Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Sony presenterar Playstation VR 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Enormt lyft över PSVR. Skärmarna kommer säkert se kanon ut men vid laget PSVR2 släpps finns förmodligen ännu mer högupplösta alternativ i samma prisklass. Lite oklart om det är RGB stripe eller PenTile, PSVR var för ovanlighetens skull OLED RGB. Om PSVR2 får PenTile är det inte givet att den kommer se så mycket skarpare ut än Quest 2 då subpixeltätheten inte är lika hög för PenTile, däremot kommer svärtan vara avsevärt bättre.

Haptiken i såväl kontroller som headset kommer säkert göra mycket för inlevelsen.

Linstypen är okänd. Hoppas på pannkakslinser då detta är den mest begränsande faktorn för den totala bildkvaliteten idag.

Sladdbundet kan vara störande, men bidrar samtidigt till lägre vikt då batteri inte behövs. En hel del spel kommer säkert vara av typen att dom kan spelas i soffan med handkontroll också.

Ögonspårning och foveated rendering blir spännande. Det är jättebra i teorin men i praktiken ett svårlöst problem, frågan är hur mycket extra prestanda dom kan kräma ut med det.

Det absolut största förutom att specsen blir mer moderna är spelbiblioteket. Nästan alla intäkter för VR idag går till Quest, vilket ofta är grafiskt simpla och korta spel. PCVR får enstaka spel då och då men följer ingen positiv trend. Med ett ordentligt utvecklarstöd kan VR få betydligt ballare upplevelser.

Jag håller helt med. Ur VR-industrins och entusiasters synvinklar är det här helt fantastiskt. För egen del blir det nog inget köp. För det första har jag ingen PS5, men det skulle vara överkomligt, och för det andra så kan jag inte se mig själv gå tillbaka till kabel.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Att räkna prestanda kan uteslutas eftersom PSVR2 inte har någon inbyggd krets, så den jämförelsen blir bara fel. Köper jag Quest 2 så använder jag datorn, bara ett bonus att Quest 2 kan spelas fristående utan annan enhet.

Tänkte mer på bildkvalité och handkontrollerna. Upplösningen är ju ganska lika mellan dem två, men sedan lär OLED vara bättre, och lite mer FOV skadar inte.

Jo precis, en dator kan prestera bättre än PS5, men mjukvaran måste dock vara kompatibel med betydligt svagare system samt försöka optimeras för extremt många konfigurationer.

Lirar du mycket Quest 2 utanför hemmet?

Vi får se vart det tar vägen, men det lär bli ett rätt stort prestanda hopp jämfört med vad vi har idag för den stora massan.

Skrivet av kirkunit:

Måste väl vara den generella hårdvarubristen som drivit upp det sådär mycket? Jag köpte mitt paket med headset+kamera för 1995kr (och två move-kontroller för ca 500kr) till julen 2018. Skulle inte slagit till för dagens priser kan jag säga...

Låter ju som kanonpris!

400$ kostade PSVR vid släppet och jag tror att varken orbs eller kamera ingick i det. Så det hade nog inneburit ett pris på cs 5500Kr idag, utan inflation.

Permalänk
Viking
Skrivet av Fearnox:

Jo precis, en dator kan prestera bättre än PS5, men mjukvaran måste dock vara kompatibel med betydligt svagare system samt försöka optimeras för extremt många konfigurationer.

Lirar du mycket Quest 2 utanför hemmet?

Har inget, men man vill ju så småningom upgradera sitt Rift S.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Enormt lyft över PSVR. Skärmarna kommer säkert se kanon ut men vid laget PSVR2 släpps finns förmodligen ännu mer högupplösta alternativ i samma prisklass. Lite oklart om det är RGB stripe eller PenTile, PSVR var för ovanlighetens skull OLED RGB. Om PSVR2 får PenTile är det inte givet att den kommer se så mycket skarpare ut än Quest 2 då subpixeltätheten inte är lika hög för PenTile, däremot kommer svärtan vara avsevärt bättre.

Haptiken i såväl kontroller som headset kommer säkert göra mycket för inlevelsen.

Linstypen är okänd. Hoppas på pannkakslinser då detta är den mest begränsande faktorn för den totala bildkvaliteten idag.

Sladdbundet kan vara störande, men bidrar samtidigt till lägre vikt då batteri inte behövs. En hel del spel kommer säkert vara av typen att dom kan spelas i soffan med handkontroll också.

Ögonspårning och foveated rendering blir spännande. Det är jättebra i teorin men i praktiken ett svårlöst problem, frågan är hur mycket extra prestanda dom kan kräma ut med det.

Det absolut största förutom att specsen blir mer moderna är spelbiblioteket. Nästan alla intäkter för VR idag går till Quest, vilket ofta är grafiskt simpla och korta spel. PCVR får enstaka spel då och då men följer ingen positiv trend. Med ett ordentligt utvecklarstöd kan VR få betydligt ballare upplevelser.

Tack! Är det bra FOV?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tack! Är det bra FOV?

Svårt att säga, den FOV-siffra som tillverkare anger är sällan jämförbar mellan olika headset. Om det är 110 grader horisontell på riktigt så är det bra nog för de flesta, men det kan lika gärna vara så att det hamnar i 90-träsket i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Svårt att säga, den FOV-siffra som tillverkare anger är sällan jämförbar mellan olika headset. Om det är 110 grader horisontell på riktigt så är det bra nog för de flesta, men det kan lika gärna vara så att det hamnar i 90-träsket i praktiken.

Okej! Jag tycker detta är svårt att få en känsla för. Jag har aldrig testat ett VR headset än.

Man har väl nästan 180 graders "riktig" FOV, samtidigt ser man ju bara skarpt i mitten.

Med en datorskärm beror det hur nära man sitter så klart

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Hoppas de fungerar bra med glasögon under, isåfall blir det ett givet köp.
Oculus Rift och Rift S är ingen höjdare för glasögonbärare till exempel så man får tillverka sina egna lösningar i vissa fall. Jag har repat sönder flera glas tyvärr:(

Linsinsatser är teh shitz och relativt billigt. Oerhört mycket bekvämare än att mosa in glasögonen i ett headset.

Skrivet av Halldin:

Med lite tur kanske PSVR2 får pannkakslinser, i så fall kan skärpan ställas in individuellt per öga (finns på till exempel Vive Flow och MeganeX och kommer förmodligen även på Project Cambria (”Quest Pro”)).

Det fungerar väl dock inte mot astigmatism?

---

Hoppas det blir bra PC-stöd. Isåfall kan jag med glädje ta en hammare till mitt Quest 2 och skicka bitarna till Oculus.

Permalänk
Medlem

Får väl boka en innan scalpers vaknar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

15 miljoner idag och säg 25 miljoner då PSVR2 släpps är ett fåtal?

Siffrorna förvånar mig. Jag tror definitivt inte på några 25 miljoner.

Faktum kvarstår att det är brist på ps5 och xbox series x konsoler. Kanske är folk så dumma att de betalar över 10000 för en konsol. Kanske manipulerar Sony försäljningssiffrorna på något sätt. De vill ju att det ska framstå som att konsolen säljer. Skulle vara intressant med en undersökning i forumet av hur många som äger en ps5 respektive ps4 och hur många som fortfarande försöker få tag på en ps5.

Det kan ju inte vara så många i Sverige som fått tag i nya konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Siffrorna förvånar mig. Jag tror definitivt inte på några 25 miljoner.

Det kan ju inte vara så många i Sverige som fått tag i nya konsoler.

Ser ut att kunna vara 22 miljoner sålda redan i april i år:
https://www.fz.se/nyhet/287428-sony-har-sakrat-komponenter-fo...

Det är nog hyfsat många som har en PS5 i Sverige också, ja, det är brist, men det betyder inte att det säljs enheter. Det betyder bara att efterfrågan fortfarande är större än tillgången.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Siffrorna förvånar mig. Jag tror definitivt inte på några 25 miljoner.

Faktum kvarstår att det är brist på ps5 och xbox series x konsoler. Kanske är folk så dumma att de betalar över 10000 för en konsol. Kanske manipulerar Sony försäljningssiffrorna på något sätt. De vill ju att det ska framstå som att konsolen säljer. Skulle vara intressant med en undersökning i forumet av hur många som äger en ps5 respektive ps4 och hur många som fortfarande försöker få tag på en ps5.

Det kan ju inte vara så många i Sverige som fått tag i nya konsoler.

Mao, du tror att Sony ljuger. Så att det passar din illusion av läget. Ok...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Hoppas de fungerar bra med glasögon under, isåfall blir det ett givet köp.
Oculus Rift och Rift S är ingen höjdare för glasögonbärare till exempel så man får tillverka sina egna lösningar i vissa fall. Jag har repat sönder flera glas tyvärr:(

Jag valde lite smalare bågar just för att kunna få in dom i headetet och det fungerar, men man får lirka lite innan de är på plats. Om man inte delar sitt headset med andra så är det dock bättre med glasögon-inserts.

MEN, om man kör med glasögon så se till att få 3d-printat eller om man hittar att köpa - distanser som man sätter på headsetets linser som gör att glasögonen inte kommer i kontakt med linsen. Gör den det blir det ofelbart repor vilket jag råkat ut för på min CV1. Dessa går att slipa bort med ett polermedel, men det är så extremt enkelt att skydda linsen, helt utan biverkningar för användare utan glasögon att jag inte fattar varför såna distanser inte sitter där från början. Distanserna ser ut som just glasögon-inserts, men utan glasögonlins. Nån millimeter hög runt hela linsen. Som sagt ger inga negativa effekter för övriga användare alls och gör glasögonanvändande riskfritt mot repor.

Använd gärna svart plast vid 3D-printning. PLA fungerar bra enligt mig, mjukare än glasögonllinsplast, men TPU (mjukare flexplast) är väl optimalt. Finns helt säkert att köpa på typ Amazon och Ebay också.
Thingiverse-länk

EDIT: Jag får anta att det kommer finnas möjlighet till ovanstående även på PSVR-headsetet...

Permalänk
Medlem

Kollade på presentationen och vilken skillnad det är jämfört med Apples lanseringar. Trots att panelupplösningen fyrdubblats. Eyetracking lanseras. Next-gen-kontroller som lanserades, var det helt knäpptyst - Ingen reaktion i publiken. Det kändes väldigt stelt och lite bara som - släng ut det nu så vi får den här lanseringen överstökad. Horizon-trailen var helt värdelös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Kollade på presentationen och vilken skillnad det är jämfört med Apples lanseringar. Trots att panelupplösningen fyrdubblats. Eyetracking lanseras. Next-gen-kontroller som lanserades, var det helt knäpptyst - Ingen reaktion i publiken. Det kändes väldigt stelt och lite bara som - släng ut det nu så vi får den här lanseringen överstökad. Horizon-trailen var helt värdelös.

Publiken var väl helt från press, så kanske inte särskilt konstigt. Dessutom kanske de hade blivit tillsagda att inte göra för mycket ljud (kanske ett sätt att hålla nere risken för smittspridning?).

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Det skulle absolut vara en anledning att kolla på det. Finns det historik av Valve på PS, eller är det istället PSVR på PC?

Permalänk
Medlem

Det här är skillnaden på Playstation och Xbox.
Medans MS står och stampar med Xbox i samma ruta går Sony framåt med playstation och erbjuder spel på en helt annan nivå.
Och nej jag är ingen playstation fanboy men detta kan ev få mig att köpa både PS5 och PSVR2

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ska man vara helt petig är det inte givet att den får dynamisk foveated rendering, där fovea anpassas efter var man tittar. Dom sa enbart foveated rendering, vilket redan används för till exempel Quest-spel för att ge lägre kvalité ute i periferin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det skulle absolut vara en anledning att kolla på det. Finns det historik av Valve på PS, eller är det istället PSVR på PC?

HL-serien på Playstation vore ju ingenting nytt. PSVR2 på PC tror jag är ren önskedröm däremot!