Permalänk
Skrivet av Beltet:

VScodium? Vs code utan telemetri.
Out of the box kan du inte köra extensions. Men du ändrar bara en inställning sen kan du använda dom vanliga extensions.
https://github.com/VSCodium/vscodium

Den får jag spana in, har inte hört talas om tidigare!

Permalänk
Medlem

Fastfetch - för den som gillar att pimpa terminalen lite. Mycket snabbare än screenfetch och neofetch.

Permalänk
Medlem

Finns många... men några jag inte klarar mig utan.
- fish
- htop
- atom
- kubectl
- docker
- vim
- pulseeffects
- Audacious

Visa signatur

Make the world a better place, make it open source

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Ingen -h flag?

Nej, jag är ingen människa

Permalänk

btm - Htop alternativ
paru - AUR hjälpare
NoiseTorch - filtrerar micken, plockade bort ett störigt brum från min setup så jag kan låtsas att problemet inte finns.

Permalänk
Medlem

Utöver mycket som redan sagts kom jag att tänka på: up - https://github.com/akavel/up
En Plumber, man kan säkerligen vara utan, men är ganska trevligt ibland.

Permalänk
Medlem

Geany, i princip en klon av notepad++ till Linux.
Meld, ett otroligt trevligt verktyg för att se diffar mellan olika filer eller inklistrad text.

Det är de 2 jag använder flitigast just nu iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Nej, jag är ingen människa

Du läser Matrix?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fastfetch - för den som gillar att pimpa terminalen lite. Mycket snabbare än screenfetch och neofetch.

Tack för tipset! Neofetch är pinsamt segt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mj01100011:

Det rätta svaret är alltid vim.

Du frågar något.

Så.

Vim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tack för tipset! Neofetch är pinsamt segt.

Ja verkligen. Jag störde mig tillräckligt på det för att gräva runt bland alternativ, och landade på fastfetch. Krångligare att konfigurera men det är blixtsnabbt.

Permalänk
Medlem

Dum fråga: Varför behöver jag Lutris längre med tanke på Protons intåg? Har det installerat men tror inte jag använt till någonting då alla Windows-spel oftast bara fungerar i Steam med Proton.

Den där bpytop var läcker, kände jag inte till. Blir oftast att jag retirerar till vim för programmering, men kör VScode/codium och Eclipse ibland. Till vim kan jag rekommendera som plugin YouCompleteMe.

Höll på att glömma, men i3 är ett måste för mig nu för tiden. Antar att man borde gå över till sway då kanske iofs.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem

Jag gillar Glances som ersätter htop, och sen gillar jag Terminator terminal

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Skrivet av torb:

Absolut, den här tråden behöver byta fokus till "Bra att ha-paket i Emacs"!

Grunden i mitt workflow är org-mode. Org-mode fyller dels samma funktion som markdown för att typsätta dokument (med export till Latex/pdf/odf etc) och dels har det en massa bra att göra-funktioner. Därtill finns org-ref, som integrerar kraftfull referenshantering (ansluten till pubmed, crossref etc) med org-mode-dokument och att göra-listor.

För statistiken använder jag ESS (Emacs Speaks Statistics) för att koda R och ess-view-data för kalkylarksvyer. Jag kör polymode, för att ha riktiga ESS-kodblock i artikeltexten. Jag matar ut makron från R (https://github.com/tidyverse/glue) så att jag inte behöver skriva några siffror i artikeltext (så man slipper skriva om allt när en deltagare måste exkluderas.)

E-post läser jag med mu4e, som integrerar fint med org-modes att göra-listor (så jag kan hålla inkorgen läst utan att tappa bort ohanterade email.)

Git-versionshantering så klart med fantastiska magit, komplettering med company och stavning med flycheck. För sökning använder jag ivy/swyper och jag läser artiklar med pdf-tools.

Vad kör du själv? Jag är inte så hardcore emacs-nörd och tar gärna emot bra tips på hur man kan förbättra sitt workflow!

Jag är ganska ny till emacs och har använt det till och från för att skriva kod framför allt. Det är ju en liten tröskel att komma igång med men fick nyligen lusten att sätta mig in i det mer och pröva på att använda just org-mode.

Prövar för tillfället spacemacs vilket jag kan rekommendera. Det är en "community"-konfiguration som innehåller färdiga "lager" med tillägg för specifika lägen så som python eller org-mode. Den ändrar vissa knappar så att mellanslag är huvudknapp för att initiera kommandon. Den tar även viss inspiration från vim med olika lägen så som normal/insert/view-mode.

Org-ref verkar väldigt intressant liknar det zotero?

Visa signatur

Operativsystem:Windows 8.1 64-bit, CPU:i5 3570K @ 3.40GHz, RAM:16.0GB @ 799MHz, Moderkort:MSI Z77A-G43, Grafik:DELL U2412M (1920x1200@60Hz), R9 390, Minne:111GB Samsung SSD 840 Series, 111GB Samsung SSD 840 EVO 120GB, 931GB Western Digital, Optiska Enheter: SH-224BB

Permalänk
Medlem

Har inte så mycket att tilägga än vad som redan nämnts, men jag gillar små smidiga och snabba program/script så kan bidra med tips om:

  • mpv - A media player for the command line. It supports a wide variety of media file formats, audio and video codecs, and subtitle types. Istället för VLC.

  • feh - A fast and light image viewer aimed mostly at console users. Istället för IrfanView/XnView.

  • tilex - A leight weight shell script that allows you to effortlessly create grids to position/tile windows in X. Istället för Compiz (eller Fancyzones).

  • Guake - A top-down terminal for Gnome, and is highly inspired by the famous terminal used in Quake. När man ska göra nåt snabbt i terminalen. Eller bara för namnet, om inte annat!

Bra tråd!

Permalänk
Medlem

Mjukvara jag inte sett i tråden hittills:

tcpdump - analysera nätverkskommunikation
iperf2/iperf3 - smidigt verktyg för att mäta hastigheten på nätverket mellan två datorer
bird - en routing daemon som har det mesta (BGP, OSPF, mm)
nmap - analysera enheter på nätverk
efibootmgr - hantera (U)EFI boot-poster
pass - en avskalad lösenordshanterare som använder sig av gpg för kryptering
imv - ett alternativ till feh som funkar bra även i wayland
gnuplot - generera grafer
imagemagick och graphicsmagick - bildbehandling mm
smartmontools och hdparm - bra verktyg för hårddiskar och ssd:er
bemenu - ett alternativ till dmenu som funkar bra även i wayland

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Youtube-dl utvecklas inte längre, kolla in yt-dlp istället.

Var har du fått det irån? Senaste releasen är bara några timmar gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warferwille:

Jag är ganska ny till emacs och har använt det till och från för att skriva kod framför allt. Det är ju en liten tröskel att komma igång med men fick nyligen lusten att sätta mig in i det mer och pröva på att använda just org-mode.

Prövar för tillfället spacemacs vilket jag kan rekommendera. Det är en "community"-konfiguration som innehåller färdiga "lager" med tillägg för specifika lägen så som python eller org-mode. Den ändrar vissa knappar så att mellanslag är huvudknapp för att initiera kommandon. Den tar även viss inspiration från vim med olika lägen så som normal/insert/view-mode.

Org-ref verkar väldigt intressant liknar det zotero?

Jag har inte använt zotero, men visst är det ett fritt referenshanteringssystem? I sådana fall gör org-ref samma sak.

spacemacs, doom etc. verkar fina och om jag började om med emacs, hade jag nog kört på ett sådant. Jag använder emacs master-gren från ett debian unstable-arkiv (vaniljemacs och debian är de enda datorgrejorna jag vet hur man använder=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Var har du fått det irån? Senaste releasen är bara några timmar gammal.

Nu ja, precis idag. Senaste innan det var från juni. Folk trodde ägaren gått bort.

Vi får se hur det blir https://github.com/ytdl-org/youtube-dl/commit/21b759057502c6e...

Permalänk
Medlem

youtube-dl utvecklingen har gått ganska slött den senaste tiden.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miliaa:

Finns många... men några jag inte klarar mig utan.
- fish
- htop
- atom
- kubectl
- docker
- vim
- pulseeffects
- Audacious

Atom var sjukt buggit. Har dom kommit till rätta med detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Nu när många har tipsat om applikationer, och även terminalkommandon är det dags att gå deeper. Jag har alltid denna i min ~/.bashrc
alias lr='ls -ltr'

Listar filerna i kronologisk omvänd ordning, så att de filer som har blivit modifierade senast hamnar längst ned (närmast prompten). Av någon anledning finner jag det oftast den mest användbara formen av fillistning i terminalen.

Den kommer jag nog sno.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mj01100011:

Den får jag spana in, har inte hört talas om tidigare!

Obs. Dom extensions du installerar kan ha telemetri inbyggt, så om man inte vill ha det får man kolla upp dem.

Permalänk
Skrivet av nick-li:

youtube-dl utvecklingen har gått ganska slött den senaste tiden.

Det finns en fork yt-dlp som är lite intressant. Framför allt för att den kommit runt att Youtube slöar ner vanliga youtube-dl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mj01100011:

VS Code (är stark motståndare till Microsoft, men VS Code är fan sjukt bra)

Du har ju VSCodium annars, samma fast strippat från microsoft-grejer.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Atom var sjukt buggit. Har dom kommit till rätta med detta?

This, övergav atom ganska snabbt när jag noterade att den hade problem att upptäcka bakgrundsförändingar(t.ex. när man drog ner ändringar med git). Gillade atom annars så kanske värt att testa igen om de fått bukt med det här problemet

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Youtube-dl utvecklas inte längre, kolla in yt-dlp istället.

Skrivet av irkasmork:

Det finns en fork yt-dlp som är lite intressant. Framför allt för att den kommit runt att Youtube slöar ner vanliga youtube-dl.

Det var där diskussionen började.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Skrivet av torb:

EMACS - Emacs Makes Any Computer Slow=)

Eller "Eight Megabytes and Constantly Swapping". Uppsatt på väggen på den lokala datorförreningen, någon gång sent 90-tal. Emacs är ganska piggt nuförtiden.

Får biddra med några Emacs tips också:
- org mode (https://orgmode.org/): Anteckningar, agenda, planering etc
- magit (https://magit.vc/): Mycket bra Git frontend

Permalänk

För er som gillar flashiga saker i command linen kan jag rekommendera
btop

Funderar på om man skulle bygga nästa maskin med en extra monitor på chassit bara för att visa btop

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

För er som gillar flashiga saker i command linen kan jag rekommendera
btop

Funderar på om man skulle bygga nästa maskin med en extra monitor på chassit bara för att visa btop

Den såg riktigt elajt ut!

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com