Unity köper Peter Jacksons VFX-studio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Tack för ett bra inlägg, men det här är ju bara trams (som oftast när någon drar till med AI)

Digital de-aging är möjligtvis undantaget, men det är också väldigt specifikt.

Branschen går varken under eller överlever på de-aging. Den kommer heller inte tas över av AI.

Men idag behöver man ju inte testa om tekniken är mogen, och tekniken är mer än 5ggr så snabb som för 30 år sedan, så det kan ju inte vara det som är problemet.

Det är möjligt att det är för mycket begärt av "branschen", men det dom borde ha gjort är kanske att säga "vi vill inte ha dom här pengarna för det här jobbet, dom behövs på andra ställen i produktionen, så som en slags omtanke om filmindustrin så säger vi nej till det här jobbet".

TLDR; dom kanske har sig själva att skylla.

Jag tror AI/deep learning kommer växa enormt mycket inom vfx. De-aging och face replacement/deep fakes är ett bra exempel, även komplettering av micro detaljer på rena cg skapelser, det användes på Thanos t.ex.
Även automatisering av plate cleaning som att ta bort wires eller andra oönskade objekt osv.
Tror även man kan skippa motion capture dräkter snart, för systemen för att tolka en mänsklig rigg genom ren video, filmat med en kamera kommer räcka.
Till och med simulering börjar se ganska övertygande ut där fluids/cloth osv är mer estimerat än simulerat, med fördelen att det är flera ggr snabbare.
Jag tror photogrammetry kommer bli mycket effektivare, när det räcker med något dussin foton istället för ett hundratal.
Finns säkert mycket fler användningsområden om man tänker till lite.

Tekniken är mycket snabbare idag, men kraven är 50x på en bråkdel av tiden. Mer etablerade pipelines och prövade tekniker är på plats vilket hjälper, men varje produktion kommer ha sina egna utmaningar.

Varför skulle en studio tacka nej till uppdrag när dom inte är involverade i produktionen på något annat sätt?

Permalänk
Medlem

Trodde inte Unity hade denna typ av resurser faktiskt. Kul! Jag gillar Unity, mera än Unreal. Film vet jag inget om men för spel helt klart, pallar inte Unreals jäkla filter och skit som ingen verkar kunna få bort.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Octo:

Jag tror AI/deep learning kommer växa enormt mycket inom vfx. De-aging och face replacement/deep fakes är ett bra exempel, även komplettering av micro detaljer på rena cg skapelser, det användes på Thanos t.ex.
Även automatisering av plate cleaning som att ta bort wires eller andra oönskade objekt osv.
Tror även man kan skippa motion capture dräkter snart, för systemen för att tolka en mänsklig rigg genom ren video, filmat med en kamera kommer räcka.
Till och med simulering börjar se ganska övertygande ut där fluids/cloth osv är mer estimerat än simulerat, med fördelen att det är flera ggr snabbare.
Jag tror photogrammetry kommer bli mycket effektivare, när det räcker med något dussin foton istället för ett hundratal.
Finns säkert mycket fler användningsområden om man tänker till lite.

Absolut kommer AI bli ett väldigt kraftfullt verktyg, som kommer komplettera och/eller byta ut många existerande verktyg. Men som alla vet som har varit involverade i vfx produktion, så är det ett jäkla pixelpetande på allting. Det kommer alltid sitta en människa där och använda verktygen och komponera klippen tills att någon velig producent beslutar sig för att vara nöjd. Det skulle nog bli mer produktivt och tidsbesparande att byta ut producenterna mot AI istället..

Nu var det ett tag sedan jag lämnade vfx, men jag tycker AI intåget verkar riktigt spännande! Det är nog få som kommer sörja att exempelvis roto blir automatiserat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Finns ju gott om mardrömshistorier från t.ex. Weta och Hobbit-produktionen... För att vara en bra VFX-artist krävs en hel del konstnärlig och teknisk kunskap, men man belönas ändå lågt gentemot kunskaperna man har.

Nog var det mycket övertid mot slutet av en typisk Weta produktion när alla klipp skulle pressas ut, men den större delen av tiden var development och var hur nice som helst. Det är skillnad på vad man har för roll. För de som kommer in tillfälligt mot slutet i filmer blir det ju bara övertidsjobb hela tiden (det är väl här "mardrömmarna" kommer från), men som sagt i planerings/dev stadiet brukar det vara ganska lugnt. Och att man belönas lågt vet jag inte om jag håller med om Det var ju betalt per timme, med OB, betalda måltider och sådär.

Skrivet av High1ander:

Men just nu är AI på sådan sjuk ingång, som gör att mycket av vad studios jobbat med senaste 10 åren går att göra bättre av Joe Schmo. Digital de-aging eller liknande så är redan nu AI-versioner bättre än vad ILM eller liknande gjort på Star Wars för bara 2-4 år sen.

AI kommer ligga bakom många viktiga verktyg, men det måste ju sitta människor bakom spakarna och utveckla och använda vertygen. Det kommer ändra hur man jobbar, men jag tror inte Joe Schmoe kommer kunna sitta i källaren och göra hollywoodproduktioner.

Permalänk
Medlem

Till de få som spekulerar i VFX arbetsförhållanden i tråden, googla VFX soldier. Läs. Så blir ni snart "smarta" på riktigt nej det inte bara u.s.a. Läs.

Ontopic. Annars har man väll sett de senaste 10åren att spel och film närmar sig, då bör även verktygen som används närma sig. Minns 2014 eller -15 var det på någon skola i karlshamn där polare gick och de använda fusion och nuke för diverse saker, främst roto och pixliga effekter.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Till de få som spekulerar i VFX arbetsförhållanden i tråden, googla VFX soldier. Läs. Så blir ni snart "smarta" på riktigt nej det inte bara u.s.a. Läs.

Vfx soldier var ökänd minns jag. Var länge sedan jag läste vad hen skrev, men tyckte inte att det stämde med min situation iaf. Väldigt många som tyckte han var överdrivet alarmistisk. Fick känslan av att det var en person som inte var riktigt nöjd med hur karriären gick, och beslutade sig för att kasta smuts precis överallt omkring sig istället för att byta yrke. Man lägger ju in väldigt mycket (över)tid i vfx oftast, och går det då inte riktigt som man vill är det nog lätt att bli ordentligt bitter. Men absolut, allt var verkligen inte toppen, och det finns säkert en kärna av sanning i många poster, och det är bra att problem lyfts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Vfx soldier var ökänd minns jag. Var länge sedan jag läste vad hen skrev, men tyckte inte att det stämde med min situation iaf. Väldigt många som tyckte han var överdrivet alarmistisk. Fick känslan av att det var en person som inte var riktigt nöjd med hur karriären gick, och beslutade sig för att kasta smuts precis överallt omkring sig istället för att byta yrke. Man lägger ju in väldigt mycket (över)tid i vfx oftast, och går det då inte riktigt som man vill är det nog lätt att bli ordentligt bitter. Men absolut, allt var verkligen inte toppen, och det finns säkert en kärna av sanning i många poster, och det är bra att problem lyfts.

Jag håller med dig att han ibland överdrev delvis, dock stämmer det mesta, unga personer som brinner och är lättnyttjade med övertid, orimliga deadlines, wip's varje dag där stora förändringar ska synas - till "ingen lön", bara för de gör ett bra jobb. Tycker "digital grunt" filmen visar verkligheten på storproduktioner. Underbiddig ner i helvetet där både stora och små aktörer gått i graven tack vare det. Flytta studios för subventionskriget o.s.v.. När jag var med för ett tag sen, var det ingen schyst bransch i alla fall. Dock är det ju några år sedan.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Jag håller med dig att han ibland överdrev delvis, dock stämmer det mesta, unga personer som brinner och är lättnyttjade med övertid, orimliga deadlines, wip's varje dag där stora förändringar ska synas - till "ingen lön", bara för de gör ett bra jobb. Tycker "digital grunt" filmen visar verkligheten på storproduktioner. Underbiddig ner i helvetet där både stora och små aktörer gått i graven tack vare det. Flytta studios för subventionskriget o.s.v.. När jag var med för ett tag sen, var det ingen schyst bransch i alla fall. Dock är det ju några år sedan.

Ja precis, mycket av det han skriver är ju inte osant, men det är inte BARA så, vilket man lätt får intrycket av. Men det var nog svårt för alla utom de största, med ständiga race to the bottom med priset. Minns flertalet produktioner i Sverige (men det var LÄNGE sedan) där dom iallafall försökte få hela jobbet gratis med argumentet att det är ju "en fjäder i hatten" att ha jobbat på den filmen. Man ska inte bara slita gratis, utan även vara tacksam för det. Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Nog var det mycket övertid mot slutet av en typisk Weta produktion när alla klipp skulle pressas ut, men den större delen av tiden var development och var hur nice som helst. Det är skillnad på vad man har för roll. För de som kommer in tillfälligt mot slutet i filmer blir det ju bara övertidsjobb hela tiden (det är väl här "mardrömmarna" kommer från), men som sagt i planerings/dev stadiet brukar det vara ganska lugnt. Och att man belönas lågt vet jag inte om jag håller med om Det var ju betalt per timme, med OB, betalda måltider och sådär.

Ja, beror nog verkligen som du säger vart i kedjan man är, men de som får skitsmällen är väl oftast animatörer, ljussättare, renderare och compare eftersom de är sist i pipe-linen.

Ersättningsmässigt så är väl Weta lite annorlunda då de är i i NZ och följer NZ lagar, men i USA så har OB varit utan fördelar (iaf. sett till hur slitande det varit). Sen just att om man är tekniskt duktig och konstnärlig, så kan man nog tjäna mer och under mindre stress som t.ex. en designer, eller jobba på spelstudios, vara vanlig programmerare, etc. Visst på större studios så kan man ha "simplare" människor som kanske inte kan teknik så bra eller konst, utan bara behöver nöta rotoscoping eller andra tråkiga simpla uppgifter, så är det renderarens ansvar att ha koll på tekniska och konstnärliga skillnaden mellan olika parametrar i render-settings.

Skrivet av Mikael07:

AI kommer ligga bakom många viktiga verktyg, men det måste ju sitta människor bakom spakarna och utveckla och använda vertygen. Det kommer ändra hur man jobbar, men jag tror inte Joe Schmoe kommer kunna sitta i källaren och göra hollywoodproduktioner.

Menar inte att en Joe kan sitta och göra Hollywood, bara att VFX-husen kan inte ta betalt lika mycket för att ta bort Supermans mustache nästa gång, eller att man helt enkelt "nöjer" sig med sämre/simplare lösning som ändå är 85% bra nog. Dvs, mindre pengar för en redan svår industri.

Skrivet av Xeonist:

Tack för ett bra inlägg, men det här är ju bara trams (som oftast när någon drar till med AI)

Digital de-aging är möjligtvis undantaget, men det är också väldigt specifikt.

Branschen går varken under eller överlever på de-aging. Den kommer heller inte tas över av AI.

Poängen är inte att AI "tar över och gör allt", utan att den gör vissa uppgifter så pass simpelt att VFX-studios inte längre kan ta massa simpla pengar för t.ex. roto-scoping. Finns redan idag jättebra AI i Davinci Resolve som roto-scopar, beroende på vad man ska göra så är den roto-scopen bra nog för 80% av grejerna. Vill man göra en power window på någons ansikte så är den snabb som fan (och den kan göras så den inte rör håret). Detta är lite av vad som redan är "moget" på AI-nivå, sen är det en massa andra tekniker som redan nu börjar nå sjuka nivåer, där man t.ex. matar AI med speldata i t.ex. GTA och den matar ut en mycket realistisk värld i realtid.

Problemet är att förut, om du ville ha "bra" dvs. 75% kvalite, så fick du betala och planera för en jävla massa tid. Nu når du 75% kvalite enormt snabbt. Vill man däremot ta sig upp till 90% eller 95% kvalite så är det fortfarande riktiga VFX-hus som behövs. Så om studios nöjer sig med bara 75% på sina filmer eller serier så kommer de ta en hel del arbete från just VFX-husen, eller mera specifikt, då kan man skicka jobbet till något mindre ställe istället för att köra på dyra ILM, DN, Weta, mindre studios som inte lägger ner på RnD själva.

Skrivet av Xeonist:

Men idag behöver man ju inte testa om tekniken är mogen, och tekniken är mer än 5ggr så snabb som för 30 år sedan, så det kan ju inte vara det som är problemet.

Poängen var lite att för 30 år sedan fannas det inte alls lika bra teknik och program, men ändå lyckades de få till ganska så bra, texturer, ljusättning, deformering (tänker främst på dinosaurierna) trots simpla eller inga "muskler-system". Tyckte man något såg skit ut eller inte bra nog, så hittade dom en lösning, inte bara som nu att man motionblurar skiten ur allt. Bara en enorm känsla för detaljer som fanns då och saknas nu. Det är enormt mycket fler filmer och serier som har VFX nu än för 30 år sen, men det är fortfarande knappt 1-2 filmer per år som har bra VFX. Många kan ha delar som är jättebra, men samtidigt för många scener eller element som är dåliga, och då simpla saker som inte ska vara dåligt, som typ. dålig greenscreen där det blir svarta linjer...

De två filmerna som vunnit Oscars senaste åren har varit Tenet och First Man, båda är jämfört med filmerna dom tävla mot mycket bättre och båda är gjorda av filmskapare med vision och öga för detaljer. Vilket märks på kvaliten överlag. Nu är inte dom filmerna heller pefekta, men "större VFX-filmer" med 2-5 gånger mer VFX-budget vann inte. Sen är det också så att just t.ex. First Man är inte överdrivet fylld med VFX, men när det väl är VFX så är det bra. Jämfört med Avengers som bara är VFX nästan varje shot.

Skrivet av Xeonist:

Det är möjligt att det är för mycket begärt av "branschen", men det dom borde ha gjort är kanske att säga "vi vill inte ha dom här pengarna för det här jobbet, dom behövs på andra ställen i produktionen, så som en slags omtanke om filmindustrin så säger vi nej till det här jobbet".

TLDR; dom kanske har sig själva att skylla.

VFX-husen får ju skylla sig själva, de har ju som man säger på engelska kört ett "race to the bottom" när det gäller löner och deals.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Tycker Valhem lider av exakt samma sak som alla Unityspel som man kan bygga I.
Det går utmärkt fram till en gräns, sedan får motorn stånk och frameraten dör utan anledning.
(Planet Explorers, 7 Days to die, Empyrion, Kerbal Space Program, Valheim och säkert flera spel jag glömt)

Subnautica! Man börjar spelet med typ 120fps+ motslutet när man minat / byggt har man runt 40.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Nog var det mycket övertid mot slutet av en typisk Weta produktion när alla klipp skulle pressas ut, men den större delen av tiden var development och var hur nice som helst. Det är skillnad på vad man har för roll. För de som kommer in tillfälligt mot slutet i filmer blir det ju bara övertidsjobb hela tiden (det är väl här "mardrömmarna" kommer från), men som sagt i planerings/dev stadiet brukar det vara ganska lugnt. Och att man belönas lågt vet jag inte om jag håller med om Det var ju betalt per timme, med OB, betalda måltider och sådär.

Jobbar på Weta just nu. Fortfarande slitigt. Normala arbetsveckor är 50 timmar, men nu har alla som jobbar på mitt projekt gått över till 60 timmar. Får heller inga lediga högtidsdagar, så missar antingen att vara ledig eller extra ersättning dom dagarna.

Inte så illa som MPC kanske, men jämför man med t ex ILM så är Weta ett snäpp värre.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av asphyxie:

Jobbar på Weta just nu. Fortfarande slitigt. Normala arbetsveckor är 50 timmar, men nu har alla som jobbar på mitt projekt gått över till 60 timmar. Får heller inga lediga högtidsdagar, så missar antingen att vara ledig eller extra ersättning dom dagarna.

Inte så illa som MPC kanske, men jämför man med t ex ILM så är Weta ett snäpp värre.

Den stora frågan är: Har du lön för det?

Jag gissar att så inte är fallet men det är ändå en viktig aspekt. Du får för övrigt gärna skriva vad du har för tjänst och vad du tjänar, ifall det är något du kan tänka dig dela med dig utav.

Själv gav jag i princip up på branschen innan jag ens började. Det kändes som en fråga om att äta skit till frukost, noll trygghet och bli utnyttjad mot att gå till en arbetsplats där jag vet att jag trivs bra, med en okej lön, schysst trygghet och bra förhållanden. Nog för att jag gärna skulle jobba med något kreativt men jag hade fått sparken vid första idioten som försöker köra med mig (och sådana idioter vet jag att det finns gott om i branschen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Den stora frågan är: Har du lön för det?

Jag gissar att så inte är fallet men det är ändå en viktig aspekt. Du får för övrigt gärna skriva vad du har för tjänst och vad du tjänar, ifall det är något du kan tänka dig dela med dig utav.

Själv gav jag i princip up på branschen innan jag ens började. Det kändes som en fråga om att äta skit till frukost, noll trygghet och bli utnyttjad mot att gå till en arbetsplats där jag vet att jag trivs bra, med en okej lön, schysst trygghet och bra förhållanden. Nog för att jag gärna skulle jobba med något kreativt men jag hade fått sparken vid första idioten som försöker köra med mig (och sådana idioter vet jag att det finns gott om i branschen).

Om jag förstår rätt så är "sötebrödsdagarna" på weta över. Men när jag var där i dom gamla LOTR dagarna så tjänade jag ändå typ dubbelt så mycket som jag gör nu med ett hyfsat välbetalt ingenjörsjobb i Sverige. *Massor* av (betald) övertid kunde det bli, men man gör något man är passionerad över, med toppenkollegor (för det mesta) från hela världen, samt att man får vara med och göra filmhistoria, och allt detta i fantastiska NZ. Inget för familjelivet direkt, men var det värt det under en begränsad period i livet när man bara hade sig själv att tänka på? Utan tvivel, det var den bästa tiden i mitt liv upp till dess!! Och nu har jag fru och barn med en kiwi hemma i trygga Sverige

Nog får man slita, och många ställen är skit, men hittar man rätt så kan det bli bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asphyxie:

Jobbar på Weta just nu. Fortfarande slitigt. Normala arbetsveckor är 50 timmar, men nu har alla som jobbar på mitt projekt gått över till 60 timmar. Får heller inga lediga högtidsdagar, så missar antingen att vara ledig eller extra ersättning dom dagarna.

Inte så illa som MPC kanske, men jämför man med t ex ILM så är Weta ett snäpp värre.

Ah, har dom kvar 50 timmarsveckorna!? Trodde dom hade försvunnit. Det är rätt ironiskt att man ska behöva jobba övertid på labour day, som iaf vi alltid fick göra

"Labour Day is a public holiday in New Zealand observed on the fourth Monday in October.

It was once called 'Eight Hour Demonstration Day' and is a day to recognise and honour the efforts of the trade unions to achieve an eight hour working day for all workers in New Zealand."

Jaja, hälsa Johan och Mathias om du jobbar med dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Om jag förstår rätt så är "sötebrödsdagarna" på weta över. Men när jag var där i dom gamla LOTR dagarna så tjänade jag ändå typ dubbelt så mycket som jag gör nu med ett hyfsat välbetalt ingenjörsjobb i Sverige. *Massor* av (betald) övertid kunde det bli, men man gör något man är passionerad över, med toppenkollegor (för det mesta) från hela världen, samt att man får vara med och göra filmhistoria, och allt detta i fantastiska NZ. Inget för familjelivet direkt, men var det värt det under en begränsad period i livet när man bara hade sig själv att tänka på? Utan tvivel, det var den bästa tiden i mitt liv upp till dess!! Och nu har jag fru och barn med en kiwi hemma i trygga Sverige

Nog får man slita, och många ställen är skit, men hittar man rätt så kan det bli bra.

Heh, för en dubbel ingenjörslön är det ändå svårt att klaga. Särskilt om anställningen är hyffsat fast. Många jobbar ju på projektbasis och måste leta nytt jobb var tredje månad, och då blir det ju lite svårare. Just det där med kortare projektanställningar är något jag skulle ha svårt att hantera. Blir ju jäkligt stressigt om man ska jobba en massa övertid och samtidigt försöka hitta nästa gig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Ah, har dom kvar 50 timmarsveckorna!? Trodde dom hade försvunnit.

Seriöst, räknas 50h/v som mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Seriöst, räknas 50h/v som mycket?

Ja som standard/minimum arbetsvecka är det mycket.