Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Din märkliga uträkning kommer fram till att det blir mer utsläpp med E10 än innan, det är ju det som är fel. Det behövs ingen miniräknare för att lista ut att du är ute och cyklar.

E10 minskar nämligen växthusgasemissionerna, inte ökar. E10 innebär att de fossila växthusgasutsläppen från bensin, räknat över hela livscykeln, minskar med sex procent jämfört med om bränslet hade varit helt fossil. Etanolen producerad i Europa bidrar i genomsnitt till ca 70% lägre CO2 utsläpp jämfört med fossila bränslen som bensin.

Utspädning av etanol i bensin är väl utrett. I Sverige till exempel i utredningen Introduktion av förnybara fordonsbränslen, men har även en grund i EUs biodrivmedelsdirektiv. Där har man kommit fram till att utsläppen minskar.

Din matematiska uträkning och kunskap om förbränningsmotorer här i tråden slog varenda utredare och forskare på fingrarna och bevisade dom fel? Eller?

Istället för att vara nedvärderande kanske du kan presentera länkar till vad de kom fram till och HUR de räknade?

Det är ju rätt viktigt att veta vilka volymer det omfattar, samt hur mycket mer bränsle som går åt än tidigare. Kan säga att med E10 rullar min lilla bil ca 4-5 mil mindre per tank (från 43-44 mil till 38-39 mil). Därav är det inte en helt orimlig tanke att man kanske kan tycka att dessa 4-5 mil/tank gör att utsläppen ökar då jag måste använda mer bränsle än tidigare för att nå samma sträcka. Vilket i mitt fall betyder ca 2.7-3 liter.
"Edit: Så inte nog med att vi i detta land slår alla rekord gällande prissättning, vi behöver även tanka MER/OFTARE vilket är en direkt extra-kostnad. Vilket för mig blir 51:- (17x3) extra för att nå samma sträcka, utöver prishöjningen. Vilket slutar med totalt strax över 100:- mer just nu för att ta sig samma sträcka som innan."

Och att låginkomsttagare kanske inte har råd att köra längre, tänker du som en verklighetsfrånvänd miljöpartist som bor mitt i Stockholm? Du vet att det bor människor i detta land där kommunala färdmedel inte är ett alternativ? Eller människor som faktiskt är i behov av sin bil för att kunna ta sig någonstans av diverse olika anledningar som gör att de inte kan åka buss/tåg?
Ja, jag pratar i egensyfte då jag har en okänd neurologisk sjukdom som gör att bilen är det ENDA sättet jag har att kunna ta mig runt.

Istället för att försöka skatta bort saker och börja i helt fel <insert svordom här> ände kanske man borde börja med att se till att infrastrukturen är på plats och klarar av det? Eller det är klart, så länge alla kör elbilar är ju allt frid och fröjd, att vi måste elda kol som galningar för att möta det ökade energibehovet kan vi sopa under mattan.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Åter igen så ignorerar du hela grejen att alla måste göra sitt.

Nej, att öka 5% till 10% etanol märks inte jättemycket - du var uppenbarligen missat hela poängen om varför man gör det. Man behöver fasa ut fossila bränslen, det är inget vi kan göra över en natt eftersom vi är beroende av dem. År 2030 kommer utblandningen vara 27,6% och 60,0% i bensin respektive diesel. Man tar det stegvis eftersom marknaden behöver tid på sig att anpassa sig. Det är en jäkla skillnad som kommer minska påverkan rätt markant.

Så vad man gör är alltså att fasa ut stegvis, i form av skattehöjningar varje år, och öka utblandningen gång på gång med etanol. Allt detta är små steg mot att fasa bort det helt. För att det är helt omöjligt att förbjuda det över en natt.

Du hakar upp dig på en sak och missar helheten fullkomligt.

Enligt nedan tabell som visar Co2 utsläpp från 2018 så släpper Sverige ut drygt 4ton per person.
Vårt grannland Norge är ju väldigt duktiga på att köra elbilar och de har dessutom massor av vattenkraft så det räcker och blir över.

Hur kan det då komma sig att Norge släpper ut en bra bit över 8ton per person.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/miljo/utslapp-internationel...

Nästa fråga är vad priset är för att vi här i Sverige ska sänka våra utsläpp med 5% som då kommer ge ca 4,23 ton per person och år. En vinst med ca 0,22 ton.
Om Saudi gjorde samma sak så skulle de gå från 18 ton till 17.1 ton, en vinst med 0,9 ton.
Priset för Saudis minskning är säkerligen väldigt enkel och nära på gratis och skulle göra så mycket större nytta i världen. Samma sak gäller USA, Kina, Australien osv men ändå är det hela tiden vi här i Sverige som ska satsa allt.

Såg senast för någon dag sen att Sverige skulle betala 15 miljarder mer till en miljöfond för att minska utsläppen i andra länder. Jag vet tio ställen dessa 15 miljarder hade kunnat göra så mycket mera nytta här i Sverige där poliser och vårdanställda går på knäna, det skjuts minst ett par gånger varje dag osv osv.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Necrophor: Helt poänglös diskussion att ha igen – en låginkomsttagare i Sverige är någon som har ca 10 000 kr/mån netto. Det är inte bränslet som är problemet där utan kostnaden att äga bilen. Jobbar du 100 % som restaurangbiträde så är du inte låginkomsttagare. Det är väldigt få som är låginkomsttagare, bil ingår inte i den standarden kommunen kan ge ekonomiskt bistånd för och det spelar ingen roll om bränslet så var gratis dessa kan inte köra bil.

Folket i glesbygd kör i snitt heller ej mer, vilket är helt naturligt då de flesta bor i tätorter nära service och det är långt till mycket i större kommuner så det säger mer om din världsbild.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@Necrophor: Helt poänglös diskussion att ha igen – en låginkomsttagare i Sverige är någon som har ca 10 000 kr/mån netto. Det är inte bränslet som är problemet där utan kostnaden att äga bilen. Jobbar du 100 % som restaurangbiträde så är du inte låginkomsttagare. Det är väldigt få som är låginkomsttagare, bil ingår inte i den standarden kommunen kan ge ekonomiskt bistånd för och det spelar ingen roll om bränslet så var gratis dessa kan inte köra bil.

Folket i glesbygd kör i snitt heller ej mer, vilket är helt naturligt då de flesta bor i tätorter nära service och det är långt till mycket i större kommuner så det säger mer om din världsbild.

Du svamlar så man blir mörkrädd. Har det bllivit sport att sitta och killgissa om allt och lite till.

Hur du kan ha missat hur tufft det är för visst folk som bor på landet förvånar mig. Är inte direkt svårt att ta del av minst 10 personers berättelser varje dag månad efter månad bara man är aktiv nog på social media.

Har du varit norr om Dalälven nån gång så vet du att resorna kan bli rätt långa för "skitsaker".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Enligt nedan tabell som visar Co2 utsläpp från 2018 så släpper Sverige ut drygt 4ton per person.
Vårt grannland Norge är ju väldigt duktiga på att köra elbilar och de har dessutom massor av vattenkraft så det räcker och blir över.

Hur kan det då komma sig att Norge släpper ut en bra bit över 8ton per person.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/miljo/utslapp-internationel...

Nästa fråga är vad priset är för att vi här i Sverige ska sänka våra utsläpp med 5% som då kommer ge ca 4,23 ton per person och år. En vinst med ca 0,22 ton.
Om Saudi gjorde samma sak så skulle de gå från 18 ton till 17.1 ton, en vinst med 0,9 ton.
Priset för Saudis minskning är säkerligen väldigt enkel och nära på gratis och skulle göra så mycket större nytta i världen. Samma sak gäller USA, Kina, Australien osv men ändå är det hela tiden vi här i Sverige som ska satsa allt.

Såg senast för någon dag sen att Sverige skulle betala 15 miljarder mer till en miljöfond för att minska utsläppen i andra länder. Jag vet tio ställen dessa 15 miljarder hade kunnat göra så mycket mera nytta här i Sverige där poliser och vårdanställda går på knäna, det skjuts minst ett par gånger varje dag osv osv.

Inte vet jag varför Norge släpper ut mer? Konsumtion? Oljetillverkning? Vad har det med ämnet att göra? Det är förmodligen en hel jäkla del mer än el eller ej bilskörande som räknas in där. Här framgår t ex att Norge lyckas som första land i Europa komma under 100 gram utsläppt koldioxid per kilometer från sina nya bilar, skriver 2030-sekretariatet. https://www.svd.se/norge-passerar-dromgrans-i-co2-utslapp

Bara för att de är bra på ett ställe kan de väl vara dåliga på andra?

Och angående vad priset är för att vi i Sverige ska sänka våra utsläpp? Ja, det är ju inte lätt att svara på heller. Vi är inte där än i alla fall.

Om Saudi gjorde samma sak så skulle de minska utsläppen, eeh ja. Kanon. Det var ju bra och självklart. Låt oss hoppas att de gör det. Det tar inte bort vårt ansvar att reda vår skit. Vad är det för trams du kommer med? Att dessa länder du nämner inte kommer med någon förändring? Både Kina och USA genomför stora förändringar. De må vara långsamma och ibland går det åt fel håll men helt still står det inte. Men det är ännu en gång helt irrelevant - för det tar åter igen inte bort Sveriges ansar att reda vår egen skit. Gång på gång återkommer vi till faktumet att ni vill att vi ska bete oss som 4 åringar på en lekplats och peka på "men dom andra då".

Ja det stämmer att vi hjälper till med 15 miljarder i klimatbistånd för att hjälpa U-länder att inte göra samma misstag I-länder gjort. Det har sin grund i att 2009 lovade världens ​rika länder att ge motsvarande 100 miljarder kronor i klimatstöd till låginkomstländer årligen mellan 2020 och 2024.

Med all rätt kan man tycka också, eftersom den rika världen har utnyttjat dessa länder rejält när det kommer till naturresurser och miljöförstöring. Våra problem är extremt små jämfört med deras. Vi har råda att investera både där och här. Men tack för att du tänker på oss vårdpersonal för all del.

Skrivet av Necrophor:

Istället för att vara nedvärderande kanske du kan presentera länkar till vad de kom fram till och HUR de räknade?

Det är ju rätt viktigt att veta vilka volymer det omfattar, samt hur mycket mer bränsle som går åt än tidigare. Kan säga att med E10 rullar min lilla bil ca 4-5 mil mindre per tank (från 43-44 mil till 38-39 mil). Därav är det inte en helt orimlig tanke att man kanske kan tycka att dessa 4-5 mil/tank gör att utsläppen ökar då jag måste använda mer bränsle än tidigare för att nå samma sträcka. Vilket i mitt fall betyder ca 2.7-3 liter.
"Edit: Så inte nog med att vi i detta land slår alla rekord gällande prissättning, vi behöver även tanka MER/OFTARE vilket är en direkt extra-kostnad. Vilket för mig blir 51:- (17x3) extra för att nå samma sträcka, utöver prishöjningen. Vilket slutar med totalt strax över 100:- mer just nu för att ta sig samma sträcka som innan."

Och att låginkomsttagare kanske inte har råd att köra längre, tänker du som en verklighetsfrånvänd miljöpartist som bor mitt i Stockholm? Du vet att det bor människor i detta land där kommunala färdmedel inte är ett alternativ? Eller människor som faktiskt är i behov av sin bil för att kunna ta sig någonstans av diverse olika anledningar som gör att de inte kan åka buss/tåg?
Ja, jag pratar i egensyfte då jag har en okänd neurologisk sjukdom som gör att bilen är det ENDA sättet jag har att kunna ta mig runt.

Istället för att försöka skatta bort saker och börja i helt fel <insert svordom här> ände kanske man borde börja med att se till att infrastrukturen är på plats och klarar av det? Eller det är klart, så länge alla kör elbilar är ju allt frid och fröjd, att vi måste elda kol som galningar för att möta det ökade energibehovet kan vi sopa under mattan.

Du kan inte nöja dig med tanken att så stora politiska beslut genom EU och ett 15-tal länders regeringar sker med viss grund i forskning? Ska jag behöva leta upp länkar på det åt dig? Nog för att jag vanligtvis är all in för källor, men någon gräns får det finnas. De flesta länkar här innehåller infon du önskar dock.

Jag är väl medveten om de problem du skriver, jag bor själv på landet utan kommunala färdmedel och har låg inkomst just nu. Jag är också i behov av min bil. Vi som inte har råd med elbilar nu, kommer kunna köpa billiga elbilar med tiden när dessa sjunker i pris och blir äldre.

Jag förstår att du har behov, men jag tycker ändå inte att låginkomsttagares rätt att förstöra planeten går över våra barns rätt att kunna leva på planeten i framtiden. Sjukskrivna eller ej.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Inte vet jag varför Norge släpper ut mer? Konsumtion? Oljetillverkning? Vad har det med ämnet att göra? Det är förmodligen en hel jäkla del mer än el eller ej bilskörande som räknas in där. Här framgår t ex att Norge lyckas som första land i Europa komma under 100 gram utsläppt koldioxid per kilometer från sina nya bilar, skriver 2030-sekretariatet. https://www.svd.se/norge-passerar-dromgrans-i-co2-utslapp

Bara för att de är bra på ett ställe kan de väl vara dåliga på andra?

Och angående vad priset är för att vi i Sverige ska sänka våra utsläpp? Ja, det är ju inte lätt att svara på heller. Vi är inte där än i alla fall.

Om Saudi gjorde samma sak så skulle de minska utsläppen, eeh ja. Kanon. Det var ju bra och självklart. Låt oss hoppas att de gör det. Det tar inte bort vårt ansvar att reda vår skit. Vad är det för trams du kommer med? Att dessa länder du nämner inte kommer med någon förändring? Både Kina och USA genomför stora förändringar. De må vara långsamma och ibland går det åt fel håll men helt still står det inte. Men det är ännu en gång helt irrelevant - för det tar åter igen inte bort Sveriges ansar att reda vår egen skit. Gång på gång återkommer vi till faktumet att ni vill att vi ska bete oss som 4 åringar på en lekplats och peka på "men dom andra då".

Ja det stämmer att vi hjälper till med 15 miljarder i klimatbistånd för att hjälpa U-länder att inte göra samma misstag I-länder gjort. Det har sin grund i att 2009 lovade världens ​rika länder att ge motsvarande 100 miljarder kronor i klimatstöd till låginkomstländer årligen mellan 2020 och 2024.

Med all rätt kan man tycka också, eftersom den rika världen har utnyttjat dessa länder rejält när det kommer till naturresurser och miljöförstöring. Våra problem är extremt små jämfört med deras. Vi har råda att investera både där och här. Men tack för att du tänker på oss vårdpersonal för all del.

Vad menar du med "vi" har råd? Sverige har knappast råd att slösa bort miljarders milljarder på nonsens. Vi är numera ett väldigt trasigt land som behöver repareras på många områden. Skulle man stänga av Sverige ett år så skulle detta året ätas upp (koldioxid) på mindre än en halv dag av resterande länder.

Bistånd= fattiga människor i rika länder betalar till rika människor i fattiga länder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonkenPonken:

Vad menar du med "vi" har råd? Sverige har knappast råd att slösa bort miljarders milljarder på nonsens. Vi är numera ett vädligt trasigt land som behöver repareras på många områden. Skulle man stänga av Sverige ett år så skulle detta året ätas upp (koldioxid) på mindre än en halv dag av resterande länder.

Bistånd= fattiga människor i rika länder betalar till rika människor i fattiga länder.

Klimatbistånd är knappast nonsens, tankevurpa. Nog har Sverige sina problem alltid, det har vi definitivt. Om du tror att Sverige är ett trasigt land jämfört med dessa länder som får dessa bistånd så skulle jag vilja påstå att du behöver en reality check.

Åter igen, varför ska Sverige slippa undan det ansvar alla länder enskilt måste ta? Det är oetiskt, själviskt och barnsligt. Sen är knappast Sveriges bistånd finansierat från skatter från en enorm medelklass knappast något som bara våra fattiga betalar i stor grad.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Klimatbistånd är knappast nonsens, tankevurpa. Nog har Sverige sina problem alltid, det har vi definitivt. Om du tror att Sverige är ett trasigt land jämfört med dessa länder som får dessa bistånd så skulle jag vilja påstå att du behöver en reality check.

Åter igen, varför ska Sverige slippa undan det ansvar alla länder enskilt måste ta? Det är oetiskt, själviskt och barnsligt. Sen är knappast Sveriges bistånd finansierat från skatter från en enorm medelklass knappast något som bara våra fattiga betalar i stor grad.

Nu bor jag i Sverige och ser åt vilket hålll det barkar. Problemet med socialism är att andras pengar tar slut.
Det hjälper inga mottagarländer att även Sverige blir ett U-land, snarare precis tvärsom.

Du måste nog vidareutveckla "varför ska Sverige slippa undan det ansvar alla länder enskilt måste ta". Om du tycker det är oetiskt, själviskt och barnsligt är ju ändå upp till dig eller hur. Du delar upp skatterna precis som energibolagen delar upp "grön el" (dvs det går inte).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Inte vet jag varför Norge släpper ut mer? Konsumtion? Oljetillverkning? Vad har det med ämnet att göra? Det är förmodligen en hel jäkla del mer än el eller ej bilskörande som räknas in där. Här framgår t ex att Norge lyckas som första land i Europa komma under 100 gram utsläppt koldioxid per kilometer från sina nya bilar, skriver 2030-sekretariatet. https://www.svd.se/norge-passerar-dromgrans-i-co2-utslapp

Bara för att de är bra på ett ställe kan de väl vara dåliga på andra?

Och angående vad priset är för att vi i Sverige ska sänka våra utsläpp? Ja, det är ju inte lätt att svara på heller. Vi är inte där än i alla fall.

Om Saudi gjorde samma sak så skulle de minska utsläppen, eeh ja. Kanon. Det var ju bra och självklart. Låt oss hoppas att de gör det. Det tar inte bort vårt ansvar att reda vår skit. Vad är det för trams du kommer med? Att dessa länder du nämner inte kommer med någon förändring? Både Kina och USA genomför stora förändringar. De må vara långsamma och ibland går det åt fel håll men helt still står det inte. Men det är ännu en gång helt irrelevant - för det tar åter igen inte bort Sveriges ansar att reda vår egen skit. Gång på gång återkommer vi till faktumet att ni vill att vi ska bete oss som 4 åringar på en lekplats och peka på "men dom andra då".

Ja det stämmer att vi hjälper till med 15 miljarder i klimatbistånd för att hjälpa U-länder att inte göra samma misstag I-länder gjort. Det har sin grund i att 2009 lovade världens ​rika länder att ge motsvarande 100 miljarder kronor i klimatstöd till låginkomstländer årligen mellan 2020 och 2024.

Med all rätt kan man tycka också, eftersom den rika världen har utnyttjat dessa länder rejält när det kommer till naturresurser och miljöförstöring. Våra problem är extremt små jämfört med deras. Vi har råda att investera både där och här. Men tack för att du tänker på oss vårdpersonal för all del.

Du kan inte nöja dig med tanken att så stora politiska beslut genom EU och ett 15-tal länders regeringar sker med viss grund i forskning? Ska jag behöva leta upp länkar på det åt dig? Nog för att jag vanligtvis är all in för källor, men någon gräns får det finnas. De flesta länkar här innehåller infon du önskar dock.

Jag är väl medveten om de problem du skriver, jag bor själv på landet utan kommunala färdmedel och har låg inkomst just nu. Jag är också i behov av min bil. Vi som inte har råd med elbilar nu, kommer kunna köpa billiga elbilar med tiden när dessa sjunker i pris och blir äldre.

Jag förstår att du har behov, men jag tycker ändå inte att låginkomsttagares rätt att förstöra planeten går över våra barns rätt att kunna leva på planeten i framtiden. Sjukskrivna eller ej.

Nu var det inte jag som nöjde mig eller inte, men det hör till god ton anser jag att man med lätthet lägger in det istället för att vara nedlåtande mot någon.

Begagnade elbilar har ett annat litet problem, just batteriet. Det går på allt från 50-100k att byta, vilket kan bli en extremt dyr historia på en bil man kanske kan köpa för 50k. Sedan kvarstår problemet att vi inte har infrastrukturen för omställningen, man börjar alltså i fel ände. Man vill genomdriva förändringar, men samtidigt ger man inte förutsättningar för att detta skall ske.
Vilket leder till ännu en problematik - laddningen. Det fungerar skitbra om man kan installera egen laddstolpe eller bor i villa/hus. Lägenheter med p-platser mindre bra. Laddstationer i all ära, men då får vi begagnade elbilar som aldrig varit fulladdade utan endast dessa "85% på 15min".

Att dagens batterier inte direkt är "vänliga" att framställa är också en rätt viktig aspekt.
Nu råkar jag personligen vara för detta, det är i sig en skitbra ide... MEN man måste börja i rätt ände och dessutom inte slå undan fötterna för x antal människor som är beroende av det. Och vad vinner man i slutändan när man ändå måste elda kol som galningar?

Att vi i Sverige skall göra vår del, absolut. Vad vi INTE kanske behöver göra är att springa tio mil framför alla andra. Skulle Sverige försvinna från världskartan imorgon skulle det inte påverka det globala resultatet - inget alls. Att "föregå med gott exempel" fungerar inte och kommer aldrig att fungera. Det säger sig själv, där extrem fattigdom existerar kommer familjens överlevnad alltid gå före "tänka grönt".

Så en tanke är, kanske borde det fokuseras mer på vad vi kan göra för att hjälp ANDRA länder? Det spelar ingen roll om vi står där i slutändan och säger "men vi var såå duktiga, synd att inga andra var det". Så det handlar om att ställa saker i perspektiv.

Edit:
Och ser vi till "rätt att förstöra miljö" för framtidens generationer. Jag har t ex inga barn, genast där ligger jag extremt mycket på "plussidan" trots att jag kör bil gentemot någon som väljer att skaffa barn. Den enskilt STÖRSTA miljöboven är att skaffa barn, inget annat kommer ens i närheten. Så straffskatt på att skaffa fler än ett barn kanske vore ett logiskt steg om vi nu ska se till miljön och vara dess förkämpar.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Necrophor: Helt poänglös diskussion att ha igen – en låginkomsttagare i Sverige är någon som har ca 10 000 kr/mån netto. Det är inte bränslet som är problemet där utan kostnaden att äga bilen. Jobbar du 100 % som restaurangbiträde så är du inte låginkomsttagare. Det är väldigt få som är låginkomsttagare, bil ingår inte i den standarden kommunen kan ge ekonomiskt bistånd för och det spelar ingen roll om bränslet så var gratis dessa kan inte köra bil.

Folket i glesbygd kör i snitt heller ej mer, vilket är helt naturligt då de flesta bor i tätorter nära service och det är långt till mycket i större kommuner så det säger mer om din världsbild.

Nu skrev jag varken var eller om det var glesbygd, att du väljer att lägga in det säger mer om din världsbild skulle jag hävda. Och avstånd säger du, du menar på fullaste allvar att någon i Norrland inte pendlar längre av NÖDVÄNDIGHET med bilen än vad någon i Stockholm City gör? Eller för all del, valfri region där kommunaltrafik är väl utbyggd, går ofta etc. Det räcker med att vara nära huvudstaden, säg Norrtälje kommun. Det blir en del pendlande beroende på vart du bor i den kommunen.

Och nej du, kostnaden att äga bilen är inte/behöver inte vara så stor du vill få det att verka.
Min ägandekostnad just nu är 967,5:-/månad, i detta ingår inköpspriset (räknat på 0:- i restvärde), skatt, försäkring, service samt tillägg för en del reparationer.

Samt att vi kan väl ändra på det exakta ordvalet till människor med låga inkomster, personligen ligger jag idag på ca 14k netto pga långvarig sjukskrivning. För att ta ett exempel. Ja, bilen för mig är helt nödvändig för att kunna ha tillstymmelsen till ett "liv". Så självklart spelar priset på bränsle roll, speciellt när höjningen är markant, ALLA höjningar av utgifter/kostnader är markanta och spelar roll för somliga av oss.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Stefflo:

Hur kan det då komma sig att Norge släpper ut en bra bit över 8ton per person.

Det går en serie på statliga television kallat Konsumtionschocken som förklarar det till viss del. $tålar som bränner i fickan.
https://urplay.se/serie/222867-konsumtionschocken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonkenPonken:

Nu bor jag i Sverige och ser åt vilket hålll det barkar. Problemet med socialism är att andras pengar tar slut.
Det hjälper inga mottagarländer att även Sverige blir ett U-land, snarare precis tvärsom.

Du måste nog vidareutveckla "varför ska Sverige slippa undan det ansvar alla länder enskilt måste ta". Om du tycker det är oetiskt, själviskt och barnsligt är ju ändå upp till dig eller hur. Du delar upp skatterna precis som energibolagen delar upp "grön el" (dvs det går inte).

Är det verkligen problemet med socialism? Vi har trots allt en otroligt låg statsskuld jämfört men massvis med kapitalistiska länder. Jag tycker inte det behöver vidareutvecklas - det har gjorts gång på gång här. Du får läsa tråden.

Sverige är sjukt långt bort från att vara ett U-land, du kan lugna dig på den frågan. Vi är fortfarande ett av de mer framgångsrika länderna i världen. Det försvinner inte pga 1% av BNP i bistånd.

Skrivet av Necrophor:

Nu var det inte jag som nöjde mig eller inte, men det hör till god ton anser jag att man med lätthet lägger in det istället för att vara nedlåtande mot någon.

Begagnade elbilar har ett annat litet problem, just batteriet. Det går på allt från 50-100k att byta, vilket kan bli en extremt dyr historia på en bil man kanske kan köpa för 50k. Sedan kvarstår problemet att vi inte har infrastrukturen för omställningen, man börjar alltså i fel ände. Man vill genomdriva förändringar, men samtidigt ger man inte förutsättningar för att detta skall ske.
Vilket leder till ännu en problematik - laddningen. Det fungerar skitbra om man kan installera egen laddstolpe eller bor i villa/hus. Lägenheter med p-platser mindre bra. Laddstationer i all ära, men då får vi begagnade elbilar som aldrig varit fulladdade utan endast dessa "85% på 15min".

Att dagens batterier inte direkt är "vänliga" att framställa är också en rätt viktig aspekt.
Nu råkar jag personligen vara för detta, det är i sig en skitbra ide... MEN man måste börja i rätt ände och dessutom inte slå undan fötterna för x antal människor som är beroende av det. Och vad vinner man i slutändan när man ändå måste elda kol som galningar?

Att vi i Sverige skall göra vår del, absolut. Vad vi INTE kanske behöver göra är att springa tio mil framför alla andra. Skulle Sverige försvinna från världskartan imorgon skulle det inte påverka det globala resultatet - inget alls. Att "föregå med gott exempel" fungerar inte och kommer aldrig att fungera. Det säger sig själv, där extrem fattigdom existerar kommer familjens överlevnad alltid gå före "tänka grönt".

Så en tanke är, kanske borde det fokuseras mer på vad vi kan göra för att hjälp ANDRA länder? Det spelar ingen roll om vi står där i slutändan och säger "men vi var såå duktiga, synd att inga andra var det". Så det handlar om att ställa saker i perspektiv.

Edit:
Och ser vi till "rätt att förstöra miljö" för framtidens generationer. Jag har t ex inga barn, genast där ligger jag extremt mycket på "plussidan" trots att jag kör bil gentemot någon som väljer att skaffa barn. Den enskilt STÖRSTA miljöboven är att skaffa barn, inget annat kommer ens i närheten. Så straffskatt på att skaffa fler än ett barn kanske vore ett logiskt steg om vi nu ska se till miljön och vara dess förkämpar.

Någonstans måste man dock dra gränsen till när det ska läggas in länkar, särskilt när det kommer till allmän kunskap. Ska jag lägga in länkar att solen är varm och havet är blött också?

Det har gjorts massvis med tester på batterier, och det ser inte ut att vara några problem med att hålla effektivitet uppe under hela bilens livslängd. Det amerikanska teknikföretaget Geotab har, i en undersökning från 2020, undersökt 6 300 elbilar. Studien visar att ett elbilsbatteri i snitt tappar 2,3 procent kapacitet per år. Det är fullt acceptabelt och är inte ett dåligt nog att folk ska få fortsätta köra fossilt och smutsa ner. Ja, batteritillverkning är ett problem men det gör inte bilen sämre än fossilt i vilket fall.

Vi springer inte 10 mil före alla andra, många länder ligger före oss i klimatfrågor. Hur det går för andra är dock irrelevant för vi måste fortfarande göra vår del så snabbt vi kan. Steg ett för klimatförändringar måste vara att ta bort svenskens intalade illusion att vi är så himla duktiga när det kommer till Miljö. Det är vi inte. Så länge vi släpper ut massvis med växthusgaser ska vi ta vårt etiska och moraliska ansvar att motverka det.

Vad vi kan göra för andra länder är främst bistånd, och det ges redan och kommer nu att ökas. Men det gnälls ju likaväl på det med.

Ja att skaffa barn är inte miljövänligt, men det gör dig inte till en miljökämpe även om du försöker intala dig själv. Det är en mer naturlig del av människans liv till skillnad från en bil och blir så gott som omöjlig att beskatta. Barnafödande behövs dessutom om landet ska gå runt i framtiden. Vem ska ta hand om dig när du blir gammal? Länder där det föds för lite barn står inför stora problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Enligt nedan tabell som visar Co2 utsläpp från 2018 så släpper Sverige ut drygt 4ton per person.
Vårt grannland Norge är ju väldigt duktiga på att köra elbilar och de har dessutom massor av vattenkraft så det räcker och blir över.

Hur kan det då komma sig att Norge släpper ut en bra bit över 8ton per person.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/miljo/utslapp-internationel...

Nästa fråga är vad priset är för att vi här i Sverige ska sänka våra utsläpp med 5% som då kommer ge ca 4,23 ton per person och år. En vinst med ca 0,22 ton.
Om Saudi gjorde samma sak så skulle de gå från 18 ton till 17.1 ton, en vinst med 0,9 ton.
Priset för Saudis minskning är säkerligen väldigt enkel och nära på gratis och skulle göra så mycket större nytta i världen. Samma sak gäller USA, Kina, Australien osv men ändå är det hela tiden vi här i Sverige som ska satsa allt.

Såg senast för någon dag sen att Sverige skulle betala 15 miljarder mer till en miljöfond för att minska utsläppen i andra länder. Jag vet tio ställen dessa 15 miljarder hade kunnat göra så mycket mera nytta här i Sverige där poliser och vårdanställda går på knäna, det skjuts minst ett par gånger varje dag osv osv.

Har dock att göra med att oljeindustrin i sig själv har stora utsläpp som å svåra att råda bot på helt. Industrin som producerar den bensin som du gör med i Sverige (om vi inte har börjat smygborra efter olja senaste veckorna). Så använder vi globalt mindre bensin, då går utsläppen i oljeproducerande länder ner som ett resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Du svamlar så man blir mörkrädd. Har det bllivit sport att sitta och killgissa om allt och lite till.

Hur du kan ha missat hur tufft det är för visst folk som bor på landet förvånar mig. Är inte direkt svårt att ta del av minst 10 personers berättelser varje dag månad efter månad bara man är aktiv nog på social media.

Har du varit norr om Dalälven nån gång så vet du att resorna kan bli rätt långa för "skitsaker".

Fast det är ju du som svamlar. Ni pratar inte om låginkomsttagare om folk har bil och folk kör bil även mitt i storstadsområdena – ibland mer än de i glesbygdskommuner. De allra flesta bor nära service, det är snarare du som aldrig bott eller spenderat tid i en mindre ort om du inte sett hur landet fungerar. Bevisligen klarar sig folk inte utan bil i storstäderna. Service betyder dock saker som att du har en dagligvaruhandel i närheten, inte att det är 96 km till Ikea som det skulle kosta 194 kr enkelt att ta sig till kommunalt.

Till dagligvaruhandeln har i stort sett alla några km som mest. Det är inte ortens eller kommunens storlek som avgör hur långt du pendlar för jobb heller utan du är beroende av bilen även i storstäderna. Måla inte upp något land som inte finns.

Permalänk
Medlem

Har inte följt den här tråden så jag har väl missat det mesta. Det gäller ju etanol i bensinen. När E85 kom så var den billig. Sånnt intresserar mej så jag provade att blanda "grogg". Hälften bensin och hälften E85. När motorn blev varm så märkte jag ingen skillnad. Första 300 metrarna hackade den lite grann men sedan gick det bra. Det var en gammal Audi jag hade. Men efter bilbyte vart jag förbjuden av regeringen (frun) att laborera. Det fungerade i flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Och nej du, kostnaden att äga bilen är inte/behöver inte vara så stor du vill få det att verka.
Min ägandekostnad just nu är 967,5:-/månad, i detta ingår inköpspriset (räknat på 0:- i restvärde), skatt, försäkring, service samt tillägg för en del reparationer.

Det är 967,50 kr för mycket för en riktig låginkomsttagare. En fattigpensionär kan ha en bil de köpt tidigare, men de kommer knappt köra bilen för de har inte råd med en livsstil där man så gör.

Det är ju detta som är grejen, 967,50 är inte mycket för dig eller någon som arbetar mer än 50 % och det är därför ingen som faktiskt inte klarar av bensinpriset.

Skrivet av Necrophor:

Och avstånd säger du, du menar på fullaste allvar att någon i Norrland inte pendlar längre av NÖDVÄNDIGHET med bilen än vad någon i Stockholm City gör?

Stockholms län har fler snittkm per bil än Norrbotten – https://www.trafa.se/vagtrafik/korstrackor/. Det är inte mitt problem att ni inte vill se hur landet ser ut. Solna vet jag sticker ut när det gäller kommuner och körsträcka. Arbetspendlande kan se olika ut för olika personer, men det är fortfarande vad som driver på i storstäderna.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Fast det är ju du som svamlar. Ni pratar inte om låginkomsttagare om folk har bil och folk kör bil även mitt i storstadsområdena – ibland mer än de i glesbygdskommuner. De allra flesta bor nära service, det är snarare du som aldrig bott eller spenderat tid i en mindre ort om du inte sett hur landet fungerar. Bevisligen klarar sig folk inte utan bil i storstäderna. Service betyder dock saker som att du har en dagligvaruhandel i närheten, inte att det är 96 km till Ikea som det skulle kosta 194 kr enkelt att ta sig till kommunalt.

Till dagligvaruhandeln har i stort sett alla några km som mest. Det är inte ortens eller kommunens storlek som avgör hur långt du pendlar för jobb heller utan du är beroende av bilen även i storstäderna. Måla inte upp något land som inte finns.

Utan landsbygdens folk dör Sverige. Precis det som klimat-talibanerna vill verkar det som. Hänger inte riktigt med om vad du kacklar om om jag skall vara ärlig.

Den sk milljöpolitik som nu tvingas fram av sekten MP är direkt skadlig för landet.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Är det verkligen problemet med socialism? Vi har trots allt en otroligt låg statsskuld jämfört men massvis med kapitalistiska länder. Jag tycker inte det behöver vidareutvecklas - det har gjorts gång på gång här. Du får läsa tråden.

Sverige är sjukt långt bort från att vara ett U-land, du kan lugna dig på den frågan. Vi är fortfarande ett av de mer framgångsrika länderna i världen. Det försvinner inte pga 1% av BNP i bistånd.

Någonstans måste man dock dra gränsen till när det ska läggas in länkar, särskilt när det kommer till allmän kunskap. Ska jag lägga in länkar att solen är varm och havet är blött också?

Det har gjorts massvis med tester på batterier, och det ser inte ut att vara några problem med att hålla effektivitet uppe under hela bilens livslängd. Det amerikanska teknikföretaget Geotab har, i en undersökning från 2020, undersökt 6 300 elbilar. Studien visar att ett elbilsbatteri i snitt tappar 2,3 procent kapacitet per år. Det är fullt acceptabelt och är inte ett dåligt nog att folk ska få fortsätta köra fossilt och smutsa ner. Ja, batteritillverkning är ett problem men det gör inte bilen sämre än fossilt i vilket fall.

Vi springer inte 10 mil före alla andra, många länder ligger före oss i klimatfrågor. Hur det går för andra är dock irrelevant för vi måste fortfarande göra vår del så snabbt vi kan. Steg ett för klimatförändringar måste vara att ta bort svenskens intalade illusion att vi är så himla duktiga när det kommer till Miljö. Det är vi inte. Så länge vi släpper ut massvis med växthusgaser ska vi ta vårt etiska och moraliska ansvar att motverka det.

Vad vi kan göra för andra länder är främst bistånd, och det ges redan och kommer nu att ökas. Men det gnälls ju likaväl på det med.

Ja att skaffa barn är inte miljövänligt, men det gör dig inte till en miljökämpe även om du försöker intala dig själv. Det är en mer naturlig del av människans liv till skillnad från en bil och blir så gott som omöjlig att beskatta. Barnafödande behövs dessutom om landet ska gå runt i framtiden. Vem ska ta hand om dig när du blir gammal? Länder där det föds för lite barn står inför stora problem.

Ehhhhh svar ja (socialism).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Utan landsbygdens folk dör Sverige. Precis det som klimat-talibanerna vill verkar det som. Hänger inte riktigt med om vad du kacklar om om jag skall vara ärlig.

Den sk milljöpolitik som nu tvingas fram av sekten MP är direkt skadlig för landet.

Om Norrbottens bilar går färre mil än Stockholms bilar betalar de då inte redan mindre för bränsle? Du har nog helt skev verklighetsbild tyvärr. Folk kör bil och folk med arbete (om vi förutsätter runt 100 % +/- 25) är inte låginkomsttagare och ska sköta sig.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Om Norrbottens bilar går färre mil än Stockholms bilar betalar de då inte redan mindre för bränsle? Du har nog helt skev verklighetsbild tyvärr. Folk kör bil och folk med arbete (om vi förutsätter runt 100 % +/- 25) är inte låginkomsttagare och ska sköta sig.

Bränslepriset överlag är rätt lika per liter oavsett vart i landet man tankar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Någonstans måste man dock dra gränsen till när det ska läggas in länkar, särskilt när det kommer till allmän kunskap. Ska jag lägga in länkar att solen är varm och havet är blött också?

Det har gjorts massvis med tester på batterier, och det ser inte ut att vara några problem med att hålla effektivitet uppe under hela bilens livslängd. Det amerikanska teknikföretaget Geotab har, i en undersökning från 2020, undersökt 6 300 elbilar. Studien visar att ett elbilsbatteri i snitt tappar 2,3 procent kapacitet per år. Det är fullt acceptabelt och är inte ett dåligt nog att folk ska få fortsätta köra fossilt och smutsa ner. Ja, batteritillverkning är ett problem men det gör inte bilen sämre än fossilt i vilket fall.

Vi springer inte 10 mil före alla andra, många länder ligger före oss i klimatfrågor. Hur det går för andra är dock irrelevant för vi måste fortfarande göra vår del så snabbt vi kan. Steg ett för klimatförändringar måste vara att ta bort svenskens intalade illusion att vi är så himla duktiga när det kommer till Miljö. Det är vi inte. Så länge vi släpper ut massvis med växthusgaser ska vi ta vårt etiska och moraliska ansvar att motverka det.

Vad vi kan göra för andra länder är främst bistånd, och det ges redan och kommer nu att ökas. Men det gnälls ju likaväl på det med.

Ja att skaffa barn är inte miljövänligt, men det gör dig inte till en miljökämpe även om du försöker intala dig själv. Det är en mer naturlig del av människans liv till skillnad från en bil och blir så gott som omöjlig att beskatta. Barnafödande behövs dessutom om landet ska gå runt i framtiden. Vem ska ta hand om dig när du blir gammal? Länder där det föds för lite barn står inför stora problem.

Det är inte lika uppenbart som att solen är varm om du ser till det exempel jag tidigare tog upp. Det handlar helt enkelt om vilka volymer de har räknat på, samt vart de fått sina uppgifter ifrån. Att tillverkarna har "fiktiva" siffror under optimala förhållanden är inte direkt tillförlitliga i "verkliga livet" eller under vintern i Sverige. Därav ger de "falska" siffror om man t ex baserar sin modell utifrån dem.

Som jag nämnde tidigare är jag helt klart för Elbilar, det är absolut rätt väg att gå. MEN den viktiga aspekten är likväl infrastrukturen, eller dess avsaknad bör jag kanske säga. 2.3%/år må vara acceptabelt, vilket i verkligheten borde vara runt 17-23% för en begagnad bil man faktiskt har råd med. Samt kanske mer intressant att göra denna mätning på bilar som endast har laddats till 85% under sin livslängd då det är ett mer troligt scenario om man skall få de som inte bor i hus att använda elbilar.
Men det är inte problemet jag pekade på, utan när du väl måste göra ett byte av batteriet är kostnaden enorm. Begagnatmarknaden gällande rena elbilar är en aning "ny" och hur vanligt/ovanligt det blir med felande batterier återstår att se.

Men grundproblemet kvarstår - infrastrukturen. Om vi idag inte klarar av det utan att elda en massa kol, hur skulle det se ut om vi fick 2-3 miljoner fler fordon som laddas? Hur exakt har vi då vunnit eller gjort någon skillnad för miljön? Vi skiftar bara över "problemet" till en annan del av "kakan".

Att vi inte ligger extremt långt fram? Det gör vi verkligen, se enbart till den tidigare jämförelsen någon gav dig ang. Norge. Självklart skall vi ta vårt ansvar, men det handlar även om perspektiv. Detta är en global angelägenhet och därav kanske man bör lägga det största krutet på där det är värst?

Det är just det som gör någon till en sann miljökämpe idag, att inte skaffa barn då det är den STÖRSTA enskilda faktorn. Det är väl snarare där vår moraliska plikt kommer in om vi nu ska ge något till vår framtida generation. Bara för att det är "naturligt" ger dig inte rätten att förstöra för framtiden, för att använda ditt argument. Och ja, det är lika naturligt för en människa att SJÄLV ge sig ett så drägligt liv som möjligt. Att vi måste skaffa fler barn är i stort sett humbug och bygger på en illusion av att vinster hela tiden måste bli högre och större, vilket bidrar till att ännu mer resurser krävs = än mer miljöförstöring. Det skapar en självförstörande cykel där vi konstant måste bli fler och fler och fler.... vilket är totalt ohållbart. Vi behöver helt enkelt "vrida" tillbaka hela klockan om det skall vara hållbart med den teknologi vi har idag, samt att företagen minskar då hela "slit och släng" grejen måste försvinna.

Så kanske är en straffskatt det som behövs för att få dessa "jag vill ha massor av barn" människor att sluta tänka på sig själva och ta sitt ansvar för planetens framtid.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Bränslepriset överlag är rätt lika per liter oavsett vart i landet man tankar.

Kör du mindre för att du bor i en liten ort i Norrbotten är kostnaden också mindre. I snitt kör bilarna i Norrbotten minst bland alla delar av landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Istället för att vara nedvärderande kanske du kan presentera länkar till vad de kom fram till och HUR de räknade?

Det är ju rätt viktigt att veta vilka volymer det omfattar, samt hur mycket mer bränsle som går åt än tidigare. Kan säga att med E10 rullar min lilla bil ca 4-5 mil mindre per tank (från 43-44 mil till 38-39 mil). Därav är det inte en helt orimlig tanke att man kanske kan tycka att dessa 4-5 mil/tank gör att utsläppen ökar då jag måste använda mer bränsle än tidigare för att nå samma sträcka. Vilket i mitt fall betyder ca 2.7-3 liter.
"Edit: Så inte nog med att vi i detta land slår alla rekord gällande prissättning, vi behöver även tanka MER/OFTARE vilket är en direkt extra-kostnad. Vilket för mig blir 51:- (17x3) extra för att nå samma sträcka, utöver prishöjningen. Vilket slutar med totalt strax över 100:- mer just nu för att ta sig samma sträcka som innan."

Och att låginkomsttagare kanske inte har råd att köra längre, tänker du som en verklighetsfrånvänd miljöpartist som bor mitt i Stockholm? Du vet att det bor människor i detta land där kommunala färdmedel inte är ett alternativ? Eller människor som faktiskt är i behov av sin bil för att kunna ta sig någonstans av diverse olika anledningar som gör att de inte kan åka buss/tåg?
Ja, jag pratar i egensyfte då jag har en okänd neurologisk sjukdom som gör att bilen är det ENDA sättet jag har att kunna ta mig runt.

Istället för att försöka skatta bort saker och börja i helt fel <insert svordom här> ände kanske man borde börja med att se till att infrastrukturen är på plats och klarar av det? Eller det är klart, så länge alla kör elbilar är ju allt frid och fröjd, att vi måste elda kol som galningar för att möta det ökade energibehovet kan vi sopa under mattan.

Det känns orimligt att du tappar ~10% av din körsträcka att gå från E5 till E10. Man brukar säga att bränsleförbrukningen ökar någonstans mellan 20-30 % när man går från E5 till E85 och det skulle jag säga stämmer ganska bra (har kört mycket på E85). Att gå från E5 till E10 kan max ge någon enstaka procent högre förbrukning/kortare körsträcka.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Nu bor jag i Sverige och ser åt vilket hålll det barkar. Problemet med socialism är att andras pengar tar slut.
Det hjälper inga mottagarländer att även Sverige blir ett U-land, snarare precis tvärsom.

Du måste nog vidareutveckla "varför ska Sverige slippa undan det ansvar alla länder enskilt måste ta". Om du tycker det är oetiskt, själviskt och barnsligt är ju ändå upp till dig eller hur. Du delar upp skatterna precis som energibolagen delar upp "grön el" (dvs det går inte).

Skrivet av JonkenPonken:

Utan landsbygdens folk dör Sverige. Precis det som klimat-talibanerna vill verkar det som. Hänger inte riktigt med om vad du kacklar om om jag skall vara ärlig.

Den sk milljöpolitik som nu tvingas fram av sekten MP är direkt skadlig för landet.

Skrivet av JonkenPonken:

Ehhhhh svar ja (socialism).

Det vore kanske klädsamt om du argumenterade med sakliga argument istället för nedvärderande epitet, floskler och insinuationer?

För mig som inte bor i stan så finns det ingen kalkyl jag räknat på där en bil med förbränningsmotor är mer attraktiv än en elbil, att installera laddbox är inte heller helt självklart då det är tämligen enkelt att planera in laddning under en normal vecka.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Kör du mindre för att du bor i en liten ort i Norrbotten är kostnaden också mindre. I snitt kör bilarna i Norrbotten minst bland alla delar av landet.

Beroende på terräng, väglag och väder&vind så är milkostnaden rätt så lika beorende på vart man bort i landet (så länge man håller ungefärlig hastighet med ett ungefärligt lika bränsleförbrukande fordon).

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Det vore kanske klädsamt om du argumenterade med sakliga argument istället för nedvärderande epitet, floskler och insinuationer?

För mig som inte bor i stan så finns det ingen kalkyl jag räknat på där en bil med förbränningsmotor är mer attraktiv än en elbil, att installera laddbox är inte heller helt självklart då det är tämligen enkelt att planera in laddning under en normal vecka.

Nedvärderande epitet, floskler och insinuationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är 967,50 kr för mycket för en riktig låginkomsttagare. En fattigpensionär kan ha en bil de köpt tidigare, men de kommer knappt köra bilen för de har inte råd med en livsstil där man så gör.

Det är ju detta som är grejen, 967,50 är inte mycket för dig eller någon som arbetar mer än 50 % och det är därför ingen som faktiskt inte klarar av bensinpriset.

Stockholms län har fler snittkm per bil än Norrbotten – https://www.trafa.se/vagtrafik/korstrackor/. Det är inte mitt problem att ni inte vill se hur landet ser ut. Solna vet jag sticker ut när det gäller kommuner och körsträcka. Arbetspendlande kan se olika ut för olika personer, men det är fortfarande vad som driver på i storstäderna.

Det kan vara en livsavgörande kostnad. I ditt eget exempel är just bensinpriset den avgörande faktorn om de har råd att köra den eller inte. Kostnaden är även mycket för mig, då mitt netto är ca 14k då jag ÄR långtidssjukskriven, men även helt avgörande.

Det kanske vore mer intressant att se snittsträckan per individ och inte en total?
Om tio människor kör 2km kommer de i snitt att köra längre än vad en individ gör som kör 15km.
Nu ska jag ärligt erkänna att jag mest "skummade" deras pdf'er och inte såg någon snittsträcka/individ. Men saknas den är statistiken så sjukt missvisande att det inte ens är roligt.

Det handlar inte om du har nära tillgång till service heller, vilket Solna har betydligt bättre än vilken glesbygd som helst där de flesta inte bor exakt centrerat runt dessa utan någon mil utanför. Kan åter peka enbart på t ex Norrtälje kommun för något som inte räknas som glesbygd eller är Norrland. Grundpoängen är hur långt du måste pendla till jobbet och vilka möjligheter du har för att undvika att ta bilen t ex. Ser du ingen skillnad där mellan Solna och glesbygden så....

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Rekordmedlem

Realbränslekostnaden per mil har nog varit ganska stabil om man avser nya likvärdiga bilar, möjligen har den sjunkit, åtminstone om man jämför kostnaderna efter bränslekrisen på 70 talet. En förbrukning på över litern var ju normalt även på det vi idag anser vara svaga motorer som idag bara sitter i småbilar 60-100 hk var ju normen i familjebilar och mycket få bilar hade över 150 hk.
Jag antar också att bränsleförbruknigen är högre per mil för storstadsbor än landsbygdsbor förutom att det körs extremt mycket längre i städerna än det behövs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Det känns orimligt att du tappar ~10% av din körsträcka att gå från E5 till E10. Man brukar säga att bränsleförbrukningen ökar någonstans mellan 20-30 % när man går från E5 till E85 och det skulle jag säga stämmer ganska bra (har kört mycket på E85). Att gå från E5 till E10 kan max ge någon enstaka procent högre förbrukning/kortare körsträcka.

Orimligt eller inte, jag har inte direkt ändrat körsätt utan upptäckte plötsligt att jag var tvungen att tanka vid dessa miltal, sedan upptäckte jag denna tråd. Ja, jag var faktiskt helt omedveten innan denna tråd att vi gått över till E10 Med tanke på min situation så har även körsätt, sträckor etc varit snarlik under de senaste 4 åren. Och ja, jag har noga koll på trippmätaren när det är dags att tanka.

En Hyundai i10 från 2010 som rullat 5.6xx mil om du vill veta specifik modell.

Känner till E85 då jag hade en Pontiac Firebird som var E85 konverterad för en massa herrans år sedan.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Folk kör i snitt inte mer bil i glesbygd eller mindre kommuner och då har de heller inte större kostnad...

Det finns mer statistik hos Trafikanalys.

Har inte tid att gå igenom statistik nu. På er låter det dock som att någon i Hallstahammar skulle köra mer bil än någon i Danderyd eller att de i storstadsregionen inte skulle behöva bil. I Hallstahammar finns 539 bilar per 1000 invånare och i Danderyd finns 541.

Nu när jag är hemma kan jag titta på körsträcka per kommun och per invånare.

Hallstahammar 2019 741 mil per person, körsträcka per bil 1 138 mil

Danderyd 2019 694 mil per person, körsträcka per bil 1 220 mil

Solna 2019 792 mil per person, körsträcka per bil 1 412 mil

Haparanda 2019 733 mil person, körsträcka per bil 1 059 mil

Älmhult 2019 680 mil per person, körsträcka per bil 1 165 mil

Gällivare 2019 766 mil per person, körsträcka per bil 1 078 mil

O.s.v. Det är väldigt få orter/kommuner som sticker iväg och det är helt skevt att kalla det något som drabbar de som bor på "landet".