Skrivet av Mikael07:
Nog var det mycket övertid mot slutet av en typisk Weta produktion när alla klipp skulle pressas ut, men den större delen av tiden var development och var hur nice som helst. Det är skillnad på vad man har för roll. För de som kommer in tillfälligt mot slutet i filmer blir det ju bara övertidsjobb hela tiden (det är väl här "mardrömmarna" kommer från), men som sagt i planerings/dev stadiet brukar det vara ganska lugnt. Och att man belönas lågt vet jag inte om jag håller med om Det var ju betalt per timme, med OB, betalda måltider och sådär.
Ja, beror nog verkligen som du säger vart i kedjan man är, men de som får skitsmällen är väl oftast animatörer, ljussättare, renderare och compare eftersom de är sist i pipe-linen.
Ersättningsmässigt så är väl Weta lite annorlunda då de är i i NZ och följer NZ lagar, men i USA så har OB varit utan fördelar (iaf. sett till hur slitande det varit). Sen just att om man är tekniskt duktig och konstnärlig, så kan man nog tjäna mer och under mindre stress som t.ex. en designer, eller jobba på spelstudios, vara vanlig programmerare, etc. Visst på större studios så kan man ha "simplare" människor som kanske inte kan teknik så bra eller konst, utan bara behöver nöta rotoscoping eller andra tråkiga simpla uppgifter, så är det renderarens ansvar att ha koll på tekniska och konstnärliga skillnaden mellan olika parametrar i render-settings.
Skrivet av Mikael07:
AI kommer ligga bakom många viktiga verktyg, men det måste ju sitta människor bakom spakarna och utveckla och använda vertygen. Det kommer ändra hur man jobbar, men jag tror inte Joe Schmoe kommer kunna sitta i källaren och göra hollywoodproduktioner.
Menar inte att en Joe kan sitta och göra Hollywood, bara att VFX-husen kan inte ta betalt lika mycket för att ta bort Supermans mustache nästa gång, eller att man helt enkelt "nöjer" sig med sämre/simplare lösning som ändå är 85% bra nog. Dvs, mindre pengar för en redan svår industri.
Skrivet av Xeonist:
Tack för ett bra inlägg, men det här är ju bara trams (som oftast när någon drar till med AI)
Digital de-aging är möjligtvis undantaget, men det är också väldigt specifikt.
Branschen går varken under eller överlever på de-aging. Den kommer heller inte tas över av AI.
Poängen är inte att AI "tar över och gör allt", utan att den gör vissa uppgifter så pass simpelt att VFX-studios inte längre kan ta massa simpla pengar för t.ex. roto-scoping. Finns redan idag jättebra AI i Davinci Resolve som roto-scopar, beroende på vad man ska göra så är den roto-scopen bra nog för 80% av grejerna. Vill man göra en power window på någons ansikte så är den snabb som fan (och den kan göras så den inte rör håret). Detta är lite av vad som redan är "moget" på AI-nivå, sen är det en massa andra tekniker som redan nu börjar nå sjuka nivåer, där man t.ex. matar AI med speldata i t.ex. GTA och den matar ut en mycket realistisk värld i realtid.
Problemet är att förut, om du ville ha "bra" dvs. 75% kvalite, så fick du betala och planera för en jävla massa tid. Nu når du 75% kvalite enormt snabbt. Vill man däremot ta sig upp till 90% eller 95% kvalite så är det fortfarande riktiga VFX-hus som behövs. Så om studios nöjer sig med bara 75% på sina filmer eller serier så kommer de ta en hel del arbete från just VFX-husen, eller mera specifikt, då kan man skicka jobbet till något mindre ställe istället för att köra på dyra ILM, DN, Weta, mindre studios som inte lägger ner på RnD själva.
Skrivet av Xeonist:
Men idag behöver man ju inte testa om tekniken är mogen, och tekniken är mer än 5ggr så snabb som för 30 år sedan, så det kan ju inte vara det som är problemet.
Poängen var lite att för 30 år sedan fannas det inte alls lika bra teknik och program, men ändå lyckades de få till ganska så bra, texturer, ljusättning, deformering (tänker främst på dinosaurierna) trots simpla eller inga "muskler-system". Tyckte man något såg skit ut eller inte bra nog, så hittade dom en lösning, inte bara som nu att man motionblurar skiten ur allt. Bara en enorm känsla för detaljer som fanns då och saknas nu. Det är enormt mycket fler filmer och serier som har VFX nu än för 30 år sen, men det är fortfarande knappt 1-2 filmer per år som har bra VFX. Många kan ha delar som är jättebra, men samtidigt för många scener eller element som är dåliga, och då simpla saker som inte ska vara dåligt, som typ. dålig greenscreen där det blir svarta linjer...
De två filmerna som vunnit Oscars senaste åren har varit Tenet och First Man, båda är jämfört med filmerna dom tävla mot mycket bättre och båda är gjorda av filmskapare med vision och öga för detaljer. Vilket märks på kvaliten överlag. Nu är inte dom filmerna heller pefekta, men "större VFX-filmer" med 2-5 gånger mer VFX-budget vann inte. Sen är det också så att just t.ex. First Man är inte överdrivet fylld med VFX, men när det väl är VFX så är det bra. Jämfört med Avengers som bara är VFX nästan varje shot.
Skrivet av Xeonist:
Det är möjligt att det är för mycket begärt av "branschen", men det dom borde ha gjort är kanske att säga "vi vill inte ha dom här pengarna för det här jobbet, dom behövs på andra ställen i produktionen, så som en slags omtanke om filmindustrin så säger vi nej till det här jobbet".
TLDR; dom kanske har sig själva att skylla.
VFX-husen får ju skylla sig själva, de har ju som man säger på engelska kört ett "race to the bottom" när det gäller löner och deals.