Permalänk
Medlem

CPU Kylare sitter fast

Hej! Hoppas detta är rätt del av forumet.
Par år sedan köpte jag en dator (2014) och använt den till 2020 då jag köpte min nya rigg, enda uppgraderingen jag gjort mellan åren på den vart ett grafikkort.
Tanken vart nu att starta igång gamla burken och ge till ena syrran.
Startar fanskapet och kom inte längre än bios innan den stängdes av, så jag felsökte en del och rådfrågade bekanta som hållt på å bygga lite riggar osv.
Och vi kom fram till att det vart CPU kylaren det vart fel på. (Corsair hydro h80)
Så jag beställde en ny kylare, luft denna gång som jag skulle installera och här lider problemet.

Problemet:
Kan inte få loss kylaren från modekortet.

Har skruvat bort alla skruvar relaterade till kylaren (monteringen osv)
Kollat igenom flertal forum och youtube videos men inget har hjälpt.
Vad jag tror det kan vara är att den sitter fast i kylpastan eller smält fast på något vis.

Har provat köra systemet till processorn vart kring 90*c, och sedan försökt rotera, försökt dra mot mig(vart ej rekommenderat tydligen men ilskan tar över emellanåt)
Har testat försöka lirka in en fiskelina och få loss den med.
Allt utan resultat.

Så nu vänder jag mig till Er här på forumet innan hammaren åker fram. Har ni stött på detta tidigare och tror ni jag har rätt att det är kylpastan som håller fast skiten? Hur har ni fått loss den?

bilder
https://gyazo.com/2d1e5a0a73e5b279f38a8b80a4ed17d2
https://gyazo.com/17d04362369250566bc67585a2e0c2a7

Permalänk
Medlem

Starta upp datorn ca.5min så den blir lite varm och kylpasta blir lite mer medgörlig, borde inte vara något problem att montera bort kylaren efter det

Visa signatur

Mobo::X570 AORUS ELITE CPU: Ryzen 7 5700X3D,Kraken Elite 240
GPU: RX 9070 16GB TUF Gaming OC
RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C PSU: SF750 750W
M.2: Gigabyte SSD M.2 PCIe 3.0 x4 NVMe - 1TB Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Astrosus:

Starta upp datorn ca.5min så den blir lite varm och kylpasta blir lite mer medgörlig, borde inte vara något problem att montera bort kylaren efter det

Hej!
Tack, men som jag skrev i tråden så har jag provat värma upp datorn till CPU'n vart uppe i 90*c och försökt rucka loss den.

Permalänk
Skrivet av calici:

Hej! Hoppas detta är rätt del av forumet.
Par år sedan köpte jag en dator (2014) och använt den till 2020 då jag köpte min nya rigg, enda uppgraderingen jag gjort mellan åren på den vart ett grafikkort.
Tanken vart nu att starta igång gamla burken och ge till ena syrran.
Startar fanskapet och kom inte längre än bios innan den stängdes av, så jag felsökte en del och rådfrågade bekanta som hållt på å bygga lite riggar osv.
Och vi kom fram till att det vart CPU kylaren det vart fel på. (Corsair hydro h80)
Så jag beställde en ny kylare, luft denna gång som jag skulle installera och här lider problemet.

Problemet:
Kan inte få loss kylaren från modekortet.

Har skruvat bort alla skruvar relaterade till kylaren (monteringen osv)
Kollat igenom flertal forum och youtube videos men inget har hjälpt.
Vad jag tror det kan vara är att den sitter fast i kylpastan eller smält fast på något vis.

Har provat köra systemet till processorn vart kring 90*c, och sedan försökt rotera, försökt dra mot mig(vart ej rekommenderat tydligen men ilskan tar över emellanåt)
Har testat försöka lirka in en fiskelina och få loss den med.
Allt utan resultat.

Så nu vänder jag mig till Er här på forumet innan hammaren åker fram. Har ni stött på detta tidigare och tror ni jag har rätt att det är kylpastan som håller fast skiten? Hur har ni fått loss den?

bilder
https://gyazo.com/2d1e5a0a73e5b279f38a8b80a4ed17d2
https://gyazo.com/17d04362369250566bc67585a2e0c2a7

Detta är ju inte en kul grej alltså!
Jag har skruvat lite med äldre datorer som CPU-kylare har suttit riktigt hårt på och då har det bara varit en metod som hjälpt:
Vrida kylaren så pastan släpper!

Jag har gjort detta med datorer som jag inte behövt vara så rädd om...

Permalänk
Medlem

om man ska vrida loss kylaren, se till att tryck den något nedåt samtidigt, du vill inte råka dra upp cpu:n i ett "vrid"

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Varm CPU och vrid. Ju varmare CPU desto bättre, kör den hårt en stund.

Permalänk
Medlem

CPUn är ju låst med bygel över, går bra att dra rakt ut lite försiktigt även om jag tror att det är den minst lämpliga lösningen. Hade jag varit i samma situation hade jag nog försökt komma mellan CPU och block med antingen en brytbladskniv eller en smal och tunn skruvmejsel och bryta lite försiktigt för att se om det händer något öht. för att sedan fortsätta vrida på blocket.

Permalänk

som sagt lite drag uppåt och vrid är ingen fara på intels cpuer eftersom de är fastlåsta i sockeln och kan inte ta sig nånstans sålänge inte låsskruven dras genom pcb´n.

hade det varit en AMD hade det varit no go helt på att dra då låset i deras sockel med pinnarna på cpu´n inte håller den speciellt hårt och börjar man dra finns risk att cpun följer med kylaren ur och ev skadar sockeln om man har osis.

troligen är pastan så hård idag att den mer eller mindre är cement är nog försöka ta sig in mellan cpu och kylare som gäller och försöka bända lite försiktigt.

Du råkade inte limma kylaren mot cpu när den monterades?

dvs du råka inte köpa värmledande lim istället för kylpasta och monterade med?
typ
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/kyl...

har haft datorer som gått lite över 10 år på samma pasta och när man tar isär dem är pastan så torr att den smular sönder men brukar inte va nå större bekymmer att få isär dem även om man får rucka lite fram och tillbaka en stund för att få det till att släppa.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Eller så släpper du bygeln och lyfter processorn tillsammans med kylaren? Då får du ju loss hela paketet och har helt annat utrymme att därefter "bryta" loss processorn

Edit: just fan processorn sitter väl bakom en "ram" på intel..
Ramen ser ju ut att sitta med 3 skruvar.
Är man orolig att ha sönder något borde det ju kännas säkrare att lyfta ut hela skiten och lösa problemet utanför chassit tänker jag!

Permalänk
Skrivet av Jaevel:

Eller så släpper du bygeln och lyfter processorn tillsammans med kylaren? Då får du ju loss hela paketet och har helt annat utrymme att därefter "bryta" loss processorn

Edit: just fan processorn sitter väl bakom en "ram" på intel..
Ramen ser ju ut att sitta med 3 skruvar.
Är man orolig att ha sönder något borde det ju kännas säkrare att lyfta ut hela skiten och lösa problemet utanför chassit tänker jag!

inte petat på intel på snart ett år så minns inte hur ramen sitter fast men har för mig att den sitter ihop med prosessorsockeln så går inte bara lossa hela "ramen".

edit:
kanske går om han kommer åt de 3 t30 skruvarna som håller ramen men ser inte så ut på bilden

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

inte petat på intel på snart ett år så minns inte hur ramen sitter fast men har för mig att den sitter ihop med prosessorsockeln så går inte bara lossa hela "ramen".

edit:
kanske går om han kommer åt de 3 t30 skruvarna som håller ramen men ser inte så ut på bilden
https://www.nordichardware.se/wp-content/uploads/IntelCorei78700K-2.jpg

Alternativt får man in och bryta med en skruvmejsel mellan cpu/kylarblock.

Har man demonteringsjärn i plast, sådana som brukar användas till bilinredning, så kanske man skulle kunna köra på ett sådant

Vill man se vad man gör brukar jag använda selfiekameran på telefonen och ställa telefonen i chassit. Funkar även bra vid bilmeck där det är ont om plats

Permalänk

@calici
Hur går det? Får du loss kylaren?

Permalänk
Medlem

Tack alla för svaren och hjälpen!
Har inte hunnit pela mer med datorn förrens idag.
Alla svaren här verkade peka åt samma håll.

Så jag värmde upp CPUn (som jag gjort tidigare) och denna gång tog jag i och vred som fan.
Och äntligen lossnade fanskapet! Vart nog inte långt från modekortet skulle gå av men vart bära eller brista som gällde denna gång.

Igen, stort tack för alla svaren!

Nu blir det vänta tills den kylts ner sen rengöra allt, och på med nya!

Permalänk
Medlem
Skrivet av calici:

Tack alla för svaren och hjälpen!
Har inte hunnit pela mer med datorn förrens idag.
Alla svaren här verkade peka åt samma håll.

Så jag värmde upp CPUn (som jag gjort tidigare) och denna gång tog jag i och vred som fan.
Och äntligen lossnade fanskapet! Vart nog inte långt från modekortet skulle gå av men vart bära eller brista som gällde denna gång.

Igen, stort tack för alla svaren!

Nu blir det vänta tills den kylts ner sen rengöra allt, och på med nya!

Bra du fick loss den. Hur såg det ut på cpu och kylare? Har du inte gjort mer så kanske du kan ta en bild och visa?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Bra du fick loss den. Hur såg det ut på cpu och kylare? Har du inte gjort mer så kanske du kan ta en bild och visa?

Skönt å få loss indeed
Efter jag skrev sist så har jag redan rengjort och tatt bort gamla kylpastan så inte mycket att ta kort på hehe.
Vart som cement, helt torkat och gick knappt få bort så satt å svabbade en halvtimme eller så.

Permalänk
Medlem

Jag böt nyligen på en Q9450 som inte varit isärtagen drygt 7 år. Snacka om torrt. Gick nästan att blåsa bort. Tempen sjönk med 11 grader. Man ska kanske inte köra mycket mer än 3 år mellan bytena.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1