Dell XPS - Nordiskt tangentbord med stor enter?

Permalänk
Medlem

Dell XPS - Nordiskt tangentbord med stor enter?

Hej,

Jag är på jakt efter en vettig laptop som jag kan använda som primär dator. Jag testade Razer Book 13 men tyvärr är tangentbordet hopplöst dåligt och registrerar inte alla tryck (vanligt problem visar det sig) så den blev tillbakaskickad.

Beställde då en HP Spectre x360 som visar sig ha liten entertangent, vilket är extremt irriterande. Dessutom var den defekt (TB-port trasig) så den blev returnerad och hävde köpet i samma veva just pga tangentbordet.

Nu kollar jag på Dell XPS 13 och ville såklart inte hamna i samma situation igen, så jag tog kontakt med dom. Tyvärr hamnade jag hos en engelsk säljare som inte alls kunde förstå varför man skulle vilja ha en annan typ av enterknapp. Fick även en PDF på svenska som gick igenom alla komponenter, men inga bilder på tangentbordet där. Alla produktbilder jag sett är på det engelska tangentbordslayouten.

Jag gissar på att det är en hel del som har en Dell XPS här på forumet och undrar alltså: den svenska layouten, är det en stor enterknapp som det ska vara eller har dom snålat in och gjort den liten?

Jag har 0 intresse av att "vänja" mig vid en liten då jag pendlar mellan flera datorer och tangentbord (jobbdator, arbetsplats med externt tangentbord etc).

Kollar på Dell XPS 13 9310 om det spelar någon roll

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Hej,

Jag är på jakt efter en vettig laptop som jag kan använda som primär dator. Jag testade Razer Book 13 men tyvärr är tangentbordet hopplöst dåligt och registrerar inte alla tryck (vanligt problem visar det sig) så den blev tillbakaskickad.

Beställde då en HP Spectre x360 som visar sig ha liten entertangent, vilket är extremt irriterande. Dessutom var den defekt (TB-port trasig) så den blev returnerad och hävde köpet i samma veva just pga tangentbordet.

Nu kollar jag på Dell XPS 13 och ville såklart inte hamna i samma situation igen, så jag tog kontakt med dom. Tyvärr hamnade jag hos en engelsk säljare som inte alls kunde förstå varför man skulle vilja ha en annan typ av enterknapp. Fick även en PDF på svenska som gick igenom alla komponenter, men inga bilder på tangentbordet där. Alla produktbilder jag sett är på det engelska tangentbordslayouten.

Jag gissar på att det är en hel del som har en Dell XPS här på forumet och undrar alltså: den svenska layouten, är det en stor enterknapp som det ska vara eller har dom snålat in och gjort den liten?

Jag har 0 intresse av att "vänja" mig vid en liten då jag pendlar mellan flera datorer och tangentbord (jobbdator, arbetsplats med externt tangentbord etc).

Kollar på Dell XPS 13 9310 om det spelar någon roll

Nu är detta ett UK-tangentbord, men eftersom vi normalt har samma fysiska layout (till skillnad från US) så förmodar jag att även det svenska ser ut såhär, även om en del av knapparna runt om har annat tryck på det svenska:

"Dell XPS 13 late 2020 11th gen"

Jag vet inte om detta är vad du menar är liten eller något annat. Den ser väl rätt normal ut för ett tangentbord med någon form av ISO-layout i grunden.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nu är detta ett UK-tangentbord, men eftersom vi normalt har samma fysiska layout (till skillnad från US) så förmodar jag att även det svenska ser ut såhär, även om en del av knapparna runt om har annat tryck på det svenska:

https://cdn1.expertreviews.co.uk/sites/expertreviews/files/styles/gallery_adv/public/2020/12/dell_xps_13_late_2020_11th_gen_6.jpg

"Dell XPS 13 late 2020 11th gen"

Jag vet inte om detta är vad du menar är liten eller något annat. Den ser väl rätt normal ut för ett tangentbord med någon form av ISO-layout i grunden.

Hej, tack för detta! Det är ju sådär enter ser ut för oss i norden och UK och som jag vill ha det Den andra versionen är jättejobbig när man inte är van vid den! Då kommer jag slå till på en sådan, stort tack

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sökte snabbt på blocket och där ser man att det är stor enter-knapp och allt det du förväntar dig på ett svenskt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Detta är från årets modell av XPS 15. Ursäkta min fot där i bakgrunden

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Så skönt att se att Dell gör det rätt. Extremt besviken över HP Spectre x360 och hur dom endast lagt in åäö. Ville därför vara 100% säker på att det blir rätt. Nu är en Dell XPS 13 9310 med OLED panel beställd

http://www.bilddump.se/bilder/20210721122237-165.225.192.89.j...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Så skönt att se att Dell gör det rätt. Extremt besviken över HP Spectre x360 och hur dom endast lagt in åäö. Ville därför vara 100% säker på att det blir rätt. Nu är en Dell XPS 13 9310 med OLED panel beställd

http://www.bilddump.se/bilder/20210721122237-165.225.192.89.j...

Har du fått den, eller är den ens skickad? Sugen på en själv men de har så sjuk leveranstid enligt hemsidan och jag är också lite orolig över batteritiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Har du fått den, eller är den ens skickad? Sugen på en själv men de har så sjuk leveranstid enligt hemsidan och jag är också lite orolig över batteritiden.

jag köpte en xps 9310 tidigare i år - när de hade super sale(-5500kr i rabatt). Leveranstiden var först 15 dagar, sen 50 dagar, sen kom den till mig efter 17 dagar. Så det känns som att tiderna på deras sida ska tas med en nypa salt.

angående batteritid så är det så att denna laptop o typ alla "moderna" laptops bara har stöd för S0 sleep, det som kallas "connected standby". Dvs man kan inte tvinga S3 sleep(finns inte i firmware). Vilket ger att den drar lite ström även med locket stängt, men som sagt detta gäller alla moderna laptops

o ja, Enter-tangenten är som på bilderna ovan.

mvh Lazze

Permalänk
Inaktiv

Även jag kan intyga att 9310'an har stor Enter-tangent. Sett till storleken på datorn är den förvånansvärt behaglig att skriva på, även om jag oftast använder ett separat tangentbord. Datorn blir väldigt varm och kan kännas som att man fingrar en spisplatta, och då överdriver jag inte.

Fin dator i övrigt även om jag gärna sett att den varit bättre kyld samt gärna bättre batteritid. Borde klara 10 timmar i denna klassen.

Dockar min via USB-C till en Lenovo Q27 skärm i köket: https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingskarm/182860/l...

Fungerar fint även om jag planerar att byta mus. Min MX Master verkar inte vara kompatibel eller något över BT. Den hackar fram, ungefär som om den inte klarar en stabil anslutning. Funkar bra med BT med andra datorer så lite störande.

Köpte min för 6500kr när den kraftigt prissänktes och skärmen för 2000kr vid prissänkning. Två av mina bättre köp i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Jag hittade faktiskt en på Blocket som hade ungefär samma specs som jag var ute efter, fick 4K touch ist för OLED, annars stämde resten, så tog det ist. Billigare och leverans direkt! Livrädd för leveranstiderna också, läste flera på reddit som väntat både 1 och 2 månader

Skrivet av anon5930:

Även jag kan intyga att 9310'an har stor Enter-tangent. Sett till storleken på datorn är den förvånansvärt behaglig att skriva på, även om jag oftast använder ett separat tangentbord. Datorn blir väldigt varm och kan kännas som att man fingrar en spisplatta, och då överdriver jag inte.

Fin dator i övrigt även om jag gärna sett att den varit bättre kyld samt gärna bättre batteritid. Borde klara 10 timmar i denna klassen.

Dockar min via USB-C till en Lenovo Q27 skärm i köket: https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingskarm/182860/l...

Fungerar fint även om jag planerar att byta mus. Min MX Master verkar inte vara kompatibel eller något över BT. Den hackar fram, ungefär som om den inte klarar en stabil anslutning. Funkar bra med BT med andra datorer så lite störande.

Köpte min för 6500kr när den kraftigt prissänktes och skärmen för 2000kr vid prissänkning. Två av mina bättre köp i år.

Kan inte annat än att hålla med. Kylningen är inte bra, den blir riktigt varm. Har min på ett laptopställ som lyfter upp den och det är nog bra. Ang Bluetooth-problemet har jag läst mig till att det är något med wifi-kortet. Hade samma problem på Razern jag testade en snabbis, även flera som rapporterat på Dell/Razer/Lenovo-forum. Både min MX Master och mitt Logitech Ergo 860 gör så.

Testat 2 lösningar, att installera Intel Wifi (som Killer wifi baseras på) https://downloadcenter.intel.com/download/30584?v=t samt att göra följande i regedit:

"[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\USB\VID_8087&PID_0026\5&ed1e05a&0&10\Device Parameters]
"DeviceSelectiveSuspended"=dword:00000000
"SelectiveSuspendEnabled"=dword:00000000
"SelectiveSuspendSupported"=dword:00000000
"

Enligt denna tråd: https://www.dell.com/community/XPS/XPS-9310-Bluetooth-lag-wit...

Upplever att det blivit bättre, men inte helt borta

I övrigt är datorn grym och jag förstår nu varför folk kallar det för den bästa ultrabooken! Superhärligt tangentbord

Visa signatur
Permalänk

Synd att man missade super salen :/ När var den? Tror ni det kommer dyka upp en igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raoul_duke:

Synd att man missade super salen :/ När var den? Tror ni det kommer dyka upp en igen?

Jag skulle bli förvånad om det inte dyker upp igen i mitten av augusti här, "tillbaka till skolan" reorna å det..

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Jag skulle bli förvånad om det inte dyker upp igen i mitten av augusti här, "tillbaka till skolan" reorna å det..

Hoppas