Fläktar (och CPU kylare) till Corsair 5000D Airflow? 12700k, 3070

Permalänk

Fläktar (och CPU kylare) till Corsair 5000D Airflow? 12700k, 3070

Hej!

Önskar rådgivning gällande vilka fläktar och hur många jag ska köpa till mitt bygge. Helst utan RBG och pluspoäng om systemet är tyst. Vill köra på luftkylning. Planerar inte att överklocka men vi får se vad framtiden har att utvisa så vore inte helt fel om det fanns lite utrymme här. Datorn ska endast användas för gaming i 1440p.

i7-12700k
msi pro z690-a ddr4
gigabyte rtx 3070 gaming oc
corsair vengeance LPX 2x 16 gb 3600 mhz cl 18
wd black sn750
seasonic focus gx 750w

Avseende CPU kylare funderar jag på Noctua NH-D15 chromax.black (hoppas den inte slår i RAM och annat) och när det kommer till fläktar har jag inte den blekaste aning. Väldigt tacksam för råd och synpunkter

Permalänk

D15 är en helt ok kylare. hur den passar på just det moderkortet vet jag inte men är väl isf kylflänsen längst upp som ev kommer vara ivägen.

d15 och minnena kommer troligen inte vara ett problem sålänge de inte är extremt höga utan någon low profile variant vilket de du nämnde verkar vara.

som chassifläktar så är Nochtuas fläktar ofta rekommenderade.

1-2 i nedre fronten, 1 i baken brukar väl vara det som rekommenderas och övriga fläktplatser stängda/tilltäppta så stora som chassit tillåter på varje monteringsplats

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Den ska passa på moderkortet och förhoppningsvis är RAM minnet tillräckligt låg-profil. D15 kostar dock en slant och om den endast är "helt ok", har du isåfall förslag på ett bättre val? Noctua NH-U12S är mindre så vitt jag förstått men då jag får plats med D15 så antar jag att D15 är bättre. Sen finns också Noctua NH-D15S som också verkar vara ett bra val! Slutligen är Scythe Fuma 2 är billigare och verkar också prestera bra. Så här har jag ett par val och jag är osäker vilken jag borde välja.

Avseende chassifläktar får jag plats med 2 st 140mm eller 3 st 120mm fram, 1 st 120mm bak, 2 st 140mm eller 3 st 120mm topp och 3 st 120mm sida. Jag har tänkt 2x 140mm fram som intake, 1x 120mm bak och 1x 120mm topp som exhaust (alltså de 2 fläktar som ingår). Och varför ska tomma fläktplatser stängas/täppas till? För jag tänker mig att luft passivt kan flöda igenom dessa hål. Vad tycks om detta?

Tack för rekommendation om Noctuas fläktar. Ska försöka googla upp lite reviews.

Permalänk
Skrivet av Purjobonden:

Den ska passa på moderkortet och förhoppningsvis är RAM minnet tillräckligt låg-profil. D15 kostar dock en slant och om den endast är "helt ok", har du isåfall förslag på ett bättre val? Noctua NH-U12S är mindre så vitt jag förstått men då jag får plats med D15 så antar jag att D15 är bättre. Sen finns också Noctua NH-D15S som också verkar vara ett bra val! Slutligen är Scythe Fuma 2 är billigare och verkar också prestera bra. Så här har jag ett par val och jag är osäker vilken jag borde välja.

Avseende chassifläktar får jag plats med 2 st 140mm eller 3 st 120mm fram, 1 st 120mm bak, 2 st 140mm eller 3 st 120mm topp och 3 st 120mm sida. Jag har tänkt 2x 140mm fram som intake, 1x 120mm bak och 1x 120mm topp som exhaust (alltså de 2 fläktar som ingår). Och varför ska tomma fläktplatser stängas/täppas till? För jag tänker mig att luft passivt kan flöda igenom dessa hål. Vad tycks om detta?

Tack för rekommendation om Noctuas fläktar. Ska försöka googla upp lite reviews.

ok då...

D15 är bra typ bästa tornkylaren på marknaden.

har för mig skillnaden mellan D15 och D15s är bara att D15s endast har en medföljande fläkt istället för 2.

du vill täcka oanvända fläktplatser för att hålla vindtunnel effekt i chassit dvs att fläkten du trycker in inte bara tar närmsta väg ut igen och luften på mitten i chassit mer eller mindre står still.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows