Delvis korrupt video, kan spelas av vissa program

Permalänk
Medlem

Delvis korrupt video, kan spelas av vissa program

Hej
Jag har filmat 30 min och 28 sekunder när jag grejar med hjälp av systemkamera, laptop och sparkocam.
När jag just hade filmat klart och skulle avsluta så krashade sparkocam och jag trodde hoppet var ute men hittade igen filen på min dator. Datorn kan spela upp klippet med både wmp och vlc, den kan dock ej spola i klippet och ej heller säga hur långt klippet är.
Min gissning är att någon metainfo, eller vad det kan tänkas heta, inte sparades komplett och därför blir det så här.
Det leder även till att Davinci Resolve inte kan öppna klippet och jag kan således inte redigera klippet heller.

Har ni några ideer på hur jag löser detta?
Är inte jättesugen på att filma om det jag gjorde.

Tack på förhand!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Hej
Jag har filmat 30 min och 28 sekunder när jag grejar med hjälp av systemkamera, laptop och sparkocam.
När jag just hade filmat klart och skulle avsluta så krashade sparkocam och jag trodde hoppet var ute men hittade igen filen på min dator. Datorn kan spela upp klippet med både wmp och vlc, den kan dock ej spola i klippet och ej heller säga hur långt klippet är.
Min gissning är att någon metainfo, eller vad det kan tänkas heta, inte sparades komplett och därför blir det så här.
Det leder även till att Davinci Resolve inte kan öppna klippet och jag kan således inte redigera klippet heller.

Har ni några ideer på hur jag löser detta?
Är inte jättesugen på att filma om det jag gjorde.

Tack på förhand!

Har hänt mig ibland också. Har du testat att ändra filändelsen?

Repair corrupt video files

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Har hänt mig ibland också. Har du testat att ändra filändelsen?

Repair corrupt video files

Ändra filändelsen? Förklara som om jag vore tre😂

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Har hänt mig ibland också. Har du testat att ändra filändelsen?

Repair corrupt video files

Menar du bara att jag ska byta namn från tex film.mov till film.mo sen tillbaka till film.mov?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Går det kanske testa att göra en "spara som" ifrån wmp eller vlc eller annan spelare?
Då kanske den skapar om den saknade metadatat och får den i bättre skick för inläsning om du har tur?
(spara inte över originalet!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Atom delen (dom som innehåller metadata som fillängd osv) brukar man skriva i slutet av filen, säkert den som saknas. Prova muxa om videon till en ny container med t ex ffmpeg eller mp4box. Saknas det mer saker som upplösning osv kan du vara tvungen att specificera det manuellt.

Permalänk

Som Skruvarn skrev ^ , men du kan använda VLC istället för ffmpeg eftersom du har det på datorn.
https://wiki.videolan.org/transcode/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Som Skruvarn skrev ^ , men du kan använda VLC istället för ffmpeg eftersom du har det på datorn.
https://wiki.videolan.org/transcode/

Egentligen vill man ju göra en remux och inte en transcode i det här läget. Själv skulle jag gjort det med StaxRip, men det är nog litet överkurs.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Egentligen vill man ju göra en remux och inte en transcode i det här läget. Själv skulle jag gjort det med StaxRip, men det är nog litet överkurs.

Kan du utveckla vad det olika innebär? Fördelar nackdelar?
För jag är helt lost.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Kan du utveckla vad det olika innebär? Fördelar nackdelar?
För jag är helt lost.

Du plockar ut ljud- och bildströmmarna ur videofilen du har och använder dem till att bygga en ny videofil. Då slipper du koda om videoströmmen. Tyvärr vet jag inget nybörjarvänligt sätt att göra detta på.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

med ffmpeg kan man göra det rätt så enkelt såhär: "ffmpeg -i <input-fil> -c copy output.mkv"

.mkv kan ändras till .mp4 eller vad du nu vill ha för container.