Plötsligt satt bakom privat IPv4... (Bahnhof)

Permalänk
Medlem

Plötsligt satt bakom privat IPv4... (Bahnhof)

Hej på er!

Jag har fått problem med min internetleverantör (?) och jag tänkte skriva här och rådfråga vad som är rimligt att begära egentligen.

Jag har under flera års tid varit värd åt lite små tjänster till vänner och familj. T.ex Mumble VoIP, dedikerad Minecraft server, Terraria, Nextcloud och så vidare. Men, plötsligt så slutade allt fungera (under en period då spelande låg i dvala så det upptäcktes inte omedelbart), och jag misstänkte kanske att hårdvaran eller routern strulade. Efter en hel del kliande i huvudet så insåg jag att jag utan förvarning blivit satt med en privat IPv4 adress av Bahnhof. Visserligen har Bahnhof sagt tidigare att man successivt rullade ut privata adresser i stadsnäten, men att man skulle bli förvarnad innan det skedde, vilket man inte gjort i mitt fall.

Tidigare har jag sett trådar på SweClockers om andra som råkat ut för detta men då kunnat begära en offentlig adress utan vidare. Nu verkar dock Bahnhof plötsligt begära 50 Kr i månaden för att jag ska återfå en funktion i min tjänst som funnits där sedan tidigare.

Bahnhof hänvisar på sin sida att offentlig IPv6 är gratis. Jo visserligen, men jag har fått bekräftat av mitt stadsnät att de inte stödjer IPv6 i dagsläget, och jag är inte ens säker på att de tjänster jag är värd för gör det heller. Så det hjälper mig inte alls.

Hur mycket kan jag klaga på att Bahnhof dragit undan mattan under fötterna på mig i detta fall?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hade jag inte fått en publik IPv4 gratis vid begäran hade jag bytt leverantör. Kolla vilka alternativ du har. Jag tror att Bredband2 också kör CGNAT, men gratis publik IPv4 om du ber om det.

Alla dina tjänster stödjer IPv6. Men det är inte säkert att alla klienter som försöker ansluta gör det. Detta till trotts skulle jag ändå råda dig att köra "dual stack", alltså både ipv4 och 6 samtidigt. Visa din leverantör att efterfrågan finns. Ju fler som gör det, ju snabbare kommer utrullningen att ske och ju snabbare kommer vi bli av med plåstren NAT och CGNAT.

Permalänk
Medlem

Hur mycket du kan klaga? Hur mycket du vill. Däremot är kommer det inte hjälpa. Du var ju t.o.m. medveten om att det var på gång så en total överraskning kan det ju inte ha varit.

Men kör en snyfthistoria hos supporten så kanske du får några månader gratis publik adress? Men sen är det nog betala eller byta leverantör som gäller.

(PS, oftast ä det lättast att få igenom lite rabatt genom att säga upp abonnemanget. Då vill de veta varför och försöker behålla dig)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Hur mycket du kan klaga? Hur mycket du vill. Däremot är kommer det inte hjälpa. Du var ju t.o.m. medveten om att det var på gång så en total överraskning kan det ju inte ha varit.

Men kör en snyfthistoria hos supporten så kanske du får några månader gratis publik adress? Men sen är det nog betala eller byta leverantör som gäller.

(PS, oftast ä det lättast att få igenom lite rabatt genom att säga upp abonnemanget. Då vill de veta varför och försöker behålla dig)

Jag visste inte om det förrens problemet uppstod och jag sökte mig fram till https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/publik-ip/24...

"Då det är brist på publika IPv4-adresser i världen går Bahnhof successivt över till privata IP-adresser i väntan på IPv6. Förändringen sker stegvis i olika stadsnät. Vi informerar i det aktuella stadsnätet när övergången sker."

Det är ingen information jag fått ta del av när jag blev kund utan har fått gräva fram det på egen hand.

Skrivet av dlq84:

Hade jag inte fått en publik IPv4 gratis vid begäran hade jag bytt leverantör. Kolla vilka alternativ du har. Jag tror att Bredband2 också kör CGNAT, men gratis publik IPv4 om du ber om det.

Alla dina tjänster stödjer IPv6. Men det är inte säkert att alla klienter som försöker ansluta gör det. Detta till trotts skulle jag ändå råda dig att köra "dual stack", alltså både ipv4 och 6 samtidigt. Visa din leverantör att efterfrågan finns. Ju fler som gör det, ju snabbare kommer utrullningen att ske och ju snabbare kommer vi bli av med plåstren NAT och CGNAT.

Tack! Jag ska absolut fråga när jag får tag i dem.

Min nätverkskunskap sträcker sig ungefär till hemnätverk och IPv4, resten är ett smärre mysterium för mig så det kommer nog kräva en hel del ny kunskap att få till det.

Ett alternativ om allt annat misslyckas hade varit att begära offentlig IPv4 genom OVPN som jag har som VPN leverantör. Om det fungerar att göra så? Kostar visserligen 30 Kr, men 20 Kr billigare än genom Bahnhof, som jag dessutom är lite smått irriterad på som släppt mig mellan stolarna så att säga.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Tack! Jag ska absolut fråga när jag får tag i dem.

Min nätverkskunskap sträcker sig ungefär till hemnätverk och IPv4, resten är ett smärre mysterium för mig så det kommer nog kräva en hel del ny kunskap att få till det.

Ett alternativ om allt annat misslyckas hade varit att begära offentlig IPv4 genom OVPN som jag har som VPN leverantör. Om det fungerar att göra så? Kostar visserligen 30 Kr, men 20 Kr billigare än genom Bahnhof, som jag dessutom är lite smått irriterad på som släppt mig mellan stolarna så att säga.

Ja, om du kan få en publik IPV4 den vägen så är det väl bra så länge alla portar vidarebefodras till dig.

Helgprojekt att lära sig IPv6 då kanske? 6rd beroende på operatör. Eller https://www.tunnelbroker.net/ oavsett operatör.

Permalänk
Avstängd

Vad står det i ditt avtal angående publika ip?

Permalänk
Medlem

För mig har Bahnhof gjort detta två gånger utan att meddela mig. Ringde idag och sa att jag vill ha Public IP adress. Ja, då skulle tomtarna ha 50kr i månaden. Vad f.. håller dom på med?

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så blir det byte om de gör så för mig med. 50 spänn i månaden är lite väl saftigt. När man dessutom kan få billigare grundavgift hos andra. Har annars varit mycket nöjd med bahnhof...

Permalänk
Medlem

https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/publik-ip/24...

Det går inte att göra detta eller? Har dör mig att det brukar vara gratis på bahnhof och beställa enligt länken.

Permalänk
Medlem

Jag märkte i sommras jag var satt bakom CG-NAT men det var inga problem beställa via https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/publik-ip/24... och ingen extra kostnad (såhär långt iaf) , inte en fast ipv4 vad jag förstår men jag har haft samma publika i ett halvår, och dyndns har jag redan sen tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Jag märkte i sommras jag var satt bakom CG-NAT men det var inga problem beställa via https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/publik-ip/24... och ingen extra kostnad (såhär långt iaf) , inte en fast ipv4 vad jag förstår men jag har haft samma publika i ett halvår, och dyndns har jag redan sen tidigare

Använde samma hemsida för några veckor sedan. Fick då ett mail som informerade mig att det kommer kosta 50kr/mån.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Avstängd

Va? På riktigt?
Jag som precis bytt till Banhof efter att fått höra hur bra de är i fera år, ska växlas över till dem 1/1-22.

Att man får en IPv4 tar jag ju som en självklarhet, annars fungerar ju typ inget annat än surfa på facebook och titta netflix, blir envägs-internet.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mormis:

Använde samma hemsida för några veckor sedan. Fick då ett mail som informerade mig att det kommer kosta 50kr/mån.

Ojdå då dimper det väl ner en kostnad snart :/ segt för vi har märkt på jobbet att Always on VPN får lite konstiga problem av CG-NATning av någon anledning , kollade senaste faktura och ingen kosntad dragen nu iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Jag märkte i sommras jag var satt bakom CG-NAT men det var inga problem beställa via https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/publik-ip/24... och ingen extra kostnad (såhär långt iaf) , inte en fast ipv4 vad jag förstår men jag har haft samma publika i ett halvår, och dyndns har jag redan sen tidigare

Aha minsann. Så inte bara att man inte får ha samma IP hela tiden, man hamnar också bakom NAT?

Det förklarar problem som plötsligt uppstod för mig med port-forwarding, för en maskin som står hos morsan.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

https://dhcp.bahnhof.se/

Där ska du kunna aktivera det.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Då börjar det... Så går det när man prioriterar 10G till kund, snabba Wifi-routrar och andra löjliga lösningar.

Internet utan varken publik IPv4 eller IPv6 får nästan ses som ett gäst-wifi.

Permalänk

Samma hände i Halmstads Stadsnät för ett tag sedan. Har för mig jag fick hem ett brev om att det skulle ske dock. Efter övergången från publikt till privat IP startade jag en chat med supporten via "Mina sidor" och bad om att få ett publikt IP, vilket de fixade direkt. Kostade inget heller, och gör fortfarande inte det. Vet inte varför de är inkonsekventa där.

Mitt publika IP är inte fast heller, men det har inte ändrats på evigheter.

Visa signatur

CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz, GPU: ASUS RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC, RAM: 64GB G.Skill (4x16GB) DDR4 3200MHz CL14 Trident, MB: ASUS ROG MAXIMUS XI CODE Z390, Lagring: Samsung 970 EVO Plus 250GB +1TB, Chassi: ASUS ROG Strix Helios GX601, Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q 2560x1440@144Hz, PSU: Corsair HX1200i 1200W, CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Aha minsann. Så inte bara att man inte får ha samma IP hela tiden, man hamnar också bakom NAT?

Det förklarar problem som plötsligt uppstod för mig med port-forwarding, för en maskin som står hos morsan.

Nej nu har jag haft samma IP sen 6 månader men inte fast ipv4 (vad jag förstår) och är direkt mot internet så inte NATad, mina forwards osv fungerar som de ska

Permalänk
Medlem

CGNAT är alltså när du hamnar bakom operatörens "brandvägg". Portforwards och vissa typer av protokoll (IPsec, SIP m.m) är således inte längre möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, om du kan få en publik IPV4 den vägen så är det väl bra så länge alla portar vidarebefodras till dig.

Helgprojekt att lära sig IPv6 då kanske? 6rd beroende på operatör. Eller https://www.tunnelbroker.net/ oavsett operatör.

Den biten fungerar dock inte eftersom mitt stadsnät inte stödjer IPv6.

Bahnhofs chattsupport verkar ligga nere i flera dagar nu?!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Jag visste inte om det förrens problemet uppstod och jag sökte mig fram till https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/publik-ip/24...

"Då det är brist på publika IPv4-adresser i världen går Bahnhof successivt över till privata IP-adresser i väntan på IPv6. Förändringen sker stegvis i olika stadsnät. Vi informerar i det aktuella stadsnätet när övergången sker."

Det är ingen information jag fått ta del av när jag blev kund utan har fått gräva fram det på egen hand.

Tack! Jag ska absolut fråga när jag får tag i dem.

Min nätverkskunskap sträcker sig ungefär till hemnätverk och IPv4, resten är ett smärre mysterium för mig så det kommer nog kräva en hel del ny kunskap att få till det.

Ett alternativ om allt annat misslyckas hade varit att begära offentlig IPv4 genom OVPN som jag har som VPN leverantör. Om det fungerar att göra så? Kostar visserligen 30 Kr, men 20 Kr billigare än genom Bahnhof, som jag dessutom är lite smått irriterad på som släppt mig mellan stolarna så att säga.

Kör själv offentlig IPv4 genom OVPN och alla portar är öppna mot dig i det läget. Kör en ARK server via Wireguard protokollet på det sättet faktiskt! Jag har ju dock turen då jag haft IPv4 Offentlig hos dom innan att jag bara betalar 20kr i månaden (mitt höjs i januari så ska förnya för 1-3år innan dess var planen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av elMartino:

Samma hände i Halmstads Stadsnät för ett tag sedan. Har för mig jag fick hem ett brev om att det skulle ske dock. Efter övergången från publikt till privat IP startade jag en chat med supporten via "Mina sidor" och bad om att få ett publikt IP, vilket de fixade direkt. Kostade inget heller, och gör fortfarande inte det. Vet inte varför de är inkonsekventa där.

Mitt publika IP är inte fast heller, men det har inte ändrats på evigheter.

Skulle de börja ta betalt? Kanske det var för få som bad om ett publikt ip? Så det brydde sig helt enkelt inte om att ta betalt.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Skulle de börja ta betalt? Kanske det var för få som bad om ett publikt ip? Så det brydde sig helt enkelt inte om att ta betalt.

Jag har inte läst någonstans att de tänker börja ta betalt, så det ser ju ljust ut. Har säkert gått 6 månader eller så sen övergången.

Visa signatur

CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz, GPU: ASUS RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC, RAM: 64GB G.Skill (4x16GB) DDR4 3200MHz CL14 Trident, MB: ASUS ROG MAXIMUS XI CODE Z390, Lagring: Samsung 970 EVO Plus 250GB +1TB, Chassi: ASUS ROG Strix Helios GX601, Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q 2560x1440@144Hz, PSU: Corsair HX1200i 1200W, CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black

Permalänk
Medlem

Ugh jag hatar det här verkligen. Jag har skaffat Bahnhof med fördröjd aktivering för en månad sen och har sen dess fått mail om att de har höjd priset på mitt abonnemang med 50kr/månad innan den ens blev aktiverat, och nu att den har aktiverats får jag reda på att jag måste betala ytligare 50kr/månad för att ens kunna använda min server. Wtf är det här? Jag trodde Bahnhof skulle vara bra enligt alla här på Sweclockers? Blir redan trötta på dem. Får kanske testa IPv6 men annars kommer jag alltså behöva byta leverantör.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Den biten fungerar dock inte eftersom mitt stadsnät inte stödjer IPv6.

Bahnhofs chattsupport verkar ligga nere i flera dagar nu?!

Stadsnätet behöver inte stödja ipv6 för att du ska kunna använda en tunnel. Liksom det som är poängen med tunnel, för att användas där det bara finns ipv4.

Permalänk
Medlem

Bahnhof *är* bra men tyvärr har de börjat få slut på IPv4-adresser.

Skrivet av dlq84:

Stadsnätet behöver inte stödja ipv6 för att du ska kunna använda en tunnel. Liksom det som är poängen med tunnel, för att användas där det bara finns ipv4.

Hur ska du tunnla något med varken publik IPv4 eller IPv6?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Stadsnätet behöver inte stödja ipv6 för att du ska kunna använda en tunnel. Liksom det som är poängen med tunnel, för att användas där det bara finns ipv4.

Har inte tänkt använda tunnel om det inte absolut är nödvändigt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Beställde för ca 3 veckor sedan, mindre än 2 veckor tills jag ska kopplas in.
Har beställt med publikt IPv4 och inte fått höra något alls om att det skulle kosta extra, har letat överallt på deras hemsida och står absolut ingenting om extra kostnad för IPv4.
I bekräftelsemailet har jag bara detta pris angett:

Kan de plötsligt höja priset hur de vill? Låter väldigt märkligt isf.....

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att TS bad om "fast ip" snarare om dynamiskt publikt? För fast ip kostar helt klart pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Bahnhof *är* bra men tyvärr har de börjat få slut på IPv4-adresser.

Hur ska du tunnla något med varken publik IPv4 eller IPv6?

Va? Självklart måste han först skaffa publikt IP först. Min diskussion handlare främst om att jag tycker att folk borde köra IPv6 Dual Stack för att visa operatörer att efterfrågan finns.