Anmäl dig till Roborock Challenge!

Sony har säkrat kretsar till Playstation 5 för resten av året

Permalänk
Melding Plague

Sony har säkrat kretsar till Playstation 5 för resten av året

Sony berättar om kretstillgång, genomsnittlig speltid och fabriksplaner under bolagets senaste investerarsamtal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt gått att få tag i PS5 hos MediaMarkt någorlunda enkelt den senaste tiden. Känner flera som fått en konsol den vägen. I Stockholm finns den exempelvis på lager i Heron City (Kungens Kurva) när detta skrivs.

Permalänk
Medlem

Jag har säkrat PS5 för resten av året. Hopppas nu bara de inte kommer ut med PS5 pro eller liknande de närmsta åren.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Har faktiskt gått att få tag i PS5 hos MediaMarkt någorlunda enkelt den senaste tiden. Känner flera som fått en konsol den vägen. I Stockholm finns den exempelvis på lager i Heron City (Kungens Kurva) när detta skrivs.

Lanserad för nästan ett år sedan. Och ”någorlunda enkelt” är att den finns just nu på lager i en förort i en stad på cirka 2 miljoner invånare.

Joråå…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag har säkrat PS5 för resten av året. Hopppas nu bara de inte kommer ut med PS5 pro eller liknande de närmsta åren.

PS4 pro släpptes 3 år efter PS4 och One X släpptes 4 år efter One.
Man får nog räkna med revisioner framöver, där de kanske drar mindre ström och liknande.

Det beror väl mycket också på hur utvecklingen av komponenter kommer se ut framöver, hur mycket extra prestanda finns till vettigt pris om 3 år?

Teknik liknande DLSS och bättre prestanda för Raytracing är väl något som ganska är mer gångbart om 3-4 år.

Permalänk
Medlem

You gave us your word SONY!
Better hold it!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har PS5 och är otroligt nöjd med den som konsol.

Så länge man behöver betala samma pris för ett RTX 3060 som för ett PS5, vilket är fullständigt galet, så sitter jag här med min konsol som även är kompatibel med mus och tangentbord.
Kanske kommer en dag då jag känner mig lite mer PRO - då pluggar jag in PS5:an i datorskärmen för att spara 14ms gentemot TV:n.

Sagt det förr och säger det igen 3060 är inte värd sina pengar förrän den ligger mellan 3000-3800kr. Hittade något EVGA-kort för 5300:- som billigast och då är det någon totalt okänd butik som säljer det.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Klart det kommer. PS5 slim är givet.

Permalänk
Medlem

Att folk fortfarande tjatar om PS5. Det börjar ju bli gammalt nu. Dags för PS6 snart...
/troll ;p

Nä, men det är väl bra att de lyckats säkra kretsar. Hoppas bara det är bilar som får stå utan istället för grafikkort.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas de släpper en variant snart som ser normal ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av pickadulverman:

Klart det kommer. PS5 slim är givet.

Kommer vänta tills den kommer innan jag slår till.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Lanserad för nästan ett år sedan. Och ”någorlunda enkelt” är att den finns just nu på lager i en förort i en stad på cirka 2 miljoner invånare.

Joråå…

Beror ju på vad man jämför med. Har varit väldigt svårt att få tag på en hos Webhallen exempelvis. Och att den finns på lager utan att det kräver förhandsbokning känns ju som ett steg i rätt riktning.

Permalänk
Medlem

Finns absolut ingen ide att uppgradera om man har originalkonsolen och den går inte sönder kan man sitta lugnt i båten tills Playstation 6 anländer så resonerar jag åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Kommer vänta tills den kommer innan jag slår till.

Med tanke på att det tog Sony 1035 dagar från dess att Slim lanserades från PS4, så kan du vänta till 5 juni 2024 i värsta fall. Om dom håller samma takt som med PS4.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

PS4 pro släpptes 3 år efter PS4 och One X släpptes 4 år efter One.
Man får nog räkna med revisioner framöver, där de kanske drar mindre ström och liknande.

Det beror väl mycket också på hur utvecklingen av komponenter kommer se ut framöver, hur mycket extra prestanda finns till vettigt pris om 3 år?

Teknik liknande DLSS och bättre prestanda för Raytracing är väl något som ganska är mer gångbart om 3-4 år.

Slim version av Ps5 och xbox sx vore rätt trevligt att få fort, båda är ju ganska svårplacerade i standard tv möbler.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av jOnÄTÄn:

Slim version av Ps5 och xbox sx vore rätt trevligt att få fort, båda är ju ganska svårplacerade i standard tv möbler.

Slim-versioner hänger ju i regel ihop med nodkrympningar och eller tätare integrering av komponenter.
Betvivlar att TSCM 6nm räcker för att göra tillräcklig skillnad.

Men jag håller med, hade gärna tagit en mer traditionell formfaktor

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Slim-versioner hänger ju i regel ihop med nodkrympningar och eller tätare integrering av komponenter.
Betvivlar att TSCM 6nm räcker för att göra tillräcklig skillnad.

Men jag håller med, hade gärna tagit en mer traditionell formfaktor

Går det inte konvertera AMDs kretsar till Tsmc 5nm som apple tillverkat med ett tag då? Eller är det samma sak som deras 6nm men finare namn?

Men ja jag förväntar mig inga slim förrän det gått några år och det är inget jag personligen är intresserad eftersom jag redan skaffat en tjockis.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av jOnÄTÄn:

Går det inte konvertera AMDs kretsar till Tsmc 5nm som apple tillverkat med ett tag då? Eller är det samma sak som deras 6nm men finare namn?

Men ja jag förväntar mig inga slim förrän det gått några år och det är inget jag personligen är intresserad eftersom jag redan skaffat en tjockis.

7 till 6 är en "enkel handvändning" så att säga. 7 till 5 har större skillnader men ja till slut är det ju säkert någon förfinad 5-variant som vi kommer att få se i konsolerna när det blir dags för slim eller pro etc.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Vore bättre om de säkrade spelutvecklingen.
Än så länge finns det väl typ ett spel (demon's souls, som ju i sig dessutom är en remake) som är intressant. Imo tråkigaste konsol-lanseringen någonsin...

Permalänk

PS5 borde väl skala bättre ned sin energiförbrukning på en mindre nod givet att man pressat frekvenserna hårdare än Xbox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Har PS5 och är otroligt nöjd med den som konsol.

Så länge man behöver betala samma pris för ett RTX 3060 som för ett PS5, vilket är fullständigt galet, så sitter jag här med min konsol som även är kompatibel med mus och tangentbord.
Kanske kommer en dag då jag känner mig lite mer PRO - då pluggar jag in PS5:an i datorskärmen för att spara 14ms gentemot TV:n.

Sagt det förr och säger det igen 3060 är inte värd sina pengar förrän den ligger mellan 3000-3800kr. Hittade något EVGA-kort för 5300:- som billigast och då är det någon totalt okänd butik som säljer det.

Stort Sony fan och ägt varenda konsol (vissa fall flertal av en konsolvariant), men tycker PS5 lanseringen är ett skämt och nog värre än vad PS3 var ursprunglingen på sin tid. Finns ju inga som helst "exklusiva" spel att spela förutom Ratchet & Clank? I stort sett alla spel de lovade skulle lanseras på PS5 har ju blivit sjukt försenade.

Var över hos min vän häromdagen som beställt och fått sitt Ps5 pro för ett halvår sedan, han säger själv han är rätt besviken och spelar i stort sett enbart PS4 spel på sin PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Var över hos min vän häromdagen som beställt och fått sitt Ps5 pro för ett halvår sedan, han säger själv han är rätt besviken och spelar i stort sett enbart PS4 spel på sin PS5.

PS5 pro, är han från framtiden?

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Applåder till Sony! Det har gått att få tag på konsoler till utsatt pris. Med playstation+ får man ett riktigt bra urval av PS4 spel också.

Edit: Vet ni om det fortfarande är strul med handkontroller? Dvs. köper man en ny är problemet fixat då?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Herr Kantarell:

Applåder till Sony! Det har gått att få tag på konsoler till utsatt pris. Med playstation+ får man ett riktigt bra urval av PS4 spel också.

Edit: Vet ni om det fortfarande är strul med handkontroller? Dvs. köper man en ny är problemet fixat då?

Tror inte att det kommit en ny iteration av handkontrollen.
Tre stycken sedan launch här... tröttsamt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmoire:

Vore bättre om de säkrade spelutvecklingen.
Än så länge finns det väl typ ett spel (demon's souls, som ju i sig dessutom är en remake) som är intressant. Imo tråkigaste konsol-lanseringen någonsin...

Jag skulle snarare säga bästa konsol lanseringen någonsin. Vi har Ratchet and Clank Demon Souls som du säger även om jag inte är personligt inne i det så inser jag att det är en stor titel för många. vi har Spider Man Miles Morales för min del är två av de här titlarna riktigt stora och Insomniac har verkligen levererat men det är givetvis olika smak på vilka spel man har och som gör att en konsol släpp känns mer eller mindre instressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vad för problem?
Har spelat igenom Days gone, South Park FBH, Uncharted:LL, Nier:automata, Thimbleweed park, RE2:R, Star wars: FO utan att upptäcka något, har jag haft tur?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Fearnox:

Vad för problem?
Har spelat igenom Days gone, South Park FBH, Uncharted:LL, Nier:automata, Thimbleweed park, RE2:R, Star wars: FO utan att upptäcka något, har jag haft tur?

Att analoga spakarna börjar drifta. Så det är ej mjukvaruberoende.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hm, antar att jag haft tur. Har två handkontroller sedan release och inga problem alls och har mycket mer än 300 timmar spelade. Samma för polaren som köpte samtidigt, inga problem.

Känns som att Switch har mycket mer problem med sina Joycons, eller?

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Mono:

Hm, antar att jag haft tur. Har två handkontroller sedan release och inga problem alls och har mycket mer än 300 timmar spelade. Samma för polaren som köpte samtidigt, inga problem.

Känns som att Switch har mycket mer problem med sina Joycons, eller?

Jag vet inte. Känns som det tog några månader innan JC driften blev uppmärksammad.

Har publicerats rätt mycket om PS5 drift också ganska kort efter launch. Och i butik visste de direkt var det var frågan om när de såg att jag tog upp en PS5-kontroll ur påsen så det verkar inte ovanligt i alla fall.

Ifixit gjorde en video på ämnet strax efter launch:

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag vet inte. Känns som det tog några månader innan JC driften blev uppmärksammad.

Har publicerats rätt mycket om PS5 drift också ganska kort efter launch. Och i butik visste de direkt var det var frågan om när de såg att jag tog upp en PS5-kontroll ur påsen så det verkar inte ovanligt i alla fall.

Ifixit gjorde en video på ämnet strax efter launch:
https://youtu.be/7qPNyio3VDk

Men du fick en ny handkontroll utan problem?

Det är väl samma spakar i Xbox konsolerna, har även läst att Xbox Elite använder samma, även fast att den är dyrare.