Permalänk
Medlem

Corollan ligger på ca 20000-35000:- vid ~ 30kmil och beroende skick och prisrörelsen är nog ~ 1:- milen i kostnad - det händer inte så mycket längre räknat per mil utan det är skicket i övrigt i lack, rost och inredning samt inom kort tid framtida tyngre reparationer (som tex. AC-reparation eller kopplingsbyte) som sätter priset.

Kör 7 mil/dag med ca 0.65 l/mil i genomsnitt och 20 dagar/månaden ger ca 140 mil/mån och 91-liter soppa @ 16:30 liter ger 1483:- och per mil blir då 10:60kr/mil.

10:60 kr/mil i bränsle

1 kr/mil i värdeminskning

1.5 kr/mil i försäkring (schablon - har inte kollat och det är helförsäkrat trots gammal bil, bara för bekvämlighet och slippa trassel och kostnaden med tex. hyrbilar mm. om något händer och man själv bedöms vållande)

2.17 kr mil i service och förbrukningsmaterial (bromsar, däck etc., har inga akuta stora reparationer väntande trots 32000 mil, och att AC fungerar fortfarande, det som är inom synhåll som stor kostnad är kopplingsbyte, men den dagen den sorgen)

=~ ger ca 15:30 kr/mil i kostnad eller 2138/månad för just pendlingskörningen och bränslet står för 2/3-del av kostnaden. Månadskort inom Stockholm kostar 950:-/mån som jämförelse och det är billigt gentemot landsorts busskort som kan vara över 1500:-/mån. Att spara 2 timmar restid och att jag kan åka precis när jag vill utan att passa några tider och logistik med bussar till station, väntetider i halvtimme för man missade med 2 minuter, när man byter tåg/buss - ja det är värt 1200:- extra i månaden gentemot att åka kollektivt! Och jag har råd med det!!

Sådan gammal bil har ingen begränsning med kraftigt höjd avgift över typiskt 1200 eller 1500 mil/år under leasingperioden och eftersom jag i praktiken kör över 2300 mil år så är inte leasing ett alternativ då det sista 800 milen/år kommer vara väldigt dyra samt att man måste hålla bilen fräsch i samma nivå som en hyrbil för att inte få mer eller mindre kännbart prisavdrag när den sedan återlämnas. Kort sagt i leasing räkna med en full ut och invändig rekond innan återlämning av bilen och det är säkert kostnad på ett par tusen bara där.

En leasing-bil är en annans bil och man kan inte göra vad man vill med dem och drar man repa i någon inredning eller yta invändigt för att man lastade in något med vassa hörn eller får en lackskada på storparkering vid ICA av en barnfamiljsbil bredvid och sedan försvinner så kommer det att kosta när bilen sedan lämnas tillbaka. Har man barnfamilj med barn/unga skall man dra öronen åt sig då slitaget i fordonet är klart högre än ensampendling.

Det oket vill jag inte ha hängande över mig om man dessutom planerar ha bilen längre där en repa eller annan skavank inte kostar så mycket av bilens kvarvarande värde när bilen passerar 20000 mil. - dvs. man skiter i småskavanker som oundvikligt blir med tiden medans sådan är viktigt för en leasingbolag som skall sälja bilen vidare till så hög pris som möjligt och det är lite i deras godtycke i vad som anses är normal 'slitage' eller ger värdeavdrag när fordonet lämnas tillbaka efter 2-3 år. innan leasing-avtalet - se till innan påskrift att väldigt noga få reda på skriftligen vad som menas med 'normal' slitage och vad som anses som värdeminskande och också prislappen för det!!

Har man leasing så betalar man inte bara högre avgift/månad - man är städslav och måste hålla efter inne som ute som attan för uppkomna lackskador och jaga på försäkringsbolag när det sker - en kollega var måttligt förtjust när han fick stenskott av stor modell i vindrutan 10 dagar innan bilen skulle återlämnas, självrisken för vindrutan stod inte leasingavtalet för... och byta ruta inom 3 år får man räkna med dagens bilar och kvalitet på vägarna. Syna sådant noga innan man skriver på avtalet!!

Permalänk
Vila i frid

...eller en S60. De vanligaste felen, utöver de vanliga slitdetaljerna, är rattvinkelsensor, trottelsensor samt söndervibrerat rör till styrservot.

Permalänk
Inaktiv

Jag kollade lite på det här med privatleasing för några år sedan, men tyckte att det kändes alldeles för dyrt.
Kostnaden för den treåriga leasingperioden motsvarade en tredjedel av bilens nypris och två sådana perioder hade alltså blivit två tredjedelar av nypriset efter sex år utan att jag sedan hade haft någon bil kvar …
Det hade troligen blivit billigare att köpa en ny bil och behålla den i sex år än att privatleasa samma modell under två perioder. Om man inte kör mer än 1 500 mil per år (för att jämföra med en leasingbil) lär antagligen inte heller några större reparationer behövas. Sedan finns det ju märken som ger både fem och sju års garanti i dag (jo, jag vet att dessa garantier självklart inte gäller slitdelar) där man är skyddad mot större fel. Det ökar ju dessutom andrahandsvärdet om du säljer bilen innan garantitiden är över.
När man ser marknadsföringen för privatleasing får man ju dessutom intrycket att inga extra kostnader tillkommer, vilket bara stämmer om bilen är normalt sliten. Man får, vilket @xxargs så målande beskriver ovan, betala extra för allt som anses vara utöver normalt slitage den dag bilen lämnas tillbaka.

Permalänk
Inaktiv

Angående Aygo/107/C1: jag körde den första versionen av Aygo en del för drygt tio år sedan när den var ganska ny, bland annat ett par hundra mil under en semestermånad.
Den var perfekt som stadsbil och för korta turer – liten, smidig och lättparkerad. Samtidigt var motorn väldigt klen och orkade inte ens dra i gång bilen om man bara släppte upp kopplingen när man skulle starta – man var tvungen att ”gasa emot”. Förutom det kändes den tillräckligt pigg i låga hastigheter. I högre hastigheter hände det inte mycket och omkörningar var inget man gjorde i onödan.
Den var dessutom oerhört bullrig och överröstade nästan stereon på hög volym i högre hastigheter. Det var kanske inte så konstigt eftersom isoleringen i innertaket var oerhört tunn. Man behövde nästan bara nudda vid innertaket för att känna insidan av takplåten.
Det är heller ingen överdrift att säga att den inte kändes särskilt säker.
Den största fördelen med Aygon var den låga bränsleförbrukningen. Jag lyckades inte komma över halvlitern per mil trots långa motorvägspass under semestern.
Den var helt enkelt väldigt praktisk i stan, men inte tillräckligt bekväm i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja jag trodde också pl var dyrare men när man räknar på det när det är kampanj priser på elbilar så ljuger ju inte siffrorna.

Såhär räknade jag min månadskostnad:
3200Kr bränsle (Drar lite mer än 1l milen)
131Kr skatt
189Kr försäkring
300Kr reservdelar ( 20 år gammal och gått 35k mil, det är mycket problem)

3200+131+189+300=3820Kr/mån
Såklart bara en estimering, ibland går inget sönder ibland går mycket sönder. 😂 Bilen är rätt skrotig också, centrallåset strular, ac funkar inte, läcker olja, går inte att köra på låga växlar med mera. Ingen bil man litar på. Sen har jag lagt otaliga timmar på att laga den med delar från Tyskland med hjälp av YouTube. Skulle jag inte gjort att själv hade det varit betydligt dyrare.

Ja det var sant förr men inte just nu, varit ganska heta diskussioner om det på rika tillsammans under sommaren:

https://rikatillsammans.se/forum/t/nu-har-min-v70-lagt-av-hja...

https://rikatillsammans.se/kopa-bil-och-myter-vid-bilkop/

https://rikatillsammans.se/forum/t/hur-kan-privatleasing-vara...

https://alltomelbil.se/rea-pa-elbilar-nar-tillverkarna-spurta...

Lite dyrare blir det i slutändan för oss men tycker det är värt det att få köra en helt ny och säker bil, speciellt med barn på g. Känns bakvänt att köpa en ICE bil idag när malus blir hårdare, förbud är på ingång och för miljön förstås. Elbilar är väldigt dyra och även där vet vi inte vad andrahandsvärdet är än med tanke på batterierna. De begagnade som finns idag är redan föråldrade och har dålig räckvidd.

Givetvis tjänar bilfirman på leasing, ingen gör något gratis. Men just nu är det billigt att leasa elbilar. Det betyder inte att det kommer vara det om något år när regler kring bonus ändras. Sen är det ju så att. begagnat marknaden är het som tusan just nu. Sålde Volvon för 15k när vi köpte den för 5k för några år sedan, galet!🤯

3200 kr/månad / 16 kr/liter / 1 liter/mil = 200 mil/månad.

Får du verkligen leasa en elbil för under 4000 kr per månad om du kör 2400 mil per år? Och sen måste du väl betala typ 2-3 kr per mil för elen också, så för att spara något så behöver du komma under 3400 kr/månad i leasingkostnad per månad för att gå jäms upp.

Men visst, det verkar som att elbil är helt rätt för dig och finns det inga prisvärda begagnade elbilar så är nog leasing ett bättre alternativ än att köpa en fabriksny bil.

Permalänk
Medlem

Får alltid hjärnblödning när leasing dras in i dessa diskussioner. Ehmm jaa, ett RTX 3070 är dyrare än ett GTX 1060 som ni kör.. Trevligt att ni inte märker någon skillnad, men det är helt olika produkter ))

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av anon36896:

Angående Aygo/107/C1:

Även jag har haft Aygo en gång i tiden, en -08 som rullade ca 11,000 mil innan jag sålde kärran. Din beskrivning av klen uppstart är inget jag personligen känner igen, men håller helt klart med dig om att det inte var någon hisnande upplevelse att köra. Den accelererar väldigt sparsamt och känns ansträngd när man rullar på motorvägen. Ratten upplevdes inte särskilt bekväm heller då den ofta kändes styv när man skulle svänga. Inget vidare sköna säten heller och att krocka med den är minst sagt en mardröm.

Men hållbarhetsmässigt var den mycket bra. Min strulade i princip ingenting och trots att den upplevda kvalitén aldrig var något vidare så kände man sig alltid säker på att man kunde komma fram utan problem. Och som du säger var den toppen att ha i innerstaden. Med tanke på priset och driftkostnaderna var det ändå en bil som överträffade mina förväntningar, trots att det inte var en särskilt rolig bil att köra. Jag gillade Aygon för vad den var och ångrar inte att jag valde den.

Vid årsskiftet ärvde jag en Volvo S80 (-99) och känner mig helt såld på den. Helt förträfflig körupplevelse och bekvämlighet. Har lite svårt att vänja mig vid att bilen är så lång bara men annars kunde jag inte vara mer nöjd. Fast är man ute efter en pendlarbil är det nog inget förstahandsval förstås.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Mer än 1L per mil är ju skjukt hög bränsleförbrukning och endast därför din kalkyl blev billigare med leasing?
Eller missar jag något.

Sjukt hög vet jag inte? Det är vad Volvo bilar brukar dra. Ska nämnas att vi främst kör landsväg och motorväg. Sen misstänker jag att just vår bil drar lite extra för att den är..sliten. Spjällhuset är igensotat vilket ger övertryck i motorn, gamla stift etc.

Skrivet av xxargs:

Har man leasing så betalar man inte bara högre avgift/månad - man är städslav och måste hålla efter inne som ute som attan för uppkomna lackskador och jaga på försäkringsbolag när det sker - en kollega var måttligt förtjust när han fick stenskott av stor modell i vindrutan 10 dagar innan bilen skulle återlämnas, självrisken för vindrutan stod inte leasingavtalet för... och byta ruta inom 3 år får man räkna med dagens bilar och kvalitet på vägarna. Syna sådant noga innan man skriver på avtalet!!

Skrivet av anon36896:

Jag kollade lite på det här med privatleasing för några år sedan, men tyckte att det kändes alldeles för dyrt.
Kostnaden för den treåriga leasingperioden motsvarade en tredjedel av bilens nypris och två sådana perioder hade alltså blivit två tredjedelar av nypriset efter sex år utan att jag sedan hade haft någon bil kvar …
Det hade troligen blivit billigare att köpa en ny bil och behålla den i sex år än att privatleasa samma modell under två perioder. Om man inte kör mer än 1 500 mil per år (för att jämföra med en leasingbil) lär antagligen inte heller några större reparationer behövas. Sedan finns det ju märken som ger både fem och sju års garanti i dag (jo, jag vet att dessa garantier självklart inte gäller slitdelar) där man är skyddad mot större fel. Det ökar ju dessutom andrahandsvärdet om du säljer bilen innan garantitiden är över.
När man ser marknadsföringen för privatleasing får man ju dessutom intrycket att inga extra kostnader tillkommer, vilket bara stämmer om bilen är normalt sliten. Man får, vilket @xxargs så målande beskriver ovan, betala extra för allt som anses vara utöver normalt slitage den dag bilen lämnas tillbaka.

Jag är redan städslav så det är inget problem för min del. Jag håller med och PL är dyrt, för ICE bilar. Som sagt, elbilarna som finns på kampanj idag är billiga, det betyder inte att det kommer vara så framgent. Jag har ägt många bilar över åren och detta är första gången jag prövar leasning, jag får väl se om jag ångrar mig.

Jag har hört både skräckhistorier om stenskott och annat men även berättelser från vanligt folk där det aldrig varit problem. Sen ska man också tänka att du har ju en kostnad om du hade köpt ny eller en bil som inte är äldre än 5 år i form av värdeminskning ändå. Då får du antingen betala reperationer eller sälja till ett lägre pris. Men givetvis bör man ha buffert (precis som vanligt) även om det skulle hända. Många firmor har "förbesiktning" innan leasingen är över så man får reda på vad/om man ska fixa något. Den största risken, som jag ser det, är om man inte behöver bilen längre. Kanske man blir av med jobbet, eller flyttar närmare jobbet, skiljer sig, behöver större bil eller vad det nu kan vara. Att avbryta leasingen blir dyrt.

WW har en liten guide om vad som anses vara normaltslitage, kan vara kul läsning: https://www.volkswagen.se/idhub/content/dam/onehub_pkw/import...

Skrivet av Iskra:

3200 kr/månad / 16 kr/liter / 1 liter/mil = 200 mil/månad.

Får du verkligen leasa en elbil för under 4000 kr per månad om du kör 2400 mil per år? Och sen måste du väl betala typ 2-3 kr per mil för elen också, så för att spara något så behöver du komma under 3400 kr/månad i leasingkostnad per månad för att gå jäms upp.

Men visst, det verkar som att elbil är helt rätt för dig och finns det inga prisvärda begagnade elbilar så är nog leasing ett bättre alternativ än att köpa en fabriksny bil.

Det är blir oftast billigare när man snackar med säljarna och det finns alltid prutmån. Elkostnaden blir ca 2-300Kr/mån då vi kommer ladda uteslutande hemma. Kan man ladda gratis på jobbet så är det ju en stor fördel givetvis.

Nu skiljer sig säkert kostnaden på extramilen men i mitt avtal kostar det 11kr/milen vilket inte är så dyrt imo. Men vi kommer ligga ca 300 mil under gränsen ändå. Det har blivit lite extra senaste två sommarna då det inte gått att resa.

Skrivet av dcxs:

Får alltid hjärnblödning när leasing dras in i dessa diskussioner. Ehmm jaa, ett RTX 3070 är dyrare än ett GTX 1060 som ni kör.. Trevligt att ni inte märker någon skillnad, men det är helt olika produkter ))

Hehe ja, jag sa inte att det var det billigaste alternativet, jag menar bara att det är värt att åtminstone överväga.
För oss stod vi mellan att PL en ny bil eller att köpa en 3-4 år gammal bil för 350 000Kr. Inte bara hade jag då bundit mycket kapital i bilen som jag annars kan ha på börsen och generera pengar, jag hade fortfarande haft en hög bränslekostnad, skatt och helförsäkring. Och andrahandsvärdet är tveksamt på ICE tycker jag, vem vet hur marknaden ser ut om 5-10 år? Valet blev rätt enkelt. Och sen är ju elbilar för jäkla roliga att köra också.

Vill man ha det absolut billigaste, har verktyg och lokaler och viljan att lägga ner mycket tid så är det ju absolut billigaste att köpa en 10+ år gammal bil och göra allt själv och ha tur.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Någon nämnde Volvo S60 ovan viket även jag skulle vilja slå ett slag för.

Sålde min (06:a) för en tid sedan för byte till kombi. Det var en riktigt bra bil. Gick alltid igenom besiktningen, kanske någon lite anmärkning på någon slitagedel ibland. Billig och okomplicerad service. Om något pajjar är delarna standard och finns alltid på lager. Drar 0.6-0.7 på motorväg/80-landsväg vilket faktiskt är riktigt bra för så gammal bil.

Han som köpte den har den som pendlarbil, ca 6 mil enkel resa, och den ångar på fortfarande som den ska.

Visst, de gamla Volvona drar mer relativt nya bilar och är stora. Men det är mycket bil för pengarna och lite bekymmer. Dessutom säkra och stabila även i värsta vintervädret.Vilket alltså borde vara hög prioritet för pendling. Och skulle den braka ihop av någon anledning, eller krockas (daglig pendling = ökad olycksrisk), så har man ju inte lagt ner några enorma summor som man aldrig får tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Hej,

Nu har jag fått ett jobb 2 mil bort och vill köpa en bil till pendlingen som självklart inte ska kosta något och aldrig gå sönder. Jag känner att bilar under 20k verkar vara lite hit or miss och är inte säker på att jag vill riskera att det uppstår massa jobbiga reparationer efter kort tid.

Denna kan man aldrig veta, köpte en V60 Ocean race 2år gammal med 2000mil för 225'. Var inne i verkstaden 11 gånger på 12 månader innan jag sålde skiten. När jag köpte den så var det för att jag skulle ha en "driftsäker" bil. Gick från en s60 01 som aldrig krånglade.... Sämsta köpet i hela mitt liv. Lärdom i livet, skitsamma hur dyr/billig bil man köper, bara be till gudarna att man har valt rätt objekt.
Fick byta motorn efter 5månader.

Rekommenderar nyare s60/v70 alt Toyota.

Permalänk
Avstängd

Jag har haft både små och stora bilar. Mitt förra jobb låg ungefär tre mil bort och under tiden så hade jag en Ford Focus (skitbil på alla sätt, och dyra reparationer), Toyota Iq (för tung för den klena motorn och plastig värre, men höll och var billig), Honda Accord Diesel (bekväm och tillräckligt snabb, drog knappt mer soppa än Iq då man inte behövde pressa den så mycket men reparationer och skatt gjorde kostnaden högre).

Men jag har också haft en Aygo som jag var väldigt nöjd med, som jag köpte ny. Det var samma motor som i Iq men den lägre vikten gjorde att den inte kändes lika klen och den drog inte heller lika mycket. Det är förstås inte så mycket med ljudisolering och sånt, och den är plastig värre, men det känns mer ok då den liksom inte har några ambitioner mer än det. Och den är faktiskt rolig att köra emellanåt, lite gocart-känsla med låg vikt och så. Min farsa köpte en, eller en Peugeot 107 men det är ju samma bil, begagnad när han gick i pension som han fortfarande har efter tre år. Han är väl 183 lång och väger 120 kg och han körde ner till södra Spanien med den bilen och runt en del på kontinenten utan problem. Han får också in min son i barnstol, hund och hans flickvän utan problem.

Tittar man på kvalitet i allmänhet mellan märken så är ju Toyota bättre än Peugeot exempelvis, men ryktet är ju bättre än vad kvaliteten är i många lägen så man får kanske betala mer än det är värt. Sen handlar det ju mycket om bilen. Det är värt att provköra och få en känsla liksom. Känns växellådan vevig och långslagig så kanske det inte är så kul i längden exempelvis.

Permalänk
Medlem

Älskar min lilla peugeot 107. Den bara går och går. Kommer runt 60 mil på 35 liter. Servar den med biltema olja och filter 1 gång om året. Bytte rostigt avgasrör snabbt och enkelt. Utöver det har inget gått sönder.
Provvsitt innan är själv 180cm men har inga problem.
Pluggar nu men hade ungefär likalångt som dig till jobbet och har nu haft den i 5 år.
Det är en gammal 05. Köpte den när den gått 8k mil, nu är den uppe i 14k

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Honda Jazz eller Civic är väldigt driftsäkra bilar som även är bensinsnåla.
Har haft en Civic som extra bil i flera år nu och det enda som jag behövt byta är bromsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Sjukt hög vet jag inte? Det är vad Volvo bilar brukar dra. Ska nämnas att vi främst kör landsväg och motorväg. Sen misstänker jag att just vår bil drar lite extra för att den är..sliten. Spjällhuset är igensotat vilket ger övertryck i motorn, gamla stift etc.

"Gamla Volvo brukar dra" nä de skulle jag inte säga, låter mer som om du haft anliggande bromsar eller nått annat stort fel.
Min gamla Volvo 940 från 1995 drar UNDER 0,8 vid landsväg/motorväg.

Skulle nog även säga att Volvos 5-cyl med 140hk är relativt snåla också om man ligger landsväg/motorväg. Däremot sticker dom iväg endel vid stadskörning.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Jag är 190cm lång och kör en 107 från 2012. Kan varmt rekommendera detta om du är snål som jag. Drar väldigt lite, med ditt avstånd kommer den kosta dig runt 6-900kr i månaden i bränsle.

Den kostade 60000 när min sambo köpte den, jag köpte den sedan av henne.

Det stora problemet är inte komforten i hur du sitter - den är förvånansvärt bra. Inga problem med längden. Men den låter som fan. Jag kör oftast hörlurar så det går bra för mig dock (bilen har inte Bluetooth).

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lehto:

"Gamla Volvo brukar dra" nä de skulle jag inte säga, låter mer som om du haft anliggande bromsar eller nått annat stort fel.
Min gamla Volvo 940 från 1995 drar UNDER 0,8 vid landsväg/motorväg.

Skulle nog även säga att Volvos 5-cyl med 140hk är relativt snåla också om man ligger landsväg/motorväg. Däremot sticker dom iväg endel vid stadskörning.

Jo allt är ju relativt, men 1 liter milen är inte svårt att komma upp i med en så gammal bil med så stor motor. Inte för att den drar mer när den är gammal utan för att bilarna var törstigare då. Sen kan man ju påverka väldigt mycket med körstilen förstås, och andra saker som automatlåda kan påverka rejält också.

När jag jobbade på Volvo med att flytta runt bilar så drog vår följebil över två liter i snitt, oftast var det en XC70 2,5 T. Den gick ju många timmar om dagen i låga hastigheter dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ridebird:

Jag är 190cm lång och kör en 107 från 2012. Kan varmt rekommendera detta om du är snål som jag. Drar väldigt lite, med ditt avstånd kommer den kosta dig runt 6-900kr i månaden i bränsle.

Den kostade 60000 när min sambo köpte den, jag köpte den sedan av henne.

Det stora problemet är inte komforten i hur du sitter - den är förvånansvärt bra. Inga problem med längden. Men den låter som fan. Jag kör oftast hörlurar så det går bra för mig dock (bilen har inte Bluetooth).

Till min Aygo köpte jag en BT-mottagare från DX eller liknande för typ fem-tio dollar. Funkade bra. Bilen har ju AUX så då har man alla möjligheter att koppla in saker.

Permalänk
Medlem

Vart du klokare?

Ser att jag glömde kommentera diesel, det är nog inget att tänka på vid billigare bilar då det kan kosta 10 000 - 15 000 kr för spridare till en 5-20 år gammal fyrcylindrig dieselmotor. Diesel är nog utmärkt inom garantitiden och medan bilen fortfarande har lite värde och gått så lite att den täcks av eventuell maskinskada via försäkringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Min S70 GLT drog 0,8-0,9 beroende på körning, ibland lite under och lite över intervallet i specifika fall. S80 2,4t (första generationen) drog något mindre på landsväg, men nog marginellt mer i stan om jag minns rätt. Förvisso var båda manuella. BMW 530i (E60) liknande som S80 2,4t, också manuell, men det gick att få det att dra iväg rejält om man körde som en flåbuse. Nog något mindre i hög fart dock, tack vare den sjätte växeln. X6 35d (E71/första) runt 0,9, men det är en diesel, men samtidigt en redig jäkla klump. V60 D4 aut, nuvarande generation tror jag att jag hamnade på runt 0,55 landsväg. Ungefär vad min lilla astmatiska PSA-trepip drar, fast bensin. Den går att pressa ned under 0,5, tror jag sett 0,45 i jämn fart 70-80 km/h, men det är inget snitt som går att hålla i längden. En massa kallstarter med rutskrap etc och en del stadskörning i vintras gav typ 0,7-"isch" när det var som sämst.

Har för mig att jag fick något liknande V60 D4 med V70 Drive (den manuella med 116 hk PSA-dieseln), kanske marginellt över, när jag spettade ned den till Göteborg från Stockholm åt Hertz. Den klena motoriseringen straffade sig nog lite på motorvägen så att den inte blev så fasligt snål jämfört med en mer normalt dimensionerad diesel.

Permalänk
Medlem

Kör själv en S80 2002 med 2,4 180hk motorn just nu. Pendlar ca 35km enkel sträcka till jobbet, Stockholmstrafik E18/E4 inkl. Essingeleden.

Snittar runt 0,75l milen både enligt färddatorn och egna beräkningar.
Köpte den för 10.000kr av en granne, äldre farbror för 2 år sedan och sen dess har jag bara bytt bromsar och oljefilter. Gått ca 26k mil.

Sjukt billig bil att äga, och riktig lyxkomfort inuti. Dessutom ingen värdeminskning överhuvudtaget

Visa signatur

Ryzen 5 5600 || Intel Arc B580 LE || Corsair 2x16GB 3200MHz || NZXT H1 V1 Custom Mod ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Bor man i en stad och absolut inte vill cykla så är det ju ett alternativ. Annars kan man ju ta två? 🤣

Inte särskilt smidigt, trots boende i storstad att:
* Ta cykeln till golfbanor
* Ta cykeln till släkt och vänner 3-35 mil bort
* Ta cykeln i snöslask november - april
* Lägga en hel lördag på att åka kollektivt till en bygghandel för att köpa tre plugg

osv, osv... 1000 mil kan vara 1000 väldigt nyttiga mil även om man bor i stan.

Tror inte TS kommer nå någon konsensus i den här diskussionen. Det brukar alltid resultera i att folk skriver sina egna uppfattningar av bilmärken och den tur de själva har haft. Har någon haft en Toyota där växellådan gått så kommer de skriva att det är det sämsta bilmärket även om den statistiskt sett kan vara mest driftsäker av alla bilar.

Permalänk
Medlem

Köp en Honda Crz. Hybrid 495kr skatt. 60mil per tank (cirka 0. 45/milen). Min har gått snart 20k mil. Har endast behövt serva den.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

@ztenlund: V60 har nog lite bättre komfort än småbilarna också

Vill TS hålla sig under 50-60 tusen så ska kanske TS ska hålla sig till mindre mellanklassen dock.

Permalänk
Medlem

äh, ha kul på väg till jobbet. E60 M5

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@ztenlund: V60 har nog lite bättre komfort än småbilarna också

Vill TS hålla sig under 50-60 tusen så ska kanske TS ska hålla sig till mindre mellanklassen dock.

Självklart, men en V60 med en bensinare med samma prestanda som D4 lär dra mer, så av det skälet är förbrukningen inte direkt jämförbar mot en småbil med bensinmotor. De finns ju ganska ofta med diesel också, även om det nog inte lönar sig riktigt lika mycket som på en större bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Självklart, men en V60 med en bensinare med samma prestanda som D4 lär dra mer, så av det skälet är förbrukningen inte direkt jämförbar mot en småbil med bensinmotor. De finns ju ganska ofta med diesel också, även om det nog inte lönar sig riktigt lika mycket som på en större bil.

Prisskillnaden är dock försumbar om du jämför en bil som är specad 0,45 eller 0,55 l/mil.

Sen var det ju det där med drift och underhåll, byta spridare på en 1,4 L dieseldriven Aygo kostar 10 000 kr för bara fyra spridare sedan arbetet på det om du inte skruvar själv. Inte för att alla dieselmotorer har problem med spridare, men många har under bilens livslängd.

En 1,0 L (bensin) Aygo 2005-2014 drar dessutom likvärdigt med en betydligt starkare bensinmotor i en V60 vid normal körning. Men sedan är ju vad som helst bättre än en Aygo i komfort, även typ Ford KA/Fiat 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja jag trodde också pl var dyrare men när man räknar på det när det är kampanj priser på elbilar så ljuger ju inte siffrorna.

Såhär räknade jag min månadskostnad:
3200Kr bränsle (Drar lite mer än 1l milen)
131Kr skatt
189Kr försäkring
300Kr reservdelar ( 20 år gammal och gått 35k mil, det är mycket problem)

3200+131+189+300=3820Kr/mån
Såklart bara en estimering, ibland går inget sönder ibland går mycket sönder. 😂 Bilen är rätt skrotig också, centrallåset strular, ac funkar inte, läcker olja, går inte att köra på låga växlar med mera. Ingen bil man litar på. Sen har jag lagt otaliga timmar på att laga den med delar från Tyskland med hjälp av YouTube. Skulle jag inte gjort att själv hade det varit betydligt dyrare.

Ja det var sant förr men inte just nu, varit ganska heta diskussioner om det på rika tillsammans under sommaren:

https://rikatillsammans.se/kopa-bil-och-myter-vid-bilkop/

https://rikatillsammans.se/forum/t/hur-kan-privatleasing-vara...

https://alltomelbil.se/rea-pa-elbilar-nar-tillverkarna-spurta...

Lite dyrare blir det i slutändan för oss men tycker det är värt det att få köra en helt ny och säker bil, speciellt med barn på g. Känns bakvänt att köpa en ICE bil idag när malus blir hårdare, förbud är på ingång och för miljön förstås. Elbilar är väldigt dyra och även där vet vi inte vad andrahandsvärdet är än med tanke på batterierna. De begagnade som finns idag är redan föråldrade och har dålig räckvidd.

Givetvis tjänar bilfirman på leasing, ingen gör något gratis. Men just nu är det billigt att leasa elbilar. Det betyder inte att det kommer vara det om något år när regler kring bonus ändras. Sen är det ju så att. begagnat marknaden är het som tusan just nu. Sålde Volvon för 15k när vi köpte den för 5k för några år sedan, galet!🤯

Så Kian är billigare om man leasar den för enbart den kortare sammanlagda körsträcka på i snitt 125 mil i månaden och om man räknar bränsle för korta turer så att den går att köra på så gott som ren el. Medan Volvon körs på max treans växel typ 200 mil i bara pendling i månaden? Utöver det så ska man avrunda Kians pris nedåt och i kalkylen.

Litar nog inte helt på att jämförelsen varit helt objektiv.

Permalänk
Medlem

Tänker att jag hoppar ner i träsket, själv köpte jag bil för att pendla. Mitt resonemang var till en början skrothög a 10000 kr. Jag slog till på en Peugeot 307 nybesiktigad och nyskattad, utan fungerande AC. Naivt tänkte jag att hur varmt kan det bli på en svensk sommar, egentligen? Tydligen jättevarmt, det var sommarn alla portabla AC sålde slut...! Sjukt nöjd med bilen, driftsäker, servade med en kompis på garageuppfart och fick byta skivor i övrigt rullade den bra trots 25000 mil på mätaren. Varm i kläderna tänkte jag att det hade varit gött med en bil som hade fungerande AC, köpte en Citroen C5 med 16000 mil på mätaren för ungefär samma pengar som 307an, nyreparerad och redo att rulla med iskall AC. Flög igenom besiktningen utan problem som säljaren påstod att den skulle göra. Sen fick jag byta jag vet inte hur mycket delar över ett år, många typfel dök upp ett efter ett, spenderade mycket tid på garageuppfarten, bromsok, koppling (som var bytt en gång, kollade specifikt efter det i serviceboken), säkringsbox å mer småfix. Inte så dyrt då saker gjordes utan verkstad men litade inte längre på bilen. Sen blev det en nästan ny KIA Ceed, inte gjort ett smack mer än att byta däck och fylla på spolarvätska. Så nu till det kanske intressanta, följande lärdommar och resonemang från att ha letat skrothög

*Gör din hemläxa, bestäm dig för en eller några modeller som är intressanta. Kolla upp vanliga fel med dessa modeller så du kan se vad som är åtgärdat osv när du kikar på en bil.
*Det kan vara väl värt att investera i en felkodsläsare, lätt att koppla in i bilen för att se om där är något uppenbart fel. Testkör en ordentlig runda med något start/stop ibland tar det lite tid innan motorlampan tänds Testa så att stereon fungerar men se också till att köra med den avstängd så du hör ljuden i bilen.
*Kolla upp ägaruppgifter, många annonser får det att låta som att "familjebilen säljs" i själva verket har de köpt bilen 5 dagar tidigare. Dvs privat bilförsäljare.
*Jag föredrog att köpa privat av någom som ägt bilen ett tag, lägre pris än hos ett företag som ändå inte lämnar någon garanti, mer pengar över till reparationer som lär behövas i denna prisklass. Samt att man fick ett hyfsat hum om hur ärlig en person var, stod över några bilar på p.g.a. t.ex. tvetydlig kommunikation eller vaga svar från säljare.
*Billliga bilar är lotteri, trots hemläxa och noga utvalt praktexemplar förekommer slitage och reparationer.
* Bilar över 30k ska vara varudeklarerade hos firmor, dvs genomgångna och beskriva dess skick. Jag var alltid skeptisk till bilar som kostade precis under. Kanske paranoia.

Slutligen, ett stort lycka till i jakten på bil Jag kan med handen på hjärtat rekommendera en 307a men då är jag j*vligt jävig!

Permalänk
Medlem

Toyota och Ford kan jag rekommendera varmt runt den prislappen, speciellt Ford. Du får väldigt mycket bil för pengarna, kör en -13 Ford Focus kombi själv, gav 66000kr för den, diesel/billig skatt och 8300mil, nyservad.

Största tipset jag kan ge dig är faktiskt att titta runt på blocket där du bor på bilhandlare, sen kolla efter dem märkena du vill ha/modeller sedan testa dig fram. Du kan inget säga utan att ha provkört bilen i fråga.

Kan säga såhär, ett par saker du inte vill vara utan: Billig i drift, fungerande AC, 6vxl och farthållare, körde en Toyota Yaris -03. Utan AC, det var hemskt på sommaren, annars fantastisk pendlarbil/stadsbil om man inte vill ha lastutrymma. Tänk dock att du ska kunna göra mer med bilen, tex handla mat osv kanske åka lite

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem

Jag kör en Mazda 3 -18 till jobbet sådär 5 mil enkel väg varje dag, snart rullat 12k problemfria mil och kollar du på modellerna från 2014 av dessa börjar de bli billiga, min drar cirka mellan 0.55-0.6 på landsväg men har en automatare. varit en förvånansvärt billig bil att serva jämfört med vad jag kört innan och däck och så är standard 16 tums så billigt i inköp.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/mazda_3_sport_2_0_sky...

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.