersson:

De exkluderar många företag för att kunna göra den poängen. Detta borde väl innehålla bland annat Intel och Sony.

Det knepigaste är att Airpods inte redovisas för sig, utan delar kategori med andra wearables osv. Man får därmed förlita sig mer på analytiker och uppskattade siffror kring försäljning, skeppade enheter osv. Men det skulle inte förvåna mig för fem öre om det står för en stor del av intäkterna i den kategorin, tillsammans med Apple watch

Permalänk
Medlem

Men inte en cent från mig, sådeså!

Permalänk
Medlem

Dock svajigt på börsen idag, får se om den återhämtar sig.

Permalänk
Medlem

Synd att dem inte har råd att betala de som monterar deras Air Pods eller andra produkter mer...

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Och på den rapporten tappade de 200 miljarder (!) i börsvärde.

Stavning
Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021