Unity köper Peter Jacksons VFX-studio

Permalänk
Melding Plague

Unity köper Peter Jacksons VFX-studio

Peter Jacksons studio Weta Digital ligger bakom specialeffekter i filmer likt Avatar och Sagan om Ringen. Nu ska verktygen integreras i Unity.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var oväntat, men de vill väl konkurrera med Unreal Engine om kunderna inom filmindustrin.

Permalänk
Medlem

Ja det var ganska oväntat.

Weta gick ju för inte så länge sen ut med att dom integrerar sina verktyg i molnversioner av Houdini och Maya.

Och Houdini Engine är ju ett av dom vanligaste verktygen "in i" Unity.

Det känns som att det blir lite kaka på kaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det var oväntat, men de vill väl konkurrera med Unreal Engine om kunderna inom filmindustrin.

Tvärtom skulle jag säga att ett ordentligt kliv in i filmindustrin var väntat. Däremot att det blev just Weta var överraskande och det är precis som du säger pga Unreal. Om Unreal blir en de facto standard inom film hade det varit en katastrof för Unity.

Permalänk
Medlem

De kommer nog också släppa Assets från Weta för att konkurrera med MegaAssets.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd

Unity, tänker bara på de där skräpspelen på mobilerna.. gör mobilerna överhettade oavsett hur 'bra' spelen ser ut.. en animerad streckgubbe gjord i Unity gör att hela telefonen blir som en lavasten i handen efter 2min..

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Prästost:

Unity, tänker bara på de där skräpspelen på mobilerna.. gör mobilerna överhettade oavsett hur 'bra' spelen ser ut.. en animerad streckgubbe gjord i Unity gör att hela telefonen blir som en lavasten i handen efter 2min..

Den typen av mobilspel ger helt klart inte Unity ett särskilt bra rykte, men i de flesta fallen är det nog inte spelmotorn som bär skulden till att spelen är så dåliga. Det råkar bara vara en tillgänglig plattform. Lite som att det inte är Adobes "fel" om någon redigerar en bild hiskeligt dåligt i Photoshop, typ. Men jag förstår att det är vad många förknippar det med.

Sen kan jag inte ens börja beskriva hur mycket jag bråkat med Unity när jag faktiskt arbetat i det, men måste säga att de gjort flera framsteg från när jag först bekantade mig med det typ 2016 fram till nu. Det ska bli riktigt spännande att se var detta leder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prästost:

Unity, tänker bara på de där skräpspelen på mobilerna..

En otaktisk grej Unity gjorde var att låta utvecklare betala för att ta bort Unity-loggan som annars visas när ett spel startas, vilket betyder att alla amatör- och lågbudgetspel har en Unity-logga, men högbudgetspelen gjorda i Unity inte har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prästost:

Unity, tänker bara på de där skräpspelen på mobilerna.. gör mobilerna överhettade oavsett hur 'bra' spelen ser ut.. en animerad streckgubbe gjord i Unity gör att hela telefonen blir som en lavasten i handen efter 2min..

Lite intressant att det kan va så olika, en annan tänker direkt på EFT, och det har tagit över mitt liv nästan lika illa som wow gjorde en gång i tiden =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Läste i nåt forum angående dåliga prestandan i spelet Road 96, att det beror på att Unity inte funkar bra för "open world".
Det är till för småspel typ, och inte optimerat för större världar och mer avancerad grafik.
Jag har ingen aning, men det var någon i tråden som verkade ha koll på detta och tyckte det var helt fel motor för spelet.
Ligger det nåt i det?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Unity stepped up their game against Unreal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Läste i nåt forum angående dåliga prestandan i spelet Road 96, att det beror på att Unity inte funkar bra för "open world".
Det är till för småspel typ, och inte optimerat för större världar och mer avancerad grafik.
Jag har ingen aning, men det var någon i tråden som verkade ha koll på detta och tyckte det var helt fel motor för spelet.
Ligger det nåt i det?

Det funkar väl rätt bra i Valheim va?

Permalänk
Medlem

Kommer att tänka på hur special effects studios brukar bli "utnyttjade" av Hollywood. Så det låter som en bra grej för studion att inte bara arbeta med film. Dock misstänker jag att detta är en följd av just det. Men det är ju bra att studion finns kvar.

Permalänk
Medlem

Avatar är en film av James Cameron, inte Peter Jackson

Det var oväntat, särskilt som Weta för ett år sedan presenterade ett forskningsprojekt som de gjort i Unreal för att se hur det skulle gå att använda för filmproduktion och i samband med det hjälpte till att utveckla ett hair & fur system som sedan implementerades i Unreal 4.26. Jag har trott att det samarbetet hade fortsatt och att banden mellan dom stärkts. Intressant att se vad som händer med detta och hur Epic skall kontra, kanske köper de upp ILM

https://www.youtube.com/watch?v=0ixtpcqb85I

Permalänk
Medlem

Unity ligger ju efter Unreal vad gäller verktyg så det här ser ut att vara en vettig investering. Weta lär ju ha en del verktyg och resurser att tillföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sofam:

Det funkar väl rätt bra i Valheim va?

Fast gör det verkligen det? Har min dator i sign och i Valheim med en litenby byggd och mycket facklor så har jag typ 45fps i 1440p. Trots att både CPU och GPU ligger runt 30-40% load.

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 9900K 5GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Unity 2017 suga för Escape from Tarkov. Helt fel val av motorn tycker jag. Men efter 4 år och svin mycket arbete tror att dem kanske klara det. Ska över till 2019 utgåva snart. Men oavsett känns som en motorn för panga indiespelutvecklare med mindre krav.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Kommer att tänka på hur special effects studios brukar bli "utnyttjade" av Hollywood. Så det låter som en bra grej för studion att inte bara arbeta med film. Dock misstänker jag att detta är en följd av just det. Men det är ju bra att studion finns kvar.

Ja, små och mellanstora vfx företag har det inte alltid lätt. En producent gjorde sig känd för citatet, något i stil med "If I'm not making at least one vfx company go under, I am not doing my job properly". Snyggt.
Men nu tillhör Weta Digital det absoluta toppskiktet, och ingen gör bättre digitala karaktärer än dom, så filmproducenterna är lite mer försiktiga i relationerna där. Det hindrar dock inte regissörer med grava personlighetsstörningar att skrika och gorma under möten så att de anställda närmar sig tårar (jag jobbade på Weta för massa år sedan, men grät inte alltid ). Men det är tyvärr inte ovanligt med såna typer i filmbranschen, inte supervanligt heller kanske iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det var oväntat, men de vill väl konkurrera med Unreal Engine om kunderna inom filmindustrin.

Ja det och funderingarna på om man skulle kolla om på Mandalorian var det första som slog mig.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Ja, små och mellanstora vfx företag har det inte alltid lätt. En producent gjorde sig känd för citatet, något i stil med "If I'm not making at least one vfx company go under, I am not doing my job properly". Snyggt.
Men nu tillhör Weta Digital det absoluta toppskiktet, och ingen gör bättre digitala karaktärer än dom, så filmproducenterna är lite mer försiktiga i relationerna där. Det hindrar dock inte regissörer med grava personlighetsstörningar att skrika och gorma under möten så att de anställda närmar sig tårar (jag jobbade på Weta för massa år sedan, men grät inte alltid ). Men det är tyvärr inte ovanligt med såna typer i filmbranschen, inte supervanligt heller kanske iofs.

Finns ju även större företag som har det svårt. Rhytm & Hues är ett bra exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Finns ju även större företag som har det svårt. Rhytm & Hues är ett bra exempel.

Oj, finns dom ens kvar? Det hände väl något efter Life of Pi om jag minns rätt (förmodligen inte)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Oj, finns dom ens kvar? Det hände väl något efter Life of Pi om jag minns rätt (förmodligen inte)?

Dom gick i konkursskydd precis innan Oscar-vinsten. Men även innan så var det svårt på andra ställen, t.ex. CafeFX som gjorde VFX till Spider-Man 3 och Shutter Island konka, så var tur att jag inte började jobba där när jag hade chansen 2008. Det som är trist med VFX är att det behandlas för mycket som en teknisk produkt och tempo, när målet bör vara kreativt och konstnärligt. Är flera scener från Forrest Gump, Terminator 2, Jurassic Park som håller bättre kvalite idag än nyare filmer, just för då spenderades över ett år på att få till sakerna rätt.

Konstnärer idag gör inte nödvändigtvis bättre tavlor idag än för 100 - 600 år sen, trots att "tekniken" blivit bättre. Samma sak med VFX.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Njaeee

Skrivet av sofam:

Det funkar väl rätt bra i Valheim va?

Tycker Valhem lider av exakt samma sak som alla Unityspel som man kan bygga I.
Det går utmärkt fram till en gräns, sedan får motorn stånk och frameraten dör utan anledning.
(Planet Explorers, 7 Days to die, Empyrion, Kerbal Space Program, Valheim och säkert flera spel jag glömt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Oj, finns dom ens kvar? Det hände väl något efter Life of Pi om jag minns rätt (förmodligen inte)?

De konkade efter Life of Pi, auktionerades ut och blev uppköpta. Efteråt har de varit involverade i flera stora projekt, som Game of Thrones, Walking Dead och X-men.

Wikipedia listar dem som "defunct" för ett år sedan. Jag vet inte vad som har hänt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Dom gick i konkursskydd precis innan Oscar-vinsten. Men även innan så var det svårt på andra ställen, t.ex. CafeFX som gjorde VFX till Spider-Man 3 och Shutter Island konka, så var tur att jag inte började jobba där när jag hade chansen 2008. Det som är trist med VFX är att det behandlas för mycket som en teknisk produkt och tempo, när målet bör vara kreativt och konstnärligt. Är flera scener från Forrest Gump, Terminator 2, Jurassic Park som håller bättre kvalite idag än nyare filmer, just för då spenderades över ett år på att få till sakerna rätt.

Konstnärer idag gör inte nödvändigtvis bättre tavlor idag än för 100 - 600 år sen, trots att "tekniken" blivit bättre. Samma sak med VFX.

Finns många lager av röta i hela industrin. Ta bara en sån sak som regionala skatteregler/subventioner/bidrag, som ger incitament till företagen att flytta runt. Företagen med mest förmånliga förutsättningar kan ju såklart bjuda under konkurrenterna och vinna stora kontrakt.
Många företag verkar ha gjort som Rhytm & Hues också, att de kör med fasta priser för att vinna prestigefulla kontrakt. Sen när projekten drar ut på tiden och saker behöver omarbetas blöder de pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Tycker Valhem lider av exakt samma sak som alla Unityspel som man kan bygga I.
Det går utmärkt fram till en gräns, sedan får motorn stånk och frameraten dör utan anledning.
(Planet Explorers, 7 Days to die, Empyrion, Kerbal Space Program, Valheim och säkert flera spel jag glömt)

Cities Skylines

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deerhall:

Cities Skylines

Ja det skulle ju vara en dröm om de kunde öppna upp för bättre multitrådning i nästa utgåva.
Det var mitt favoritspel, men det faktum att det är så gott som ospelbart innan man låst upp alla befolkningsrelaterade byggen och prestationer gör det helt värdelöst.

"Så nu har jag 10fps och har således klarat ut spelet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snulle:

Det var oväntat, särskilt som Weta för ett år sedan presenterade ett forskningsprojekt som de gjort i Unreal för att se hur det skulle gå att använda för filmproduktion och i samband med det hjälpte till att utveckla ett hair & fur system som sedan implementerades i Unreal 4.26. Jag har trott att det samarbetet hade fortsatt och att banden mellan dom stärkts. Intressant att se vad som händer med detta och hur Epic skall kontra, kanske köper de upp ILM .

Och Epic gick för inte så länge sedan in i SideFX.

Vad jag kan se så är BlackRock (del)ägare i både Unity och Unreal (Epic), så jag vet inte om den där blodiga konkurrensen som målas upp finns där, och jag är tveksam till att dom affärerna vi ser i den här branschen det senaste är av godo

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Finns många lager av röta i hela industrin. Ta bara en sån sak som regionala skatteregler/subventioner/bidrag, som ger incitament till företagen att flytta runt. Företagen med mest förmånliga förutsättningar kan ju såklart bjuda under konkurrenterna och vinna stora kontrakt.
Många företag verkar ha gjort som Rhytm & Hues också, att de kör med fasta priser för att vinna prestigefulla kontrakt. Sen när projekten drar ut på tiden och saker behöver omarbetas blöder de pengar.

VFX som industri är körd så länge de inte får andel i kakan, något som manusförfattare och skådespelare annars får. VFX-husen får vad jag vet fortfarande inte procentuell vinst på filmerna, så för dom är det skitsamma i korta loppet om en film går bra eller inte.

Som sagt, för 30 år sen hade man 1 till 1½ på sig att jobba med VFX på filmer, för det var så banbrytande teknik då att man verkligen var tvungen att planera för allt och testa allt för att se om tekniken var mogen. Idag, så får ju VFX-husen bara 2-4 månader på sig och en film delas upp på 3-10st studios (vilket märks tydligt på DCs skitfilmer). Finns ju gott om mardrömshistorier från t.ex. Weta och Hobbit-produktionen... För att vara en bra VFX-artist krävs en hel del konstnärlig och teknisk kunskap, men man belönas ändå lågt gentemot kunskaperna man har.

Även om Weta varit grymma så har de varit mest kända för karaktärer, Gollum, Kong, Apornas Planet, etc... Där finns det väl fortfarande en OK marknad, att ha duktiga animatörer, osv... Men just nu är AI på sådan sjuk ingång, som gör att mycket av vad studios jobbat med senaste 10 åren går att göra bättre av Joe Schmo. Digital de-aging eller liknande så är redan nu AI-versioner bättre än vad ILM eller liknande gjort på Star Wars för bara 2-4 år sen.

Sen blir ju mer och mer via streaming och Netflix har verkligen inge bra VFX i sina filmer eller serier (alltså nivå som tävlar om Oscar), frågan är om Disney, Amazon, etc. kommer dra ner på kvaliten ytterliggare så de nöjer sig med "netflix-nivå" för isf. är det jävligt tungt för företag som Weta och ILM.

Sen blir det ju också att nya tekniker som ILM och Mandalorian använder av Unreal Engine äter ju upp en massa arbete för VFX-husen, även om det också skapar en del. Men blir ju mindre roto-scoping, mindre set extensions, mindre compositing, etc. som krävs med redan "färdigt i kameran"-filmande.

Nja, driva VFX-hus är inte lätt då tekniken som behövs är dyr och behöver bytas ut vid nästan varje ny grafiklansering (dvs. 1-2 år för highend kort) och hur ständigt folk måste lära sig nya system/program osv. gör det enormt dyrt och komplicerat. Dom bästa utvecklar ju en massa egen mjukvara, men det är knappast billigt eller lätt.

Personligen tycker jag är sjukt hur alla VFX-studios har varit så frånkopplade från vinsten filmer gör, jämför med inputen från andra kreatörer i processen som är garanterade så mycket mer av kakan.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Men just nu är AI på sådan sjuk ingång, som gör att mycket av vad studios jobbat med senaste 10 åren går att göra bättre av Joe Schmo. Digital de-aging eller liknande så är redan nu AI-versioner bättre än vad ILM eller liknande gjort på Star Wars för bara 2-4 år sen.

Tack för ett bra inlägg, men det här är ju bara trams (som oftast när någon drar till med AI)

Digital de-aging är möjligtvis undantaget, men det är också väldigt specifikt.

Branschen går varken under eller överlever på de-aging. Den kommer heller inte tas över av AI.

Skrivet av High1ander:

Som sagt, för 30 år sen hade man 1 till 1½ på sig att jobba med VFX på filmer, för det var så banbrytande teknik då att man verkligen var tvungen att planera för allt och testa allt för att se om tekniken var mogen. Idag, så får ju VFX-husen bara 2-4 månader på sig och en film delas upp på 3-10st studios (vilket märks tydligt på DCs skitfilmer).

Men idag behöver man ju inte testa om tekniken är mogen, och tekniken är mer än 5ggr så snabb som för 30 år sedan, så det kan ju inte vara det som är problemet.

Det är möjligt att det är för mycket begärt av "branschen", men det dom borde ha gjort är kanske att säga "vi vill inte ha dom här pengarna för det här jobbet, dom behövs på andra ställen i produktionen, så som en slags omtanke om filmindustrin så säger vi nej till det här jobbet".

TLDR; dom kanske har sig själva att skylla.