Google arbetar på ny Chromecast

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e3henri:

Och det tar mig firekt yill önskemålet stt den ska kunna anslut till hotell wifi som oftast är bserade påatt logga in via nån nån browser

Jag bodde rätt mycket på hotell ett tag för jobbet och det jag brukade göra var att ansluta min laptop med kabel och sen dela dess internet med WiFi till både telefon och CC. Inte direkt det smidigaste men vad gör man inte för att roa sig.

Permalänk
Snusfri

Skulle gärna se att Google släpper en Chromecast Pro med antingen Snapdragon 8 Gen 1 eller deras egna Tensor SoC med typ 8-16GB RAM, 64GB eller mer lagring med Android TV, självklart inbyggt stöd för Xbone/PS handkontroller som en slags "Mini-konsol" där du kan streama film/tv från alla vanliga tjänster, stadia, geforce now etc för spel samt såklart lokala android-spel.

Kräng den för $249-299 och paketera helheten i en liten och snygg enhet så finns det väldigt många som skulle köpa den imho.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Har verkligen fått användning för mina Chromecasts och älskat dem. Tidigare haft HTPC's osv men oj vad smidigt det varit med en liten puck för några hundralappar. När nya versioner kommit ut har jag kunnat rotera så huvud TV'n fått ha senaste och de andra apparaterna i huset fått ta över de andra. På det viset har jag fått lång användning för dem men samtidigt kunnat köpa den senaste utan att det känts onödigt. Ofta tagit med en i väskan på resa också och pluggat in i TV'n på hotell för att sedan streama film från Plex serven hemma.

Det som med tiden varit har varit just att man önskade att inte alltid behöva ta upp mobilen och där var senaste Chrome Cast med Google TV perfekt. Att den till och med klarar köra en del emulatorer låter vi vara osagt.
Sedan har dock Google gjort så även de "äldre" utan inbyggt Google TV har börjat få lite stöd för att fungera mer fristående. Om jag tex castar något från Youtube så dyker i princip samma layout up efter videon som jag ser i Youtube appen på Google TV. Den kan jag sedan styra med fjärrkontrollen till min TV och behöver inte ta upp mobilen igen för att välja video.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

24p playback tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag bodde rätt mycket på hotell ett tag för jobbet och det jag brukade göra var att ansluta min laptop med kabel och sen dela dess internet med WiFi till både telefon och CC. Inte direkt det smidigaste men vad gör man inte för att roa sig.

Smart.
Har varit i samma läge och detslutade oftast med att håll sig till hotellets utbud eller kolla på laptopen.
j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Tillför denna produnkten något egentligt mervärde? Alla nya tv apparater har inbyggd android tv, vilket gör att funktionen som möjliggör ett GUI o lokalt till enheten installerade applinationer bara bidrar till att driva upp kostnaden för en slutprodukt.

Det som ev denna kan bidra med är att rädda äldre tv apparater där android tv inte finns (om man nu vill ha ett dedikerat GUI), men den marknaden borde vara försvinnande liten med tanke på moderna konsumenters mönster.

Personligen förstår jag inte argumentet med att man vill ha en fjärrkontroll, detta eftersom att med den "klassiska" chromecast så är telefonen din fjärrkontroll.

Jag köpte den för att uppdatera TVn i barnens rum. Blir ett himla meck med sladdar och sätta upp nytt väggfäste om man ska köpa ny TV, för att inte tala om dyrare. Skönt med ed fjärrkontroll så man slipper använda telefonen med, som man gjorde med den gamla Chromecasten.

Permalänk

Hoppas de fixar en kontroll med några fler snabbknappar. Tänker mig fyra stycken totalt och att de bara har en siffra eller en symbol istället som nuvarande dosa har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Smart.
Har varit i samma läge och detslutade oftast med att håll sig till hotellets utbud eller kolla på laptopen.
j

Kalla mig gammaldags men jag tog med hdmi-kabel ifall hotellets wifi inte ville spela boll med ccn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Menar du att du alltid sitter med telefonen i handen och upplåst när du kollar på TV? För det gör inte jag, däremot har jag ju fjärren antingen i handen eller väldigt nära.

Den är i princip alltid nära till hands ja, det händer att jag använder fjärren för den är ändå OK för att vara fjärr (LG:s magic remote där röstigenkänningen ändå är bruklig (för det mesta)). Men om jag får välja är luren enklare.

Skrivet av snajk:

För mig är det i alla fall sjukt mycket smidigare med en fjärr. Dels för att det helt enkelt är kortare väg till den liksom, ingen upplåsning och ingen väntetid på att börja casta.

Du navigerar till appen i två olika gränssnitt, har svårt att se att det skiljer sig markant i tidsåtgång för att komma åt content. Att låsa upp luren är väl ungefär samma sak som att starta tv:n? Du går in i appen o aktiverar casting o CC startar TV:n.

Skrivet av snajk:

Sen är ju allt innehåll där liksom, Google sammanställer innehåll som jag kollar på, typ nästa avsnitt av serier jag har sett och liknande, och lägger det på förstasidan. Jag behöver inte ens komma ihåg ifall serien jag vill se var på Netflix eller HBO för serien finns ju där direkt. CC stöder också CEC så jag behöver inte använda dess fjärrkontroll utan tevens fjärr har fullt stöd.

Sammanställningen lät lite smidigt men personligen så lägger jag inte mängden tid att kolla på serier vilken skulle orsaka ett eventuellt problem med att komma ihåg vart serien fanns.

Skrivet av snajk:

Sen tillkommer allt kring att vara flera som använder samma TV. Jag behöver inte installera Netflix på min tjejs telefon, och logga in med mina uppgifter, bara för att hon ska kunna kolla på Netflix eller typ pausa när jag sitter på toa liksom.

Jag vet inte om jag tycker att något man behöver göra en gång är ett problem och sen kan du väl genom google home appen uppnå samma funktion med att pausa uppspelat material via en CC utan fjärr tror jag.

Skrivet av snajk:

Men du tappar ju ingen funktionalitet med CC med Android. Du kan fortfarande casta om du föredrar det. Och priset är ju inte något problem, just nu kostar CC Ultra (med stöd för 4K) 780 enligt prisjakt, och CC med Android kostar 788 (också med 4K stöd) trots att den inte är lanserad här egentligen utan grå-importerad.

Om det nu blir så att det faktiskt inte blir någon prisskillnad vid faktiskt svensk landsering så är det ju likväl att ta en med fjärr, men har svårt att se varför sådan prissättning skulle bli realitet, det är fler fysiska komponenter vilket driver kostnad. Där har du ju också en anledning till att inte vilja ha det, X antal fjärrar m tillbehörande batterier måste produceras för något som i bästa fall gör konsumption av underhållning upplevt lättare. Mer elektronikavfall utan någon egentligen användarmässig vinning är inte en fördel som jag ser det.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Uppgraderar min gamla CC när strömningstjänsterna faktiskt får rumpan ur den urholkade stubben och fixar ordentligt ljudstöd... Men det är väl för mycket att vänta sig 2022.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Har överlag varit nöjda hittills med våran CC med Google TV, men så är det en "smart"-TV från 2009 också

Enda som saknas är profiler för t.ex. Youtube. Kan bara ha ett konto, och sedan barnkonton...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Har överlag varit nöjda hittills med våran CC med Google TV, men så är det en "smart"-TV från 2009 också

Enda som saknas är profiler för t.ex. Youtube. Kan bara ha ett konto, och sedan barnkonton...

SmartTubeNext låter dig välja konto vid uppstart, sen blockerar den reklam också vilket är ett stort plus.

Intressant, det enda jag saknar med min nuvarande 4th gen Chromecast med Google TV är AFR vilket ska komma med Android TV 12.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Google arbetar på ny chromecast??? Vad kommer härnäst? Asus arbetar på ny zenbook? apple jobbar på ny iphone? LG jobbar på ny tv? O.o

Kanske blir att byta ut min htpc som bara används för film/serier i vardagsrummet och de äldre chromecasts som sitter på de andra skärmarna, men beror helt på pris/användbarhet.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk

Beställde i Tyskland, förvisso står det "Chrome Cast mit Google TV" på förpackningen men språket ändrar man sen.

Visa signatur
Permalänk

Nu blir man avlyssnad i fyra kå :]

Visa signatur

HP

Permalänk

Fråga: Om man kör en lan-usbc adapter, och om matar man PoE på den, behöver den då usb-a ström från tv:n?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Fråga: Om man kör en lan-usbc adapter, och om matar man PoE på den, behöver den då usb-a ström från tv:n?

PoE det låter ofantligt dyrt och nischat,
Jag tror du menar strömadaptern som har ethernet port, den matar både ström och nätverk genom usb-c.

Fast många väljer olika hubbar för att expandera med en hårddisk eller usbsticka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Fråga: Om man kör en lan-usbc adapter, och om matar man PoE på den, behöver den då usb-a ström från tv:n?

Inte riktigt PoE. Jag kör med en Belkin USB-C lan adapter, men den verkar dra ganska ström. Testade med många olika ström källor, men Chromecasten gnällde om att den inte fick tillräckligt. Men köpte en Åskström från IKEA som har fungerat bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Den är i princip alltid nära till hands ja, det händer att jag använder fjärren för den är ändå OK för att vara fjärr (LG:s magic remote där röstigenkänningen ändå är bruklig (för det mesta)). Men om jag får välja är luren enklare.

Du navigerar till appen i två olika gränssnitt, har svårt att se att det skiljer sig markant i tidsåtgång för att komma åt content. Att låsa upp luren är väl ungefär samma sak som att starta tv:n? Du går in i appen o aktiverar casting o CC startar TV:n.

Sammanställningen lät lite smidigt men personligen så lägger jag inte mängden tid att kolla på serier vilken skulle orsaka ett eventuellt problem med att komma ihåg vart serien fanns.

Jag vet inte om jag tycker att något man behöver göra en gång är ett problem och sen kan du väl genom google home appen uppnå samma funktion med att pausa uppspelat material via en CC utan fjärr tror jag.

Om det nu blir så att det faktiskt inte blir någon prisskillnad vid faktiskt svensk landsering så är det ju likväl att ta en med fjärr, men har svårt att se varför sådan prissättning skulle bli realitet, det är fler fysiska komponenter vilket driver kostnad. Där har du ju också en anledning till att inte vilja ha det, X antal fjärrar m tillbehörande batterier måste produceras för något som i bästa fall gör konsumption av underhållning upplevt lättare. Mer elektronikavfall utan någon egentligen användarmässig vinning är inte en fördel som jag ser det.

Man kan väl bara konstatera (igen) att smaken är som baken... Har själv använt CC i flera år men när det började bli slut på support för CCv1 så blev det en Google TV istället. Jag är definitivt team fjärris här, och tycker gränssnittet på Google TV är trevligt när man har flera streamingtjänster.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thor:

Den är i princip alltid nära till hands ja, det händer att jag använder fjärren för den är ändå OK för att vara fjärr (LG:s magic remote där röstigenkänningen ändå är bruklig (för det mesta)). Men om jag får välja är luren enklare.

Det kanske är där vi är annorlunda. Telefonen är förstås i närheten även för mig men den är låst så biometrik eller en tio-siffrors pinkod behövs för att låsa upp den. Och det behöver man ju göra ganska ofta med den klassiska CC:n, även om den tydligen har fått lite mer funktionalitet för att bläddra enligt inlägg högre upp.

Citat:

Du navigerar till appen i två olika gränssnitt, har svårt att se att det skiljer sig markant i tidsåtgång för att komma åt content. Att låsa upp luren är väl ungefär samma sak som att starta tv:n? Du går in i appen o aktiverar casting o CC startar TV:n.

Nja, skillnaden är inte jättestor i tid eller så men det är ju ganska enkelt oavsett metod så procentuellt lär det väl bli en rätt stor skillnad. Att navigera telefonen är ofta lite omständligare än tevens menyer exempelvis och förstås hela upplåsningen tar ju lite tid, men den stora skillnaden borde ligga i att börja casta som ju kan ta en liten stund, och det behöver man ju göra om varje gång man byter app.

Citat:

Sammanställningen lät lite smidigt men personligen så lägger jag inte mängden tid att kolla på serier vilken skulle orsaka ett eventuellt problem med att komma ihåg vart serien fanns.

Ofta vet jag ju vilken app det handlar om men jag har ju en del streamingtjänster, sex för endast video om man räknar SVT och Youtube Premium men räknar bort tjänster i utlandet (som kräver VPN), och serier har ju en tendens att försvinna från en och dyka upp på en annan och så.

Citat:

Jag vet inte om jag tycker att något man behöver göra en gång är ett problem och sen kan du väl genom google home appen uppnå samma funktion med att pausa uppspelat material via en CC utan fjärr tror jag.

Har man CEC på teven så kan man pausa med tevens fjärr även på gamla CC, vilket ju underlättar rätt rejält i mina ögon. Men att kunna exempelvis backa och kolla rekommendationer, andra avsnitt, relaterat eller andra appar, får man ju inte på den men på den nya.

Sen handlar det inte om en gång man behöver göra det utan en gång per tjänst och per telefon, och förstås per lösenordsbyte. Men det kommer ju av att ha tjänsterna på en gemensam enhet som alla kommer åt jämfört med att ha den på en privat enhet som bara man själv har åtkomst till, vilket ju också ger andra fördelar. Min son vaknar tidigt och på helgen är han nu stor nog att gå upp själv och se på TV en stund, vilket är underbart, men det hade ju inte funkat om han hade behövt ha min telefon för att styra. Eller det kanske hade funkat om jag hade tagit bort eller kraftigt minskat säkerheten för inloggning och så, men för honom är det ju enkelt med tevens fjärr. Vad han än vill kolla på så kan han komma åt det den vägen. Sen har han en egen surfplatta så han hade kunnat casta från den förstås, men den är ju ganska nedlåst av mig, till exempel är den låst mellan 19 och 7 för då ska han inte kolla på den och så. Han har heller inte alla tjänster på sin surfplatta av diverse anledningar så han hade ju inte kunnat casta säg Cartoon Networks innehåll från HBO.

Citat:

Om det nu blir så att det faktiskt inte blir någon prisskillnad vid faktiskt svensk landsering så är det ju likväl att ta en med fjärr, men har svårt att se varför sådan prissättning skulle bli realitet, det är fler fysiska komponenter vilket driver kostnad. Där har du ju också en anledning till att inte vilja ha det, X antal fjärrar m tillbehörande batterier måste produceras för något som i bästa fall gör konsumption av underhållning upplevt lättare. Mer elektronikavfall utan någon egentligen användarmässig vinning är inte en fördel som jag ser det.

Vad jag säger är att den idag, innan den officiellt har lanserats här, kostar samma som CC Ultra. Om/när den faktiskt lanseras här så borde priset gå ner för det är det vanliga mönstret, och det är så priset ser ut i de länder där den har lanserats. I USA exempelvis kostar CC Ultra $80 medan CC med Android kostar $50 trots att man får all funktionalitet den har och väldigt mycket mer.

Men det ser väl inte riktigt ut som en lansering här av precis denna enhet är på gång, då de ju håller på att ta fram en ersättare. Vi får se hur prismodellen ser ut för denna dock. Dagens CC med Android har lite begränsat med lagring, bara 8GB, och ska man exempelvis koppla in något med USB eller köra trådat nätverk så behöver man någon form av USB-hub som också kan hantera att ge tillräckligt med ström till CC:n. Så kanske en ren ersättare till denna med lite bättre prestanda, och en Pro-modell med lite mer lagring och åtminstone en USB-port för att koppla in annat som ännu mer lagring eller spelkontroller. Det är min förhoppning i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av peterholm1:

Fråga: Om man kör en lan-usbc adapter, och om matar man PoE på den, behöver den då usb-a ström från tv:n?

Jag skulle säga att det beror på adaptern. En vanlig USB-Ethernet-adapter har ju inte stöd för PoE men det kanske finns enheter som har det, även om jag inte hittat någon. Eller åtminstone USB-hubbar som kan få och skicka vidare ström som kommer den vägen, tillsammans med nätverket och några portar förstås.

Det finns ju enheter som kan ta emot ethernet med PoE och splitta upp det till en USB-C för strömförsörjning och en ethernet, men man vill ju ha ethernet-USB-gränssnittet i samma enhet liksom. Exempelvis: https://www.direktronik.se/direktronik/Kommunikation-Datacent... eller: https://shop.poetexas.com/products/gat-usbc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Tillför denna produnkten något egentligt mervärde? Alla nya tv apparater har inbyggd android tv, vilket gör att funktionen som möjliggör ett GUI o lokalt till enheten installerade applinationer bara bidrar till att driva upp kostnaden för en slutprodukt.

Det som ev denna kan bidra med är att rädda äldre tv apparater där android tv inte finns (om man nu vill ha ett dedikerat GUI), men den marknaden borde vara försvinnande liten med tanke på moderna konsumenters mönster.

Personligen förstår jag inte argumentet med att man vill ha en fjärrkontroll, detta eftersom att med den "klassiska" chromecast så är telefonen din fjärrkontroll.

Jag har en CC Google TV för att min Panasonic TV (ej Android), då jag hoppade på HBO Max erbjudandet förra året för 44,50 per månand livet ut. Max appen funkar bl.a bara på samsung å LG TV:ar. Även på Chromecast Google TV. Därför blev CC Google TV:n räddningen för mig. Man slipper använda den satans mobilen (stenålders) då fjärr finns med i boxen, kan även använda TV:ns fjärr om jag vill. Kör även med Dolby Vision påslaget i TV:n å det funkar på CC:n, tyvärr finns det bara ett fåtal filmer/serier som har stöd för DV på Max (mest sånt man inte vill glo på). Kör Wi - Fi.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Jag har en CC Google TV för att min Panasonic TV (ej Android), då jag hoppade på HBO Max erbjudandet förra året för 44,50 per månand livet ut.

Tyvärr tror jag tyvärr inte det är just 44.50kr livet ut. Men halva precis livet ut. Så om de höjer priset från 89kr till 150kr så betalar är man 75kr/månad.
Så tolkade jag avtalet iaf. Och det är väl deras sätt att ha en utväg. Fortfarande en bra deal.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av leverbrock:

Tyvärr tror jag tyvärr inte det är just 44.50kr livet ut. Men halva precis livet ut. Så om de höjer priset från 89kr till 150kr så betalar är man 75kr/månad.
Så tolkade jag avtalet iaf. Och det är väl deras sätt att ha en utväg. Fortfarande en bra deal.

En bra deal kan ju diskuteras - tycker att utbudet av filmer/serier är mycket dåligt, inte mycket i film/serieväg att glo på. Finns ju ett fåtal filmer med Dolby Vision å Atmos ljud men mest sånt man inte vill se/totalt ointressant men så är det överallt på streamingtjänter. Hade väl för stora förhoppningar angående HBO Max. Hopps den nya CC:en blir bra.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Den gav ett rejält lyft för min gamla Philips Platinum vars egna "SmartTV" Philips inte uppgraderat alls. Den blev nästan lika användarvänlig som AndroidTV i min SONY.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Som alternativ kan jag rekommendera fire tv stick 4k max, den kommer på rea ibland, köpte min för ca 350kr.
Har perfekt fjärrkontroll, har CEC-stöd så den slår på och av tv'n.
Blir inte varm, klarar AV-1 codec, wifi-6, går att sideloada de flesta appar från android.
Installerat på min sticka är svtplay, disney+, discovery+, hbo max, youtube, netflix, viaplay, prime video, vpnklient för att växla till USA, samt ett antal amerikanska tv-appar.
Jag har provat Allente, Cmore och tv4, ingen går att installera pga appstore kopplingar, så för att komma runt det kan man ställa stickan i chromecast läge och streama från telefonen istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av efditac:

Som alternativ kan jag rekommendera fire tv stick 4k max, den kommer på rea ibland, köpte min för ca 350kr.
Har perfekt fjärrkontroll, har CEC-stöd så den slår på och av tv'n.
Blir inte varm, klarar AV-1 codec, wifi-6, går att sideloada de flesta appar från android.
Installerat på min sticka är svtplay, disney+, discovery+, hbo max, youtube, netflix, viaplay, prime video, vpnklient för att växla till USA, samt ett antal amerikanska tv-appar.
Jag har provat Allente, Cmore och tv4, ingen går att installera pga appstore kopplingar, så för att komma runt det kan man ställa stickan i chromecast läge och streama från telefonen istället.

Jag var lite inne på en sådan också, men det kändes meckigt med sideloading och så, och en CC med Android slapp ju allt det. Lite dyrare förstås, men det kan det ju vara värt för att få det smidigt, och förhoppningen är väl att Google ska hålla den "vid liv" längre än Amazon, men det får vi förstås se.