PS4: spel vill inte starta med HDR på

Permalänk

PS4: spel vill inte starta med HDR på

Hejsan på er igen!

Jag köpte som sagt en ny reciever. Kopplade in mitt ps4 och försökte spela fifa 22. Då dyker en HDR symbol upp. Spelet har inte äns startat liksom men det kommer ljud från spelet. Var idag och köpte en ultra high speed kabel. Men lyckas gå igenom och lyckas spela efter en stund.

Har ni något tips vad som ligger bakom detta problem?

Rubrik förtydligat från "HDR" (§3.1) /Vzano, Mod
Permalänk
Keeper of the Bamse

Är det ett problem att HDR aktiveras menar du?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwilmanilssonn:

Hejsan på er igen!

Jag köpte som sagt en ny reciever. Kopplade in mitt ps4 och försökte spela fifa 22. Då dyker en HDR symbol upp. Spelet har inte äns startat liksom men det kommer ljud från spelet. Var idag och köpte en ultra high speed kabel. Men lyckas gå igenom och lyckas spela efter en stund.

Har ni något tips vad som ligger bakom detta problem?

Håller med ovanstående. Vad är problemet med HDR? Du får ju bättre färgåtergivning.

Men om du vill stänga av det så ska det gå i konsollens instälningar. På Playstation så är det under videon inställningarna för konsollen, inte i spelet.

Och sedan lite mer information om vad du har för gräjer skadar ju inte häller

Edit: Har du aktiverat "förbättrad Hdmi" (heter lite olika beroende på tillvärkare) i recivern? Ofta som standard av någon andledning så fins det en sådan instälning och den brukar oftast vara "av stängd" för kompatibilitet med äldre hdmi gräjer typ. Är det så så kan du inte få mer än 1080p 60 fps, kan inte häller garantera att då HDR fungerar som det ska. Så kan va det och kan va värt att kolla på

Samma sak kan okså finnas på din tv.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag gissar att vi inte fått höra hela historien.

Eftersom han nämner att han får ljud samt att han testat med en ny kabel så gissar jag att han inte får någon bild. Förutom HDR-meddelandet då.

Men det är en ren gissning och om det stämmer så vet jag inte hur man löser problemet. Jag har varken hdr, fifa eller ps4.

Permalänk
Medlem

Alltså, vad exakt är ditt problem? Får du ingen bild? Vad menar du med "lyckas gå igenom och lyckas spela efter en stund"?? Då får du bild alltså? Du menar att bildsignalen går igenom din reciver?

Kabeln som går från ditt PS4 till recivern OCH den som går från recivern till TVn måste vara 4k HDR kompatibla. Båda två.
HDR meddelandet är ju bara information om att TVn registrerat att bildmaterialet har HDR och aktiverar det.

Du får förklara lite bättre vad problemet är.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard