Helgsnack: Vilken framtida teknik ser du fram emot?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vilken framtida teknik ser du fram emot?

Flygande bilar, färdas i ljusets hastighet eller kanske en robotassistent som viker strumpor. Vilken framtida teknik drömmer du om?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

fantastiskt bra batterier, är det för mycket att önska?

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Inaktiv

Rymdkolonisering är intressant men Mars är ju så tråkig..

Stavfel
Permalänk
Medlem

Tar gärna en robotassistent som gör allt här hemma

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv

Politiker utbytta mot AI som värnar om invånarnas bästa....

Permalänk
Medlem

Laptopskärmar som man kan använda i solljus.

Permalänk
Medlem

In the grim darkness of the far future there is only war!

Permalänk
Medlem

Teleporting.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon244477:

Don't go there...

Då man är rymdfantast så känns det som alternativa sätt för att putta på rymdskeppen då nuvarande alternativ är extremt begränsande och inte kommer upp i nån hastighet. Sägs väl ta 70.000 år för att nå Alpha Centauri med nuvarande teknik...

Permalänk
Medlem

Billig ren energi, fusion eller vad det nu kan vara. Kommer ha störst påverkan

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

Närtid: Directstorage och bättre VR.

Lite längre fram: OLED eller liknande teknik som monitor

Framtid: DNA manipulering som gör att man t.ex. inte förlorar hörsel med ålder, generellt allt som har att göra med bättre hälsa / livskvalitét.

Skrivet av anon244477:

Hah, vem kommer att skriva AIn?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Ordningsföljd efter vad jag tycker är roligast, inte vad som är viktigast för samhället.

Nr 1: Ai Och det går utveckla hur mycket som helst. Jag tycker man kan se på Ai lite som att ha uppfunnit strömmen och därefter diskutera vad kan man använda ström till? Några på 1700 talet hade säkerligen argumenterat emot att man aldrig kommer få ström kraftigt för att driva en motor, skapa belysning i ett rum osv.
Precis som att vissa argumenterar för att Ai aldrig "tillräckligt säkert" kommer kunna köra fordon i trafiken, ta över vissa jobb osv. Jag tror dock att personerna som argumenterar emot Ai idag, kraftigt har minskat, runt år 2000 var det fler.

Nr 2: Lagring av energi. Dagens batterier är på tok för dåliga för mycket. Jag syftar ej bara på laptops, mobiler och bilar utan även drönare, vaktelkameror, gpssändare osv. Tänk en billig drönare där man kan flyga några timmar.

Nr 3: Bättre mobilt bredband. Få se vad 5G löser. Problemen jag idag har är främst det är för dyrt. Vill jag ha en gpssändare på min cykel så kostar det mycket med att ha ett separat abonnemang för sändaren. Ett annat problem är täckning i glesbygden.
Fördröjning vid styrning är också ett problem, detta från att styra en drönare eller bara fjärrstyra en dator.

Nr 4: Skapande av energi. Lyckas vi ej med detta så kan det bli vår undergång.

Nr 5: Skapande av mat. Jag är inte emot köttproduktion eller så. Men jag ser det ganska självklart att någon gång i framtiden så kommer vi tillverka vår föda utan djurhållning såvida samhället inte kollapsar innan.
Alltså att föda upp djur är väldigt omständligt, det kräver mycket arbete och går åt mycket energi. Och jag tror att om samhällsutvecklingen fortsätter som den gått, så lär dessa bli kostnads utkonkurrerade av en fabrik någon gång i framtiden. Om detta sedan tar 30, 100 eller 300år ser jag som den stora frågan.

Permalänk
Medlem

1) Grym batteriteknik. Typ 500% bättre än vår nuvarande eller så.

2) Sömlöst implementerad AR (utan reklam, tack)

EDIT: @lillaankan_i_dammen är inne på en bra grej också! Köttproduktion utan att djur behöver lida eller dö vore jävligt gött om de lyckades få till.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Utbytbara batterikassetter för fordon.

• Istället för att stå parkerad på en laddningsstation i en timma så byter du ut ditt batteri mot ett laddat på några minuter.

• Jag, som bor i en hyresrätt utan laddstolpe, kan åka till "macken" och byta batteri och kan därmed ha elbil trots avsaknad av laddstolpe.

• Villaägare m.fl. behöver inte installera laddstolpar.

• Det går att köra i princip hur långt som helst med en elbil, om man får byta sitt batteri med jämna mellanrum.

• "Macken" kan bättre anpassa laddning efter elnätets belastning över dygnet än jag kan hemma.

• Andrahandsvärdet för fordon förbättras avsevärt när man inte har batteriets skick att ta hänsyn till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Billig ren energi, fusion eller vad det nu kan vara. Kommer ha störst påverkan

Problemet är väl bara att energi är energi, ren eller inte. Vill man minska den globala uppvärmningen ska man nog inte ge mänskligheten obegränsat med billig energi.

Permalänk
Entusiast

Förresten, har nån nämnt Half Life 3 än?

Permalänk
Medlem

Nya teleskop som kommer kunna ta bilder av exoplaneter. Förhoppningsvis kan vi hitta liv i andra solsystem.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Odling via LED utan solljus och jord kommer förändra det mesta när det skalar upp, samma sak med kött som inte kommer från levande djur och slakt. Sådana extrema resurser och naturförstörelse som slösas på saker som inte behöver vara ett problem. Städer kan vara hyfsat självförsörjande lokalt i varje stadsdel på majoriteten av sina behov av mat och färskvaror

Permalänk
Medlem

Självkörande bilar, så trött på alla idioter på vägarna, det är bättre att "ingen" får köra istället för någon tycker säkert att jag är en idiot som faktiskt försöker följa regler och hastigheter.

Min tro är att det inte kommer att ägas några egna bilar förutom sport- och bankörning. Alla bilar kommer att vara stationerade i höga hus eller konstant rullande som en stor bilpool och man får en bil ditskickad när man behöver det.

En till typ av höga hus man kommer se är "vertikala" växthus, alltså odling av mat. Vad jag ser fram emot är alltså mer närproducerad mat med mer näring och smak.

Detta är en blandning av vad jag ser fram emot och tror kommer kunna bli verklighet.

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Problemet är väl bara att energi är energi, ren eller inte. Vill man minska den globala uppvärmningen ska man nog inte ge mänskligheten obegränsat med billig energi.

Tänker du på att energi nästan alltid utvecklas till värme i sista ledet och detta höjer temperaturen?
Det stämmer och med obegränsad energianvändning så hade detta varit ett stort problem.

Men idag tror jag man mer kan bortse från detta och istället se att konsekvenserna av skapade av energi och restprodukterna.
Men visst att skapa elenergi genom att förbränna något skapar mycket spillvärme och det är ett problem. Vid kärnkraftverk så om man bortser från att kärnbränsle måste skaffas och förvaras, så skapar kärnkraftverk spillvärme i något vattendrag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av go64:

Utbytbara batterikassetter för fordon.

• Istället för att stå parkerad på en laddningsstation i en timma så byter du ut ditt batteri mot ett laddat på några minuter.

• Jag, som bor i en hyresrätt utan laddstolpe, kan åka till "macken" och byta batteri och kan därmed ha elbil trots avsaknad av laddstolpe.

• Villaägare m.fl. behöver inte installera laddstolpar.

• Det går att köra i princip hur långt som helst med en elbil, om man får byta sitt batteri med jämna mellanrum.

• "Macken" kan bättre anpassa laddning efter elnätets belastning över dygnet än jag kan hemma.

• Andrahandsvärdet för fordon förbättras avsevärt när man inte har batteriets skick att ta hänsyn till.

Batterier är riktigt tunga...inget man enkelt bara byter ut.

"Batteriet i elbilen laddas med el från kraftnätet. Det är stort och väger ofta mellan 200 och 500 kg,"

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Självkörande bilar, så trött på alla idioter på vägarna, det är bättre att "ingen" får köra istället för någon tycker säkert att jag är en idiot som faktiskt försöker följa regler och hastigheter.

Min tro är att det inte kommer att ägas några egna bilar förutom sport- och bankörning. Alla bilar kommer att vara stationerade i höga hus eller konstant rullande som en stor bilpool och man får en bil ditskickad när man behöver det.

En till typ av höga hus man kommer se är "vertikala" växthus, alltså odling av mat. Vad jag ser fram emot är alltså mer närproducerad mat med mer näring och smak.

Detta är en blandning av vad jag ser fram emot och tror kommer kunna bli verklighet.

"Du kommer inte att äga någonting och du kommer att vara lycklig".

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Väl fungerande brain-to-computer interface för konsumenter. Om det fungerade riktigt bra så hade det varit skönt att kunna styra datorer och annan utrustning med tanken. Speciellt om man på något sätt kunde diktera ord internt och få det uppfattat.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanandersson:

Väl fungerande brain-to-computer interface för konsumenter. Om det fungerade riktigt bra så hade det varit skönt att kunna styra datorer och annan utrustning med tanken. Speciellt om man på något sätt kunde diktera ord internt och få det uppfattat.

Jag förväntar mig reklam som absolut inte går att "klicka" bort

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Elbilar som går över 10mil enkel resa och är ekonomiskt föravarbara.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 32GB (4x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Elbilar som går över 10mil enkel resa och är ekonomiskt föravarbara.

Dacia Spring låter som något för dig, räckvidd upp till 230km.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless - Fosi Audio K5 Pro Gaming - Beyerdynamic DT 990

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Dacia Spring låter som något för dig, räckvidd upp till 230km.

Ja men det är 1st bil det, majoriteten ska upp dit så att konkurensen blir hög och prisernq sjunker! sedan vore det inte fel med OLED gamingmonitorer heller

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 32GB (4x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Vätgasbil fũr alle, samt billigare elektrolysrör & lagringstank för villabruk.

Svampmycel istället för plast, kanske nån "massa" baserat på det som går att 3d-printa

Solid State- batterier

AR-kontaktlinser

En fungerande prototyp av Alcubierre-motor

Mellanklass grafikkort för max 3000

Om Svampmycel:

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Jag förväntar mig reklam som absolut inte går att "klicka" bort

Fel håll. Du tänker på computer-to-brain interface. Det är helt sci-fi idag, mycket mer problematisk och kanske inte något jag ens vill ha.

Brain-to-computer interfaces finns redan, även om de är bökiga och långt från redo för konsumenter. Andra hållet är långt bort i framtiden.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv

Jag vill ha en butler, fast i robotform. Den ska max kosta 10 tusen Den ska åka och shoppa åt mig, gå till möten där den visar mig via cam så att jag på sätt och vis är med på mötet.