Helgsnack: Vilken framtida teknik ser du fram emot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Vilket tjat om batterier här. Mer bränsleceller!

För fordon är det ganska onödigt med bränsleceller, batterier är mycket mer energieffektiva. De kanske löser det i framtiden, det är ju en framtidstråd trots allt

Permalänk
Medlem

Vid roadtrips hade det kunnat vara lämpligt att kissa i tanken istället för i diket och därtill kunna åka 20-30 mil per kiss.

Hade också vart najs att kunna teleportera sig som nån annan skrev.

Förmodligen skulle jag även vilja se en helhetslösning för dammande, dammsugning och skurning. Och en lösning att bara stoppa ner disken i ett hål, så lägger sig allt perfekt i en futuristisk diskmaskin utan pipljud som även torkar all disk till punkt och pricka.

Skulle även vilja se möjligheten att kylskåp med mera får en lösning för överskottskyla och värme för att hjälpa till att kyla ner hemmet fast bara med energiåtgången från kyl och frys, alltså inte en AC direkt.

Är allt ovan helt omöjligt så skulle jag gärna se en automatisk rumptorkare efter man vart på toa, inte en sån där som sprutar vatten i baken som dom har i Japan.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd

Inom 20 år: Att VR och AR blir tillräckligt bra för att komma in i vardagslivet, utbildning och jobb för folk i allmänhet.

Innan jag dör: Möjlighet att när som helst spela in det ser med ögonen och spela upp dessa minnen/inspelningar i hjärnan när jag vill.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas starkt på en Ai lösning som avslöjar politiker innan det är för sent

Permalänk
Skrivet av Tempel:

En teknik för att begränsa befolkningsökningen på jorden. Det spelar ingen roll vad vi gör i övrigt när befolkningsökningen bara rusar på...

I västvärlden och östasien föds det ju för lite barn. Det är mest i fattiga länder med bakåtsträvande människosyn som det är överbefolkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Vid roadtrips hade det kunnat vara lämpligt att kissa i tanken istället för i diket och därtill kunna åka 20-30 mil per kiss.

Hade också vart najs att kunna teleportera sig som nån annan skrev.

Förmodligen skulle jag även vilja se en helhetslösning för dammande, dammsugning och skurning. Och en lösning att bara stoppa ner disken i ett hål, så lägger sig allt perfekt i en futuristisk diskmaskin utan pipljud som även torkar all disk till punkt och pricka.

Skulle även vilja se möjligheten att kylskåp med mera får en lösning för överskottskyla och värme för att hjälpa till att kyla ner hemmet fast bara med energiåtgången från kyl och frys, alltså inte en AC direkt.

Är allt ovan helt omöjligt så skulle jag gärna se en automatisk rumptorkare efter man vart på toa, inte en sån där som sprutar vatten i baken som dom har i Japan.

En sån rumptorkare satt det i vårat hus innan vi flyttade hit. Tänk dig en bandputs men med toalettpapper istället för sandpapper.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244477:

Politiker utbytta mot AI som värnar om invånarnas bästa....

Om Hollywood har lärt oss något så är det att det alltid slutar med att AI inser att det största hotet mot människan är människan själv vilket blir startskottet för doomsday. 😲

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag är inte så orolig för en befolkningsökning. Nivåerna kommer att justeras naturligt efter att livsmedelsproduktionen kollapsat pga klimatförändringarna orsakade av den folkmängd vi redan har ...

Jag hoppas du inser att folk inte kommer sitta och svälta ihjäl utan att protestera och protesterna kommer innebära krig som kommer sabba miljön mångfallt jämfört med idag.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

En sån rumptorkare satt det i vårat hus innan vi flyttade hit. Tänk dig en bandputs men med toalettpapper istället för sandpapper.

Wow, Apple kanske kan återuppfinna en sån så den blir svindyr och snygg?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

En dator som klarar Crysis i 4k och 60 fps........ fast nu snackar vi kanske 1000 år i framtiden. 😉

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Jag hoppas du inser att folk inte kommer sitta och svälta ihjäl utan att protestera och protesterna kommer innebära krig som kommer sabba miljön mångfallt jämfört med idag.

Vilket i sin tur även minskar befolkningen... ironiskt nog...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Hedersmedlem

Teknik som fungerar och inte lägger sig i. Logiska prylar som är lätta att använda både för nybörjare och proffs. Dessutom med betydligt längre livslängd än vi har idag och bra reparerbarhet.

Prylar som gör det de ska och är bra på det. En brödrost behöver inte ha en inbyggd projektor och glassmaskin.

Och ska nånting kallas smart så ska det vara det. Inte en korkad felprogramerad säkerhetsrisk som inte tillför något mer än att göra produkten omodern snabbare.

Behöver jag nämna färre lata programmerare?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Rusar på gör den ju ändå inte. Ökningen avtar ju, och befolkningen förväntas nå ett stabilt läge så småningom. Sedan är det fortfarande ett problem.. Men ja, folk är oftast inte så förtjusta i de praktiska lösningarna på det som existerar idag

FN har tre senarion på befolkningsutvecklingen och 17 Miljarder människor tvåtusenetthundra är ett av dom...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Vilket i sin tur även minskar befolkningen... ironiskt nog...

Minskar eller utrotar människan som art? Så jävla ironiskt är det nog inte när det händer.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Ja kanske det kanske det. Eller en sån liten modell av Imac G3 som toalettdoftare eller vad det nu heter.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag ser att du aldrig ägt elbil och således inte förstår vilket ickeproblem laddning faktiskt är.

Det är korrekt, eftersom jag bor i hyresrätt och inte har möjlighet att ladda någonstans.

Skrivet av NodCommander:

Ja, förutom hemmaladdning om man är hänvisad till gatuparkering då. Men det är något som kommer att lösa sig själv inom tid. Menar du på allvar att du tror man skulle vilja åka till en mack istället för att ladda hemma på natten?! Rekommenderar dig att tänka om, batteribyte är en lösning som letar efter problem som inte finns.

Gatuparkering, garageparkering utan laddstoplar, etc. Batteribyte hade löst alla dessa problem, samt problemet med att man bara kommer X mil på en laddning.
Jag tror såklart att man hellre hade laddat hemma om man hade den möjligheten, men många saknar den möjligheten. Jag ser att du äger både villa/radhus och elbil och inte förstår vilket problem laddning faktiskt är för övriga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Mellanklass grafikkort för max 3000

Lite väl mycket önsketänkande nu va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgtjohnson:

Lite väl mycket önsketänkande nu va?

Du är pessimist?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Elektronik som går att reparera.

Elektronik som jag kan kompostera

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av CFSsss:

Problemet är väl bara att energi är energi, ren eller inte. Vill man minska den globala uppvärmningen ska man nog inte ge mänskligheten obegränsat med billig energi.

En näst intill obegränsad och ren energikälla hade öppnat upp för möjligheten att även kontrollera innehållet av bla co2 i atmosfären. Förmodligen även möjligheten till enorma mängder föda i form av protein och kolhydrater.

Se bara vad oljan gjorde för oss på något hundratal år. Ett enormt välstånd, något annat går inte att säga.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Det mesta, men förstås inte allt, so sci-fi gett oss. Människan börjar på allvar utforska vår galax och även utanför den. Mer robotisering och automation. Cyborgimplantat och kanske rent av flytta sitt medvetande från sin kropp till en annan för att förlänga sitt liv.

Sci-fi'n har gott om exempel på vad som kan gå snett men jag är fortfarande intresserad av vad en sådan utveckling skulle kunna ge.

Permalänk
Lego Master

Alltså all teknik har ju potential att vara mänskligheten till gagn. Det är folk som envisas med att monopolisera, politisera och göra vapen av allting istället för att faktiskt åstadkomma nånting som är till nytta för alla.

Vad jag hoppas på mest är nog att folk slutar vara så jävla egoistiska. Men det är väl lika troligt som kall fusion.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Nya överljudsplan för passagerartrafik. Concorde var ett av de vackraste och mest imponerade flygplanen, äntligen verkar det som det rör på sig igen. Tänk er denna i Sas färger (lär aldrig hända, men en får lov att drömma ibland): https://boomsupersonic.com/united

Annars är det koloniseringen av andra planeter jag ser fram emot, dags att göra Star Trek till verklighet. Utrota fattigdom, svält o.s.v. genom teknisk utveckling och ”Boldly go where no man (hen?) has gone before!”

Visa signatur

Apple

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

För fordon är det ganska onödigt med bränsleceller, batterier är mycket mer energieffektiva. De kanske löser det i framtiden, det är ju en framtidstråd trots allt

Räckvidd! Det tar för länge att ladda tunga batterier och bränsleceller är tillräckligt energieffektiva.
I min framtid vill jag ha en egen vätgasframställningsapparat i garaget. 👍
Å andra sidan är det bra som det är nu också. Att jag höjer temperaturen med en tiondels miljarddels °C med mitt leverne struntar jag i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av go64:

Det är korrekt, eftersom jag bor i hyresrätt och inte har möjlighet att ladda någonstans.
Gatuparkering, garageparkering utan laddstoplar, etc. Batteribyte hade löst alla dessa problem, samt problemet med att man bara kommer X mil på en laddning.
Jag tror såklart att man hellre hade laddat hemma om man hade den möjligheten, men många saknar den möjligheten. Jag ser att du äger både villa/radhus och elbil och inte förstår vilket problem laddning faktiskt är för övriga.

Hur man än gör kommer man inte kunna montera tillräckligt många laddstolpar så det räcker till alla som bor i lägenhet. Då måste man i princip montera laddstolpar längs alla gator i våra städers bostadsområden.

Varför kommer man inte på ett standardbatteri som sitter under bilen och som byts på 5 minuter av en helautomatisk maskin på typ en mack? Bilarna har standardiserat fäste och bytet görs likadant på alla bilar. Då behöver man inte heller oroa sig över batteriets livslängd eftersom du byter ditt batteri varje gång du tankar. Det kunde också funnits några olika storlekar beroende på vilken bil du har. Det hade klart blivit lite dyrare än att ladda hemma eftersom man också måste betala lite för slitaget på batterierna. Mackarna borde gilla idén eftersom de då inte behöver dö ut när elbilarna tar över.

Permalänk
Medlem

jag vill ha holografiska skärmar typ som looking glass fast för gaming.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OSkar000:

Behöver jag nämna färre lata programmerare?

Det du ska rikta din irritation emot ska nog mer vara att allt ska tillverkas så billigt som möjligt än folks lättja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tengle:

Tekniker finns nog, frågan är hur etiskt det är.

Teknik behövs inte (typ), man behöver ha 1) bra levnadsstandard där få barn dör (se Hans Rosling bok Factfullness) och ge kvinnor makt över sitt eget liv. När fler barn överlever (t.ex. med tillgång till ren vatten och sjukvård) så väljer föräldrar av sig själva att skaffa färre barn.
Ja det vore önskvärt, människan är en enorm biologisk belastning på jorden och värre blir det när andra länder närmar sig väst i levnadsstandard och därmed börjar bli storkonsumenter.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon190955:

Det du ska rikta din irritation emot ska nog mer vara att allt ska tillverkas så billigt som möjligt än folks lättja.

Kanske kan sammanfatta det med för lågt ställda krav på sånt som släpps ut på marknaden

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Inom min livstid förhoppningsvis:
1. Genombrott inom multicore för gaming så vi kan få mer avancerad ai och gamedirector.
2. Mer avancerade robotar som kan göra livet lättare för oss.
3. Självkörande bilar så det inte gör något om man är för trött eller tar bilen till en fest.

Önsketänkande:
4. Näst intill oändlig energikälla.
5. Nanorobotar som hjälper imunförsvaret, regenerar celler och stoppar åldrandet. (Förhoppningsvis utan ett grey goo scenario)
6. Rymdkolonisering
7. Vinka till mig själv vid universums utkant.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.