Nu när jag äntligen kommit hem från jobbet passar jag på att svara lite i tråden!
Skrivet av Dimestam:
Riktigt bra och nyttig artikel som borde vara obligatorisk läsning för alla oss datornördar. Vi är många som suttit som potatisar som yngre och nu får sota för det på äldre dagar.
Grymt jobbat @Yatagarasu och @Crowwops!
Skrivet av Jacob:
Kan bara instämma! Lusläste artikeln innan publicering då jag i detta nu är i köptagen med att köpa allt nytt inför stundande flytt. Applåder till @Yatagarasu och @Crowwops!
Tackar för de fina orden @Dimestam , @Jacob och @Deriveh !
Det var riktigt roligt att medverka i denna artikel!
Skrivet av Spawnbadboy:
Är det någon någonsin som sitter så som L formen?
Jag har aldrig sett någon sitta så på någon arbetsplats någonsin. Jag har själv försökt men efter någon minut så sitter man ”fel” igen utan att tänka på det
Min generella gissning är att detta kommer ned till sin sin individuella vana. Ett liknande exempel på detta är folk som försöker stå med rak rygg, brukar vara rätt vanligt att dem får påminna sig om att sträcka på sig rätt ofta i början.
Skrivet av Jeddan:
Kul artikel! Några kommentarer om ergonomi gällande tangentbord annars? t.ex. fullstort, tenkeyless o.s.v. Har hört att tenkeyless är bättre för ergonomin eftersom man sitter med med armarna inåt framför kroppen snarare än utåt (om det går att förstå vad jag menar).
Skulle vara kul att vara mer ingående gällande detta. Att det är mer ergonomiskt att sitta med en inåtlutning av armarna stämmer. Personligen har jag dock rätt dålig koll på de möjliga vinsterna med tenkeyless och mindre då jag personligen inte kan leva utan min numpad.
Skrivet av AplAy:
Yes, såg nått YT-klipp där ryggkirurger debunka ryggmyter och en av dessa var att det fanns någon "optimal" ryggposition när de mena på att i princip alla ryggpositioner är dåliga när de förblir statiska länge nog - på grund av den statiska belastningen och sämre blodcirkulation.
Regelbunden/ofta rörlighet/byta position är tydligen nyckeln till att slippa besvären. Troligen leder den konstanta ofta rörligheten till att blodansamlingar förebyggs innan de blir för stora vilket i sin tur då kan minska riskerna för blodkärlsrelaterade sjukdomar.
Jag är absolut INGEN expert: möjligen kan det vara så att ergonomi försöker skjuta upp de negativa effekterna av statisk belastning genom diverse innovationer trots att dynamisk belastning är nyckeln till att slippa besvären varav saker som gåband verkar vara som en skänk från ovan.
Det stämmer till fullo att den stora skadliga delen kommer vid statisk belastning, vilket i sig betyder att även korrekt hållning i sittande blir skadligt om du konstant sitter så statiskt. Detta betyder precis som du säger att nyckeln ligger i att ändra position och röra på sig. Anledningen till att det finns en "korrekt" sittposition utgår mer från att den positionen är den minst skadliga över tid i jämförelse med många andra, vilket minimerar risken för skador eller dyligt över lång tid.
Skrivet av Lagers:
Otroligt bra artikel och bra att ämnet tas upp.
Fast jag har rätt bra koll på ergonomi så lärde jag mig mer av denna. Jag själv har höj/sänkbar bord och kinnarp-stol. Skulle inte köpa en stor gamingstol som är så stor och klumpig att dra runt på och där svanken får en kudde vid sidan om. De flesta gamingstolar verkar inte ha bra ergonomi.
Eftersom jag bara 171cm lång så går bordet tyvärr inte ner så långt som det behöver så jag når inte ner till golvet, så fick bygga en pall som jag har fötterna på. Brukar varva med att sitta eller stå, men arbetar inte vid ett skrivbord så blir inte så intensivt för mig.
Något som inte nämndes är att ha ett ergonomisk tangentbord. Jag har haft det sedan många år tillbaka (just nu Logitech K860) och att böja på handlederna som man måste med ett vanligt tangentbord gör att man får ont i handlederna. Och ännu mer om man skriver på dessa 65% tangentbord eller laptops.
Lite tankar som jag har tänkt på för att få bättre ergonomi:
Flytta tangentbordet närmre dig själv på skrivbordet. Då slipper man dra fram armarna vilket inte ger en L-form.
Kommer du för långt bort från skrivbordet för armstöden går mot bordskanten. Skjut bak dessa, borde gå på de flesta ergonomiska stolar.
Ska du arbeta mycket med musen och mindre med tangentbordet ett tag, flytta fram tangentbordet och ha musen framför.
Lär dig kortkommandon så du slipper använda musen. Jag är själv dålig på det, men jobbar på det hårt nu.
Jag är själv väldigt anti "gaming" stolarna av just den anledningen. Gaming stolarna följer istället en så kallad "bucket" design då designen följer bilsäten som är designade för racing. Den designen utgår en del från att man ska kunna "tryckas" in i sätet och på så vis "klämmas" fast i högre hastigheter eller vid t.ex. kurvor. Dessa designval är istället helt onödiga för en gamer framför en skärm.... Eller ja, man vet aldrig, VR kanske kommer till punkten där den kan simulera fart och kurvor, hahaha
Med det sagt så finns det säkert någon "gaming" stol som bara tagit utseendet i designen men byggt om helt för ergonomi, men det skulle vara en guldklimp bland massa kol.
När det kommer till tangentbord så har jag som tidigare svar ej såpass bra erfarenhet av de mindre modellerna, samt att jag själv aldrig nyttjat ett ergonomiskt tangentbord. Samtidigt var det rätt dåligt med studier som hade en tillräckligt påvisad effekt av dessa, i alla fall av det jag kunde hitta på exempelvis Pubmed, Cinahl, osv.
Med det sagt skulle det vara riktigt kul att en dag kanske fördjupa sig mer i ämnet!
Sen vill jag även tillägga att dina tankar kring mer egonomiskt arbetande var bra! Se bara till att flytta tillbaka tangentbordet efteråt så du inte behöver böja dig fram för att skriva långa texter
Skrivet av Distordera:
Mycket bra initiativ att informera om detta. Hoppas alla gamers på FZ ser detta också.
En kommentar till musens placering.
Det är på sikt skadligt att ha axeln snett ut från kroppen som man naturligt har när musen placeras bredvid tangentbordet.
Man bör istället ha musen mellan tangentbordet och kroppen centrerat (typ vid mellanslagstangenten) Känns konstigt i början men blir naturligt över tid.
Funkar såklart sämre vid gaming men där emellan är det ett bra tips att köra efter.
Fick tipset av en arbetsmiljöingenjör efter att ha haft problem med axeln.
Det stämmer att det på sikt kan vara skadligt att ha axeln snett ut från kroppen över lång tid, dock är det generellt en bättre balans i att ha musen på sidan av tangentbordet, i alla fall om man sitter i en situation där man möjligtvis skriver mycket. Detta eftersom det samtidigt inte är bra att ha tangentbordet för långt fram vilket ökar risken att man lägger mer vikt på handled/armarna.
På de arbetsplatser jag haft inom vården (speciellt vid exempelvis receptionen eller hos medicinska sekreterare) har det varit rätt vanligt att se handlovsstöd med inbyggd musfunktion, se länk för exempel.
Dock är dessa vanligtvis väldigt dyra, och även här bör man se till att man ej hamnar för långt bort från tangentbordet.