Komplett FLEX – frågor, svar & diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av pimpy:

Oj vad arg Detta du länka till är nog inte den Thorn ja tänkte på som fanns på glada 90-talet, men jag är gammel så kanske tappat lite av mitt minne. Verkar som det återuppstått i en ny skepnad. Ha en underbar och fortsattningsvis fin kväll

Nej de har funnits kvar! Minns jag var inne för 10 år sedan och kollade vart Thorn tagit vägen och blev förvånad att de var kvar redab då.

Samma ägare idag som på 80-talet och 90-talet.

Permalänk
Medlem

Det hade varit något helt annat om man fått pengar tillbaka om varans värde överstiger en viss summa, likt en personalbil.

Permalänk
Medlem

Först lät det bra, sen när man läste villkoren - inte riktigt lika bra.

Min egna tumregel när jag sparar till någonting, säg en TV för 15000:-
Då ska jag ha sparat 30000:- innan jag köper den.

För vissa kan detta ta lång tid - det beror ju på en rad aspekter så som inkomst med mera. Men faktum är när jag ”bara” jobbade som kock så gjorde jag samma sak. Ville jag köpa något för 5000:- så sparade jag undan 10000:-

Det här med att vilja ha något NU NU NU - tro mig det har lockat mig massvis med gånger men förnuftet säger mig; har du inte pengarna ska du heller inte köpa någonting för något du inte har.

Nu pratar jag inte om husköp, nybilsköp eller andra dyrare köp - de som fattar de fattar.

Mitt råd är att spara, du vet aldrig vilka oförutsedda utgifter du kan få på vägen

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag har rensat tråden för att återgå till ämnet. Tråden handlar alltså om Komplett Flex, inte vad man generellt tycker om olika återförsäljare, vad man önskar för lagstiftning eller vad medlemmar har för inkomst. För dessa diskussioner finns mer passande trådar i det övriga forumet.

*Tråd rensad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag har rensat tråden för att återgå till ämnet. Tråden handlar alltså om Komplett Flex, inte vad man generellt tycker om olika återförsäljare, vad man önskar för lagstiftning eller vad medlemmar har för inkomst. För dessa diskussioner finns mer passande trådar i det övriga forumet.

*Tråd rensad*

OK. För att hålla det helt till Komplett Flex så hatar jag Komplett Flex och anser att det är ett parasitisk upplägg.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knotvillage:

Bedrövligt att Konplett uppmanar folk att handla på krita. Man köper bostad/utbildning på krita. Resten betalar man kontant. Har man inte råd så ska man inte handla.

Precis såå. Självklart cashar man av bilen också. Bilhandlaren blev sur när jag föreslog upplägget. Det här med Komplett Flex är nog den enda gången man kommer annonsera här. Blev en hel del badwill. Låt det bli en fråga i nästa quiz. Tycker du Komplett Flex är ett bra sätt att finansiera din teknikkonsumtion?

Permalänk
Skrivet av Don_Tomaso:

edit: Ursäkta. Jag har missuppfattat det och följande bilder förklarar det faktiskt inte så bra. Du får inte bara lämna tillbaka produkten efter 24 månader, utan du måste isåfall binda dig för ett nytt FLEX-avtal. Det ser inte ut att finnas någon annan väg ut ur FLEX utan att "köpa ut" en produkt (för överpris). Det kanske är det mest ekonomiska vid det tillfället då den resterande summan borde vara lägre än värdet på prylen? Det är dock inte säkert att så är fallet.

Ursprungligt inlägg:

För att koka ner mina kommentarer till bilder som faktiskt gör Komplett FLEX tydligt:
https://i.imgur.com/wHO6Rl9.png
https://i.imgur.com/Z3SrkNE.png

Bra inlägg.
Jag tycker de har onödigt komplicerat det hela. Jag själv skriver ofta långa inlägg som borde förkortas till en rad som det står typ: -Jag håller med

Men när det gäller affärer så vill jag ha kostnaden tydlig. Försäljaren kan mumla om delsummor hit och dit och jag säger ge mig slutsumman och jag skiter i resten.

Och när man kollar ditt inlägg så fick jag fram till att det kostar runt över 13% på att köpa produkten på avbetalning.

Angående byta ut produkt så är det väldigt otydligt. Inte för att göra en iPhone/Android diskussion. Men om man köper en värsting Android telefon så har den efter 2år tappat väldigt mycket värde. Man kommer garanterat inte få byta till den senaste Androidtelefonen för typ samma månadskostnad utan den kommer skena iväg. Men man vet inte hur mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra inlägg.
Jag tycker de har onödigt komplicerat det hela. Jag själv skriver ofta långa inlägg som borde förkortas till en rad som det står typ: -Jag håller med

Men när det gäller affärer så vill jag ha kostnaden tydlig. Försäljaren kan mumla om delsummor hit och dit och jag säger ge mig slutsumman och jag skiter i resten.

Och när man kollar ditt inlägg så fick jag fram till att det kostar runt över 13% på att köpa produkten på avbetalning.

Angående byta ut produkt så är det väldigt otydligt. Inte för att göra en iPhone/Android diskussion. Men om man köper en värsting Android telefon så har den efter 2år tappat väldigt mycket värde. Man kommer garanterat inte få byta till den senaste Androidtelefonen för typ samma månadskostnad utan den kommer skena iväg. Men man vet inte hur mycket.

Så som jag tolkar det har det tidigare abonnemanget inget att göra med kostnaden för det nästa? Så som jag förstår det så beror abonnemanget för nästa produkt enbart på den angivna kostnaden för den produkten, och inte alls på vad du betalade innan. Jag tror den enda funktionen som övergången har tror jag är att man slipper betala utlösningskostnaden för den tidigare produkten, om komplett godtar den det vill säga. Så betala nästan fullpris för en produkt i två år och sen antingen betala mycket mer än fullpris för att få behålla den eller förlora produkten och gå med på ett nytt abonnemang för att slippa straffavgiften.

Vilket är orsaken till varför detta är så parasitiskt, om jag då förstår detta korrekt. Detta kommer attrahera personer med dålig ekonomi, både i siffror och beteende. De kommer nå tvåårsdagen och antingen behöva ansluta sig till ett nytt avtal, som kanske inte är bra jämfört med vad konkurrenter kan erbjuda, eller så behöver de ha tusentals kronor redo för att lösa ut produkten.

Hade det gått att returnera produkten utan att teckna ett nytt avtal, och då slippa betala tusentals kronor i utköpningsavgift, så hade det varit lite mindre parasitiskt. Men jag hittar inte det i Kompletts beskrivning. För de som inte kan planera sin ekonomi korrekt så är en överraskningsavgift på 18 160 kronor, som för Kompletts a240 dator, en extremt stor summa. Det medför att de individerna egentligen inte har något annat val än att teckna ett nytt abonnemang med Komplett Flex för att de kommer inte ha råd att köpa sig fria.

Jag tror detta är det vidrigaste systemet för att låsa in personer jag någonsin sett i Sverige utanför bostadsmarknaden.

Edit: Tydligen kommer det som en fortsatt avbetalning och inte en engångskostnad. Det kommer väl i alla fall skydda några. Fortfarande riktigt smutsigt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Förstår inte alls hur det här är bättre än vanlig avbetalning.
Jag skulle alltså betala nästan fullt pris för en produkt och sedan lämna tillbaka den, hur är det bättre än att ta en vanlig avbetalning och kunna sälja produkten själv när man tycker det är dags?

Nu tycker jag avbetalningar av alla slag är väldigt dumt om det inte är för något som verkligen behövs, boende osv.
Så att försöka få någon att fastna i mer än det vanliga avbetalnings-träsket genom att luras med att det blir billigare om du byter ut din produkt om 24månader så att dom kan fortsätta fakturera dig och hoppas på att kunna slänga dit en förseningsavgift låter illa i mina öron.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Går alltsammans genom KomplettBank? I så fall är det ett stort nej för mig. Bedrövlig "bank" som inte svarar på mail och bara har telefontid 4 timmar om dagen. Känns som om hela affärsidén är påminnelseavgifter.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FreddyK:

Förstår inte alls hur det här är bättre än vanlig avbetalning.
Jag skulle alltså betala nästan fullt pris för en produkt och sedan lämna tillbaka den, hur är det bättre än att ta en vanlig avbetalning och kunna sälja produkten själv när man tycker det är dags?

Nu tycker jag avbetalningar av alla slag är väldigt dumt om det inte är för något som verkligen behövs, boende osv.
Så att försöka få någon att fastna i mer än det vanliga avbetalnings-träsket genom att luras med att det blir billigare om du byter ut din produkt om 24månader så att dom kan fortsätta fakturera dig och hoppas på att kunna slänga dit en förseningsavgift låter illa i mina öron.

Som någon skrev. Det är typ leasing med option att köpa loss.

Permalänk
Medlem

jag vet en kompis som hade Telenor Flex och smidigt upplägg att alltid ha senaste iFånen.
först teckna ett t 24 månader avtal få telefonen efter 12 månader skicka in den och få en ny och avtalet förnyades med 24 månader.

nånting åt det hållet var det... jag var skälv nära att hoppa på det men jag vill äga/behålla telefonen efter samt, då är det bättre med en ren avbetalning om man inte kan köpa kontant

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att avbetalning är lite som alkohol: så länge det konsumeras med måtta så blir det inga större problem samtidigt som det inte är det hälsosammaste att göra ("finansiellt hälsosammast" som i fallet med avbetalning).

Samtidigt så kan det rätt snabbt gå ut för för den som ej kan hantera alkohol/avbetalning och det är som sagt var ett stort samhällsproblem som drabbar de drabbade såväl som nära och kära i processen.

Själv har jag använt avbetalning ett flertalet gånger men då BARA i max 12 månader (oftast 3 eller 6 månader) och betalat av den prylen innan nästa pryl med avbetalning. Aldrig två prylar på avbetalning samtidigt. Återigen: lagom konsumtionsnivå så fungerar det.

Folk pratar om att "avbetalning är dyrare" och det är det och vad du egentligen betalar för är "förhöjda livskvalitén flera månader tidigare" om tanken är att det du "köpt" är till för att höja livskvalitén.

I vissa fall kan vi till och med prata om att "förbättra livet fortare" (t.ex. köpa löpband på avbetalning så du kan börja löpa denna vecka istället för 6 månader senare). Du vill inte ens veta hur bra kondition du hinner få på bara sex månader med ett vettigt löpband!

Med allt detta sagt så anser jag att köper du något på avbetalning så ska det också innebära att du ÄGER varan vid första köpet och inte någon form av "uthyrning" eller "leasing" eller andra lämpliga juridiska termer.

Således är Komplett Flex INTE att rekommendera enligt min tolkning om dess "köpvillkor". Det krånglar också till det i onödan vilket jag tycker ger skenet av potentiell "vilseledande marknadsföring".

"Jag investerar endast i det jag förstår mig på" - Warren Buffet. Ett år investerade han i Heinz ketchup - det går att förstå sig på. Komplett Flex är krångligare än ketchup!

P.S. Jag kan INTE stava "ketschup"

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Till er alla som ifrågasätter Sweclockers beslut att sprida sådana här affärsidéer vidare och/eller Komplett mfl företags avsaknad av egna moraliska värderingar säger jag bara.
BRA JOBBAT!

De svar jag läser från bla Komplett är helt i linje vad man kan förvänta sig, det svar de skickar visar på bristen på ansvarstagande mot något annat än budget i företaget och att man gömmer sig bakom lagstiftningen som legitimerande förklaring.

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot avbetalning. Bra att alternativet finns.
Däremot gillar jag inte denna idé om att låsa in kunden till att konsumera mer (och dyrare) bara för att.
Detta påverkar inte de som har råd att köpa. De köper kontant.
Detta påverkar de som redan har problem att spara och köpa grejer. Vilket bara förvärrar deras situationer. Komplett vill tjäna pengar på detta. = Grisigt enligt mig.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Varför i helvete tar ni bort mina inlägg??!!
Det är inget regelbrott? Inte off topic?

Är sweclockers styrt av komplett eller??

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av totte1015:

Varför i helvete tar ni bort mina inlägg??!!
Det är inget regelbrott? Inte off topic?

Är sweclockers styrt av komplett eller??

Tråden handlar om Komplett Flex och det är givetvis fritt fram att tycka vad man vill om tjänsten, så länge man motiverar varför och bidrar till diskussionen. Samma regler gäller här (se regel §1.6) som i det övriga forumet.

Komplett har en egen tråd för generell feedback om butiken och det finns ett helt forum tillägnat för frågor och synpunkter till oss på Swec.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

@Dimestam
Saxat från nyheten

Citat:

Komplett FLEX gör det möjligt att välja bland tusentals produkter och klicka hem den senaste tekniken till en förmånlig månadskostnad, istället för att tvingas betala hela summan på en gång. Totalpriset visas tydligt i kundvagnen och det finns inga dolda avgifter.

Nu verkar det ju inte som att det finns något totalpris alls i kundvagnen. Du måste gå vidare till kassan som kräver inloggning och är endast ett klick bort från ett fullföljande av beställningen innan du kan se totalpris och löptid på avbetalningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Tråden handlar om Komplett Flex och det är givetvis fritt fram att tycka vad man vill om tjänsten, så länge man motiverar varför och bidrar till diskussionen. Samma regler gäller här (se regel §1.6) som i det övriga forumet.

Komplett har en egen tråd för generell feedback om butiken och det finns ett helt forum tillägnat för frågor och synpunkter till oss på Swec.

Tycker att jag bidrog tillräckligt när jag varnar för att komplett har villkor som inte är skrivna någonstans.
Och komplett FLEX ingår ju på samma sida som Komplett, och som tidigare nämnt i tråden är det en gråzon detta med FLEX, så därför vill jag "bidra" med att folk ska vara aktsamma för deras villkor.

Men för att ämna konkret för Flex, farsan tänkte köpa en dator via det sättet, men det blir ingenting med det nu när man har lärt sig hur dom funkar.

Permalänk
Inaktiv

Tänk om man hade haft en fokusgrupp här på Sweclockers. Frågat medlemmarna här: Vi har tänkt ut ett nytt sätt att finansiera din teknikkonsumtion. Så här ser förslaget ut. BOMBA oss med synpunkter och feedback. Som tack får ni annonsera gratis på Sweclockers marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag tycker att avbetalning är lite som alkohol: så länge det konsumeras med måtta så blir det inga större problem samtidigt som det inte är det hälsosammaste att göra ("finansiellt hälsosammast" som i fallet med avbetalning).

Samtidigt så kan det rätt snabbt gå ut för för den som ej kan hantera alkohol/avbetalning och det är som sagt var ett stort samhällsproblem som drabbar de drabbade såväl som nära och kära i processen.

Själv har jag använt avbetalning ett flertalet gånger men då BARA i max 12 månader (oftast 3 eller 6 månader) och betalat av den prylen innan nästa pryl med avbetalning. Aldrig två prylar på avbetalning samtidigt. Återigen: lagom konsumtionsnivå så fungerar det.

Folk pratar om att "avbetalning är dyrare" och det är det och vad du egentligen betalar för är "förhöjda livskvalitén flera månader tidigare" om tanken är att det du "köpt" är till för att höja livskvalitén.

I vissa fall kan vi till och med prata om att "förbättra livet fortare" (t.ex. köpa löpband på avbetalning så du kan börja löpa denna vecka istället för 6 månader senare). Du vill inte ens veta hur bra kondition du hinner få på bara sex månader med ett vettigt löpband!

Med allt detta sagt så anser jag att köper du något på avbetalning så ska det också innebära att du ÄGER varan vid första köpet och inte någon form av "uthyrning" eller "leasing" eller andra lämpliga juridiska termer.

Således är Komplett Flex INTE att rekommendera enligt min tolkning om dess "köpvillkor". Det krånglar också till det i onödan vilket jag tycker ger skenet av potentiell "vilseledande marknadsföring".

"Jag investerar endast i det jag förstår mig på" - Warren Buffet. Ett år investerade han i Heinz ketchup - det går att förstå sig på. Komplett Flex är krångligare än ketchup!

P.S. Jag kan INTE stava "ketschup"

Jag anser att endast livsavgörande köp kan köpas med kredit 3, 6 eller 12 månader.
Är det livsavgörande med den senaste TV-apparaten eller kan det duga med en 40” från blocket för 500:- så länge?

Kan jag börja löpa nu utan löpband om jag köper mig ett par broddar medan jag väntar på att ha sparat ihop till ett löpband?

Jag har inte råd med en blodtrycksmätare som skulle kunna vara livsavgörande - skulle jag kunna få låna de pengarna av en familjemedlem, arbetskamrat eller vän innan jag ens funderar på krita?

Nej och åter nej till avbetalning. Har man inte råd så ska man inte köpa - man ska spara, enligt mig. Medan man sparar kan det dyka upp en oförutsedd avgift eller två, då sitter du där med dina sparade pengar att ta av. Vad gör det? Jo du får skjuta upp ditt produktköp med 1, 3, 8 månader - och?

Man vet inte att man är alkoholist förrän man sitter i skiten och även då förnekar man det - exakt samma sak med de som sitter i den s.k lyxfällan. Att uppmana till kreditköp är bara dumt, tycker jag.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Komplett.se

Vi är lite långsamma på att svara här men vi läser och diskuterar allt som skrivs. Dagens måndagsmöten med kollegorna har till stor del kretsat allt intressant som skrivs i denna tråd. Vi är uppriktigt sagt väldigt tacksamma över att så många vill dela sina åsikter om Flex (och banker, om avbetalningar är djävulens påfund, sin privata inkomst och allt annat )

Vi fortsätter följa upp i tråden med diskussion och besvara frågor så hang in there

Skrivet av Blobster:

Det har aldrig varit en vettig affär hur man än betalar på Komplett, webhallen & klarna är mycket bättre, de är mindre giriga.

Om du ser FLEX som en ren avbetalning så står vi ganska bra mot ex: Klarna. Jag tog en kik och den effektiva räntan blir ungefär densamma. Klarna (via webhallen) har 9,99% + uppläggningsavgift på 299kr och en månatlig aviavgift på 29kr. Beroende på produkt och löptid så har du någonstans mellan ca 10-14% ränta med Flex. Men det varierar från produkt till produkt.

Skrivet av flashen:

Märklig post på förstasidan, förstår det är sponsring men ändå, att förespråka avbetalning tycker jag är väldigt fel. Speciellt när så många har dålig ekonomi och lockas på det här sättet då dom inte förstår bättre, på gränsen till att @komplett borde skämmas imo.

Utveckla gärna mer hur du menar. Med FLEX vänder vi oss inte till ekonomiskt svara utan till kunder som kan tänka sig att abonnera på den senaste teknik och kan tänka sig att betala för att slippa krånglet med att värdera en produkt och sälja den begagnat. Flex är inte för alla och inget vi skulle rekommendera om man har en osäker eller ansträngd ekonomi.

Skrivet av norrby89:

Asså hur man än vrider och vänder på det så är det en otroligt dålig affär =/ Sure om man väl skulle byta säg tv eller laptop vartannat år så förlorar man ändå en hel del på det. då man lika bra kan köpa den för original pris, sälja den för 50-70% efter 24 månader och då köpa nytt.

ända positiva med detta är att det säkert är bekvämt, men kostar en del istället. (i förutsättning att man är pedantisk med prylar hemma och byter ut vald produkt oavsett vartannat år.

Du har rätt i din spaning. Vi ser Flex som ett smidigt produktabonnemang där tydlighet i månadskostnad, minimalt med “krångel”, att man har det senaste och att de tidigare produkterna kommer till användning -utan att man själv behöver sälja av det, är något man värdesätter.

Skrivet av Ragnarok:

Det här togs emot väl av Sweclockers medlemmar, det får @komplett vara väldigt nöjda med

Ja, detta är en guldgruva av feedback och kritik som vi kan använda för att göra Flex och all info om det, ännu bättre. Så ja, även om det bitvis är svidande (och befogad) kritik så är vi nöjda

Skrivet av Don_Tomaso:

Hm... Så man kan inte avsluta hyrandet utan kan bara avsluta ett flexande med att betala fullpris+ för en produkt? Vad händer om du istället för att lösa ut en dator för 20.000kr "byter" till en pryl för 500kr?

Det stämmer, du måste betala ner produkten till 0 eller Flexa. Men du kan flexa från en dyrare till en billigare produkt. Byt din dyra OLED TV mot en enkel chromebook -det är styrkan med Flex att det är just flexibelt

Skrivet av Dem8n:

Djävulens bank, Resurs Bank står bakom det hela, viktigt att tänka på för er som ens funderar på att nappa på kroken.
Jag kan bara starkt avråda samtliga medlemmar från att skaffa detta ”abonnemang”, det är betydligt bättre och billigare att köpa produkten och när ni lessnat sälja den vidare, det är lättare än många tror att sälja saker.
Sen gör ni såklart som ni själva vill med eran ekonomi.

T.ex MacBook Air 13 (2020) 256GB rymdgrå 8808kr total kostnad över 2 år, den kostar 11990kr ny och säljs på Tradera för runt 7000kr. Hyfsat dålig affär med andra ord att ”flexa” den.

Vill du behålla datorn själv betalar du 13212kr
Du betalar alltså 10,19% mer för datorn.

Skulle du ha köpt den för 11990kr och sålt den för 7000kr så har du ju bara betalat 4990kr för den, flexar du den ner till noll och sedan säljer den för 7000kr har du betalat 6212kr för den.

Kan du berätta mer vad du gillar med just valet av bank?
Vissa produkter kan ha ett andrahandsvärde som gör det potentiellt smartare att inte räkna med att byta ut produkten efter 24 månader. Macbooken är kanske ett sådant exempel. Då är det såklart smartare att se Flex som en avbetalningsplan istället för ett produktabonnemang.
Den “effektiva räntan” på ca 10-14% är i linje med andra kreditgivare som ex: Klarna. Se mitt räkneexempel ovan till @Blobster

Skrivet av pv2b:

Väldigt otydligt upplägg.

För det första är 24 månader en väldigt kort tid för många sorters produkter. Vem är det som behåller sin PC, TV, bildskärm kortare tid än 2 år egentligen? Alla dessa produktkategorier har en betydligt längre livslängd. Om det inte är totalt skräp man köper, alltså.

Och är det bara efter exakt 24 månader man får byta sin produkt? Vad händer om man vill byta ut den efter 18 månader, eller 30 månader? Är det kört då?

Om man byter in sin vara, får man någon slags "credit" man kan använda mot sitt nya köp? Måste man byta produkt, eller kan man bara säga "nej, nu skiter jag i det här", lämna tillbaka sin grej och vara fri från avtalet? Risken är att man fastnar i ekorrhjulet... tills att man köper sig ur det, men utan att "flexa".

Kan man köpa sig ur avtalet på något sätt, så man kan sälja grejerna själv utan att sälja grejer som man själv inte äger?

Obegripligt, dåligt förklarat, och det framgår inte ens av villkoren, då står det bara vad man som konsument behöver göra, t.ex. inte vattenskada datorn etc.

Gör om, gör rätt, och förklara så att folk förstår hur det här upplägget funkar.

Tack för att du sätter fingret på saker som är otydliga. Här får vi uppenbarligen gå tillbaka och förtydliga oss lite.
För att besvara dina frågor. Att byta produkt gör du efter 24 månader, den perioden är inte valbar. Är det något du hellre skulle se, att man skulle kunna välja tidsfönster för bytet?
Du måste inte byta produkt, men gör du inte det så får du betala ner produkten till 0. Antingen fortsätter du varje månad eller så betalar du en klumpsumma, något du kan göra när du vill. Redan dag 2 av avtalet om du så vill.

Du kan tekniskt sett göra vad du vill med produkten du köper med Flex. Du äger den från dag ett och kan sälja den direkt och sedan betala ner den per månad eller i klump. Valet är ditt. Men om du gör dig av med produkten så kan du inte byta in den efter 2 år.

Skrivet av sniglom:

Jaså har komplett hakat på netonnets hyrkoncept?
Är det för att båda använder sig av resurs?

Nej, vi lanserade Flex i maj förra året
Men spaningen är att avbetalningar, produktabonnemang och hyra verkar vara en intressant trend i marknaden.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Om ni verkligen menar det ni säger med att Flex ska vara för de som vill ha senaste teknik mm, så gör det enkelt, de som har ett flex abonnemang får förhandsköp på senaste teknik, övriga kunder får vänta 1 vecka. Enkelt och tydligt, gör det till en premium produkt som ni beskriver här att det är, snabb hemleverans, senaste tekniken, mm mm.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elakekocken:

Jag anser att endast livsavgörande köp kan köpas med kredit 3, 6 eller 12 månader.
Är det livsavgörande med den senaste TV-apparaten eller kan det duga med en 40” från blocket för 500:- så länge?

Kan jag börja löpa nu utan löpband om jag köper mig ett par broddar medan jag väntar på att ha sparat ihop till ett löpband?

Jag har inte råd med en blodtrycksmätare som skulle kunna vara livsavgörande - skulle jag kunna få låna de pengarna av en familjemedlem, arbetskamrat eller vän innan jag ens funderar på krita?

Nej och åter nej till avbetalning. Har man inte råd så ska man inte köpa - man ska spara, enligt mig. Medan man sparar kan det dyka upp en oförutsedd avgift eller två, då sitter du där med dina sparade pengar att ta av. Vad gör det? Jo du får skjuta upp ditt produktköp med 1, 3, 8 månader - och?

Man vet inte att man är alkoholist förrän man sitter i skiten och även då förnekar man det - exakt samma sak med de som sitter i den s.k lyxfällan. Att uppmana till kreditköp är bara dumt, tycker jag.

Jag har inte uppmanat till avbetalning som förstnämnda betalmetod.

Jag har sagt att den som kan hantera det kan nyttja dess fördelar: börja konsumera nu istället för flera månader senare vilket i vissa fall kan ses som en investering som exemplet med löpband då vissa inte vill löpa utomhus i storstäder och andas in avgaser och ej har nära till friluftsliv.

Jag har dessutom konkretiserat det i att veta om du kan hantera det eller ej: betala av max en pryl i taget under 3, 6 eller 12 månader. Klarar man ej av det utan känner hela tiden att man vill lägga till en liten pryl på samma avbetalning, ja då är man helt klart på väg utför med flera avbetalningar samtidigt och senare en potentiell lyxfällankandidat.

Alkoholism är mycket klurigare och kan vara relativt olika för olika människor i vad det innebär. Att man alltid går och handlar mer och oftare alkohol än övriga livsmedel skulle jag säga är en indikator på att man är på väg åt fel håll i livet då det kommer från faktumet att man dricker så mycket och/eller så ofta där man samtidigt känner att man hela tiden måste fylla på sitt lager.

Det är en riskkalkyl och individuell livsfråga i huruvida man bara vill leva sitt liv genom att spara ihop pengar i väntan på oförutsedda utgifter vilket jag personligen tycker är en riktig tråkig finansiell livsåskådning. Betyder inte nu att jag tycker att man alltid skall ha 0 kronor kvar på kontot i slutet av varje månad. Långt därifrån.

Det finns alltid en medelväg och något som är så fint i det svenska språket: lagom avbetalningskonsumtion och lagom sparande!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag håller med en del av kritiken, men är inte 10 % ränta på två år (OM det nu är den nivån som gäller) rätt bra jämfört med rent kreditköp? Tror jag har 10-15 % per år på mitt kort i varje fall. Sedan får man en option som har ett litet värde (men om produkten du köper är skräp dock inte reklamerbar dvs ej fel i vara och andrahandsvärdet därför är typ noll så kan man lösa ut optionen).

Någon som har koll på den faktiska effektiva räntan och hur den står sig mot kreditkorten?

Edit: ser nu Kompletts svar där de menar att den effektiva räntan är jämförbar. Då är erbjudandet inte lika bra som jag först uppfattade (men det vore ju orimligt med halva kreditkostnaden så länge krediträntan är något sånär nära räntan vid fri konkurrens) men ändock inte så illa om man nu överväger kreditköp.

Permalänk
Medlem

Nu märkte jag ytterligare en sak. Om du köper från en telefon så visas aldrig totalpriset för full avbetalning. Aldrig. Inte ens kassan. Kanske visas det i orderbekräftelsen när man har skrivit på avtalet, men det ville jag inte testa. I kassan står bara priset fram till och med den 24 månaden.

Kundvagn och kassa ser ut så här (edit: satte ihop bilderna så att de inte skulle vara så hemskt stora, ursäkta):

Notera här också att handkontrollerna som har en betydligt högre månadskostnad faktiskt är billigare än Xboxen kontant. Ointuitivt nog så bidrar de även också mindre till totalpriset än Xboxen (trots högre pris per månad!!) i och med att de förkortar den totala löptiden när man lägger till dem i kundvagnen.

Är det detta som ni @Komplett kallar tydligt? Att månadspriset som är det som visas inte har mycket relevans till totalpriset, och att inget totalpris finns över huvud taget? Det här kan omöjligen vara lagligt.

Permalänk
Medlem

@Komplett
Vad händer om jag beställer två stycken Flex-produkter? Efter 24 månader, kan jag välja att byta den ena av dem och behålla den andra eller måste jag göra samma sak med båda? Det skulle ju isåfall antagligen påverka kvarvarande skuld, löptid och/eller månadspris.

Jag hittar ingenting om detta i någon FAQ. De fullständiga försäljningsvillkoren som länkas till från kassan nämner inte FLEX en enda gång. Och all text jag hittar i kundvagnen, FAQ och i kassan pratar om "produkten" i singular.

Permalänk
Medlem

@Komplett
I kassan kan man välja leveranssätt. Väljer jag hemleverans för 99kr så bakas detta också in i månadspriset. Här är ett exempel på två st "Xbox Series S".
Med frakt

Utan frakt

I den lilla tabellen står det "Frakt 99,00", men för att lista ut vad frakten egentligen kostar så måste jag växla fram och tillbaka mellan olika fraksätt. Vi kan se här att frakten på 99kr översätts magiskt till 5kr/mån. Utslaget på 24 månader så blir det 120kr. Utslaget på 33 månader (vilket tydligen är den fulla löptiden i det här fallet ¯\_(ツ)_/¯ ) så kostar frakten på 99kr egentligen 165kr (detta totalpris och löptid står i liten text, inbakad i ett stort stycke text, i en ruta brevid tabellen med priser som fångar ens uppmärksamhet).

Glasklart!

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av POMAH:

Tror dem flesta har inget emot att komplett gör så här, de är ett företag som är fria att agera som de vill. Det folk är upprörd över (enligt mig) det är att det ser ut som Swec uppmanar att köpa på kredit eller uppmuntrar till detta genom att ha denna artikel och publicera den på det sättet som det görs.

Vi eller SweClockers uppmanar ingen att köpa på kredit. Vi på Komplett marknadsför det absolut, som ett alternativ till att betala direkt. Den här tråden är till för att diskutera kring vårt koncept med FLEX och att samla upp frågor som ni har. Det är jättebra att vi får så mycket feedback från er, som vi kan använda för att förbättra tjänsten, så att det bättre passar kunderna. FLEX är ett alternativ till att betala ditt köp och kan vara smidigt om du vill byta produkt efter 24 mån. Tror du att du inte vill byta produkt efter 24 mån, kanske det är bättre att betala hela beloppet direkt istället.

Skrivet av kirigoe:

Bra att ni är här och svarar på frågor och bemöter kritiken och att ni verkar intresserade av feedbacken. Med det sagt, är det inte just det fetstilade som är problemet här? När ni går ut på bred front och marknadsför FLEX så gör ni det till alla kunder, eller hur? Och i min hjärna är det just de köpsvaga konsumenterna med dålig ekonomi som lockas av upplägget, någon med bra ekonomi vill väl betala minsta möjliga kostnad för varan och betalar då direkt?
Riksdagen lagstadgade den 1 juli 2020 att handel på kredit inte ska vara det första valet för konsumenten, och jag räknar med att ni följer den lagen, men det visar just på att det är väldigt problematiskt med kreditupplägg för konsumenter och att branschen inte har skött detta tillräckligt bra. Då känns FLEX bara som ännu ett sätt att utnyttja konsumenten, inte att erbjuda någonting bättre.

Vi har målgrupper som vi riktar in oss på, t ex personer som gillar gaming och datorer. Men det är också upp till var och en som individ att ta ställning till om ett betalningsalternativ är bra för denne eller inte. Samhället har ju utvecklats mycket från att äga produkter till att ha tillgång till produkter. T ex Spotify som gör musik tillgängligt eller t ex Microsoft som erbjuder spel via en prenumerationstjänst. Så vi vill självklart ha ett alternativ där också om nu kunder föredrar att betala per månad istället för hela beloppet med en gång. Det är ett alternativ och upp till var och en om det passar en själv.
Självklart följer vi lagen. Flex är ett av många betalningsalternativ och lyfts aldrig fram som det primära alternativet på produktsidor, kundvagn eller kassa. Du måste aktivt välja FLEX istället för kort eller Swish. Tycker du annorlunda så tar vi gärna emot konkreta exempel på hur vi bör ändra informationen. Tack!

Skrivet av Jafka:

Dålig idé - Ja

Syftet - Sätta oss i skuldfällan samt bibehålla detta höga priset på teknik.

Till er som funderar på att andvända FLEX. Gör inte det, vi vill ha en prissänkning. Hyr vi med FLEX, accepterar vi detta skeva pris.

Syftet är att ge ett alternativt betalningssätt. Priserna på Komplett sätter vi absolut, men samtidigt har vi en hel del i omvärlden som påverkar priserna, t ex pandemin. Vi hör vad ni säger och försöker hålla så låga priser som möjligt.

Hur menar du att FLEX bidrar till en generell prishöjning på teknik? Som vi ser det så är prispåslaget för Flex till för att täcka omkostnader för lösningen.

Skrivet av Don_Tomaso:

Tack för att ni tar er tid att svara på kommentarer!

Men nej, jag håller inte med om att ni är tydliga med totalkostnader. Ja, ni skriver ut totalkostnader men totalkostnad för full betalning av en produkt är absolut inte den som lyfts fram eller jämförs med. Kontantpriset jämförs missvisande med en hyra/abbonemangskostnad direkt under köpknappen ("Spara 1234kr", "spara" är endast relevant om man ändå tänkte sluta använda produkten efter den tiden). Väl klickat på den så visas inte totalpriset vid vanlig avbetalning på samma sätt som övriga kostnader, utan den är undangömd under tabellen (varför?). Det priset som pushas hårt för är abbonemangspriset och vad det skulle kosta till dess att man kan byta. Åter igen, det är en jämförelse mellan äpple och päron.

Allt detta tillsammans gör det svårt att se att ni vill att folk ska använda det som en avbetalningsplan. Då bör det heller inte stå "Köp". Skriv abonnera, hyr, leasa, etc. Något annat som är relaterat till att inte få behålla produkten.

Här är det också viktigt att informera kunderna att de inte behöver välja en ny produkt efter 24 mån och vad som händer då. Vi skulle säkert kunna göra det ännu tydligare. Men när du använder FLEX så köper du också produkten, dvs du äger den, vilket du inte gör när du abonnerar, hyr eller leasar.
Att vi visar beloppet man sparar OM man FLEX:ar sin produkt efter 24 månader är en avvägning mellan vad som är informativt men också vad som är säljande och får kunden att vilja läsa mer. Vi sticker inte under stol med att vi såklart vill sälja varor och tjäna pengar och då blir det en avvägning. Men med det sagt så håller vi med dig att det är lite otydligt vad totalpriset blir och över hur lång tid. Det är något vi nu har på vår to do-lista att fixa. Som du konstaterat i ett av dina senaste inlägg så sakna(des) informationen på mobil. Ett mer detaljerat svar på det kommer senare.

Skrivet av Calma:

Kolla in lånforum.se om ni vill se vad lån/avbetalningar och liknande kan leda till.
Många trasiga liv där inne.
Bara skuldsaneringstråden har nästan 2.000 sidor.

Dåligt av komplett att marknadsföra det som något positivt när det är en usel deal.

Köp inte på avbetalning om det inte gäller hus/lägenhet. Det är inte bra!
Bättre att spara ihop pengarna först.

Nu lägger du mycket egna värderingar i detta. Vi respekterar allas fria val i att betala hur man vill. Köp på avbetalning, abonnera, leasea eller allra bäst: köp med pengar du har. Om vi åsidosätter din åsikt om att avbetalningar är av ondo. Vad mer exakt är det som är en usel deal med Flex?

Skrivet av Don_Tomaso:

Men köper man på avbetalning så blir det så mycket svårare att veta hur ens ekonomi är framåt. Eller att totala kostnaden är undangömd. Det som visas är en månadskostnad, som i sig inte har någon relevans utan att veta hur många månader det gäller. Även om man vet antal månader så blir det mycket svårare att räkna ut den faktiska kostnaden.

Tekniskt sett är det samma sak. Men inte praktiskt om man ser på hur människor fungerar.

Vi ska försöka göra det så tydligt som möjligt för kunderna. Totalbeloppet står i texten under tabellen, men vi skulle kunna skriva ut hur många månader det då gäller också. Kan du beskriva/skissa hur du skulle välja att presentera de olika beloppen för att göra det tydligare?

Skrivet av backfeed:

Nu tillhör jag inte målgruppen och kommer aldrig att nyttja detta, men har likväl två frågor:

  1. Hur går det om prylen t.ex. fått repor eller annan skada, eller saknar något tillbehör, när avtalsperioden löpt ut? Misstänker att man då måste köpa loss den för det maximala totalpriset, dvs det blir samma som om man hade valt att inte lämna tillbaka den och måste därmed betala överpris totalt sett? Det borde nog framgå väldigt tydligt kan jag tycka.

  2. Var tar prylen vägen när den lämnats tillbaka? Ser att det är "Fairown" som har hand om det hela. Vad gör de med prylen, säljer den på begagnatmarknadsplatser? För jag kan inte se att Komplett säljer begagnat?

Bra frågor
1. Ja, om skadorna inte anses vara normal slitage så nekas FLEX-bytet och du får betala ner produkten enligt planen. Det finns info om detta här: https://www.komplett.se/kampanj/144024/om-produkten-gaar-sond... och det står tydligt vad som gäller för FLEX-byte under “Läs villkor” för respektive produkt. För en Macbook så står det exempelvis såhär:

“Enheten får inte ha några saknade komponenter och måste vara fullt fungerande, inklusive tangenter, knappar, portar och alla skärmfunktioner som representerar hårdvaru- och mjukvaruintegration, t.ex. Touch Bar och Apple True Tone. Enheten ska laddas och laddas korrekt och får inte ha några problem med den strukturella integriteten, t.ex. sprucket eller sprucket glas eller vattenskador. Originalladdaren måste behållas, strömkablarna får inte ha några fransiga eller frilagda kablar. Enheten får inte vara blockerad, iCloud-låst eller rapporteras som förlorad eller stulen. Enhetens elektroniska serienummer (ESN) måste vara rent, redo för aktivering och matcha hårdvara och mjukvara. Det får inte ändras eller "repareras", annars kan enheten inte listas. Enheten måste vara förberedd för återlämning enligt de instruktioner som erhållits vid förnyelsen.”

2. Exakt vart de kommer att säljas kan vi idag inte svara på. Men de använda produkterna går till “refurbishing” och säljs sedan där det är passande. Exakt var och hur kan komma att bero på produkttyp, skicket den aktuella produkten är i etc.

// Victor & Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

@Komplett kan ni svara på mina funderingar på mitt tidigare inlägg. #19465184