Din märkliga uträkning kommer fram till att det blir mer utsläpp med E10 än innan, det är ju det som är fel. Det behövs ingen miniräknare för att lista ut att du är ute och cyklar.
E10 minskar nämligen växthusgasemissionerna, inte ökar. E10 innebär att de fossila växthusgasutsläppen från bensin, räknat över hela livscykeln, minskar med sex procent jämfört med om bränslet hade varit helt fossil. Etanolen producerad i Europa bidrar i genomsnitt till ca 70% lägre CO2 utsläpp jämfört med fossila bränslen som bensin.
Utspädning av etanol i bensin är väl utrett. I Sverige till exempel i utredningen Introduktion av förnybara fordonsbränslen, men har även en grund i EUs biodrivmedelsdirektiv. Där har man kommit fram till att utsläppen minskar.
Din matematiska uträkning och kunskap om förbränningsmotorer här i tråden slog varenda utredare och forskare på fingrarna och bevisade dom fel? Eller?
Istället för att vara nedvärderande kanske du kan presentera länkar till vad de kom fram till och HUR de räknade?
Det är ju rätt viktigt att veta vilka volymer det omfattar, samt hur mycket mer bränsle som går åt än tidigare. Kan säga att med E10 rullar min lilla bil ca 4-5 mil mindre per tank (från 43-44 mil till 38-39 mil). Därav är det inte en helt orimlig tanke att man kanske kan tycka att dessa 4-5 mil/tank gör att utsläppen ökar då jag måste använda mer bränsle än tidigare för att nå samma sträcka. Vilket i mitt fall betyder ca 2.7-3 liter.
"Edit: Så inte nog med att vi i detta land slår alla rekord gällande prissättning, vi behöver även tanka MER/OFTARE vilket är en direkt extra-kostnad. Vilket för mig blir 51:- (17x3) extra för att nå samma sträcka, utöver prishöjningen. Vilket slutar med totalt strax över 100:- mer just nu för att ta sig samma sträcka som innan."
Och att låginkomsttagare kanske inte har råd att köra längre, tänker du som en verklighetsfrånvänd miljöpartist som bor mitt i Stockholm? Du vet att det bor människor i detta land där kommunala färdmedel inte är ett alternativ? Eller människor som faktiskt är i behov av sin bil för att kunna ta sig någonstans av diverse olika anledningar som gör att de inte kan åka buss/tåg?
Ja, jag pratar i egensyfte då jag har en okänd neurologisk sjukdom som gör att bilen är det ENDA sättet jag har att kunna ta mig runt.
Istället för att försöka skatta bort saker och börja i helt fel <insert svordom här> ände kanske man borde börja med att se till att infrastrukturen är på plats och klarar av det? Eller det är klart, så länge alla kör elbilar är ju allt frid och fröjd, att vi måste elda kol som galningar för att möta det ökade energibehovet kan vi sopa under mattan.
Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal