Microsoft uppges arbeta på ny Notepad

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Måste vara ett internt skämt på MS att de ligger 100000-tals mantimmar på varje OS + lite utilities, men slänger med en "editor" med nära noll funktioner.

Den duger till att ta bort formatering från text och göra snabba anteckningar, knappt det.

Fast det är ju det som är själva poängen. Vad menar du att den ska klara utöver detta?

Permalänk
Medlem

Lite fascinerande hur många som inte inser att själva vitsen med Notepad är att det ska vara väldigt avskalat. Ni som behöver fler funktioner är ju helt fria att installera andra alternativ och ni har dessutom kompetensen att göra det.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Emma242:

Fast det är ju det som är själva poängen. Vad menar du att den ska klara utöver detta?

Finns mängder med funktioner man kunde slängt med. Titta bara på Sublime, till exempel.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Finns mängder med funktioner man kunde slängt med. Titta bara på Sublime, till exempel.

Vilket är ungefär som att säga att man likaväl kunde slängt med funktioner som Photoshop har i Paint. Eller jämföra fikon och äpplen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sokkan:

Lite fascinerande hur många som inte inser att själva vitsen med Notepad är att det ska vara väldigt avskalat. Ni som behöver fler funktioner är ju helt fria att installera andra alternativ och ni har dessutom kompetensen att göra det.

Sublime är också väldigt avskalat och fyller samma funktion i mitt liv. Allt för ofta har någon windows update eller omstart gjort att jag tappat information i Notepad. Inte värt det i längden och tror inte de företag ni jobbar på tycker om att riskera dataförlust

Men alla är vi olika, jag har också föredragit Notepad en gång i tiden av samma anledningar som många andra. Men det är för stor risk med tvångsomstarter och annat junk som MS hittat på senaste decenniet

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Använder mest VI eller VIM

Kan även rekommendera Atom

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Använder Notepad++ sedan länge. Betydligt mer kompetent än MS Notepad.

Kör inte MS Office heller för den delen, utan LibreOffice.

Jag gillade LibreOffice men ett problem jag hade var att istället för "i" så skrev den "I" vilket var enerverande, speciellt när man skrev lite mer officiella/formella brev. Jag hittade aldrig var jag kunde ändra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sokkan:

Lite fascinerande hur många som inte inser att själva vitsen med Notepad är att det ska vara väldigt avskalat. Ni som behöver fler funktioner är ju helt fria att installera andra alternativ och ni har dessutom kompetensen att göra det.

Det reser ju frågan om den överhuvudtaget måste följa med då när Wordpad dessutom också är ett standardprogram. Knappast så att det finns för lite bloatware och rester från dåtiden i Microsofts produkter.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

Jag gillade LibreOffice men ett problem jag hade var att istället för "i" så skrev den "I" vilket var enerverande, speciellt när man skrev lite mer officiella/formella brev. Jag hittade aldrig var jag kunde ändra det.

Installera svenska rättstavning eller avaktivera rättstavning hade nog löst det.

Den försökte nog rätta dig till engelska med I som i jag, vilket ska skrivas med versal.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Dunder:

Titta bara på Sublime, till exempel.

Synd bara att Sublime använder samma motor som t.ex. Notepad2 och Notepad++. Jag har ett mssql-script där samtliga tre nämnda buggar på exakt samma rad, men inte SSMS - som fortsätter att hantera syntaxen korrekt trots bautafiler.

Edlin däremot kunde man med lite finurlighet använda som batch/patch-verktyg, försvann efter W7 32bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Synd bara att Sublime använder samma motor som t.ex. Notepad2 och Notepad++. Jag har ett mssql-script där samtliga tre nämnda buggar på exakt samma rad, men inte SSMS - som fortsätter att hantera syntaxen korrekt trots bautafiler.

Edlin däremot kunde man med lite finurlighet använda som batch/patch-verktyg, försvann efter W7 32bit.

Atom

Permalänk
Medlem

Jag använder Notepad++ OCH notepad. Så detta är jag faktiskt lite nyfiken och glad över.

Det enda som jag egentligen vill ändra med notepad är att den stoppar windows från att stänga ner när man inte sparat texten. Den är fan hårdare än alla andra program.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Snela snela microsoft. När ni ändå uppdaterar notepad, skulle ni då kunna vara så vänliga att ändra standardformatet till UTF-8?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av backlulund:

Öppnar man en .SQL förväntar man sig att en multi-purpose redigerare åtminstonde vet _något_ om SQL. Även den minsta lilla tröskel, som t.ex. "Atom Flight Manual" lära tyvärr avskräcka många av de mest härdade. KISS. Även GIMP har tyvärr en onödigt hög tröskel-effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Notepad måste vara den mest värdelösa mjukvaran som finns. Om dom ändå ska arbeta på det så kan dom ju åtminstone fixa all "low-hanging fruit" i UX-delen. Som ex. att \n inte stödjs som en hel linebreak.

Just "Unix-format" har ju haft stöd i några år nu.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Snela snela microsoft. När ni ändå uppdaterar notepad, skulle ni då kunna vara så vänliga att ändra standardformatet till UTF-8?

Det är standardformatet här åtminstone, sitter på jobbdator med Win10 1909.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Emma242:

Vilket är ungefär som att säga att man likaväl kunde slängt med funktioner som Photoshop har i Paint. Eller jämföra fikon och äpplen.

Fast det är ju i princip det man börjat göra med Paint och Paint 3D, så varför inte?

Alltid lika skumt med så mycket bakåtsträvande på ett teknikforum

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av rytterstedt:

Jag gillade LibreOffice men ett problem jag hade var att istället för "i" så skrev den "I" vilket var enerverande, speciellt när man skrev lite mer officiella/formella brev. Jag hittade aldrig var jag kunde ändra det.

Det låter som att du hade auto-correct på och språket satt till engelska?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Vilket är ungefär som att säga att man likaväl kunde slängt med funktioner som Photoshop har i Paint. Eller jämföra fikon och äpplen.

Precis!
Eller jämföra en frukost buffé med en hårdmacka.

Ibland behöver man bara en hårdmacka att ta med i farten, men har man tid så står sig mackan dåligt mot buffén.

Poängen med notepad är ju att den är ytterst spartansk, snabbstartad och finns med från start i alla installationer.
Vill man hålla på med återkommande uppdateringar och flera funktioner så finns det ju många bättre alternativ.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av firstofmay:

Det reser ju frågan om den överhuvudtaget måste följa med då när Wordpad dessutom också är ett standardprogram. Knappast så att det finns för lite bloatware och rester från dåtiden i Microsofts produkter.

Jag hade nog hellre fimpat Wordpad om jag var tvungen att välja? Notepad använder jag ändå med jämna mellanrum till diverse, Wordpad är typ alltid ett felklick. Men det är väl en smaksak

Permalänk
Medlem

Notepad++ är väl min huvudeditor. Gillar även Notepad 2

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Installera svenska rättstavning eller avaktivera rättstavning hade nog löst det.

Den försökte nog rätta dig till engelska med I som i jag, vilket ska skrivas med versal.

Kommer jag ihåg rätt hade jag det installerat på svenska, men det kanske fanns någon rättstavningsmodul man behövde installera separat?

100% säker på att det var vad den försökte göra. Ungefär som telefonen som försöker rätta i till I eftersom den tror att jag skriver "jag" och inte "i".

Skrivet av Dunder:

Det låter som att du hade auto-correct på och språket satt till engelska?

Jag har för mig att jag installerade det på svenska, men annars har du nog rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag hade nog hellre fimpat Wordpad om jag var tvungen att välja? Notepad använder jag ändå med jämna mellanrum till diverse, Wordpad är typ alltid ett felklick. Men det är väl en smaksak

Wordpad fixar vissa linebreaks som inte Notepad ser. Men absolut vanligast blir en annan editor än Wordpad när notepad faller kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Wordpad fixar vissa linebreaks som inte Notepad ser. Men absolut vanligast blir en annan editor än Wordpad när notepad faller kort.

Wordpad håller väl på med ’smart quotes’ och annan dum formatering, vilket resulterar i att filer ändras utan att man vill det. Kanske har fel här dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Wordpad fixar vissa linebreaks som inte Notepad ser. Men absolut vanligast blir en annan editor än Wordpad när notepad faller kort.

Vilka då? Nu blir jag nyfiken!

Själv kör jag främst emacs, även i Windows.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

Kommer jag ihåg rätt hade jag det installerat på svenska, men det kanske fanns någon rättstavningsmodul man behövde installera separat?

100% säker på att det var vad den försökte göra. Ungefär som telefonen som försöker rätta i till I eftersom den tror att jag skriver "jag" och inte "i".

Jag har för mig att jag installerade det på svenska, men annars har du nog rätt.

Kommer inte ihåg om jag ska vara ärlig, men förr har jag för mig att man fick installera svensk rättstavning manuellt även om applikationen var på svenska.
Eller så har jag aldrig haft applikationen på svenska, brukar sällan ha svenskt språk på os.

Permalänk
Skrivet av rytterstedt:

Jag gillade LibreOffice men ett problem jag hade var att istället för "i" så skrev den "I" vilket var enerverande, speciellt när man skrev lite mer officiella/formella brev. Jag hittade aldrig var jag kunde ändra det.

Det där gör Microsoft Word också om du har den engelska versionen. Det kanske hjälper om man skriver på engelska, men det är jättejobbigt om man skriver på svenska.

Permalänk
Medlem

Lärde mig idag att F5 ger tidsstämpel i notepad! I övrigt är jag föga imponerad över notepad.

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Av samma anledning de lägger mängder av resurser på all annan mjukvara?

Det finns ju redan Chrome att ladda ner, varför utveckla Edge?

De måste ju boosta bing på något sätt.
____

Gedit är nog en bra mellanting mellan notepad++ och notepad som är något av ett minsta man bör ha.
Sen har Gedit lite skumma saker som search och search & replace vilket jag tycket är helt pantat. Fattar inte varför de och spreadsheet look alike har det separerat och självklart inte under ctrl + f kommandot. Som gjort bara för att jävlas.

Undrar dock när Microsoft kommer börja att flytta upp saker lite så file home etc inte tar upp en rad. Älskar att Gnome har det i sin ram istället. Massa onödigt whitespace annars.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Ett konsumentoperativsystem bör komma laddat med bra enkla program för att skriva text, redigera och organisera bilder och filmer, läsa mail, ja, det som varje människa kan tänkas behöva. Rimligt att MS uppdaterar Notepad, Paint, etc, givetvis, men det behöver ju inte vara fullfjädrade versioner för programmerare eller konstnärer.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7