Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefebvre:

Kul att höra och tack för svaret. Då ska jag också försöka trycka ner priset lite, om det nu blir av.

Jag är inte alls nervös inför räckvidden på Enyaq, även på långresor brukar vi oavsett stanna efter 2-3h Max för att sträcka på benen eller äta något.

Ingen fara. Vill du ha mer intryck, bilder eller dylikt så kan jag bidra med det efter leverans.
Om det blir av, ta in offerter från ett flertal handlare och skriv att du tar in offerter så att de förstår att deras pris jämförs med andra säljare.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Ingen fara. Vill du ha mer intryck, bilder eller dylikt så kan jag bidra med det efter leverans.
Om det blir av, ta in offerter från ett flertal handlare och skriv att du tar in offerter så att de förstår att deras pris jämförs med andra säljare.

Toppen, stort tack. Bra tips för att trycka lite på priset.

Permalänk
Medlem

Är det någon som sitter på info om MG ZS EV är helt slut överallt eller om den fortfarande finns tillgänglig att leasa från någon återförsäljare? Enligt en säljare på Hedin bil är de helt slut i lager, men han kunde varken bekräfta eller förneka att det kan finnas ett fåtal kvar som är avsatta till öppningserbjudanden på de nya anläggningarna som öppnas inom kort, bland annat den i Haninge. Dessvärre verkar jag inte kunna hitta vilket datum de öppnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Får höra med handlaren igen, var in igår och fick inte en positiv känsla

Jag har provkört en RwD 72,6 kWh på RA Motor i Uppsala och beställt. De säger att leveranstiden är 5-9 månader.

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Jag har provkört en RwD 72,6 kWh på RA Motor i Uppsala och beställt. De säger att leveranstiden är 5-9 månader.

Får höra av mig dit då. Ligger 45 minuter bort så de kan jag leva med.

Tack för info

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Skrivet av dalathegreat:

Lite 2-door coupe BEV action:

https://i.imgur.com/mdIIEdy.jpeg
https://i.imgur.com/pjHtFWM.jpeg

Ska bli så himla gött att få denna väg-laglig

har själv ägt en nissan 100nx

vad är det för motor i ?

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

Jag har avverkat dryga 500 mil i vår Enyaq IV80 sportline och är mer än nöjd så här långt.
Väldigt bekväm och tyst att åka i. Visst kunde man önska lite mer än 204 hk och jag var lite orolig att den skulle kännas trött. Men som familjebil räcker motorn gott och i vardagen går den väldigt bra och jag saknar sällan mer, även om det naturligtvis kunde vara roligt någon gång ibland.
Som familjebil anser jag att det är det bästa som finns på elbilsmarknaden av allt jag sett och testat.
Bra komfort, utrymmen och smarta genomtänkta detaljer med förvaring och krokar.

Vad det gäller leveranstider har jag en bekant som fick februari som leveransmånad nu på en Enyaq och en annan som beställt ioniq 5 och fick tidigast april som besked.

Permalänk
Medlem

Fick precis hem 1 av 2 elbilar, nummer två försvann under transporten (nice). Laddstolpen hemma levereras inte förrän om 2 veckor.

Försöker febrilt ladda bilen via valfri publik laddstolpe, men det är till synes omöjligt? Åtminstone i min lilla stad som bara har ca 20 stolpar. Jag hittar bara en handfull snabbladdare (typ 5) varav de flesta är ur funktion.

Den enda jag hittar som fungerar enligt Google maps är Ionitys, men deras app är bokstavligt talat det värsta jag råkat ut för. Ingenting fungerar i den. Varenda request jag gör i appen utmynnar i felmeddelandet "there was an error processing your request".

Ser ut som att dieselbilarna får rulla ett par veckor till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Fick precis hem 1 av 2 elbilar, nummer två försvann under transporten (nice). Laddstolpen hemma levereras inte förrän om 2 veckor.

Försöker febrilt ladda bilen via valfri publik laddstolpe, men det är till synes omöjligt? Åtminstone i lilla Karlskrona som bara har 19 stolpar. Jag hittar bara en handfull snabbladdare (typ 3) varav de flesta är ur funktion.

Den enda jag hittar som fungerar enligt Google maps är Ionitys, men deras app är bokstavligt talat det värsta jag råkat ut för. Ingenting fungerar i den. Varenda request jag gör i appen utmynnar i felmeddelandet "there was an error processing your request".

Ser ut som att dieselbilarna får rulla ett par veckor till

Får vår kia eniro på tisdag men får inte laddboxen på ett tag ser det ut som. Har 10A i garaget så har beställt en ljusterbar Schukoladdare: https://laddstoppet.se/laddkablar/schuko/laddkabel-schuko-til...

Tänkte ladda med 6A.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Får vår kia eniro på tisdag men får inte laddboxen på ett tag ser det ut som. Har 10A i garaget så har beställt en ljusterbar Schukoladdare: https://laddstoppet.se/laddkablar/schuko/laddkabel-schuko-til...

Tänkte ladda med 6A.

Har inte koll på marknaden för schukoladdare men såg att vw säljer en som tillbehör till vad jag uppfattar som ett bra pris. Tänker att vw inte säljer sämsta kvalitén som orginaltillbehör.
VW tillbehör laddare 2220 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgers:

Är det någon som sitter på info om MG ZS EV är helt slut överallt eller om den fortfarande finns tillgänglig att leasa från någon återförsäljare? Enligt en säljare på Hedin bil är de helt slut i lager, men han kunde varken bekräfta eller förneka att det kan finnas ett fåtal kvar som är avsatta till öppningserbjudanden på de nya anläggningarna som öppnas inom kort, bland annat den i Haninge. Dessvärre verkar jag inte kunna hitta vilket datum de öppnar.

Holmgrens är väl återförsäljare med numera, så kanske värt att kolla upp om dom har samma deal och bilar på g.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scjn:

Har inte koll på marknaden för schukoladdare men såg att vw säljer en som tillbehör till vad jag uppfattar som ett bra pris. Tänker att vw inte säljer sämsta kvalitén som orginaltillbehör.

Ja den är säkert ok, jag hade dock hållit mig långt ifrån Deltaco och liknande 😛

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av scjn:

Observera att den bara verkar klara max 10A och inte gå att ställa in justerbar strömstyrka på. Ganska mycket mer begränsad alltså men räcker det så funkar den säkert bra.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tänkte ladda med 6A.

Tror dessa är billigare och har mer att välja på

https://www.evsolution.se/webbshop-2-2-2/

Har beställt en Laddbox av dom med installation för 2 veckor sedan stod 3-4 veckor leveranstid så får se när dom kommer och gör det samtidigt som bilen inte kommer förens i november så är inte stressad än

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Holmgrens är väl återförsäljare med numera, så kanske värt att kolla upp om dom har samma deal och bilar på g.

Tack för tipset, tyvärr verkar de vara helt slutsålda där också. Får väl vänta till nästa års modell istället, känns bara surt att gå miste om ett så bra erbjudande

Permalänk
Skrivet av Borgers:

Tack för tipset, tyvärr verkar de vara helt slutsålda där också. Får väl vänta till nästa års modell istället, känns bara surt att gå miste om ett så bra erbjudande

Satte upp mig för en provkörning förra veckan. Men säljaren sa det inte var möjligt fanns inga bilar kvar.

Dock släpptes det några till förra veckan så blev erbjuden en bil och med obestämd färg sedan handlarna tävlade om potten bilar. Nu har jag också fått veta det blev en vit.

Så hade tur denna gången, tror det gäller att hitta säljare som gillar jobbet och gör det lilla extra som en ung kille/tjej och trycker F4 och uppdatera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrastarka:

Satte upp mig för en provkörning förra veckan. Men säljaren sa det inte var möjligt fanns inga bilar kvar.

Dock släpptes det några till förra veckan så blev erbjuden en bil och med obestämd färg sedan handlarna tävlade om potten bilar. Nu har jag också fått veta det blev en vit.

Så hade tur denna gången, tror det gäller att hitta säljare som gillar jobbet och gör det lilla extra som en ung kille/tjej och trycker F4 och uppdatera

Gratulerar! Var också och provkörde förra veckan men den säljaren sa som sagt att det var helt slutsålt och att de får in 25 intresseanmälningar per dag, då tänkte jag att det inte är någon idé att ställa sig i någon form av kö.

Permalänk
Medlem

Hur är det med snabbladdarna (CCS) och kablar? Har de fasta kablar eller förväntas man ha en själv? För den jag fick med bilen är bara typ 2.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hur är det med snabbladdarna (CCS) och kablar? Har de fasta kablar eller förväntas man ha en själv? För den jag fick med bilen är bara typ 2.

På alla snabbladdare med CCS sitter det fasta kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

På alla snabbladdare med CCS sitter det fasta kablar.

Strålande, tack!

Tankar kring när Tesla öppnar sina stationer för andra märken?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Strålande, tack!

Personligen är jag inte för ett öppnande, men Elons strävan är att övergången till elbilar ska gå så snabbt som möjligt.
Den strävan kan man ju stödja, då det är något man själv vill. Skulle dock önskat att andra biltillverkare kunde hjälpa till i uppbyggnaden av laddnätverk och inte enbart bygga kassa bilar för att fördröja övergången... Är ju inte någon önskedröm att behöva sitta i långa köer och vänta på att andra bilar ska ladda, när man är på väg någonstans. Dygnet har ju bara 24 timmar...

Enligt Elon så ska Supercharger-nätverket öppnas senare i år. Så det borde ju inte dröja allt för länge..
"Elon Musk recently confirmed that Tesla will open up its proprietary Supercharging network to drivers of other electric vehicles, beginning later this year."

Hur kommer det att fungera att ladda?
"Musk explained that non-Tesla EV owners will be able to use the Tesla smartphone app to manage and pay for their charging sessions: “We are thinking about a real simple thing where you just download the Tesla app, you go to the Supercharger, you just indicate which stall you are in, you plug in your car, even if it’s not a Tesla, and you just access the app to tell it, ‘turn on the stall that I’m in for how much electricity,’ and this should work for almost any manufacturer’s electric car.”

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Strålande, tack!

Beror på om det är mest för PR och få skattepengar för utbyggnationen, några få utvalda tillverkare, några få utvalda stationer som man pratat om tidigare (som man fått bidrag för att bygga), eller ”sälja el billigt till alla”. Är det så att vi kommer få massa långsamladdande bilar på alla superchargers lär det inte bli kul längre. Redan idag är det lite väl fullt ibland men sedan senaste utbyggnationen fungerar det bra. Lär göra att det blir bensinbil igen för mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Beror på om det är mest för PR och få skattepengar för utbyggnationen, några få utvalda tillverkare, några få utvalda stationer som man pratat om tidigare (som man fått bidrag för att bygga), eller ”sälja el billigt till alla”. Är det så att vi kommer få massa långsamladdande bilar på alla superchargers lär det inte bli kul längre. Redan idag är det lite väl fullt ibland men sedan senaste utbyggnationen fungerar det bra. Lär göra att det blir bensinbil igen för mig.

Min förhoppning är att Elon fortsätter ge fingret åt de andra tillverkarna, men låter deras kunder själva skaffa Teslas app/tjänst och lada sina bilar. Inte att Tesla typ gör en deal med Volvo och släpper på bara Volvo-bilar på supercharger-nätverket.

Med tanke på hur pissiga de övriga nätverken är så tror jag det hade blivit en succé och då hade Tesla kunnat bygga ut sitt nätverk mycket mer än om de bara riktade sig mot Teslor, utan att vara beroende av avtal med specifika bilmärken och så.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Aktsu:

TM Sweden har ju redan fått beviljat medel för laddstationer inom "vita vägar"-stödet. Jag har inte sett datum för när de stationerna ska vara uppe, men det faller ju mer troligt att det timar med att Superchargernätverket öppnar upp för andra, än att det skulle bli någon speciallösning med andra laddstolpar än annars. Dock krävs ju fortfarande AC-kontakter för 22kW, så det kommer ju ändå bli annorlunda än en normal Superchargerstation.

/Hans

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Min förhoppning är att Elon fortsätter ge fingret åt de andra tillverkarna, men låter deras kunder själva skaffa Teslas app/tjänst och lada sina bilar. Inte att Tesla typ gör en deal med Volvo och släpper på bara Volvo-bilar på supercharger-nätverket.

Med tanke på hur pissiga de övriga nätverken är så tror jag det hade blivit en succé och då hade Tesla kunnat bygga ut sitt nätverk mycket mer än om de bara riktade sig mot Teslor, utan att vara beroende av avtal med specifika bilmärken och så.

Jag är helt säker på att anledningen till att det kan ta Tesla flera år att bygga en station de annonserat i Sverige inte beror på för lite pengar. De måste nog dubbla nätet från nu innan det kan bära att släppa in alla utan att försämra för Teslaägare.

För att elförsäljningen skall komma i närheten av vinsten från en såld bil lär de behöva ta redigt betalt. Gissningsvis över vad Ionity tar betalt, och de kommer helt klart tappa försäljning om det blir sämre för Teslaägare.

Skrivet av Samsung:

TM Sweden har ju redan fått beviljat medel för laddstationer inom "vita vägar"-stödet. Jag har inte sett datum för när de stationerna ska vara uppe, men det faller ju mer troligt att det timar med att Superchargernätverket öppnar upp för andra, än att det skulle bli någon speciallösning med andra laddstolpar än annars. Dock krävs ju fortfarande AC-kontakter för 22kW, så det kommer ju ändå bli annorlunda än en normal Superchargerstation.

/Hans

Jag är ganska säker på att när Elon pratar om att ”öppna nätverket” nästa månad är det just de där specialstationerna han pratar om. Tror inte det gäller alla stationer för alla bilar.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Aktsu:

Jag är helt säker på att anledningen till att det kan ta Tesla flera år att bygga en station de annonserat i Sverige inte beror på för lite pengar. De måste nog dubbla nätet från nu innan det kan bära att släppa in alla utan att försämra för Teslaägare.

För att elförsäljningen skall komma i närheten av vinsten från en såld bil lär de behöva ta redigt betalt. Gissningsvis över vad Ionity tar betalt, och de kommer helt klart tappa försäljning om det blir sämre för Teslaägare.

Jag har sett en del synpunkter från Teslaägare efter att 2,35 kronor per kWh-priset släpptes, nu när det emellanåt börjar gå en bit över 4 kronor per kWh på Superchargers. Samtidigt är det ju långt ifrån gratis att bygga laddstationer, särskilt inte med så många stolpar, så jag förstår att priserna behöver öka något.

/Hans

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Inte för lite pengar förstås, snarare för låg ROI. En ny laddare måste ju bli lönsam inom inte allt för lång tid, annars bygger man den inte. Och eftersom marknaden är mycket större än bara Tesla så kommer de förstås att öka utbyggnaden om de låter andra märkens bilar ladda på deras laddare också. Sen tillkommer diverse offentliga stöd och så som förstås bara utgår för publika laddare, inte de som bara funkar för ett bilmärke.

Citat:

De kan ju fortfarande erbjuda olika priser för olika grupper, det gör ju Ionity exempelvis. Med största sannolikhet kommer bilar från Tesla att få ett lägre pris än övriga, enda chansen att någon annan skulle få ett bättre pris är ju ifall märket betalar rejält för det, och det är ju ytterst tveksamt att Tesla skulle vara intresserade av en sådan deal förstås.

Angående vinst så var ju förra räkenskapsåret det första som Tesla faktiskt gjorde en vinst på bilförsäljningen (alltså utan att räkna med försäljning av utsläppskrediter till andra bilföretag), så vinsten per bil är nog inte så värst hög ändå. Däremot måste förstås laddarna bära kostnaden, både för byggandet av den inklusive eventuella uppgraderingar av infrastruktur och så (de fasta kostnaderna), och förstås för elen och service av laddaren och så (rörliga kostnader). Den förstnämnda kostnaden borde inte påverkas mer än ytterst marginellt av att de öppnar för andra bilar, medan den rörliga delen av kostnaden borde öka parallellt med ökningen av intäkterna liksom.

Men kan ju göra en liknelse med appmarknaden på mobiltelefoner. Om du har en app till Iphone som är väldigt populär, och du släpper den till Android också med samma backend och så och utan några större modifieringar av koden (vilket inte är så lätt i verkligheten) så får du ju fler betalande kunder för samma mängd "RnD" även om kostnaderna för hosting, servrar och liknande ökar parallellt med antalet användare. Totalt sett hade det förstås inneburit minskade kostnader per användare. Om X är fasta kostnader för plattformen och Y är kostnaden per användare, antalet användare är n: Kostnad = X + nY innebär ju att ju fler användare, högre n, desto mindre marginalkostnader per användare. Sen kompliceras saken förstås ytterligare av att det inte finns oändligt antal platser att bygga laddare på, att elnätet är begränsat och sådär, men på det stora hela så borde fler användare ändå ge lägre kostnader, upp till en viss gräns förstås.

Citat:

Jag är ganska säker på att när Elon pratar om att ”öppna nätverket” nästa månad är det just de där specialstationerna han pratar om. Tror inte det gäller alla stationer för alla bilar.

Kanske. Men även då kan det ju vara ett provskott liksom, funkar det bra och dessa laddare gör vinst utan att skapa långa köer för Tesla-ägare så kanske de uppgraderar övriga laddare till sådana löpande.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av snajk:

Inte för lite pengar förstås, snarare för låg ROI. En ny laddare måste ju bli lönsam inom inte allt för lång tid, annars bygger man den inte. Och eftersom marknaden är mycket större än bara Tesla så kommer de förstås att öka utbyggnaden om de låter andra märkens bilar ladda på deras laddare också. Sen tillkommer diverse offentliga stöd och så som förstås bara utgår för publika laddare, inte de som bara funkar för ett bilmärke.
De kan ju fortfarande erbjuda olika priser för olika grupper, det gör ju Ionity exempelvis. Med största sannolikhet kommer bilar från Tesla att få ett lägre pris än övriga, enda chansen att någon annan skulle få ett bättre pris är ju ifall märket betalar rejält för det, och det är ju ytterst tveksamt att Tesla skulle vara intresserade av en sådan deal förstås.

Angående vinst så var ju förra räkenskapsåret det första som Tesla faktiskt gjorde en vinst på bilförsäljningen (alltså utan att räkna med försäljning av utsläppskrediter till andra bilföretag), så vinsten per bil är nog inte så värst hög ändå. Däremot måste förstås laddarna bära kostnaden, både för byggandet av den inklusive eventuella uppgraderingar av infrastruktur och så (de fasta kostnaderna), och förstås för elen och service av laddaren och så (rörliga kostnader). Den förstnämnda kostnaden borde inte påverkas mer än ytterst marginellt av att de öppnar för andra bilar, medan den rörliga delen av kostnaden borde öka parallellt med ökningen av intäkterna liksom.

Men kan ju göra en liknelse med appmarknaden på mobiltelefoner. Om du har en app till Iphone som är väldigt populär, och du släpper den till Android också med samma backend och så och utan några större modifieringar av koden (vilket inte är så lätt i verkligheten) så får du ju fler betalande kunder för samma mängd "RnD" även om kostnaderna för hosting, servrar och liknande ökar parallellt med antalet användare. Totalt sett hade det förstås inneburit minskade kostnader per användare. Om X är fasta kostnader för plattformen och Y är kostnaden per användare, antalet användare är n: Kostnad = X + nY innebär ju att ju fler användare, högre n, desto mindre marginalkostnader per användare. Sen kompliceras saken förstås ytterligare av att det inte finns oändligt antal platser att bygga laddare på, att elnätet är begränsat och sådär, men på det stora hela så borde fler användare ändå ge lägre kostnader, upp till en viss gräns förstås.
Kanske. Men även då kan det ju vara ett provskott liksom, funkar det bra och dessa laddare gör vinst utan att skapa långa köer för Tesla-ägare så kanske de uppgraderar övriga laddare till sådana löpande.

Det har ju tidigare funnits någon typ av påstående att en viss procent av priset på en Tesla gått till laddnätverket. Men jag vet inte om Tesla faktiskt sagt detta officiellt.

/Hans

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tror som sagt inte det har med pengar alls att göra när de säger att “vi skall bygga denna laddare i Q2” och sen tar det ett år extra innan den är klar. Är garanterat jobbet med att hitta mark, komma överrens med markägaren, bygglov, byggandet osv som ger den effekten. Jag tror helt enkelt inte att Tesla magiskt kommer kunna dubbla nätverket direkt bara för att de kan sälja el till alla elbilar. Med tanke på hur långsamma många andra moderna elbilar är på att ladda i verklig räckvidd per minut så kanske en dubblering inte ens är tillräcklig utan det kan krävas mer än så för att få det lika bra som idag.

Skrivet av snajk:

Priset är rätt irrelevant tycker jag, det viktiga är att det inte är andra bilar ivägen när en Teslaägare kommer och vill ladda. Det är ju det som kommer bestämma ifall Tesla tappar kunder som köper bilar eller inte. På Supercharger v2 är det även så att det går långsammare om man “delar stolpe” (de är kopplade i par), dvs kan man anse att kön börjar redan vid 50% belastning.

Skrivet av snajk:

Ja, en anledning till att det blir låg vinst per bil är ju gissningsvis för att de har andra kostnader, en av dem är väl att det kostar att bygga och underhålla nätverket. Öppnar de för andra och måste dubbla storleken på kort tid kommer det ju garanterat påverka resultatet, om vi kollar på laddoperatörerna i allmänhet verkar det nämligen väldigt svårt att få någon vidare vinst i att sälja snabbladdning.

Skrivet av snajk:

Du förutsätter här att man bara kan smälla upp så många laddare man behöver på ingen tid alls vilket inte verkar stämma med verkligheten, om inte det stämmer så fungerar analogin med appmarknaden väldigt dåligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Tror som sagt inte det har med pengar alls att göra när de säger att “vi skall bygga denna laddare i Q2” och sen tar det ett år extra innan den är klar. Är garanterat jobbet med att hitta mark, komma överrens med markägaren, bygglov, byggandet osv som ger den effekten. Jag tror helt enkelt inte att Tesla magiskt kommer kunna dubbla nätverket direkt bara för att de kan sälja el till alla elbilar. Med tanke på hur långsamma många andra moderna elbilar är på att ladda i verklig räckvidd per minut så kanske en dubblering inte ens är tillräcklig utan det kan krävas mer än så för att få det lika bra som idag.

Självklart kommer det att ta tid att bygga laddare. Men jag tror inte det är så svårt att få exempelvis Ica Maxi eller Burger King att ge ifrån sig någon procent av sin parkering till laddstolpar då det sannolikt lockar dit en del kunder, däremot bygglov och förstås få dit tillräckligt med effekt. Jag jobbade tidigare med återvinningsstationer och det var inte så komplicerat att få markägare att ställa upp på att låta oss bygga en station på deras parkering eller liknande, och laddare tvingar ju folk att faktiskt spendera tid på platsen så det borde vara ännu bättre för dem. Det borde också vara lättare om det är publika laddare öppna för alla och inte bara för teslaägare.

Citat:

Priset är rätt irrelevant tycker jag, det viktiga är att det inte är andra bilar ivägen när en Teslaägare kommer och vill ladda. Det är ju det som kommer bestämma ifall Tesla tappar kunder som köper bilar eller inte. På Supercharger v2 är det även så att det går långsammare om man “delar stolpe” (de är kopplade i par), dvs kan man anse att kön börjar redan vid 50% belastning.

Priset är förstås viktigt. Varför skulle någon vara intresserad av Teslas laddare om de är mycket dyrare än alternativet på andra sidan vägen eller så, och det gäller ju även teslaägare. Men absolut är tillgängligheten också viktig. Och det bästa för tillgänglighet för alla är ju om alla kan använda alla laddare.

Citat:

Ja, en anledning till att det blir låg vinst per bil är ju gissningsvis för att de har andra kostnader, en av dem är väl att det kostar att bygga och underhålla nätverket. Öppnar de för andra och måste dubbla storleken på kort tid kommer det ju garanterat påverka resultatet, om vi kollar på laddoperatörerna i allmänhet verkar det nämligen väldigt svårt att få någon vidare vinst i att sälja snabbladdning.

Jag tror inte det är något större problem faktiskt. De gör inte så mycket vinster nu men laddarna är ju ändå investeringar som ska hålla ett antal år, och så länge har det inte funnits någon marknad än så länge liksom.

Citat:

Du förutsätter här att man bara kan smälla upp så många laddare man behöver på ingen tid alls vilket inte verkar stämma med verkligheten, om inte det stämmer så fungerar analogin med appmarknaden väldigt dåligt.

Det är ingen perfekt liknelse det håller jag med om, men aspekten att täcka en större del av marknaden med sin tjänst utan att öka de fasta kostnaderna nämnvärt var ju poängen, och den kvarstår. Om säg tusen teslor kör förbi ett ställe på ett dygn, så kanske det finns ekonomi i att bygga fyra laddare där, men om också de fem tusen andra elbilar som kör förbi där kan använda dem så kanske det finns ekonomi i att bygga tio eller tjugo laddare på sträckan.