Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Skrivet av malek:

Någon som vet hur det ligger till med erbjudanden så som Elgigantens "Köp S21 Ultra inkl abbonemang" (https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...). Ryktesvägen säger att du kan avbryta abbonemanget i förtid - stämmer det?

Skrivet av Tauc:

Alltid lite knepigt med dessa abonnemang men vad jag kan se har du en bindningstid på 24 månader så om du säger upp abonnemanget innan dess lär du väl ändå få betala abonnemangskostnaden?
minsta totalkostnad anges vara 12 227 kr. har svårt att se hur du ska kunna få ut telefonen så mycket billigare än så när bindningstiden är 24 månader.
men jag har ingen erfarenhet av att avbryta denna typ av abonnemang.

Så man borde ju kunna avsluta ett påbörjat abonnemang innan det är startad. Sen säga att mobilen är öppnad?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Frågan är fortfarande om man kan behålla luren.

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av malek:

Någon som vet hur det ligger till med erbjudanden så som Elgigantens "Köp S21 Ultra inkl abbonemang" (https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...). Ryktesvägen säger att du kan avbryta abbonemanget i förtid - stämmer det?

Du har 14 dagar ångerrätt på distansköp/avtal enligt Distansavtalslagen. Detta är vad jag vet applicerbart även för mobilabonnemang. Folk har gjort sådant för att utnyttja Tele2s erbjudanden tidigare exempelvis. Med det sagt är det inte nödvändigtvis säkert att köpet av mobilen för det lägre priset fortfarande anses giltigt tror jag.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv

Hur kan denna diskussionen behövas tas om och om igen? Det står uttryckligen vad den minsta totalkostnaden är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du har 14 dagar ångerrätt på distansköp/avtal enligt Distansavtalslagen. Detta är vad jag vet applicerbart även för mobilabonnemang. Folk har gjort sådant för att utnyttja Tele2s erbjudanden tidigare exempelvis. Med det sagt är det inte nödvändigtvis säkert att köpet av mobilen för det lägre priset fortfarande anses giltigt tror jag.

Nej! Påbörjade tjänster kan inte alltid sägas upp efter två veckor, den lagen gäller produkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nej! Påbörjade tjänster kan inte alltid sägas upp efter två veckor, den lagen gäller produkter

Jo. Om du har köpt det på distans, dvs Telefon/Internet så har du ALLTID 14 dagars ånger på abonnemangen.
Källa: Mig själv. Jobbat inom Telekom i 7 år.

Däremot så åker man i de flesta fallen på att betala fullpris för telefonen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av dacieed:

Samsung S21 Ultra för 4800kr + 250kr startavgift och med Abonnemanget Tre Surfa 15GB. 499kr i månaden totalt och verkar gå att avbryta själva abonnemanget också.

https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...

Förstod inte det här inlägget under dagens fynd riktigt. Skulle abonnemanget gå att säga upp direkt utan att först binda sig 24 månader och sen endast avbetala telefonen med 200:- i månaden i 24 månader?
Förutsatte att man även är bunden med abonnemang i 24 månader? Eller har jag fel?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Chris_Kadaver:

Förstod inte det här inlägget under dagens fynd riktigt. Skulle abonnemanget gå att säga upp direkt utan att först binda sig 24 månader och sen endast avbetala telefonen med 200:- i månaden i 24 månader?
Förutsatte att man även är bunden med abonnemang i 24 månader? Eller har jag fel?

Givetvis är är du fast med 24 gånger månadskostnaden hur du än gör. De som inte greppar det är stammisar hos kronofogden.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jo. Om du har köpt det på distans, dvs Telefon/Internet så har du ALLTID 14 dagars ånger på abonnemangen.
Källa: Mig själv. Jobbat inom Telekom i 7 år.

Däremot så åker man i de flesta fallen på att betala fullpris för telefonen.

Jag har fått höra tvärt om, så jag vet inte om jag kan lita på det. Så fort sim-kortet är aktiverat och abonnemanget börjat användas så har jag fått höra av tele2 att det inte går att säga upp. Finns ingen prövotid på tjänster. Samma sak med netflix eller annat som kan köpas över nätet

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av malek:

Någon som vet hur det ligger till med erbjudanden så som Elgigantens "Köp S21 Ultra inkl abbonemang" (https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...). Ryktesvägen säger att du kan avbryta abbonemanget i förtid - stämmer det?

Skrivet av Tauc:

Alltid lite knepigt med dessa abonnemang men vad jag kan se har du en bindningstid på 24 månader så om du säger upp abonnemanget innan dess lär du väl ändå få betala abonnemangskostnaden?
minsta totalkostnad anges vara 12 227 kr. har svårt att se hur du ska kunna få ut telefonen så mycket billigare än så när bindningstiden är 24 månader.
men jag har ingen erfarenhet av att avbryta denna typ av abonnemang.

Som @Tauc säger måste du titta på respektive operatörs villkor för att vara säker. Det har hänt tidigare att det har varit möjligt att lösa ut telefonen i förtid och avsluta abonnemanget utan att betala hela perioden, men det beror helt och hållet på hur erbjudandet är utformat.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Givetvis är är du fast med 24 gånger månadskostnaden hur du än gör. De som inte greppar det är stammisar hos kronofogden.

Fel. Du har ånger i 14 dagar enligt lag.
Däremot så kan det vara så att telefonen kostar ~7000-8000:- på Prisjakt, men operatören sätter ett kontantpris på 11999:-.
Då är du tvungen att betala kontantpriset vid ånger, såvida du inte returnerar telefonen i samma veva.
Tele2 har kört så att du kan köpa loss telefonen för priset de angav, men ingen utav de andra operatörerna.

Skrivet av medbor:

Jag har fått höra tvärt om, så jag vet inte om jag kan lita på det. Så fort sim-kortet är aktiverat och abonnemanget börjat användas så har jag fått höra av tele2 att det inte går att säga upp. Finns ingen prövotid på tjänster. Samma sak med netflix eller annat som kan köpas över nätet

Det handlar inte om prövotid. Ångerrätten på 14 dagar är lagstadgad och den går inte att undvika oavsett vad operatörerna säger.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Fel. Du har ånger i 14 dagar enligt lag.
Däremot så kan det vara så att telefonen kostar ~7000-8000:- på Prisjakt, men operatören sätter ett kontantpris på 11999:-.
Då är du tvungen att betala kontantpriset vid ånger, såvida du inte returnerar telefonen i samma veva.
Tele2 har kört så att du kan köpa loss telefonen för priset de angav, men ingen utav de andra operatörerna.

Det handlar inte om prövotid. Ångerrätten på 14 dagar är lagstadgad och den går inte att undvika oavsett vad operatörerna säger.

Så jag kan ångra Netflix efter 13 dagar och få pengarna tillbaka? Gäller det då varje månad och varje köp? Då kan man ju köpa varannan vecka och kräva tillbaka? Jag är inte helt med på hur det skulle fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så jag kan ångra Netflix efter 13 dagar och få pengarna tillbaka? Gäller det då varje månad och varje köp? Då kan man ju köpa varannan vecka och kräva tillbaka? Jag är inte helt med på hur det skulle fungera

Njae, skulle gissa att du eventuellt kunde få resten av månaden tillbaka om Netflix hade varit baserat i Europa. Vid tjänster eller t.ex. mobilabonnemang har säljaren rätt till att avräkna värdet av det som redan förbrukats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Min brusar inget. Klart och tydligt ljud, inga konstigheter. Plug n play helt enkelt. Micen tar up en hel del bakgrundsljud, men annars bra.

Skrivet av spacedebree:

Kan ju vara så att andra uppfattat detta som "brus" vilket ju är lite tokigt. Men det kan vara nog störande.

Kan instämma. Mikrofonen är bra om du har den nära munnen. Tex med armstativ. Med medföljande fungerar den ok.
Bättre än min kinamic men passade inte på armen så jag gick bet.
Polaren hörde inget brus i discord men något mer ljudupptagning.
Finns ju gain kontroller osv så går att pilla.
Se till att den är i rätt inställning alltså ej omni.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så jag kan ångra Netflix efter 13 dagar och få pengarna tillbaka? Gäller det då varje månad och varje köp? Då kan man ju köpa varannan vecka och kräva tillbaka? Jag är inte helt med på hur det skulle fungera

Är Netflix en operatör? Jag pratade om "fyndet" det tipsades om, inte om Netflix.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Någon som känner sig manad att prova säga upp abonnemanget hos tre? 😁

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk

Vad tycker ni, är det fortfarande värt det om vi förutsätter att man inte kan säga upp?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Någon som känner sig manad att prova säga upp abonnemanget hos tre? 😁

Läser man genom deras villkor så står det att om man säger upp sitt abonnemang under bindningstiden så förlorar du din specifika telefonrabatt.

Så det går, men då får du betala fullpris.

Skrivet av WHProductions:

Vad tycker ni, är det fortfarande värt det om vi förutsätter att man inte kan säga upp?

Jag tycker att det är ett helt galet pris på telefonen, och det kliar i fingrarna........

Permalänk
Skrivet av Borked:

Läser man genom deras villkor så står det att om man säger upp sitt abonnemang under bindningstiden så förlorar du din specifika telefonrabatt.

Så det går, men då får du betala fullpris.

Jag tycker att det är ett helt galet pris på telefonen, och det kliar i fingrarna........

Det gör ju det. Frågan är om tex Comviq kommer ha ultran på BF erbjudande eller månadens mobil. Finns en risk att det kommer va billigare än det här erbjudandet.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WHProductions:

Det gör ju det. Frågan är om tex Comviq kommer ha ultran på BF erbjudande eller månadens mobil. Finns en risk att det kommer va billigare än det här erbjudandet.

Precis. Just nu har jag Comviq och är väldigt nöjd med det.
Det är en stor chans/risk att de kommer att vara lite billigare…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Är Netflix en operatör? Jag pratade om "fyndet" det tipsades om, inte om Netflix.

Vi diskuterade distansköp av tjänster, principen är väl samma så gott jag kan se

Permalänk
Medlem
Skrivet av aker:

Vad är det för fel på den Gigabyte disken? haha

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vi diskuterade distansköp av tjänster, principen är väl samma så gott jag kan se

Är tjänsten nyttjad så gäller inte ångerrätt/återköp.
Just telefonabonnemang med telefon är bökigt, men som jag förstått det så kan operatören ta ut avgift för första månaden av ”operatörskostnaden” om man ångrar köpet, ifall att de satt igång sim-kortet. Detta gäller både om du köper med eller utan telefon i abonnemanget.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vad är det för fel på den Gigabyte disken? haha

Produktnamnet tex, det är som att de skulle sälja "Volvo bil" utan modellnamn. Verkar inte finnas några legit reviews på enheten heller. Killgissar på en slaskmodell där de släpper de kretsarna som de råkar få tag på för dagen i samma förpackning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gdt43rszvdssdg_anon:

Produktnamnet tex, det är som att de skulle sälja "Volvo bil" utan modellnamn. Verkar inte finnas några legit reviews på enheten heller. Killgissar på en slaskmodell där de släpper de kretsarna som de råkar få tag på för dagen i samma förpackning.

Det fanns lite reviews på Amazon som inte var så bra i alla fall. Dock för 250 GB-varianten men det borde inte vara några jätteskillnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdt43rszvdssdg_anon:

Produktnamnet tex, det är som att de skulle sälja "Volvo bil" utan modellnamn. Verkar inte finnas några legit reviews på enheten heller. Killgissar på en slaskmodell där de släpper de kretsarna som de råkar få tag på för dagen i samma förpackning.

"bil" verkar vara modellnamnet på den Volvobilen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdt43rszvdssdg_anon:

Produktnamnet tex, det är som att de skulle sälja "Volvo bil" utan modellnamn. Verkar inte finnas några legit reviews på enheten heller. Killgissar på en slaskmodell där de släpper de kretsarna som de råkar få tag på för dagen i samma förpackning.

Skrivet av snajk:

Det fanns lite reviews på Amazon som inte var så bra i alla fall. Dock för 250 GB-varianten men det borde inte vara några jätteskillnader.

Jag funderar dock på om det skulle vara värt att byta ut mina 250GB diskar (6-8 år gamla) mot en eller två av dessa. Används ju enbart för spellagring via Steam. Men hittar ju som sagt väldigt knapphänd info... Vill nämligen INTE ha M2 disk då det inte riktigt lirar med SATA-portarna (2 SATA stängs av för 1 M2).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Någon som känner sig manad att prova säga upp abonnemanget hos tre? 😁

Ställ in er på att det inte kommer fungera. Elgiganten agerar bara tredjepart och är fenomenalt dåliga på att tillgodoge fullständiga villkor.

Jag köpte en p30 pro för 1500 för 2 år sedan, Telenor via Elgigantens hemsida. Minsta totalkostnad var skrivet till 1800 kr. Självklart gick det inte att avbryta utan att betala ca 6000 kr till Telenor (det stod ingenting om detta när jag tecknade via Elgigantens hemsida). Trots att man yrkade på minsta totalkostnad osv. Jag vet att några till slut lyckades få kompensation, men det var bokstavligen flera veckors slit och säkert ARN inblandat. Telenor skyllde på Elgiganten och vise versa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag funderar dock på om det skulle vara värt att byta ut mina 250GB diskar (6-8 år gamla) mot en eller två av dessa. Används ju enbart för spellagring via Steam. Men hittar ju som sagt väldigt knapphänd info... Vill nämligen INTE ha M2 disk då det inte riktigt lirar med SATA-portarna (2 SATA stängs av för 1 M2).

Hitade inte exakt samma recensioner nu, via svenska amazon så ser de ganska ok ut: https://www.amazon.se/240GB-Gigabyte-5-tums-Serial-Intern/dp/...

Dock verkar det mest vara kvaliteten som är problemet, inte så mycket hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag funderar dock på om det skulle vara värt att byta ut mina 250GB diskar (6-8 år gamla) mot en eller två av dessa. Används ju enbart för spellagring via Steam. Men hittar ju som sagt väldigt knapphänd info... Vill nämligen INTE ha M2 disk då det inte riktigt lirar med SATA-portarna (2 SATA stängs av för 1 M2).

Vad jag kunde hitta är att det är en dramless SSD. Inte satt mig in i vad det betyder egentligen men nu gissar jag att en med DRAM lagrar var saker och ting finns i en tabell för extra snabb lookup. Denna SSD kanske gör det direkt på själva SSDn. SSD är ju inte lika snabbt som RAM.

Jag är också inne på att köpa en och byta ut mina 240GB diskar som jag har för spellagring.

Jag tänker att för spel så borde detta vara OK med dramless men kanske inte för Operativsystem? Nån som vet?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag funderar dock på om det skulle vara värt att byta ut mina 250GB diskar (6-8 år gamla) mot en eller två av dessa. Används ju enbart för spellagring via Steam. Men hittar ju som sagt väldigt knapphänd info... Vill nämligen INTE ha M2 disk då det inte riktigt lirar med SATA-portarna (2 SATA stängs av för 1 M2).

Jag är också intresserad av denna disken. Verkar ha fått bra betyg i Indien (!).
https://www.amazon.in/GIGABYTE-GP-GSTFS31100TNTD-GIAGBYTE-1TB...

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H