SweClockers guide till ergonomi vid datorn

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Mörksuggan:

@Yatagarasu och @Crowwops! Jag var imponerad att ni inte tog med en stol ex en Håg Capisco 8107 där du kan sitta framåt, bakåt och sidan justerbar sits och nackstöd beroende om du ska ha en stående eller sittande position. Visst den är dyr men samtidigt så har den en extrem garanti på alla delar. Där du får 10 års sittande garanti. Har själv en som är begagnad, ser dock som ny för dom slits sällan ut. Annars var det kul att läsa.

Det korta svaret här är att artikeln är skriven i samarbete med AZ Design. Finns stolen inte i deras sortiment ingår den heller inte i artikeln i sig — Självfallet är man fri att anamma de generella råden från artikeln i jakten på den perfekta stolen hos andra återförsäljare också, men det är information SweClockers medlemmar från dela här i kommentarerna

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Finns forskning på att det INTE är bra att sitta helt rakt utan att belastningen minskar avsevärt på kotorna om man sitter bakåtlutat.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/57654#1

Tackar! Intressant. Det bästa kanske är om man rör sig lite emellanåt, och inte sitter i flera timmar i samma ställning.

Har även hört att man var 20:e minut bör titta på något ca 5 meter bort eller mer i 20 sekunder för att inte trötta ut ögonen.

Jag har även ett tips många glömmer bort - även på andra delar av året: DRICK VATTEN! Ibland blir jag super-seg och har svårt att fokusera blicken, och kommer på att "fan jag har ju inte druckit mer än ett glas idag" och det är svårare att komma ihåg när det inte är supersvettigt och varmt.

(drick dock inte mer än 2-3 liter per dag)

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Mörksuggan:

@Yatagarasu och @Crowwops! Jag var imponerad att ni inte tog med en stol ex en Håg Capisco 8107 där du kan sitta framåt, bakåt och sidan justerbar sits och nackstöd beroende om du ska ha en stående eller sittande position. Visst den är dyr men samtidigt så har den en extrem garanti på alla delar. Där du får 10 års sittande garanti. Har själv en som är begagnad, ser dock som ny för dom slits sällan ut. Annars var det kul att läsa.

Jag använder samma stol på kontoret och har viss hatkärlek till den. Som du säger är den flexibel, samtidigt märker jag att "sadeln" gör att det blir tryck mot höftlederna och att jag lätt kompenserar genom att luta mig framåt. Säkert väldigt individuellt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag använder samma stol på kontoret och har viss hatkärlek till den. Som du säger är den flexibel, samtidigt märker jag att "sadeln" gör att det blir tryck mot höftlederna och att jag lätt kompenserar genom att luta mig framåt. Säkert väldigt individuellt.

Om jag har förstått det rätt, är det en del av stolen ska vara "obekväm" för att man ska flytta runt. Jag har min som "gaming" stol hemma. Sitter antingen framåt, eller bakåt när min svank muskel har gett upp.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Favorit i repris men vad tror ni om alternativa lösningar till de mer klassiska "sitta-vid-skrivbordet" lösningarna? Någon som testat mer än tillfälligt. Lite inspiration

Permalänk
Medlem

Har en dyr Kinnarps-stol som jag fick ta hem i början av pandemin, sedan behövde jag inte lämna tillbaka den, nya stolar på väg in.
Men den är otroligt bekväm.
Sitter oftast bakåtlutad, annars spärrad i "L" läge, men sitter inte framåtlutad.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag brukar ibland variera med att sitta på en stor boll. Måste vara ganska hårt pumpad för att det ska bli bra, men på den kan man nästan inte sitta fel. Med bollen tvingas man sitta någorlunda rak annars orkar man inte särskilt länge. Det fina med bollen är att det inte alls är lika statiskt eftersom man själv måste hålla balansen. Dock ska man nog inte sitta på den hela dagen.

Ett annat tips är att använda en ländryggskudde när man sitter i sin vanliga kontorsstol. Det finns lite olika modeller. Kudden ger bra stöd och det blir lättare att sitta rak. En riktigt bra investering.

Permalänk

Suttit, legat som en planka i många års tid men efter mycket slit och släp i jobbet (tack och lov äntligen över) så är de förbud för min del med dåliga oergonomiska positioner. Kaffemaskinen och lite gång och allmän rörlighet under dagen är bra rehab

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Behövde nya kontorsmöbler och slog äntligen till i våras. Har suktat efter Herman Miller i säkert 15 år. När det nu var dags att köpa nytt så provsatt jag äntligen flera av deras populära stolar.

Oj vad det inte var något för mig. Gick bort direkt bl a pga att de inte gick att luta bakåt tillräckligt och för att armstöden inte gick att få bakåt tillräckligt mkt för att komma riktigt nära bordet. Inte så smart designade enl mig, och tjejen som också skulle ha en och var med och testade.

Vi började testa och föll för en annan stol som jag inte minns namnet på nu.

Matchande bord fick bli ett höj- och sänkbart naturligtvis, men med extra stabil underdel + möjlighet att sänka till extra låg höjd — vilket vi nyttjar när vi spelar till sent och vill ha möjlighet att ha lite relax kvalitetstid framför skärmen.

Handledsstöd köpte vi också för det kändes rätt i butiken. Men desss är för oss bara kompatibla vid arbete med laptopen och dess styrplatta, inte när vi använder externt tgb och mus. Man kommer i fel vinkel till bordet med både hand och nedre arm.

Nackstöden är anpassningsbara och anpassningsbart det är bra att ha. Är INTE lätt att få till så det blir bra. Ett fast sådan hade varit bortkastade pengar.

Att sitta ”rätt” är så dåligt för kroppen känns det som. Vi rör på oss mkt i stolen. Känns bra trots långa dagar framför dator.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Vad tros om Ikeas nya gamingstolar? Testade idag i varuhus och kändes väldigt bekväm, dock satt jag ju inte så länge. Väldigt överkomligt pris och inte särskilt mycket gamerestetik. Minst sagt prisvärd jämfört med tidigare Markus som inte heller har justerbart ländryggstöd.

https://www.ikea.com/se/sv/p/matchspel-stol-foer-gaming-bomst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rokkk:

Vad tros om Ikeas nya gamingstolar? Testade idag i varuhus och kändes väldigt bekväm, dock satt jag ju inte så länge. Väldigt överkomligt pris och inte särskilt mycket gamerestetik. Minst sagt prisvärd jämfört med tidigare Markus som inte heller har justerbart ländryggstöd.

https://www.ikea.com/se/sv/p/matchspel-stol-foer-gaming-bomst...

"Prisvärd" är det första ord som jag kommer att tänka på när jag ser dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rokkk:

Vad tros om Ikeas nya gamingstolar? Testade idag i varuhus och kändes väldigt bekväm, dock satt jag ju inte så länge. Väldigt överkomligt pris och inte särskilt mycket gamerestetik. Minst sagt prisvärd jämfört med tidigare Markus som inte heller har justerbart ländryggstöd.

https://www.ikea.com/se/sv/p/matchspel-stol-foer-gaming-bomst...

För mig ser det ut som en billigare version av Markus som kommer att göra många fjortonåringar som önskat sig en gamerstol i födelsedagspresent besvikna. Markus/Järvfället är ju bedrövliga stolar, även om det finns de som trivs med dem.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Rokkk:

Vad tros om Ikeas nya gamingstolar? Testade idag i varuhus och kändes väldigt bekväm, dock satt jag ju inte så länge. Väldigt överkomligt pris och inte särskilt mycket gamerestetik. Minst sagt prisvärd jämfört med tidigare Markus som inte heller har justerbart ländryggstöd.

https://www.ikea.com/se/sv/p/matchspel-stol-foer-gaming-bomst...

Skrivet av improwise:

"Prisvärd" är det första ord som jag kommer att tänka på när jag ser dom.

Skrivet av Phod:

För mig ser det ut som en billigare version av Markus som kommer att göra många fjortonåringar som önskat sig en gamerstol i födelsedagspresent besvikna. Markus/Järvfället är ju bedrövliga stolar, även om det finns de som trivs med dem.

Just "Matchspel" är en ny variation av den nu utgående "Järvfället". Törs påstå att både Markus och Järvfället (numera Matchspel) är bland de bästa stolarna som finns att tillgå för runt 2 000 kronor faktiskt. De uppfyller de mest grundläggande ergonomiska principerna på ett bra sätt, med en förmånlig prislapp.

Det stora problemet med dem har varit låsta armstöd, men detta har jag löst på min egna Markus genom att helt enkelt montera bort armstöden i sin helhet. Crowwops (medskribenten i denna artikel) äger en Järvfället vill jag minnas, men även han monterade bort sina armstöd. Matchspel är i min mening en solklar utveckling då just armstöden är höj- och sänkbara åtminstone, skulle därför helhjärtat rekommendera den stolen över någon annan stol i prisklassen faktiskt.

Åter igen dock så finns det självfallet bättre stolar, men dessa kostar i regel bra mycket mer. Sedan är såklart inte Ikeas ditton för alla. Men det kan vara en bra början att kika där åtminstone om det är första riktiga stolen som ska inhandlas

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Just "Matchspel" är en ny variation av den nu utgående "Järvfället". Törs påstå att både Markus och Järvfället (numera Matchspel) är bland de bästa stolarna som finns att tillgå för runt 2 000 kronor faktiskt. De uppfyller de mest grundläggande ergonomiska principerna på ett bra sätt, med en förmånlig prislapp.

Det stora problemet med dem har varit låsta armstöd, men detta har jag löst på min egna Markus genom att helt enkelt montera bort armstöden i sin helhet. Crowwops (medskribenten i denna artikel) äger en Järvfället vill jag minnas, men även han monterade bort sina armstöd. Matchspel är i min mening en solklar utveckling då just armstöden är höj- och sänkbara åtminstone, skulle därför helhjärtat rekommendera den stolen över någon annan stol i prisklassen faktiskt.

Åter igen dock så finns det självfallet bättre stolar, men dessa kostar i regel bra mycket mer. Sedan är såklart inte Ikeas ditton för alla. Men det kan vara en bra början att kika där åtminstone om det är första riktiga stolen som ska inhandlas

Jag håller med om att Markus/Järvfället är bra stolar för det priset för de personer passar, och jag antar att det är ganska många, men jag skulle inte riktigt placera dem i ligan av riktiga kontorsstolar. De saknar för många inställningsmöjligheter och blir litet för mycket kompromiss om man inte har en kroppsform som passar dem.

Äger själv en Järvfället sedan jag flyttade och tänkte att jag kunde prova att köpa en sådan när jag ändå var på IKEA. Jag har insett att för mig är en riktig kontorsstol värd sitt högre pris, speciellt nu när man jobbar hemma en hel del.

Det är litet som att köpa ett grafikkort för gaming eller ett som kostar en femtedel för Excel. Det billigare grafikkortet passar många, men för de som har större behov så är det ett dåligt val.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607