SweClockers guide till ergonomi vid datorn

Permalänk
Medlem

Det många såna här artiklar missar är vikten av att ändra position ofta, och då menar jag inte bara att växla mellan stort L och litet l, sittandes och ståendes. Att sitta i den klassiska L-formen som man ser hela tiden i 8+ timmar per dag är inte hållbart, utan det kommer leda till förslitningsskador förr eller senare, så att stå upp är bara bra. Men ryggen mår bra av att röra sig, och är du stillasittande, eller stillastående, så är det bästa du kan göra att byta position så ofta du kan. Sen måste man även skämma bort ryggen ibland och låta den vila, och ryggen vilar bäst i liggande läge, men man ser nästan aldrig att man rekommenderar att fälla bak ryggstödet emellanåt, utan man ska alltid sitta "ståendes", och då får ju diskarna mellan kotorna ändå utstå belastning, och forskning har även visat att blodtrycket ökar av att stå upp eller sitta ner för länge, vilket kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar senare i livet. Liggfunktionen är där av en anledning, använd den, men använd den inte hela tiden. Så sitt hur fan du vill, bara du byter ställning ofta!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Spawnbadboy:

Är det någon någonsin som sitter så som L formen?
Jag har aldrig sett någon sitta så på någon arbetsplats någonsin. Jag har själv försökt men efter någon minut så sitter man ”fel” igen utan att tänka på det

Övning ger färdighet och om du verkligen vill lära dig så använd ett djupt höj/sänkbart skrivbord o vila armarna som ett L och sen sitt så nära skrivbordet att du blir tvingad o sitta rakt, alternativt köp stödsupport finns diverse band osv som hjälper tills din kropp vant sig igen.

Till er som säger det gör ont/obekvämt det är väl klart att det är obekvämt o göra något man inte är van med betyder inte att det är dåligt

@Gender Bender missade du rekommendationen att byta mellan sittande och stående var 30/60min?

@felplacrd har fotstöd på mitt skrivbord som en liten stång som man kan sitta och så trycker man upp sig, det är superbt!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Kul artikel! Några kommentarer om ergonomi gällande tangentbord annars? t.ex. fullstort, tenkeyless o.s.v. Har hört att tenkeyless är bättre för ergonomin eftersom man sitter med med armarna inåt framför kroppen snarare än utåt (om det går att förstå vad jag menar).

Kan tipsa om att ha musen mellan dig och tangentbordet vid slösurf/kontorsarbete så spelar bredden på tangentbordet mindre roll. Gjorde under när jag började få känningar i armbåge och handled.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Bytte ut min kinnarps mot en aeron i våras och kag sitter redan mycket bättre. Hade samma problem som några ovan att den stolen gjorde så att kag hamnade liggandes alldeles för ofta. En Aeron tvingar dig att sitta bättre imo.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Bytte ut min kinnarps mot en aeron i våras och kag sitter redan mycket bättre. Hade samma problem som några ovan att den stolen gjorde så att kag hamnade liggandes alldeles för ofta. En Aeron tvingar dig att sitta bättre imo.

Samma här, har Kinnars 6000 och man glider liksom ur den hela tiden.

Gåt aldrig rätt på armstöden heller. Vilande läge, visst men sen när man skriver eller använder musen så behöver man ju komma upp och då borde ju armstöden också gå upp. Rent krasst borde man göra en försänkning i skrivbordet där tangentbordet kan ligga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det många såna här artiklar missar är vikten av att ändra position ofta, och då menar jag inte bara att växla mellan stort L och litet l, sittandes och ståendes. Att sitta i den klassiska L-formen som man ser hela tiden i 8+ timmar per dag är inte hållbart, utan det kommer leda till förslitningsskador förr eller senare, så att stå upp är bara bra. Men ryggen mår bra av att röra sig, och är du stillasittande, eller stillastående, så är det bästa du kan göra att byta position så ofta du kan. Sen måste man även skämma bort ryggen ibland och låta den vila, och ryggen vilar bäst i liggande läge, men man ser nästan aldrig att man rekommenderar att fälla bak ryggstödet emellanåt, utan man ska alltid sitta "ståendes", och då får ju diskarna mellan kotorna ändå utstå belastning, och forskning har även visat att blodtrycket ökar av att stå upp eller sitta ner för länge, vilket kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar senare i livet. Liggfunktionen är där av en anledning, använd den, men använd den inte hela tiden. Så sitt hur fan du vill, bara du byter ställning ofta!

Japp, håller helt med. Det är därför jag alltid nu för tiden kör med en stol som är bra, men inte överdrivet komfortabel (Aeron är min nuvarande) så jag kontinuerligt måste justera mig. Hade tidigare gamingstolar som var sköna att sitta i, men då fastnade jag i en ställning, och min rygg blev riktigt dålig av det.

Tycker också det är viktigt med mesh på sätet så man inte får träskmark i röven och omnejd varma sommardagar.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Det många såna här artiklar missar är vikten av att ändra position ofta, och då menar jag inte bara att växla mellan stort L och litet l, sittandes och ståendes. Att sitta i den klassiska L-formen som man ser hela tiden i 8+ timmar per dag är inte hållbart, utan det kommer leda till förslitningsskador förr eller senare, så att stå upp är bara bra. Men ryggen mår bra av att röra sig, och är du stillasittande, eller stillastående, så är det bästa du kan göra att byta position så ofta du kan. Sen måste man även skämma bort ryggen ibland och låta den vila, och ryggen vilar bäst i liggande läge, men man ser nästan aldrig att man rekommenderar att fälla bak ryggstödet emellanåt, utan man ska alltid sitta "ståendes", och då får ju diskarna mellan kotorna ändå utstå belastning, och forskning har även visat att blodtrycket ökar av att stå upp eller sitta ner för länge, vilket kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar senare i livet. Liggfunktionen är där av en anledning, använd den, men använd den inte hela tiden. Så sitt hur fan du vill, bara du byter ställning ofta!

Yes, såg nått YT-klipp där ryggkirurger debunka ryggmyter och en av dessa var att det fanns någon "optimal" ryggposition när de mena på att i princip alla ryggpositioner är dåliga när de förblir statiska länge nog - på grund av den statiska belastningen och sämre blodcirkulation.

Regelbunden/ofta rörlighet/byta position är tydligen nyckeln till att slippa besvären. Troligen leder den konstanta ofta rörligheten till att blodansamlingar förebyggs innan de blir för stora vilket i sin tur då kan minska riskerna för blodkärlsrelaterade sjukdomar.

Jag är absolut INGEN expert: möjligen kan det vara så att ergonomi försöker skjuta upp de negativa effekterna av statisk belastning genom diverse innovationer trots att dynamisk belastning är nyckeln till att slippa besvären varav saker som gåband verkar vara som en skänk från ovan.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat @Yatagarasu och @Crowwops! Riktigt bra artikel!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Jag köpte en Kinnarps Capella. Startar rätt dyrt och beställde lite extra tillval men jag tycker det är bra att investera i kroppen. Sitter man vid datorn så bör man om möjligheten finns ha en vettig stol.

Kinnarps is the shit, i alla fall för mig. Litet synd bara att jag inte kan hitta någon modell med skinn på slitytorna. Det förlänger livslängden något enormt.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Otroligt bra artikel och bra att ämnet tas upp.

Fast jag har rätt bra koll på ergonomi så lärde jag mig mer av denna. Jag själv har höj/sänkbar bord och kinnarp-stol. Skulle inte köpa en stor gamingstol som är så stor och klumpig att dra runt på och där svanken får en kudde vid sidan om. De flesta gamingstolar verkar inte ha bra ergonomi.

Eftersom jag bara 171cm lång så går bordet tyvärr inte ner så långt som det behöver så jag når inte ner till golvet, så fick bygga en pall som jag har fötterna på. Brukar varva med att sitta eller stå, men arbetar inte vid ett skrivbord så blir inte så intensivt för mig.

Något som inte nämndes är att ha ett ergonomisk tangentbord. Jag har haft det sedan många år tillbaka (just nu Logitech K860) och att böja på handlederna som man måste med ett vanligt tangentbord gör att man får ont i handlederna. Och ännu mer om man skriver på dessa 65% tangentbord eller laptops.

Lite tankar som jag har tänkt på för att få bättre ergonomi:

  • Flytta tangentbordet närmre dig själv på skrivbordet. Då slipper man dra fram armarna vilket inte ger en L-form.

  • Kommer du för långt bort från skrivbordet för armstöden går mot bordskanten. Skjut bak dessa, borde gå på de flesta ergonomiska stolar.

  • Ska du arbeta mycket med musen och mindre med tangentbordet ett tag, flytta fram tangentbordet och ha musen framför.

  • Lär dig kortkommandon så du slipper använda musen. Jag är själv dålig på det, men jobbar på det hårt nu.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Den as6002 har ju inte ”mesh-tyg” som på bilden här.

Permalänk
Skrivet av felplacrd:

Jag kan utan att skämta medge att jag - trots min relativt fina stol från Kinnarps näst intill ligger ner på den då och då.

Med tanke på ditt nick tror jag dig…

Skrivet av felplacrd:

... Tror däremot den är rätt inställd, annars.

Med tanke på ditt nick är jag skeptisk…

Permalänk

Mycket bra initiativ att informera om detta. Hoppas alla gamers på FZ ser detta också.

En kommentar till musens placering.

Det är på sikt skadligt att ha axeln snett ut från kroppen som man naturligt har när musen placeras bredvid tangentbordet.

Man bör istället ha musen mellan tangentbordet och kroppen centrerat (typ vid mellanslagstangenten) Känns konstigt i början men blir naturligt över tid.
Funkar såklart sämre vid gaming men där emellan är det ett bra tips att köra efter.

Fick tipset av en arbetsmiljöingenjör efter att ha haft problem med axeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Mycket bra initiativ att informera om detta. Hoppas alla gamers på FZ ser detta också.

En kommentar till musens placering.

Det är på sikt skadligt att ha axeln snett ut från kroppen som man naturligt har när musen placeras bredvid tangentbordet.

Man bör istället ha musen mellan tangentbordet och kroppen centrerat (typ vid mellanslagstangenten) Känns konstigt i början men blir naturligt över tid.
Funkar såklart sämre vid gaming men där emellan är det ett bra tips att köra efter.

Fick tipset av en arbetsmiljöingenjör efter att ha haft problem med axeln.

Det är så mycket skönare känner man direkt att ha musen som du skriver, men bara om man inte använder tangentbordet just då. Att ha tangentbordet långt bak på skrivbordet är inte bra om man ska trycka mer än bara ibland på det. Då är det bättre att köpa ett tangentbord utan nummerpad och få musen mer till mitten. Är så sugen på ett delat tangentbord men hittar inget som jag tror på, men vore så skönt att ha musen mer i mitten hela tiden.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Samma här, har Kinnars 6000 och man glider liksom ur den hela tiden.

Gåt aldrig rätt på armstöden heller. Vilande läge, visst men sen när man skriver eller använder musen så behöver man ju komma upp och då borde ju armstöden också gå upp. Rent krasst borde man göra en försänkning i skrivbordet där tangentbordet kan ligga.

Wendell på Level1techs gjorde en egen setup i våras (ev. endast en patreon video) där han hade en höj och sänkbar plattform för tangentbordet (med en lg cx 48 som huvudskärm och fyra till mindre (eller var det tre) mindre skärmar). Den verkade riktig smut om man har platsem. Själv sitter jag ofta med benen i kors vilket ofta leder till att borde är högre än det borde vara.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Yes, såg nått YT-klipp där ryggkirurger debunka ryggmyter och en av dessa var att det fanns någon "optimal" ryggposition när de mena på att i princip alla ryggpositioner är dåliga när de förblir statiska länge nog - på grund av den statiska belastningen och sämre blodcirkulation.

Regelbunden/ofta rörlighet/byta position är tydligen nyckeln till att slippa besvären. Troligen leder den konstanta ofta rörligheten till att blodansamlingar förebyggs innan de blir för stora vilket i sin tur då kan minska riskerna för blodkärlsrelaterade sjukdomar.

Jag är absolut INGEN expert: möjligen kan det vara så att ergonomi försöker skjuta upp de negativa effekterna av statisk belastning genom diverse innovationer trots att dynamisk belastning är nyckeln till att slippa besvären varav saker som gåband verkar vara som en skänk från ovan.

Ja variation är nog inte fel. Jag fick musarm efter några års arbete och sökte vård. Efter mycket träning armbågeband etc så har det inte gått över. Köpte då en rollermouse samt en kensington kulmus. Numera använder jag rollermousen ibland och skiftar kulmusen mellan höger och vänster arm varje vecka typ. Visst det går lite långsammare men det hjälper faktiskt.

Spela spel med vanlig mus är bara att glömma, får bli handkontroll istället.

Förövrigt är det också ett bra råd att lära sig touch type ordentligt för att minska problem med fingrarna och att slippa titta neråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Är det någon någonsin som sitter så som L formen?
Jag har aldrig sett någon sitta så på någon arbetsplats någonsin. Jag har själv försökt men efter någon minut så sitter man ”fel” igen utan att tänka på det

Inga problem. Skaffa en sadelstol eller någon annan stol/pall utan ryggstöd. Så kommer man automatiskt att sträcka på sig. Har sadelstol både på jobbet och hemma.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Det är inte optimalt att stå hela dagen heller.

När man går hjälper musklerna i benen till att pumpa runt blodet, men står man still får man inte den hjälpen.

Det bästa är att variera sig. Sitt en stund, stå en stund, ta en promenad till kaffeautomaten och sen kör lite squats på stället ibland.

Ståmatta och trådlöst headset, man står och har även möjligheten att röra sig på kontoret, Glöm bara inte att stänga av micken vid vissa "behov". Variation är helt klart bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Jag kan utan att skämta medge att jag - trots min relativt fina stol från Kinnarps näst intill ligger ner på den då och då.

Typ/ganska exakt:

https://i.ytimg.com/vi/ZUnR5BUAG1A/hqdefault.jpg

... Tror däremot den är rätt inställd, annars.

Fick höra från alla möjliga olika håll att min rygg inte skulle hålla för jag satt sådär framför datorn eller tv:n hela tiden i min uppväxt... Och det gjorde den inte heller :/ Började ta det på allvar när jag kom upp i 30års åldern, men det är ingen rolig väg tillbaka. Och det var inte förrens jag började försöka rätta till det och träna jag insåg hur illa det var, så länge jag var passiv i min livstil så funkade det helt ok förutom ryggskott när man skulle byta däck på bilen osv, men nu när jag försöker rätta till det så är det uppenbart vilket dåligt skick min kropp har varit i. Tagit år för att få tillbaka rörlighet och styrka för normal hållning och träning utan att bli trött/få ont i ryggen. Har fortfarande en diskbuktning som jag får vara försiktig med men börjar se ljuset iaf.

Pro tip, ta hand om kroppen.

Permalänk
Medlem

Jahaa!

Permalänk
Medlem

Nu när jag äntligen kommit hem från jobbet passar jag på att svara lite i tråden!

Skrivet av Dimestam:

Riktigt bra och nyttig artikel som borde vara obligatorisk läsning för alla oss datornördar. Vi är många som suttit som potatisar som yngre och nu får sota för det på äldre dagar.

Grymt jobbat @Yatagarasu och @Crowwops!

Skrivet av Jacob:

Kan bara instämma! Lusläste artikeln innan publicering då jag i detta nu är i köptagen med att köpa allt nytt inför stundande flytt. Applåder till @Yatagarasu och @Crowwops!

Skrivet av Deriveh:

Snyggt jobbat @Yatagarasu och @Crowwops! Riktigt bra artikel!

Tackar för de fina orden @Dimestam , @Jacob och @Deriveh !
Det var riktigt roligt att medverka i denna artikel!

Skrivet av Spawnbadboy:

Är det någon någonsin som sitter så som L formen?
Jag har aldrig sett någon sitta så på någon arbetsplats någonsin. Jag har själv försökt men efter någon minut så sitter man ”fel” igen utan att tänka på det

Min generella gissning är att detta kommer ned till sin sin individuella vana. Ett liknande exempel på detta är folk som försöker stå med rak rygg, brukar vara rätt vanligt att dem får påminna sig om att sträcka på sig rätt ofta i början.

Skrivet av Jeddan:

Kul artikel! Några kommentarer om ergonomi gällande tangentbord annars? t.ex. fullstort, tenkeyless o.s.v. Har hört att tenkeyless är bättre för ergonomin eftersom man sitter med med armarna inåt framför kroppen snarare än utåt (om det går att förstå vad jag menar).

Skulle vara kul att vara mer ingående gällande detta. Att det är mer ergonomiskt att sitta med en inåtlutning av armarna stämmer. Personligen har jag dock rätt dålig koll på de möjliga vinsterna med tenkeyless och mindre då jag personligen inte kan leva utan min numpad.

Skrivet av AplAy:

Yes, såg nått YT-klipp där ryggkirurger debunka ryggmyter och en av dessa var att det fanns någon "optimal" ryggposition när de mena på att i princip alla ryggpositioner är dåliga när de förblir statiska länge nog - på grund av den statiska belastningen och sämre blodcirkulation.

Regelbunden/ofta rörlighet/byta position är tydligen nyckeln till att slippa besvären. Troligen leder den konstanta ofta rörligheten till att blodansamlingar förebyggs innan de blir för stora vilket i sin tur då kan minska riskerna för blodkärlsrelaterade sjukdomar.

Jag är absolut INGEN expert: möjligen kan det vara så att ergonomi försöker skjuta upp de negativa effekterna av statisk belastning genom diverse innovationer trots att dynamisk belastning är nyckeln till att slippa besvären varav saker som gåband verkar vara som en skänk från ovan.

Det stämmer till fullo att den stora skadliga delen kommer vid statisk belastning, vilket i sig betyder att även korrekt hållning i sittande blir skadligt om du konstant sitter så statiskt. Detta betyder precis som du säger att nyckeln ligger i att ändra position och röra på sig. Anledningen till att det finns en "korrekt" sittposition utgår mer från att den positionen är den minst skadliga över tid i jämförelse med många andra, vilket minimerar risken för skador eller dyligt över lång tid.

Skrivet av Lagers:

Otroligt bra artikel och bra att ämnet tas upp.

Fast jag har rätt bra koll på ergonomi så lärde jag mig mer av denna. Jag själv har höj/sänkbar bord och kinnarp-stol. Skulle inte köpa en stor gamingstol som är så stor och klumpig att dra runt på och där svanken får en kudde vid sidan om. De flesta gamingstolar verkar inte ha bra ergonomi.

Eftersom jag bara 171cm lång så går bordet tyvärr inte ner så långt som det behöver så jag når inte ner till golvet, så fick bygga en pall som jag har fötterna på. Brukar varva med att sitta eller stå, men arbetar inte vid ett skrivbord så blir inte så intensivt för mig.

Något som inte nämndes är att ha ett ergonomisk tangentbord. Jag har haft det sedan många år tillbaka (just nu Logitech K860) och att böja på handlederna som man måste med ett vanligt tangentbord gör att man får ont i handlederna. Och ännu mer om man skriver på dessa 65% tangentbord eller laptops.

Lite tankar som jag har tänkt på för att få bättre ergonomi:

  • Flytta tangentbordet närmre dig själv på skrivbordet. Då slipper man dra fram armarna vilket inte ger en L-form.

  • Kommer du för långt bort från skrivbordet för armstöden går mot bordskanten. Skjut bak dessa, borde gå på de flesta ergonomiska stolar.

  • Ska du arbeta mycket med musen och mindre med tangentbordet ett tag, flytta fram tangentbordet och ha musen framför.

  • Lär dig kortkommandon så du slipper använda musen. Jag är själv dålig på det, men jobbar på det hårt nu.

Jag är själv väldigt anti "gaming" stolarna av just den anledningen. Gaming stolarna följer istället en så kallad "bucket" design då designen följer bilsäten som är designade för racing. Den designen utgår en del från att man ska kunna "tryckas" in i sätet och på så vis "klämmas" fast i högre hastigheter eller vid t.ex. kurvor. Dessa designval är istället helt onödiga för en gamer framför en skärm.... Eller ja, man vet aldrig, VR kanske kommer till punkten där den kan simulera fart och kurvor, hahaha
Med det sagt så finns det säkert någon "gaming" stol som bara tagit utseendet i designen men byggt om helt för ergonomi, men det skulle vara en guldklimp bland massa kol.

När det kommer till tangentbord så har jag som tidigare svar ej såpass bra erfarenhet av de mindre modellerna, samt att jag själv aldrig nyttjat ett ergonomiskt tangentbord. Samtidigt var det rätt dåligt med studier som hade en tillräckligt påvisad effekt av dessa, i alla fall av det jag kunde hitta på exempelvis Pubmed, Cinahl, osv.
Med det sagt skulle det vara riktigt kul att en dag kanske fördjupa sig mer i ämnet!

Sen vill jag även tillägga att dina tankar kring mer egonomiskt arbetande var bra! Se bara till att flytta tillbaka tangentbordet efteråt så du inte behöver böja dig fram för att skriva långa texter

Skrivet av Distordera:

Mycket bra initiativ att informera om detta. Hoppas alla gamers på FZ ser detta också.

En kommentar till musens placering.

Det är på sikt skadligt att ha axeln snett ut från kroppen som man naturligt har när musen placeras bredvid tangentbordet.

Man bör istället ha musen mellan tangentbordet och kroppen centrerat (typ vid mellanslagstangenten) Känns konstigt i början men blir naturligt över tid.
Funkar såklart sämre vid gaming men där emellan är det ett bra tips att köra efter.

Fick tipset av en arbetsmiljöingenjör efter att ha haft problem med axeln.

Det stämmer att det på sikt kan vara skadligt att ha axeln snett ut från kroppen över lång tid, dock är det generellt en bättre balans i att ha musen på sidan av tangentbordet, i alla fall om man sitter i en situation där man möjligtvis skriver mycket. Detta eftersom det samtidigt inte är bra att ha tangentbordet för långt fram vilket ökar risken att man lägger mer vikt på handled/armarna.
På de arbetsplatser jag haft inom vården (speciellt vid exempelvis receptionen eller hos medicinska sekreterare) har det varit rätt vanligt att se handlovsstöd med inbyggd musfunktion, se länk för exempel.
Dock är dessa vanligtvis väldigt dyra, och även här bör man se till att man ej hamnar för långt bort från tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Varför ska inte huvudet vara lutat mot nackstödet mer än stundvis? Alla bilstolar har nackstöd, och jag har aldrig haft problem med dem.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Fick höra från alla möjliga olika håll att min rygg inte skulle hålla för jag satt sådär framför datorn eller tv:n hela tiden i min uppväxt... Och det gjorde den inte heller :/ Började ta det på allvar när jag kom upp i 30år åldern, men det är ingen rolig väg tillbaka. Och det var inte förrens jag började försöka rätta till det och träna jag insåg hur illa det var, så länge jag var passiv i min livstil så funkade det helt ok förutom ryggskott när man skulle byta däck på bilen osv, men nu när jag försöker rätta till det så är det uppenbart vilket dåligt skick min kropp har varit i. Tagit år för att få tillbaka rörlighet och styrka för normal hållning och träning utan att bli trött/få ont i ryggen. Har fortfarande en diskbuktning som jag får vara försiktig med men börjar se ljuset iaf.

Pro tip, ta hand om kroppen.

Check på den, var kanske dumt av mig att få mitt inlägg att enbart verka lättsamt. Är själv 40+ och kan relatera till vad du säger.

Permalänk
Medlem

Hur gör vi med Cintiq då?

Det vore intressant att läsa och lära hur man ska sitta om man jobbar framför en stor Cintiq skärm 40h i veckan!? Jag själv och många av mina kollegor har pajat både nacke, skuldra och axel pga flera års sittande framåtböjda som krabbor över skrivbordet. I mitt fall högerarmen. Iskalla fingrar och stel i skuldran dagligen, med ilande nerver längs hela armen så fort man rör huvudet.

Att sitta rak i ryggen med ritskärmen stående som ett staffli fungerar inte heller i längden eftersom man blir trött av att hålla armen i luften hela dagen. Så för att avlasta armen måste man lägga armbågen och vila emot skrivbordet, vilket medför att skärmen måste placeras liggande, vilket i sin tur leder till att blicken faller ner mot golvet. För att inte tala om stående vid skrivbord. Att stå upp framåtlutad över skrivbordet pajar ryggen på bara några timmar.

Sen måste man dessutom ha tangentbordet tillgängligt för snabbkommandon vid sidan av skärmen eftersom skärmen ligger emot magen. Så man sitter oundvikligen som en framåtböjd ostbåge med armarna ut som en krabba och tittar ner i bordet.

Nobelpris till den ergonom som löser detta, tycker jag

Visa signatur

Intel Core i7 9700K @5Ghz | Noctua NH-D15 Chromax | Asus ROG Strix Z390-f | Asus ROG Strix RTX2080 Gaming OC
HyperX Fury 32Gb DDR4 | 2x Samsung 850 Evo 250Gb | Crucial MX500 1Tb | Fractal Design Define C TG Dark
EVGA Supernova G2 750W | 27" ROG PG278QR | Corsair K70 RGB | Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Shockwave:

Varför ska inte huvudet vara lutat mot nackstödet mer än stundvis? Alla bilstolar har nackstöd, och jag har aldrig haft problem med dem.

När det gäller kontorsstolar kan jag tänka mig att rekommendationen handlar om att öka rörligheten för huvudet så att nacken inte befinner sig i exakt samma position under längre tid, vilket kan leda till att du blir stel och i förlängningen får belastningsskador. I en bil behöver du dessutom röra huvudet för att se dig omkring, vilket du inte har samma behov av framför skärmen.

Nackstödet i bilstolar är väl framförallt till för att skydda nacken vid krock och det är nog ganska ovanligt för en vanlig bilförare (inte för yrkeschaufförer såklart) att sitta i motsvarande utsträckning i bilen som någon som jobbar heltid framför datorn. Belastningsskador uppstår ju först med tiden.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Ricstark:

Det vore intressant att läsa och lära hur man ska sitta om man jobbar framför en stor Cintiq skärm 40h i veckan!? Jag själv och många av mina kollegor har pajat både nacke, skuldra och axel pga flera års sittande framåtböjda som krabbor över skrivbordet. I mitt fall högerarmen. Iskalla fingrar och stel i skuldran dagligen, med ilande nerver längs hela armen så fort man rör huvudet.

Att sitta rak i ryggen med ritskärmen stående som ett staffli fungerar inte heller i längden eftersom man blir trött av att hålla armen i luften hela dagen. Så för att avlasta armen måste man lägga armbågen och vila emot skrivbordet, vilket medför att skärmen måste placeras liggande, vilket i sin tur leder till att blicken faller ner mot golvet. För att inte tala om stående vid skrivbord. Att stå upp framåtlutad över skrivbordet pajar ryggen på bara några timmar.

Sen måste man dessutom ha tangentbordet tillgängligt för snabbkommandon vid sidan av skärmen eftersom skärmen ligger emot magen. Så man sitter oundvikligen som en framåtböjd ostbåge med armarna ut som en krabba och tittar ner i bordet.

Nobelpris till den ergonom som löser detta, tycker jag

Tror att den enklaste förbättringen är att vara noggrann med att ta en paus var 30-60 minut, göra gymnastik och aktivera musklerna/blodcirkulationen ordentligt. Vet att en del industrier med repetitiva arbetsmoment är väldigt disciplinerade med detta och har som regel att arbetarna måste röra på sig med jämna mellanrum. Ställ in ett larm på telefonen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Det här med ergonomi har inte riktigt stöd i forskningen. Ändå säljs kontorsutrusting som är "ergonomisk" för kopiösa summor varje år. Kroppen kommer sträva efter att sitta i en position som förbrukar så lite kalorier som möjligt så det är bara jobbigt i längden att försöka sitta "bra".

Sitt inte för länge i samma position och börja träna någon form av styrketräning så slipper ni lägga tusenlappar på utrustning som inte gör någon skillnad.

https://amp.smh.com.au/lifestyle/health-and-wellness/a-diffic...

En artikel i ämnet. Det är skrivet lite längre ned angående evidensen på olika hjälpmedel.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Kinnarps is the shit, i alla fall för mig. Litet synd bara att jag inte kan hitta någon modell med skinn på slitytorna. Det förlänger livslängden något enormt.

Du menar begagnad eller? Jag var inne på deras showroom och beställde precis som jag ville ha. Finns hur många material som helst att välja mellan. Jag valde dock ett syntettyg så hoppas det ska hålla. Sköna med såna stolar är ju att man kan byta ut delar och inte behöver byta ut hela stolen om det händer något utanför garantitiden som också är väldigt generös.

Permalänk
Medlem

Något man verkar ha glömt i denna viktiga artikel är hur viktigt de är att också ta pauser och röra på sig!
Är idag 33 år och har stora problem efter alla timmar i tonåren vid datorn, och då har de ändå blivit lite bättre efter alla besök hos kiropraktorer, fysioterapeuter, läkare, osv osv. Korta muskler på vissa ställen vilket medfört dålig hållning, dålig hållning som i sin tur medför värk i ländrygg, bröstrygg och nacke. Låter som skrämselpropaganda men tänk på hur ni sitter ungar, talar om egen erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Köpte ny stol i våras och vilken skillnad. Hade en modell bättre från IKEA innan och köpte en "ergonomisk" mesh stol. Hade ont i ryggen och höger arm ibland med den gamla stolen, inga sådana problem nu.
Hade en Herman Miller på ett tidigare jobb och även om dom är väldigt bra, så är ryggen för låg för mig. Den här stolen är inte utav samma kvalitet, men ändå väldigt bra kvalitet och kostade inte ens halva priset. Dessutom går den att höja högre upp än någon annan stol jag har ägt, vilket gör att armstöden och bordet går att ha i samma nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Köpte ny stol i våras och vilken skillnad. Hade en modell bättre från IKEA innan och köpte en "ergonomisk" mesh stol. Hade ont i ryggen och höger arm ibland med den gamla stolen, inga sådana problem nu.
Hade en Herman Miller på ett tidigare jobb och även om dom är väldigt bra, så är ryggen för låg för mig. Den här stolen är inte utav samma kvalitet, men ändå väldigt bra kvalitet och kostade inte ens halva priset. Dessutom går den att höja högre upp än någon annan stol jag har ägt, vilket gör att armstöden och bordet går att ha i samma nivå.

https://d.ecimg.tw/items/CCAA0UA80850249/000001_1478283545.jpg

Vad är det för namn och modell på stolen?

För övrigt en grymt bra artikel. Tack för det!