Skrivet av DasIch:
Finns många lager av röta i hela industrin. Ta bara en sån sak som regionala skatteregler/subventioner/bidrag, som ger incitament till företagen att flytta runt. Företagen med mest förmånliga förutsättningar kan ju såklart bjuda under konkurrenterna och vinna stora kontrakt.
Många företag verkar ha gjort som Rhytm & Hues också, att de kör med fasta priser för att vinna prestigefulla kontrakt. Sen när projekten drar ut på tiden och saker behöver omarbetas blöder de pengar.
VFX som industri är körd så länge de inte får andel i kakan, något som manusförfattare och skådespelare annars får. VFX-husen får vad jag vet fortfarande inte procentuell vinst på filmerna, så för dom är det skitsamma i korta loppet om en film går bra eller inte.
Som sagt, för 30 år sen hade man 1 till 1½ på sig att jobba med VFX på filmer, för det var så banbrytande teknik då att man verkligen var tvungen att planera för allt och testa allt för att se om tekniken var mogen. Idag, så får ju VFX-husen bara 2-4 månader på sig och en film delas upp på 3-10st studios (vilket märks tydligt på DCs skitfilmer). Finns ju gott om mardrömshistorier från t.ex. Weta och Hobbit-produktionen... För att vara en bra VFX-artist krävs en hel del konstnärlig och teknisk kunskap, men man belönas ändå lågt gentemot kunskaperna man har.
Även om Weta varit grymma så har de varit mest kända för karaktärer, Gollum, Kong, Apornas Planet, etc... Där finns det väl fortfarande en OK marknad, att ha duktiga animatörer, osv... Men just nu är AI på sådan sjuk ingång, som gör att mycket av vad studios jobbat med senaste 10 åren går att göra bättre av Joe Schmo. Digital de-aging eller liknande så är redan nu AI-versioner bättre än vad ILM eller liknande gjort på Star Wars för bara 2-4 år sen.
Sen blir ju mer och mer via streaming och Netflix har verkligen inge bra VFX i sina filmer eller serier (alltså nivå som tävlar om Oscar), frågan är om Disney, Amazon, etc. kommer dra ner på kvaliten ytterliggare så de nöjer sig med "netflix-nivå" för isf. är det jävligt tungt för företag som Weta och ILM.
Sen blir det ju också att nya tekniker som ILM och Mandalorian använder av Unreal Engine äter ju upp en massa arbete för VFX-husen, även om det också skapar en del. Men blir ju mindre roto-scoping, mindre set extensions, mindre compositing, etc. som krävs med redan "färdigt i kameran"-filmande.
Nja, driva VFX-hus är inte lätt då tekniken som behövs är dyr och behöver bytas ut vid nästan varje ny grafiklansering (dvs. 1-2 år för highend kort) och hur ständigt folk måste lära sig nya system/program osv. gör det enormt dyrt och komplicerat. Dom bästa utvecklar ju en massa egen mjukvara, men det är knappast billigt eller lätt.
Personligen tycker jag är sjukt hur alla VFX-studios har varit så frånkopplade från vinsten filmer gör, jämför med inputen från andra kreatörer i processen som är garanterade så mycket mer av kakan.