Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Varför? Dieselbilar drar ju mindre.

Men kostar flera kronor mer per liter så det jämnar nog ut sig. dessutom känns det som de vill få bort diseln

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Håller med föregående skrivare, finns ju nästan inget alternativt som är särskilt lockande.
Jag åker så lite så jag köpte en Yaris från 04 som rullat jättebra, drar 0.5-0.6 och gått knappt 12k.
20 tusen fick jag ge och känner att det är ett bra pris jämfört med lite modernare bilar som kanske ändå drar samma mängd bensin.

Köpte en liten aygo från 05 som drar som din, fick ge 15k. hade gått 8k mil när jag köpte den för ca 5 år sedan. nu har den gått närmare 14k mil och den är verkligen billig i service och drift.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Jag sitter lite i samma sits. Har börjat spana in Toyotas hybrider (Ej plug-in). Mer specifikt en kombi Corolla. Massa teknik i dem flesta och rimligt inköpspris. Problemet är väl att max släp är 750kg och tygklädsel. Hur den känns att köra vet jag inte. Ska dra under 0.5l/10km..

Har kört den ett par ggr då toyota har dem som lånebilar när bilen är på service, och kan säga att den är rätt deppig att köra. Väldigt vag vägkänsla, utan det känns mer som att man kör bilspel med ratt. Kia ceed är betydligt bekvämare att köra då, hade en som hyrbil i helgen.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Nu efter att en del väl fungerande reaktorer lagts ned och att det inom politiken börjar pratas om att vattenkraftverk ska få enormt mycket tuffare miljökrav som troligen kommer bli 100% omöjliga att följa så nedläggning är enda alternativet.
Så är Elbil/hybrid det absolut sista jag ens skulle lägga 3sek tanke på att köpa!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Men kostar flera kronor mer per liter så det jämnar nog ut sig. dessutom känns det som de vill få bort diseln

Diesel är det mest attraktiva drivmedlet just nu att behålla om valet är mellan bensin och diesel. Eftersom det redan finns fantastiskt fossilfritt sådant och det är lätt att blanda in stora mängder fossilfritt i det fossila alternativet. Det är därför diesel har så mycket högre reduktionsplikt. Lättare att göra miljövänligare och fortfarande kunna framföras av samma bilar.

Med bensin måste man blanda i etanol och det går bara med en mindre mängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Diesel är det mest attraktiva drivmedlet just nu att behålla om valet är mellan bensin och diesel. Eftersom det redan finns fantastiskt fossilfritt sådant och det är lätt att blanda in stora mängder fossilfritt i det fossila alternativet. Det är därför diesel har så mycket högre reduktionsplikt. Lättare att göra miljövänligare och fortfarande kunna framföras av samma bilar.

Med bensin måste man blanda i etanol och det går bara med en mindre mängd.

priset måste man tänka på och därför tror jag diseln kommer fasas ut snabbast. Man kan ju hoppas att det blir billigare med miljövänligt i diseln men priset bara ökar. borde inte allt miljövänligt man blandar i få miljö reducering?

beror på bilen hur mkt etanol den pallar. har du en volvo 240 klarar du ca 60 % utan ändringar. knackar du ihop bränsle trycksregulatorn kan du köra på 100%
https://www.youtube.com/watch?v=mXomgUCpf2o
https://www.youtube.com/watch?v=AqQzxHtg-zM

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

priset måste man tänka på och därför tror jag diseln kommer fasas ut snabbast. Man kan ju hoppas att det blir billigare med miljövänligt i diseln men priset bara ökar. borde inte allt miljövänligt man blandar i få miljö reducering?

beror på bilen hur mkt etanol den pallar. har du en volvo 240 klarar du ca 60 % utan ändringar. knackar du ihop bränsle trycksregulatorn kan du köra på 100%
https://www.youtube.com/watch?v=mXomgUCpf2o
https://www.youtube.com/watch?v=AqQzxHtg-zM

Ja men få bilar klarar det..

Ja än så länge har priset ökas på grund av den höga efterfrågan. Tillverkare har investerat i ökad produktion och det kan leda till prissänkningar. Det finns ju vissa som lagt förslag att skatten ska va billigare ju mer fossilfritt som blandas in, vilket är rimligt. Vi får se vad som händer på den fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ajuste. Sen blir man ju lurad på vad man än köper. Regeringen gillar ju att ändra sig.
Bensin > Etanol > Diesel och säkert annat.
Skulle inte förvåna mig om Elbilar senare blir dyrt och dåligt.

Själv är jag lite fundersam på hur det blir med elbilar längre fram när de blir begagnade och slitna. Känns som betydligt dyrare grejer att underhålla.

Köp det du vill ha. Så länge du är OK med konstnaderna.

Jag har för mig att jag läst någonstans att batterierna inte försämras alls så mycket över tid som man kan tro. Nu finns det ju ett gäng teslor med rätt många år på nacken och dom har inte tappat ens 10%, vill jag minnas. Ingen fakta, bara vaga minnen.

Sen de mekaniska delarna blir det ju slitage på oavsett vilken bil du har.

Skrivet av murzoo:

Att beställa en ny bil nu är rätt tufft. Volvo har ca 8-9 månaders leveranstid. Jag har väntat sen augusti på min v60 recharge. Den dyker upp om 4 veckor. Då fick jag välja bort en del saker som krävde halvledare för att fungera. Annars hade det inte blivit någon bil.
Den drar 0.9/100km, och med nya batteriet blir det ca 100mil med hybridläge. Känns som en bra kompromiss tills rena elbilar blivit billigare och bättre. Då många av mina körningar blir runt 50 mil.

Får man fråga vad du fick ge för en sån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Hey!

Jag funderar på att byta ut min bensinare av årsmodell 2013 men hur ska man egentligen tänka inför bilköp 2022?

Om man ska köpa en ”billig” bil, säg upp till 30k spelar det kanske inte så stor roll/ det finns inte så många alternativ.

Jag brukar tänka att jag ska köpa en bil som är 2-3 år gammal, då ligger priset runt 200-300k och då vill jag inte byta bil med stor förlust redan 1-2 år efter.

Jag resonerar att köpa en diesel idag är lika med hål i huvudet med tanke på dieselpriserna och att man fasar ut fosildrivna bilar.

Köpa bensin blir något billigare än diesel men fortfarande samma problem med utfasning.

Ladd/plug-in -hybrid känns som en halvmesyr som riskerar att bli en bensinare/diesel med kortare räckvidd för att man inte laddar batteriet och bränsletanken är mindre.

Elbilar är så fasansfullt dyrt fortfarande, och så blir man beroende av att ha tillgång till laddstolpe. Om man inte vill åka iväg och hänga 30-60 minuter för att ladda.

Hur tänker ni om detta?
Vad är det rimligaste att göra?

Det är ju minst 13 år tills bensin/diesel ska fasas ut. Så det behöver du ju kanske inte oroa dig för än. Elbilarna lär ju komma ner i pris innan du ska köpa ny bil efter den du ska köpa nu.

Permalänk
Medlem

Kör man inte vansinnigt mycket så är det fortfarande extremt mycket billigare att köpa något begagnat fossilt 2-3 år för 150-200k än nästan vilken sprillans ny elbil som helst.

Många hävdar motsatsen men varje gång jag får se en uträkning har man "glömt bort" eller grovt underskattat värdetapp och service. Många verkar strunta i att räkna på service och reparationer "för det är en elbil". Men jag är rätt säker på att stötdämpare och hjullager etc inte "går på el". Ett annat vanligt fel är att man räknar på kostnaden att leasa en bil med 1000 mil och jämföra med att man kör slut på en bensinbil fullständigt.

Det hjälper liksom inte att en Tesla får en elkostnad på 2 kr milen eller liknande när värdetappet över några år landar på 675 000....

Till och med en Nissan Leaf i billigaste utförande kostar 3 000 i månaden att leasa. På bara fyra år har man då betalt samma summa i leasing som min 150k bil (2000 mil på mätaren) kostade att köpa.

Eftersom vi för detta pris får bara 1000 mil/år får man anta att vi max kör detta.

Efter 4 år har min bil alltså 6000 mil på mätaren. Kommer en bil årsmodell 2018 med 6k på mätaren vara värd 0 år 2024? Högst tveksamt. Kikar jag på blocket så har bilhandlare bilar av "samma" (äldre) modell från 2014 och 9-10k mil ute till försäljning för 100-120k.

Drivmedel kostar såklart lite mer för bensinbilen, ca 12 000 givet 0,65l/mil och 1000 mil. Dock så kostar exempelvis en parkeringsplats med laddstolpe ~200 mer per månad. Så bara där är diffen i drivmedel nere på under 10k/år. Sen kostar elen också sin slant. Och då har jag räknat på den absolut billigaste elbilen som skulle ge mig långt sämre glädje än bensinbilen jag har idag.

Permalänk
Medlem

Skitsnack. Har kört diesel i 3 år, majoriteten av de 3500mil som är körda är korta sträckor och det har inte varit några problem. Brukar räcka att köra ut på E4an en gång i månaden för att bränna ut filtret. Diesel är visserligen dyrare att tanka men fortfarande billigare i längden än en bensinbil pga lägre förbrukning. Pratar man med alla mekaniker ute på internet så ska man inte heller köra bensinbil korta sträckor.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Inte så mycket som folk vill tro.

Kör man mycket korta sträckor så är diesel definitivt sämre.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Har man ingen laddmöjlighet hemma och åker ganska lite så är det svårt att räkna hem en elbil. Rimligast är då att köpa en någorlunda modern bensinbil för kanske 80-150000 beroende på bilmodell. Pessimistiskt räknat så har den halverats i värde på tre år och kostnaden blir då ändå lägre än motsvarande elbil.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Skitsnack. Har kört diesel i 3 år, majoriteten av de 3500mil som är körda är korta sträckor och det har inte varit några problem. Brukar räcka att köra ut på E4an en gång i månaden för att bränna ut filtret. Diesel är visserligen dyrare att tanka men fortfarande billigare i längden än en bensinbil pga lägre förbrukning. Pratar man med alla mekaniker ute på internet så ska man inte heller köra bensinbil korta sträckor.

Jag har haft en Diesel som jag körde relativt korta sträckor med under 3 års tid (Ca 1 mil enkel resa tilljobb). Utöver det körde jag endel längre någon gång i månaden. Men sista året jag hade den blev partikelfiltret helt igensatt eftersom den inte brände ur ordentligt. Så Diesel är jag avtänd på sedan innan bara av den erfarenheten..

Permalänk
Viking
Skrivet av Aka_The_Barf:

Men kostar flera kronor mer per liter så det jämnar nog ut sig. dessutom känns det som de vill få bort diseln

Flera kronor? Kostar väl ca 10-15% mer just nu. Och hur mycket mer drar bensin? 20%?

Skrivet av Schwalan:

Jag har för mig att jag läst någonstans att batterierna inte försämras alls så mycket över tid som man kan tro. Nu finns det ju ett gäng teslor med rätt många år på nacken och dom har inte tappat ens 10%, vill jag minnas. Ingen fakta, bara vaga minnen.

Sen de mekaniska delarna blir det ju slitage på oavsett vilken bil du har.

Det stämmer.
Och sen är det ju betydligt färre mekaniska delar i en elbil.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Det är ju minst 13 år tills bensin/diesel ska fasas ut. Så det behöver du ju kanske inte oroa dig för än. Elbilarna lär ju komma ner i pris innan du ska köpa ny bil efter den du ska köpa nu.

Även om inga nya fossilbilar kommer säljas så kommer det finnas på våra vägar många år till. Jag plockade ut en ny diesel för snart ett år sen och den kommer säkerligen köra runt på vägarna i minst 20 år till.
Jag var säkerligen inte den sista som gjorde det heller.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja men få bilar klarar det..

Ja än så länge har priset ökas på grund av den höga efterfrågan. Tillverkare har investerat i ökad produktion och det kan leda till prissänkningar. Det finns ju vissa som lagt förslag att skatten ska va billigare ju mer fossilfritt som blandas in, vilket är rimligt. Vi får se vad som händer på den fronten.

Tror nog fler bilar klarar det än folk tror, klarar en volvo som är 30+ år gammal borde väll en modern bil som är bättre på precis allt klara av det?

Skrivet av Donnerstal:

Flera kronor? Kostar väl ca 10-15% mer just nu. Och hur mycket mer drar bensin? 20%?

Det stämmer.
Och sen är det ju betydligt färre mekaniska delar i en elbil.

Får se om priset ökar ytterligare på dieseln så försvinner den lilla fördelen.

stämmer detta fortfarande tro? vet att dieslar brukar vara dyrare att reparera så det är också något att tänka på. trodde faktiskt dieslar var rätt enkla maskiner men dom är extremt avancerade. tog dom först för gamla hit n miss motorer.
https://www.expressen.se/motor/dyr-dyrare-diesel/

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Jag har för mig att jag läst någonstans att batterierna inte försämras alls så mycket över tid som man kan tro. Nu finns det ju ett gäng teslor med rätt många år på nacken och dom har inte tappat ens 10%, vill jag minnas. Ingen fakta, bara vaga minnen.

Sen de mekaniska delarna blir det ju slitage på oavsett vilken bil du har.

Får man fråga vad du fick ge för en sån?

Den kostade 650k, men med rabatt ca 570k. Det är en förmånsbil dock, så inget jag tar ur egen ficka på det sättet.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Inte läst hela tråden, men du får en elbil som Hyundai Ioniq med 38 kWh för din prisklass. Kör du mycket välj elbil skulle jag säga, även om exemplet bara ger 27 mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Skitsnack. Har kört diesel i 3 år, majoriteten av de 3500mil som är körda är korta sträckor och det har inte varit några problem. Brukar räcka att köra ut på E4an en gång i månaden för att bränna ut filtret. Diesel är visserligen dyrare att tanka men fortfarande billigare i längden än en bensinbil pga lägre förbrukning. Pratar man med alla mekaniker ute på internet så ska man inte heller köra bensinbil korta sträckor.

Det är inte skitsnack, det är förenklat.
Du har vett på att långköra ibland för att bränna ur filtret, kan garantera dig att många inte har en aning om det.
Skatten på dieselbilar är ofta rejält högre (utom de som var miljöbilar, bra att komma ihåg hur snabbt det kan ändras) vilket blir en stor del av milkostnaden om man inte kör mycket.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Har man ingen laddmöjlighet hemma och åker ganska lite så är det svårt att räkna hem en elbil. Rimligast är då att köpa en någorlunda modern bensinbil för kanske 80-150000 beroende på bilmodell. Pessimistiskt räknat så har den halverats i värde på tre år och kostnaden blir då ändå lägre än motsvarande elbil.

Begagnat är ju billigt absolut. Men jämför man nya bilar så är det svårt att få en elbil att bli dyrare om de är i närheten av varandra i storlek och så. Kanske om man bara laddar på dyra snabbladdare eller liknande, men det är ändå knappt. En ny fossilbil kostar ju lätt en tusenlapp extra i månaden i skatt, plus mycket dyrare bränsle.

Jag har räknat på det för min del. Trots ingen hemmaladdning eller på jobbet så blir det billigare med en elbil. Jag jämförde också med en begagnad bil men eftersom priserna nu är åt skogen så är inte värdeminskningen att leka med på de heller, dock kan man förstås alltid gå ner i pris till en äldre eller sämre bil och till slut har den ju knappt något värde liksom.

Men säg en V70 som kostar 120K idag, men som "borde" ligga på kanske 60K om vi inte hade haft dessa hemska priser. Om tre år lär den inte vara värd 120 sannolikt inte ens 60, om marknaden stabiliserar sig. Och 60000 på tre år är ju mer än halva leasingkostnaden för en MG5 exempelvis. Sen sparar man minst en tusenlapp per år i skatt, och då är frågan om man kan spara in kvarvarande kostnad på bränslet. 1000 mil per år gånger säg 0,8 liter per mil gånger 17 kronor per liter ger 13600 per år för soppa. För en elbil som laddas publikt för låt oss säga 3 kronor per kWh och som drar 1,8 per mil ger 5400 per år så man sparar drygt 24000 på tre år. Då är vi nere på drygt 30000 i merkostnad för att ha en sprillans ny elbil jämfört med en tio år gammal V70 som gått minst 12K mil, i tre år. Kommer service och reparationer kosta över 30K för en så gammal V70? Det är verkligen inte otroligt i alla fall.

Sen finns det förstås andra aspekter. Kör man väldigt långt så blir det nog billigare att köpa en bil exempelvis. Tänker man behålla sin gamla skrot-Volvo längre så minskar ju kostnaden ganska rejält. Men reparationer kan ju också bli ganska dyrt på en så gammal bil.

Permalänk
Medlem

Är det inte att jämföra äpplen och päron när man säger att "Jamen en gammal Volvo kostar ju bara 50 tusen och en ny elbil kostar säkert 500 000!".
En mer relevant jämförelse är ju att jämföra en ny bensinbil med en ny elbil. För min del jämförde jag en ny S60 med en ny Tesla M3 när jag skulle köpa bil för ca 1,5 år sedan. Inköpspris är Teslan något billigare, driftskostnad är den brutalt mycket billigare, skatt är den brutalt mycket billigare, underhåll är den brutalt mycket billigare. Sen att den är mer modern, snabb, säker och tystare än en S60 gör ju inte saken sämre heller.
Äger jag bilen i 4 år, vilket är ungefär så länge jag brukar ha en bil, så skulle jag spara någonstans mellan 100 och 150 tkr på att välja Teslan framför Volvon....

Min poäng är att alla jämförelser som grundar sig i att "jamen köp en 15 år gammal bil för den är billigare!" alltid kommer att vara skevt. I det fallet kan man lika gärna cykla eller gå, för det är ju ännu billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Hade jag varit ute efter en ny bil hade jag antingen köpt äldre bil begagnat för mycket lägre pris eller leasat en nyare bil. Allt annat tycker jag personligen känns alldeles för osäkert som det ser ut just nu. Fossildrivet är väl ungefär lika hett som senaste istiden och allt som rör el går så himla fort framåt både tekniskt och juridiskt. Om nästa stora breakthrough är på gång skulle dagens elbilar kunna vara utdaterade om tre år och man vet inte vad som händer med t.ex. skatt på elen eller om man helt plötsligt får för sig att gå mot bränsecellsbilar istället.

Jag skulle vilja ha en bil jag vet att jag blir av med oavsett vad eller som jag klarar av ta värdetappet på om den skulle bli hopplöst omodern under något av ovanstående scenarion.

Japp, jag resonerade likadant. Leasar nu elbil och är supernöjd. Behöver inte bry mig om att tekniken snart är utdaterad. Har råd att köpa men lägre risk med leasing och dessutom kan pengarna fortsätta jobba på börsen vilket är mer lönsamt.

Det viktigaste är kolla TCO. Försäkring, skatt, däck, bränsle, service, begagnatvärde etc spelar in.

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt att se hur du resonerar...
Du vill inte köpa något som tappar värde fort (vill ju ingen) men du ska ändå byta från en bil som är från 2013?

Vad är det gör fel på nuvarande bil?
2013 är ju inte lastgammalt när man pratar bilar precis.

Behåll den och tuta på! Du kan nog inte göra en bättre affär än det i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Kör du lite i vardagen så absolut en modern bensinare, men med den budgeten titta absolut på elbil om du kör mycket som sagt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen inte lita på att bensin/diesel inte kommer att fasas ut betydligt mer aggressivt än man tidigare pratat om.

Vi kommer aldrig köpa en ny fossilbil, däremot fortsätta köra denna tills priset på elbilar kommer ner till normala summor (<300k).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Kör man inte vansinnigt mycket så är det fortfarande extremt mycket billigare att köpa något begagnat fossilt 2-3 år för 150-200k än nästan vilken sprillans ny elbil som helst.

Många hävdar motsatsen men varje gång jag får se en uträkning har man "glömt bort" eller grovt underskattat värdetapp och service. Många verkar strunta i att räkna på service och reparationer "för det är en elbil". Men jag är rätt säker på att stötdämpare och hjullager etc inte "går på el". Ett annat vanligt fel är att man räknar på kostnaden att leasa en bil med 1000 mil och jämföra med att man kör slut på en bensinbil fullständigt.

Det hjälper liksom inte att en Tesla får en elkostnad på 2 kr milen eller liknande när värdetappet över några år landar på 675 000....

Till och med en Nissan Leaf i billigaste utförande kostar 3 000 i månaden att leasa. På bara fyra år har man då betalt samma summa i leasing som min 150k bil (2000 mil på mätaren) kostade att köpa.

Eftersom vi för detta pris får bara 1000 mil/år får man anta att vi max kör detta.

Efter 4 år har min bil alltså 6000 mil på mätaren. Kommer en bil årsmodell 2018 med 6k på mätaren vara värd 0 år 2024? Högst tveksamt. Kikar jag på blocket så har bilhandlare bilar av "samma" (äldre) modell från 2014 och 9-10k mil ute till försäljning för 100-120k.

Drivmedel kostar såklart lite mer för bensinbilen, ca 12 000 givet 0,65l/mil och 1000 mil. Dock så kostar exempelvis en parkeringsplats med laddstolpe ~200 mer per månad. Så bara där är diffen i drivmedel nere på under 10k/år. Sen kostar elen också sin slant. Och då har jag räknat på den absolut billigaste elbilen som skulle ge mig långt sämre glädje än bensinbilen jag har idag.

Jämför man en begagnad bil för 200k mot en ny för 400k så behöver man väl knappast räkna ut något? Känns rätt solklart från början.

Så ja, det lät märkligt att någon skulle motsätta sig en så konstig jämförelse.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag skulle personligen inte lita på att bensin/diesel inte kommer att fasas ut betydligt mer aggressivt än man tidigare pratat om.

Snarare tvärtom, infrastrukturen är inte i närheten av att vara anpassad för att klara av det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Att beställa en ny bil nu är rätt tufft. Volvo har ca 8-9 månaders leveranstid. Jag har väntat sen augusti på min v60 recharge. Den dyker upp om 4 veckor. Då fick jag välja bort en del saker som krävde halvledare för att fungera. Annars hade det inte blivit någon bil.
Den drar 0.9/100km, och med nya batteriet blir det ca 100mil med hybridläge. Känns som en bra kompromiss tills rena elbilar blivit billigare och bättre. Då många av mina körningar blir runt 50 mil.

Vet inte hur du menar, men bilen drar definitivt inte 0.9/100km hela 50 mils körningen
(vet inte hur stort batteri de kör nuförtiden men hybrider brukar väl sällan orka mer än typ 5 mil på batteriet?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Svårt köpa bil just nu, elbilspriserna är stadigt på väg ner och såg nyligen att man räknar med att motsvarande elbil kommer kosta lika mycket som en fossil runt 2025, tyckte det vär svårt redan förra hösten när jag tyckte att den bil jag hade då kanske inte riktigt var något jag ville köra ca 5 år till, men då blev det en bensinare tillslut då kosten även efter bonus malus gjorde det ändå inte riktigt svarade sig med elbil och tycks bättre köra med bensinare til det kommer mer vettiga elbilar och övrig infrastruktur , standarder osv blivit bättre, liten risk att andrahändsvärdet är skräp på bensinaren sen iofs men då kör vi vidare med den bara är tanken,

Sen förra våren när tjejen fått körkort o skulle ha bil då svara det sig med en hybrid pga rejäl rabbatt och vi fick en deal med laddbox mm som vi kommer ha glädje av framöver

Jag köpte båda fordonen "kontant" vilket spelar in en hel del i TCO kanske bör tilläggas , man kan leasa en elbil till hyffsad kostnad om man behöver finansiera, men det vägde ändå inte upp i kalkylen när jag jämförde med kontant men jag skulle inte köpt bilarna själv om jag behövt låna

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Just nu är begagnade bilar lika illa som grafikkort, överprisade. En begagnad bil kan ibland vara dyrare att köpa än en helt ny i vissa fall då de faktiskt går att få.
Det gäller givetvis en bil i prisklassen 30-40 000 kronor också, man får mindre bil för pengarna helt enkelt så det bästa just nu är att köra din bil du har ett tag till.

Så är det just nu! Toyota RAV4 hybrid med bra paket (style) kostar just nu ny 375tkr men likadana begagnade som är 1-2 år gamla är dyrare än nypris.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740