Enormt lyft över PSVR. Skärmarna kommer säkert se kanon ut men vid laget PSVR2 släpps finns förmodligen ännu mer högupplösta alternativ i samma prisklass. Lite oklart om det är RGB stripe eller PenTile, PSVR var för ovanlighetens skull OLED RGB. Om PSVR2 får PenTile är det inte givet att den kommer se så mycket skarpare ut än Quest 2 då subpixeltätheten inte är lika hög för PenTile, däremot kommer svärtan vara avsevärt bättre.
Haptiken i såväl kontroller som headset kommer säkert göra mycket för inlevelsen.
Linstypen är okänd. Hoppas på pannkakslinser då detta är den mest begränsande faktorn för den totala bildkvaliteten idag.
Sladdbundet kan vara störande, men bidrar samtidigt till lägre vikt då batteri inte behövs. En hel del spel kommer säkert vara av typen att dom kan spelas i soffan med handkontroll också.
Ögonspårning och foveated rendering blir spännande. Det är jättebra i teorin men i praktiken ett svårlöst problem, frågan är hur mycket extra prestanda dom kan kräma ut med det.
Det absolut största förutom att specsen blir mer moderna är spelbiblioteket. Nästan alla intäkter för VR idag går till Quest, vilket ofta är grafiskt simpla och korta spel. PCVR får enstaka spel då och då men följer ingen positiv trend. Med ett ordentligt utvecklarstöd kan VR få betydligt ballare upplevelser.