Nvidia Geforce RTX 3090 Ti lanseras den 27 januari

Permalänk
Skrivet av Sanazin:

Beroende på prissättningen av 3050 så vore det inte helt fel med en sån till HTPCn.

Precis, så som läget är "nu" så blir det högst troligt inget bra pris men även jag skulle vara intresserad av 2st 3050 till enklare gpu jobb som inte kräver extrem gaming prestanda.

Permalänk
Medlem

Specifikationen i artikeln missar det viktigaste.
* Beräknad hashrate med nvidias begränsningar
* Beräknad tid tills att någon knäcker begränsningarna
* Beräknad hashrate utan nvidias begränsningar
* Beräknad tid innan kortet är betalat

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

✅Löjligt pris, minst dubbla det borde bara

Ja borde absolut vara upp till konsumenterna att sätta priser. Tillgång och efterfrågan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applemos:

Återigen, det är ju inte en papperslansering när Nvidia har sålt och levererat fler nya grafikkort sen lanseringen för ett år sen än de någonsin har gjort tidigare under samma tidsrymd.

Så vart köper jag ett 3070 idag till inte ett extremt överpris? Jo, på pappret.....

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ja borde absolut vara upp till konsumenterna att sätta priser. Tillgång och efterfrågan...

Är väldigt enkelt att artificiellt påverka tillgång och efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Är väldigt enkelt att artificiellt påverka tillgång och efterfrågan.

Menar du att alla världens företag ingått i en världsomfattande konspiration och bara låtsas om att det är brist på allt möjligt?

Marknaden ser ju helt annorlunda ut nu jämfört med ett år sedan och ännu mer jämfört med 2+ år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Så vart köper jag ett 3070 idag till inte ett extremt överpris? Jo, på pappret.....

Överpris? Allt säljs väl fortfarande så snart det kommer in i lager?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Lugnt.
RDNA 3 kommer snart. De kommer vara helt oanvändbara för mining, kosta 2-3k för budgetklass, 3,5-4k mellanklass och 5,5-7k för prestandaklass. Där toppkortet i prestandaklassen slår 3090 ti med 50% across the board.
Och utöver det kommer de produceras i en ny hemlig EU-fabrik ingen vetat om, som är helt oberörd av kretsbristen.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Skrivet av kokkojambo:

Lugnt.
RDNA 3 kommer snart. De kommer vara helt oanvändbara för mining, kosta 2-3k för budgetklass, 3,5-4k mellanklass och 5,5-7k för prestandaklass. Där toppkortet i prestandaklassen slår 3090 ti med 50% across the board.
Och utöver det kommer de produceras i en ny hemlig EU-fabrik ingen vetat om, som är helt oberörd av kretsbristen.

ÄNTLIGEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Varför frågar du mig det och vad har det med skitsnacket om papperslanseringar att göra?

Permalänk
Medlem

Banana for scale

Permalänk
Medlem

Blir många sömnlösa nätter för e-penis folket när deras dyra 3090 "bara" är näst bäst efter ett halv år

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | MSI RTX 5080 | Asus XG27AQDMG Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Menar du att alla världens företag ingått i en världsomfattande konspiration och bara låtsas om att det är brist på allt möjligt?

Marknaden ser ju helt annorlunda ut nu jämfört med ett år sedan och ännu mer jämfört med 2+ år sedan.

Om vi pratar om grafikkort så är det uppenbart att Nvidia framför allt inte har rent mjöl i påsen. Du säger, och även Nvidia själva, att det tillverkats och sålts fler grafikkort än någonsin.

Att artificiellt påverka tillgång och efterfrågan i detta fall handlar om vilka som köpt korten i enorma mängder, med Nvidia så klart med på det hela. Sälj dyrt till dom som har råd (miners) och prishöjningar på dom kvarvarande kommer av sig själv på grund av brist inom den traditionella marknaden.

Som sagt, väldigt enkelt och givetvis helt medvetet.

Permalänk
Medlem

Jag är också rätt säker på att det är medvetet kopplat till "brist" av komponenter.
Hela världens alla fabriker jobbar för fullt.
Men inte dom som bygger dessa "magiska" komponenter.. Yea right!!!

Priserna är fabriserade. Företagen är inte korkade. Konsumenterna är "korkade"

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Överpris? Allt säljs väl fortfarande så snart det kommer in i lager?

Nja, 3080 ti och uppåt finns stabilt i lager. Men allt där under verkar inte göra det.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Jag är också rätt säker på att det är medvetet kopplat till "brist" av komponenter.
Hela världens alla fabriker jobbar för fullt.
Men inte dom som bygger dessa "magiska" komponenter.. Yea right!!!

Priserna är fabriserade. Företagen är inte korkade. Konsumenterna är "korkade"

Var det inte så att i början av pandemin så blev "alla" som köpte komponenter skraj när deras framtid inte såg lika ljus ut så dom drog ner på beställningarna från chip tillverkarna som i sin tur sänkte sin produktion.
Sen tog allt fart utav bara fan och sen dess har det varit "brist" på komponenter och samtliga led höjt priset.
Jag har svårt att se att "bristen" är över innan miners och folk som betalar vad som helst för grafikkort har fått kort så dom är nöjda.
Så länge vi betalar dessa priser har jag svårt att se att någon kommer sänka sina marginaler som just nu förmodligen är rätt så höga eftersom alla går ruskigt med plus i denna pandemi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applemos:

Varför frågar du mig det och vad har det med skitsnacket om papperslanseringar att göra?

För du påstod att det inte varit papperslanseringar under denna serien, håller inte med dig. Det jag kan hålla med om är att det finns extrem sug efter grafikkort och att det säljer slut med en gång för det prissatt söder om 10kkr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Om vi pratar om grafikkort så är det uppenbart att Nvidia framför allt inte har rent mjöl i påsen. Du säger, och även Nvidia själva, att det tillverkats och sålts fler grafikkort än någonsin.

Att artificiellt påverka tillgång och efterfrågan i detta fall handlar om vilka som köpt korten i enorma mängder, med Nvidia så klart med på det hela. Sälj dyrt till dom som har råd (miners) och prishöjningar på dom kvarvarande kommer av sig själv på grund av brist inom den traditionella marknaden.

Som sagt, väldigt enkelt och givetvis helt medvetet.

Nu har jag inte sagt något om hur många kort som tillverkas och säljs, men allt som tillverkas säljs och trots det är det högre efterfrågan än någonsin. Detta gör att alla komponenter har ökat i pris, frakten ökar, kretstillverkarna ökar priset.

För mig får de gärna förbjuda mining så slipper vi en stor efterfrågan och det blir bättre tillgång så att priserna kan sjunka.

Men den som har mest pengar är ju den man säljer till när tillgången är låg. Jag ser ju även hellre att priserna ökas från tillverkare och butiker än att scalpers köper upp allt och säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Var det inte så att i början av pandemin så blev "alla" som köpte komponenter skraj när deras framtid inte såg lika ljus ut så dom drog ner på beställningarna från chip tillverkarna som i sin tur sänkte sin produktion.
Sen tog allt fart utav bara fan och sen dess har det varit "brist" på komponenter och samtliga led höjt priset.
Jag har svårt att se att "bristen" är över innan miners och folk som betalar vad som helst för grafikkort har fått kort så dom är nöjda.
Så länge vi betalar dessa priser har jag svårt att se att någon kommer sänka sina marginaler som just nu förmodligen är rätt så höga eftersom alla går ruskigt med plus i denna pandemi.

Du sa en nyckel mening

---Så länge vi betalar dessa priser har jag svårt att se att någon kommer sänka sina marginaler som just nu förmodligen är rätt så höga eftersom alla går ruskigt med plus i denna pandemi.----

Det säger en hel del

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe-:

Blir många sömnlösa nätter för e-penis folket när deras dyra 3090 "bara" är näst bäst efter ett halv år

Varför då? Det är väl bara att köpa det nya kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tror du borde spela Eve Online och kolla på deras marknad där några få köper upp allt av vissa resurser och sätter vilka priser de vill eftersom det då inte finns något annat att köpa.

Det är inte alltid ’marknaden’ som styr, ibland styr de rika och de som kan tjäna pengar på situationen. Kolla bara scalping som är ett globalt problem inom både grafikkort eller spelkonsoler, kanske blir så inom DDR5 också?

Efterfrågan och tillgång kan styras av andra aktörer än slutkonsument och tillverkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror du borde spela Eve Online och kolla på deras marknad där några få köper upp allt av vissa resurser och sätter vilka priser de vill eftersom det då inte finns något annat att köpa.

Det är inte alltid ’marknaden’ som styr, ibland styr de rika och de som kan tjäna pengar på situationen. Kolla bara scalping som är ett globalt problem inom både grafikkort eller spelkonsoler, kanske blir så inom DDR5 också?

Efterfrågan och tillgång kan styras av andra aktörer än slutkonsument och tillverkare

Nä men då fixar de fria marknadskrafterna så att ett gäng duktiga och arbetssamma grabbar i ett garage fixar fram mycket mer prisvärda grafikkort som konkurrerar ur de gamla drakarna, det har Milton Friedman sagt och då är det så.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

30-serien kommer nog hamna i historieböckerna av flera anledningar men en är väl att det hinner ersättas innan det fanns i lager. Man får ju ändå lyfta på hatten att LHR kom, dom tänker mer på oss gamers än dom som räknar pengar. Jag gissar väl ändå på att när allt har landat kommer man kunna låsa upp korten igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Varför då? Det är väl bara att köpa det nya kortet?

Sjukligt beteende imo. Men det är dina pengar.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | MSI RTX 5080 | Asus XG27AQDMG Oled

Permalänk
Medlem

Uppskruvad powerlimit och en clockad 12900K så börjar vi närma oss 1000w. Mysigt. Inom några år duger inte 850w till mer än en kontorsdator.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Vad är Ti? Överklockad version?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe-:

Köpte mitt 3 nov 2020 så vet inte hur du får det till 6 mån men jag är nöjd. Kommer garanterat va mycket högre pris på alla nya kort också som släpps minst ett år till gissar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Köpte mitt 3 nov 2020 så vet inte hur du får det till 6 mån men jag är nöjd. Kommer garanterat va mycket högre pris på alla nya kort också som släpps minst ett år till gissar jag.

Fick hem mitt den 1 nov 2020 så jag instämmer, sen så 3-5% extra prestanda är väl kanske inte något man ligger sömnlös över direkt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 9950X][Gigabyte X870E Aorus Elite][G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400Mhz 32GB CL-32-39-39-102][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Avstängd

Kanske man får bananen först om man förbeställer medans man väntar på kortet.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

För du påstod att det inte varit papperslanseringar under denna serien, håller inte med dig. Det jag kan hålla med om är att det finns extrem sug efter grafikkort och att det säljer slut med en gång för det prissatt söder om 10kkr.

Men då vet du ju inte vad du pratar om! Nvidia säljer mer grafikkort än någonsin och det fortsätter ett år efter lanseringen, alltså är det INTE en papperslansering.

Vet du överhuvudtaget vad en papperslansering är?!

"A release of a product, especially a computer component, in extremely limited quantities, making it very difficult for consumers to get their hands on. The purpose of this is generally for a company to be able to say "we have the fastest chip", before they can actually produce large numbers of them.
Thus, the product isn't really "launched" to the market, it's only launched in press releases, hence "paper" launches."

Källa