Microsoft: "Det går inte att kringgå hårdvarukraven för Windows 11"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

OK. Lite missförstånd. Är lätt med bokstavskombinationer
Menade att VSM som även det är ett samlingsnamn endast var ett basic, antagligen så uttryckte jag mig fel.
Tror vi var på samma spår då jag uppfattade din beskrivning av VBS som ett steg längre, förbi full VSM.
Med risk för att jag uttrycker mig fel igen

Är kanske så enkelt att M$ inte bestämt sig var dom skall ha grundläggande ribban för basic funktionalitet.

PS! Vi lyckades båda med att vända VSM -> VMS, jag såg det inte förrän jag läste ditt svar
Typisk för teknikintresserade killar, sänkte en matte tenta då jag vände på två siffror

Haha, ja. Det gick lite snabbt där ser jag.

Ja, vi får helt enkelt se vad de landar på i slutändan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Intressant att de säger att det inte går att kringå.. haha, som fan att det gör. Folk har redan gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyLO:

Intressant att de säger att det inte går att kringå.. haha, som fan att det gör. Folk har redan gjort det.

Nu är det inte exakt det som Microsoft säger heller. De säger att dessa datorer blockeras från att ladda ner uppdateringen via Windows Update.

Metoderna där man modifierar ISO-filen lär nog fortsätta att fungera, men frågan är vad som händer när man försöker köra RTM-versionen på hårdvara som inte stöds. Kommer Windows vägra att boota utan TPM (troligen inte eftersom det finns datorer som slipper detta krav) och utan rätt CPU-instruktioner (mycket möjligt). Just nu tillåter de medvetet folk att köra Insider-versionen på hårdvara som inte kommer tillåtas längre fram. Därmed kan man inte dra några slutsatser om detta än.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PsyLO:

Intressant att de säger att det inte går att kringå.. haha, som fan att det gör. Folk har redan gjort det.

Nyheten säger ju också:

Citat:

De testversioner som finns tillgängliga genom Windows Insider-programmet kan kravet kringgås, men enligt Microsofts programansvarige Aria Carley blir det inte möjligt med den slutgiltiga versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nyheten säger ju också:

Ah det är ju sant att det står så. Men vi vet att allt går att kringgå. Det är bara in a matter of time.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PsyLO:

Ah det är ju sant att det står så. Men vi vet att allt går att kringgå. Det är bara in a matter of time.

Kanske (om funktionerna inte används alltför mycket), men risken är väl att man i så fall får hålla sig till modifierade versioner från tredje part (och akta sig för Windows update).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyLO:

Intressant att de säger att det inte går att kringå.. haha, som fan att det gör. Folk har redan gjort det.

Skrivet av PsyLO:

Ah det är ju sant att det står så. Men vi vet att allt går att kringgå. Det är bara in a matter of time.

Har sett flera inlägg som är inne på samma spår, men det känns som en underlig tolkning.
Det är väl dock Swec-artikelns rubrik du ifrågasätter i första hand isf, snarare än vad Microsoft kommunicerade.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Har sett flera inlägg som är inne på samma spår, men det känns som en underlig tolkning.
Det är väl dock Swec-artikelns rubrik du ifrågasätter i första hand isf, snarare än vad Microsoft kommunicerade.

Spelar det någon roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyLO:

Spelar det någon roll?

Ja? Det ena blir mer ett klagomål angående Swecs rubriksättning, det andra blir ett klagomål angående Microsofts strategi för Windows 11.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja? Det ena blir mer ett klagomål angående Swecs rubriksättning, det andra blir ett klagomål angående Microsofts strategi för Windows 11.

Äh, inget att bry sig om

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyLO:

Äh, inget att bry sig om

Skön inställning...
Obs! Ironi...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Skön inställning...
Obs! Ironi...

Men nu räcker det

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bengt-Arne:

Vet dom som fortfarande sitter på W95 av nöd!

Finns fortfarande styrda maskiner CNC vars mjukvara inte fungerar med nyare OS.
Visst dom är gamla, kan man tycka. Men fullt fungerande och fortfarande utan något större behov av underhåll.
Valet är att antingen fortsätta med W95 CNC'n eller att punga ut med några miljoner på en ny, för en liten företagare så är valet enkelt.

Bara för att ge tanken en liten kontrast...

Fast dessa maskiner är förhoppningsvis inte anslutna till internet.
Lite förvånad över valet av OS när det begav sig, varför inte NT OS/2 eller ett realtids-OS?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bengt-Arne:

Har inga problem med att M$ sätter visst krav på hårdvaran. Det har dom alltid gjort med var generation av windows.
Det jag reagerar på är att M$ är så vaga i vad kraven är, men antagligen är även det av tradition.

Har varit med om maskiner som inte fungerat som tänkt, som när jag byggde en maskin för CAD under W95 tiden.
I P-II med 768 MB Ram och 120 GB HD som gav blåskärm och kraschade konstant, fick nedgradera till 512 MB Ram och en 60 GB HD.
Övre gränsen för Ram var 512 MB då W95 inte klarade av att hantera mer Ram, samma med HD'n, W95 klarade max 64 GB.
Ingenstans så angavs några max krav, samtidigt så var även min kraven vaga, även då.

Det var diskcachen som svällde så mycket att den åt upp arbetsminnet.
"Windows 95 may fail to boot on computers with more than approximately 480 MB of memory.[31][32][33] In such a case, reducing the file cache size or the size of video memory can help.[31] The theoretical maximum according to Microsoft is 2 GB."
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_95

Gick dock att komma runt genom att begränsa diskcachen, i system.ini.
"Virtual Cache (Vcache)
This is the Disk Cache (replacement for smartdrive), not to confuse with Virtual Memory. Some users only use a maximum setting, others a maximum and minimum setting. Just experiment and find what's best in your situation.

Open System.ini for editing (click Start > Run and type sysedit in the Open box and click OK)
Select System.ini in the System Configuration Editor to bring it to the front
Add these lines to the [vcache] section (add the section if it's not there):
MinFileCache=1024
MaxFileCache=8192"

http://www.helpwithwindows.com/windows95/troub-03.html
Med ½ GB arbetsminne nöjer man sig givetvis inte med 8192 kB.

Citat:

Jag reagerar helt enkelt på M$ vaga krav, delvis av erfarenhet.
Speciellt när Ryzen 2000 serien listas som kompatibel och Ryzen 1000 serien inte är, dessa har exakt samma funktioner, enda skillnaden är 100-200 MHz klocka. Ändå så är prestandan inte ett problem när även Celeron är med bland godkända.

Sunt, verkligen sunt. Ingen, absolut ingen kan säga vad framtiden har i beredskap.
Många med den tanken har skattat sig lyckliga att det finns medmänniskor som inte tänker så, när livet tagit en oväntad vändning för dom.
Då finns INTE möjligheten att ta ett eget beslut, är inte utrymme för det. Möjligen, en Ivar Kreuger utväg.

Nu nämnde jag ett typexempel som gällde styrda maskiner CNC, produktions maskiner.
Är uppriktigt rätt säker på att mycket av din "moderna" hårdvara är producerad i produktionslinjer med stenålders OS.
Skulle dessa producenter "utvecklas" så skulle även produktionen kosta mer, men förstår att kostnad är inga problem för en del slutkunder

Nej! Dålig förståelse...
Det var frågan om styrda maskiner i produktion, CNC som ex.
CNC maskinen = Bilen
OS = Däck

Precis! Dom nya däcken passar inte.
Förtydligande, om du nu inte förstår. Det är inte maskinen eller hårdvaran som är omodern, skulle utan problem hantera ett modernare OS. Det är programmet som styr maskinen/CNC'n som inte kan fungera med nyare OS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Fast dessa maskiner är förhoppningsvis inte anslutna till internet.
Lite förvånad över valet av OS när det begav sig, varför inte NT OS/2 eller ett realtids-OS?

Man kan väl förmoda att det reflekterar vilket OS som de hade kompetens för, snarare än vilket OS som var lämpligt för uppgiften.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Lite förvånad över valet av OS när det begav sig, varför inte NT OS/2 eller ett realtids-OS?

Det är också rätt vanligt på mätinstrument (oscilloskop, spektrumanalysatorer och liknade) av lite äldre modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det var diskcachen som svällde så mycket att den åt upp arbetsminnet.
"Windows 95 may fail to boot on computers with more than approximately 480 MB of memory.[31][32][33] In such a case, reducing the file cache size or the size of video memory can help.[31] The theoretical maximum according to Microsoft is 2 GB."
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_95

Gick dock att komma runt genom att begränsa diskcachen, i system.ini.
"Virtual Cache (Vcache)
This is the Disk Cache (replacement for smartdrive), not to confuse with Virtual Memory. Some users only use a maximum setting, others a maximum and minimum setting. Just experiment and find what's best in your situation.

Open System.ini for editing (click Start > Run and type sysedit in the Open box and click OK)
Select System.ini in the System Configuration Editor to bring it to the front
Add these lines to the [vcache] section (add the section if it's not there):
MinFileCache=1024
MaxFileCache=8192"

http://www.helpwithwindows.com/windows95/troub-03.html
Med ½ GB arbetsminne nöjer man sig givetvis inte med 8192 kB.

Åhh...
Var var du när jag stönade högt?

nu ligger skiten på skroten, någonstans...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Fast dessa maskiner är förhoppningsvis inte anslutna till internet.
Lite förvånad över valet av OS när det begav sig, varför inte NT OS/2 eller ett realtids-OS?

Precis! Inget internet, däremot ett intern nätverk.

Antagligen så var det enklare och fler verktyg för programmering till W95 än NT O/S2, eller så enkelt att tillgängliga programerare var utbildade på W95 och tillhörande verktyg.
Bara en gissning, då jag inte har en aning om varför det blev W95

Man skulle ju kunna tycka att ett realtids-OS vore det riktiga, helt klart.

Själv så älskade jag O/S2 när det begav sig, då som användare
Tyvärr så har allt gott ett slut, verkar det som....

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bengt-Arne:

Precis! Inget internet, däremot ett intern nätverk.

Antagligen så var det enklare och fler verktyg för programmering till W95 än NT O/S2, eller så enkelt att tillgängliga programerare var utbildade på W95 och tillhörande verktyg.
Bara en gissning, då jag inte har en aning om varför det blev W95

Man skulle ju kunna tycka att ett realtids-OS vore det riktiga, helt klart.

Själv så älskade jag O/S2 när det begav sig, då som användare
Tyvärr så har allt gott ett slut, verkar det som....

Körde också med OS/2, höll ut ganska länge, men fick ge mig till sist.
Det var ett underbart OS för sin tid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Körde också med OS/2, höll ut ganska länge, men fick ge mig till sist.
Det var ett underbart OS för sin tid.

Samma här! Körde OS/2 Warp som jag även fick gratis via skolan på den tiden. Men som alla operativsystem, så är det tyvärr i slutändan programvarorna som styr. I och med att fler och fler Windows-program blev 32-bitars och 16-bitars stödet försvann, så tappade jag även intresset för OS/2.

Permalänk
Medlem

Har microsoft sagt ett datum på när dom definitiva kraven presenteras?

Helt sjukt egentligen att det dröjer. Varför liksom?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har microsoft sagt ett datum på när dom definitiva kraven presenteras?

Nej. De tycker nog kraven är satta, och även om de öppnade för revidering är det ju knappast ett gott tecken att det tar så lång tid.