Tull på chassi från Storbritannien?

Permalänk
Medlem

Tull på chassi från Storbritannien?

Tänker beställa ett chassi från Storbritannien och undrar över hur det blir med tull. Kollar jag tullverkets sida så får jag ju placera varan under Dator (stationär, laptop, iPad) vilket är närmast, chassit kostar mellan 17-1800:- beroende på frakt. Stämmer detta som jag får fram:
Du som köper elektronikprodukter ska betala kemikalieskatt. Skatten för den här varan är 163 kronor per kilo av varans nettovikt. Skatten tas ut oavsett varans värde, däremot kan skatten aldrig överstiga 448 kronor per vara. Kontakta oss för mer information.
? Trodde man behövde tulla på varor nu också i och med brexit.
// Ravix

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Du behöver betala tullavgifter från England.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Hur räknar jag ut hur mycket? Tullräknaren anger bara skatten, eller så missar jag nåt...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Ring och fråga tullverket så får du säkert hjälp med vilken av alla underkategorier chassit ska tulldeklareras i.
Det är inte tull på allt och tullen varierar rejält mellan olika saker, men varan måste alltid tulldeklareras. Ett chassi utan nätdel är ju egentligen inget annat än en plåtlåda, men det hamnar troligen i någon annan kategori på grund av sitt användningsområde.
Om allt hanteras på rätt sätt dras den brittiska momsen (20 %) av och du får i stället betala den svenska momsen som tas ut på summan av varu- och fraktkostnaden. Sedan tillkommer speditörens obligatoriska kostnad för hjälpen med allt pappersarbete – det brukar minst vara en bit över en hundring.
Kan det verkligen löna sig?

Tänk dessutom på att om något blir fel med varan måste allt tulldeklareras åt båda hållen igen (du måste också tulldeklarera den) om du skickar tillbaka varan för utbyte.
Det är avsaknaden av allt detta krångel som gör det så enkelt att beställa varor från andra EU-länder. Det enda som egentligen kan skilja sig åt där är att du antingen får betala säljarlandets moms, t.ex. 19 % i Tyskland, eller svensk moms. Svensk moms tas automatiskt ut om företaget säljer för minst (cirka) 300 000 kr om året till ett annat EU-land (i det här fallet Sverige) enligt tvingande EU-lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Ring och fråga tullverket så får du säkert hjälp med vilken av alla underkategorier chassit ska tulldeklareras i.
Det är inte tull på allt och tullen varierar rejält mellan olika saker, men varan måste alltid tulldeklareras. Ett chassi utan nätdel är ju egentligen inget annat än en plåtlåda, men det hamnar troligen i någon annan kategori på grund av sitt användningsområde.
Om allt hanteras på rätt sätt dras den brittiska momsen av och du får i stället betala den svenska momsen som tas ut på summan av varu- och fraktkostnaden. Sedan tillkommer speditörens obligatoriska kostnad för hjälpen med allt pappersarbete – det brukar minst vara en bit över en hundring.
Kan det verkligen löna sig?

Tänk dessutom på att om något blir fel med varan måste allt tulldeklareras åt båda hållen igen (du måste också tulldeklarera den) om du skickar tillbaka varan för utbyte.
Det är avsaknaden av allt detta krångel som gör det så enkelt att beställa varor från andra EU-länder. Det enda som egentligen kan skilja sig åt där är att du antingen får betala säljarlandets moms, t.ex. 19 % i Tyskland, eller svensk moms. Svensk moms tas automatiskt ut om företaget säljer för minst (cirka) 300 000 kr om året till Sverige enligt tvingande EU-lag.

Tack för utförligt svar.
Var det jag också tänkte på, vet dock inte vart jag annars skulle lägga den i för kategori. Men är ju i grund och botten inget annat än en vanlig plåtlåda när allt kommer till.
Jag tycker det lönar sig, är ett case jag vill ha och som börjar bli svårt att få tag på. Skicka tillbaka den kommer jag inte behöva göra, är relativt säker. Är ett begagnat case från ebay så.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Bara nyfiken, vad är det för chassi

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Skrivet av anon36896:

Svensk moms tas automatiskt ut om företaget säljer för minst (cirka) 300 000 kr om året till ett annat EU-land (i det här fallet Sverige) enligt tvingande EU-lag.

Observera att EU:s momslagstiftning ändrades den 1 juli i år. Gränsen är numera 10.000 euro/år, tror jag.

Permalänk
Medlem

Kemikalieskatten gäller inte för enskilda datorkomponenter, så den är inte relevant i det här fallet. Troligtvis är det ingen tullskatt på chassin heller, så för ett begagnat chassi blir det i så fall bara 25% moms + speditörens importavgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Kemikalieskatten gäller inte för enskilda datorkomponenter, så den är inte relevant i det här fallet. Troligtvis är det ingen tullskatt på chassin heller, så för ett begagnat chassi blir det i så fall bara 25% moms + speditörens importavgift.

Ok tack. Vet man vad man ska kalkylera med.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaninjägarn:

Bara nyfiken, vad är det för chassi

Säger jag inte, kanske det ryker och jag får importera rån staterna I och för sig blir det ju tull då också så det blir lite moment 22
Finns endast 2st kvar vad jag lyckats hitta...Mer än så säger jag inte, det dyker dock upp i
Bilder på ditt senaste inköp 2021 tråden när det väl landar

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Tack för utförligt svar.
Var det jag också tänkte på, vet dock inte vart jag annars skulle lägga den i för kategori. Men är ju i grund och botten inget annat än en vanlig plåtlåda när allt kommer till.
Jag tycker det lönar sig, är ett case jag vill ha och som börjar bli svårt att få tag på. Skicka tillbaka den kommer jag inte behöva göra, är relativt säker. Är ett begagnat case från ebay så.

Är säljaren ett företag eller en privatperson? Det kan göra stor skillnad!
Om säljaren är en privatperson kan hen inte dra av momsen och du får betala svensk moms ovanpå allt ändå.
Om säljaren är ett företag bör du fråga om de kan dra av momsen för att vara på den säkra sidan.
Det är också mycket viktigt att varan tulldeklareras på rätt sätt så att du inte får betala för mycket, eller onödig, tull. Ta därför kontakt med svenska tullen och kolla exakt vilken kategori som ska användas (beteckning och det engelska namnet på kategorin). Även en privatsäljare måste skicka med en tulldeklaration i form av en grön lapp som fästs på paketet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kommenterande 2:

Observera att EU:s momslagstiftning ändrades den 1 juli i år. Gränsen är numera 10.000 euro/år, tror jag.

Ah, man lär sig något nytt varje dag!
En snabb titt på nätet visar att gränsen är 99 680 kr, så gränsen är troligen 10 000 euro.

Förtydligade ...
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Är säljaren ett företag eller en privatperson? Det kan göra stor skillnad!
Om säljaren är en privatperson kan hen inte dra av momsen och du får betala svensk moms ovanpå allt ändå.
Om säljaren är ett företag bör du fråga om de kan dra av momsen för att vara på den säkra sidan.
Det är också mycket viktigt att varan tulldeklareras på rätt sätt så att du inte får betala för mycket, eller onödig, tull. Ta därför kontakt med svenska tullen och kolla exakt vilken kategori som ska användas (beteckning och det engelska namnet på kategorin). Även en privatsäljare måste skicka med en tulldeklaration i form av en grön lapp som fästs på paketet.

Privatperson. Tänkte göra det i vilket fall, oavsett råden så är man safe.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Ytterligare en sak har ändrats nu i sommar: gränsen för tullfrihet är nu 1 600 kronor så om du kan få ned priset lite slipper du betala tull (men säljaren måste ändå tulldeklarera varan och skilja på varu- och fraktkostnaden).

”En försändelse av ringa värde som skickas från ett land utanför EU kan bli tullfri men aldrig skattefri.
Försändelse värd högst 1 600 kronor
En försändelse med ett sammanlagt egentligt värde av högst 1 600 kronor kan deklareras som en försändelse av ringa värde och bli befriad från tull. Med egentligt värde avses den kostnad som kunden har betalat, det vill säga varans värde exklusive frakt och försäkring (i de fall det går att särskilja på fakturan).
Moms ska alltid betalas oavsett försändelsens värde.”

Källa: https://www.tullverket.se/sv/foretag/importeravaror/tullfriav...

Permalänk
Skrivet av RVX:

Säger jag inte, kanske det ryker och jag får importera rån staterna I och för sig blir det ju tull då också så det blir lite moment 22
Finns endast 2st kvar vad jag lyckats hitta...Mer än så säger jag inte, det dyker dock upp i
Bilder på ditt senaste inköp 2021 tråden när det väl landar

Hehe inte ens i ett pm? är inte ute efter nytt chassi då jag snart avslutat min casemod som jag jobbat på senaste halvåret 😂 (du gjorde mig bara mer nyfiken :0)

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Ytterligare en sak har ändrats nu i sommar: gränsen för tullfrihet är nu 1 600 kronor så om du kan få ned priset lite slipper du betala tull (men säljaren måste ändå tulldeklarera varan och skilja på varu- och fraktkostnaden).

”En försändelse av ringa värde som skickas från ett land utanför EU kan bli tullfri men aldrig skattefri.
Försändelse värd högst 1 600 kronor
En försändelse med ett sammanlagt egentligt värde av högst 1 600 kronor kan deklareras som en försändelse av ringa värde och bli befriad från tull. Med egentligt värde avses den kostnad som kunden har betalat, det vill säga varans värde exklusive frakt och försäkring (i de fall det går att särskilja på fakturan).
Moms ska alltid betalas oavsett försändelsens värde.”

Källa: https://www.tullverket.se/sv/foretag/importeravaror/tullfriav...

Tror det kan hamna nånstans där faktiskt, hoppas man kommer under.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Tror det kan hamna nånstans där faktiskt, hoppas man kommer under.

@RVX: du har PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaninjägarn:

Hehe inte ens i ett pm? är inte ute efter nytt chassi då jag snart avslutat min casemod som jag jobbat på senaste halvåret 😂 (du gjorde mig bara mer nyfiken :0)

Får tänka på det, i så fall återkommer jag. En ledtråd, chassit lanserades 2011

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är det inte en Syclone star cruiser så blir jag väldigt besviken

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazadar:

Är det inte en Syclone star cruiser så blir jag väldigt besviken

Du lär bli besviken...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Eller lian lis snäckchassi =D kom i den vevan också skulle jag tro!

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaninjägarn:

Eller lian lis snäckchassi =D kom i den vevan också skulle jag tro!

Alltså det är ett vanligt chassi. Dvs. inget av Lian Li's tåg, båt, snäck-chassin
Får fortsätta gissa...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Berätta gärna hur det gick när allt är klart; vad det kostade, om det var krångligt med tullen, hur lång tid det tog och allt annat.
Och vilket chassi du köpte.

Permalänk
Medlem

@anon36896 It's a promise

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@anon36896 pratade med tullen nyss. Enligt dom ska det gå som datortillbehör, ej komponenter vilket makes sense. Det innebär 25% moms, that's it.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

@da-li pratade med tullen nyss. Enligt dom ska det gå som datortillbehör, ej komponenter vilket makes sense. Det innebär 25% moms, that's it.

Jo, det var det jag misstänkte (och skrev tidigare i tråden).
Om det inte är någon tull på det spelar beloppsgränsen ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Jo, det var det jag misstänkte (och skrev tidigare i tråden).
Om det inte är någon tull på det spelar beloppsgränsen ingen roll.

Jepp, ville bara uppdatera. Väntar på att få fraktkostnaden bara.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Update på det hela.
Affären gick ur intet, trots iver försök att hitta ett så billigt men spårbart fraktsätt så skulle hela fraktkostnaden landa på 89£...
Chassit i sig kostade 99£, varpå jag hade tänkt lägga ett erbjudande på 75-80£ var tanken. Dock skulle allt i slutändan kosta i runda slängar nästan exakt 3000:-
Uppskattar alla svar och tips i tråden dock. Får leta vidare.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X