Permalänk
Medlem

Har en sambo som blir dålig i magen av sötningsmedel. Det är ett stort problem för henne att det dyker upp i allt fler produkter som t ex bröd och glass.
Själv känner jag en besk eftersmak som jag inte alls gillar i läsk och saft med sötningsmedel. Andra produkter brukar jag inte känna så mycket av det.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Tycker det värsta med de hela är att så fort en tillverkare vill "dra ner på sockret" så lägger de till sötningsmedel i stället för att bara göra produkten mindre söt.

Typ 90% av allt godis och dyl hade gjort sig bättre om det bara innehöll lite mindre socker.

Mindre sött = mindre sålt. Det är ju sötheten som man blir beroende av, så varför sänka den liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Mindre sött = mindre sålt. Det är ju sötheten som man blir beroende av, så varför sänka den liksom.

Koffeinet gör nog sitt till också.

Jag hittade originalreceptet på nätet igår kväll.
I värsta fall kan man ju börja experimentera med att göra egen sirap att blanda med kolsyrat vatten.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Koffeinet gör nog sitt till också.

Jag hittade originalreceptet på nätet igår kväll.
I värsta fall kan man ju börja experimentera med att göra egen sirap att blanda med kolsyrat vatten.

Har du provat geggan från Soda stream?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Har du provat geggan från Soda stream?

Nä, men jag har kollat innehållsförteckningen och det stod att den innehåller sötningsmedel också.
Så intresset svalnade snabbt på att testa.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Hälsomässiga fördelar kanske det finns, då man definitivt dricker mindre om det är sötningsmedel i.

För mig är det tvärtom, jag dricker mer när jag vet att det inte finns riktigt socker i läsken att bry sig om. Jag är också så van så jag tycker Cola Zero är godare än vanliga.
Men jag dricker inte så mycket läsk ändå så det spelar inte så stor roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Vanlig Pepsi var hur god som helst, behövs inga sötningsmedel där som försämrar smaken. Hur svårt kan det vara att låta folk bestämma själva vad de vill äta eller dricka? Bor vi i en demokrati eller?

Nu är det ju Pepsi själva som tagit detta beslutet och det är dom såklart fria att göra.

Permalänk
Medlem

@Squallie: Absolut är det upp till Carlsberg/Pepsi. Men det jag stör mig på är att de gör det med förevändningen att de ska "hjälpa folk att dra ner på sockret". Och det är det som jag anser borde vara upp till var och en vad de vill stoppa i sig.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Fanta med....

Jag tycker ju sötningmsmedel känns lång väg och ogillar det så tyvärr är Fanta ur ekvationen nu

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Samsung Sverige

Jag dricker nästan enbart Pepsi Max, men kan tycka det är synd att man ändrar på orginalet. Hoppas den smakar hyfsat lik orginalet även med sötningsmedel

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung-Daniel:

Jag dricker nästan enbart Pepsi Max, men kan tycka det är synd att man ändrar på orginalet. Hoppas den smakar hyfsat lik orginalet även med sötningsmedel

//Daniel

Det gör den tyvärr inte, då smaken av sötningsmedel tränger igenom.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

@Squallie: Absolut är det upp till Carlsberg/Pepsi. Men det jag stör mig på är att de gör det med förevändningen att de ska "hjälpa folk att dra ner på sockret". Och det är det som jag anser borde vara upp till var och en vad de vill stoppa i sig.

Tycker de kan sänka alkoholhalten i sin öl också för att hjälpa folk dra ner på alkoholen.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Thomaseron:

Det gör den tyvärr inte, då smaken av sötningsmedel tränger igenom.

Okej, ja det var ju en besvikelse :/

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fanta är ju lite speciell i och med att den faktiskt har apelsinjuice i sig när typ alla andra består av vatten, socker och diverse aromer, färgämnen och liknande. Jag minns till och med någon Fanta med fruktkött som jag köpte vid något svagt tillfälle i Tyskland. Så kanske sötningsmedlet inte går så bra ihop med juicen. Dock har de ju börjat med sötningsmedel i vanliga Fanta nu också, vilket gör att den smakar sämre.

Högst min personliga åsikt men. Håller med om att "gamla Fanta" va den absolut godaste apelsinläsken. Just smaksättning med apelsin är rätt märklig enligt mig. Light/Zero smakar jättekonstigt.
Använder mig själv av kolsyremaskin och smaksätter ofta med lightläsk. Vissa smaker funkar helt enkelt inte ihop med kolsyran, men framförallt light apelsin blir sämst. Även om den är OK att dricka som saft.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

@Extrapaj: Visst är det synd om alla missbrukare, och de ska såklart få all hjälp de behöver så de inte tar kål på sig själva. Det är givetvis superviktigt.

Men i största allmänhet måste det väl ändå vara upp till var och en vad man vill äta/dricka, leva sitt liv som man vill?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Nu är det ju Pepsi själva som tagit detta beslutet och det är dom såklart fria att göra.

Absolut, men i slutändan så är det vi konsumenter som bestämmer. Slutar vi köpa det så... ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

@Extrapaj: Visst är det synd om alla missbrukare, och de ska såklart få all hjälp de behöver så de inte tar kål på sig själva. Det är givetvis superviktigt.

Men i största allmänhet måste det väl ändå vara upp till var och en vad man vill äta/dricka, leva sitt liv som man vill?

Och det är upp till dig att dricka bensin om du så vill.

Men ingen tvingar dig att dricka bensin. Och ingen tvingar dig att dricka läsk med sötningsmedel.

Ett företag har ju all rätt att ändra vilka produkter de tillverkar och vad dessa produkter innehåller.

(Edit: all rätt så länge de gör något som är förbjudet. Sötningsmedel hör inte dit.)

Är du missnöjd så sluta köp deras produkter, och gör det tydligt för dem varför du gör det, är de tillräckligt många som gör det så kanske de tom släpper den gamla produkten igen. Och är det inte tillräckligt många så får du vill hitta något annat, eller kanske sluta helt och hållet.

Permalänk
Medlem

Testade vanlig Pepsi eftersom max och zero var slut i affären. Jag har inte testat den på många år. Det var en äckligaste läsken jag druckit strax efter dr Pepper zero. Vad tusan ligger i den?

Jag har börjat föredra Pepsi max över Coca cola zero efter att de bytte recept. Dricker cirkus 1 liter om dagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Testade vanlig Pepsi eftersom max och zero var slut i affären. Jag har inte testat den på många år. Det var en äckligaste läsken jag druckit strax efter dr Pepper zero. Vad tusan ligger i den?

Jag har börjat föredra Pepsi max över Coca cola zero efter att de bytte recept. Dricker cirkus 1 liter om dagen

Inte direkt menat åt dig, mer allmänt.
Är allt för liten konsument av läsk för att ha någon direkt åsikt ifrågan.

Min läsk konsumtion är störst vid snabbmatskedjor (kanske en gång i månaden)
Bio och när jag springer in i en affär för att köpa något att dricka under varma jobb dagar.
Föredrar då läsk istället för de olika kolsyrade vatten sorterna.
”Kranvatten” på flaska vägrar jag köpa av princip skäl.
Det måste ju ändå vara höjden av att göra guld av ingeting.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Min personlig åsikt som icke läskeblaskdrickare är att sockrad läsk är ett stort folkhälsoproblem och borde regleras på något sätt, sockerläskskatt, kvotsystemt, enbart säljas på Systembolaget eller nått...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Passade på att köpa en flaska sockersötad Pepsi på en 7-11 på väg hemifrån. Man ska ju unna sig medan det går.

Jag passade på att åka till några olika butiker igår när jag ändå var på olika orter.
Lidl hade kvar stora flaskor med riktig Pepsi, och en ICA-butik hade två st 10-pack med burkar.
De står nu i tryggt förvar på säker ort.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Snart på en annonssida: sockerläsk-scalpers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Snart på en annonssida: sockerläsk-scalpers?

Jag ska inte påstå att tanken inte har slagit mig. :-|

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

@filbunke: Självklart är det upp till tillverkaren att bestämma vad de vill ha i sina produkter. Det är som jag skrivit tidigare, inte det som det handlar om för min del, utan att man genom detta beslut försöker tvinga folk att dricka sötningsmedel (och att få hjälp att dra ner på riktigt socker), oavsett om man vill det eller ej, OM, dvs, man vill fortsätta dricka Pepsi. Vilket sen såklart är individens val, att sluta med Pepsi helt och hållet, eller fortsätta dricka, fast med nya produkten.

Så kan det ju såklart gå, att Carlsberg kovänder, men inte troligt som du säger, såvida inte många protesterar. Det borde ju dock ligga i företagens intresse att erbjuda flera produkter så de flesta i alla fall, kan få det som de vill ha. Det verkar ju inte heller saknas efterfrågan för en Pepsi med enbart socker, heller.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

@filbunke: Självklart är det upp till tillverkaren att bestämma vad de vill ha i sina produkter. Det är som jag skrivit tidigare, inte det som det handlar om för min del, utan att man genom detta beslut försöker tvinga folk att dricka sötningsmedel (och att få hjälp att dra ner på riktigt socker), oavsett om man vill det eller ej, OM, dvs, man vill fortsätta dricka Pepsi. Vilket sen såklart är individens val, att sluta med Pepsi helt och hållet, eller fortsätta dricka, fast med nya produkten.

Så kan det ju såklart gå, att Carlsberg kovänder, men inte troligt som du säger, såvida inte många protesterar. Det borde ju dock ligga i företagens intresse att erbjuda flera produkter så de flesta i alla fall, kan få det som de vill ha. Det verkar ju inte heller saknas efterfrågan för en Pepsi med enbart socker, heller.

De har fått sig en och annan känga på Facebook också.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Hedersmedlem

City Gross Kungens Kurva (Stockholm) har 1,5 liters flaskor Pepsi utan sötningsmedel (b.f. 13 dec 2021) för 5,95 kr/flaska för den som är intresserad.

https://www.dropbox.com/s/cgsec6pblci2td1/img_20211031_105920...
https://www.dropbox.com/s/regdj4p58ihkkpw/img_20211031_105927...

Permalänk
Medlem

Kan du skicka en halv pall?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Instämmer med flera andra inlägg tidigare i tråden.

Bolagen försöker marknadsföra sig som att de tänker på vår hälsa, men sötningsmedel som är kemiskt framställt är otroligt mycket billigare än riktigt socker. Garanterat pengar som talar här i "maskerad form" .

Permalänk
Medlem

Dricker inte Pepsi, men Fanta har ju blivit samma sak nu märkte jag. Köpte en fanta och kände direkt den hemska jävla bismaken och fick en chock. Antar jag aldrig mer kommer dricka Fanta, rip.

"Nyttighet" aspekten är bara skitsnack, socker är dyrt och detta är ett bra sätt o få ner kostnaden.

Personligen har jag extremt svårt för all konstgjorda sötningsmedel typ, smakar något fruktansvärt med bismaken.

Permalänk
Medlem

Drick vatten istället, billigare och hälsosammare än samtliga varianter av Pepsi

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED