Fjärrstyrningprogram

Permalänk
Medlem

Fjärrstyrningprogram

När jag jobbar hemifrån och ska supporta användare på jobbet så stöter jag på problem ibland. Användaren är inte admin på sin dator och kan inte installera Teamviewer, inte heller ändra inställningen för fjärrskrivbord. Och att dela skäm via Teams har begränsningar vid installation och liknande. Går UAC igång och man ska ange adminrättigheter så kan varken användaren eller jag se det på skärmen.
Jag har hittat Splashtop där det räcker för användaren att bara starta en exe-fil som jag lagt på nätverket så kan jag fjärrstyra. Problemet är att det kostar 70 Eur per användare och företaget vill inte lägga ut det för 100+ användare.

Finns det något annat fjärrstyrningsprogram där ute som fungerar på samma vis men inte kostar så mycket?

Permalänk
Hedersmedlem

I Windows 10 finns en inbyggd app som heter Snabbhjälp. Är det något du kollat på? Jag har inte själv testat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Som föregående säger, snabbhjälp är 100% lösningen.

Fungerar riktigt bra och dina användare behvöer bara ge dig en liten kod från appen så är du inne.
Heter "Quick Assist" i engelska windows

lade till engelska
Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Kan inte Teamviewer Quicksupport fungera om det är Teamviewer du vill använda? QS är bara en fil dom kör och inget dom behöver installera? Annars så bör Windows inbyggda snabbhjälp funka, jag har kört den ett par gånger och det har fungerat bra för mig då.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Hade helt glömt snabbhjälp.
Kräver inte det ett windows-live konto?

felstavning
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ford-p:

Hade helt glömt snabbhjälp.
Kräver inte det ett windows-live konto?

Det verkar kräva ett konto som är kopplat mot Microsoft, ja. Men de flesta kör väl det idag? I annat fall är väl organisationen så liten att det ändå inte är ett problem att ordna admin-rättigheter.

Edit: Ser dock att jag inte har appen på min jobbdator.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det verkar kräva ett konto som är kopplat mot Microsoft, ja. Men de flesta kör väl det idag? I annat fall är väl organisationen så liten att det ändå inte är ett problem att ordna admin-rättigheter.

Edit: Ser dock att jag inte har appen på min jobbdator.

Ute i produktionen har dom inte ens koll på vad det är för inloggning till deras Offie365, jag har för mig att det inte fungerar med O365 utan det måste vara microsoft-live. Men om det räcker med att jag är M$-liveinloggar så funkar det.

Tänker man säkerhet så ska INGEN vara admin-inloggad.

Permalänk

Annars så har du Chrome remote. Vet att jag använde det till föräldrarna.
Vet dock inte om om man behöver rättigheter att installera addonet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ford-p:

Ute i produktionen har dom inte ens koll på vad det är för inloggning till deras Offie365, jag har för mig att det inte fungerar med O365 utan det måste vara microsoft-live. Men om det räcker med att jag är M$-liveinloggar så funkar det.

Tänker man säkerhet så ska INGEN vara admin-inloggad.

Samma sak.

Permalänk
Hedersmedlem

Snabbhjälp kräver vad jag vill inget Windows Live-konto, eller ens konto över huvud taget. Bara Ctrl+Win+Q och kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford-p:

Jag har hittat Splashtop där det räcker för användaren att bara starta en exe-fil som jag lagt på nätverket så kan jag fjärrstyra. Problemet är att det kostar 70 Eur per användare och företaget vill inte lägga ut det för 100+ användare.

I ert fall skulle ni använda Splashtop SOS (Basic) för 169€/tekniker/år (bevakad åtkomst) eller SOS Teams för 199€/tekniker/år (bevakad + obevakad åtkomst). Mycket beroende på hur många tekniker ni är. Inte aktuellt att betala för slutanvändarna alltså.

Frånsett ovan har du fått andra alternativ som kanske skulle funka för dig/er