Corollan ligger på ca 20000-35000:- vid ~ 30kmil och beroende skick och prisrörelsen är nog ~ 1:- milen i kostnad - det händer inte så mycket längre räknat per mil utan det är skicket i övrigt i lack, rost och inredning samt inom kort tid framtida tyngre reparationer (som tex. AC-reparation eller kopplingsbyte) som sätter priset.
Kör 7 mil/dag med ca 0.65 l/mil i genomsnitt och 20 dagar/månaden ger ca 140 mil/mån och 91-liter soppa @ 16:30 liter ger 1483:- och per mil blir då 10:60kr/mil.
10:60 kr/mil i bränsle
1 kr/mil i värdeminskning
1.5 kr/mil i försäkring (schablon - har inte kollat och det är helförsäkrat trots gammal bil, bara för bekvämlighet och slippa trassel och kostnaden med tex. hyrbilar mm. om något händer och man själv bedöms vållande)
2.17 kr mil i service och förbrukningsmaterial (bromsar, däck etc., har inga akuta stora reparationer väntande trots 32000 mil, och att AC fungerar fortfarande, det som är inom synhåll som stor kostnad är kopplingsbyte, men den dagen den sorgen)
=~ ger ca 15:30 kr/mil i kostnad eller 2138/månad för just pendlingskörningen och bränslet står för 2/3-del av kostnaden. Månadskort inom Stockholm kostar 950:-/mån som jämförelse och det är billigt gentemot landsorts busskort som kan vara över 1500:-/mån. Att spara 2 timmar restid och att jag kan åka precis när jag vill utan att passa några tider och logistik med bussar till station, väntetider i halvtimme för man missade med 2 minuter, när man byter tåg/buss - ja det är värt 1200:- extra i månaden gentemot att åka kollektivt! Och jag har råd med det!!
Sådan gammal bil har ingen begränsning med kraftigt höjd avgift över typiskt 1200 eller 1500 mil/år under leasingperioden och eftersom jag i praktiken kör över 2300 mil år så är inte leasing ett alternativ då det sista 800 milen/år kommer vara väldigt dyra samt att man måste hålla bilen fräsch i samma nivå som en hyrbil för att inte få mer eller mindre kännbart prisavdrag när den sedan återlämnas. Kort sagt i leasing räkna med en full ut och invändig rekond innan återlämning av bilen och det är säkert kostnad på ett par tusen bara där.
En leasing-bil är en annans bil och man kan inte göra vad man vill med dem och drar man repa i någon inredning eller yta invändigt för att man lastade in något med vassa hörn eller får en lackskada på storparkering vid ICA av en barnfamiljsbil bredvid och sedan försvinner så kommer det att kosta när bilen sedan lämnas tillbaka. Har man barnfamilj med barn/unga skall man dra öronen åt sig då slitaget i fordonet är klart högre än ensampendling.
Det oket vill jag inte ha hängande över mig om man dessutom planerar ha bilen längre där en repa eller annan skavank inte kostar så mycket av bilens kvarvarande värde när bilen passerar 20000 mil. - dvs. man skiter i småskavanker som oundvikligt blir med tiden medans sådan är viktigt för en leasingbolag som skall sälja bilen vidare till så hög pris som möjligt och det är lite i deras godtycke i vad som anses är normal 'slitage' eller ger värdeavdrag när fordonet lämnas tillbaka efter 2-3 år. innan leasing-avtalet - se till innan påskrift att väldigt noga få reda på skriftligen vad som menas med 'normal' slitage och vad som anses som värdeminskande och också prislappen för det!!
Har man leasing så betalar man inte bara högre avgift/månad - man är städslav och måste hålla efter inne som ute som attan för uppkomna lackskador och jaga på försäkringsbolag när det sker - en kollega var måttligt förtjust när han fick stenskott av stor modell i vindrutan 10 dagar innan bilen skulle återlämnas, självrisken för vindrutan stod inte leasingavtalet för... och byta ruta inom 3 år får man räkna med dagens bilar och kvalitet på vägarna. Syna sådant noga innan man skriver på avtalet!!