Permalänk
Medlem

Köpråd DAC

Söker efter en billig och bra DAC till ett par aktiva högtalare, inte inköpt ännu men blir troligtvis ett par Mackie MR524.

Krav:
- Balanserade line outputs (vill så långt som möjligt undvika ground loops)
- Optical input (usb innebär så ofta drivrutinsproblem)
- Headphone output (bryr mig inte om kvaliteten på detta, ingen super-duper headphone amp behövs, bara en basic output)

Finns det något sådant som inte kostar hundratals €? Jag tycker det verkar som simpla krav men tamejfan jag hittar inget som uppfyller alla krav och inte är helt löjligt svindyrt?

Typ en Focusrite Scarlett Solo ifall den hade en optical input skulle vara perfekt.

Permalänk
Skrivet av hg:

- Optical input (usb innebär så ofta drivrutinsproblem)
(...)
Typ en Focusrite Scarlett Solo ifall den hade en optical input skulle vara perfekt.

Nu kör jag i ärlighetens namn inte Windows på den dator där jag har min Focusrite ADC/DAC, men jag har aldrig varit med om drivrutinsproblem med den: den följer USB Audio Class och kräver därför inte tredjepartsdrivrutiner i moderna operativsystem. Hitta något ställe med bra öppet köp-policy och testa i några veckor.

Permalänk

DAC

Hei H du kan jo ta en titt på TOPPING E30 dac 32bit/768k m/remoteC den har en meget flott klang med en 3d aktig lyd, har den selv på mine Klipsch R-41pm.I tester også topp score!Jeg er en gammel hi-fi mann av den kresene typen.Ja har også hodetelefon dacen fra topping l30 som er perfekt til beyerdynamic amiron home.Vel prisen ikke høy ca 1700 noe å tenke på det.Mvh

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att lösa men inte utan att det kostar nån tusing om det ska vara vettiga prylar, man kan ju också ha 2 burkar, en dac och en förförstärkare/hörlursförstärkare med balanserad linjeutgång och det går även att bygga en kombination själv, det finns flera halvfabrikat som man i princip ska koppla ihop det och placera i en låda men jag tror inte du klarar av att hitta nått under åtminstone €200 om du ska ha balanserad utgång, för ca €300, 3000kr börjar det gå att hitta färdiga apparater skapligt lätt.

Du kan ju även skaffa nått med obalanserad utgång och göra om signalen till balanserad endera via elektronik eller en transformator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle definitivt sikta på nåt av Toppings prylar. Mäter jävligt bra till bra pris. Har själv en D30 Pro som jag kör balanserat direkt till slutsteget. Går att välja att förbikoppla preampen men för min del är det guld att bara ha en RPI USB till DAC o sen balanserat in i slutsteg.

https://www.amazon.se/D30-Pro-avkodningschips-koaxialavkodare...

EDIT, såg du skulle ha hörlursutgång så då funkar inte den ovan...

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hg:

Söker efter en billig och bra DAC till ett par aktiva högtalare, inte inköpt ännu men blir troligtvis ett par Mackie MR524.

Krav:
- Balanserade line outputs (vill så långt som möjligt undvika ground loops)
- Optical input (usb innebär så ofta drivrutinsproblem)
- Headphone output (bryr mig inte om kvaliteten på detta, ingen super-duper headphone amp behövs, bara en basic output)

Finns det något sådant som inte kostar hundratals €? Jag tycker det verkar som simpla krav men tamejfan jag hittar inget som uppfyller alla krav och inte är helt löjligt svindyrt?

Typ en Focusrite Scarlett Solo ifall den hade en optical input skulle vara perfekt.

"Billig och bra" är klurigt i tekniksammanhang. Uttrycket "du får vad du betalar för [upp till en viss gräns]" stämmer bra i detta fall.

Om du känner dig lite ekonomiskt modig så kan jag varmt rekommendera: https://www.thomann.de/se/adam_t7v.htm istället för Mackie - båda är i "budgetkategorin". Sedan klarar du dig bra med Focusrite Solo eller Audient iD4. De har inga USB-problem.

Ljud är så sjukt psykoakustiskt efter en viss gräns (ja, typ alla kan höra vad som låter lågupplöst och "dåligt" helt enkelt) där vissa kan lätt inbillas/luras att något låter plötsligt bättre bara för att det är "dyrare", "mer ansett varumärke".

Men vill du ha det mest "ljudrenaste" som finns så är Topping D90 tydligen det minst harmoniskt förvrängda som finns just nu enligt AudioScienceReview.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för alla tips allihopa. Efter många om och men blev det sist och slutligen beställt en Motu M2. Fick ge upp med kravet på optisk input då det, i kombination med andra krav, helt enkelt blev för dyrt. Denna hade iaf bra recensioner överallt och inga rapporterade USB problem.

Angående högtalarna så funderade jag länge på Adam T5V eller T7V också, men jag hittade många många rapporter om att de väsnas rätt mycket i standby läge, och sånt brus är jag ganska så allergisk mot, även om högtalarna i sig nog är lite bättre än Mackie:s (fast också dyrare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Tackar så mycket för alla tips allihopa. Efter många om och men blev det sist och slutligen beställt en Motu M2. Fick ge upp med kravet på optisk input då det, i kombination med andra krav, helt enkelt blev för dyrt. Denna hade iaf bra recensioner överallt och inga rapporterade USB problem.

Angående högtalarna så funderade jag länge på Adam T5V eller T7V också, men jag hittade många många rapporter om att de väsnas rätt mycket i standby läge, och sånt brus är jag ganska så allergisk mot, även om högtalarna i sig nog är lite bättre än Mackie:s (fast också dyrare).

Bra val av grejer.
Kört med Motu M2 sedan det kom ut på marknaden och är otroligt nöjd. Det som säljs nu är dock Rev. 2 och de har tydligen bytt lite komponenter. Förhoppningsvis inte till det sämre.
Mackie MR524 är trevliga. De är portade bakåt så är lite känsliga för att stå nära vägg, även om det finns justering för det på högtalaren. Har du luft bakom är det inga problem, och det finns trevliga alternativ med portar framåt annars.