Permalänk
Medlem

Ryzen CPU-stöd utanför QVL?

Korta versionen:

Någon som har koll på hur det rent generellt ser ut med CPU-stöd för Ryzen som inte explicit är med på ett moderkorts QVL-lista? Fungerar det om CPUn är av samma generation och typ som en annan processor som stöds, eller är det kört?

Långa versionen:

Sugen på att ersätta min instegs-Synology med ett bygge på TrueNAS Scale. Vill i sådana fall ha en hyfsat modern och strömsnål CPU med åtminstone fyra kärnor, inbyggd grafik och stöd för ECC.

Då verkar det i princip endast vara Ryzen Pro GE som gäller. Dessa modeller har nog endast sålts till OEM men finns en del att få tag i på AliExpress. Bäst avvägning mellan pris och prestanda just nu är i mina ögon Ryzen 5 Pro 4650GE.

Det mest intressanta moderkortet är Asus ROG Strix B550-I som reas till bra pris. Tyvärr har inte detta officiellt listat stöd för just 5650GE, däremot finns i princip alla närbesläktade modeller såsom 4300G, 4300GE, 4350G, 4600G, 4600GE, 4650G, 4700G, 4700GE, 4750G, 5300G, 5350G, 5350GE, 5650G, 5650GE, 5700G, 5700GE, 5750G, 5750GE...

Kan man därmed anta att även 4650GE kommer fungera då stöd för denna bör finnas i den AGESA-kod från AMD som BIOS bygger på, eller är alla CPU som inte är officiellt testade blockerade från att fungera? Och hur är det med Engineering Samples, fungerar de som vilken CPU som helst av samma modell på vanliga moderkort?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Har inte alla Ryzen stöd för ECC? Jag kanske misstar mig?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Har inte alla Ryzen stöd för ECC? Jag kanske misstar mig?

Om jag inte har fel så är stödet inofficiellt och saknas på Ryzen med inbyggd grafik, medan alla Pro (inklusive de med grafik) har officiellt stöd.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

men 5650GE finns ju med i listan över supportade CPU's enligt ditt inlägg?

edit: Den finns med på QVL

https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b550...

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

men 5650GE finns ju med i listan över supportade CPU's enligt ditt inlägg?

Sorry, snurrade visst till det med alla CPU-beteckningar när jag skrev originalinlägget. Den intressanta CPUn som finns att få tag i skulle ha varit 4650GE och den är inte med i listan. Korrigerat inlägget nu…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Om jag inte har fel så är stödet inofficiellt och saknas på Ryzen med inbyggd grafik, medan alla Pro (inklusive de med grafik) har officiellt stöd.

Vad jag läst så har alla Ryzen samma inofficiella stöd, men att det finns en skillnad i koden som AMD levererat som gör att (om moderkortstillverkaren inte gör några anpassningar) ECC inte är aktiverat öht på APUer utanför PRO-serien.

Hursomhelst så landar en stor del i att få ECC att fungera på moderkortet (firmware egentligen), och om det faktiskt är viktigt med ECC så ska man nog inte lita på att denna kombination kommer ge önskat resultat.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Lite irriterande att just Asus varit sämst på att validera sina moderkort för 4650GE. Enligt deras officiella CPU support lista har de endast validerat just den på en massa gamla A320 moderkort, två ProArt moderkort och Crosshair VIII Extreme?! Gigabyte och AsRock verkar ha validerat CPUn på typ alla sina moderkort. Hos MSI hittar jag inget sätt att söka baserat på CPU, men de mITX moderkort jag kollade manuellt var den validerad för.

Så frågan återstår: Är det rimligt att anta att 4650GE kommer fungera på ASUS B550-I trots att exakt denna modell inte finns med i listan, är alla CPU som inte finns med explicit blockerade? Just det moderkortet är ju verkligen det enda som är prisvärt att köpa om man inte får tag i något begagnat till avsevärt lägre pris…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Att produkter inte finns med på listan innebär inte att dom inte fungerar.
Dock så ska man veta att dom inte finns på listan av en anledning, Det kan vara allt från Instabila produkter till att dom inte startar alls på grund av något.
Vi kan ta ett exempel; Om en cpu ska vara med på listan ska den även klara av att leverera utlovade saker så som Pci.e lanes och även stöd för olika minneskonfigurationer.
En cpu kan inte vara med på listan om den Tex inte klarar av fungera med en viss minneskonfig som det även Finns en QVL lista för.

Så bara för att den inte finns med innebär inte att den inte fungerar, men det kan hända att att den inte fungerar heller. Därav har kan den inte listas på QVL

Personligen har jag bara råkat ut för att Minnen bråkar som inte är med på QVL.
Har även kört superstabila system med en CPU som inte fanns listad.

Personliga upplevelser
Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem

Måste du ha ecc minnen då?
Varför inte isf köra med xeon? Kanske va inbyggda grafiken som va viktig iof.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då chansar jag nog kanske på en 4650GE och en B550-I. Funkar det inte får jag jaga ett annat moderkort senare.

Skrivet av Mullvaden83:

Måste du ha ecc minnen då?
Varför inte isf köra med xeon? Kanske va inbyggda grafiken som va viktig iof.

Kanske inte, men det är väl rekommenderat för servrar i allmänhet och så även TrueNAS.

Har inget grafikkort liggande så verkar vettigt med integrerad grafik för att komma åt BIOS etc. Gör det också mer flexibel om man i ett senare skede skulle återanvända delarna till något annat.

Går det för övrigt att få tag i Xeon i litet format till vettigt pris utöver piratmoderkorten på AliExpress?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Finns väl massa beganade serverdelar lite överallt. Ebay eller tom svenska sidor som säljer beggat från servrar.
Grafikkort kan du ju köpa beggat oxå. Alltså ett helt ruttet typ 1030 eller liknade som inte går o spela eller mina på. Men som ger bild åt dig.

Visa signatur