Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det finns fortfarande blyersättningsmedel (kaliumbaserat) att köpa på dagens mackar. Blyad bensin förbjöds så sent som 1995. Mängden tetraetylbly sänktes 1981 till 0.15 gram per liter. Analogin med E5/E10 haltar dock lite då bensinare sen 2010 har krav på sig att klara av E10. För extremfallen går det att tanka 4T-alkylat. I bulk om minst 1,000 liter kostar det ca 23 kronor litern.

Det fanns röda pumpar senare än så och blyet började nog ersättas i dem tidigare än så i verkligheten. Sedan hör till saken att många äldre bilar har härdade ventilsäten också, även om det varierar en del. Volvo har det tillbaka till 70-talet. Kalifornien krävde katalysator redan då, om än enklare än vad vi har idag, och de tål inte bly. Från början användes ju blyet för att få upp oktantalet också, men det klarar ju raffen utan bly (eller etanol...) idag.

Undrar just om macken i Skokloster fortfarande har etanolfri soppa. De hade det på 98 förut, vilket väl var riktat just till veteranbilar, men jag har inte varit där efter ändringen i somras.

Sedan att skrota bilen för att det inte fanns blyad bensin som någon påstod. Varför då? Det är ju bara att köra tills ventilsätena eventuellt blir skrot om man ändå tänker skrota...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ztenlund:

Sedan att skrota bilen för att det inte fanns blyad bensin som någon påstod. Varför då? Det är ju bara att köra tills ventilsätena eventuellt blir skrot om man ändå tänker skrota...

Det var väl för att det främst rörde gamla bilar som ändå inte var i särskilt bra skick och då knuffade man ägarna i rätt riktning.
Sverige har ganska gamla bilar i trafik internationellt sett genom våra regler, det är väldigt dyrt att ha en gammal bruksbil i en del länder, främst i asien.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Dom flesta moderna bilars bränslesystem har lite marginaler för självjustering beroende på bränslekvalitet osv Ofta är t.ex. spridarna större än nödvändigt så styrsystemet kan mata på extra bränsle efter behov.
Dessa marginaler existerar inte om motorn t.ex är chippad/optimerad eller trimmad, eller om det är en äldre "dum" motor, typ förgasarmotor.
En motor med högt effektuttag kan fort bränna hål i kolvar eller förstöra avgasventiler och topplock om dom går snålt då det extra syret som blir över i förbränningen kan reagera med metallerna.
Själva förbränningstemperaturen ökar också med en snålare bränsleblandning vilket kan ge upphov till knackningar (explosioner i förbränningsrummet) med mekaniska skador på topplock och kolv.
Google bildsök "lean piston damage"

Det vill jag inte ha. Man kanske borde kolla kolvarna nästa service. Borde det inte bli fetare blandning då den är mer energifattig än vanlig bensin? Tror moderna tändsystem är rätt bra att sätta timings och kompression för att undvika knackningar. Har inte märkt något sånt. Det är ju nån feedback loop med lambda värdet också. Visar om motorn går snålt eller fett.

Skrivet av Zemlan:

Så mycket etanol hade jag inte tankat i en bil som inte är optimerad för E85. Moderna bilar kan kompensera lite så de går ändå pga den elektroniska insprutningen, men inte hur mycket som helst.

Risken är ju överhängande att den går för tunt med onödigt höga avgastemperaturer som följd. Inget du märker när du kör den. Allt verkar lungt...tills det inte längre är det.

Det kan ju vara ok förstås, finns kanske nog med marginaler i kvalité på tex kolvar så de klarar det. Men jag hade inte chansat och experimenterat så där, kolvras är sällan billigt om vi säger så. Det går ju från dyrt till motorbyte-dyrt.

Tycker inte det är så mycket Etanol. Det är ju 25% och inte ens 50% jämför med E85 som just är 85%

Citerar mig själv:
"Så 40L E10 ger 36L Bensin (oktan?), 4L Etanol. Med 10L E85 så är Det ytterligare 1.5L Bensin (oktan?) och 8.5L Etanol
37.5L bensin 12.5L Etanol vilket är 25% etanol. Förbrukning 0.75x1 + 0.25x0.7 = 92% Energi jämfört mot 100% bensin. 8% teoretisk högre förbrukning.

Man vill ju öka Etanolen mer och mer över de kommande åren till E30 30%. BMW säger redan nu att deras bilar klarar 25%"

Men jag känner mig dum och vill inte köpa en ny motor. Jag kanske borde låta nån kolla kolvarna som sagt. Är det skador så var det en väldigt dålig idé.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Undviker skräpbränslet E10 så länge det går.

Kör 98 E5 sedan åratal.

Folk överlag verkar inte vara medvetna om att ju högre halt etanol man har i bränslet ju snabbare tvättar de bort de skyddande oljelagren i motorn, ju högre etanolhalt ju mer vatten (kondens) i motorn och ju tätare oljebyten krävs. Mer slitage blir det oxå btw.

Nä snart får man börja separera bort den skadliga etanolen ur bränslet tror jag.

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Det vill jag inte ha. Man kanske borde kolla kolvarna nästa service. Borde det inte bli fetare blandning då den är mer energifattig än vanlig bensin? Tror moderna tändsystem är rätt bra att sätta timings och kompression för att undvika knackningar. Har inte märkt något sånt. Det är ju nån feedback loop med lambda värdet också. Visar om motorn går snålt eller fett.

Tycker inte det är så mycket Etanol. Det är ju 25% och inte ens 50% jämför med E85 som just är 85%

Citerar mig själv:
"Så 40L E10 ger 36L Bensin (oktan?), 4L Etanol. Med 10L E85 så är Det ytterligare 1.5L Bensin (oktan?) och 8.5L Etanol
37.5L bensin 12.5L Etanol vilket är 25% etanol. Förbrukning 0.75x1 + 0.25x0.7 = 92% Energi jämfört mot 100% bensin. 8% teoretisk högre förbrukning.

Man vill ju öka Etanolen mer och mer över de kommande åren till E30 30%. BMW säger redan nu att deras bilar klarar 25%"

Men jag känner mig dum och vill inte köpa en ny motor. Jag kanske borde låta nån kolla kolvarna som sagt. Är det skador så var det en väldigt dålig idé.

Kontroll utav kolvarna är inget som görs vid service såvida du inte tänkt ge dig på det själv? det enda du kan göra utan större ingrepp är att kolla med en inspektionskamera via tändstiftshålen men får inte mer info än det man kan se där, och för att få ut kolvarna för att kunna undersöka dem måste hela underdelen utav motorn demonteras för att kunna få ut dem och det blir ett väldigt dyrt jobb om man inte kan göra det själv, om du inte har märkt att bilen redan börjat gå märkbart sämre så behöver du inte oroa dig, dem tåler väldigt normalt sätt väldigt mkt, spikningar däremot gillar dem inte därav har motorerna en knacksensor som känner av om det blir för mkt och säger till styrsystem att justera sig tills spikningarna upphör vilket innebär en märkbar effektsänkning, när spikningarna upphör återgår det till det normala igen förutsagt att spikningarna har upphört.
Ju mer etanol man blandar in ju mer måste bränslemängden öka pga att etanol innehåller mer syre, ökar man inte mängden eller om bilens styrsystem inte kan kompensera det själv så får man en magrare bränsleblandning.

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det vill jag inte ha. Man kanske borde kolla kolvarna nästa service. Borde det inte bli fetare blandning då den är mer energifattig än vanlig bensin? Tror moderna tändsystem är rätt bra att sätta timings och kompression för att undvika knackningar. Har inte märkt något sånt. Det är ju nån feedback loop med lambda värdet också. Visar om motorn går snålt eller fett.

Tycker inte det är så mycket Etanol. Det är ju 25% och inte ens 50% jämför med E85 som just är 85%

Citerar mig själv:
"Så 40L E10 ger 36L Bensin (oktan?), 4L Etanol. Med 10L E85 så är Det ytterligare 1.5L Bensin (oktan?) och 8.5L Etanol
37.5L bensin 12.5L Etanol vilket är 25% etanol. Förbrukning 0.75x1 + 0.25x0.7 = 92% Energi jämfört mot 100% bensin. 8% teoretisk högre förbrukning.

Man vill ju öka Etanolen mer och mer över de kommande åren till E30 30%. BMW säger redan nu att deras bilar klarar 25%"

Men jag känner mig dum och vill inte köpa en ny motor. Jag kanske borde låta nån kolla kolvarna som sagt. Är det skador så var det en väldigt dålig idé.

Du märker garanterat om en kolv tagit skada så det är nog lungt än så länge. Dessutom inte direkt vid vardaglig körning vid låga varvtal temperaturen skenar utan det vid tex en omkörning med hög belastning och höga varvtal det kan bli farligt väldigt snabbt.

Mappar man för E85 är det så att man kör fetare för att kompensera och eftersom man sprutar in mer bränsle i förbränningsrummet kan man också köra på hårdare med E85 eftersom bränslet kyler också.

Därav att en biopower Saab har 185hk med bensin och typ 220 med E85 tex. Men utan att ha mappat för det kommer inte systemet kompensera hur mycket som helst, så sannolikt kör man för magert med högre avgastemp som konsekvens vilket som sagt typiskt dödar kolvar som inte är av högre kvalité tänkta för trim osv.

Vet man vad man sysslar med och vad motorn klarar eller leker med någon skrotbil så kan man väl experimentera som du gjort, men annars ville jag bara höja ett varningens finger, vill inte skrämmas i onödan förstås men motorhaveri kan bli dyrt liksom så jag känner att jag måste varna lite

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Det vill jag inte ha. Man kanske borde kolla kolvarna nästa service. Borde det inte bli fetare blandning då den är mer energifattig än vanlig bensin?

Kolla kolvarna är för dyrt, räkna med många timmars jobb på verkstan + packningar och förbrukningsmaterial på ett par tusen. Det är inget man gör i förebyggande syfte.
Det är korrekt att etanol kräver en fetare blandning, men om bränslespridarna är nära max redan på bensin så räcker dom helt enkelt inte till med för mycket etanol i bränslet. Dom flesta moderna standardbilar tänder förmodligen motorlampan och begränsar motoreffekten om bränsleblandningen blir för mager, men det finns gamla bilar och trimmade bilar också, så man skall vara försiktig med att ge råd.
Din motor och motorstyrsystem kanske fungerar helt utmärkt med din blandning men någon annans kanske havererar.
Enda sättet att vara någorlunda säker är genom att mäta lambdavärdet under körning förslagsvis med elm327 och en app i telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Du märker garanterat om en kolv tagit skada så det är nog lungt än så länge. Dessutom inte direkt vid vardaglig körning vid låga varvtal temperaturen skenar utan det vid tex en omkörning med hög belastning och höga varvtal det kan bli farligt väldigt snabbt.

Mappar man för E85 är det så att man kör fetare för att kompensera och eftersom man sprutar in mer bränsle i förbränningsrummet kan man också köra på hårdare med E85 eftersom bränslet kyler också.

Därav att en biopower Saab har 185hk med bensin och typ 220 med E85 tex. Men utan att ha mappat för det kommer inte systemet kompensera hur mycket som helst, så sannolikt kör man för magert med högre avgastemp som konsekvens vilket som sagt typiskt dödar kolvar som inte är av högre kvalité tänkta för trim osv.

Vet man vad man sysslar med och vad motorn klarar eller leker med någon skrotbil så kan man väl experimentera som du gjort, men annars ville jag bara höja ett varningens finger, vill inte skrämmas i onödan förstås men motorhaveri kan bli dyrt liksom så jag känner att jag måste varna lite

Jag betvivlar att det finns ett modernt omodifierat motorstyrningssystem som inte börjar klaga om man får en så mager blandning att man "eldar upp" kolvarna. Att övervaka och styra blandningen och vad som går ut i avgasröret hör så att säga till grunduppgiften.

En sak man bör notera är att etanolkärror ofta haft kortare serviceintervall på olja än motvarande bensinvariant, så börjar man tippa i en massa etanol bör man nog korta ned serviceintervallet.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Jag betvivlar att det finns ett modernt omodifierat motorstyrningssystem som inte börjar klaga om man får en så mager blandning att man "eldar upp" kolvarna. Att övervaka och styra blandningen och vad som går ut i avgasröret hör så att säga till grunduppgiften.

En sak man bör notera är att etanolkärror ofta haft kortare serviceintervall på olja än motvarande bensinvariant, så börjar man tippa i en massa etanol bör man nog korta ned serviceintervallet.

Tror det va BMW som hade börjat jämföra motorer som rullat i tyskreggade kärror kontra svenskreggade kärror och motorerna i de tyskreggade BMW var betydligt mer slitna än de svensk reggade BMW´s (5% vs 10% etanol).

Så täta oljebyten är AO när man har i "tvättmedel" i bensinen. Sen så är det så klart viktigt att man kör motorn ordentligt varm så att man får ut fukten ur oljan. Kör man typ bara ett par mil max per vända så är nog två oljebyten att rekommendera (max 1500 mil).

Permalänk
Medlem

Såg den här, och tänkte lite på den här tråden iom diskussionen kring lägre/högre oktan

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Regelbundna oljebyten så ska det inte vara några problem. Att motorer i vanliga "svensson"-bilar rasar beror till störst del på att det fuskas med oljebyten.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Regelbundna oljebyten så ska det inte vara några problem. Att motorer i vanliga "svensson"-bilar rasar beror till störst del på att det fuskas med oljebyten.

95% av en motorns slitage beräknas komma från kallstarter så det är oerhört viktigt med täta oljebyten samt rätt olja. Har man ingen motorvärme och bilen står ute en kall vinter så kan det ta 30 sek innan hela motorn får smörning efter uppstart. Man vill ju helst ha en skyddande oljefilm kvar på tex kamaxel. En oljefilm som sprit tvättar bort rätt duktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Tror det va BMW som hade börjat jämföra motorer som rullat i tyskreggade kärror kontra svenskreggade kärror och motorerna i de tyskreggade BMW var betydligt mer slitna än de svensk reggade BMW´s (5% vs 10% etanol).

Så täta oljebyten är AO när man har i "tvättmedel" i bensinen. Sen så är det så klart viktigt att man kör motorn ordentligt varm så att man får ut fukten ur oljan. Kör man typ bara ett par mil max per vända så är nog två oljebyten att rekommendera (max 1500 mil).

Du tror inte att det snarare beror på att BMW i Tyskland körs mycket, mycket hårdare då? Med tanke på hur tunga högerfötter BMW-förare har i Sverige, så måste det ju vara himmelriket i Tyskland där det fortfarande finns sträckor utan fartgräns.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Du tror inte att det snarare beror på att BMW i Tyskland körs mycket, mycket hårdare då? Med tanke på hur tunga högerfötter BMW-förare har i Sverige, så måste det ju vara himmelriket i Tyskland där det fortfarande finns sträckor utan fartgräns.

I vissa fall svar ja, men jag minns inte om detta gällde random motormodeller eller inte. Är ett tag sen jag läste om detta. Men å andra sidan så har vi kallare vinterklimat så det går nog jämnt upp i många fall. Så vitt jag förstod så har ingen tillverkare tänkt på detta förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V8Dragster:

Som jag sa tänk om wankelmotorn hade haft lika lång utveckling som ottomotorn, det skiljer trots allt hel del år mellan dessa motortyper och då hade ottomotorn fått ett rejält försprång samt det är bara en handfull märken som använt sig utav wankelmotorn där mazda gjort det mest och längst, men hade fler vågat satsa samt om oljekrisen på 70 talet ej hade inträffat så tror jag att det hade sett annorlunda ut idag.

Wankelmotorer använder ottocykel, så de är egentligen bara en form av ottomotor men med en deplacementmaskin som är lite annorlunda utformad. Fördelen med detta är att man kan nå en större slagvolym i ett mindre paket, men i övrigt så är det mest nackdelar. Inget som fler utvecklingsår löser då även kolvmotorer kan dra nytta av den teknik som utvecklas på samma sätt som wankelmotorerna drog nytta av den teknik som tidigare utvecklats för kolvmotorer.

Skrivet av mrqaffe:

Vet inte om bränsleceller egentligen räknas som hybrider, det är ju endast elmotorer man använder men bränslecellen har diesel som energibärare och utvinner el via en kemisk process i stället för att elda upp dieseln för att driva en mekanisk process.
Det finns bränsleceller som kan drivas med annat än väte och även om diesel inte är lika bra så är det lätt att få tag på redan idag och systemen är renare än en konventionell dieselmotor.

Att kalla dessa fordon bränslecellselektriska kontra batterielektriska brukar vara det vanligaste, FCEV och BEV brukar vara de engelska förkortningarna på dessa.

Sedan finns det tyvärr inga bränsleceller som kan gå på diesel. Det finns bränsleceller som kan gå på metanol, och det finns de som kan gå på metangas.

Skrivet av Falcon:

Snacka inte om slangar, satan vad trött jag är på det obildade snacket, särskilt vad gäller "E10".

Att bensin-etanolblandningar är mer krävande för elastomerer än såväl ren bensin som ren etanol är väl etablerat, och störst brukar utmaningarna vara vid 20-30% etanol. Detta är förstås inget som kommer att uppenbara sig omgående, men om man genomför tester så kommer man att märka att elastomerer som utsätts för dessa blandningar sväller något mer och de tappar hållfasthet något snabbare. På sikt kan man konstatera ökad risk för sprickbildning.

Skrivet av Zemlan:

Så mycket etanol hade jag inte tankat i en bil som inte är optimerad för E85. Moderna bilar kan kompensera lite så de går ändå pga den elektroniska insprutningen, men inte hur mycket som helst.

Styrsystemen brukar kunna öka eller minska bränsleflödet med upp till 25%, sedan sätter de felkod.

Skrivet av Herr Kantarell:

Det vill jag inte ha. Man kanske borde kolla kolvarna nästa service. Borde det inte bli fetare blandning då den är mer energifattig än vanlig bensin? Tror moderna tändsystem är rätt bra att sätta timings och kompression för att undvika knackningar. Har inte märkt något sånt. Det är ju nån feedback loop med lambda värdet också. Visar om motorn går snålt eller fett.

Etanol innehåller inte bara mindre energi, det har även ett annat stökiometriskt blandningsförhållande (SAFR) än bensin (9 kontra 14,7 kg bränsle per kg luft), således måste bränsleflödet till motorn ökas för att bibehålla samma blandningsförhållande. Det man vanligtvis menar med "fetare" är lägre lambda-tal, vilket alltså är det faktiska blandningsförhållandet dividerat med det stökiometriska; ex. 12,5 kg/kg / 14,7 kg/kg ger ca. lambda 0,85. Slår man i etanol i bränslet så kommer styrsystemet att försöka bibehålla samma lambda-tal som tidigare. En enkel lambdasensor består i princip av en Nernst cell som genererar en hög spänning då avgaserna är syrefattiga jämfört med syrehalten i atmosfären (som används som referens), vid lambda 1 så sjunker spänningen snabbt och vid mager blandning (syre i avgaserna) så är spänningen låg. Detta är vad styrsystemet analyserar. Om styrsystemet tillsätter bränsle enligt fördefinierade värden, men trots det så noterar lambdasensorn att det det finns syre i avgaserna, då kommer styrsystemet att justera upp den multiplikativa faktor som används för att beräkna insprutad bränslemängd. Den multiplikativa faktorn kan normalt sett vara 0,75 som lägst och 1,25 som högst.

Beräkningsgången är i princip denna:
Luftmassflöde från luftmassmätare (eller från en modell som beräknar luftflödet genom motorn), i gram per sekund, delas med antalet förbränningar per sekund för att få mg luft/förbränning. Detta divideras med 14,7 (stökiometriska blandningsförhållandet för bensin) vilket gör att vi får ett grundvärde på hur mycket bränsle som behöver tillsättas. Detta grundvärde multipliceras med ett flertal kompensationsfaktorer, inkl. den multiplikativa adaptionen, vilket ger ett resultat på hur mycket bränsle som ska sprutas in i motorn. Utifrån detta så beräknar sedan styrsystemet hur länge bränslespridaren måste stå öppen för att spruta in denna mängd bränsle och även här finns vissa kompensationsfaktorer, som ex. batterispänning (lägre spänning gör att bränslespridaren öppnar långsammare vilket innebär lägre insprutad bränslemängd vid samma tid som öppen).

Skrivet av JonkenPonken:

Folk överlag verkar inte vara medvetna om att ju högre halt etanol man har i bränslet ju snabbare tvättar de bort de skyddande oljelagren i motorn, ju högre etanolhalt ju mer vatten (kondens) i motorn och ju tätare oljebyten krävs. Mer slitage blir det oxå btw.

Detta testades av Saab och någon ökning av slitaget på kolvar, cylindrar och lager som var signifikant för motorns livslängd kunde inte konstateras. Oljans TBN (Total Base Number) sjunker något snabbare och TAN (Total Acid Number) stiger något snabbare, men skillnaden är inte så stor. Bränsleutspädning av oljan kan vara ett problem med väldigt höga etanolhalter om motorn regelbundet kallstartas utan att den tillåts bli varm.

Permalänk
Medlem

Efter 15+ år med endast E85 så törs jag påstå att bmw:s motor som sitter i min bil tål E85.
Gummislangar tål generellt E85 bättre än bensin. Bensin löser motorolja betydlig lättare än E85.
Den E85 som hamnar i oljan blandar sig inte utan bildar en emulsion om man inte kör motorn ordentligt varm. Vid drifttemperatur "kokar" etanolen ur oljan och "faran" är över. Emulsionen smörjer sämre än en bensinblandad olja. Det vita ni kan se i oljepåfyllningslocket på bilar som körs korta sträckor utan att nå drifttemperatur är också en emulsion men då av kondensvatten och motorolja.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cad_edis:

Wankelmotorer använder ottocykel, så de är egentligen bara en form av ottomotor men med en deplacementmaskin som är lite annorlunda utformad. Fördelen med detta är att man kan nå en större slagvolym i ett mindre paket, men i övrigt så är det mest nackdelar. Inget som fler utvecklingsår löser då även kolvmotorer kan dra nytta av den teknik som utvecklas på samma sätt som wankelmotorerna drog nytta av den teknik som tidigare utvecklats för kolvmotorer.

Att kalla dessa fordon bränslecellselektriska kontra batterielektriska brukar vara det vanligaste, FCEV och BEV brukar vara de engelska förkortningarna på dessa.

Sedan finns det tyvärr inga bränsleceller som kan gå på diesel. Det finns bränsleceller som kan gå på metanol, och det finns de som kan gå på metangas.

Att bensin-etanolblandningar är mer krävande för elastomerer än såväl ren bensin som ren etanol är väl etablerat, och störst brukar utmaningarna vara vid 20-30% etanol. Detta är förstås inget som kommer att uppenbara sig omgående, men om man genomför tester så kommer man att märka att elastomerer som utsätts för dessa blandningar sväller något mer och de tappar hållfasthet något snabbare. På sikt kan man konstatera ökad risk för sprickbildning.

Styrsystemen brukar kunna öka eller minska bränsleflödet med upp till 25%, sedan sätter de felkod.

Etanol innehåller inte bara mindre energi, det har även ett annat stökiometriskt blandningsförhållande (SAFR) än bensin (9 kontra 14,7 kg bränsle per kg luft), således måste bränsleflödet till motorn ökas för att bibehålla samma blandningsförhållande. Det man vanligtvis menar med "fetare" är lägre lambda-tal, vilket alltså är det faktiska blandningsförhållandet dividerat med det stökiometriska; ex. 12,5 kg/kg / 14,7 kg/kg ger ca. lambda 0,85. Slår man i etanol i bränslet så kommer styrsystemet att försöka bibehålla samma lambda-tal som tidigare. En enkel lambdasensor består i princip av en Nernst cell som genererar en hög spänning då avgaserna är syrefattiga jämfört med syrehalten i atmosfären (som används som referens), vid lambda 1 så sjunker spänningen snabbt och vid mager blandning (syre i avgaserna) så är spänningen låg. Detta är vad styrsystemet analyserar. Om styrsystemet tillsätter bränsle enligt fördefinierade värden, men trots det så noterar lambdasensorn att det det finns syre i avgaserna, då kommer styrsystemet att justera upp den multiplikativa faktor som används för att beräkna insprutad bränslemängd. Den multiplikativa faktorn kan normalt sett vara 0,75 som lägst och 1,25 som högst.

Beräkningsgången är i princip denna:
Luftmassflöde från luftmassmätare (eller från en modell som beräknar luftflödet genom motorn), i gram per sekund, delas med antalet förbränningar per sekund för att få mg luft/förbränning. Detta divideras med 14,7 (stökiometriska blandningsförhållandet för bensin) vilket gör att vi får ett grundvärde på hur mycket bränsle som behöver tillsättas. Detta grundvärde multipliceras med ett flertal kompensationsfaktorer, inkl. den multiplikativa adaptionen, vilket ger ett resultat på hur mycket bränsle som ska sprutas in i motorn. Utifrån detta så beräknar sedan styrsystemet hur länge bränslespridaren måste stå öppen för att spruta in denna mängd bränsle och även här finns vissa kompensationsfaktorer, som ex. batterispänning (lägre spänning gör att bränslespridaren öppnar långsammare vilket innebär lägre insprutad bränslemängd vid samma tid som öppen).

Detta testades av Saab och någon ökning av slitaget på kolvar, cylindrar och lager som var signifikant för motorns livslängd kunde inte konstateras. Oljans TBN (Total Base Number) sjunker något snabbare och TAN (Total Acid Number) stiger något snabbare, men skillnaden är inte så stor. Bränsleutspädning av oljan kan vara ett problem med väldigt höga etanolhalter om motorn regelbundet kallstartas utan att den tillåts bli varm.

Jag har läst en del artiklar om dieseldrivna bränsleceller, det verkar väl fungera ?
https://www.imm.fraunhofer.de/en/press-publications/diesel-po...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Detta testades av Saab och någon ökning av slitaget på kolvar, cylindrar och lager som var signifikant för motorns livslängd kunde inte konstateras. Oljans TBN (Total Base Number) sjunker något snabbare och TAN (Total Acid Number) stiger något snabbare, men skillnaden är inte så stor. Bränsleutspädning av oljan kan vara ett problem med väldigt höga etanolhalter om motorn regelbundet kallstartas utan att den tillåts bli varm.

Kolvar, cylindrar och klarade sig bättre med E85, pg att E85 hade en mer kylande effekt än BF95.

Det var dock något med ventilerna på B284, där var de något slitage så därför fick inte den motorn E85 stöd. Kommer dock inte ihåg exakt vad det var dock.

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Skrivet av Cad_edis:

Wankelmotorer använder ottocykel, så de är egentligen bara en form av ottomotor men med en deplacementmaskin som är lite annorlunda utformad. Fördelen med detta är att man kan nå en större slagvolym i ett mindre paket, men i övrigt så är det mest nackdelar. Inget som fler utvecklingsår löser då även kolvmotorer kan dra nytta av den teknik som utvecklas på samma sätt som wankelmotorerna drog nytta av den teknik som tidigare utvecklats för kolvmotorer.

Att kalla dessa fordon bränslecellselektriska kontra batterielektriska brukar vara det vanligaste, FCEV och BEV brukar vara de engelska förkortningarna på dessa.

Sedan finns det tyvärr inga bränsleceller som kan gå på diesel. Det finns bränsleceller som kan gå på metanol, och det finns de som kan gå på metangas.

Att bensin-etanolblandningar är mer krävande för elastomerer än såväl ren bensin som ren etanol är väl etablerat, och störst brukar utmaningarna vara vid 20-30% etanol. Detta är förstås inget som kommer att uppenbara sig omgående, men om man genomför tester så kommer man att märka att elastomerer som utsätts för dessa blandningar sväller något mer och de tappar hållfasthet något snabbare. På sikt kan man konstatera ökad risk för sprickbildning.

Styrsystemen brukar kunna öka eller minska bränsleflödet med upp till 25%, sedan sätter de felkod.

Etanol innehåller inte bara mindre energi, det har även ett annat stökiometriskt blandningsförhållande (SAFR) än bensin (9 kontra 14,7 kg bränsle per kg luft), således måste bränsleflödet till motorn ökas för att bibehålla samma blandningsförhållande. Det man vanligtvis menar med "fetare" är lägre lambda-tal, vilket alltså är det faktiska blandningsförhållandet dividerat med det stökiometriska; ex. 12,5 kg/kg / 14,7 kg/kg ger ca. lambda 0,85. Slår man i etanol i bränslet så kommer styrsystemet att försöka bibehålla samma lambda-tal som tidigare. En enkel lambdasensor består i princip av en Nernst cell som genererar en hög spänning då avgaserna är syrefattiga jämfört med syrehalten i atmosfären (som används som referens), vid lambda 1 så sjunker spänningen snabbt och vid mager blandning (syre i avgaserna) så är spänningen låg. Detta är vad styrsystemet analyserar. Om styrsystemet tillsätter bränsle enligt fördefinierade värden, men trots det så noterar lambdasensorn att det det finns syre i avgaserna, då kommer styrsystemet att justera upp den multiplikativa faktor som används för att beräkna insprutad bränslemängd. Den multiplikativa faktorn kan normalt sett vara 0,75 som lägst och 1,25 som högst.

Beräkningsgången är i princip denna:
Luftmassflöde från luftmassmätare (eller från en modell som beräknar luftflödet genom motorn), i gram per sekund, delas med antalet förbränningar per sekund för att få mg luft/förbränning. Detta divideras med 14,7 (stökiometriska blandningsförhållandet för bensin) vilket gör att vi får ett grundvärde på hur mycket bränsle som behöver tillsättas. Detta grundvärde multipliceras med ett flertal kompensationsfaktorer, inkl. den multiplikativa adaptionen, vilket ger ett resultat på hur mycket bränsle som ska sprutas in i motorn. Utifrån detta så beräknar sedan styrsystemet hur länge bränslespridaren måste stå öppen för att spruta in denna mängd bränsle och även här finns vissa kompensationsfaktorer, som ex. batterispänning (lägre spänning gör att bränslespridaren öppnar långsammare vilket innebär lägre insprutad bränslemängd vid samma tid som öppen).

Detta testades av Saab och någon ökning av slitaget på kolvar, cylindrar och lager som var signifikant för motorns livslängd kunde inte konstateras. Oljans TBN (Total Base Number) sjunker något snabbare och TAN (Total Acid Number) stiger något snabbare, men skillnaden är inte så stor. Bränsleutspädning av oljan kan vara ett problem med väldigt höga etanolhalter om motorn regelbundet kallstartas utan att den tillåts bli varm.

Frågan är ju vad som menas med bränsleutspädning här då etanol binder till sig vatten. Vatten i olja vill man inte ha. Att varmköra en motor oavsett bränsle är AO. Finns ju en anledning till att vevhusventilationen kleggar igen (samt katalysatorn kan ta stryk).

Va det med eller utan turbo SAAB testade detta?

Att det knappt märktes på en SAAB-motor skall inte jämföras med andra motorer typ Dinky Toy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har läst en del artiklar om dieseldrivna bränsleceller, det verkar väl fungera ?
https://www.imm.fraunhofer.de/en/press-publications/diesel-po...

När han skriver metan så handlar det om samma typ av bränslecell SOFC. I den typen av bränslecell behövs både metangas och diesel reformeras för att användas av bränslecellen. I praktiken kan du driva ett gaskraftverk med förgasad biomassa och köra en SOFC-bränslecell på avgaserna innehållande CO2.

Eftersom det inte riktigt är gångbart ekonomiskt i stor skala är det nog i dagsläget vettigare att bara köra en förbränningsdriven generator i hybrider. Det som går att köpa är ju i bilar PEMFC som alltså drivs på komprimerad vätgas, dessa behöver ett batteripack på åtminstone någon kWh och sätter du i ett något större batteripack är det vettigare att bara ladda bilen med el. Bränslecellen är inte särskilt effektiv och vi kan inte effektivt producera vätgas utan t.ex. en termisk process med hjälp av en högtemperatursreaktor och det är lite för mycket att hoppas på och har förluster i hela kedjan. Vätgas är nog vettigare i reservkraft, har du tillgång till vatten kan reservkraftsystemet producera sin egen vätgas när du tillgång till el. Bränsleceller används en del i bland annat basstationer för mobilnät.

PowerCell (svenska företaget) har också ett system för att reformera diesel så att det kan användas i PEMFC-bränsleceller. Allt med kolväten kan du ju göra vätgas på. Detta du länkar, men normalt brukar man prata om SOFC både när man pratar diesel eller metangas.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av JonkenPonken:

Va det med eller utan turbo SAAB testade detta?

Både med och utan turbo. https://web.archive.org/web/20160421161753/http://www.mitt-eg...
Kortfattat, för att få problemet lär man vara slarvig med oljebytena och köra korta sträckor där motorn inte hinner bli fullt uppvärmd och haft tid på sig att ånga bort vatten och bränsle från oljan. Men allt detta är ju historia då merparten av de "gamla" Saabarna i NG rostat bort sin flimsiga plåt.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Både med och utan turbo. https://web.archive.org/web/20160421161753/http://www.mitt-eg...
Kortfattat, för att få problemet lär man vara slarvig med oljebytena och köra korta sträckor där motorn inte hinner bli fullt uppvärmd och haft tid på sig att ånga bort vatten och bränsle från oljan. Men allt detta är ju historia då merparten av de "gamla" Saabarna i NG rostat bort sin flimsiga plåt.

Historia och historia. Kondens inuti motorn är och lär förbli ett större problem ju högre halt med etanol bränslet innehåller. Kan vara bra för folk att känna till att serviceintervallen kanske bör utökas till två ggr per år (normal körning) gällande oljebyte/oljefilter.

Hoppas verkligen inte 3000-mila service finns kvar än idag.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag häller bensin (eller E85) på den här tråden som egentligen besvarades på sida ett.
Mycket kunniga personer här och diskussioner. Men detta är rätt intressanta filmer:

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Dina uträkningar är fel. E10 må smått öka förbrukningen, men utsläppen av växthusgaser minskar.

Åter igen missar du poängen med att det är vägen till en stor ändring, man tar steg för steg för slutligen landa i 27,6%, det är inget duckande av frågor - det är du som inte förstår svaren.

Och gör ingen global skillnad? Har du någon koll på vilka länder som bytt? För du kan få en fin lista på länder som redan kör e10 - kom inte och säg att det inte gör global skillnad. Du verkar leva i någon slags illusion att det endast är Sverige som går genom dessa ändringar. Många länder gör dessa ändringar, och tillsammans gör det stor skillnad. Sen om det leder till ökad kostnad för de med kass ekonomi, ja må så vara. Det är en ökad kostnad för alla. De med kass ekonomi får helt enkelt stå ut och får trösta sig med att det är för the greater good och ta en till fundering på om man verkligen ska ha bil om man inte klarar av höjningar på några kronor.

Belgien
Bulgarien
Danmark
Estland
Finland
Frankrike
Lettland
Litauen
Luxemburg
Nederländerna
Tyskland
Ungern
Rumänien
Slovakien
USA (som dessutom haft det i 20 år)
Brasilien

Jag har missat tråden sista tiden då jag haft andra saker för mig.

Om jag har fel i min uträkning, visa mig den rätta uträkningen då?
Du kan inte bara säga, fel-fel-fel utan att visa vad som är fel.

Om andra länder har bytt är inte diskussion, vi pratar om lilla sverige, där det inte gör någon global skillnad.. Många av de länderna du räknar upp har bra mycket större problem med co2 med kolkraft osv osv.
Det spelar ingen roll om vi tar bort bussar, lastbilar, personbilar vi kommer inte göra en global skillnad.. Bättre är att satsa krutet på att hjälpa närområdet att ta bort kolkraft än att jaga svenska bilister.
I den här tråden pratar vi om just E10 och bilismen. en minkuppfödning mindre eller en bondgård mindre ger mer utslag än H10 i bästa av teorierna.
Största skillnaden gör vi att ta bort lastbilstransporter till godståg och inkomstrelaterad bensinskatt så även löven o de inte har råd att glassa runt.

Sedan kan du räkna ut skillnaden på flygets co2 utsläpp 2019-2020 VS 2020-2021 så ska du se att de utsläppen påverkade mer positivt än vad e10 någonsin kommer uppnå.

Så vad var fel i min beräkning? Du sa att jag har fel i den, så vad är rätt beräkning då?
Kan du inte svara på det, så har jag ju inte fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon309108:

Jag har missat tråden sista tiden då jag haft andra saker för mig.

Om jag har fel i min uträkning, visa mig den rätta uträkningen då?
Du kan inte bara säga, fel-fel-fel utan att visa vad som är fel.

Om andra länder har bytt är inte diskussion, vi pratar om lilla sverige, där det inte gör någon global skillnad.. Många av de länderna du räknar upp har bra mycket större problem med co2 med kolkraft osv osv.
Det spelar ingen roll om vi tar bort bussar, lastbilar, personbilar vi kommer inte göra en global skillnad.. Bättre är att satsa krutet på att hjälpa närområdet att ta bort kolkraft än att jaga svenska bilister.
I den här tråden pratar vi om just E10 och bilismen. en minkuppfödning mindre eller en bondgård mindre ger mer utslag än H10 i bästa av teorierna.
Största skillnaden gör vi att ta bort lastbilstransporter till godståg och inkomstrelaterad bensinskatt så även löven o de inte har råd att glassa runt.

Sedan kan du räkna ut skillnaden på flygets co2 utsläpp 2019-2020 VS 2020-2021 så ska du se att de utsläppen påverkade mer positivt än vad e10 någonsin kommer uppnå.

Så vad var fel i min beräkning? Du sa att jag har fel i den, så vad är rätt beräkning då?
Kan du inte svara på det, så har jag ju inte fel.

Vi behöver egentligen inte räkna ut så mycket, eftersom din grundtanke är fundamentalt fel och dina beräkningar kan man bara klassa som märkliga och har ingen grund i verkligheten. Det baseras på det att du kom fram till att det faktiskt är mer utsläpp nu än innan reduktionen. Finns inga vetenskapliga belägg för det.

Det är rent av barnsligt tankesätt, du försöker få det till att Sverige inte gör någon skillnad - trots att vi har stora utsläpp. Har vi en stor del av alla utsläpp om man kollar den totala globala mängden? Nej.

Betyder det att vi kan skita i vårt? Nej. Det är det du åter igen inte förstår.

Någon slänger 100 batterier i skogen, du säger att du kan slänga ett. För den andra är ännu värre. Är det logiskt? Eller tar man sitt egna ansvar över det man kan påverka och är ett gott föredöme?

Som tur är, så är fossilälskarnas kamp redan förlorad. Reduktionsplikten är redan lagstadgad och skattehöjningar ett faktum. Inget parti kan hindra fortsatta prishöjningar de närmsta 10 åren som tur är även om skatten skulle sänkas med nån krona. Sen om det gör att låginkomsttagare inte har råd att åka fossil bil. Då får det vara så, man har inte rätt att smutsa ned mer bara för det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Vi behöver egentligen inte räkna ut så mycket, eftersom din grundtanke är fundamentalt fel och dina beräkningar kan man bara klassa som märkliga och har ingen grund i verkligheten. Det baseras på det att du kom fram till att det faktiskt är mer utsläpp nu än innan reduktionen. Finns inga vetenskapliga belägg för det.

Det är rent av barnsligt tankesätt, du försöker få det till att Sverige inte gör någon skillnad - trots att vi har stora utsläpp. Har vi en stor del av alla utsläpp om man kollar den totala globala mängden? Nej.

Betyder det att vi kan skita i vårt? Nej. Det är det du åter igen inte förstår.

Någon slänger 100 batterier i skogen, du säger att du kan slänga ett. För den andra är ännu värre. Är det logiskt? Eller tar man sitt egna ansvar över det man kan påverka och är ett gott föredöme?

Som tur är, så är fossilälskarnas kamp redan förlorad. Reduktionsplikten är redan lagstadgad och skattehöjningar ett faktum. Inget parti kan hindra fortsatta prishöjningar de närmsta 10 åren som tur är även om skatten skulle sänkas med nån krona. Sen om det gör att låginkomsttagare inte har råd att åka fossil bil. Då får det vara så, man har inte rätt att smutsa ned mer bara för det.

Du är underbar, du säger att mina uträkningar är fel... Men du kan inte ta en miniräknare, googla fram värden och slå in dem o sedan svara. Jag tog mig tid på att göra det... varför kan inte du? okunskap??
Det bevisar bara att du kan inget om förbränningsmotorer, olika bränslen och hur det påverkar förbränninsmotorn

Sedan är det DU som spårar ur.. vi i denna tråden pratar om E10 och vi kom in på att den förändringen på så få bilar som i sverige inte gynnar någon än att det ser fint ut på papper, det snarare försämrar kostnader för de som inte kan lösa problemet.

Permalänk
Rekordmedlem

Mycket tjat och ingen vill börja att göra rätt ?
Eller vänta lite, jag råkade (som vanligt) titta på nyheterna och såg att Volvo faktiskt hade gjort nått rätt som de visade upp idag, har absolut inget med E10 i bilar att göra men de har gjort rätt.

Vi kommer visa kommissionären världens första fordon som är byggt av fossilfritt stål. Det är en dumper som används i grustag, dagbrott, gruvor. Den är elektrisk och självkörande, berättar Lars Stenqvist som är teknisk chef på Volvo.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/har-ar-varldens-forsta-for...
Ett viktigt steg mot en beboelig planet är det även om den utsläppsminskning den ger är microskopisk så visar den vad som är tekniskt möjligt och ger en positiv signal om att det går.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av mrqaffe:

Eller vänta lite, jag råkade (som vanligt) titta på nyheterna och såg att Volvo faktiskt hade gjort nått rätt som de visade upp idag, har absolut inget med E10 i bilar att göra men de har gjort rätt.

...om man anser att konsumptionshysterin skall fortsätta. Ja, ja vet, lite väl drastiskt sagt. Vem ska köpa dessa dumpers? Inte LKAB iaf där man fått avslag. Regeringen vill inte heller att det skall brytas kalk i Norvijaur. Gränna? Inte en chans. Kvar finns Afganistan med outnyttjade naturtillgångar. Passar bra med förarlösa fordon ifall de tål beskjutning från AK-47. Då är det bra mycket enklare att fixa sina ICE-fordon att gå bra med både E5, E10 och E85.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon309108:

Du är underbar, du säger att mina uträkningar är fel... Men du kan inte ta en miniräknare, googla fram värden och slå in dem o sedan svara. Jag tog mig tid på att göra det... varför kan inte du? okunskap??
Det bevisar bara att du kan inget om förbränningsmotorer, olika bränslen och hur det påverkar förbränninsmotorn

Sedan är det DU som spårar ur.. vi i denna tråden pratar om E10 och vi kom in på att den förändringen på så få bilar som i sverige inte gynnar någon än att det ser fint ut på papper, det snarare försämrar kostnader för de som inte kan lösa problemet.

Din märkliga uträkning kommer fram till att det blir mer utsläpp med E10 än innan, det är ju det som är fel. Det behövs ingen miniräknare för att lista ut att du är ute och cyklar.

E10 minskar nämligen växthusgasemissionerna, inte ökar. E10 innebär att de fossila växthusgasutsläppen från bensin, räknat över hela livscykeln, minskar med sex procent jämfört med om bränslet hade varit helt fossil. Etanolen producerad i Europa bidrar i genomsnitt till ca 70% lägre CO2 utsläpp jämfört med fossila bränslen som bensin.

Utspädning av etanol i bensin är väl utrett. I Sverige till exempel i utredningen Introduktion av förnybara fordonsbränslen, men har även en grund i EUs biodrivmedelsdirektiv. Där har man kommit fram till att utsläppen minskar.

Din matematiska uträkning och kunskap om förbränningsmotorer här i tråden slog varenda utredare och forskare på fingrarna och bevisade dom fel? Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mycket tjat och ingen vill börja att göra rätt ?
Eller vänta lite, jag råkade (som vanligt) titta på nyheterna och såg att Volvo faktiskt hade gjort nått rätt som de visade upp idag, har absolut inget med E10 i bilar att göra men de har gjort rätt.

Vi kommer visa kommissionären världens första fordon som är byggt av fossilfritt stål. Det är en dumper som används i grustag, dagbrott, gruvor. Den är elektrisk och självkörande, berättar Lars Stenqvist som är teknisk chef på Volvo.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/har-ar-varldens-forsta-for...
Ett viktigt steg mot en beboelig planet är det även om den utsläppsminskning den ger är microskopisk så visar den vad som är tekniskt möjligt och ger en positiv signal om att det går.

Eftersom SSABs och LKABs järnsvamp väntas förbruka 55 TWh el skulle jag säga att det är en satsning riktat åt fel håll. Idag producerar SSAB ca 1,1 TWh el om året, förbrukar ca 4,5 TWh el medan LKAB förbrukar ca 2,5 TWh el och tillsammans förbrukar de ca 6 TWh fossilt. Hybrit som ska täcka SSABs behov väntas använda 15 TWh el, det handlar om en massiv ökning av energianvändningen och så energiintensivt stål är nog inte bra. Idag använder SSAB 2,3 Mton kol/koks som reduktionsmedel. Biokol skulle kunna användas som reduktionsmedel. Annan biomassa kan användas för att göra biogas, SSAB använder idag ca 3,7 TWh naturgas. Att gå all in på järnsvamp kan slå fel, SSAB kommer säkert sakta växla över, men jag ser inte hur LKAB kan ersätta sin järnmalm med järnsvamp och sedan gå med vinst. Reduktionsmedlet som binds i stålet/järnet kommer ju inte bli utsläpp. På andra håll i världen används också naturgas som reduktionsmedel och kan således ersättas med biogas (eller biokol) när vi talar den mängden stål/järn Sverige producerar.

Sverige står för ca 1,5 % av järnmalmsproduktionen i världen så att använda 55 TWh el för denna vore inte en förebild även om vi räknar in minskningen hos stålproducenterna. El produceras i huvudsak med fossila bränslen i världen och så kommer det fortsätta vara.

Världen använder 6 gånger mer energi än på 1950-talet, men vi är bara drygt 3 gånger fler folk.