LG tillkännager vikbar skärm med hårdhet som härdat glas

Permalänk
Melding Plague

LG tillkännager vikbar skärm med hårdhet som härdat glas

De vikbara skärmarna är här för att stanna och nu går LG ut med ett tekniskt genombrott, där hårdhet kombineras med flexibilitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hårdheten är dagens vikbara telefoners främsta svaghet, så det här låter riktigt givande.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Vi får väl se... Kanske den har någon annan svaghet... t ex tål inte temperaturer under 0 grader eller nåt..

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Bra nu kan man ha bio som skjorta!

Permalänk
Medlem

Hur har dom befintliga vikbara telefonerna funkat för er?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Telefon i form av ett kreditkort, aning skeptisk den skulle kunna producera ljud men en spännande tanke iaf!

Permalänk
Medlem

Det här låter lika ologiskt som vissa kunders önskemål; "tänk dig att den ska vara rund som en boll men samtidigt fyrkantig som ett hus", "svart som natt fast typ bländande som en sol" eller "hård som härdat glas men vikbar som en tunn plastbit".
Fast på nåt konstigt sätt så får ju kunderna ibland ändå igenom sina konstiga förslag, så det är nog inte omöjligt att LG lyckas med det här

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se när JerryRigEverything får tag på en telefon med denna skärm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Telefon i form av ett kreditkort, aning skeptisk den skulle kunna producera ljud men en spännande tanke iaf!

Huh? Var fick du det här ifrån? Artikeln handlade väl om en ny skärm? Ingen har nämnt telefon som ett kreditkort

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Min gissning: Det materialet som appliceras och är några mikrometer, är så starkt så de kallar att den är lika stark som glas. Detta är inte alls samma som att de ens påstår att hela skärmen är lika starkt som glas och speciellt inte härdat som gorilla glas victus.

Men det är en intressant utveckling. Jag minns så mycket hur teknikintresserade ratade smartphones och sa att de aldrig någonsin skulle köpa en mobil som väger mer än runt 100 gram, inte ha 2 veckors standby batteritid, 1 vecka med samtal osv.
Min känsla är att dessa teknikintresserade inte fortfarande kör med dumbphones och detta om flera orsaker. Dagens smartphone uppfyller inte i närheten av deras krav, men de har blivit bättre. Samtidigt så har de teknikintresserades behov ökad, så de accepterar brister som de påstod att de aldrig någonsin skulle acceptera.

Jag tror liknande kommer ske med de vikbara. De kommer aldrig någonsin uppfylla de krav som många ställde runt år 2003, med att väga mindre än 100 gram etc. Inte heller de krav många säger sig ha år 2020. Men tack varje mobilen är vikbar som kommer den med andra fördelar som kan väga upp detta.

Det mest självklara fördelen är såklart mycket större skärm, detta tilltalar dock inte alla. Sedan kommer små vikbara telefoner där de troligen nu mest säljs för att de är coola. En dag är det säkerligen många som tycker de är mycket mer praktisk att ha med sig. Och visst kan de vara det, men jag skulle vilja ha ner lite på tjockleken då.

Skrivet av Gender Bender:

Hårdheten är dagens vikbara telefoners främsta svaghet, så det här låter riktigt givande.

Håller inte med efter ha sett några tester. Min åsikt är att den främsta svagheten är att de är svindyra och det troligen efter väldigt kort tid kommer en bättre version.
Så man köper sin 20 000kr vikbara telefon. Man är otroligt rädd om denna, sköter den som ett barn. Men likaförbaskat, om 1,5år kommer det en ny version som troligen är mycket bättre. Sånt är livet och det är bra att de utvecklas.
Men ändå, köper man en dyr sådan dyr telefon vill man ha det bästa av det mesta. Och nyaste Fold 3 kamera är inte precis lika bra som Galaxy 21 ultra.

*edit*
Glass och glas

Permalänk
Medlem

Sån här teknik är så fruktansvärt nördigt ball!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

den är lika stark som glass.

Vi får hoppas att den inte smälter i rumstemperatur!

Permalänk
Skrivet av Ureet:

Vi får hoppas att den inte smälter i rumstemperatur!

Jepp. Glass har flera egenskaper kan både vara väldigt mjuk och hård.
och det får mig att tänka på Icke-newtonsk fluid och om något liknande går att göra på displayer en dag.
Så att displayen är mjuk, men så fort som den utsätts för press blir den hård.
https://www.youtube.com/watch?v=H2R_uLF0lpk

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Huh? Var fick du det här ifrån? Artikeln handlade väl om en ny skärm? Ingen har nämnt telefon som ett kreditkort

Slutet av artikeln och lite fantasi, tycker det inte verkar så jättelångsökt även om vi kanske inte är riktigt där ännu.
EDIT: fast ju mer jag tänker på det så inser man vad som tar plats i en telefon och att det kanske är ganska bra tag dit.

Permalänk
Medlem

Om det nu handlar om en coating ovanpå mjuk plast så borde det väl vara möjligt att använda en hårdare ickeflexibel coating där den ej behöver böjas. Då kan i alla fall majoriteten av skärmen vara ordentligt hård.

Permalänk
Medlem

I min värld är det en ganska stor skillnad på att VIKA något och att BÖJA det. Gissar att man böjt glaset 20000 gånger och inte vikt det?

Permalänk
Medlem

Böjbart glas med bra egenskaper har ju funnits som fiberoptik under lång tid, undrar vad som är speciellt med detta förutom att det är bredare skikt såklart...

En tåligare yta på en plastskärm kan faktiskt vara riktigt bra, men hållbarhet över tid är en helt annan fråga såklart

Permalänk
Skrivet av Rågren:

I min värld är det en ganska stor skillnad på att VIKA något och att BÖJA det. Gissar att man böjt glaset 20000 gånger och inte vikt det?

En ren semantisk fråga där svaret beror på hur man ska använda svaret.. Precis som det gäller alla andra semantiska frågor. Dagens vikbara telefoner kallar man dem vikbara för att användaren upplever att man kan vika dem. Hade man pratat om böjbara telefoner så hade folk tänkt på iPhone 6s bendgate. Och frågar frågar, vad är det för vits med att kunna börja skärmen skärmen lite? LG Flex var ju lite böjd, men det är inte många som önskar en telefon som går börja några grader hit och dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Böjbart glas med bra egenskaper har ju funnits som fiberoptik under lång tid, undrar vad som är speciellt med detta förutom att det är bredare skikt såklart...

Skulle tro att det här materialet har en mindre böjradie.

Visa signatur

I Sovjetunionen bygger datorn dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Böjbart glas med bra egenskaper har ju funnits som fiberoptik under lång tid, undrar vad som är speciellt med detta förutom att det är bredare skikt såklart...

Fast är inte problemet med fiberoptik just att krökningsradien behöver vara ganska stor (åtminstone när det gäller för signal/ljusframkomligheten, men kanske för hållbarheten också)? Böjbart är ju en sak, problemet är vinkeln.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Kommer blir säkert bra tillslut, men jag tänker inte vara försökskanin.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min gissning: Det materialet som appliceras och är några mikrometer, är så starkt så de kallar att den är lika stark som glas. Detta är inte alls samma som att de ens påstår att hela skärmen är lika starkt som glass och speciellt inte härdat som gorilla glas victus.

Men det är en intressant utveckling. Jag minns så mycket hur teknikintresserade ratade smartphones och sa att de aldrig någonsin skulle köpa en mobil som väger mer än runt 100 gram, inte ha 2 veckors standby batteritid, 1 vecka med samtal osv.
Min känsla är att dessa teknikintresserade inte fortfarande kör med dumbphones och detta om flera orsaker. Dagens smartphone uppfyller inte i närheten av deras krav, men de har blivit bättre. Samtidigt så har de teknikintresserades behov ökad, så de accepterar brister som de påstod att de aldrig någonsin skulle acceptera.

Jag tror liknande kommer ske med de vikbara. De kommer aldrig någonsin uppfylla de krav som många ställde runt år 2003, med att väga mindre än 100 gram etc. Inte heller de krav många säger sig ha år 2020. Men tack varje mobilen är vikbar som kommer den med andra fördelar som kan väga upp detta.

Det mest självklara fördelen är såklart mycket större skärm, detta tilltalar dock inte alla. Sedan kommer små vikbara telefoner där de troligen nu mest säljs för att de är coola. En dag är det säkerligen många som tycker de är mycket mer praktisk att ha med sig. Och visst kan de vara det, men jag skulle vilja ha ner lite på tjockleken då.

Håller inte med efter ha sett några tester. Min åsikt är att den främsta svagheten är att de är svindyra och det troligen efter väldigt kort tid kommer en bättre version.
Så man köper sin 20 000kr vikbara telefon. Man är otroligt rädd om denna, sköter den som ett barn. Men likaförbaskat, om 1,5år kommer det en ny version som troligen är mycket bättre. Sånt är livet och det är bra att de utvecklas.
Men ändå, köper man en dyr sådan dyr telefon vill man ha det bästa av det mesta. Och nyaste Fold 3 kamera är inte precis lika bra som Galaxy 21 ultra.

*edit*
Glass och glas

Fan bra minne på dig ändå, du minns saker i var å varannan nyhet 😅

Permalänk
Medlem

I call bullshit :).

Att gå från dom extremt mjuka skärmarna idag där en fingernagel lätt gör märken direkt till skärmar hårda som glas? Nä du.

Jag säger som Jerryrigeverything. "Glass is glass, and glass breaks"

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Fan bra minne på dig ändå, du minns saker i var å varannan nyhet 😅

Kanske för mycket berättelse om vad jag minns i trådarna.
Dock ser jag folk hela tiden komma med samma "640K ought to be enough for anybody" argument, eller att produkten inte får ha en sämre egenskap än den de nu har. I Mobilens fall, de vikbara lär aldrig bli lika hållbara som deras Nokia 3310 som de hade som måttstock på hur en bra telefon skulle vara på avseende kvalite, vikt, batteritid.

Jag tycker de dock är väldigt intressant att på bara några år så verkar folks generellt ha vänt när det gäller vikbara mobiler. Folk så sent som år 2018 trodde det inte alls skulle fungera och dessa mobiler skulle floppa. Idag är folk mer positivt inställda till dem förutom priset.
Priset idag är lite som Apple lanserades deras iPhone för 5000kr och många hånskrattade åt att Apple trodde denna skulle sälja i en större skara.

Permalänk
Skrivet av Raynstorm:

I call bullshit :).

Att gå från dom extremt mjuka skärmarna idag där en fingernagel lätt gör märken direkt till skärmar hårda som glas? Nä du.

Jag säger som Jerryrigeverything. "Glass is glass, and glass breaks"

Finns Youtube som förklarar att glaset från gorilla genomgår en molekylär process i vattenbad som härdar glaset och det är det som gör der hårt. De vill ej visa vilket råmaterial själva glaset är tillverkat. Hemligt.

Det är lite som med glasögon det ser ut som glas. Är egentligen avancerad behandling utav plast. Det är nog vad LG gör utan att veta exakt. Artikeln nämner plast även fast jag ej är kemist/fysiker

Jag säger nej tack till vikbara än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Finns Youtube som förklarar att glaset från gorilla genomgår en molekylär process i vattenbad som härdar glaset och det är det som gör der hårt. De vill ej visa vilket råmaterial själva glaset är tillverkat. Hemligt.

Det är lite som med glasögon det ser ut som glas. Är egentligen avancerad behandling utav plast. Det är nog vad LG gör utan att veta exakt. Artikeln nämner plast även fast jag ej är kemist/fysiker

Jag säger nej tack till vikbara än så länge.

Stämmer inte riktig finns fortfarande mineralglas till glasögon är ibland det bästa alternativet då plastglas blir väldigt tjocka vid större brytningsfel.

Plastglasen är också enklare att repa än mineralglas men fördelarna överväger nackdelarna för glasögon och de flesta glasögon är platsglas.

Det LG säger är att deras platsglas är lika hårt som härdat glas så i princip så har LG överkommit den största nackdelen för platsglas för mobiltelefoner.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Stämmer inte riktig finns fortfarande mineralglas till glasögon är ibland det bästa alternativet då plastglas blir väldigt tjocka vid större brytningsfel.

Plastglasen är också enklare att repa än mineralglas men fördelarna överväger nackdelarna för glasögon och de flesta glasögon är platsglas.

Det LG säger är att deras platsglas är lika hårt som härdat glas så i princip så har LG överkommit den största nackdelen för platsglas för mobiltelefoner.

Bara sidospår. Mina glasögon är i plast och de är inte direkt billiga.

Läser man andra sidor. Säger de att det är plastfilmen som LG har utvecklat som är det unika. Det skall vara starkare än polyamid. Förstår ej är inte polyamid tillräckligt starkt och är inte det bara en benämning på plast material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Bara sidospår. Mina glasögon är i plast och de är inte direkt billiga.

Läser man andra sidor. Säger de att det är plastfilmen som LG har utvecklat som är det unika. Det skall vara starkare än polyamid. Förstår ej är inte polyamid tillräckligt starkt och är inte det bara en benämning på plast material.

Ingen aningen vad polyamid är.

Gällande glasögon så finns det tydliga nackdelar handlar inte om priset utan att platsglas är enklare att repa samt tjockare vid större synfel dock så är platsglas bättre för majoritet av alla glasögon användare då det är lättare och mer tåligt än mineralglas.

Mina glasögon är också i plats men jag tillhör faktiskt den gruppen som kan ha nytta av mineralglas då jag har ett ganska stort synfel som gör att platsglas blir ganska tjocka vid kanten av glasen men valde fortfarande platsglas för bättre hållbarhet.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Finns Youtube som förklarar att glaset från gorilla genomgår en molekylär process i vattenbad som härdar glaset och det är det som gör der hårt. De vill ej visa vilket råmaterial själva glaset är tillverkat. Hemligt.

Så hemligt är det inte. Gorilla Glass är ett kemiskt härdat aluminiumsilikatglas från Corning. Glaset innehåller också alkalimetallen natrium och den kemiska härdningen fungerar genom att natriumet i glasets yta byts ut mot kalium när glaset vid hög temperatur passerar genom ett flytande kaliumsalt. Kalium är en större atom än natrium vilket innebär att man bygger in tryckspänningar i glaset när trycker in den stora kaliumatomen på natriumatomens plats. Glas är ett sprött material och det som kännetecknar spröda material är att de drabbas av sprickutbredning vid dragbelastningar som ligger långt under materialets sträckgräns. Genom att bygga in tryckspänningar i glaset så kan sprickbildningen motverkas.

Skrivet av Anders9110:

Det LG säger är att deras platsglas är lika hårt som härdat glas så i princip så har LG överkommit den största nackdelen för platsglas för mobiltelefoner.

Så bra lär det dessvärre inte fungera i praktiken. Hårda ytbeläggningar på plast för att göra detta mer reptåligt är inget nytt, på ex. bilstrålkastare av polykarbonat (ex. varumärken som Lexan, Makrolon) så använder man sedan länge hård silikon som ytbeläggning. Någon som har jämfört en lite äldre strålkastare av plast med en av glas vet att den av plast inte alls är lika reptålig och beständig som den av glas. Den hårda ytbeläggningen kan liknas vid ett tunt lager is på vatten; när substratet är så mjukt så räcker det inte att lägga på ett väldigt tunt skikt av ett hårt material eftersom substratet kommer att ge vika.

Skrivet av Anders9110:

Ingen aningen vad polyamid är.

Polyamider är plastsorter som innehåller amidgrupper, PA 6, PA 6.6 är exempel på vanliga polyamider, dessa två är kända under varumärket Nylon. Användningsområden är allt från stekspadar, PC-kylfläktar till gavlar i bilkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Så hemligt är det inte. Gorilla Glass är ett kemiskt härdat aluminiumsilikatglas från Corning. Glaset innehåller också alkalimetallen natrium och den kemiska härdningen fungerar genom att natriumet i glasets yta byts ut mot kalium när glaset vid hög temperatur passerar genom ett flytande kaliumsalt. Kalium är en större atom än natrium vilket innebär att man bygger in tryckspänningar i glaset när trycker in den stora kaliumatomen på natriumatomens plats. Glas är ett sprött material och det som kännetecknar spröda material är att de drabbas av sprickutbredning vid dragbelastningar som ligger långt under materialets sträckgräns. Genom att bygga in tryckspänningar i glaset så kan sprickbildningen motverkas.

Så bra lär det dessvärre inte fungera i praktiken. Hårda ytbeläggningar på plast för att göra detta mer reptåligt är inget nytt, på ex. bilstrålkastare av polykarbonat (ex. varumärken som Lexan, Makrolon) så använder man sedan länge hård silikon som ytbeläggning. Någon som har jämfört en lite äldre strålkastare av plast med en av glas vet att den av plast inte alls är lika reptålig och beständig som den av glas. Den hårda ytbeläggningen kan liknas vid ett tunt lager is på vatten; när substratet är så mjukt så räcker det inte att lägga på ett väldigt tunt skikt av ett hårt material eftersom substratet kommer att ge vika.

Polyamider är plastsorter som innehåller amidgrupper, PA 6, PA 6.6 är exempel på vanliga polyamider, dessa två är kända under varumärket Nylon. Användningsområden är allt från stekspadar, PC-kylfläktar till gavlar i bilkylare.

Trodde det inte heller men det är intrycket LG vill att man skulle få och jag vet har glasögon och de använder behandlingar för att öka reptåligheten men likväl så är plastglas mycket enklare att repa än mineralglas.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB