Skrivet av POMAH:
Tror dem flesta har inget emot att komplett gör så här, de är ett företag som är fria att agera som de vill. Det folk är upprörd över (enligt mig) det är att det ser ut som Swec uppmanar att köpa på kredit eller uppmuntrar till detta genom att ha denna artikel och publicera den på det sättet som det görs.
Vi eller SweClockers uppmanar ingen att köpa på kredit. Vi på Komplett marknadsför det absolut, som ett alternativ till att betala direkt. Den här tråden är till för att diskutera kring vårt koncept med FLEX och att samla upp frågor som ni har. Det är jättebra att vi får så mycket feedback från er, som vi kan använda för att förbättra tjänsten, så att det bättre passar kunderna. FLEX är ett alternativ till att betala ditt köp och kan vara smidigt om du vill byta produkt efter 24 mån. Tror du att du inte vill byta produkt efter 24 mån, kanske det är bättre att betala hela beloppet direkt istället.
Skrivet av kirigoe:
Bra att ni är här och svarar på frågor och bemöter kritiken och att ni verkar intresserade av feedbacken. Med det sagt, är det inte just det fetstilade som är problemet här? När ni går ut på bred front och marknadsför FLEX så gör ni det till alla kunder, eller hur? Och i min hjärna är det just de köpsvaga konsumenterna med dålig ekonomi som lockas av upplägget, någon med bra ekonomi vill väl betala minsta möjliga kostnad för varan och betalar då direkt?
Riksdagen lagstadgade den 1 juli 2020 att handel på kredit inte ska vara det första valet för konsumenten, och jag räknar med att ni följer den lagen, men det visar just på att det är väldigt problematiskt med kreditupplägg för konsumenter och att branschen inte har skött detta tillräckligt bra. Då känns FLEX bara som ännu ett sätt att utnyttja konsumenten, inte att erbjuda någonting bättre.
Vi har målgrupper som vi riktar in oss på, t ex personer som gillar gaming och datorer. Men det är också upp till var och en som individ att ta ställning till om ett betalningsalternativ är bra för denne eller inte. Samhället har ju utvecklats mycket från att äga produkter till att ha tillgång till produkter. T ex Spotify som gör musik tillgängligt eller t ex Microsoft som erbjuder spel via en prenumerationstjänst. Så vi vill självklart ha ett alternativ där också om nu kunder föredrar att betala per månad istället för hela beloppet med en gång. Det är ett alternativ och upp till var och en om det passar en själv.
Självklart följer vi lagen. Flex är ett av många betalningsalternativ och lyfts aldrig fram som det primära alternativet på produktsidor, kundvagn eller kassa. Du måste aktivt välja FLEX istället för kort eller Swish. Tycker du annorlunda så tar vi gärna emot konkreta exempel på hur vi bör ändra informationen. Tack!
Skrivet av Jafka:
Dålig idé - Ja
Syftet - Sätta oss i skuldfällan samt bibehålla detta höga priset på teknik.
Till er som funderar på att andvända FLEX. Gör inte det, vi vill ha en prissänkning. Hyr vi med FLEX, accepterar vi detta skeva pris.
Syftet är att ge ett alternativt betalningssätt. Priserna på Komplett sätter vi absolut, men samtidigt har vi en hel del i omvärlden som påverkar priserna, t ex pandemin. Vi hör vad ni säger och försöker hålla så låga priser som möjligt.
Hur menar du att FLEX bidrar till en generell prishöjning på teknik? Som vi ser det så är prispåslaget för Flex till för att täcka omkostnader för lösningen.
Skrivet av Don_Tomaso:
Tack för att ni tar er tid att svara på kommentarer!
Men nej, jag håller inte med om att ni är tydliga med totalkostnader. Ja, ni skriver ut totalkostnader men totalkostnad för full betalning av en produkt är absolut inte den som lyfts fram eller jämförs med. Kontantpriset jämförs missvisande med en hyra/abbonemangskostnad direkt under köpknappen ("Spara 1234kr", "spara" är endast relevant om man ändå tänkte sluta använda produkten efter den tiden). Väl klickat på den så visas inte totalpriset vid vanlig avbetalning på samma sätt som övriga kostnader, utan den är undangömd under tabellen (varför?). Det priset som pushas hårt för är abbonemangspriset och vad det skulle kosta till dess att man kan byta. Åter igen, det är en jämförelse mellan äpple och päron.
Allt detta tillsammans gör det svårt att se att ni vill att folk ska använda det som en avbetalningsplan. Då bör det heller inte stå "Köp". Skriv abonnera, hyr, leasa, etc. Något annat som är relaterat till att inte få behålla produkten.
Här är det också viktigt att informera kunderna att de inte behöver välja en ny produkt efter 24 mån och vad som händer då. Vi skulle säkert kunna göra det ännu tydligare. Men när du använder FLEX så köper du också produkten, dvs du äger den, vilket du inte gör när du abonnerar, hyr eller leasar.
Att vi visar beloppet man sparar OM man FLEX:ar sin produkt efter 24 månader är en avvägning mellan vad som är informativt men också vad som är säljande och får kunden att vilja läsa mer. Vi sticker inte under stol med att vi såklart vill sälja varor och tjäna pengar och då blir det en avvägning. Men med det sagt så håller vi med dig att det är lite otydligt vad totalpriset blir och över hur lång tid. Det är något vi nu har på vår to do-lista att fixa. Som du konstaterat i ett av dina senaste inlägg så sakna(des) informationen på mobil. Ett mer detaljerat svar på det kommer senare.
Skrivet av Calma:
Kolla in lånforum.se om ni vill se vad lån/avbetalningar och liknande kan leda till.
Många trasiga liv där inne.
Bara skuldsaneringstråden har nästan 2.000 sidor.
Dåligt av komplett att marknadsföra det som något positivt när det är en usel deal.
Köp inte på avbetalning om det inte gäller hus/lägenhet. Det är inte bra!
Bättre att spara ihop pengarna först.
Nu lägger du mycket egna värderingar i detta. Vi respekterar allas fria val i att betala hur man vill. Köp på avbetalning, abonnera, leasea eller allra bäst: köp med pengar du har. Om vi åsidosätter din åsikt om att avbetalningar är av ondo. Vad mer exakt är det som är en usel deal med Flex?
Skrivet av Don_Tomaso:
Men köper man på avbetalning så blir det så mycket svårare att veta hur ens ekonomi är framåt. Eller att totala kostnaden är undangömd. Det som visas är en månadskostnad, som i sig inte har någon relevans utan att veta hur många månader det gäller. Även om man vet antal månader så blir det mycket svårare att räkna ut den faktiska kostnaden.
Tekniskt sett är det samma sak. Men inte praktiskt om man ser på hur människor fungerar.
Vi ska försöka göra det så tydligt som möjligt för kunderna. Totalbeloppet står i texten under tabellen, men vi skulle kunna skriva ut hur många månader det då gäller också. Kan du beskriva/skissa hur du skulle välja att presentera de olika beloppen för att göra det tydligare?
Skrivet av backfeed:
Nu tillhör jag inte målgruppen och kommer aldrig att nyttja detta, men har likväl två frågor:
Hur går det om prylen t.ex. fått repor eller annan skada, eller saknar något tillbehör, när avtalsperioden löpt ut? Misstänker att man då måste köpa loss den för det maximala totalpriset, dvs det blir samma som om man hade valt att inte lämna tillbaka den och måste därmed betala överpris totalt sett? Det borde nog framgå väldigt tydligt kan jag tycka.
Var tar prylen vägen när den lämnats tillbaka? Ser att det är "Fairown" som har hand om det hela. Vad gör de med prylen, säljer den på begagnatmarknadsplatser? För jag kan inte se att Komplett säljer begagnat?
Bra frågor
1. Ja, om skadorna inte anses vara normal slitage så nekas FLEX-bytet och du får betala ner produkten enligt planen. Det finns info om detta här: https://www.komplett.se/kampanj/144024/om-produkten-gaar-sond... och det står tydligt vad som gäller för FLEX-byte under “Läs villkor” för respektive produkt. För en Macbook så står det exempelvis såhär:
“Enheten får inte ha några saknade komponenter och måste vara fullt fungerande, inklusive tangenter, knappar, portar och alla skärmfunktioner som representerar hårdvaru- och mjukvaruintegration, t.ex. Touch Bar och Apple True Tone. Enheten ska laddas och laddas korrekt och får inte ha några problem med den strukturella integriteten, t.ex. sprucket eller sprucket glas eller vattenskador. Originalladdaren måste behållas, strömkablarna får inte ha några fransiga eller frilagda kablar. Enheten får inte vara blockerad, iCloud-låst eller rapporteras som förlorad eller stulen. Enhetens elektroniska serienummer (ESN) måste vara rent, redo för aktivering och matcha hårdvara och mjukvara. Det får inte ändras eller "repareras", annars kan enheten inte listas. Enheten måste vara förberedd för återlämning enligt de instruktioner som erhållits vid förnyelsen.”
2. Exakt vart de kommer att säljas kan vi idag inte svara på. Men de använda produkterna går till “refurbishing” och säljs sedan där det är passande. Exakt var och hur kan komma att bero på produkttyp, skicket den aktuella produkten är i etc.
// Victor & Erik