Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Tror du Sovjet har skrivit ner antal arbetsplatsolyckor kopplat till sina kärnkraftverk eller utvinning av bränsle?

Det är ju lite av meningslös diskussion att prata arbetsplatsolyckor. De är otroligt tragiska och vi måste göra allt vi kan för att förhindra dem, men att ta in det som ett argument för vilken källa som är bäst för att producera el är ju bara fel.
Det har t ex dött flera personer under brobyggen. Ska vi inte ha broar då? Eller ska vi kanske utreda varför och se till att det inte sker igen? Olyckor sker hela tiden..

Ursäkta men har ni läst/förstått nånting alls ? det är just min poäng , allt ska räknas över hela livscykeln oavsett vad det gäller.

Självklart ska arbetsplatsolyckor räknas in , om man har en produkt som har en högriskarbetsplats så ska det naturligtvis relateras till produkten och har nån nånsin sagt att om nån snubblar i trappen så ska man sluta tillverka trappor ?

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Ursäkta men har ni läst/förstått nånting alls ? det är just min poäng , allt ska räknas över hela livscykeln oavsett vad det gäller.

Självklart ska arbetsplatsolyckor räknas in , om man har en produkt som har en högriskarbetsplats så ska det naturligtvis relateras till produkten och har nån nånsin sagt att om nån snubblar i trappen så ska man sluta tillverka trappor ?

Det är klart att om det är flera som dör av att bygga vindkraftverk då måste det upp till diskussion om vi ska ha vindkraftverk, men har det hänt? Att olyckor sker är en sak, men att det konsekvent sker?
Hur säkert är det att utbryta uran och hantera det? Det kan omöjligt vara mer säkert än att bygga vindkraftverk. Så vad är skillnaden? Gissar att det är mer rigorösa säkerhetsrutiner osv.

Du som verkar ha koll på siffrorna, hur många har skadats/dött av att bygga vindkraftverk och hur många har skadats/dött av att bygga radio/tele-master? För de är väl ganska jämförbara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det är klart att om det är flera som dör av att bygga vindkraftverk då måste det upp till diskussion om vi ska ha vindkraftverk, men har det hänt? Att olyckor sker är en sak, men att det konsekvent sker?
Hur säkert är det att utbryta uran och hantera det? Det kan omöjligt vara mer säkert än att bygga vindkraftverk. Så vad är skillnaden? Gissar att det är mer rigorösa säkerhetsrutiner osv.

Du som verkar ha koll på siffrorna, hur många har skadats/dött av att bygga vindkraftverk och hur många har skadats/dött av att bygga radio/tele-master? För de är väl ganska jämförbara?

Det är ingen som påstår att uranhantering är säker , men att räkna bort arbetsplatsolyckor som är direkt relaterad till en produkt är rent hyckleri.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Det är ingen som påstår att uranhantering är säker , men att räkna bort arbetsplatsolyckor som är direkt relaterad till en produkt är rent hyckleri.

Istället för att skriva en massa om hyckleri och att "vi" inte ska bortse ifrån det så kan du väl svara på mina frågor istället?
Jag försökte hitta någon statistik på olycksfall eller dödsfall pga vindkraft, men det var ganska skralt, men som sagt du verkar ju tycka att detta är väldigt problem som jag antar att du har några siffror?

Däremot har Arbetsmiljöverket en bra hemsida kring Vindkraftverk, så tycker nog det tas på stort allvar.
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/vindkraftv...

Retoriken och att försöka vinna argument i den här tråden är ibland löjliga. Kan vi höja nivån och lite mer intressanta fakta-baserade diskussioner?

Permalänk
Medlem

Uranbrytning är ju precis lika farligt som att bryta andra metaller, kobolt mm. Denna typ av diskussioner låter som en dead end om ni frågar mig.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Hur korrekta dessa siffror är vet jag inte men är inte orimliga.
https://second-opinion.se/energislagens-dodslista-sammanstall...

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Hur korrekta dessa siffror är vet jag inte men är inte orimliga.
https://second-opinion.se/energislagens-dodslista-sammanstall...

Det är precis den där typen av fakta som en del inte vill höra talas om för inte kan vindkraftverk döda nån.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ingenjören:

Uranbrytning är ju precis lika farligt som att bryta andra metaller, kobolt mm. Denna typ av diskussioner låter som en dead end om ni frågar mig.

Yes. Det tycker jag också. Det blir lite krystat att försöka hitta svaret på våra elproduktionsproblem genom att kolla på dödsfall per energiproduktionstyp. Den här typen av underlag kommer inte kunna svara på vad vi väljer för typ av elproduktion oavsett.
Så jag är med dig!

Men det verkar lätt att hamna där.

Skrivet av ingenjören:

Det är väl iaf bäst när det kommer till få dödsfall 🙂

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_sQuinty:

Det är precis den där typen av fakta som en del inte vill höra talas om för inte kan vindkraftverk döda nån.

Nu läser man lite var stans om olika kommuner som säger nej till vindkraftverk. Som vanligt vill alla ha elen men ingen vill ha vindsnurran på sin gård.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Dödsfall hit och dödsfall hit. Ska vi ta med trafikolyckor i kolumnen för olja då eller?

Om vi bortser från fossila bränslen är det ju flera magnituder bättre för samtliga ’gröna’ varianter: kärn/vatten/sol/vind

Vilken som är bäst i det avseendet är inte så viktigt, det är ju solklart att alla är långt bättre än de fossila alternativen och det är väl huvudsaken!

Sen tror inte jag att en aktivitet (montera X) är helt jämförbar globalt, kolla bara på nästa fotbolls VM i katastroflandet. Tror inte någon annan har dödat jämförbara mängder för att bygga några arenor förr, betyder det att vi behöver stoppa arenor från att byggas i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes. Det tycker jag också. Det blir lite krystat att försöka hitta svaret på våra elproduktionsproblem genom att kolla på dödsfall per energiproduktionstyp. Den här typen av underlag kommer inte kunna svara på vad vi väljer för typ av elproduktion oavsett.
Så jag är med dig!

Men det verkar lätt att hamna där.

Jag syftade på kopplat till produktion, inte framtagande av metaller för inneslutning, spännkablar, uranbrytning, kalkbrytning till betong osv

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ingenjören:

Jag syftade på kopplat till produktion, inte framtagande av metaller för inneslutning, spännkablar, uranbrytning, kalkbrytning till betong osv

Nope. Det har nog ingen räknat med för varken vindkraft eller kärnkraft ;).
Bränslet däremot. Det får nog räknas in tror jag.
Det går under drift och underhåll. Och den posten får ju trots allt vindkraften dras med - så det får nog räknas in även här.

Men det är lite av ett halmstrå-spår oavsett. Det finns bättre argument för respektive elproduktionsslag än det här.
Det avgörande är hur befintlig energimix ser ut, vad som saknas i nätet och vad som fungerar tillsammans med det vi har.

Kärnkraft ser onekligen fördelaktigt ut på några olika sätt här. Svårt att bortse ifrån

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Bränslet däremot. Det får nog räknas in tror jag. Det är rimligt.

Men det är lite av ett halmstrå-spår oavsett. Det finns bättre argument för respektive elproduktionsslag än det här.
Det avgörande är hur befintlig energimix ser ut, vad som saknas i nätet och vad som fungerar tillsammans med det vi har.

Kärnkraft ser onekligen fördelaktigt ut på några olika sätt här. Svårt att bortse ifrån

Just nu saknas ju el i nätet så kärnkraft är väl absolut det bästa om vi ska få något i sladden alla dagar på året. Nackdelen med kärnkraft just nu är att det tar för lång tid att bygga och tydligen även ett par år att återstarta våra senast avstängda reaktorer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Största problemen med vindkraft har dock inte med dödsfall för människor att göra utan mängden fåglar och insekter som dödas samt påverkan på människor och djur från ljudet som bladen orsakar.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Bränslet däremot. Det får nog räknas in tror jag.
Det går under drift och underhåll. Och den posten får ju trots allt vindkraften dras med - så det får nog räknas in även här.

Jag håller med dig om att bränslet bör ingå. Jag är ingen vindkrafthatare heller. Jag tycker absolut vindkraft har en plats i den svenska energimixen. Det jag inte riktigt förstår är att man lägger ner fungerande kärnkraft och ersätter det med i stora delar intermittent produktion i hopp om att lösa problematiken. Och anledningen verkar vara förknippad med rädslor som inte är befogade. Inte med den svenska eller tyska kärnkraften iallafall. Visst, ekonomi spelar såklart in, men det är ju inte jättedyrt att producera el med våra svenska kärnkraftverk. Att då ha som linje att lägga ner all kärnkraft känns som ett stort misstag för miljön. Och jo, det finns partier som inte vill något hellre. Sedan tycker jag tyvärr att andra partier försöker rida på vågen av höga elpriser i hopp om att vinna väljare. Jag försöker hålla mig neutral till politiken överlag, men just miljöaspekterna och ett stabilt elnät är viktigt för mig.

Hur många går runt och oroar sig för att sveriges större dammar ska brista? Jag tror all produktion för med sig risker, men det är noga beräknade risker. Brister en stor damm dör tusentals människor i Sverige. Är det befogat att vara rädd för detta? Nej!
Är det befogat att vara rädd för en härdsmälta i Sverige? Nej!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Just nu saknas ju el i nätet så kärnkraft är väl absolut det bästa om vi ska få något i sladden alla dagar på året. Nackdelen med kärnkraft just nu är att det tar för lång tid att bygga och tydligen även ett par år att återstarta våra senast avstängda reaktorer.

Jag tror de är bortom räddning nu faktiskt. Nedmonteringen börjar ju redan nästa år så vill vi ha ny kärnkraft är det dags att börja bygga nu.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Jag tror de är bortom räddning nu faktiskt. Nedmonteringen börjar ju redan nästa år så vill vi ha ny kärnkraft är det dags att börja bygga nu.

Det är ju det som är problemet eller så tar man ett snabbt beslut om återstart redan idag och påbörjar jobbet med det istället. Även om det är enormt mycket jobb så måste det gå både fortare och lättare än att börja bygga ett nytt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det är ju det som är problemet eller så tar man ett snabbt beslut om återstart redan idag och påbörjar jobbet med det istället. Även om det är enormt mycket jobb så måste det gå både fortare och lättare än att börja bygga ett nytt.

Jo tyvärr vet vi båda två att det inte kommer hända med denna regering. 0 % chans faktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Jo tyvärr vet vi båda två att det inte kommer hända med denna regering. 0 % chans faktiskt.

Japp, så är den hemska sanningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

”Miljö”partiet, när det passar dem

Borde kall dem anti-kärnkraft-partiet så de är mer ärliga. Kärnkraften är grön och miljövänlig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

”Miljö”partiet, när det passar dem

Borde kall dem anti-kärnkraft-partiet så de är mer ärliga. Kärnkraften är grön och miljövänlig

Tänk på barnen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Tänk på barnen!

Jag försöker göra det, de vill inte andas tysk kol

Permalänk
Avstängd

Vår regering med MP i spetsen är en fars. Man kan ju bli upprörd för mindre. Vad är det de väntar på? Ska de förhalas fram till september så någon annan får ta beslutet.

https://www.svd.se/beslut-om-slutforvar-drojer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det måste knappast ske så många dödsfall pga kolutsläpp heller. Mycket av föroreningarna går relativt enkelt att filtrera bort ur rökgaserna. Men det görs inte för att rätt krav inte ställs.

Man kan säkert förbättra det men vi har väl ingen känd metod att skapa relevant energi från kol utan att skapa föroreningar samtidigt. (Hade vi haft det så vore den givetvis ett alternativ).

Vi har däremot flera kända metoder för att förhindra att folk ramlar från tak, och solpaneler behöver inte ens monteras på tak.

Permalänk
Medlem

Med miljömupparnas politik behöver vi inte bry oss om klimatpåverkan/hotet, dom har kört Sverige i botten långt innan.

Vi är nog alla överens om att fossila kraftkällor måste fasas ut men måste ha en fungerande alternativ källa innan man påbörjar detta, enda fungerande alternativet till att ersätta detta och samtidigt se till att vi har den el vi behöver är kärnkraften.
Miljömupparna gör en klassisk Nalle Puh (otur när dom tänkte) när dom vill lägga ner all kärnkraft med hänvisning till miljön, alternativet till kärnkraften blir då smutsig el från kol och oljekraftverk eftersom vi inte heller har ett fungerande kraftnät som kan fördela överskottet från Norrland till övriga Sverige.

Permalänk
Medlem

Jag brukar försöka undvika de 'politiska' debatterna här för de har så låg nivå men här vill jag faktiskt skjuta in lite riktig fakta då de senaste sidorna (inte orkat läsa allt, blir bara trött) innehåller så mycket konstiga resonemang.

Under hösten har flera reaktorer legat nere som de flesta här vet om. Trots det exporterar Sverige i många fall mer ström än vad kärnkraften ensam producerar. Här är ett exempel på detta från tidigare i oktober

En försiktig spekulation är att Sverige exporterar minst 13GWh under 2021 medan en mer realistisk sådan är att det blir det dubbla eller strax över. Det stora problemet för Sverige är infrastrukturen som inte tillåter att genererad ström i norr kommer till de behövande i syd. Det finns ingen brist på ström, trots att en eller flera reaktorer under sensommaren och hösten varit nere för underhåll.

Så här såg det ut i söndags, Sverige exporterar marginellt mer än vad kärnkraften - med en reaktor avstängd - ensam producerar och så här har det sett ut mer eller mindre under hela 2021.

Innan någon nu får förhöjt blodtryck och tror att jag är nån "miljömupp" så nej det är jag inte. Kärnkraften har sin plats i samhället men jag ser inte att det är något att satsa framåt på utan snarare bör det som finns få finnas kvar och vara en god bas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag brukar försöka undvika de 'politiska' debatterna här för de har så låg nivå men här vill jag faktiskt skjuta in lite riktig fakta då de senaste sidorna (inte orkat läsa allt, blir bara trött) innehåller så mycket konstiga resonemang.

Under hösten har flera reaktorer legat nere som de flesta här vet om. Trots det exporterar Sverige i många fall mer ström än vad kärnkraften ensam producerar. Här är ett exempel på detta från tidigare i oktober

https://i.imgur.com/P1f1TaM.png

En försiktig spekulation är att Sverige exporterar minst 13GWh under 2021 medan en mer realistisk sådan är att det blir det dubbla eller strax över. Det stora problemet för Sverige är infrastrukturen som inte tillåter att genererad ström i norr kommer till de behövande i syd. Det finns ingen brist på ström, trots att en eller flera reaktorer under sensommaren och hösten varit nere för underhåll.

https://i.imgur.com/T7ABaUJ.png

Så här såg det ut i söndags, Sverige exporterar marginellt mer än vad kärnkraften - med en reaktor avstängd - ensam producerar och så här har det sett ut mer eller mindre under hela 2021.

Innan någon nu får förhöjt blodtryck och tror att jag är nån "miljömupp" så nej det är jag inte. Kärnkraften har sin plats i samhället men jag ser inte att det är något att satsa framåt på utan snarare bör det som finns få finnas kvar och vara en god bas.

Anledningen till att jag anser att man borde satsa på kärnkraft framöver är att jag ser det som ett självändamål att ha tillgång till billig och stabil elektricitet eftersom det gynnar både samhällsekonomin och omställningen från fossila bränslen. Även om vi i Sverige inte har särskilt mycket elproduktion från fossila bränslen så har vi en fordonsflotta och en stålindustri som är fossildrivna och behöver ställas om.

Sen anser jag också att det skulle vara en fördel om vi kunde exportera mer för att tränga undan el producerad från kolkraft, olja och naturgas i våra grannländer. Att man byter till naturgas är kanske bättre än kol och olja, men det är fortfarande ett fossilt bränsle som bidrar till klimatförändringarna.

En ögonblicksbild säger inte mycket. Det är väl känt att vindkraft kan producera mycket när vindförhållandena är gynnsamma, men det är viktigare att ha en stabil, pålitlig och planerbar produktion än att kunna nå höga toppar när förutsättningarna råkar vara de rätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Anledningen till att jag anser att man borde satsa på kärnkraft framöver är att jag ser det som ett självändamål att ha tillgång till billig och stabil elektricitet eftersom det gynnar både samhällsekonomin och omställningen från fossila bränslen. Även om vi i Sverige inte har särskilt mycket elproduktion från fossila bränslen så har vi en fordonsflotta och en stålindustri som är fossildrivna och behöver ställas om.

Sen anser jag också att det skulle vara en fördel om vi kunde exportera mer för att tränga undan el producerad från kolkraft, olja och naturgas i våra grannländer. Att man byter till naturgas är kanske bättre än kol och olja, men det är fortfarande ett fossilt bränsle som bidrar till klimatförändringarna.

En ögonblicksbild säger inte mycket. Det är väl känt att vindkraft kan producera mycket när vindförhållandena är gynnsamma, men det är viktigare att ha en stabil, pålitlig och planerbar produktion än att kunna nå höga toppar när förutsättningarna råkar vara de rätta.

Det är bara att gå in på kontrollrummet och dra ut en rapport i sådana fall. Grejen är att just vind och vattenkraft samspelar väldigt väl, går det ena ned ökar den andra istället. Precis som det är tänkt alltså.

Visst hade en ökad export varit riktigt bra, men som jag förstår det är det återigen infrastrukturen som sätter stopp. Inte produktionen i sig alltså och man kan väl bara prata om en brist om det faktiskt är brist och inte om man samtidigt exporterar flera MWh per dag. Samtidigt är Sverige ett transit land för bland annat Norge och där vet jag inte om det påverkar i belastningen. Jag håller helt med om att kärnkraften ger en stabil elektricitet, ingen diskussion där, men det jag är emot skulle vara att man bygger nya. Då finns det andra alternativ som är bättre, om man ser det ur ett större perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Om vi ska vara såna , hur många dödsfall är relaterade till själva driften av kärnreaktorer ? t.ex. Tjernobyl räknas inte då säkerhetssystem var medvetet avstängda.

Jag håller med, dödsfall i Tjernobyl som berodde på olyckor som är orelaterade till själva produktionen av kärnkraft borde inte räknas, de är inte relevanta för kärnkraften i sig. Jag tycker faktiskt inte att själva explosionen eller något annat som momentant dödade operatörerna bör räknas heller.

De dödsfallen som kan tillskrivas kärnkraft är i mitt tycke enbart de som berodde på att det som exploderade och brann var just ett kärnkraftverk, och inget annat.

Problemet med kärnkraft är ju att vi inte klurat ut hur vi kan producera ström med kärnkraft utan att det måste bildas högradioaktiva ämnen, och vi har inte klurat ut hur vi kan garantera att dessa ämnen aldrig sprids.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hasenfrasen:

Det lever varelser i och kring vatten som inte trivs i/vid reglerade vattendrag.

https://fof.se/tidning/2014/6/artikel/den-nya-striden-om-vatt...

Skrivet av Söderbäck:

Ja så är det såklart. Tackar för mer information.

Förstår jag det rätt så ska nya regler på plats där mer utrymme för djur/växtliv och miljö ska ges. Detta nämndes även i vattenfallslänken jag angav - men i extrem korthet. Bttre med mer utläggningar kring läget!
Det kan innebära lite olika utfall. Inga problem var nog en dålig formulering från mitt håll. Men jag ser inte riktigt att vi skulle lägga ner all vattenkraft i Sverige. Det låter mindre troligt.

Ganska dött i dammarna, eftersom ytan höjs och sänks så mycket, kan få vattenväxter överleva där.
Likadant med botten-faunan, den dör när det blir torrt i dammarna.
Förordar ändå vattenkraft, den är billig, vi har redan investerat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |