Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Fredagsfokus 23: Linux på skrivbordet – och på SweClockers?

Permalänk
Medlem

Vore kul med mer Linux-artiklar på Swec! Som första steg föreslår jag en artikel med video där ni installerar en "snäll" distro, Ubuntu eller Fedora är nog lämpligast, och sen visar omkring i fönstermiljön.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Varför inte Linux går hem hos fler är för att frågar du din flickvän ”vet du vad Linux är?” Så kommer svaret i 99 fall av 100 vara - ”jag vet inte”.

Av dom 1/100 som skulle veta svaret som sedan skulle få frågan; ”vill du ha det installerat på din dator?” Så skulle möjligen 0,01 gå med på det utan frågor. 0,05 skulle kunna tänka sig att testa varav 0,04 av dem skulle vilja gå tillbaka till Windows för att det fungerar, dom känner igen det och krånglar det så går det oftast att fixa till. 0,94 skulle bara säga ”ja, jag känner till det men är inte intresserad”.

Detta är baserat på 100% fakta utan källhänvisning

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Vangen:

Varför hör jag Linus när Linux sägs, trots allt att man säger "X"

Linux Torvalds?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Varför inte Linux går hem hos fler är för att frågar du din flickvän ”vet du vad Linux är?” Så kommer svaret i 99 fall av 100 vara - ”jag vet inte”.

Glöm inte heller hur många du måste fråga innan du kommer upp i 100st som har en flickvän att fråga

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Glöm inte heller hur många du måste fråga innan du kommer upp i 100st som har en flickvän att fråga

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Dom flesta vill bara använda datorn med de applikationer de är vana vid (utseende/funktioner), inte meka med installationer, konfiguration och leta alternativ till ex. Windows-program de redan kan så att säga.

Det kräver liksom en "insats" att först
* känna till Linux
* välja distribution
* bekanta sig med den nya miljön
* ev. springa på extra manövrar för att byta data/erfarenheter med folk som kör vanliga kommersiella OS

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Elgot:

En hel del (inklusive Spotify) som förr krävde sådant pill kan numera installeras direkt via snap.

Aha, en till pakethanterare förutom den grafiska och yum/apt? Jo jag vet. Men det är min poäng lite

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RHWarrior:

Dom flesta vill bara använda datorn med de applikationer de är vana vid (utseende/funktioner), inte meka med installationer, konfiguration och leta alternativ till ex. Windows-program de redan kan så att säga.

* känna till Linux
* välja distribution
* ev. springa på extra manövrar för att byta data/erfarenheter med folk som kör vanliga kommersiella OS

De flesta har väl kanske egentligen inte så mycket att tjäna på att byta heller (om man nu inte är intresserad av att experimentera eller faktiskt har behov av Linux)? Windows fungerar ju vanligtvis utmärkt och även om det kostar en slant följer det ju normalt med när man köper en dator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FattarNiInte:

En jämförande recension av några populära mainstreamdistros skulle vara naijs. Ubuntu, Mint, Manjaro, Fedora, Suse t.ex
Installation, programinstallation, Steamspelande, för och nackdelar osv..

Pop OS har ju bra stöd för nvidia, så jag vill lägga till den i din lista du gjorde

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Printscreen:

Aha, en till pakethanterare förutom den grafiska och yum/apt? Jo jag vet. Men det är min poäng lite

Givetvis, men denna (och andra liknade) känns som generation två. Paketen innehåller till exempel alla beroenden (och sprider inte ut filer över hela systemet) och körs i en sandbox.

Permalänk
Musikälskare

Jag tycker om Linux men föredrar Mac vid utveckling då det känns stabilare och jag orkar inte mecka, bash is bash
Inget slår Windows när det kommer till spelande, än

Vore skoj om SweC skriver lite om Linux så det sätts i fokus såklart, men tror inte majoriteten här är intresserade av det (kan ha fel och killgissar friskt)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Har gjort ett antal försök genom åren men har aldrig lyckats hålla det mer än några dagar, alltid något som strular för mycket, några saker som är extremt mycket krångligare och/eller som inte fungerar alls. På senare år har det förstås blivit väldigt mycket bättre, när Ubuntu kom exempelvis så innebar ju det ett stort lyft för användarvänligheten på diverse områden i mina ögon, men på samma gång har mitt tålamod minskat för saker som strular. Jag spenderar mina arbetsdagar till ganska stor del med att bråka med mjukvara, felsöka, gräva i loggar, debugga och så vidare, jag vill inte fortsätta med det när jag kommer hem tack.

Skrivet av wallrik:

En familj av distributioner som många kommer i kontakt med som jobbar med Linux inom företagsvärlden är Red Hat-familjen. Om ni väljer att göra en showcase med några distributioner borde ni definitivt visa Fedora, som är upstream-distributionen för Red Hat och CentOS. Det är även den distribution som Linus Torvalds väljer att använda för sig själv och sin familj. 👍

Om jag hade valt att installera Linux på desktop idag så hade jag valt att köra Fedora.

Övrigt också, finns en bra tidslinje för distributioner på detta GitHub repo. (finns renderad png fil under releases)

CentOS är nerlagt, det finns CentOS Stream men det är verkligen inte samma sak. Får se om Rocky Linux kan bli en ersättare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flashen:

Vore skoj om SweC skriver lite om Linux så det sätts i fokus såklart, men tror inte majoriteten här är intresserade av det (kan ha fel och killgissar friskt)

Det är nog inte så lätt att hitta rätt nivå av rapportering heller; på hög nivå (nya versioner av distributioner och liknade) händer det ju inte särskilt mycket spännande och på låg nivå (nya versioner av allting) blir det ju väldigt mycket (och få är väl intresserade av allt).

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Elgot:

Det är nog inte så lätt att hitta rätt nivå av rapportering heller; på hög nivå (nya versioner av distributioner och liknade) händer det ju inte särskilt mycket spännande och på låg nivå (nya versioner av allting) blir det ju väldigt mycket (och få är väl intresserade av allt).

Hmm ja det stämmer, då kanske något så som terminalkommandon och hantering hade varit mera intressant att täcka, men det är också smalt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag började jobba med UNIX-system någon gång 1990-1991, då primärt AIX. När jag började på IBM 20 år senare var väl "höjden", då jag fick klämma på stordatorsystem och köra "på riktigt". Idag har jag blivit gammal och då jobbar man på statlig myndighet, men lever kvar i UNIX-världen gör jag fortfarande. Däremellan har jag hunnit med några vändor i privata sektorn, bland annat skogsindustrin där jag införde Linux på små släpbara laptops som kopplade upp sig mot stora AIX-systemet vi driftade centralt.

Jag har ALDRIG förespråkat att köra Linux "på desktopen", av den enkla anledningen att det är inte gjort för det. Det är en nisch och lite udda, men framförallt är X-windows rätt uselt. Att drivrutinerna är "blob":ar och därmed sticker ut jämte resten av systemet visar vilket mickelmeckel och eftertanke det hela är.

Jag förespråkar till dags dato att folk kör Windows på sin desktop för att arbeta och spela spel. Låt UNIX göra vad det är bäst på, köra tjänster med stabila bibliotek, låt Winows göra vad det är bäst på -- presentera ett gränssnitt som en 55-årig ekonom känner igen sig i och det inte krävs flera veckors utbildning för att komma igång samt köra helt vrickade blob:ar som är säkert är toksnabba på att skyffla pixlar mot hårdvaran. Eftersom 99% har Windows (eller liknande) redan hemma, får man dessutom UI-kännedomen och utbildningen "på köpet", så det är BILLIGT att köra Windows ur den aspekten. Licenskostnaden blir som en piss i havet jämte att ställa om 1500 pers att köra ett helt främmande system de aldrig sett eller kan jämföra med vad de kör hemma.

Kanske är trist när en som jobbat med Unix och senare Linux-system i 30+ år skriver så här, men... lite så är det, skulle jag tro.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flashen:

Hmm ja det stämmer, då kanske något så som terminalkommandon och hantering hade varit mera intressant att täcka, men det är också smalt

Ja, lite större artiklar (kanske "status för spelande 2022") och guider är nog intressantare än löpande rapportering (sådana som phoronix satsar ju på lågnivå, men jag kan inte tänka mig att särskilt många läser varje artikel) men det kräver ju också en hel del jobb.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KroesusSork:

Jag har ALDRIG förespråkat att köra Linux "på desktopen", av den enkla anledningen att det är inte gjort för det. Det är en nisch och lite udda, men framförallt är X-windows rätt uselt.

Jag ser mig som linuxveteran, men jag är ändå lite nervös varje gång jag stänger locket på en bärbar linuxdator...
Skakigheten hos den grafiska miljön är helt klart en svaghet (särskilt jämfört med Mac), och även när det fungerar bra är ju upplevelsen sällan bättre än i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Jag har ALDRIG förespråkat att köra Linux "på desktopen", av den enkla anledningen att det är inte gjort för det. Det är en nisch och lite udda, men framförallt är X-windows rätt uselt. Att drivrutinerna är "blob":ar och därmed sticker ut jämte resten av systemet visar vilket mickelmeckel och eftertanke det hela är.

Jag förespråkar till dags dato att folk kör Windows på sin desktop för att arbeta och spela spel. Låt UNIX göra vad det är bäst på, köra tjänster med stabila bibliotek, låt Winows göra vad det är bäst på -- presentera ett gränssnitt som en 55-årig ekonom känner igen sig i och det inte krävs flera veckors utbildning för att komma igång samt köra helt vrickade blob:ar som är säkert är toksnabba på att skyffla pixlar mot hårdvaran. Eftersom 99% har Windows (eller liknande) redan hemma, får man dessutom UI-kännedomen och utbildningen "på köpet", så det är BILLIGT att köra Windows ur den aspekten. Licenskostnaden blir som en piss i havet jämte att ställa om 1500 pers att köra ett helt främmande system de aldrig sett eller kan jämföra med vad de kör hemma.

Kanske är trist när en som jobbat med Unix och senare Linux-system i 30+ år skriver så här, men... lite så är det, skulle jag tro.

Jag håller inte riktigt med här. Använder Linux desktop privat, och även i jobbet. Om man som "vanlig" användare bara vill ha något som fungerar så går det alldeles utmärkt, det är omöjligt att märka att man kör en blandning av open source och proprietära blobbar. Även som utecklare ser jag inget problem med/i detta. GNU/Linux är inte inte gjort för desktop, linux är linux, man gör vad man vill. Dock är det ju så att det har blivit lite brokigt för att det finns så många desktops att välja mellan, medan kärnan och GNU är samma för alla (typ). Desktop hade absolut kunnat vara bättre och mer enhetligt, men särskilt på senare dagar tycker jag att det fungerar bra.
Jag skulle aldrig få för mig att överge linux (desktop) för windows. På sin höjd en dual boot med windows för gaming, men nu spelar jag inte.

Edit:
Jag tycker en rätt bra sammanfattning av läget är att linux desktop (med programmen som följer) på det stora hela är något underlägset windows och mac os, dock så har man mycket större möjligheter att knåpa ihop egna lösningar med linux som utför specifika uppgifter väldigt mycket effektivare än vad som rimligen går att göra med windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Jag håller inte riktigt med här. Använder Linux desktop privat, och även i jobbet. Om man som "vanlig" användare bara vill ha något som fungerar så går det alldeles utmärkt, det är omöjligt att märka att man kör en blandning av open source och proprietära blobbar. Även som utecklare ser jag inget problem med/i detta. GNU/Linux är inte inte gjort för desktop, linux är linux, man gör vad man vill. Dock är det ju så att det har blivit lite brokigt för att det finns så många desktops att välja mellan, medan kärnan och GNU är samma för alla (typ). Desktop hade absolut kunnat vara bättre och mer enhetligt, men särskilt på senare dagar tycker jag att det fungerar bra.
Jag skulle aldrig få för mig att överge linux (desktop) för windows. På sin höjd en dual boot med windows för gaming, men nu spelar jag inte.

Absolut, köper ditt argument rakt av, för det är ju precis så det är -- är man utvecklare och utvecklar tjänster på linux samt inte spelar, är ju linux på desktop en DRÖM och Windows ett "mickelmeckel" i sin tur, då i kontrast med det jag beskrev ovan. Ett annat exempel på samma linje är ju att otroligt många utvecklare älskar Mac, av den enkla anledningen att de kan köra clang/python/go direkt utan att behöva vara uppkopplade och remote-debugga eller tramsa på. De kan köra sin Jetbrains IDE och ha hela ekosystemet lokalt, sedan bara deploya på stora stygga centrala systemet när man känner sig färdig. Med FreeBSD/BSD-kerneln i grundplåten gör det otroligt vänligt och kompatibelt med övriga system. Köra GNU/Linux blir ju i princip samma sak, emedan Windows försöker komma ikapp nu med WSL2 och Windows Terminal.

... sedan har jag hört att utvecklarna ogillar att köra NodeJS på Windows, så där har vi ju fler exempel... men återigen, det blir ju då nischat till att man är med och driver utveckling mot större system i bakgrunden och har en störtskön plattform lokalt som är kompetent nog att stubbat emulera hela den process man nu är involverad i.

Med det sagt vidhåller jag att det här är några enstaka få procent som har en glädje av, samt när man blandar in spel i det hela och skall börja dual-boota blir det hela bara... skittrist

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Medlem

Gärna mer prat om linux och nyheter som är relevanta och Opensource i allmänhet här på Swec.
Kanske även prestandatester Linux vs Windows när ni testar spel och dylikt vid recensioner och gpu tester.

Permalänk
Medlem

Kört Linux på skrivbordet sedan 2008. Sweclockers skulle bli intresssntare om det blev mer nyheter om Linux och open source.

Permalänk
Medlem

Jag provar ofta olika linux distro men gör det i Virtualbox. Det är mycket lättare att leta sig fram vilka som verkar vettiga genom att installera dom genom Virtualbox än att rensa hela sin Windows installation. Så det är ett första steg innan man gör en USB-sticka och installerar om hela sin dator. Jag har senaste tiden testat 11 st installerade som är installerade i Virtualbox)
När man gör en USB sticka sedan kan man använda sig av : Ventoy och lägga flera olika ISO på (Win/Linux,m.m.) och sedan boota därifrån.

Jag själv vill köra linux men backar för den största anledningen att inte DOpus fungerar där, men även att Windows är så stabilt som det är.

• Tycker att ni börjar med att bevaka de största nyheterna inom Linux-världen men inte för mycket än så länge.

• Testa en liten artikel-serie där ni dokumenterar kanske en månads användning av Linux. Vad är bra/vad är dåligt. Och då vanlig Surf/Spotify/dokument och givetvis testa olika spel på AMD och Nvidiakort. Och eftersom ni är nybörjare så speglar ju det de flesta andra som skulle gå över till Linux.

Visa signatur

Observera att i 0.6.0 av Custom SweC så finns det en bugg som gör att du måste uppdatera manuellt! Gör det här
Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 4 Okt : v0.6.1 Dölj namnen i top/notifications menyn!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

* känna till Linux
* välja distribution

Ja, precis, och det finns väl ingen praktiskt tillgänglig lösning på detta så länge landskapet ser ut som det gör. Tekniska förändringar i själva operativet påverkar ju inte situationen i stort, utan det skulle väl snarast behövas någon stor "USP", så att användaren får något nytt som de inte kan få annars.

Den beprövade lösningen på de två första punkterna är att datortillverkare förinstallerar operativet (så som Windows och MacOS hamnar på vanligt folks datorer), de två andra punkterna handlar ju rakt av om tröghet som innebär att folk bara vill att allt ska vara "som vanligt" så att deras arbetsflöden inte behöver anpassas till något nytt.

Det krävs därmed något större än att det existerar ett kapabelt alternativ för att det ska hända något; folk har ingen större anledning att byta till något annat än det de har idag, och om det inte finns en stor efterfrågan kommer ju inte heller datortillverkarna att förinstallera något annat än Windows på vanliga PC-burkar.

Folk som är tillräckligt insatta för att ha ordentlig koll på att Windows är en grej har visserligen också ofta en tendens att klaga på hur dåligt Windows är, men det är ju nästan uteslutande tomt prat när det väl kommer till kritan; i praktiken är exakt just Windows ofta det enda de accepterar.
På många sätt är det nog de helt oinsatta som klarar bytet bäst, de är inte så djupt förankrade i hur det "ska vara".

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag tycker ju iaf att det vore kul med det LFS-test som UndaC nämnde i videon (mest på skämt gissar jag, men gillade idén).
Just det är väl dock mer kuriosa som ger lite insikt i vad det är som paketerats i snygg förpackning i andra distros.

Något mer normalt alternativ bör ju definitivt få vara med, typ Fedora eller varför inte Ubuntu?
Har personligen lite svårt för alla dessa extremt specialiserade distros som poppat upp som svampar i skogen, tycker iaf att någon av de sedan länge etablerade alternativen bör få vara med också.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Datavetare

Körde Linux (Ubuntu sedan 2005) under ~20 år på desktop i arbetet. Ett tag kanske jag trodde på "året för Linux på destkop", men någonstans runt OSX Leopard / Snow Leopard var jag rätt övertygad om att det aldrig skulle ske.

Finns specifika fall där Linux är otroligt värdefullt på desktop, men det är väl under 1 %-strecket sett till alla användare. OSX (idag MacOS) gav den stora massan som har ett värde av *NIX exakt vad de ville ha: en *NIX med en konsekvent och väldesignad desktopmiljö.

Nu när också WSL2 (WSL1 hade rätt rejäla brister) så finns ju även en riktigt bra lösning för de som behöver Windows samtidigt som de behöver Linux.

På serversidan och än mer "molnet" är ju Linux dominanta. Att WSL2 överhuvudtaget existerar är ju Linux dominans i "molnet".

Men inget av ovan hindrar ju SweC från att göra artiklar om Linux som är spännande att läsa för en hyfsat stor andel av medlemmarna.

Några saker jag skulle vilja se är:

Linux vs Windows
Prestandamätning i program som finns på Windows och Linux (MacOS skulle också vara kul, men svårt då det inte går att köra samma HW på något vettigt sätt). T.ex. "snabbtest" av ett par CPU-modeller i program som Blender, Handbreak och liknande som redan finns i vanliga test-uppsättningen.

Out-of-the-box upplevelse
Phoronix gör väldigt mycket tester på Linux. Men en sak jag tycker framgår väldigt dåligt där är hur mycket "fippel" som behövdes göra för att överhuvudtaget få något att fungera. Ett aktuellt exempel är denna jämförelse mellan distributionerna Arch Linux, Clear Linux, Fedora och Ubuntu på en ASUS ROG Strix G15.

Läser man artikeln får man rätt mycket känslan att alla distron kunde köra rubbet out-of-the-box, vilket låter otroligt bra givet att det handlar om en laptop med väldigt ny HW (Ryzen 9 5900HX). Men lusläser man visar det sig att endast Arch Linux fungerade "out-of-the-box" på denna HW, de andra krävde handgrepp som nybörjare på Linux antagligen skulle ha extremt svårt att få ordning på.

"When it comes to compatibility, each tested distribution worked fine when going through all available updates and getting to Linux 5.13 (or at least the latest Linux 5.12 point release on Clear Linux). The latest linux-firmware.git is also necessary if not shipped by the distribution in order to have working WiFi."

Ska SweC testa distron tror jag "out-of-the-box" upplevelsen är det som läsarna vill få en bild av. De avancerade användarna behöver inte läsa någon artikel för att veta vad som gäller. Och om någon undrade om resultatet mellan distron rent prestandamässigt, idag är det utanför några specialfall rätt irrelevant

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Som videoserie så hade jag nog velat se "out of the box"-experience för de vanligaste Linuxdistarna.
Installera steam, något linux nativespel, något spel som körs genom proton.
tex. Ubuntu, Pop_OS!, Linux Mint, Manjaro.
För att även följa upp med några olika fönsterhanterare.
För nya användare så hade jag även rekommenderat att man visar att det GÅR att använda det grafiska gränssnittet för det mesta eftersom flera nya användare kan vara lite rädda för en terminal

Kanske även en artikel om Lutris och installation av tex WoW kan även vara en bra idé.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 64Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 9070 XT Red Devil, MO-RA 420 OS: Nobara
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6800 XT, OS: Garuda
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk

Ska man försöa pusha fram Linux så bör man välja någonting stabilt och nybörjarvänligt i mitt tycke.
Ubuntu tycker jag är ett dåligt val att representera Linux då det är för mycket experimentellt i den distron vilket gör den instabil.
Tröttnade själv på Linux efter en massa konstiga kraschar som man inte kunde hämta sig ifrån eftersom man var helt färsk, men en gammal Linux-räv fick mig att inte ge upp, samt satsa på en mer stabil distro. Jag tror att Mint eller Manjaro är bra val för nybörjare som kommer från windows då de ser snarlika ut och är rätt stabila. Men är ingen expert på något vis, det finns säkert andra argument också

Ta med Linux i tester framöver vore en bra sak. En sak jag tycker är rätt tradigt är att ta reda på hur saker fungerar under Linux, så vore bra om detta omnämndes i tester, samt såklart prestandan. Bevakningar av kärnor vore också en vettig sak att hålla koll på, samt kanske tipsa om alla dessa jättebra små program som gör Linux så trevligt (som CMUS tex.).

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Linux kommer inte nå större marknadsandelar så länge kompatibiliteten med i synnerhet spel inte är närmare 100%

Linux är kul

Varför då ?
Det finns mängder av desktops (och laptops) som enbart används för nytto ändamål, framförallt på företag, men det finns mängder med folk som skiter fullständigt i spel även privat, men ändå behöver en dator för andra grejor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Varför då ?
Det finns mängder av desktops (och laptops) som enbart används för nytto ändamål, framförallt på företag, men det finns mängder med folk som skiter fullständigt i spel även privat, men ändå behöver en dator för andra grejor.

Så varför tror du Linux inte har större marknadsandel idag än vi har?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

RX 6600 XT rimligt pris med tanke på prestanda mot gamla RX 5600 XT?

RX 6600 XT vs XBOX X (Xbox X pris 5695kr)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090